Transferium hoge kostenpost
Zeeuwen zien de
noodzaak in van
verkeerscontroles
Asselbergs wil
snel aanpak van
onveilige N59
Oude trams vertellen eigen verhaal
David Vandekop
Bruniversails begint op het droge
Keukemarket
Fietser (13)
zwaar gewond
bij ongeluk
zeeuwse almanak
Onderzoek
Gratis parkeerterrein Renesse drukt zwaar op opbrengst betaald parkeren
Frees verwondt
12-jarige jongen
MORGEN GEOPEND VAN 13.30-17.00 UUR
KEUKENMARKET
INTRODUCEERT
ROOD, WIT
EIU BLAUW
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De toename
van het aantal verkeerscontro
les geniet de instemming van de
Zeeuwse bevolking. Voor de
meeste overtredingen is deze
vorm van handhaving belang
rijk. Veel Zeeuwen zien het ook
niet als bezwaarlijk wanneer de
controles verder worden opge
voerd. Alleen voor toename van
elektronische controles is het
draagvlak minder groot.
Onderzoek in opdracht van het
Regionaal Orgaan Verkeersvei
ligheid Zeeland heeft aan het
licht gebracht dat Zeeuwen rij
den onder invloed, telefoneren
in de auto en rijden zonder vei
ligheidsgordel gevaarlijk vin
den. Vrij wel alle deelnemers aan
het onderzoek achtten controles
op rijden onder invloed en door
rood licht rijden belangrijk.
Ook de andere verkeerscontro
les kunnen rekenen op steun van
de meerderheid van de bevol
king.
Vrouwen vinden sommige ge
dragen in het verkeer eerder ge
vaarlijk dan mannen en ze zijn
meer dan mannen van oordeel
dat ze politie strikt op overtre
dingen moet toezien. Jongeren
(de categorie van 18 tot 35 jaar)
heeft minder op met controles
op snelheidsovertredingen dan
oudere deelnemers aan het on
derzoek.
Uit de resultaten blijkt dat de
Zeeuwse bevolking de indruk
heeft dat in 2000 meer is gecon
troleerd dan een jaar eerder. Als
uitzonderingen werden ge
noemd de controle van de snel
heid in gebieden waar maxi
maal dertig kilometer per uur
mag worden gereden en het na
gaan of kinderen wel veilig wor
den vervoerd.
De leeftijdsgroep 18 tot 35 jaar
heeft ook het idee dat de kans op
een bekeuring voor te hard rij
den op de autosnelweg is toege
nomen.
De Zeeuwse bevolking vraagt
zich af of de verkeersveiligheid
wel zo gebaat is met op 1 mei in
gevoerde maatregel van rechts
komende fietsers en bromfiet
sers op gelijkwaardige wegen
voorrang te geven. Dat zelfde
geldt voor de eind 1999 van
kracht geworden bepaling dat
bromfietsers binnen de be
bouwde kom niet langer van het
fietspad gebruik mogen maken,
maar zich op de rijbaan tussen
het overige verkeer moeten be
geven.
Landbouwverkeer wordt door
de meeste deelnemers aan het
onderzoek op plattelandswegen
en binnen de bebouwde kom
niet als gevaarlijk ervaren. Op
drukke provinciale wegen zien
ze het landbouwverkeer wel als
een risicofactor.
Draagvlak
De onderzoekers stellen vast
dat 'een behoorlijk draagvlak'
bestaat voor de verbetering van
de verkeersveiligheid in Zee
land. Meer voorlichting over
bromfietsers op de rijbaan en
voorrang voor van rechts ko
mende fietsers achten ze van be
lang. Ook adviseren ze de politie
niet uitsluitend te bekeuren,
maar ook uitleg te geven over
maatregelen die worden over
treden.
RENESSE - Bij een ongeluk
gistermiddag op de Hoogen-
boomlaan in Renesse is een der
tienjarige fietser uit het Duitse
Dortmund zwaar gewond ge
raakt.
Het ongeluk gebeurde toen de
jongen aan het einde van het
fietspad de Hoogenboomlaan
overstak, zonder daarbij voor
rang te verlenen aan een auto,
bestuurd door een 34-jarige
man uit Breda.
De Duitse jongen werd met
zwaar hoofdletsel overgebracht
naar het Dijkzigtziekenhuis in
Rotterdam.
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - Burgemeester J.
Asselbergs van Schouwen-Dui-
veland vindt dat het Rijk veel
meer moet investeren in het vei
liger maken van onder meer de
N59. Mede naar aanleiding van
een ernstig verkeersongeluk op
Hemelvaartsdag op de Greve-
lingendam gaat Asselbergs het
college voorstellen om bij het
ministerie van Verkeer en Wa
terstaat te pleiten voor snelle
aanpak van de knelpunten op de
N59.
Schouwen-Duiveland hamert
al jaren op de noodzaak om de
N59 veiliger te maken. De weg
is, volgnes Asselbergs, één van
de gevaarlijkste van Zeeland.
„En dan zo'n verschrikkelijk
ongeluk als donderdag. Dat was
echt een ravage. Gelukkig
kwam de hulpverlening heel
snel op gang en zijn er geen do
den gevallen, maar toch. Als je
dan ter plaatse bent en je praat
met de mensen van de brand
weer en de GGD dan zeggen ze
allemaal hetzelfde: de doorstro
ming op de weg is slecht en dat
verhoogt het risico van onge
lukken." Op de Grevelingen-
dam zijn volgens Asselbergs de
sluis bij Bruinisse en de ver
keerslichten bij Oude Tonge de
grote boosdoeners. „Op zo'n dag
als Hemelvaartsdag is er heel
veel verkeer en dan krijg je heel
snel congestie op de Grevelin-
gendam. Mensen raken geïrri
teerd en zijn geneigd risico's te
gaan nemenEn j e ziet wat er ge
beurt als iemand even niet alert
genoeg is."
Asselbergs zou liefst zien dat ter
hoogte van het sluizencomplex
bij Bruinisse een 'bypass' voor
het wegverkeer wordt gemaakt.
„Als je daar een tijdje staat zie je
dat de brug toch behoorlijk
vaak opengaat. Dan heb je me
teen een file van een paar hon
derd meter." Hetzelfde gebeurt
volgens Asselbergs voor de ver
keerslichten bij Oude Tonge.
Ook daar dikt het verkeer in als
het maar even wat drukker is
dan normaal. Volgens Assel
bergs scheelt het vervangen van
de verkeerslichten op die plek al
een stuk.
Een rotonde geeft volgens de
burgemeester niet alleen een be
tere doorstroming, maar is vol
gens hem veiliger dan een krui
sing met verkeerslichten.
Oranje of rode verkeerslichten
worden nog wel eens genegeerd,
terwijl je voor een rotonde wel
moét afremmen.
Rijkswaterstaat Zeeland is zich,
volgens voorlichter J. Geluk,
bewust van de gevaren van de
N59. Hij tekent er wel bij aan
dat de Grevelingendam geen
extreem gevaarlijke punten of,
in jargon, 'blackspots' kent.
Rijkswaterstaat kan volgens
Geluk niet meer doen dan aan
geven wat de gevaarlijke plek
ken zijn. „Hoe het ministerie de
gelden verdeelt, is vooral een
politieke kwestie."
(Advertentie)
aan zee
elke zondag
www.hotelarion.nl
Grand Hotel Arion
Tel: 0118-410502
In de veilige wetenschap dat
hun eindexamen nog een jaar
weg is, blikten de leerlingen
van die Terneuzense school
voor voorgezet onderwijs al
vooruit.
Het zal zeker aanpakken
worden, maar dat examen
moet toch wel te doen zijn,
was de algemene opvatting.
Eén van de leerlingen baarde
enig opzien toen ze zich te
genstander verklaarde van
deelname aan de schoolon
derzoeken in het examen
jaar. ,,Als ik iets mankeer, ga
ik wel naar mijn eigen huis
arts."
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode ,;I33
1844 - 1998
NOORD
zaterdag 26 mei 2001
Bus gestolen
door Famke van Loon
ZIERIKZEE - Als de exploitatie
van het transferium niet mee
telt, boekt Schouwen over 2000
vier ton winst met het betaald
parkeren. Wordt het parkeer-
plein in Renesse wél meegere
kend, dan heeft de gemeente een
tekort van ruim drie ton op deze
post. Niettemin verwacht het
Schouwse college het betaald
parkeren inclusief het transfe
rium over 2001 toch kostendek
kend te maken.
Het betaald parkeren op Schou
wen-Duiveland heeft de ge
meente het afgelopen jaar voor
het eerst meer geld opgeleverd
dan eraan is uitgegevenDe kos
ten van het transferium buiten
de berekeningen gelaten, staat
de teller bijna 375.000 gulden in
de plus. In 1999 moest de ge
meente hier nog meer dan
125.000 gulden op toeleggen.
Weliswaar zijn in 2000 de par
keertarieven verhoogd, maar
dat is vooral gebruikt om de
kosten met vier ton terug te
dringen, door een 'reëlere door
berekening van de kosten eigen
personeel'.
Als de exploitatie van het trans
ferium wel op deze rekening
NOORDGOUWE - Een twaalf
jarige jongen is gistermorgen bij
een ongeval met een motorfrees
gewond geraakt aan zijn benen.
In het Oosterweegje in Noord-
gouwe was hij rond half acht in
de grond aan het frezen toen het
apparaat vast kwam te zitten.
Toen hij achteruit wilde gaan,
werd hij belemmerd door een af
rastering. Het apparaat drukte
door tegen zijn benen, waardoor
de jongen viel.
Omdat zijn grootvader op tijd
ingreep door de machine uit te
schakelen, bleven ergere ver
wondingen de jongen bespaard.
Met wonden aan beide benen is
hij naar het ziekenhuis ge
bracht.
wordt bijgeschreven, ontstaat
een ander verhaal. Het gratis
parkeerterrein en natransport
in de badplaats kost de gemeen
te immers jaarlijks bakken met
geld. Hoewel het transferium de
cijfers behoorlijk in negatieve
zin beïnvloedt, wil het college
de bezoekers hier (vooralsnog)
niet voor laten betalen. Juist
omdat het gratis is, is het par-
keerplein in Renesse een succes,
zo is de opvatting. En dat moet
zo blijven. De raadsleden, die al
enige jaren suggereren ook het
transferium van parkeerauto
maten te voorzien, willen wet
houder C. Veerhoek (verkeer en
vervoer) echter deze ruimte al
leen geven, mits hij met een
goed, kostendekkend voorstel
komt.
Molensteen
Het college lijkt aan deze eis te
willen voldoen. In het evalua
tie-rapport wordt op basis van
de resultaten over 2000 een sce
nario voor dit jaar geschetst,
waarbij de gemeente - ook met
de Renesser molensteen om de
nek - nipt het hoofd boven water
houdt. Met anderhalf miljoen
gulden aan inkomsten uit par-
keergelden en parkeerbonnen,
130.000 gulden uit de pot toeris
tenbelasting en bijna twee ton
van het oorspronkelijke plan
worden alle kosten van het par
keerbeleid gedekt en houdt de
gemeente precies één stuiver
over.
Met de gelden uit een op te zet
ten mobiliteitsfonds verwacht
het college ook na 20001 uit de
rode cijfers te blijven. Voor dit
scenario gelden twee voorwaar
den. Ten eerste mag de bijdrage
uit de toeristenbelasting niet
wegvallen. Tevens speelt het al
dan niet verkrijgen van een
jaarlijkse rijkssubsidie van
tweeënhalve ton een belangrij
ke rol in het kosten-batenver-
haal.
Het college ziet dan ook geen
aanleiding de parkeertarieven
te verhogen of de kosten van het
transferium direct door te bere
kenen aan de gebruikers. Wél
houdt het een slag om de arm.
„Mocht er echter geen subsidie
worden toegekend dan zal hier
toe een voorstel worden uitge
werkt."
Manifestatie
De tekeningen 27- 05 t/m 1- 07
Plus Min
Rampweg 24a, 4326 LK Renesse
tel.0111-461497 info@plusmin.nl
De stichting heeft diesel- en
stoomtrams in gebruik. De
stoomtram die op Hemelvaarts
dag werd ingezet, is even onder
de druk bezweken. „Dus we rij
den vandaag alleen met de die
sels. Dat is een stuk minder
spectaculair, want je hoeft
alleen maar een knop in te druk
ken en je gaat. Bij een stoom
tram moet je vijf uur van tevo
ren al warm gaan stoken en
moet je onderweg precies uit
kienen wanneer er kolen bij
moet." Het was dan ook vooral
uit praktische overwegingen
dat de diesel de stoommachine
indertijd heeft verdreven, ver
telt Smit.
door Famke van Loon
BRUINISSE - Als professionele
coureurs staan ze in de start
blokken voor hun race. Nadat
(Advertentie)
Leder slipper
Alleen morgen
Uitsluitend geldig in ons filiaal
TERNEUZEN: Noordstraat 18
de nodige instructies gegeven
zijn krijgen ze eindelijk vrij
baan. Knetterend schieten de
twee quads richting de eerste
bocht. Daar komt direct de ech
te coureur bovendrijven, als één
van de twee rijdsters haar te
genstander direct de pas af
snijdt.
Met het zonnetje hoog aan de
hemel hangen de kinderen over
het opblaaskussen dat als af
scherming van het trike-par-
cours geldt. Waar veel Bruëna-
ren en toeristen gisteren het
strand hebben verkozen boven
het geslenter over de braderie,
zijn de jonge bezoekers van Br
universails wel in groten getale
gekomen.
Hun plaats in de rij wordt fel
verdedigd als iemand probeert
voor te dringen. Popelend van
ongeduld wachten zij op hun
beurt om met de quads over het
asfalt te scheuren.
Op de eerste dag van Bruniver
sails heeft het Bruse evenement
weinig met het zeilen of andere
maritieme zaken te maken, wat
de naam wel doet vermoeden.
Op de kade van de oude visser
shaven is een groot aantal ker
misexploitanten neergestreken
en is een grote feesttent opgezet,
waar verschillende bands later
dit weekend het podium zullen
beklimmen. In de straten van
het dorp is een braderie georga
niseerd en proberen kinderen op
de snuffelmarkt speelgoed, boe
ken en huisraad te verkopen.
Nautisch
Vandaag krijgt het tweedaagse
evenement wél dat nautische
tintje. Om half drie is er een zeil-
demonstratie in de oude visser
shaven. Verder zingt het Brui-
nisser visserskoor vanaf vier
uur liederen in de feesttent.
foto Pieter Honhoff
(Advertentie)
Ook leverbaar in
TOT 50% MEER KASTRUIMTE
Bezweken
(Advertentie)
ZIERIKZEE - In de nacht van
donderdag op vrijdag is in de
Kokmeeuwstraat in Zierikzee
een bestelauto gestolen.
De auto werd gistermorgen om
streeks 9.30 uur licht bescha
digd teruggevonden bij Prom-
melsluis.
ROOSENDAAL NOORD -A17- AFSLAG 21, Telefoon 0165 -510600,
Fax 0165 - 51 06 03, Internet www.keukenmarket.nl
Openingstijden: ma t/m vr 9.30-18.00 u, VRtlDAC KOOPAVORD, za 10.00-17.00 u.
Elke eerste zondag (september t/m juni) van de maand geopend van 11.00 tot 17.00u.
De Stichting RTM maakt al 35 jaar rondritten in oude diesel- en stoomtrams. foto Pieter Honhoff
ontwerp - advies - montage - financiering
10 JAAR ZEKERHEID
door Jacoliene van Weele
OUDDORP - Al 35 jaar laat de
Stichting Rotterdamse Tram
weg Maatschappij gerestau
reerde trams rijden, eerst in
Hellevoetsluis en nu in Oud
dorp. Ter ere van dit jubileum
heeft de vrijwilligersorganisa
tie een wisseltentoonstelling in
de remise, over de geschiedenis
van de tram op de eilanden, en
wordt een druk programma ge
reden voor het publiek. Een
groep van 45 vrijwilligers
maakt het mogelijk om in trams
'van toen' een rondgang te ma
ken van Punt West naar Port Zé-
lande en terug.
„Vroeger gingen mensen zo naar
het strand", vertelt machinist P.
Smit. „Ze hadden toen nog geen
haast. Je was een halve dag on
derweg vanuit Rotterdam naar
Zierikzee." Gisteren reed Smit
op een tramwagen uit 1906.
„Elk tramstel heeft zijn eigen
verhaal. De motorwagen die de
ze tram trekt bijvoorbeeld,
heeft de meeste aanrijdingen op
zijn naam staan."
Bij de remise staat een wagen
die in de Tweede Wereldoorlog
is beschoten. Stukken hout vul
len de kogelgaten op. Verderop
staat een 'ampeerwagen'. „De
RTM verhuurde tramstellen als
kampeerwagen. Op verzoek
werden die ergens op een plaats
langs het spoor gezet, bijvoor
beeld op Oost-Voorne of Burgh-
Haamstede", vertelt Smit.
In de remise worden alle stellen
gerestaureerd door vrijwilli
gers, in hun vrije tijd. „We pro
beren alles zelf te doen. We ko
pen soms materiaal of maken
het aan de hand van oude teke
ningen. Ook worden bestaande
onderdelen nagemaakt." Een
fotocollage vertelt de historie
van de Tramweg Maatschappij.
Van het verdwijnen van de laat
ste trams tot het oprichten van
de Stichting RTM. „Bij het op
doeken van de RTM in 1966
werd het materiaal opgekocht
door de Tramweg Stichting. Zij
hebben ook een deel van het
tramspoor gekocht, van de ha
ven van Hellevoetsluis tot en
met de Vlotbrug. Dat deed eerst
dienst als museumlijn", aldus
Smit.
Door de groei van Hellevoet
sluis was uiteindelijk nog maar
twaalfhonderd meter spoor
over. „Halfverwege de jaren
tachtig zijn we naar een andere
locatie gaan zoeken. De ge
meente Goedereede kwam met
het aanbod van de Brouwers-
dam." Bij Punt West werd een
nieuwe trambaan aangelegd en
een loods gebouwd. „Twee jaar
geleden hebben we een stuk aan
de loods gezet vanwege ruimte
gebrek. Maar eigenlijk is hij nu
alweer te klein."
Liefhebbers kunnen vandaag
tussen half twaalf en vier uur
nog terecht voor een rit in een
historische tram. In juli en au
gustus komt de stoomlocomo
tief weer uit de remise voor der
tien tochten. Die maanden rijdt
ook de diesel.