Zachte botertjes en okselgeurtjes Ballen voor iedere ronde *9 11 Zonnen zonder zorgen Zomergeuren nieuw fenomeen Limburgse wijnen vrijdag 18 mei 2001 Limburg, Heuvelland? Juist, maar dat niet al leen. Als het aan de wijn gaardeniers Mergelland ligt, wordt dit straks Limburg, Wijnland. Op de zuidelijkste heuvels van Nederland wor den al een tijdje met grote passie druiven geteeld, die tot een 'Vin de Valère', 'Stok- hemmer Wingert', 'Domaine de Blaireaux' of een 'Zonne hof' worden geperst. Zo is er ook een heuse Wijntrofee Wijngaardeniers Mergel land. Eenpotluchtje'. 'Iets teveel oxydatie.' 'Een mooi boter tje ondanks dat lichte oksel geurtje'. Het wordt allemaal op een vriendelijke, bijna gefluis terde toon gezegd maar de wijn boeren van het Mergelland zijn af en toe niet mals voor elkaar. Wie naar het hoge streeft, heeft niks aan stroopsmeren. Een grand cru komt niet tot stand door vleierij en kritiekloos gla zen legen. Ongeveer tien wijngaardeniers hebben zich verzameld in de ridderzaal van de kasteelruïne van kasteel Valkenburg. Een ideale plek, volgens Aad Dul- laart, eerste voorzitter van de in 1995 opgerichte Vereniging Wijngaardeniers Mergelland. „Vanuit deze ridderzaal heb je een fraai uitzicht op de helling, waar volgens oude landkaarten zo 'n kleine duizend j aar druiven geteeld werden voorwijnen, die de ridders van Valkenburg in deze zaal opdronken." De wijnmakers knikken in stemmend en nemen plaats op de her en der verspreid liggende brokstukken van het oude kas teel. Op een stenen stompje van ëen oude pilaar staan, onher kenbaar verpakt in aluminium folie, de 11 witte en 5 rode wij nen te wachten op de test. Vereerd voelen de wijnmakers zich door de mededeling van Hennie Jansen, organisator van de wedstrijd om de Wijntrofee en eigenaar van wijncafé de Rij ke Jansen dat Jan van Lissum in zijn wijnmagazine aandacht zal besteden aan de wijntest. Nieuwsgierig gemompel stijgt op als verteld wordt dat Van Lis sum ook de Mergelland-wijnen geproefd en getest heeft. Vincent Mientjens, medeorga nisatorvan de wedstrijd, ruikt aan het eerste glas rode wijn dat wordt geschonken. „Er wordt nogal ingewikkeld gedaan over wijnmaken, maar in feite is het best eenvoudig." Zelf had de francofiele vutter achter in zijn tuin een druivenstruik tegen een muur hangen. „De op brengst was te groot om op te kunnen eten. Ik heb ze daarom maar geperst. Geen hoogvlieger die wijn, een soort vin du table. Een vriend van me had een tuin tje op de Sint Pietersberg. Daar zijn we toen een wijngaard be gonnen. Zijn 100 stokken Auxerrois leveren een goede Zonnewijn op. „In '99 winnaar van de proeverij op de Hotel school," klinkt het trots. Een prijzenpakker is ook de Stokhemmer wingert van Aad Dullaart, die zelfs op de kaart van enkele gerenommeerde res taurants in het Heuvelland prijkt. Dullaart doet mee aan de test met „een echte Euro-wijn". Samen met de als top-wijnma- ker erkende Hans Dassen van Domaine des Blaireaux (Dassen is in het Frans Blaireaux), heeft hij een wijn gemaakt van de Franse Pinot Noir en de Duitse Dornfelder druif. Dullaart is dan ook in de optiek van zijn mede-wijnmakers een profes sional. Hogerop wil ook Leo Kloppers. „Ik ben begonnen met wijnma ken van fruit. Wist je dat je zelfs van gras een hele mooie wijn kunt maken? Ik had een grashei- dere wijn van zo'n 14 die de vergelijking kon doorstaan met een Gruner VeltLiner uit Oos tenrijk." Toch maakt Kloppers drie jaar geleden de overstap van gras naar druif. „Ik wil prij zen pakken, naamsbekendheid krijgen en goede wijnen maken. Welke naam? De Heeren Hoeve, heeft iets traditioneels en iets chics, nietwaar Daartoe heeft hij na veel geploe ter een helling langs het Albert- kanaal in het Belgische Kesselt weten te bemachtigen. „Daar heb ik 650 stokken. Ik ben een echte experimenteerder. Mijn rode wijnen maak ik van drie soorten druiven: 70% Dornfel der, 10% Pinot Noir en 10% Blauwe van Boskoop." Valère Ceulen maakt wijn voor de ontspanning. "Ik ben begon nen met appelwijn om te leren hoe je suikers in alcohol omzet. Nu heb ik zo'n 400 stokken. Tja, voor een hobby is dat wel veel, zegt ook mijn vrouw." Maar Va lère geniet van het ploeteren met zijn handen in de grond. „Ik zit veel op kantoor en dan werkt zo'n wijngaard heerlijk ont spannend." Zijn ,Vin de Valère- re' verdwijnt vooral in de kelen van vrienden en kennissen. Maar de laatste tijd heeft de boomlange Ceulen ook de ge neugten van de verkoop ge smaakt. „Mijn wijngoed ligt niet ver van de plaats, waar toe risten de Pietersberg in kunnen. Aan hen verkoop ik steeds vaker een wijntje. Bovendien heb ik etiketten aangeschaft, die te prijzig waren. Die wil ik terug verdienen, f 17,50 voor een mooie wijn is toch niet echt veel," zegt hij en leegt een glas goudgele Mergellanden „Mooi botertje heeft deze," luidt het commentaar. Ray Simoen Met als décor zon, zee en strand paradeerden dertig modellen in bijzonde re kleding over de Scheve- ningse Pier. De ZON! Fas hion Show vormde onlangs de aftrap voor de jaarlijkse campagne, die waarschuwt tegen de gevaren van (te veel) Geniet van de zon, maar maak 't niet te gek' luidt dit jaar het thema van de zoncam- pagne van het Koningin Wilhel- mina Fonds (KWF). De grootste campagne ooit met een prijs kaartje van f. 500.000,-. Tijdens de modeshow in Sche- veningen toonden dertig model len ontwerpen van tien in Nederland werkende mode ontwerpers. De opdracht luid de: ontwerp zonminnende, zon- koelende en zonwerende kle ding die vrouwen kan inspireren om in de zon aantrekkelijk ge kleed te gaan. Winnares werd de 31-jarige Thera Hillenaar uit Amster dam. Haar bizarre creaties ver rasten publiek en jury: „Ik heb het serieuze thema vertaald in jeugdige ontwerpen door bij voorbeeld een grote strandbal te verwerken in een lange rok van hetzelfde materiaal." Het Twis ter-spel met de bekende kleuri ge vlakken stond model twee andere ontwerpen. „Met deze ontwerpen heb ik de vrolij ke zo merse onbezonnenheid gecom bineerd met een serieuze be scherming in de vorm van kleding", aldus Thera Hillenaar. De campagne van het KWF is deze keer voornamelijk gericht op jongeren, met name 'jonge meiden'. KWF-woordvoerster Cora Honing: „Uit onderzoek is gebleken dat veel jonge meiden zich ophangen aan een bepaald schoonheidsbeeld waarbij zij lang, slank en bruingebrand moeten zijn. Met als gevolg dat Een ontwerp van winnares Thera Hillenaar. jonge vrouwen ondanks be kendheid met de risico's toch overdadig zonnen en anti-zon nebrandmiddelen gebruiken met een te lage beschermings factor." Naast een grote kans om te verbranden wordt hierdoor ook het risico op huidkanker vergroot. Tussen twaalf en drie uur uit de zon blijven, vaker beschermen de kleding dragen en zonne brandmiddelen gebruiken zijn volgens de Nederlandse Kan kerbestrijding noodzakelijk voor een gezond zomers seizoen. Zonnebrandmiddelen liggen echter onder vuur. Het gaat hierbij om producten met de omstreden stoffen 4-methyl- benzylidene camphor, octyl methoxycinnamate en benzop- henone-3. Uit onderzoek zou blijken dat deze drie UV-filters de hormoonhuishouding kun nen verstoren. Het ministerie van Volksgezondheid heeft deze producten niet uit de winkels la ten halen na een beoordeling van het Zwitsers onderzoek door het Rijksinstituut voor Mi lieu en Volksgezondheid. Aanvulling „Ondanks alle negatieve be richten zijn en blijven anti-zon- nebrandmiddelen een goede be scherming tegen schadelijke zonnestralen", zegt Honing m een reactie. „Die middelen zijn een prima aanvulling op matig zonnen en het dragen van be schermende kleding." Het aantal gevallen van huid kanker in ons land neemt elk jaar toe. Beginjaren '80 ging het om 15.000 nieuwe gevallen per jaar, nu om 25.000. Dit is met name toe te schrijven aan het vele zonnen tijdens zonvakan ties en in de vrije tijd. Neder landse zonaanbidders hebben daarbij de pech dat vanwege ons klimaat de huid vrijwel nooit zal wennen aan de zon, wat an ders een natuurlijke bescher ming zou kunnen geven. De campagne 'Geniet van de zon, maar maak het niet te gek', is de grootste zoncampagne sinds het KWF in 1988 met voorlichting over verstandig zonnen begon. De campagne omvat afzonderlijke folders over verstandig zonnen voor kinderen en volwassenen en een speciale folder over zonnecos- metica. Voor de jongeren zijn er op scholen freecards verkrijg baar met zonnetips. Ook zijn er voor basisscholen onderwijs pakketten om kinderen al op jonge leeftijd te attenderen op zongevaren. Daarnaast is er een brochure 'Verstandig Zonnen' met uitgebreide achtergrondin formatie en zal Radio 538 in de zomermaanden elke zaterdag en zondag zonnetips uitzenden. Folders en brochures zijn onder meer verkrijgbaar bij drogisten, schoonheidsspecialisten, zon- nestudio's, apotheken en huis artsen. Marieke van der Vorst Meer informatie via de KWF-si- te: www.kankerbestrijding.nl Ze raakten geïnspireerd dooi de mooie, glanzende choco- ladeballen die ze ooit in het Ma rokkaanse Fez zagen'Is dat niet iets voor een boek?', dachten Lyndey Milan en Loekie Werle, twee Australische grootheden op kookboekengebied, waarvan de laatste -de naam Loekie zegt het al- van Nederlandse af komst is. Het resultaat is Ballen, recepten voor ronde lekkernijen' een grappig geïllustreerd kook boekje met recepten voor ballen in al hun glorie - of ze nu rond zijn, ovaal, groot, klein, zacht, stevig, zoet, hartig of van choco lade. De ballen zijn afkomstig uit alle landen van de wereld en hebben slechts één ding ge meen: hun vorm. Wie bij de gedachte aan ballen alleen aan bitterballen en ge haktballen denkt, is op het culi naire vlak een stuk minder crea tief dan de schrij f stersLoekie is haar 'Broodje van Kootje'-ver- leden niet vergeten, blijkt uit een toelichting bij een van haar gerechtjes, maar met Lyndey bedacht ze recepten voor onge veer honderdvij ftig verschillen de balletjes. Van de voor de hand liggende ballen gehakt -wel op acht verschillende manieren be schreven- tot falafel, viskoek- jes, aardappelpureeballen en poffertjes. De dames verzonnen ook zoiets als bloemkoolbolle tjes metprosciutto, gepocheer de perziken, gefrituurde olij ven, boccocini met prosciutto (mozzarellabolletjes met Itali aanse ham), kappertjes in be slag en spinazieballet j es met sa lie en parmezaanse kaas om een aantal te noemen. Zelfs lams- hersenen weten ze om te toveren tot aantrekkelijk uitziende bal letjes. Een bal hoeft niet altijd een klein hapje bij de eerste of de laatse ronde te zij n of een tus- sendoortje, blijkt uit Ballen, re cepten voor ronde lekkernijen. Zelfs een volledige maaltijd op basis van ballen is mogelijk - of een buffet. In het boek zijn recepten ondergebracht in hoofdstukken als 'borrelbal- len', 'bijballetjes', 'grote ballen' en 'zoeteballen'. Kortom, erzijn ballen die dienst kunnen doen als voor-, tussen-, hoofd- of als nagerecht. Nevin Atici Ballen, recepten voor ronde lek kernijen. Uitgeverij De Lan taarn. Prijs: f 34,95. Sinds enkele jaren zijn de frisse zomergeuren een nieuw fenomeen. Het staat vast dat een zwaar parfum het nu eenmaal beter doet bij een flu welen avondjurk dan bij een bloot t-shirtje. In de zomer heb je meer behoefte aan een frisse, lichte geur die niet benauwend om je heen hangt en de mensen om je heen niet naar adem doet snakken. En daar spelen de parfumhui zen natuurlijk graag op in. Al krijgen veel bestaande geuren een lichtere zomerversie zoals rococo soleil van Joopeen fris se eau de toilette. Elke zomer komt Issey Miyake met nieuwe versies van L'eau d'I~sseyeen van de beter verko pende parfums van deze tijd. Deze keer zijn er zelfs twee nieuwe versies Soleil d'Issey en Lune d'Isseyde een in een oran je flesje en de andere in donker blauw. Jean Paul Gaultier ver zint elke zomer een nieuwe versie van het parfum Classi- que. Zoals bekend met het vrou wentorso als flesje. Ditmaal gaat zij gekleed in een klassieke zomerjurk met een print van vi ooltjes, alcohol free Summer Fragrance, maar in beperkte mate verkrijgbaar. Een zomerparfum zonder alcol- hol is J'adore, Eau d'Eté Parfu- mée van Dior. Het tijdloze parfum Romance van Ralph Lauren krijgt ook een zomerse uitvoering: Ralph Lauren Ro mance Sparkling Mist, een trouw maar lichtere uitgave in de vorm van een eau de toilette. Cool Water Woman van Da- vidoff wordt deze zomer uitge breid met een speciale Summer Line, daarbij een geparfumeer de, hydraterende spray, een Skin Glitter Gel om de mooiste op een zomeravondparty te zijn, geparfumeerde nagellak en een haarspray met glitters. Een jaar geleden lanceerde Dior de Eaux de Dior Coloressance, geurende watertjes in leuk ge kleurde flesjes. Dit jaar komt daar Brum de Lait pour le corps bij, een compositie die het mid den houdt tussen een bodymilk en een eau fraïche, royaal aan te brengen na het bad. Leuk is de minigloss, die niet alleen glans aan de lippen geven, maar ze ook nog lekker laten ruiken. Libertine, de nieuwe geur van Vivienne Westwood krijgt er meteen een badlijn bijzoals een deodorant en twee producten die het lichaam heerlijk zacht maken en ook nog lekker laten ruiken. De badlijn heet Flirta tions. Ook 'Too Much' het nieu we parfum van Guerlain krijgt een badlijn erbij: Vital Sensa tions. En ten slotte is er dan ook nog een heel nieuw parfum 'Zen' van Shiseido, uitgebracht na jaren van onderzoek naar het verband tussen geur en geestelijk en li chamelijk welzijn. Deze studie, aromachologie genoemd, maakte duidelijk dat geur wel degelijk de hersenen bereikt en vandaar door het lichaam wordt getransporteerd. Daardoor kunnen geuren dus ook voor een gevoel van welbehagen zorgen. Limburgse wijnmakers keuren eikaars wijnen in in de ridderzaal van de kasteelruïne Valkenburg. foto Frits Widershoven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 11