PZC Uitverkocht boek is verleden tijd Elenbaas specialiseert zich in duivenwagen tn 17 Werkplekken te huur Fonds vol geld voor steunen uitvinders U wilt prettig en veilig reizen. We werken eraan. sport Drukken op verzoek wint veld mm marginalia Belgemak Spijtoptant Koffie het bedrijf donderdag 3 mei 2001 door Jeroen de Valk CULEMBORG - Nog even en boeken zijn nooit meer uitver kocht. Zodra een boek niet meer leverbaar is, worden er gewoon een paar extra exemplaren van bijgedrukt. 'Print on demand' heet dat, ofwel, in goed Neder lands: 'Boek op Verzoek'. Dat is tevens de naam van een doch teronderneming van het Cen traal Boekhuis in Culemborg, het magazijn en distributiebe drijf van het Nederlandse boek. „Zo'n vijftig miljoen boeken gaan jaarlijks van het Centraal Boekhuis naar de boekhandel", constateert directeur Cees Ha genbeek nuchter. ,,En dat aantal stijgt ieder jaar. De zogenaamde 'ontlezing' is een mythe." Het Centraal Boekhuis is dan ook geen huis, maar een bedrijven terrein op zich met afdelingen als voetbalvelden, vol vorkhef trucks en kilometers lopende band. Oreel stopt bij de NV Haven van Vlissingen VLISSINGEN - De voor zitter van de directie van de N.V. Haven van Vlis singen, ir. A. J. Oreel, heeft besloten om op 1 oktober van dit jaar vervroegd uit te treden. Oreel is bijna 30 jaar aan de NV Haven van Vlissin gen verbonden geweest, waarvan 18 jaar als voor zitter van de directie. In die tijd is het bedrijf uitgegroeid tot een onder neming op het terrein van vemen, entrepots, opslag plaatsen, cargadoors, stu wadoors en expediteurs. 'Print on demand' heeft volgens de kersverse Boek op Verzoek- manager Herman Koetsier al een hoge vlucht genomen in Duitsland, Groot-Brittarmië en de Verenigde Staten; daar zijn bedrijven die jaarlijks honderd duizenden boeken-op-verzoek afleveren. Dat Nederland ook zo'n firma kon gebruiken, werd hem duidelijk toen bleek dat minstens zeven procent van de gevraagde literatuur niet meer leverbaar was. Voorraad Tevens merkten Hagenbeek en Koetsier dat veertig procent van alle in Culemborg opgeslagen boeken maar twee keer per jaar 'in beweging' komt; de rest van de tijd kijkt niemand er naar om. Hegenbeek: ,,Die sluime rende voorraad neemt veel ruimte in beslag. Het is natuur lijk makkelijker als we die niet in het papieren magazijn, maar in een digitaal magazijn kunnen opslaan." Dat 'digitaalmagazijn' dient al le gegevens te bevatten betref fende de tekst en de lay-out van een boek, inclusief informatie over papiersoorten en foto's. Zodra dat alles aanwezig is, kan een drukkerij in Zutphen - vol gens Hagenbeek 'een luxe kopi eermachine' - voor extra exem plaren zorgen, variërend van één tot vijfhonderd stuks. Mocht deze 'aanvullende servi ce' aanslaan, dan denkt hij er over zelf in Culemborg zo'n 'print-straat' aan te schaffen. Op 19 april dit jaar werd met enig ceremonieel het eerste pro duct van Boek op Verzoek over handigd aan uitgeverij Lemnis- caat. Hagenbeek: „Dat was de eerste uitgever die het aandurf de. De meeste andere kijken nog even de kat uit de boom." Een hardnekkig misverstand wil dat de op verzoek gedrukte boeken er armoedig uit zouden zien. Grote onzin, vindt Koetsier, en hij toont een stapeltje boeken op zijn bureau. „Aan niets is te zien dat dit achteraf bijgedrukte boeken zijn." De prijs hoeft geen groot pro bleem te zijn, vindt Hagenbeek; een op verzoek gedrukt exem plaar kost vijf tot twintig pro cent extra. „Nu al is het zo, dat hetzelfde boek voor verschillen de prijzen verkrijgbaar is; boe ken verschijnen immers veelal eerst als hardcover en daarna als pocket. Nu komt daar nog een derde prijscategorie bij: het boek dat op verzoek nog lever baar is. De consument bestelt en heeft het boek binnen twee of drie dagen in huis. Zo kweek je als boekhandelaar een tevreden klantenkring." De uitgever heeft ook baat bij deze methode, denkt de direc teur. Die hoeft nooit meer met grote overschotten te kampen, aangezien je met een kleine op lage kunt beginnen. „Je zou zelfs de eerste tientallen boeken - voor de pers en zo - op verzoek kunnen laten drukken; naar aanleiding van de recensies kan je dan de hoogte van de uitein delijke oplage bepalen". Faciliteit Voorlopig is Boek op Verzoek een 'aanvullende faciliteit', be nadrukt hij. Hij waagt zich niet aan concrete uitspraken over de toekomst. De in het buitenland op verzoek gedrukte boeken zijn ten dele geen 'algemene boeken' maar onder meer hand leidingen die met kleine wijzigingen moeten worden herdrukt; lijvige wetenschap pelijke verhandelingen waar van de digitale gegevens naar het land van de afnemer worden geseind, om portokosten te be sparen; en uitgaven in eigen be heer. Hagenbeek: „Vooral in Duits land brengen veel mensen hun roman in eigen beheer uit." 'Selbstverlag', heet dat daar met een mooi woord. Zo bespa ren romanschrijvers zich de frustratie van afwijzingen door de uitgever." GPD AMSTERDAM- De Teleport Tower van bedrijvencentrum Regus is het nieuwste kantorencom plex langs de ringweg in Amsterdam. Het dinsdag geopende gebouw is een zogenaamd flexkan- toor, waar bedrijven werkplekken kunnen huren voor duizend gulden per maand. Werknemers kunnen in het gebouw hun apparatuur inpluggen en meteen aan de slag op een van de duizend werkplekken. foto Evert Elzinga/ANP HH ■Hl ■■BBSfinH |l door Jeffrey Kutterink POORTVLIET - Of het nu gaat om de bouw en inrichting van een bibliobus, een vee- of ver huiswagen, Carrosserie Elen- I baas uit Poortvliet draait de hand er niet voor om. Het Poort- r, vlietse bedrijf bouwt tientallen carrosserieën per jaar en specia liseert zich met name in de bouw van rijdende bibliotheken en wagens voor duiventransport. En daarmee geniet de Zeeuwse onderneming inmiddels lande lijke bekendheid. De oorsprong van het bedrijf ji ligt in het jaar 1890 toen de overgrootvader van de huidige J directie in een klein schuurtje in het centrum van Poortvliet een timmerbedrijf begon. Behalve j timmerwerk (doorgaans bij i boerderijen) werden vanaf 1910 I onder meer wagens en windmo- i lens gemaakt. De windmolens i: dienden om het kaf van het ge- dorste graan te scheiden door het opwekken van wind. Ook I werden er boterkarns, boter- s tobben, sorteermachines voor i aardappelen en uien en stellages i om het hooi te drogen gemaakt. De eerste houten carrosserie I verliet in 1923 de fabriek, ter- i wijl 33 jaar later de eerste stalen carrosseriewerdgebouwd. Eind 1 1960 werd met het timmerwerk aan woningen gestopt en ging P| het bedrijf alleen verder als car- j| rosseriebouwer. Het leverings- j programma werd uitgebreid naar open en gesloten laadbak- si ken, kip wagens, geïsoleerde 5i carrosserieën en veetransport. jNoodkerk Na een aantal uitbreidingen 3 moest het bedrijf in 1962 we- 'l gens ruimtegebrek verhuizen naar de huidige locatie aan de Paasdijkweg. In 1963 en 1970 volgde opnieuw uitbreidingen. I Vandenieuwbouwwerdin 1970 gedurende drie j aar een gedeelte gebruikt als noodkerk in ver band met restauratie van de plaatselijke Nederlands Her vormde kerk. De huidige be bouwde oppervlakte bedraagt circa 3500 vierkante meter op een bedrijfsterrein van ruim 6800 vierkante meter. Uitdebedrijfstaktoets 1997 uit gevoerd door AT Kearny in op dracht van het ministerie van Economische Zaken blijkt dat er forse verschuivingen gaan plaatsvinden in de carrosserie- bouwindustrie. Dat komt onder andere doordat grote interna tionaal opererende producen ten hun standaard (massapro ducten op de Europese markt brengen tegen prijzen waar een kleine carrosseriebouwer niet voor kan werken. Elenbaas koos lucht) uitklapbare treden. Be halve de carrosserie, leveren we de complete inrichting. Niets in de bus is standaard. Elke biblio theek heeft haar wensen als het gaat om de inrichting, zoals de plaats van de balie en de boe kenrekken. Dat geldt ook voor de verlichting en de aansluiting voor computers en internet. Verder moet de wagen goed ge- isoleerd zijn. In de winter moet het lekker warm blijven, terwijl het in de zomer juist niet al te warm moet zijn. We maken bi bliobussen met de nauwkeurig heid waarmee we koelwagens bouwen." Duiven Die spreuk gaat ook op voor de duivenwagens die de Poort- vlietse onderneming bouwt. Elenbaas: „Toen we jaren gele den aan een klant vroegen of de aan hem geleverde duiventrai- ler voldeed, bleek dat niet het geval. In de wagen waarmee 6000 duiven werden vervoerd, liep de temperatuur in soms op tot boven de veertig graden Cel sius, waardoor de duiven agres sief werden." Carrosserie Elenbaas schakelde een ingenieursbureau in en ging met de klant om de tafel zitten. „Het bleek dat de ventilatie van cie wagen niet voldeed Daar door kwam er onvoldoende ver se lucht in de trailer." De klacht was aanleiding om en nieuwe trailer te ontwerpen. Resultaat: een compleet nieuw concept voor duiventrailers waarbij het kwik niet verder stijgt dan circa vijf graden boven de heersende buitentemperatuur. Ook wordt de lucht continue ververst zon der dat de dieren op de tocht ko men te staan. „Het nieuwe systeem kan zoda nig worden geautomatiseerd dat de eigenaar van de duiven op afstand per computer kan zien wat de condities in de wa gen zijn. Het is zelf mogelijk om op afstand de temperatuur te re gelen." Het is zover. De helemaal op de vrouw toegesneden mo biele telefoon komt binnenkort op de markt. Hij is elegant, klein, slank, vlot, heeft een vrouwelijk felrood kleurtje, een ingegraveerd roosje en....hij is uitgerust met een calorieëntel- ler en een cycluskalender. Ja, bij Samsung (de bedenker van het ding) weten ze wat de vrouw wil: altijd bereikbaar zijn, ook voor je gewicht en de menstruatie. Natuurlijk is aan de telefoon weer het nodige onderzoek vooraf gegaan, zo zegt een woordvoerder van Samsung in ERM, het blad voor iedereen met een elektronicawinkel. Vrouwen willen een lichte tele foon die makkelijk in de hand tas past. De calorieënteller en cycluskalender zijn alleen maar leuke gadgets. Samsung vindt niet dat de tele foon rolbevestigend werkt: de vrouw als permanent lijnende Barbipop, continu op de hoede voor het begin van haar maan delijkse ongemak. Ben je mal, ook mannen mogen het toestel kopen. Misschien is hij zelfs wel makkelijk bij het sporten. En ach, er zijn toch eigenlij k ook al speciaal voor mannen ge maakte telefoons. De Amsterdamse politie heeft al wat mobieltjes met ingebouwd pistool in handen gekre gen. (Alex Bogers) Zo kan het ook: „Dag meneer van de Stichting Toezicht Effectenverkeer, ik heb voor een miljoen gulden een pakket aan delen gekocht." „Proficiat. Ik hoop dat u er wel bij vaart." „Dat is net het probleem. Ik ben er té wel bij gevarenIn twee we ken tijd is het in één klap een half miljoen meer waard gewor den." „Mooi toch. Dat is beleggen je verliest wat, je wint wat." „Maar ik wil ervan af. Bij nader inzien zou, ten onrechte overi gens, gedacht kunnen worden dat ik over inside-information beschikte. Zelfs de schijn wil ik vermijden." „Mijn baas, Doctors van Leeu wen, zegt altijd dat het ons niet gaat om zoveel mogelijk zaken aanhangig te maken. Het gaat ons erom dat het normbesef aanwezig is. Dat lijkt hier te ontluiken." „Maar als ik de aandelen ver koop, zit ik met dat halve mil joen winst in mijn maag." „Daar gaan wij niet over. Voor kennis is voorkennis. Maakt niet uit of er winst of verlies is gemaakt." „Dan maak ik dat geld wel over naar een goed doel" „We zullen justitie laten weten dat u eigener beweging een mo gelijk verdachte transactie hebt gemeld en dat het voordeel niet wordt genoten. Ik mag niks toe zeggen, maar ik kan nu al be denken wat justitie met dit dos sier doet."(Jos van Rijsingen) Heeft u hem al, de Senseo Crema van Douwe Egberts en Philips? Nee. Pech dan, de koffiemaker is uitverkocht en Philips heeft de productie op een lager pitje gezet. De reden; Douwe Egberts kan de productie van de filters niet aan, het product is té populair Het is beslist geen nieuwigheid dat nieuwe producten uitver kocht raken. In de recente ge schiedenis hadden bijvoorbeeld Heineken (met de Magnum bier) en Bref (met de wc taps die óók de wc-afvoer schoon maakt) hetzelfde probleem, zo blijkt uit een artikel in het blad Food. Hoe kan dat nou. Voordat een product op de markt komt gaat er eindeloos onderzoek aan vooraf, zo melden de makers al tijd. Maar net zoals producten ondanks deze onderzoeken al te vaak jammerlijk mislukken, hebben ze soms teveel succes, het is niet meer in de winkel te vinden. En naar de redenen hiervan is ook al onderzoek gedaan. Soms ligt het product niet in het schap, maar in het magazijn van de winkel. Iets vaker is het pro duct niet op tijd of te weinig ge leverd. Al weer wat vaker weet de winkelier niet hoe en waar hij bij moet bestellen. Maar meest al is de vraag gewoon te groot. Hoe dat kan, daar moet maar eens onderzoek naar gedaan worden. (Alex Bogers) door Catheleyne van der Laan ROTTERDAM - De pot van fi nancieringsfonds Blossom zit vol. Alle aandelen van de voor steun aan uitvinders opgerichte participatiemaatschappij zijn binnen twee maanden verkocht. Met de opgehaalde 7,7 miljoen gaat ID-NL, dat zich bezig houdt met het in de handel bren gen van uitvindingen, de ko mende jaren circa zestig Willie Wortels helpen. Hoewel er nog steeds investeer ders laten weten dat zij ook mee willen doen, gaat ID-NL voor lopig met ƒ7,7 miljoen aan de slag. „We zijn begonnen met een bescheiden bedrag omdat het een moeilijke tijd is voor inves teringen met risico's", aldus een woordvoerder. Een fonds voor uitvindingen is uniek in de we reld. ID-NL heeft al tien uitvindin gen geselecteerd die met wat fi nanciële hulp op de markt kun nen worden gebracht. Bij de start van het fonds, eind februa ri, verwachtte het bedrijf tien tot vijftien vondsten per jaar te doen die het lanceren waard zijn. Een gouden idee krijgt gemid deld honderdduizend gulden mee, het maximum bedrag is 250.000 gulden. ID-NL helpt de uitvinder met het octrooi, marktonderzoek, productie en marketing. „Als slechts een of twee projecten het goed doen in de markt, heb je de investering al terugverdiend"relativeert de woordvoerder de risico's van Blossom- Een van de uitverkoren vond sten is een methode om kleinere gewrichtsbreuken, zoals in een hand, goed te verhelpen. Ook krijgt de uitvinder van het mak ke 1 i j k- te-verstellen-bureau- blad financiële steun. ANP (Advertentie) Elenbaas bouwt op een kale truck of oplegger een carrosserie naar de specifieke wensen van de op drachtgever. foto Willem Mieras niet voor samenwerking en schaalvergroting. Om niet af hankelijk te hoeven zijn van de grillen van de carrosseriemarkt, koos Elenbaas voor specialisa tie, zoals bibliobussen, duiven- transport, verhuiscarrosserie- en, koel- en vriestransport en reparatie. Elenbaas bestrijkt Zeeland, de Zuidhollandse Eilanden en de regio Dordrecht tot Breda. Het bouwen van een carrosserie op een kale truck of oplegger is voor de 27 werknemers van het bedrijf een routineklus gewor den. „We richten ons met name op transportbedrijven en verla ders die heel specifieke eisen stellen aan hun voertuigen", zegt mededirecteur Hans Elen baas. Vloerbedekking Samen met zijn twee broers vormt hij de directie van de on derneming. „Klanten komen bij ons met een kale oplegger of truck en willen er aan de hand van wat ze er mee willen gaan vervoeren een bepaalde carros serie op hebben. Zo kunnen we open laadbakken bouwen, maar ook gesloten exemplaren door middel van spanzeilen, ply wood of aluminium. Ook bouwen we autolaadkranen, achterwaartse kippers en wis sellaadbakken." Een van de bijzondere produc ten van de Poortvlietse onder neming is de verhuiscarrosserie. „Verhuiswagens moeten aan veel eisen voldoen", weet Elen baas. „Er worden eisen gesteld aan de esthetiek. De wagen Naam Carrosserie Elenbaas Plaats Poortvliet Opgericht 1890 Werknemers 27 Omzet 6 miljoen gulden moet er van buiten gewoon uit stekend uitzien. De wagens zijn voor verhuisbedrijven de visite kaartjes. De carrosserie moet duurzaam zijn, want zo'n wa gen heeft veel te lijden. Ook moet de binnenkant volledig glad zijn. De spullen die er in ko men te staan, mogen natuurlijk niet worden beschadigd omdat er ergens een scherpe punt uit steekt. Vaak wordt de binnen kant met vloerbedekking be dekt." Landelijke bekendheid geniet Elenbaas Carrosserie met de bouw van de bibliobus en dui ventrailers. Inmiddels rijden er mobiele bibliotheken rond in onder meer Zeist, Utrecht, Apeldoorn en Amsterdam. „In 1988 hebben we de eerste bi bliobus gebouwd voor de Zeeuwse bibliotheek", zegt Elenbaas. Inmiddels hebben er al meer dan twintig de fabriek verlaten Bij de bouw en inrich ting van de bus, komt meer kij ken dan veel mensen in eerste instantie denken. „Alles wat je in de bus ziet, maken we. Het be gint al met een goede bereik baarheid", zegt Elenbaas. „Want ook oudere mensen moe ten goed en veilig kunnen in stappen. Dat betekent vaak pneumatisch (door middel van r mensen in om De trein, dat is de maatschappij in het klein. Dat heeft z'n leuke, n soms ook z'n minder prettige kanten. Zoals zwartrijders, die tweederde alle agressieproblcmen veroorzaken. Daarom zetten toezicht te houden. Voor extra kaartcontrolcs op de stations en in de treinen komen er dit jaar 400 mensen bij. Naast de 400 die we daar al voor hebben. Meer en meer stations zullen bovendien voorzien worden van camera's. Op alle kleinere stations komen service-units met behalve camera's ook een informatie- en alarmlijn voor direct contact met onze medewerkers. Op twaalf stations doen we daar nu, als proef, ervaring mee op. En ook in de trein: in april zijn we gestart met camera's op de Zoetermecr Stadslijn. Veiligheidsgevoel OV-reizigers veilig soms onveilig onveilig Ze worden net als onze conducteurs getraind in de trein op het treinstation 83% 69% 16% 27 1% 4% Verder zijn we van plan de komende jaren in het omgaan met lastige situaties. Bovendien in de metro 53% 37% 10% op een groot aantal stations toegangspoortjes neer hebben we met politie en justitie afspraken overeen op her metrostation 60% 36% 4% tc zetten. Zodat alleen reizigers met een geldig snelle vervolging van overlastgevers. In de tram op de tramhalte 76% 85% 21% 13% 3% 2% kaartje op de perrons kunnen komen. We werken Aangezien voorkómen nóg belangrijker is, in de bus 93% 6% 1% dus op vele manieren aan prettig en veilig reizen. komen conducteurs en machinisten ook op scholen. op de bushalte 85% »4% t% Wilt u meer weten: Kijk dan op www.ns.nl Om te praten over de gevaren van spelen op het Ter vergelijking: 31% «n de tiedtri»nd» hevoUtmg voelt zich wcf «e 1» onveifig. 6\ voelr jirti \iok onveilig (bran: nww- spoor en de gevolgen van vandalisme en agressie, Politiemonitor vjn tS99j. of bel ons: 0900-202 11 63 (f0,22/€ 0,10 p.m.). We houden u op de hooiite. X Nederlandse Spoorwegen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 17