Transferium hoge kostenpost Zeeuwen zien de noodzaak in van verkeerscontroles Asselbergs wil snel aanpak van onveilige N59 Oude trams vertellen eigen verhaal David Vandekop Bruniversails begint op het droge Keukemarket Fietser (13) zwaar gewond bij ongeluk zeeuwse almanak Onderzoek Gratis parkeerterrein Renesse drukt zwaar op opbrengst betaald parkeren Frees verwondt 12-jarige jongen MORGEN GEOPEND VAN 13.30-17.00 UUR KEUKENMARKET INTRODUCEERT ROOD, WIT EIU BLAUW door Ben Jansen MIDDELBURG - De toename van het aantal verkeerscontro les geniet de instemming van de Zeeuwse bevolking. Voor de meeste overtredingen is deze vorm van handhaving belang rijk. Veel Zeeuwen zien het ook niet als bezwaarlijk wanneer de controles verder worden opge voerd. Alleen voor toename van elektronische controles is het draagvlak minder groot. Onderzoek in opdracht van het Regionaal Orgaan Verkeersvei ligheid Zeeland heeft aan het licht gebracht dat Zeeuwen rij den onder invloed, telefoneren in de auto en rijden zonder vei ligheidsgordel gevaarlijk vin den. Vrij wel alle deelnemers aan het onderzoek achtten controles op rijden onder invloed en door rood licht rijden belangrijk. Ook de andere verkeerscontro les kunnen rekenen op steun van de meerderheid van de bevol king. Vrouwen vinden sommige ge dragen in het verkeer eerder ge vaarlijk dan mannen en ze zijn meer dan mannen van oordeel dat ze politie strikt op overtre dingen moet toezien. Jongeren (de categorie van 18 tot 35 jaar) heeft minder op met controles op snelheidsovertredingen dan oudere deelnemers aan het on derzoek. Uit de resultaten blijkt dat de Zeeuwse bevolking de indruk heeft dat in 2000 meer is gecon troleerd dan een jaar eerder. Als uitzonderingen werden ge noemd de controle van de snel heid in gebieden waar maxi maal dertig kilometer per uur mag worden gereden en het na gaan of kinderen wel veilig wor den vervoerd. De leeftijdsgroep 18 tot 35 jaar heeft ook het idee dat de kans op een bekeuring voor te hard rij den op de autosnelweg is toege nomen. De Zeeuwse bevolking vraagt zich af of de verkeersveiligheid wel zo gebaat is met op 1 mei in gevoerde maatregel van rechts komende fietsers en bromfiet sers op gelijkwaardige wegen voorrang te geven. Dat zelfde geldt voor de eind 1999 van kracht geworden bepaling dat bromfietsers binnen de be bouwde kom niet langer van het fietspad gebruik mogen maken, maar zich op de rijbaan tussen het overige verkeer moeten be geven. Landbouwverkeer wordt door de meeste deelnemers aan het onderzoek op plattelandswegen en binnen de bebouwde kom niet als gevaarlijk ervaren. Op drukke provinciale wegen zien ze het landbouwverkeer wel als een risicofactor. Draagvlak De onderzoekers stellen vast dat 'een behoorlijk draagvlak' bestaat voor de verbetering van de verkeersveiligheid in Zee land. Meer voorlichting over bromfietsers op de rijbaan en voorrang voor van rechts ko mende fietsers achten ze van be lang. Ook adviseren ze de politie niet uitsluitend te bekeuren, maar ook uitleg te geven over maatregelen die worden over treden. RENESSE - Bij een ongeluk gistermiddag op de Hoogen- boomlaan in Renesse is een der tienjarige fietser uit het Duitse Dortmund zwaar gewond ge raakt. Het ongeluk gebeurde toen de jongen aan het einde van het fietspad de Hoogenboomlaan overstak, zonder daarbij voor rang te verlenen aan een auto, bestuurd door een 34-jarige man uit Breda. De Duitse jongen werd met zwaar hoofdletsel overgebracht naar het Dijkzigtziekenhuis in Rotterdam. door Piet Kleemans ZIERIKZEE - Burgemeester J. Asselbergs van Schouwen-Dui- veland vindt dat het Rijk veel meer moet investeren in het vei liger maken van onder meer de N59. Mede naar aanleiding van een ernstig verkeersongeluk op Hemelvaartsdag op de Greve- lingendam gaat Asselbergs het college voorstellen om bij het ministerie van Verkeer en Wa terstaat te pleiten voor snelle aanpak van de knelpunten op de N59. Schouwen-Duiveland hamert al jaren op de noodzaak om de N59 veiliger te maken. De weg is, volgnes Asselbergs, één van de gevaarlijkste van Zeeland. „En dan zo'n verschrikkelijk ongeluk als donderdag. Dat was echt een ravage. Gelukkig kwam de hulpverlening heel snel op gang en zijn er geen do den gevallen, maar toch. Als je dan ter plaatse bent en je praat met de mensen van de brand weer en de GGD dan zeggen ze allemaal hetzelfde: de doorstro ming op de weg is slecht en dat verhoogt het risico van onge lukken." Op de Grevelingen- dam zijn volgens Asselbergs de sluis bij Bruinisse en de ver keerslichten bij Oude Tonge de grote boosdoeners. „Op zo'n dag als Hemelvaartsdag is er heel veel verkeer en dan krijg je heel snel congestie op de Grevelin- gendam. Mensen raken geïrri teerd en zijn geneigd risico's te gaan nemenEn j e ziet wat er ge beurt als iemand even niet alert genoeg is." Asselbergs zou liefst zien dat ter hoogte van het sluizencomplex bij Bruinisse een 'bypass' voor het wegverkeer wordt gemaakt. „Als je daar een tijdje staat zie je dat de brug toch behoorlijk vaak opengaat. Dan heb je me teen een file van een paar hon derd meter." Hetzelfde gebeurt volgens Asselbergs voor de ver keerslichten bij Oude Tonge. Ook daar dikt het verkeer in als het maar even wat drukker is dan normaal. Volgens Assel bergs scheelt het vervangen van de verkeerslichten op die plek al een stuk. Een rotonde geeft volgens de burgemeester niet alleen een be tere doorstroming, maar is vol gens hem veiliger dan een krui sing met verkeerslichten. Oranje of rode verkeerslichten worden nog wel eens genegeerd, terwijl je voor een rotonde wel moét afremmen. Rijkswaterstaat Zeeland is zich, volgens voorlichter J. Geluk, bewust van de gevaren van de N59. Hij tekent er wel bij aan dat de Grevelingendam geen extreem gevaarlijke punten of, in jargon, 'blackspots' kent. Rijkswaterstaat kan volgens Geluk niet meer doen dan aan geven wat de gevaarlijke plek ken zijn. „Hoe het ministerie de gelden verdeelt, is vooral een politieke kwestie." (Advertentie) aan zee elke zondag www.hotelarion.nl Grand Hotel Arion Tel: 0118-410502 In de veilige wetenschap dat hun eindexamen nog een jaar weg is, blikten de leerlingen van die Terneuzense school voor voorgezet onderwijs al vooruit. Het zal zeker aanpakken worden, maar dat examen moet toch wel te doen zijn, was de algemene opvatting. Eén van de leerlingen baarde enig opzien toen ze zich te genstander verklaarde van deelname aan de schoolon derzoeken in het examen jaar. ,,Als ik iets mankeer, ga ik wel naar mijn eigen huis arts." waarin opgenomen de Zierikzeesche Nieuwsbode ,;I33 1844 - 1998 NOORD zaterdag 26 mei 2001 Bus gestolen door Famke van Loon ZIERIKZEE - Als de exploitatie van het transferium niet mee telt, boekt Schouwen over 2000 vier ton winst met het betaald parkeren. Wordt het parkeer- plein in Renesse wél meegere kend, dan heeft de gemeente een tekort van ruim drie ton op deze post. Niettemin verwacht het Schouwse college het betaald parkeren inclusief het transfe rium over 2001 toch kostendek kend te maken. Het betaald parkeren op Schou wen-Duiveland heeft de ge meente het afgelopen jaar voor het eerst meer geld opgeleverd dan eraan is uitgegevenDe kos ten van het transferium buiten de berekeningen gelaten, staat de teller bijna 375.000 gulden in de plus. In 1999 moest de ge meente hier nog meer dan 125.000 gulden op toeleggen. Weliswaar zijn in 2000 de par keertarieven verhoogd, maar dat is vooral gebruikt om de kosten met vier ton terug te dringen, door een 'reëlere door berekening van de kosten eigen personeel'. Als de exploitatie van het trans ferium wel op deze rekening NOORDGOUWE - Een twaalf jarige jongen is gistermorgen bij een ongeval met een motorfrees gewond geraakt aan zijn benen. In het Oosterweegje in Noord- gouwe was hij rond half acht in de grond aan het frezen toen het apparaat vast kwam te zitten. Toen hij achteruit wilde gaan, werd hij belemmerd door een af rastering. Het apparaat drukte door tegen zijn benen, waardoor de jongen viel. Omdat zijn grootvader op tijd ingreep door de machine uit te schakelen, bleven ergere ver wondingen de jongen bespaard. Met wonden aan beide benen is hij naar het ziekenhuis ge bracht. wordt bijgeschreven, ontstaat een ander verhaal. Het gratis parkeerterrein en natransport in de badplaats kost de gemeen te immers jaarlijks bakken met geld. Hoewel het transferium de cijfers behoorlijk in negatieve zin beïnvloedt, wil het college de bezoekers hier (vooralsnog) niet voor laten betalen. Juist omdat het gratis is, is het par- keerplein in Renesse een succes, zo is de opvatting. En dat moet zo blijven. De raadsleden, die al enige jaren suggereren ook het transferium van parkeerauto maten te voorzien, willen wet houder C. Veerhoek (verkeer en vervoer) echter deze ruimte al leen geven, mits hij met een goed, kostendekkend voorstel komt. Molensteen Het college lijkt aan deze eis te willen voldoen. In het evalua tie-rapport wordt op basis van de resultaten over 2000 een sce nario voor dit jaar geschetst, waarbij de gemeente - ook met de Renesser molensteen om de nek - nipt het hoofd boven water houdt. Met anderhalf miljoen gulden aan inkomsten uit par- keergelden en parkeerbonnen, 130.000 gulden uit de pot toeris tenbelasting en bijna twee ton van het oorspronkelijke plan worden alle kosten van het par keerbeleid gedekt en houdt de gemeente precies één stuiver over. Met de gelden uit een op te zet ten mobiliteitsfonds verwacht het college ook na 20001 uit de rode cijfers te blijven. Voor dit scenario gelden twee voorwaar den. Ten eerste mag de bijdrage uit de toeristenbelasting niet wegvallen. Tevens speelt het al dan niet verkrijgen van een jaarlijkse rijkssubsidie van tweeënhalve ton een belangrij ke rol in het kosten-batenver- haal. Het college ziet dan ook geen aanleiding de parkeertarieven te verhogen of de kosten van het transferium direct door te bere kenen aan de gebruikers. Wél houdt het een slag om de arm. „Mocht er echter geen subsidie worden toegekend dan zal hier toe een voorstel worden uitge werkt." Manifestatie De tekeningen 27- 05 t/m 1- 07 Plus Min Rampweg 24a, 4326 LK Renesse tel.0111-461497 info@plusmin.nl De stichting heeft diesel- en stoomtrams in gebruik. De stoomtram die op Hemelvaarts dag werd ingezet, is even onder de druk bezweken. „Dus we rij den vandaag alleen met de die sels. Dat is een stuk minder spectaculair, want je hoeft alleen maar een knop in te druk ken en je gaat. Bij een stoom tram moet je vijf uur van tevo ren al warm gaan stoken en moet je onderweg precies uit kienen wanneer er kolen bij moet." Het was dan ook vooral uit praktische overwegingen dat de diesel de stoommachine indertijd heeft verdreven, ver telt Smit. door Famke van Loon BRUINISSE - Als professionele coureurs staan ze in de start blokken voor hun race. Nadat (Advertentie) Leder slipper Alleen morgen Uitsluitend geldig in ons filiaal TERNEUZEN: Noordstraat 18 de nodige instructies gegeven zijn krijgen ze eindelijk vrij baan. Knetterend schieten de twee quads richting de eerste bocht. Daar komt direct de ech te coureur bovendrijven, als één van de twee rijdsters haar te genstander direct de pas af snijdt. Met het zonnetje hoog aan de hemel hangen de kinderen over het opblaaskussen dat als af scherming van het trike-par- cours geldt. Waar veel Bruëna- ren en toeristen gisteren het strand hebben verkozen boven het geslenter over de braderie, zijn de jonge bezoekers van Br universails wel in groten getale gekomen. Hun plaats in de rij wordt fel verdedigd als iemand probeert voor te dringen. Popelend van ongeduld wachten zij op hun beurt om met de quads over het asfalt te scheuren. Op de eerste dag van Bruniver sails heeft het Bruse evenement weinig met het zeilen of andere maritieme zaken te maken, wat de naam wel doet vermoeden. Op de kade van de oude visser shaven is een groot aantal ker misexploitanten neergestreken en is een grote feesttent opgezet, waar verschillende bands later dit weekend het podium zullen beklimmen. In de straten van het dorp is een braderie georga niseerd en proberen kinderen op de snuffelmarkt speelgoed, boe ken en huisraad te verkopen. Nautisch Vandaag krijgt het tweedaagse evenement wél dat nautische tintje. Om half drie is er een zeil- demonstratie in de oude visser shaven. Verder zingt het Brui- nisser visserskoor vanaf vier uur liederen in de feesttent. foto Pieter Honhoff (Advertentie) Ook leverbaar in TOT 50% MEER KASTRUIMTE Bezweken (Advertentie) ZIERIKZEE - In de nacht van donderdag op vrijdag is in de Kokmeeuwstraat in Zierikzee een bestelauto gestolen. De auto werd gistermorgen om streeks 9.30 uur licht bescha digd teruggevonden bij Prom- melsluis. ROOSENDAAL NOORD -A17- AFSLAG 21, Telefoon 0165 -510600, Fax 0165 - 51 06 03, Internet www.keukenmarket.nl Openingstijden: ma t/m vr 9.30-18.00 u, VRtlDAC KOOPAVORD, za 10.00-17.00 u. Elke eerste zondag (september t/m juni) van de maand geopend van 11.00 tot 17.00u. De Stichting RTM maakt al 35 jaar rondritten in oude diesel- en stoomtrams. foto Pieter Honhoff ontwerp - advies - montage - financiering 10 JAAR ZEKERHEID door Jacoliene van Weele OUDDORP - Al 35 jaar laat de Stichting Rotterdamse Tram weg Maatschappij gerestau reerde trams rijden, eerst in Hellevoetsluis en nu in Oud dorp. Ter ere van dit jubileum heeft de vrijwilligersorganisa tie een wisseltentoonstelling in de remise, over de geschiedenis van de tram op de eilanden, en wordt een druk programma ge reden voor het publiek. Een groep van 45 vrijwilligers maakt het mogelijk om in trams 'van toen' een rondgang te ma ken van Punt West naar Port Zé- lande en terug. „Vroeger gingen mensen zo naar het strand", vertelt machinist P. Smit. „Ze hadden toen nog geen haast. Je was een halve dag on derweg vanuit Rotterdam naar Zierikzee." Gisteren reed Smit op een tramwagen uit 1906. „Elk tramstel heeft zijn eigen verhaal. De motorwagen die de ze tram trekt bijvoorbeeld, heeft de meeste aanrijdingen op zijn naam staan." Bij de remise staat een wagen die in de Tweede Wereldoorlog is beschoten. Stukken hout vul len de kogelgaten op. Verderop staat een 'ampeerwagen'. „De RTM verhuurde tramstellen als kampeerwagen. Op verzoek werden die ergens op een plaats langs het spoor gezet, bijvoor beeld op Oost-Voorne of Burgh- Haamstede", vertelt Smit. In de remise worden alle stellen gerestaureerd door vrijwilli gers, in hun vrije tijd. „We pro beren alles zelf te doen. We ko pen soms materiaal of maken het aan de hand van oude teke ningen. Ook worden bestaande onderdelen nagemaakt." Een fotocollage vertelt de historie van de Tramweg Maatschappij. Van het verdwijnen van de laat ste trams tot het oprichten van de Stichting RTM. „Bij het op doeken van de RTM in 1966 werd het materiaal opgekocht door de Tramweg Stichting. Zij hebben ook een deel van het tramspoor gekocht, van de ha ven van Hellevoetsluis tot en met de Vlotbrug. Dat deed eerst dienst als museumlijn", aldus Smit. Door de groei van Hellevoet sluis was uiteindelijk nog maar twaalfhonderd meter spoor over. „Halfverwege de jaren tachtig zijn we naar een andere locatie gaan zoeken. De ge meente Goedereede kwam met het aanbod van de Brouwers- dam." Bij Punt West werd een nieuwe trambaan aangelegd en een loods gebouwd. „Twee jaar geleden hebben we een stuk aan de loods gezet vanwege ruimte gebrek. Maar eigenlijk is hij nu alweer te klein." Liefhebbers kunnen vandaag tussen half twaalf en vier uur nog terecht voor een rit in een historische tram. In juli en au gustus komt de stoomlocomo tief weer uit de remise voor der tien tochten. Die maanden rijdt ook de diesel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 55