Chip schrikt fietsendief af
Franse generaal moest zijn
moed met de dood bekopen
KLEINE PRIJZEN
Multraship nog
in de race voor
opruimen Donau
ICHT
Personeelstekort op
zeeschepen vereist
inzet buitenlanders
Katoen Natie begint
met logistiek park
in Braakmanpolder
Hoger tracé
moet schilden
tunnel redden
Bijeenkomst
over oorsuizen
Preventie
Kampioenen
Jeu de Boules
Agressieve Kapellenaar
krijgt 100 uur taakstraf
cL
jCuxU £C ööiït 10
ircvn eAsri
sbw
donderdag 3 mei 2001
TERNEUZEN - Het tracé van
de Westerscheldetunnel wordt
iets aangepast. De twee tunnel
boormachines passeren de
vaargeul Everingen tussen de
Middelplaat en Ellewoutsdijk
op minder grote diepte, dan
aanvankelijk was gepland.
De twee machines gaan vier me
ter hoger boren: niet op 51, maar
op 47 meter. Op die manier
hoopt tunnelbouwer Kombina-
tie Middelplaat Westerschelde
(KMW) nieuwe vervormingen
van de boorschilden te voorko
men. Die vervormingen traden
op toen de machines waren aan
gekomen op het diepste punt
van de tunnel, zestig meter on
der de Pas van Terneuzen. Het
boorproces liep maanden ver
traging op voordat de machines
- aangepast - weer aan het werk
konden. Het kostte de aanne
merscombinatie enkele tiental
len miljoenen guldens. KMW
wil die schadepost overigens
verhalen op opdrachtgever NV
Westerscheldetunnel omdat de
vervormingen, ondanks des
kundige toetsing vooraf, niet
waren te voorzien.
Door de boormachines de verin
gen nu vier meter hoger te laten
passeren, is de druk op de boor
schilden beduidend minder: 0,5
bar. „En dat kan juist het ver
schil maken", aldus tunnel
woordvoerster N. Vinke giste
ren. De boormachines bevinden
zich nu op ongeveer 3600 meter
van het in totaal 6,6 kilometer
lange tracé. Over een kilometer,
bij de 2300ste ring wordt de cor
rectie toegepast. Projectleider
Uitvoering Wim van de Linde
van de NV: „Het is een volkomen
verantwoorde operatie. De ma
chines gaan straks heel geleide
lijk omhoog. Het hellingsper
centage bij de tunnelingang in
Ellewoutsdijk ondergaat geen
enkele wijziging; daar blijft al
les zoals gepland.
TERNEUZEN - De afdeling
Zeeland van de Nederlandse
Vereniging Voor Slechthoren
den houdt dinsdag 22 mei vanaf
19.30 uur een voorlichtings
avond over het symptoom Tini-
tus (oorsuizen) in verpleeghuis
Ter Schorre aan de Churchill-
laan in Terneuzen.
door Harmen van der Werf
Van alles is al geprobeerd om het
aantal diefstallen van fietsen terug
te dringen. Jaren geleden werden over
al graveeracties gehouden. Fietsers
konden hun postcode met huisnummer
in het frame laten graveren. Erg veel
heeft dat niet geholpen. Maar nu moet
het toch lukken, dankzij de chiptech
nologie.
Batavus is er dit jaar mee begonnen.
Met het inbouwen van diefstalpreven
tie-chips in duurdere fietsen vanaf
1599 gulden. Alleen nog op fietsen met
een gesloten kettingkast. Bij fietsen
dieven schijnen die het populairst te
zijn. Volgend jaar volgen, als het goed
is, de goedkopere fietsen en de andere
bekende fietsfabrikanten. „Wij hebben
de eerste aanzet willen geven", zegt Ba-
tavus-communicatiemanager Herman
Visser. „Om te bekijken hoe het valt."
De actie van Batavus komt niet voor
zijn tijd. Jaarlijks worden in Nederland
naar schatting zevenhonderdduizend
fietsen gestolen. Oude en nieuwe. Ze
verdwijnen in de gracht, in het illegale
circuit, naar het buitenland. De politie
geeft er nauwelijks prioriteit aan, alsof
het stelen van fietsen een oer-Hollands
natuurverschijnsel is. Doe maar eens
aangifte van een gestolen fiets. „Vul
zelf het aangifteformulier maar in",
krijg je dan te horen, „want je hebt het
zeker voor de verzekering nodig."
Omzetcijfers
Ook in de rijwielbranche is er lang zo
over gedacht. Wie zijn fiets verzekert,
haalt toch een nieuwe, als die gestolen
is. Goed voor de omzetcijfers. Hans Je-
remiasse sr. van Jeremiasse Tweewie-
Iers Goes geeft dat onomwonden toe.
„Maar", verklaart Jeremiasse, „daar
zijn -wij zo langzamerhand wel vanaf
gestapt. Wij willen als rijwielhandel
professionaliseren. Het enorme aantal
onopgeloste fietsendiefstallen is mo
reel niet meer te verkopen. De motiva
tie om te fietsen neemt ook af."
De fietsfabrikanten snijden zichzelf
dus op den duur in de vingers, als zij
niets ondernemen. Fietsersbond Enfb
heeft het weieens laten uitzoeken. Een
kwart van de fietsende Nederlanders
pakt minder de fiets, omdat ze bang zijn
de terugweg te moeten lopen. De Enfb
heeft daarom in 1998, bij het aantreden
van het tweede Paarse kabinet, al ge
pleit voor de invoering van een anti
diefstal-chip in fietsen. Dat zou direct
massaal moeten gebeuren. „Pas dan
wordt de markt voor gestolen fietsen
grondig verziekt." Kosten: honderd
milj oen gulden. Dat geld is er niet geko-
Een sticker op het frame geeftaan dat de fiets is beveiligd met een antidiefstal-chip.
politiecontroles op gestolen scooters.
Scooters zijn al voorzien van antidief
stal-chips. Het inbouwen kost driehon
derd gulden. De verzekeringspremie
wordt dan stukker lager. In Amsterdam
schijnt dit werken. Het aantal diefstal
len van scooters is met sprongen ge
daald.
De politie in Zeeland beschikt over
twee scanners om antidiefstal-chips te
lezen. „Maar", vertelt woordvoerder
Jan van Mourick, „ze worden niet meer
gebruikt bij straatcontroles. Het is zin
loos. Er zijn gewoon te weinig scooters
met een antidiefstal-chip."
Hans Jeremiasse sr., ook actief in de
landelijke branche-organisatie Bovag,
kijkt daarvan op. „Het is wel degelijk
zinvol te controleren. Er komen steeds
meer scooters met een antidiefstal-
chip. En je moet toch iets doen om het
aantal diefstallen terug te dringen."
Maar wat voegt die chip eigenlijk toe?
Aan het aloude framenummer, het slot
en sleutelnummer en de langzamer
hand uit de mode rakende, ingegra
veerde postcode. „Veel", denkt Tom
Houtepen van de politie Zeeland. „Als
men, de technologie wel. Branche-or
ganisatie RAI Tweewielers heeft een
landelijk informatiesysteem opgezet.
De chipnummers worden opgeslagen in
die databank.
Scooters
Jaarlijks worden er in Nederland ruim
anderhalf miljoen nieuwe fietsen ver
kocht. Als het in dat tempo doorgaat,
zi j n over zo'n tien j aar enkele milj oenen
fietsen voorzien van een diefstalpre
ventie-chip. Dat is ook nodig. De politie
gaat er anders niet gericht op controle
ren. Dat blijkt wel in de praktijk bij de
foto Ruben Oreel
mensen aangifte doen van een gestolen
fiets, wordt de informatie handmatig
ingevoerd. Eén cijfer of letter hoeft
maar verkeerd te staan en het klopt niet
meer. Bij een antidiefstal-chip heb je
dat niet. Die lees je direct met een scan
ner. Dat kan niet fout gaan."
Houtepen diept uit het systeem van de
Zeeuwse politie het aantal aangiftes
van gestolen fietsen op: 2974 in 1997,
2743 in 1998, 2763 in 1999 en 2766 in
2000. Een opmerkelijk gelijkmatige ge
tallenreeks.
Korting
Het vervelende van het invoeren van
het nieuwe systeem kan wel eens zijn
dat het aantal officieel geregistreerde
fietsendiefstallen toeneemt. Omdat het
zinvoller wordt om aangifte te doen.
Verzekeringsmaatschappijen ver
wachten er in elk geval veel van. Wie
een Batavus met een antidiefstal-chip
koopt, krijgt tien procent korting op
zijn verzekeringspremie. Batavus-f iet-
sen met de ingebouwde antidiefstal-
chip zijn gestickerd om fietsendieven
bij voorbaat af te schrikken.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De Nederlandse
zeescheepvaart moet volledig
worden opengesteld voor bui
tenlandse officieren. Volgens
minister Netelenbos van Ver
keer en Waterstaat is dat nood
zakelijk vanwege de sterke
groei van de Nederlandse vloot
en het toenemend tekort aan
Nederlandse zeevarenden.
Sinds 1996 mogen op Neder
landse zeeschepen al buiten
landse kapiteins varen, maar
daarvoor was ontheffing nodig
van de Scheepvaartinspectie.
Voor vijftig gezagvoerders,
voornamelijk Europese, is zo'n
vrijstelling verleend. Maar de
rek is eruit, aldus Verkeer en
Waterstaat.
Vier van de tien Nederlandse
kapiteins zijn vijftig jaar of ou
der. De Nederlandse vloot is
dankzij de in 1995 ingevoerde
gunstige belastingvoorzienin
gen met 54 procent gegroeid en
groeit nog steeds. De instroom
van studenten op zeevaartscho
len is dankzij campagnes niet
slecht, maar te beperkt om de
vraag naar officieren op te van
gen.
Over zeven tot tien jaar zijn er
nog hooguit 3500 tot 4000 Ne
derlandse officieren beschik
baar, verwacht het ministerie
van Verkeer en Waterstaat, ter
wijl er in 2004 naar schatting
bijna 9000 en in 2008 een kleine
10.000 nodig zijn. Netelenbos
voorspelt: „Binnen afzienbare
tijd zullen op de Nederlandse
vloot twee keer zoveel buiten
landse officieren zijn dan Ne
derlandse."
Uitvlaggen
De vakbond FWZ vindt dat on
verteerbaar, maar Netelenbos
ziet geen andere uitweg. Sche
pen zullen anders weer gaan
uitvlaggen en Nederland ver
liest zijn pas versterkte interna
tionale positie op maritiem ge
bied.
Volgens Netelenbos zal de
komst van meer buitenlandse
officieren, voornamelijk uit
Oost-Europese landen, Indone
sië en de Filipijnen, de kwaliteit
van de Nederlandse vlag niet
aantasten, zoals de FWZ vreest.
De officieren moeten voldoen
aan Nederlandse kwaliteitsei
sen en ze moeten een opleiding
hebben genoten op door Neder
land erkende maritieme scho
len. Die bevinden zich in Est
land, Rusland, Polen, Vietnam,
op de Filipijnen (zes stuks) en in
Indonesië (vier).
Sfeer
Het ministerie van Verkeer en
Waterstaat ziet ook nadelen. De
sfeer aan boord zal veranderen.
Dat is in het verleden ook ge
beurd, toen Nederlandse matro
zen langzaamaan door buiten
landse werden vervangen. De
communicatie zal niet altijd
even soepel verlopen door het
taalverschil. En de kans bestaat
dat Nederlandse officieren eer
der zullen afhaken.
Om dat te voorkomen zijn er af
spraken gemaakt met werkge
vers- en werknemersorganisa
ties. Zij hebben toegezegd zich
te zullen inspannen om de mari
tieme kennis in Nederland te
behouden, de instroom van jon
geren naar het zeevaartonder-
wijs te 'optimaliseren', voldoen
de stageplaatsen aan te bieden
en een toekomstgericht perso
neelsbeleid te voeren. Volgens
de vakbond FWZ heeft het bij
rederijen lange tijd aan zo'n
personeelsbeleid ontbroken,
waardoor onnodig veel officie
ren voortijdig zijn afgehaakt.
GOES - Het duo Piet Maartense
en Arjen van Noppen van de
Goese club Le Bastion is
Zeeuws kampioen jeu de boules
geworden.
Tijdens wedstrijden in de Hol-
landsche Hoeve in Goes bleven
zij Theo de Roover en Frans
Hoornick van CJB uit Middel
burg (tweede) en Wil en Ad Ver-
hage van Le Bastion (derde)
voor.
In de klasse A-complementair
werd het tweetal Marco Wou
ters en Mario de Filippis van
CJB eerste. Ada Wouters en Ri-
nus Gakeer van CJB behaalden
de eerste plaats in de B-poule.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Het sleep- en
bergingsbedrijf Multraship uit
Terneuzen is nog steeds een van
de kandidaten voor het schoon
maken van de rivier de Donau.
IVIultraship doet als oprichtende
partner mee in de Muller Da
nube Participation, een consor
tium waarvan ook de Belgische
baggeraar Dredging Internatio
nal en een Joegoslavische on
derneming deel uitmaken.
De kleinere klussen op de Do
nau zijn al door lokale bergers
met drijvende kranen en bok
ken uitgevoerd. Die haalden de
kleinere brokstukken van de
acht bruggen uit het water, die
bij de NAVO-bombardementen
in de strijd om Kosovo werden
vernietigd. Voor het grotere
werk wordt een beroep gedaan
op grote, voornamelijk buiten
landse bergers. De kosten van
het puinruimen en het weghalen
van een pontonbrug bij de Joe
goslavische stad Novi Sad wor
den geschat op ruim vijftig
miljoen gulden. De bouw van
nieuwe bruggen, waarvan drie
bij Novi Sad, vergt minstens 130
miljoen.
Tot zijn val in oktober hield ex-
dicator Slobodan Milosevic van
Joegoslavië het vrijmaken van
de Donau hardnekkig tegen. Hij
vond dat de westerse landen
moesten opdraaien voor het
herstel van de schade die ze had
den aangericht. Inmiddels heeft
de Europese Commissie het ver
zoek van de Donaucommissie
om 85 procent van de schoon
maakkosten bij te passen, geho
noreerd. Het geld is al geruime
tijd beschikbaar, maar eerst
moet de operatie nog technisch
in kaart worden gebracht. Di
rect daarna volgt de internatio
nale aanbesteding. Directeur
Kees Muller van Muller Partici
pation Donau acht de kans
groot dat zijn consortium ('dat
we inmiddels fors hebben ver
sterkt') nog steeds één van de
belangrijkste kandidaten is om
de klus te klaren groot.
Drijvende bok
Het consortium beschikt over
een belangrijke troef: de drij
vende bok Cormorant, die al ge
ruime in de havenstad Varna in
de monding van de Donau is ge
stationeerd. De bok heeft een
hijscapaciteit van 600 ton, maar
met behulp van dektakels kan
die capaciteit worden opge
voerd tot 1000 ton. Belangrijk
voor het puinruimen in het Do-
naugebied is ook dat de bok is
uitgerust met een dichte grijper
van vijftig kuub en een speciale
wrakkengrijper. Berichten als
zou een Deens-Hongaars con
sortium het bergingskarwei al
in de wacht hebben gesleept,
spreekt Muller tegen. „In dat
stadium verkeren we nog niet.
De aanbesteding en toewijzing
gebeuren pas later dit voorjaar.
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Een 20-jarige
inwoner van Kapelle is gisteren
door de Middelburgse politie
rechter veroordeeld tot honderd
uur taakstraf wegens mishan
deling van een leeftijdsgenoot
in Goes. De Kapellenaar heeft
zich al verschillende keren moe
ten verantwoorden voor mis
handeling.
De man gaf toe de leeftijdsge
noot te hebben gestompt en ge
slagen. Het kostte het slachtof
fer twee tanden. „Ik voelde me
vernederd en bedreigd", vertel
de hij op zitting. Officier van
justitie A. S. Flikweert trok zijn
conclusies. „U bent kennelijk
opgefokt, want u hebt proble
men met agressieregulatie. Het
is al drie keer gebeurd." De offi
cier vond dat verdachte nogal
gemakkelijk zijn handjes laat
wapperen. Hij hield in de eis van
twee maanden gevangenisstraf,
te vervangen door honderd uur
dienstverlening, rekening met
het strafblad.
Politierechter G. van Unnik
kwam met een adequate oplos
sing om de agressie de baas te
worden. „Gewoon links laten
liggen."
De verdachte en het slachtoffer
tekenden na het vonnis de vréde
door elkaar de hand te schud
den.
Franse militairen op de rede van Vlissingen. foto Frans militair archief
door Jacques Cats
VLISSINGEN - 'Ter herinne
ring aan generaal Deslaurens,
commandant van de 60e Infan
terie Divisie, gesneuveld op 17
mei 1940, terwijl hij met enkele
dappere soldaten de terugtocht
van zijn troepen dekte'. Deze
tekst valt te lezen op een ge
denkteken, dat morgenmiddag
aan de Prins Hendrikweg in
Vlissingen wordt onthuld.
Generaals trekken vaak ver van
het front verwijderd aan de
touwtjes. Deslaurens stond in
de vuurlinie, tussen de gewone
soldaten. Strijdend voor een
veilige aftocht van zijn troepen,
liet hij het leven.
Het Franse 7e Leger was des
tijds aangewezen om terstond te
hulp te snellen als de Duitsers
Nederland en België zouden
binnenvallen. Het leger stond
opgesteld tussen het Nauw van
Calais en de Frans-Belgische
grens. Toen de Duitsers op 10
mei 1940 de aanval op het wes
ten openden, was dat voor de
Franse troepen het sein om de
bondgenoten ondersteuning te
bieden. Twee infanteriedivisies
trokken naar Zeeland. Eén
daarvan, de 60e, stond onder be
vel van generaal Marcel Emile
Deslaurens.
Bij hun aanval op Zeeland on
dervonden de Duitse SS-troe-
pen op 15 mei nauwelijks tegen
stand bij de Nederlandse
stellingen. 'De Fransen toonden
zich duidelijk meer soldaat dan
hun Nederlandse wapenbroe
ders', zou Levien De Bree later
vaststellen in het eerste deel van
de Zeeuwse oorlogsgeschied-
schrijving. Met name in Kapelle
vonden hevige straatgevechten
plaats. Daarbij sneuvelden re
latief veel Fransen. Een ereveld
herinnert tot de dag van van
daag aan de strijd waarbij de
Fransen gedwongen werden
zich terug te trekken.
Generaal Deslaurens was aan
vankelijk commandant van de
Franse troepen in het oostelijk
deel van Zeeuws-Vlaanderen.
Op 15 mei werd hij benoemd tot
commandant van Beveland en
Walcheren. Op de frontlijn aan
de Sloedam zag hij het als zijn
primaire taak om de daar in
stelling liggende troepen te
scheiden van de vanuit Zuid-
Beveland teruggetrokken troe
pen. Ze waren gedesorgani
seerd, moe en gedemoraliseerd.
In een door de Middelburger
J. N. Houterman samengestelde
reconstructie van de gebeurte
nissen van toen valt te lezen dat
de generaal, door zich onder de
manschappen te begeven, de
moraal wist op te krikken. Van
uit een in Nieuwland gevestigde
commandopost nam Deslau
rens vervolgens de organisatie
van de verdediging ter hand.
Wilde angst
Naarmate de aanvallers echter
vorderden, nam de onrust in de
Franse gelederen toe. Toen de
Duitse keurtroepen het weste
lijke einde van de Sloedam
naderden, vluchtten de verdedi
gers in wilde angst naar Vlissin
gen. Enkelen maakten zich in
een winkel in Nieuw- en Sint
Joosland meester van autopeds,
om al steppend weg te komen,
vervuld van maar één verlan
gen: aan boord raken, bijtijds de
Schelde over.
Deslaurens organiseerde nog
zoveel mogelijk linies om de te
rugtocht te dekken, om zich uit
eindelijk ook zelf met zijn staf
over Middelburg naar Vlissin
gen terug te trekken. Daar aan
gekomen troffen ze een steeds
grotere chaos aan. 'Voortdurend
arriveren er wagens, de paarden
wit van het schuim, aange
spoord door radeloze man
schappen', citeert Houterman
uit oude rapporten. 'Mannen ar
riveren met verwarde blikken.
Ze zijn ontdaan van hun wa
pens, hun uitrusting, van alles
wat tijdens hun tocht tot last
kon zijn'.
Terwijl de inscheping op de ge
reedliggende Franse marine-
vaartuigen in volle gang was,
dekte Deslaurens met een hand
vol standvastigen de aftocht.
Door de toegang tot de veerha
ven te verdedigen, kon vrijwel al
het Franse militaire personeel
een goed heenkomen naar Bres-
kenszoeken.
De generaal moest zijn heldhaf
tige houding met de dood beko
pen. Oog in oog met zijn tegen
standers liet hij het leven. Een
regimentsadjudant trof Deslau
rens dood aan, getroffen in het
hoofd.
door René Schrier
TERNEUZEN - Het Antwerpse
overslagbedrijf Katoen Natie
N.V. zal als eerste een daadwer
kelijk begin maken met het mul
tifunctioneel Logistiek Park in
de Braakmanpolder bij Terneu
zen. Katoen Natie wil op een
terrein van 2,56 hectare een
paar loodsen bouwen. Tevens
wil het bedrijf een voorkeurs
recht op het aangrenzende per
ceel grond met een oppervlakte
van 12,5 hectare. Het algemeen
bestuur van Zeeland Seaports
neemt woensdag 9 mei een be
slissing over de grondverkoop.
Katoen Natie exploiteert sinds
vorig jaar al een containerter-
minal in de Braakmanhaven en
wil zijn activiteiten in de
Zeeuwse haven graag uitbou
wen. Het bedrijf had zich het
liefst over de volle omvang van
het logistiek park willen ontfer
men. Zeeland Seaports wilde
het Antwerpse overslagbedrijf
echter niet het alleenrecht in de
Braakmanpolder geven. Voor
zitter Bruinooge van Zeeland
Seaports: „Wij gaan niet verder
dan de vijftien hectare die we nu
aanbieden. Het zal toch jaren
duren voor Katoen Natie alles in
gebruik heeft."
Globaal zijn drie soorten activi
teiten op het logistiek park
Braakmanpolder voorzien: op
slag van goederen los gestort in
silo's en verpakt in magazijnen,
distributiecentrum, op- en
overslag met daaraan gekop
pelde activiteiten en container
opslag en spoorterminal. Voor
elk van deze drie moet ongeveer
tien hectare beschikbaar zijn.
Katoen Natie, de exploitant van
de Zeeland Containerterminal,
wil snel beginnen. Daarom wil
het havenschap vooruitlopend
op de oprichting van de exploi
tatiemaatschappij al beginnen
met het bouwrijp maken van het
gebied.
In de vergadering van Zeeland
Seaports komen ook enkele an
dere voorstellen voor grondver
koop aan de orde. Zo wordt er
gesproken over uitgifte in erf
pacht van terreinen nabij de
Kaloothaven te Vlissingen-Oost
aan O vet B.V. voor de opslag en
bewerking van kolen. Meer
ruimte is nodig door de toename
van grotere schepen met kolen,
de zogenaamde Cape-size sche
pen. Daardoor worden er meer
kolen op de kades achtergelaten
en daar moet ruimte voor zijn.
Verder willen Scheepsrepara-
tiebedrijf Bosman B.V. en Bon-
dewel N.V. grond kopen aan de
Beneluxweg te Terneuzen en
SagroB.V. wil een perceeltje aan
de Europaweg-oost in Vlissin-
gen-Oost.
(Advertentie)
Croma
Bak Braad
In het koelvak.
Pakje a 200 gram