Onderzoek België naar veesmokkel Festivals brengen mensen samen PZC Schapen eindelijk naar de dijk Wereldcinema Tour doet Middelburg aan Dubbelexpositie Belgische kunstenaressen in De Volder Brief Hemelsoet aanleiding 16 Schilders RZB Zeeland kunnen weer aan de slag Bruggen mogen dicht bij harde wind kunst cultuur vrijdag 27 april 2001 door Wout Bareman SAS VAN GENT - De Belgische regering stelt een onderzoek in naar mogelijke veesmokkel aan de grens met Zeeuws-Vlaande- ren. Dat gebeurt naar aanlei ding van een brief van ex- 'smokkelprins' Roman He melsoet uit het buurtschap Driekwart tussen Sluiskil en Sas van Gent. Die heeft minister Jack Gabriels van Landbouw in een brief duidelijk gemaakt dat de smokkel van vee, ondanks de grenscontroles, nu weer erg lo nend is. In de brief aan Gabriëls wijst Hemelsoet, die vroeger vooral Waterschap hervat controle bij bedrijven GOES - Waterschap Zeeuwse Eilanden heeft de bedrijfsbezoeken ge deeltelijk hervat. Die wa ren stilgelegd in verband met de maatregelen in het kader van de mond- en klauwzeer. Omdat die inmiddels zijn versoepeld, kunnen de medewerkers van het wa terschap weer op pad om de naleving van het Lo zingenbesluit open teelt en veehouderij te contro leren. Voorlopig bezoeken zij. na overleg vooraf, al leen bedrijven waar geen evenhoevige dieren zijn. Daarbij nemen zij alle hy- giënemaatregelen in acht. Zo ontsmetten zij zich voor en na het bezoek en komen zij niet met de be drijfsauto's op het erf. boter smokkelde, erop dat hij aanbiedingen heeft gehad van veehandelaren uit Vlaanderen om dekstieren, die op het mo ment van de grensblokkades in verband met mond- en klauw zeer in Nederland waren, ille gaal over de grens te brengen. In een aantal gevallen is dat ook gelukt, al verzekert Hemelsoet met de hand op zijn hart dat hij bij die smokkel niet betrokken was. Tegenover deze krant gaf Hemelsoet enkele weken gele den wel wat tips hoe de dieren probleemloos langs onbeman de, maar gebarricadeerde, grensposten konden worden ge- loodsd. „Dit smokkelen zou voor mij geen enkel probleem zijn, maar ik zal mij daar zeker niet mee inlaten omdat mensen, die zich daarmee bezighouden, zich schuldig maken aan een ernstig misdrijf.. Vergeet echter niet dat in met name West- Vlaanderen de grootste foefe- laars zitten, die voor geld alles doen", schrijft Hemelsoet. Omdat agenten vandaag de dag geen verstand hebben van smokkelpraktijken, pleit He melsoet voor het inschakelen van gepensioneerde douaniers, die teminste weten hoe een smokkelaar de zaken aanpakt. Hij noemt de huidige controles aan de grenzen - vooral bij Zei- zate - nutteloos en vindt dat de grens zo snel mogelijk heropend moet worden. Dierenarts Gabriëls heeft hem laten weten dat hij een dierenarts opdracht heeft gegeven de kwestie van de gesmokkelde dekstieren verder te onderzoeken. En de brief van Hemelsoet is voor nader onder zoek ook in handen gesteld van minister Marc Verwilghen van Justitie. Gabriëls gaat niet in op de uitnodiging van Hemelsoet de zaak ter plaatse in ogen schouw te nemen. iimmmmmmmtrnm Schapen bij Scherpenisse. Ze mogen de wei uit en naar de dijk. foto Willem Mieras door Rinus Antonisse ARNEMUEDEN - Vanaf volgende week mogen de koeien de wei in en de schapen naar de dijk. Door de Zeeuwse veeboeren is de versoepeling van de mond- en klauw - zeerregels met grote opluchting ontvan gen. „Het betekent dat de welzijnsproble men goeddeels zijn opgelost, met name bij de schapen", zegt veehouderijvoorman J. Kodde van ZLTO-Zeeland. Hij is blij dat minister Brinkhorst van Landbouw na lang aandringen van LTO-Nederland overstag is gegaan. Er gebeuil vanaf maandag ook wat voor de rundveevleesbedrijven in Zeeland. De koeien mogen nu alleen worden afgevoerd binnen het beperkte compartiment waar in de provincie valt. Daar is echter geen slachtmogelijkheid; de veehouders kun nen alleen enkele dieren aan een particu liere slager kwijt. Volgens Kodde is het dringend nodig dat de vleeskoeien buiten het compartiment kunnen worden afge zet, net als voor de varkens al is toege staan. Er zijn in de provincie zo'n twee honderd vlees veehouders. Het opheffen van een aantal beperkende maatregelen betekent niet dat de teugels volop gevierd kunnen worden, beklem toont Kodde. Het mond- en klauwzeervi- rus heerst nog steeds in Nederland en het gevaar van nieuwe uitbraken is onver minderd groot. De ZLTO-bestuurder wijst op de jongste uitbraak, afgelopen zondag in Wijhe, na negen dagen zonder nieuwe gevallen. „Zolang we niet echt weten dat het virus doodgelopen is, blijft uiterste terughoudendheid geboden. We moeten alert blijven." Hij is er pas wat ge ruster op als zich één maand lang geen nieuwe uitbraken voordoen. De nieuwe maatregelen van Brinkhorst komen precies op tijd. Vooral de schapen houders staat het water tot aan de lippen. De stallen raken overvol en de stijgende temperaturen vergroten de moeilijkhe den. Schapen die buiten op graszaadper celen grazen moeten daar af, omdat de akkerbouwers ze nodig hebben. „De schapen zo lang binnen houden terwijl het warmer wordt, dat is niet natuurlijk", stelt Kodde. Hij wijst erop dat de kans op andere ziektes dan mkz toeneemt. Bij een Thoolse schapenhouder hebben daardoor al dertig dieren het loodje gelegd. Uit gangspunt is dat de koeien en schapen vrij op de huiskavel rond de boerderij kunnen. Met toestemming van de RW mogen een malig ook schapen over grotere afstand naar wei of dijken worden gebracht. De ZLTO'er maakt gewag van een groot spanningsveld. Enerzijds is er de nood zaak de bestrijding van het mkz-virus on verminderd voort te zetten. LTO-Neder- land ondersteunt de maatregelen van minister Brinkhorst ook vrijwel volledig. Anderzijds dreigen de beperkingen ertoe te leiden dat dieren door de welzijnspro blemen dood gaan. „Er zijn grenzen aan", vindt Kodde. „Als de welzijnsproblemen toenemen, gaat men eigen rechter spelen. Het is beter wat ruimhartiger te zijn met ontheffingen, dan strak vasthouden aan de regels, waardoor de boeren hun eigen gang gaan. Dat is veterinair gezien onge- wenster." Voor de varkenshouders is de situatie weer bijna als voor de mkz-crisis. De beesten kunnen redelijk worden afge voerd. Dat zorgt wel voor een grote opeen hoping bij de slachterijen en voor dalende prijzen. De huisverkoop van agrarische producten, met name zuivel, wordt hervat. Vanaf 1 mei zijn de boerderijwin kels weer geopend. De mini-campings zijn allemaal open, ook bij de veeboeren. Akkerbouwers hebben geen last meer van beperkingen. door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - De schilders van het failliete RZB Zeeland hebben weer een vaste baan. Den Breejen Zn. Schilderwer ken uit Sliedrecht biedt de 27 schilders definitief een vaste baan aan. Dat doet het bedrijf omdat het op korte termijn een contract sluit met de Koninklij ke Schelde Groep om het schil derwerk aan vier marinefregat ten af te maken. De schilders verkeerden al enige tijd in onzekerheid. RZB Zee land is één van de vier in februa ri failliet verklaarde werkmaat schappijen van het Rotterdamse RZB. De bedrijven gingen op de fles, omdat RZB Zeeland een verliesgevend contract had af gesloten met de Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen. De veertig schilders van het con structieschildersbedrijf werk ten daar aan nieuwe marinefre gatten. Oplossing DenBreejen Zn. Schilderwer ken uit Sliedrecht nam de veer tig schilders kort na het faillis sement tijdelijk in dienst nadat het een overeenkomst had ge sloten metDeSchelde.Inde tus- sentijd zochten Den Breejen en De Schelde naar een definitieve oplossing. Een deel van de schil ders is naar andere bedrijven Tentoonstelling bloemenkinderen in De Stolpe ZIERIKZEE - In bibliotheek De Stolpe in Zierikzee is tot en met 28 mei een tentoonstelling te zien van vilten Bloemenkinde ren die zijn gemaakt door Lies- beth Koster. De figuren zijn gebaseerd op de Bloemenkinderen-boekjes van Cicely Mary Baker. Zij maakte natuurgetrouwe aquarellen van kinderen in bloemenkostuum- pjes en schreef er begeleidende gedichtjes bij. De openingsuren zijn maandag tot en met vrijdag van 13.30 tot- 17.00 uur, de maandag en don derdagavond van 18.30 tot 20.00 uur en op donderdag en zaterdagochtend van 10.00 tot 12.00 uur. vertrokken, vanwege de voort durende sociale onzekerheid. Nu Den Breejen de schilders de finitief in vaste dienst neemt en een contract sluit met de Schel de kan het schilderwerk aan de fregatten zonder vertraging doorgaan. ROTTERDAM - De bruggen over de Zandkreek bij Kats, over de sluis bij Bruinisse en in de Oesterdam bij Tholen mogen dicht bij harde wind. De recht bank in Rotterdam heeft dit uit gesproken in een rechtszaak van schippersvereniging Schutte- vaer tegen Rijkswaterstaat Zee land. Rijkswaterstaat wijzigde vorig jaar de brugbediening op basis van nieuwe normen. De brug gen blijven voortaan dicht bij ongeveer windkracht 7. De grens lag eerst bij een kleine windkracht 8. Schuttevaer vocht dit besluit aan. Rijkswa terstaat zou niet bevoegd zijn. Bovendien lijdt de binnenvaart schade door de beperking. De Rotterdamse rechtbank be sliste anders. Rijkswaterstaat mag de bediening wel verande ren. Tijdens de zitting had de rijksdienst al naar voren dat de effecten meevallen. De bedie ningstij d vermindert slechts twee procent over een heel jaar „Wij vreesden een domino-ef fect door het hele land", ver klaart de Zeeuwse Schuttevaer- vertegenwoordiger J. de Vries de actie, „maar we hebben he laas verloren." Hij heeft al een gesprek gehad met Rijkswater staat Zeeland. Er komen wind meters bij de bruggen, zodat nauwkeuriger kan worden be paald wanneer de bruggen wel of niet mogen worden bediend. Schuttevaer bekijkt nog of er beroep wordt aangetekend, De eventuele schade voor de schip per door het nieuwe bedienings regime zal in elk geval in kaart worden gebracht, aldus De Vries. door AnitaTournois OOSTBURG - Het beeldend werk van Yvi De Backer en Anne Reinhard harmonieert wonder wel, zowel wat betreft stijl als kleur. Beide kunstenaressen van Belgische afkomst tonen hun werk in Galerie De Volder in Oostburg. Van Yvi De Backer, een Brugse, zijn er beelden te zien in brons, albast, speksteen, carara en marmer. Zij volgde haar oplei dingen in Brugge en Eeklo en werkt voornamelijk figuratief, met een voorliefde voor de vrou welijke figuur. Haar bronzen hebben diverse kleurstellingen door het branden met zuren, waardoor een eigen patina wordt verkregen. Bij het betre den van de galerie valt het oog dadelijk op een zittende bron zen vrouwenfiguur, die associa ties oproept aan de Zeemeermin van Kopenhagen. De sierlijke vrouwenfiguren in liggende, zittende ofwel staan de pose, drukken steeds bewe ging of dans uit. Sprekend voor beeld hiervan is een gebukte ballerina met tutu, in albast; vrijwel de enige dame met een flinke bilpartij. De kleine beel den in brons van danseresjeszit- tend op een blauwstenen sok keltje en het zwangere meisje drukken een grote verfijning en elegantie uit. De vrouwenfi guurtjes, uitgehouwen in al bast, soms alleen torso's zijn met een grote precisie gepolijst en komen goed uit tegen de grof heid van de steen aan de onder- of achterkant. Hierdoor wordt het materiaal in een zekere mate doorschijnend, vooral als het zonlicht naar binnen valt. Transparant De monotypes en schilderijen van Anne Reinhard stralen een zelfde transparantie uit als de beelden van De Backer, door vormgeving of kleurenpalet. Als kind kreeg ze de creativiteit met de paplepel ingegoten door haar moeder, die zelf schilderes en beeldhouwster was. Daarna volgde ze diverse opleidingen aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten in Eeklo. Inspiratie vindt zij op haar vele reizen. Ook is zij gefascineerd door de wereld van de minera len. Reinhard combineert diverse technieken en materialen. Haar monotypes zijn moderne ab- stracten met hier en daar een fi guratief tintje. De tentoonge stelde werken in acryl, zijn veelal schilderingen op panelen. Vaak wordt gewerkt met scha duwpartijen. Het kleurgebruik is helder en transparant, rijkge schakeerd, soms met goud, met vloeiende overgangen, in zowel pastel als fellere tinten. In veel van haar werken ontstaat een versmelting van kleur en vorm. De vrouwenfiguren in de acryl werken, genaamd 'Zwevendlen II' corresponderen goed met de beelden van de vrouwenfiguren van De Backer. Ook twee zitten de jonge vrouwen in brons, die met elkaar schijnen te converse ren, en een acrylwerk in bruin tinten, met een lichtgevende lijn langs de zittende figuur, vor men een uitgebalanceerd ge heel. Uit drie schilderijtjes van huilende kinderen, genaamd 'De Schreeuwertjes' en een klein werk met twee handen, spreekt een grote emotionele betrokkenheid van de kunste nares. De blauwe getinte mono types zijn impressies van koele sferen, die mineralen bij Rein hard oproepen. Passie spreekt uit 'Vurig Landschap', met een overvloed aan diep rood, alsook een collageachtig werk, in gele, i oranje en rode tinten, met als middelpunt de zon. Werken die 1 naar een zomerse dag doen ver- langen. Tentoonstelling: tot en met 20 mei in Galerie de Volder, Vol derstraat 21, Oostburg. Ope ningstijden: zaterdag en zondag van 13.30 tot 17.30 uur en op af spraak. foto Peter Nicolai door Leo Bankersen MIDDELBURG - Zondag en dinsdag doet de Wereldcinema Tour, een door het Internatio naal Film Festival Rotterdam georganiseerd evenement met films uit verre windstreken, Middelburg aan. In Cinema Middelburg worden films ver toond uit Argentinië, India en Turkije. De invalshoeken van de makers zijn al even verschil lend: een persoonlijke impres sie, een fabel en een politiek ge laden statement. Met Esperando al Mesias (zo 20.00 uur), de tweede lange speelfilm van Daniel Burman, signaleert de Wereldcinema Tour de opkomst van een nieuw elan in de Argentijnse cinema. Jonge filmmakers die geen poli tieke boodschappen of grote thema's willen uitdragen, maar op een persoonlijke en onbevan gen manier kijken naar de Argentijnse samenleving. Espe rando al Mesias heeft interna tionaal al veel lof gekregen, en is inderdaad een prachtige, intuï tief gecomponeerde impressie van de emotionele zwerftocht van twee op drift geraakte per sonen die in een tijd van econo mische crisis op zoek zijn naar hun identiteit en naar houvast in de liefde. Niet iets wat je een film uit een andere cultuur zou willen noemen, wel een geïnspi reerd en overtuigend portret van mensen in een onzekere tij d. Hoewel Uttara (zo 16.30 uur), zoals alle Indiase films die Wij hier te zien krijgen, geen muzi kaal melodrama is, laat het zin gende theatergezelschap dat af en toe door het beeld wandelt ons toch even op charmante wij ze van de sfeer van een onbeken de cultuur proeven. Hun gemas kerde verschijningen dragen ook sterk bij aan het sprookjes achtige karakter van deze ver leidelijk mooi gefotografeerde en kalm vertelde fabel in een kaal, maar toch paradijselijk niemandsland. Er kruipt zelfs een slang door het gras, al is niet duidelijk of je hier de bijbelse metafoor aan mag verbinden. Regieprijs Wel opvallend trouwens dat het geweld van de hindoe-funda mentalisten in Uttara zich niet richt tegen moslims, maartegen een christelijke priester die zich over de armen heeft ontfermd. Met zijn boodschappen neigt Uttara - vernoemd naar het meisje dat twee ware bloed broeders onbedoeld uit elkaar drijft - naar het didactische, en de afwerking is zeker niet vlek keloos, maar niettemin kreeg Buddhadeb Dasgupta er in Ve netië de regieprijs voor. Dat prijzen ook wel eens de boodschap kunnen betreffen, blijkt overduidelijk uit de korte Turkse film Ax (Land) van Ka- zim OSz, die tezamen met diens langere The Photograph (zo 14.00 uur en di 20.00 uur) wordt vertoond. De in Turkije verbo den film Ax is een betrekkelijk primitief portret van een oude man wiens dorp door soldaten is ontruimd, en zou vast niet zo veel aandacht hebben getrok ken als het hier niet de Turks- Koerdische kwestie betrof. Wat van The Photograph het sterkst bijblijft is een fragment van een Turkse tv-uitzending waarin schokkende beelden van de strijd tegen de Koerden zijn te zien. Het doet je beseffen hoe (Advertentie) zelden die verborgen oorlog tot ons journaal doordringt, en maakt aldus duidelijk dat er voor OSz nog een mooie missie in het verschiet ligt. Daar zijn dan wel sterkere films voor no dig dan The Photograph, die weinig meer te bieden heeft dan het wat moeizaam verbeelde humanistische cliché van twee vrienden (een Turk en een Koerd) die aan het front tegen over elkaar komen te staan. GPD 'Brons' van Yvi De Backer. door René van Stee TERNEUZEN - Na Duitsland, Wallonië, New York en zelfs Ja pan was gisteren de grote zaal van het Terneuzense Schelde- theater in aanbouw het toneel van de presentatie van het festi valprogramma 2001 van het Festival van Vlaanderen. De eind september te openen cultuurtempel was voor deze gelegenheid uitgekozen vanwe ge de dertien jaar lange nauwe samenwerking en verweven heid van het Vlaamse kunst- en cultuurevenement met het Fes tival van Zeeuws-Vlaanderen. De presentatie werd buiten op geluisterd met een door de Bel gische kunstenaar Koenraad Tinei ver-vaardigde Festivaltoe ter, die een zich steeds verplaat send symfonisch orkest voor stelt. Ook was er voor het eerst in de geschiedenis van het festi val een cd-rom beschikbaar met hierop in vier talen audio- en vi deofragmenten, beeldmateriaal en tekstmateriaal. Het Festival van Vlaanderen biedt samen met de inbreng van zijn Zeeuws-Vlaamse 'kleine meenten een perfect project dat past binnen de visie die Vlaan deren in dit kader heeft. „Vlaanderen en Nederland zijn onlosmakelijk met elkaar ver bonden. En hoe kun je beter mensen samenbrengen dan door middel van kunst en cultuur? Zij vormen het cement en de be geestering van de samenleving dat alle onverdraagzaamheid en angst voor het vreemde te gengaat", aldus Anciaux. Hij voegde er aan toe dat de brede opzet van het festival deze be weging ook daadwerkelijk in gang zet. De Zeeuwse gedeputeerde van Cultuur G. de Kok sloot zich aan bij de woorden van Anciaux. Hij noemde samenwerking in het kader van het Festival van Zeeuws-Vlaancleren ook een goed voorbeeld van samenwer king tussen de deelnemende ge meenten onder cle Westerschel- de en het provinciebestuur. ,Dat blijkt ook wel uit het hoge re subsidiebedrag van zowel provincie als gemeenten", aldus De Kok, die verder opgetogen was dat - ondanks onenigheid over subsidies vorig jaar - het komende seizoen alsnog toena dering is gezocht tussen het Fes- tival van Zeeuws-Vlaanderen en de Zeeland Nazomer Festi vals. Deze nieuw leven ingebla zen relatie heeft volgens de di recteur van de Festival van Zeeuws-Vlaanderen Walter de Clercq geleid tot een bijzondere co-productie in de vorm van een opera waar de muziek gespeeld wordt op een speciaal voor de gelegenheid gebouwd DEKAP- kermisorgel. Op 7 september is de eerste voorstelling in een an tieke spiegeltent uit 1898 met op een heuse dansvloer tien dans paren en tien zangers. „De overige inbreng is ook weer zeer divers, internationaal en gespreid over de hele regio. Wat te denken van het Spiegel Strijkkwartet en Louis van Dijk met veertien strijkers die klas siek en jazz samenbrengen, het concert met muziek van de Rus sische componiste Sofia Guoe- bajcloelina, gebracht door het Telesto Troi of het Concerto Ita- liano die met drie zangsolisten La Senna Festeggiante van Vi valdi brengen. Het is wederom een hoogstaand programma om trots op te zijn", aldus De Clercq. broer' ook dit jaar weer een waaier aan evenementen. Van dans, theater, wereldmuziek en jazz tot de nieuwe media, met een volgens cle organisatie hoogstaande en internationale artistieke kwaliteit naar een breed publiek. Dit laatste wordt volgens coördinator J. Briers gestaafd met cijfers: ruim 32 procent van de festivalgangers zou tot de doelgroep jongeren behoren. Cement De Vlaamse minister van Cul tuur B. Anciaux noemde deze grensoverschrijdende samen werking van 88 Vlaamse en Zeeuws-Vlaamse steden en ge- Het Festival van Vlaanderen presenteerde gisteren in Terneuzen het programma voor dit jaar. foto Charles Strijd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 30