Onderzoek
België naar
veesmokkel
Festivals brengen mensen samen
PZC
Schapen eindelijk naar de dijk
Wereldcinema Tour doet Middelburg aan
Dubbelexpositie Belgische
kunstenaressen in De Volder
Brief Hemelsoet aanleiding
16
Schilders RZB Zeeland
kunnen weer aan de slag
Bruggen
mogen
dicht bij
harde wind
kunst cultuur
vrijdag 27 april 2001
door Wout Bareman
SAS VAN GENT - De Belgische
regering stelt een onderzoek in
naar mogelijke veesmokkel aan
de grens met Zeeuws-Vlaande-
ren. Dat gebeurt naar aanlei
ding van een brief van ex-
'smokkelprins' Roman He
melsoet uit het buurtschap
Driekwart tussen Sluiskil en
Sas van Gent. Die heeft minister
Jack Gabriels van Landbouw in
een brief duidelijk gemaakt dat
de smokkel van vee, ondanks de
grenscontroles, nu weer erg lo
nend is.
In de brief aan Gabriëls wijst
Hemelsoet, die vroeger vooral
Waterschap
hervat controle
bij bedrijven
GOES - Waterschap
Zeeuwse Eilanden heeft
de bedrijfsbezoeken ge
deeltelijk hervat. Die wa
ren stilgelegd in verband
met de maatregelen in het
kader van de mond- en
klauwzeer.
Omdat die inmiddels zijn
versoepeld, kunnen de
medewerkers van het wa
terschap weer op pad om
de naleving van het Lo
zingenbesluit open teelt
en veehouderij te contro
leren. Voorlopig bezoeken
zij. na overleg vooraf, al
leen bedrijven waar geen
evenhoevige dieren zijn.
Daarbij nemen zij alle hy-
giënemaatregelen in acht.
Zo ontsmetten zij zich
voor en na het bezoek en
komen zij niet met de be
drijfsauto's op het erf.
boter smokkelde, erop dat hij
aanbiedingen heeft gehad van
veehandelaren uit Vlaanderen
om dekstieren, die op het mo
ment van de grensblokkades in
verband met mond- en klauw
zeer in Nederland waren, ille
gaal over de grens te brengen. In
een aantal gevallen is dat ook
gelukt, al verzekert Hemelsoet
met de hand op zijn hart dat hij
bij die smokkel niet betrokken
was. Tegenover deze krant gaf
Hemelsoet enkele weken gele
den wel wat tips hoe de dieren
probleemloos langs onbeman
de, maar gebarricadeerde,
grensposten konden worden ge-
loodsd. „Dit smokkelen zou
voor mij geen enkel probleem
zijn, maar ik zal mij daar zeker
niet mee inlaten omdat mensen,
die zich daarmee bezighouden,
zich schuldig maken aan een
ernstig misdrijf.. Vergeet echter
niet dat in met name West-
Vlaanderen de grootste foefe-
laars zitten, die voor geld alles
doen", schrijft Hemelsoet.
Omdat agenten vandaag de dag
geen verstand hebben van
smokkelpraktijken, pleit He
melsoet voor het inschakelen
van gepensioneerde douaniers,
die teminste weten hoe een
smokkelaar de zaken aanpakt.
Hij noemt de huidige controles
aan de grenzen - vooral bij Zei-
zate - nutteloos en vindt dat de
grens zo snel mogelijk heropend
moet worden.
Dierenarts
Gabriëls heeft hem laten weten
dat hij een dierenarts opdracht
heeft gegeven de kwestie van de
gesmokkelde dekstieren verder
te onderzoeken. En de brief van
Hemelsoet is voor nader onder
zoek ook in handen gesteld van
minister Marc Verwilghen van
Justitie. Gabriëls gaat niet in op
de uitnodiging van Hemelsoet
de zaak ter plaatse in ogen
schouw te nemen.
iimmmmmmmtrnm
Schapen bij Scherpenisse. Ze mogen de wei uit en naar de dijk.
foto Willem Mieras
door Rinus Antonisse
ARNEMUEDEN - Vanaf volgende week
mogen de koeien de wei in en de schapen
naar de dijk. Door de Zeeuwse veeboeren
is de versoepeling van de mond- en klauw -
zeerregels met grote opluchting ontvan
gen. „Het betekent dat de welzijnsproble
men goeddeels zijn opgelost, met name bij
de schapen", zegt veehouderijvoorman J.
Kodde van ZLTO-Zeeland. Hij is blij dat
minister Brinkhorst van Landbouw na
lang aandringen van LTO-Nederland
overstag is gegaan.
Er gebeuil vanaf maandag ook wat voor
de rundveevleesbedrijven in Zeeland. De
koeien mogen nu alleen worden afgevoerd
binnen het beperkte compartiment waar
in de provincie valt. Daar is echter geen
slachtmogelijkheid; de veehouders kun
nen alleen enkele dieren aan een particu
liere slager kwijt. Volgens Kodde is het
dringend nodig dat de vleeskoeien buiten
het compartiment kunnen worden afge
zet, net als voor de varkens al is toege
staan. Er zijn in de provincie zo'n twee
honderd vlees veehouders.
Het opheffen van een aantal beperkende
maatregelen betekent niet dat de teugels
volop gevierd kunnen worden, beklem
toont Kodde. Het mond- en klauwzeervi-
rus heerst nog steeds in Nederland en het
gevaar van nieuwe uitbraken is onver
minderd groot. De ZLTO-bestuurder
wijst op de jongste uitbraak, afgelopen
zondag in Wijhe, na negen dagen zonder
nieuwe gevallen. „Zolang we niet echt
weten dat het virus doodgelopen is, blijft
uiterste terughoudendheid geboden. We
moeten alert blijven." Hij is er pas wat ge
ruster op als zich één maand lang geen
nieuwe uitbraken voordoen.
De nieuwe maatregelen van Brinkhorst
komen precies op tijd. Vooral de schapen
houders staat het water tot aan de lippen.
De stallen raken overvol en de stijgende
temperaturen vergroten de moeilijkhe
den. Schapen die buiten op graszaadper
celen grazen moeten daar af, omdat de
akkerbouwers ze nodig hebben. „De
schapen zo lang binnen houden terwijl het
warmer wordt, dat is niet natuurlijk",
stelt Kodde. Hij wijst erop dat de kans op
andere ziektes dan mkz toeneemt. Bij een
Thoolse schapenhouder hebben daardoor
al dertig dieren het loodje gelegd. Uit
gangspunt is dat de koeien en schapen vrij
op de huiskavel rond de boerderij kunnen.
Met toestemming van de RW mogen een
malig ook schapen over grotere afstand
naar wei of dijken worden gebracht.
De ZLTO'er maakt gewag van een groot
spanningsveld. Enerzijds is er de nood
zaak de bestrijding van het mkz-virus on
verminderd voort te zetten. LTO-Neder-
land ondersteunt de maatregelen van
minister Brinkhorst ook vrijwel volledig.
Anderzijds dreigen de beperkingen ertoe
te leiden dat dieren door de welzijnspro
blemen dood gaan. „Er zijn grenzen aan",
vindt Kodde. „Als de welzijnsproblemen
toenemen, gaat men eigen rechter spelen.
Het is beter wat ruimhartiger te zijn met
ontheffingen, dan strak vasthouden aan
de regels, waardoor de boeren hun eigen
gang gaan. Dat is veterinair gezien onge-
wenster."
Voor de varkenshouders is de situatie
weer bijna als voor de mkz-crisis. De
beesten kunnen redelijk worden afge
voerd. Dat zorgt wel voor een grote opeen
hoping bij de slachterijen en voor dalende
prijzen. De huisverkoop van agrarische
producten, met name zuivel, wordt
hervat. Vanaf 1 mei zijn de boerderijwin
kels weer geopend. De mini-campings
zijn allemaal open, ook bij de veeboeren.
Akkerbouwers hebben geen last meer van
beperkingen.
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - De schilders
van het failliete RZB Zeeland
hebben weer een vaste baan.
Den Breejen Zn. Schilderwer
ken uit Sliedrecht biedt de 27
schilders definitief een vaste
baan aan. Dat doet het bedrijf
omdat het op korte termijn een
contract sluit met de Koninklij
ke Schelde Groep om het schil
derwerk aan vier marinefregat
ten af te maken.
De schilders verkeerden al enige
tijd in onzekerheid. RZB Zee
land is één van de vier in februa
ri failliet verklaarde werkmaat
schappijen van het Rotterdamse
RZB. De bedrijven gingen op de
fles, omdat RZB Zeeland een
verliesgevend contract had af
gesloten met de Koninklijke
Schelde Groep in Vlissingen. De
veertig schilders van het con
structieschildersbedrijf werk
ten daar aan nieuwe marinefre
gatten.
Oplossing
DenBreejen Zn. Schilderwer
ken uit Sliedrecht nam de veer
tig schilders kort na het faillis
sement tijdelijk in dienst nadat
het een overeenkomst had ge
sloten metDeSchelde.Inde tus-
sentijd zochten Den Breejen en
De Schelde naar een definitieve
oplossing. Een deel van de schil
ders is naar andere bedrijven
Tentoonstelling
bloemenkinderen
in De Stolpe
ZIERIKZEE - In bibliotheek De
Stolpe in Zierikzee is tot en met
28 mei een tentoonstelling te
zien van vilten Bloemenkinde
ren die zijn gemaakt door Lies-
beth Koster.
De figuren zijn gebaseerd op de
Bloemenkinderen-boekjes van
Cicely Mary Baker. Zij maakte
natuurgetrouwe aquarellen van
kinderen in bloemenkostuum-
pjes en schreef er begeleidende
gedichtjes bij.
De openingsuren zijn maandag
tot en met vrijdag van 13.30 tot-
17.00 uur, de maandag en don
derdagavond van 18.30 tot
20.00 uur en op donderdag en
zaterdagochtend van 10.00 tot
12.00 uur.
vertrokken, vanwege de voort
durende sociale onzekerheid.
Nu Den Breejen de schilders de
finitief in vaste dienst neemt en
een contract sluit met de Schel
de kan het schilderwerk aan de
fregatten zonder vertraging
doorgaan.
ROTTERDAM - De bruggen
over de Zandkreek bij Kats,
over de sluis bij Bruinisse en in
de Oesterdam bij Tholen mogen
dicht bij harde wind. De recht
bank in Rotterdam heeft dit uit
gesproken in een rechtszaak van
schippersvereniging Schutte-
vaer tegen Rijkswaterstaat Zee
land.
Rijkswaterstaat wijzigde vorig
jaar de brugbediening op basis
van nieuwe normen. De brug
gen blijven voortaan dicht bij
ongeveer windkracht 7. De
grens lag eerst bij een kleine
windkracht 8. Schuttevaer
vocht dit besluit aan. Rijkswa
terstaat zou niet bevoegd zijn.
Bovendien lijdt de binnenvaart
schade door de beperking.
De Rotterdamse rechtbank be
sliste anders. Rijkswaterstaat
mag de bediening wel verande
ren. Tijdens de zitting had de
rijksdienst al naar voren dat de
effecten meevallen. De bedie
ningstij d vermindert slechts
twee procent over een heel jaar
„Wij vreesden een domino-ef
fect door het hele land", ver
klaart de Zeeuwse Schuttevaer-
vertegenwoordiger J. de Vries
de actie, „maar we hebben he
laas verloren." Hij heeft al een
gesprek gehad met Rijkswater
staat Zeeland. Er komen wind
meters bij de bruggen, zodat
nauwkeuriger kan worden be
paald wanneer de bruggen wel
of niet mogen worden bediend.
Schuttevaer bekijkt nog of er
beroep wordt aangetekend, De
eventuele schade voor de schip
per door het nieuwe bedienings
regime zal in elk geval in kaart
worden gebracht, aldus De
Vries.
door AnitaTournois
OOSTBURG - Het beeldend
werk van Yvi De Backer en Anne
Reinhard harmonieert wonder
wel, zowel wat betreft stijl als
kleur. Beide kunstenaressen
van Belgische afkomst tonen
hun werk in Galerie De Volder
in Oostburg.
Van Yvi De Backer, een Brugse,
zijn er beelden te zien in brons,
albast, speksteen, carara en
marmer. Zij volgde haar oplei
dingen in Brugge en Eeklo en
werkt voornamelijk figuratief,
met een voorliefde voor de vrou
welijke figuur. Haar bronzen
hebben diverse kleurstellingen
door het branden met zuren,
waardoor een eigen patina
wordt verkregen. Bij het betre
den van de galerie valt het oog
dadelijk op een zittende bron
zen vrouwenfiguur, die associa
ties oproept aan de Zeemeermin
van Kopenhagen.
De sierlijke vrouwenfiguren in
liggende, zittende ofwel staan
de pose, drukken steeds bewe
ging of dans uit. Sprekend voor
beeld hiervan is een gebukte
ballerina met tutu, in albast;
vrijwel de enige dame met een
flinke bilpartij. De kleine beel
den in brons van danseresjeszit-
tend op een blauwstenen sok
keltje en het zwangere meisje
drukken een grote verfijning en
elegantie uit. De vrouwenfi
guurtjes, uitgehouwen in al
bast, soms alleen torso's zijn met
een grote precisie gepolijst en
komen goed uit tegen de grof
heid van de steen aan de onder-
of achterkant. Hierdoor wordt
het materiaal in een zekere mate
doorschijnend, vooral als het
zonlicht naar binnen valt.
Transparant
De monotypes en schilderijen
van Anne Reinhard stralen een
zelfde transparantie uit als de
beelden van De Backer, door
vormgeving of kleurenpalet. Als
kind kreeg ze de creativiteit met
de paplepel ingegoten door haar
moeder, die zelf schilderes en
beeldhouwster was. Daarna
volgde ze diverse opleidingen
aan de Stedelijke Academie
voor Schone Kunsten in Eeklo.
Inspiratie vindt zij op haar vele
reizen. Ook is zij gefascineerd
door de wereld van de minera
len.
Reinhard combineert diverse
technieken en materialen. Haar
monotypes zijn moderne ab-
stracten met hier en daar een fi
guratief tintje. De tentoonge
stelde werken in acryl, zijn
veelal schilderingen op panelen.
Vaak wordt gewerkt met scha
duwpartijen. Het kleurgebruik
is helder en transparant, rijkge
schakeerd, soms met goud, met
vloeiende overgangen, in zowel
pastel als fellere tinten. In veel
van haar werken ontstaat een
versmelting van kleur en vorm.
De vrouwenfiguren in de acryl
werken, genaamd 'Zwevendlen
II' corresponderen goed met de
beelden van de vrouwenfiguren
van De Backer. Ook twee zitten
de jonge vrouwen in brons, die
met elkaar schijnen te converse
ren, en een acrylwerk in bruin
tinten, met een lichtgevende lijn
langs de zittende figuur, vor
men een uitgebalanceerd ge
heel. Uit drie schilderijtjes van
huilende kinderen, genaamd
'De Schreeuwertjes' en een
klein werk met twee handen,
spreekt een grote emotionele
betrokkenheid van de kunste
nares. De blauwe getinte mono
types zijn impressies van koele
sferen, die mineralen bij Rein
hard oproepen. Passie spreekt
uit 'Vurig Landschap', met een
overvloed aan diep rood, alsook
een collageachtig werk, in gele, i
oranje en rode tinten, met als
middelpunt de zon. Werken die 1
naar een zomerse dag doen ver-
langen.
Tentoonstelling: tot en met 20
mei in Galerie de Volder, Vol
derstraat 21, Oostburg. Ope
ningstijden: zaterdag en zondag
van 13.30 tot 17.30 uur en op af
spraak.
foto Peter Nicolai
door Leo Bankersen
MIDDELBURG - Zondag en
dinsdag doet de Wereldcinema
Tour, een door het Internatio
naal Film Festival Rotterdam
georganiseerd evenement met
films uit verre windstreken,
Middelburg aan. In Cinema
Middelburg worden films ver
toond uit Argentinië, India en
Turkije. De invalshoeken van de
makers zijn al even verschil
lend: een persoonlijke impres
sie, een fabel en een politiek ge
laden statement.
Met Esperando al Mesias (zo
20.00 uur), de tweede lange
speelfilm van Daniel Burman,
signaleert de Wereldcinema
Tour de opkomst van een nieuw
elan in de Argentijnse cinema.
Jonge filmmakers die geen poli
tieke boodschappen of grote
thema's willen uitdragen, maar
op een persoonlijke en onbevan
gen manier kijken naar de
Argentijnse samenleving. Espe
rando al Mesias heeft interna
tionaal al veel lof gekregen, en is
inderdaad een prachtige, intuï
tief gecomponeerde impressie
van de emotionele zwerftocht
van twee op drift geraakte per
sonen die in een tijd van econo
mische crisis op zoek zijn naar
hun identiteit en naar houvast
in de liefde. Niet iets wat je een
film uit een andere cultuur zou
willen noemen, wel een geïnspi
reerd en overtuigend portret
van mensen in een onzekere tij d.
Hoewel Uttara (zo 16.30 uur),
zoals alle Indiase films die Wij
hier te zien krijgen, geen muzi
kaal melodrama is, laat het zin
gende theatergezelschap dat af
en toe door het beeld wandelt
ons toch even op charmante wij
ze van de sfeer van een onbeken
de cultuur proeven. Hun gemas
kerde verschijningen dragen
ook sterk bij aan het sprookjes
achtige karakter van deze ver
leidelijk mooi gefotografeerde
en kalm vertelde fabel in een
kaal, maar toch paradijselijk
niemandsland. Er kruipt zelfs
een slang door het gras, al is niet
duidelijk of je hier de bijbelse
metafoor aan mag verbinden.
Regieprijs
Wel opvallend trouwens dat het
geweld van de hindoe-funda
mentalisten in Uttara zich niet
richt tegen moslims, maartegen
een christelijke priester die zich
over de armen heeft ontfermd.
Met zijn boodschappen neigt
Uttara - vernoemd naar het
meisje dat twee ware bloed
broeders onbedoeld uit elkaar
drijft - naar het didactische, en
de afwerking is zeker niet vlek
keloos, maar niettemin kreeg
Buddhadeb Dasgupta er in Ve
netië de regieprijs voor.
Dat prijzen ook wel eens de
boodschap kunnen betreffen,
blijkt overduidelijk uit de korte
Turkse film Ax (Land) van Ka-
zim OSz, die tezamen met diens
langere The Photograph (zo
14.00 uur en di 20.00 uur) wordt
vertoond. De in Turkije verbo
den film Ax is een betrekkelijk
primitief portret van een oude
man wiens dorp door soldaten is
ontruimd, en zou vast niet zo
veel aandacht hebben getrok
ken als het hier niet de Turks-
Koerdische kwestie betrof. Wat
van The Photograph het sterkst
bijblijft is een fragment van een
Turkse tv-uitzending waarin
schokkende beelden van de
strijd tegen de Koerden zijn te
zien. Het doet je beseffen hoe
(Advertentie)
zelden die verborgen oorlog tot
ons journaal doordringt, en
maakt aldus duidelijk dat er
voor OSz nog een mooie missie
in het verschiet ligt. Daar zijn
dan wel sterkere films voor no
dig dan The Photograph, die
weinig meer te bieden heeft dan
het wat moeizaam verbeelde
humanistische cliché van twee
vrienden (een Turk en een
Koerd) die aan het front tegen
over elkaar komen te staan.
GPD
'Brons' van Yvi De Backer.
door René van Stee
TERNEUZEN - Na Duitsland,
Wallonië, New York en zelfs Ja
pan was gisteren de grote zaal
van het Terneuzense Schelde-
theater in aanbouw het toneel
van de presentatie van het festi
valprogramma 2001 van het
Festival van Vlaanderen.
De eind september te openen
cultuurtempel was voor deze
gelegenheid uitgekozen vanwe
ge de dertien jaar lange nauwe
samenwerking en verweven
heid van het Vlaamse kunst- en
cultuurevenement met het Fes
tival van Zeeuws-Vlaanderen.
De presentatie werd buiten op
geluisterd met een door de Bel
gische kunstenaar Koenraad
Tinei ver-vaardigde Festivaltoe
ter, die een zich steeds verplaat
send symfonisch orkest voor
stelt. Ook was er voor het eerst
in de geschiedenis van het festi
val een cd-rom beschikbaar met
hierop in vier talen audio- en vi
deofragmenten, beeldmateriaal
en tekstmateriaal.
Het Festival van Vlaanderen
biedt samen met de inbreng van
zijn Zeeuws-Vlaamse 'kleine
meenten een perfect project dat
past binnen de visie die Vlaan
deren in dit kader heeft.
„Vlaanderen en Nederland zijn
onlosmakelijk met elkaar ver
bonden. En hoe kun je beter
mensen samenbrengen dan door
middel van kunst en cultuur? Zij
vormen het cement en de be
geestering van de samenleving
dat alle onverdraagzaamheid
en angst voor het vreemde te
gengaat", aldus Anciaux. Hij
voegde er aan toe dat de brede
opzet van het festival deze be
weging ook daadwerkelijk in
gang zet.
De Zeeuwse gedeputeerde van
Cultuur G. de Kok sloot zich aan
bij de woorden van Anciaux. Hij
noemde samenwerking in het
kader van het Festival van
Zeeuws-Vlaancleren ook een
goed voorbeeld van samenwer
king tussen de deelnemende ge
meenten onder cle Westerschel-
de en het provinciebestuur.
,Dat blijkt ook wel uit het hoge
re subsidiebedrag van zowel
provincie als gemeenten", aldus
De Kok, die verder opgetogen
was dat - ondanks onenigheid
over subsidies vorig jaar - het
komende seizoen alsnog toena
dering is gezocht tussen het Fes-
tival van Zeeuws-Vlaanderen
en de Zeeland Nazomer Festi
vals. Deze nieuw leven ingebla
zen relatie heeft volgens de di
recteur van de Festival van
Zeeuws-Vlaanderen Walter de
Clercq geleid tot een bijzondere
co-productie in de vorm van een
opera waar de muziek gespeeld
wordt op een speciaal voor de
gelegenheid gebouwd DEKAP-
kermisorgel. Op 7 september is
de eerste voorstelling in een an
tieke spiegeltent uit 1898 met op
een heuse dansvloer tien dans
paren en tien zangers.
„De overige inbreng is ook weer
zeer divers, internationaal en
gespreid over de hele regio. Wat
te denken van het Spiegel
Strijkkwartet en Louis van Dijk
met veertien strijkers die klas
siek en jazz samenbrengen, het
concert met muziek van de Rus
sische componiste Sofia Guoe-
bajcloelina, gebracht door het
Telesto Troi of het Concerto Ita-
liano die met drie zangsolisten
La Senna Festeggiante van Vi
valdi brengen. Het is wederom
een hoogstaand programma om
trots op te zijn", aldus De
Clercq.
broer' ook dit jaar weer een
waaier aan evenementen. Van
dans, theater, wereldmuziek en
jazz tot de nieuwe media, met
een volgens cle organisatie
hoogstaande en internationale
artistieke kwaliteit naar een
breed publiek. Dit laatste wordt
volgens coördinator J. Briers
gestaafd met cijfers: ruim 32
procent van de festivalgangers
zou tot de doelgroep jongeren
behoren.
Cement
De Vlaamse minister van Cul
tuur B. Anciaux noemde deze
grensoverschrijdende samen
werking van 88 Vlaamse en
Zeeuws-Vlaamse steden en ge-
Het Festival van Vlaanderen presenteerde gisteren in Terneuzen het
programma voor dit jaar. foto Charles Strijd