Veilig stoeltje zit muurvast
Bentley komt
met midsizer
C5 is geen vliegend tapijt
Verkoop fietsen stijgt
47
VW test brandstof Sunfuel
Volvo beste trekauto
Suzuki komt met Volusia
Caravan laten wegen
Xsara met 2.0 HDI diesel
Twee wieiers
zaterdag 12 mei 2001
Het kinderzitje dat BMW in zijn programma heeft.
Het kinderveiligheidssysteem van VW.
Het is dagelijks in auto's
te zien. Pa en ma zitten
keurig in gordels gesnoerd in
de auto, het kind of twee kin
deren dartelen op de achter
bank. En als er al een kinder
zitje is, wordt dat vaak
onveilig in een auto neerge
zet. Isofix is een nieuw sys
teem, waarbij zowel zitjes
als bevestigingspunten aan
alle veiligheidsnormen vol
doen.
T Tolgens statistieken zou voor
V ongeveer de helft van de
kinderen in auto's verkeerd ge
bruik gemaakt worden van de
veiligheidsvoorzieningen. Zit
jes worden op de passagierstoel
gezet, terwijl dat levensgevaar
lijk is als de auto ook een passa
giersairbag heeft. Soms kan die
uitgeschakeld worden, maar
dat wordt dan ook wel eens ver
geten. Kinderzitjes op de ach
terbank worden vaak heel
slecht met gordels vastgezet.
Als dat al lukt.
Wanneer het kinderzitje niet
goed vast zit heeft het hele ding
nauwelijks zin. Want bij een
aanrijding kan het kind met
stoel en al als een projectiel ge
lanceerd worden. Een goed kin
derzitje vergroot de bescher
ming tegen de gevolgen van een
ongeval tot zeven keer.
Crashtest
Autofabrikanten weten dat al
jaren, want zij zijn al heel lang
bezig met crashtests. Die zijn
wettelijk verplicht, maar voor
de bevestiging van kinderstoel
tjes in de auto gelden gek genoeg
nog steeds geen regels.
Binnen de Europese industrie
zijn jaren geleden afspraken ge
maakt voor veilig vervoer van
kinderen in de auto. De Adac
(Duitse anwb-variant), een
stoeltjesfabrikant en de auto
industrie kwamen tot het Iso-
fix-systeem: bevestigingspun
ten voor kinderstoeltjes worden
universeel in de auto aange
bracht. Isofix werkt eenvoudig
met snelkliksystemen. Zodat de
kinderzitjes in moderne auto's
van verschillende merken pas
sen. Wettelijke normen zijn er
nog steeds niet voor. Zodat het
systeem nog altijd berust op we
derzijdse afspraken tussen on
dernemingen.
Kinderzitjes zijn er in soorten en
maten, uitvoeringen en kleuren.
Soms zien ze er prachtig uit,
maar dat zegt helemaal niets
over de effectiviteit ervan. Een
slecht bevestigd zitje is gevaar
lijk. En niet zo'n beetje ook.
Hard afremmen, een snelle
bocht of een aanrijding kunnen
leiden tot een gekatapulteerd
kind. Al zit het kind nog zo vast
in het stoeltje, als dat stoeltje
niet stevig vast zit, helpt dat
niets.
Flinke aanrijding
Autostoelen zijn de afgelopen
veertig jaar sterk verbeterd. Ze
staan beter vast, de leuning
breekt niet af bij een flinke aan
rijding en er zijn zelfs hoofd
steunen die 'actief' hoofd/nek-
bescherming bieden zodra de
auto van achter aangereden
wordt. Ook de veiligheidsgordel
is als passief onderdeel enorm
verbeterd.
De plek voor het kind is vele ja
ren een ondergeschoven kindje
geweest. Onderzoeken geven
aan dat maar één op de vij f zitjes
op de juiste manier in de auto
vastgemaakt is. Nog veel komt
het voor dat het stoelframe
'vast' staat met een gordel die er
omheen gegespt is. Onder het
motto zolang er gordel is kan er
geknoopt worden.
Isofix is eigenlijk een vaste ver
binding tussen kinderzitje en
auto. Die verbinding komt tot
stand door vaste punten tussen
zitting en leuning, die aan de
Isofix-punten in de auto gekop
peld worden door ze erin vast te
klikken. Sommige systemen
hebben telescopisch uitschuif -
bare stangen, die het zitje een
voudig in de vaste bevestigings
punten tussen rugleuning en
zitvlak van de achterbank ver
ankeren. Op die manier is het
zitje vast verbonden met de car
rosserie van de auto.
Steeds meer moderne auto's
hebben Isofix-bevestigings-
punten. Sommige automerken
bieden eigen Isofix-zitjes aan.
Zoals BMW. Dat merk heeft de
Junior Seat voor de gewichts
klasse tussen 9 en 25 kilo, het
geen overeenkomt met leeftij
den van kinderen tussen negen
maanden en zeven jaar.
Voor oudere kinderen past het
stoeltje zonder tuigje met eigen
gordelsysteem. In dat geval
wordt de driepuntsgordel van
de auto gebruikt. BMW biedt
het zitje aan voor de prijs van
ƒ698,-.
Babyzitje
Het Beierse merk is bezig met de
ontwikkeling van een babyzitje,
dat bescherming biedt aan ba
by's van 0 tot 18 maanden. Met
geïntegreerd gordelsysteem,
verstelbare zitgrootte, slaapzak
en een buggy.
Volkswagen heeft het Bobsy G
Isofix kinderzitje voor prijzen
van 235,- tot 525,-.
Rien van der Steen
T Torig jaar werden er in Ne-
V derland ruim 1,5 miljoen
fietsen verkocht, vijf procent
meer dan het jaar daarvoor. Met
een gemiddelde prijs van dik
duizend gulden per stuk is de
branche daarmee goed voor een
omzet van 1,5 miljard gulden.
„Waar blijven al die fietsen
toch", vraagt ook de branche
vereniging RAI, afdeling Fiet
sen, zich af in het jaarverslag
over 2000.
Toch is er volgens voorzitter
Jaap Wijnschenk wel een plau
sibele verklaring: consumenten
rijden op meerdere fietsen. „Een
toer/stadsfiets voor het dage
lijks gebruik, een sporthybride
voor het ruigere outdoor-werk
of een messcherp racema
chientje om het luie zweet uit je
lichaam te trappen", zegt hij.
Ook bij fietsfabrikant Gazelle
merken ze dat het goed gaat.
Normaliter produceert het be-
drijf in de wintermaanden zo'n
1.800 fietsen per dag. De vraag
naar nieuwe fietsen is echter zo
groot dat het bedrijf extra men
sen heeft ingehuurd om de pro
ductie op te vijzelen naar 1950
fietsen per dag. Dit is een abso
luut record in de ruim 100-jari-
ge geschiedenis van Gazelle.
Met dank aan Vader Abraham
en zijn smurfen weet heel Ne
derland dat sinds 1 mei bestuur
ders van rechts voorrang heb
ben. Volgens de Fietsersbond is
het door die maatregel nog be
langrijker dat fietsers in het
verkeer zich duidelijk en conse
quent gedragen zodat de andere
verkeersdeelnemers daar reke
ning mee kunnen houden.
Al met al dus reden genoeg om
de Fietsersbond-brochure 'Het
recht van de sterkste' uitgebreid
te herzien en te herschrijven.
Speciale hoofdstukjes zijn er
gewijd aan fietsende ouders met
kinderen en senioren.
De brochure kost één gulden per
stuk (verzendkosten 2,50) en is
te bestellen door storting van
het bedrag, incluis verzendkos
ten, op giro 30255 tnv Fietsers
bond te Utrecht onder vermel
ding van 'Recht van de sterkste'
Hans van Alebeek
De Bentley Continental R Le Mans Series naast een historische Le
Mans.
Bentley komt in 2003 met een
grote middenklasser. De
midsized Bentley gaat concur
reren met de BMW 5-serie. Maar
ook Jaguar wordt op de korrel
genomen. „Want", aldus impor
teur Frits Hessing uit De Bilt,
„Jaguar brengt goedkopere mo
dellen uit (zoals X-type), maar
daar zijn een hoop rijders van
het merk met van gediend. Ook
Range Rover-bestuurders vor
men voor ons straks de doel
groep."
Sportief
Bentley, tot nu toe de sportieve
tak van Rolls-Royce, heeft mo
menteel drie grote, peperdure
modellen met de Red Label, de
Arnage en de Coupé. In beperk
te oplage maakt Bentley een Le
Mans-serie die vanaf juni op de
markt gebracht wordt. Voor
hoeveel geld is niet duidelijk.
Het merk keert na 71 jaar terug
naar de 24-uursrace van Le
Mans in Frankrijk, die half juni
gehouden wordt. Bentley nam
slechts acht jaar deel aan races,
van 1922 tot 1930, maar vestig
de daar een ijzeren reputatie. Al
beweerden boze tongen des
tijds, dat de enorme Bentleys de
'snelste vrachtwagens ter we
reld waren'.
Groei
Bentley verkocht in 2000 veel
meer auto's dan daarvoor. Het
merk rekent dit jaar op een groei
van 50 procent. In Nederland
werden vorig jaar 9 nieuwe
Rollsen en 21 Bentleys ver
kocht. Het waren er nog nooit
zoveel. Volgens Hessing worden
er in de eredivisie een groeiend
aantal auto's verkocht.
In Nederland gaat het om jaar
lijks circa 1500 auto's. „Wij wil
len in dat segment vanaf 2003,
als Bentley los is van Rolls-Roy
ce en met de midsizer komt150
Bentleys verkopen", zegt Hes
sing. Bentley wordt een merk
onder de vlag van VW, Rolls-
Royce gaat verder onder de re
gie van BMW.
Rien van der Steen
T Tolkswagen gelooft in de technologie van de brandstofcel, die uit
V waterstof elektriciteit opwekt en zo voor aandrijving van auto's
kan zorgen. Maar er is een overgang nodig voordat die techniek pro-
ductierijp is. Dr. Wolfgang Steiger, bij VW verantwoordelijk voor
motoronderzoek, zei onlangs op een symposium in Wenen dat de
conventionele verbrandingsmotor verbeterd moet worden totdat
de brandstofcel beschikbaar komt. En dat kan over een jaar of vier
zijn.
Steiger pleitte ook voor speciale, synthetische benzine. VW doet
daar al proefnemingen mee. De SunFuel gedoopte brandstof wordt
van aardgas of van biogas gemaakt. Bij de verbranding ontstaan
minder schadelijke uitlaatgassen en de brandstof zelf is nagenoeg
reukloos. SunFuel zou ook gebruikt kunnen worden voor de eerste
generatie brandstofcelauto's, omdat er dan geen aparte, peperdure
organisatie nodig is voor de levering van waterstof aan de pomp.
De Trekauto van het Jaar is dit keer de Volvo S60 2.4 geworden.
In de verschillende categorieën wonnen verder de Opel Corsa
1.4 16V, Mitsubishi Space Star DiD. VW Passat TDI en Subaru Im-
preza 2.0 Plus. Maar de Volvo stak daar dus met kop en schouders
bovenuit. In totaal werden 21 auto's beoordeeld door een journalis
tenjury.
Suzuki breidt de reeks cruisers uit. De Volusia 800, genoemd naar
Volusia County in Florida, borduurt voort op het thema van de
Suzuki Intruder. Met Amerikaanse styling en een zithoogte van
krap 70 cm. De 52 pk twin-motor heeft een inhoud van 805 cm3, is
vloeistofgekoeld en wordt gevoed door één carburateur. De wielba
sis bedraagt 1,65 m., de aandrijving wofdt verzorgd door een card-
anas, de motor heeft ver naar voren geplaatste voetsteunen en rem
men geschiedt met een enkele schijfrem voor en een trommelrem
achter. De zwart-rode Volusia VL 800 kost 19.999,-
Mits ze lid zijn van de ANWB kunnen caravanbezitters hun mo
biele vakantiewoning gratis laten wegen bij een aantal bedrij -
ven. Dat kan volgende week zaterdag (19 mei) in Zuidwest-Neder
land bij Bonda's Veevoeders aan de Industrieweg in Zoeterwoude,
Kieboom aan de Willem Barentszstraat in Rotterdam, Agro Delta
aan de Lindtsedijk in Zwijndrecht, CZAV aan Kleine Zelkeweg in
Zierikzee of CZAV aan de Havenweg in Dinteloord.
Caravans worden vaak verkeerd of te zwaar beladen. Zware bagage
moet als het kan boven de as. en de kogeldruk mag tussen 50 en 75
kilo bedragen. Bij het gratis wegen is de wegenwacht aanwezig voor
technische assistentie. Een telefonische afspraak tevoren is nodig:
tel. 070-3145474.
Cit roën is begonnen met de verkoop van de Xsara met 20 HDi 110
pk diesel. De turbodiesel met directe inspuiting onder hoge
druk en een koppel van 2 5 0 Nm is de sterkste diesel voor de midden
klasser van Citroën (de andere zijn de 1.9 D/71 pk en de 2.0 HDi/90
pk). De Xsara verscheen in 1997 en sindsdien zijn er 1,2 miljoen van
verkocht, een kwart daarvan in Frankrijk en meer dan de helft met
dieselmotor. De Xsara 2.0 HDi Exclusive kost 54.500,-.
Museum Flehite in Amersfoort staat van 21 juli tot en met 2 de
cember 2001 vol fietsen, brommers en motoren die zijn ge
maakt in de Amersfoortse Eysinkf abriek. Voor deze tentoonstelling
wil het museum graag in contact komen met oud-werknemers en
verzamelaars die voorwerpen of foto's bezitten. Zij kunnen bellen
met projectleider Gerard Raven, telefoon 033-4619987.
Eysink produceerde van 1886 tot 1972; tot 1954 in Amersfoort,
daarna in Soest. Op het hoogtepunt (1912) had het bedrijf honderd
werknemers in dienst. Eysink bouwde in 1898 de eerste Nederland
se auto. De fabriek zorgde voor een aantal technische primeurs,
waaronder een rem bij achteruitrijden (1907). Toen de automarkt
tijdens de Eerste Wereldoorlog instortte, werd de productie van
vierwielers gestaakt en richtte men zich uitsluitend op de fabricage
van fietsen, bromfietsen en motoren. Motorcoureurs van Eysink
vielen bij wedstrijden regelmatig in de prijzen.
Citroën borduurt met de
nieuwe C5 uiterlijk voort op
de kleinere Xsara. De afstands
bediening heeft hetzelfde euvel
als de grootste Peugeot. Petiete
rige knopjes die ongewild inge
drukt worden. De grootste
verrassing is tegelijk een teleur
stelling: het hydropneumati-
sche veersysteem van Citroën,
dat in deze C5 hydractief III
heet en waarin conventionele
veren en schokdempers ontbre
ken, is van de laatste generatie,
maar met zo verfijnd als je zou
denken.
De zes (de eenvoudiger versies
hebben er vier) veerbollen die
met stikstof gas en hydraulische
olie de vering van de auto ver
zorgen, poetsen de oneffenhe
den of gaten in het wegdek be
paald niet zachtkens weg. Je
hoort de auto denderen en de
achteras maakt klokkende ge
luiden. Allerminst een vliegend
tapijt dus Een intelligent on
derstel, dat een prachtige auto
matische niveauregeling bij
remmen en optrekken en bela
ding behelst en de auto ook in
bochten keurig rechtop in het
gareel dwingt. Er is ook een
sportknop, maar die maakt het
veersysteem nogal stuiterig.
Standaard heeft de 3.0 Exclusi
ve zes airbags, abs, xenonver
lichting, centrale afstands-
bedienbare vergrendeling,
stuurbekrachtiging, automati
sche airco, cruise control, elek
trisch bedienbare zijruiten, in
hoogte en diepte verstelbaar
stuur, in hoogte verstelbare be
stuurdersstoel, gedeeld neer-
klapbare achterbank, automa
tische alarmlichten bij een
noodstop en een boordcompu
ter, maar geen wisser achterop
noch mistlampen. Net zomin als
een geheugen voor de elektri
sche zittingverstelling. Wat je
op zo'n dure auto wel verwacht.
De vierversnellingsautomaat
met tiptronic werkt geweldig.
Het stuur is wat zwaar bekrach
tigd, snelheidsafhankelijk in
De Citroën C5 is wel gerieflijk, maar bezit geen verfijnd veergedrag.
deze luxe versie, maar wel te on
gevoelig. De wegliggmg is voor
treffelijk, de achterwielophan
ging gedraagt zich rumoerig,
want onderstel en veersysteem
hebben achter dus een hekel aan
korte oneffenheden in het weg
dek. N oem het maar zenuwtrek
jes.
Je ziet het vaker in moderne au
to's. Of hele ontwikkelingsafde
lingen zich met de bekerhou
ders bezighouden. Deze C5
heeft een bakje voor klein spul
waarin een grote drukknop het
ding in twee bekerhouders kan
herscheppen. Fraai bedacht.
Uiterlijk is het een middelmaat
auto. De C5 wordt in elk geval
niet de Citroën waarnaar Citro-
fielen snakken. Misschien
wordt dat later goedgemaakt
door de Pluriel, de toekomstige
nieuwe Eend van het merk.
De roem van weleer is getaand.
Onder de knoet van PSA maakt
Citroën keurige auto's, die keu
rig verkopen en vooral keurig
rijden. De C5, die de Xantia zo
wel als de XM opvolgt, wordt
over een paar jaar opgevolgd
door de C6 Lignage, een auto die
groter wordt dan de XM. Zijn
wielbasis is ruim en dat belooft
comfort De auto is hoog ge
bouwd en de inrichting is dik
voor elkaar. Goede, brede stoe
len met nogal korte zittingen,
ruime instap voor en achter en
een joekel van een bagageruim,
waarin bevestigingsogen niet
ontbreken. Ook de toegang daar
is prima, want de achterklep is
in feite een vijfde deur. Er zijn
voldoende opbergmogelijkhe-
den en in de middenconsole zit
een 12 volts-aansluiting.
In september komt de station
car, die aan de achterzijde bij
zonder fraai is.
Rien van der Steen
motor: 3.0 V6
vermogen: 205 pk; koppel 285
Nm bij 3750 tpm;
aandrijving: voorwielen;
lxbxh: 4.62 x 1.77 x 1.48 m.
wielbasis: 2,75 m.
bagageruim: 456 liter
draaicirkel: 12,45 m.
brandstoftank: 66 liter
gewicht: 1.495 kg (1.8 1.265 kg),
max. aanhangergewicht:1500
kg. (geremd)
verbruik:1:8
prijs: 1.8i 45.990, 2.0i 52.490,
2.0 IIDI 53.490, 2.2 HDI
74.690, 3.0 V6 74.690 gul
den, met automaat 78.490,-.