Asielzoekers zijn de draad kwijt PZC Duikvergunning in Deltawateren verdwijnt wellicht Wiebertjesplateau vervangt drempel Clingse straat krijgt geluidsarme klinkers Burgh is weer bij de tijd Inrichting Zeeland is verantwoording Zeeuwse bevolking .20 Vluchtelingenwerk voorspelt toenemende onrust door overheidsbeleid Voorrangsfout oorzaak botsing V erkeersproblemen Burchtstraat verplaatst naar omgeving theater Stremming van scheepvaart Oostburg had volgens advocaat megamester eerder moeten klagen Provincie houdt bedrijfsvestiging tegen in Hulst woensdag 25 april 2001 door Lilian Dominicus CADZAND - Het onvoorspel bare verblijfsvergunning-be- leid van de overheid brengt veel onrust en angst teweeg onder de asielzoekers in Zeeuws-Vlaan- deren. Het vereenvoudigde ver gunningstelsel, dat per 1 april van dit jaar in werking is getre den, zal deze gevoelens van angst waarschijnlijk niet weg nemen. Integendeel, de stich ting Vluchtelingenwerk West- Zeeuws-Vlaanderen verwacht dat ze alleen maar zullen ver sterken. Dat drukt nog meer op de tijd, die de medewerkers van Vluch telingenwerk nodig hebben om de asielzoekers maatschappe lijk en juridisch te begeleiden, zo valt te lezen in het j aarverslag van de stichting over het jaar 2000. Volgens coördinatrice G. Reijckaert van de werkgroep decentrale vluchtelingen West- Zeeuws-Vlaanderen brengt de nieuwe situatie nog meer onze kerheid dan er al was. ,De nieuwe verblijfsvergunnin gen zijn voor bepaalde tijd en kunnen in theorie altijd worden ingetrokken", verklaart Reijck aert. ,,In de oude wet kon dat al leen bij mensen die een voorlo pige vergunning tot verblijf hadden, dus lang niet bij ieder een. Die voorlopige vergunnin gen werden verstrekt als de situ atie in een land tijdelijk onveilig door Edy de Witte CLINGE - Het verhogen van de verkeersveiligheid door onder meer asverschuivingen en het terugdringen van geluidsover last door 'geluidsarme' klinkers vormen de hoofdpunten van de renovatie van het eerste gedeel te van de 's Gravenstraat in Clinge. Het plan dat dinsdagavond door de gemeente Hulst in het ge meenschapscentrum Malper- tuus aan de ruim veertig belang stellenden werd gepresenteerd, werd nauwelijks aangevochten. De inspraakbijeenkomst werd geleid door G.Totté, hoofd van de sector stads- en dorpsont wikkeling. Hij nam de honneurs waar voor de zieke wethouder W. Kayser. De eerste fase omvat het gedeel te vanaf de rotonde aan 't Zee gat tot de kruising met de Woes tijnestraat. Het blijft in ieder geval een 50-kilometergebied. Dit in tegenstelling tot de rest van de straat, waar 30 kilometer de limiet wordt. Aan weerszij den van de straat komt een voet gangerspad. Er worden ver hoogde en geaccentueerde parkeerplaatsen aangelegd en langs de rijbaan komen twee fietsstroken in een felrode kleur. Wat rest is een rijbaan van zo'n door Ben Jansen MIDDELBURG - De ongeveer vijftigduizend sportduikers die in het bezit zijn van de zoge naamde Zeelandvergunning, kunnen in de toekomst mogelijk zonder dit document in de Del tawateren terecht. De provincie overweegt de duikverordening te schrappen als de afspraken tussen duikers en fuikenvissers goed blijken te werken. Gedeputeerde G. van Zwieten stelde dit gisteren in het vooruitzicht bij de onderte kening van die afspraken. De duikverordening is inge voerd om de duiksport in bij on derwaterrecreanten populaire wateren als Oosterschelde, Gre- velingen en Veerse Meer in goe de banen te leiden. De op de verordening gebaseerde ver gunning kan worden ingetrok ken wanneer duikers worden betrapt bij het meenemen van al dan niet eetbare trofeeën uit het water. Van Zwieten stelde vast dat veel van wat in de duikver ordening is gex-egeld, inmiddels ook in de Zeeuwse milieuveror dening is komen te staan. „Als nu blijkt dat de afspraken tus sen duikers en vissers elkaar niet dwars te zitten, het gewen ste resultaat hebben, is er nauwelijks reden meer de duik verordening en de eraan gekop pelde vergunning in stand te houden." Inkomstenbron De Zeelandvergunning kost de sportduikers een kleine vijftig gulden voor een periode van vijf jaar. Schrappen van de vergun ning betekent het einde van een inkomstenbron. Van Zwieten: BRESKENS - Op de kruising Dorpsstraat-Boulevard in Brcs- kens heeft zich gisteren om 14.15 uur een aanrijding voor gedaan tussen twee personen auto's. Een 64-jarige automobilist uit Bussum reed over de Boulevard komende uit de richting West- landstraat. Toen hij op het kruispunt kwam, verleende hij geen voorrang aan een 23-jarige automobiliste uit Breskens. Er was alleen materiële schade. was, bijvoorbeeld door oorlog. Vluchtelingen uit Irak, Somalië en Kosovo kregen zo'n verblijfs vergunning. Sommige daarvan zijn inmiddels ingetrokken en dat zorgt voor spanning bij de anderen. Ze zijn bang dat hun vergunning ook ingetrokken wordt." vier meter breed. De mogelijk heid om bij de bestrating te kie zen voor 'stille' klinkers (en niet voor asfalt) heeft volgens Totté meer dan één reden.,Deze nieu we soort straatsteen reduceert het geluid ten opzichte van as falt met meer dan de helft. De fundering wordt met puin ver stevigd, zodat het profiel tot in de lengte van jaren behouden blijft. Daarbij ziet Delta Nuts bedrijven voor eventuele werk zaamheden aan kabels en lei dingen onder het wegdek ook liever een open bestrating. Es thetisch heeft een straatsteen ook wat meer te bieden", zei Totté. Langs de straat komen ook en kele sierperen. Deze bomen ogen niet alleen leuk, maar heb ben op weggebruikers ook een versmallend effect. De huidige problemen van wateroverlast bij hevige regenval nabij 't Zee gat moeten met extra pijpen in de straatkolken tot het verleden behoren. Het bedrijventerrein aan de Tiberghienweg krijgt een ontsluiting naar de Woestijne straat. De werkzaamheden die na de zomervakantie beginnen nemen ruim vier maanden in beslag. D aama wordt het aansluitende gedeelte van de 's Gravenstraat tot aan de Molenstraat aange pakt. In de doorgaande weg in Hoofdplaat komt een 'iebertjesplateau, opvolger van de drempel in de strijd tegen hardrijders. foto Peter Nicolai door Lilian Dominicus HOOFDPLAAT - Ze liggen er nog niet zo heel erg lang, maar nu al wordt een van de snelheidsremmende drempels op de door gaande weg in Hoofdplaat vervangen. In plaats daarvan legt de gemeente Oostburg er, bij wijze van proef, een 'wiebertjespla teau' aan. Wie tussen Breskens en Biervliet rijdt, kan de eerstkomende tijd beter kiezen voor de route over de provinciale weg N61. Door plaatsing van de nieuwe remmer op de Julianastraat, ter hoogte van de huisnum mers 31 en 32, moeten de huidige klachten van bewoners over geluidsoverlast en tril lingen verstommen. De nieuwste maatregel binnen het project Duurzaam Veilig - en weer een uitvinding van provinciaal ambte naar J. Bakx - bestaat uit betonblokken met V-vormige verhogingen. De hoogste delen van de blokken liggen gelijk met het weg dek; de laagste delen liggen vier centimeter lager. Hinderlijke trillingslast van zware voertui gen moet zo verleden tijd worden. Passeren de bussen en vrachtwagens, indien uitge rust met dubbelluchtbanden, zouden de wiebertjes moeten ervaren als een vlakke weg. Automobilisten echter zouden onder de vijftig kilometer per uur moeten rijden om onaangename trillingen te vermijden. Of het allemaal echt gaat werken, zal pas blijken als de wegwerkzaamheden afge rond zijn. Het 'wiebertjesplateau' is nog nergens in de praktijk uitgetest; metingen moeten uitwijzen of de overlast voor de be woners vermindert. Tegelijkertijd met de aanleg van de remmer wordt de verkeersheuvel ter hoogte van de Eurostraat verlaagd en worden de klinkers op de Julianastraat vervangen door asfalt. „Maar we hebben er ook aan zienlijke kosten aan en die val len dan dus ook weg. Per saldo houden we er enkele tiendui zenden gulden aan over en die besteden we weer op een of an dere manier aan de duiksport." Hij liet doorschemeren dat na de eventuele beëindiging van de duikvergunning in het budget van de provincie nog wel geld valt te vinden voor deze sector. Het bijzondere van de gisteren bekrachtigde afspraken is het ontbreken van voorschriften. Een jaar geleden kwam onder dreiging van het volledig uit de hand lopen van het al jaren be staande conflict tussen fuiken vissers en sportduikers nog een akkoord uit de bus dat voorzag in 66 duikcorridors. Daar mochten de vissers geen fuiken plaatsen en de duikers mochten nergens anders te water gaan. Om de strakke regulering hier van te bekostigen, zou de prijs van de duikvergunning worden verhoogd. Vertrouwen De bij de Nederlandse Onder watersportbond (NOB) aange sloten duikers vonden dit verge lijk te ver gaan. In nieuwe gesprekken vonden voorzitter M. de Zwart van de NOB en voorzitter M. Koster van de vis sersvereniging Zuid-West in eens waar jarenlang vergeefs naar was gezocht: vertrouwen. Toen dat er eenmaal was, kon worden volstaan met de vast stelling dat vissers én duikers vreedzaam naast elkaar moeten kunnen werken en recreëren. De vissers markeren hun vistuig en de duikverenigingen zorgen voor uitgebreide informatie en voorlichting aan hun leden. Niet langer is het zeer geringe percentage stropers en fuiken- vemielers uitgangspunt. De af spraken zijn gebaseerd op de goedwillendheid onder duikers en vissers. Hoe zeer de sfeer tussen beide partijen is verbeterd bleek bij de ondertekening van de afspra ken. Koster erkende dat onge twijfeld nog wel eens incidenten zullen optreden, maar de tot stand gekomen relatie tussen duikers en vissers kan die heb ben. In dat verband gewaagde hij vergoelijkend van 'een re cent ongelukje met enkele kreeftenkorven'. Een jaar gele den zou hij het nog boos over het zoveelste schandalige geval van stroperij hebben gehad. De wijzerplaten, klaar om te worden gemonteerd. foto Marijke Folkertsma door Piet Kleemans BURGH - De verlichting is vernieuwd, een aantal radertjes en assen is vervangen en de wijzers van de torenklok in Burgh hebben een nieuw laagje bladgoud gekre gen. Burgh is weer helemaal bij de tijd en de gemeente Schouwen-Duiveland is 31.000 gulden armer. De Schouwse torenuurwerken hebben het zwaar, weet werkvoorbereider van de ge meente J. A. Haaij. De zoute zeewind tast het bladgoud op wijzers en wijzerplaat aan en de verlichting van torenklokken gaat gemiddeld zo'n tien jaar mee. Daar om probeert de gemeente elk jaar een paar van de totaal zeventien torenklokken op Schouwen-Duiveland op te knappen. Dit jaar wordt een rondje gemaakt langs die van Dreischor, Noordgouwe, Zonnemaire en Burgh. In Burgh was de opknapbeuxt volgens Haaij het hardst nodig. De tand wielen en assen van het uiuwerk waren compleet uitgesleten. „Maar die zitten er ook al in van net na de Tweede Wereldoor- log, dus die zijn al aax*dig op leeftijd." De opknapbeurt van de tox-enklok in Bux-gh vergde een investering van 31.000 gulden. In Zonnemaix-e, Noordgouwe en Dreischor was de gemeente goedkoper uit. In Zonnemaire was alleen de verlich ting van het torenuuiwerk aan vervan ging toe. In Dreischor en Noordgouwe moesten ook de wijzers van de torenklok voorzien worden van een nieuw laagje bladgoud. Dat kostte in totaal een bedrag van dik 26 mille. Vorig jaar november werd de tox"en van de Nederlands hervormde kerk in Ooster- land compleet gerenoveerd. De muren kregen een opknapbeurt en ook de kex'k- klok werd onder handen genomen. Ook de torenklokken in Zierikzee en Ouwei'kerk kregen een opknapbeurt. Haaij: „We pro beren steeds ver-schillende torenklokken met elkaar te combineren. Er komt veel kraanwex-k bij kijken en dan kun je beter een rondje maken langs meerdere toren klokken in plaats van dat je er maar één onderhanden neemt." door Frank Gijsel OOSTBURG -Het autoluw ma ken van de Burchtstraat in Oostburg heeft ertoe geleid dat er nu verkeersproblemen ont staan in de omgeving van het Ledel Theater. Het raadslid L. Flikweert kaartte dinsdag de si tuatie aan tijdens de vergade ring van de commissie verkeer en vervoex1. Vooral voor fietsex-s en voetgan gers ontstaan problemen, op een gedeelte waar geen stoep ligt, nabij het voormalige belasting- kantoox*. Wethouder L. Wille on- derkende de problemen en kon ook niet direct een goede oplos sing bedenken. „Een oversteek plaats is te ovexwegen. Het is echter heel moeilijk daar een goede plek voor te vinden. A. Stern-rijs vroeg tijdens de in- spraaki-onde nogmaals aan dacht voor schade ontstaan aan zijn woning door trillingen na de aanlegvan verkeersdrempels in de Bx-edestraat. De inspreker stelde de gemeente aansprake lijk voor de geleden schade. W. kruidenier toonde zich ver baasd over het feit dat er nog steeds geen maatregelen zijn ge nomen om daar een oplossing te leveren. Wethouder Wille kon ook niet beloven dat er op korte termijn iets kan worden gedaan aan dietrillingsovei-last. Op zijn beurt vex-baasde de wethouder zich over het feit dat er binnen het project Duurzaam Veilig maatregelen zijn genomen zonder voorafgaand weten schappelijk onderzoek naar de effecten. Wellicht kunnen de zogenaam de wiebertjesdrempels die bij wijze van pi-oef in Hoofdplaat zijn aangelegd, in de toekomst een trillingsvrij alternatief voor de huidige drempels bieden, suggereerde hij. door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Laat de in richting van Zeeland maar aan de Zeeuwen over. Zo vat voor zitter Henk van Hunnik van stichting Het Zeeuwse Gezicht de inspraakreactie samen over Zeeland in de Vijfde Nota Ruim telijke Ordening. De reactie is gemaakt na het. de bat dat de stichting vorige week in Middelburg hield. Toen plaatsten vertegenwoordigers van onder meer landbouw, in dustrie en x-ecx-eatie kantteke ningen bij de nota van minister Pronk van Vrom. De lijst met veertien punten komt vrijwel overeen met het standpunt dat Gedeputeerde Staten inneemt. Opgetogen over de doelstellin gen van de nota, maar deze zijn niet nieuw en worden al nage streefd in bestaand Zeeuws be leid, concludeert Van Hunnik de hoofdboodschap uit het debat. In de x-eactie wordt bepleit om de uitwerking van de doelstel lingen van de nota - landschaps- conservering en bebouwings concentratie rond de steden - aan de provincie over te laten. Het Rijk dient eerst te bezien in hoeverre provinciaal beleid de doelen van een aanwijzing tot Nationaal Landschap al onder vangt. Zeker nu geheel niet dui delijk is wat voor meerwaarde zo'n aanwijzing kan bx-engen, of welke bedreigingen zo'n status als Nationaal Landschap moet tegengaan. De nota is veel te vaag, in zover re komt de inspraakreactie overeen met het oordeel dat de Tweede Kamer Pronk maandag gaf. Maar wat de Kamer wil, strakkere regie om al te vrije omgang met bebouwing in open ruimte te voorkomen, staat haaks op de debatuitkomst. De inspx-aakx-eactie pleit voor een open-xnimteheffing om bouw in het buitengebied te beperken. Het contourenbeleid moet ge noeg ruimte bieden voor Zeeuws xnaatwerk op het gebied van toerisme, economische ont wikkeling en landbouw. Het stedelijk net wei'k moet nationa le waarden worden toegekend. De ontwikkeling ex-van moet ge lijk opgaan met infrastuctux-ele ontsluiting, hetgeen in rijksbe leid nog niet tex'ug te vinden is De brief aan Vrom vx-aagt ten slotte om een tweede inspraak mogelijkheid. „Er kan nog zoveel veranderen voor de uit eindelijke nota in de Tweede Kamer komt. In dat licht kan de kritiek in de Tweede Kamer tot zoveel veranderingen en nadere uitwerking leiden dat er alom stemmen opgaan voor een twee de inspraakronde", zegt Van Hunnik. De inspraakreactie ligt inmid dels bij de minister en is weldra ook op de website van Het Zeeuwse Gezicht na te lezen, Daar kunnen ook aanvullingen en opmerkingen over de formu lering worden geplaatst. „Inde aanbiedingsbrief voor de minis ter kondigen we aan dat die aanvullingen worden nagezon den", stelt de voorzitter. MIDDELBURG - De scheep vaart door het Kanaal door Wal cheren moet tot het eind van dit jaarrekening houden met werk schepen in het kanaal. Afmeren langs de kademuur tegenover het busstation in Middelburg is onmogelijk, de waterstand is er lager dan één meter. Het autoverkeer wordt tijdens de werkzaamheden, die ver band houden met de ontwikke-i ling van het Stationsgebied, doorverwezen naar de Schroe- brug. Als gevolg van de extra ch'ukte, blijft de verlengde mid dagsluiting in het toeristensei zoen gehandhaafd. De regeling houdt in dat in de periode van 15 juni tot en met 15 augustus tus sen 16.45 uur en 18.22 uur de brug niet bediend wordt voor pleziex-j achten. Alleen als ziek in die tijd beroeps- of werkvaan aanmeldt, gaat de brug open Van die opening moet ook de re- ci-eatievaart gebruik maken Om de werkschepen niet te hin der-en, is aan de scheepvaait ge vraagd gevaarlijke zuiging en golfslag te vermijden. De ne venopening van de Stations- brug is niet beschikbaar voorde scheepvaart. door Jan van Ommen DENHAAG - „De bewering van de gemeente Oostburg dat haar controleambtenaren tijdens de bouw van drie varkenstallen niet gezien hebben dat ze te groot werden, is volstrekte la riekoek." Dat zei de advocaat van megamester C. van Sleuwen uit het Brabantse Zijtaart giste ren tijdens een rechtszaak bij de Raad van State. Oostburg legde Van Sleuwen dwangsommen op omdat drie varkensstallen aan respectieve lijk de Maagdenbergweg, Coxy- deweg en Sophiaweg in Oost- burg niet geheel volgens de gewijzigde bouwvergunningen, wax-en gebouwd. De stallen wa ren elk enkele tientallen vier kante meters te groot. Van Sleu- wens advocaat vindt dat Oostburg haar recht op handha ving van de bouwvergunning verspeeld heeft. Immers, de ge meenteambtenaren kwamen twee keer per week de bouw vande omstreden stallen con- tx'oleren en hebben tijdens de bouw 'zogenaamd' (aldus de ad vocaat) niets gezien. De gemeente Oostburg erkent dat tijdens de bouw niets onoir- baax-s is opgemerkt en dat de on toelaatbare afwijkingen van de bouwvei'gunning pas na afloop van de bouwwerkzaamheden is geconstateerd. Toch kon de x-aadsman van Oostburg tijdens de zitting niet goed verklaren waarom niet eerder is opge merkt dat het staloppervlak te groot werd. Dan had de bouw stilgelegd kunnen worden en hadden de stallen met minder kosten en moeite verkleind kun nen worden. De gereedgekomen stallen nu nog te verkleinen is veel kostbaarder. Toch wil Oost- bux-g dat met behulp van de dwangsommen afdwingen. Legalisering Overigens kunnen de te grote stallen volgens Van Sleuwen alsnog gelegaliseerd worden. Het streekplan laat in bijzonde re gevallen een uitbreiding van maximaal 10 procent van het bestaande staloppex-vlak toe. Maar de raadsman van de ge meente ontkende dat. Volgens Oostburg moeten de stallen worden verkleind omdat uit breiding niet wordt toegestaan. En zelfs al zou Van Sleuwen tot 10 procent mogen uitbreiden dan heeft hij dat al gedaan in de vorm van de aanleg van mest- zakken. De Raad van State gaat nu uit zoeken of Oostbux-g achteraf de bouwvergunning mag handha ven terwijl ze tijdens de bouw niet bijzonder goed heeft opge let. Ook zal bekeken worden of gedeeltelijk afbraak van de stallen wel noodzakelijk is, ge zien de gexlnge mate van over schrijding van het bouwopper vlak. Van Sleuwen was niet te spreken over het optreden van Oostburg, dat volgens hem alles aangrijpt om hem dwars te zit ten. Over zes weken volgt de uit spraak. HULST - De gemeente Hulst heeft met tegenzin 'nee' moeten verkopen aan een groot Bel gisch opslag- en distributiebe drijf, dat zich wilde vestigen op een perceel achter de Hogeweg in Hulst. De provincie heeft Hulst belet de 'grote vis' binnen te halen waardoor de gemeente kan fluiten naar tweehonderd extra arbeidsplaatsen. De provincie meent dat het be drijf een bovenregionale functie heeft en daai-om niet thuishoort in Hulst. De Belgische onderne ming moest maar neerstrijken op de Axelse Vlakte, het gebied dat bestemd is voor dergelijke bedrijvigheid. Volgens de Hul ster wethouder W. Kayser had het bedrij f echter gezegd dat ab soluut niet te willen. Voor de on- deiTieming was de keuze óf Hulst óf Bx-abant. Hoewel de ge meente een paar maanden me! het bedrijf in gesprek is geweest, was alle moeite voor niks. De pi-ovincie liet zich niet vermur wen. De onderneming had vijftien hectare nodig voor de bedi'ijfs- voering, grond die de gemeente niet meer in eigen bezit heeft aan de Hogeweg. Achter de Ho geweg ligt een lap gi-ond van ruim dertig hectare, eigendom van een particulier. De eigenaar wilde zijn grond wel verkopen, maar dan het hele perceel. Voor de gemeente ging het om een be drag van ï-ond de tien miljoen gulden. Nu het bedrijf heeft af gehaakt, is niet duidelijk of de gemeente ooit nog eens een der gelijk groot bedrijf kan binnen halen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 52