Asielzoekers zijn de draad kwijt
PZC
Duikvergunning
in Deltawateren
verdwijnt wellicht
Wiebertjesplateau vervangt drempel
Clingse straat krijgt
geluidsarme klinkers
Burgh is weer bij de tijd
Inrichting Zeeland
is verantwoording
Zeeuwse bevolking
.20
Vluchtelingenwerk voorspelt toenemende onrust door overheidsbeleid
Voorrangsfout
oorzaak botsing
V erkeersproblemen
Burchtstraat verplaatst
naar omgeving theater
Stremming van
scheepvaart
Oostburg had volgens
advocaat megamester
eerder moeten klagen
Provincie houdt
bedrijfsvestiging
tegen in Hulst
woensdag 25 april 2001
door Lilian Dominicus
CADZAND - Het onvoorspel
bare verblijfsvergunning-be-
leid van de overheid brengt veel
onrust en angst teweeg onder de
asielzoekers in Zeeuws-Vlaan-
deren. Het vereenvoudigde ver
gunningstelsel, dat per 1 april
van dit jaar in werking is getre
den, zal deze gevoelens van
angst waarschijnlijk niet weg
nemen. Integendeel, de stich
ting Vluchtelingenwerk West-
Zeeuws-Vlaanderen verwacht
dat ze alleen maar zullen ver
sterken.
Dat drukt nog meer op de tijd,
die de medewerkers van Vluch
telingenwerk nodig hebben om
de asielzoekers maatschappe
lijk en juridisch te begeleiden,
zo valt te lezen in het j aarverslag
van de stichting over het jaar
2000. Volgens coördinatrice
G. Reijckaert van de werkgroep
decentrale vluchtelingen West-
Zeeuws-Vlaanderen brengt de
nieuwe situatie nog meer onze
kerheid dan er al was.
,De nieuwe verblijfsvergunnin
gen zijn voor bepaalde tijd en
kunnen in theorie altijd worden
ingetrokken", verklaart Reijck
aert. ,,In de oude wet kon dat al
leen bij mensen die een voorlo
pige vergunning tot verblijf
hadden, dus lang niet bij ieder
een. Die voorlopige vergunnin
gen werden verstrekt als de situ
atie in een land tijdelijk onveilig
door Edy de Witte
CLINGE - Het verhogen van de
verkeersveiligheid door onder
meer asverschuivingen en het
terugdringen van geluidsover
last door 'geluidsarme' klinkers
vormen de hoofdpunten van de
renovatie van het eerste gedeel
te van de 's Gravenstraat in
Clinge.
Het plan dat dinsdagavond door
de gemeente Hulst in het ge
meenschapscentrum Malper-
tuus aan de ruim veertig belang
stellenden werd gepresenteerd,
werd nauwelijks aangevochten.
De inspraakbijeenkomst werd
geleid door G.Totté, hoofd van
de sector stads- en dorpsont
wikkeling. Hij nam de honneurs
waar voor de zieke wethouder
W. Kayser.
De eerste fase omvat het gedeel
te vanaf de rotonde aan 't Zee
gat tot de kruising met de Woes
tijnestraat. Het blijft in ieder
geval een 50-kilometergebied.
Dit in tegenstelling tot de rest
van de straat, waar 30 kilometer
de limiet wordt. Aan weerszij
den van de straat komt een voet
gangerspad. Er worden ver
hoogde en geaccentueerde
parkeerplaatsen aangelegd en
langs de rijbaan komen twee
fietsstroken in een felrode kleur.
Wat rest is een rijbaan van zo'n
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De ongeveer
vijftigduizend sportduikers die
in het bezit zijn van de zoge
naamde Zeelandvergunning,
kunnen in de toekomst mogelijk
zonder dit document in de Del
tawateren terecht.
De provincie overweegt de
duikverordening te schrappen
als de afspraken tussen duikers
en fuikenvissers goed blijken te
werken. Gedeputeerde G. van
Zwieten stelde dit gisteren in
het vooruitzicht bij de onderte
kening van die afspraken.
De duikverordening is inge
voerd om de duiksport in bij on
derwaterrecreanten populaire
wateren als Oosterschelde, Gre-
velingen en Veerse Meer in goe
de banen te leiden. De op de
verordening gebaseerde ver
gunning kan worden ingetrok
ken wanneer duikers worden
betrapt bij het meenemen van al
dan niet eetbare trofeeën uit het
water. Van Zwieten stelde vast
dat veel van wat in de duikver
ordening is gex-egeld, inmiddels
ook in de Zeeuwse milieuveror
dening is komen te staan. „Als
nu blijkt dat de afspraken tus
sen duikers en vissers elkaar
niet dwars te zitten, het gewen
ste resultaat hebben, is er
nauwelijks reden meer de duik
verordening en de eraan gekop
pelde vergunning in stand te
houden."
Inkomstenbron
De Zeelandvergunning kost de
sportduikers een kleine vijftig
gulden voor een periode van vijf
jaar. Schrappen van de vergun
ning betekent het einde van een
inkomstenbron. Van Zwieten:
BRESKENS - Op de kruising
Dorpsstraat-Boulevard in Brcs-
kens heeft zich gisteren om
14.15 uur een aanrijding voor
gedaan tussen twee personen
auto's.
Een 64-jarige automobilist uit
Bussum reed over de Boulevard
komende uit de richting West-
landstraat. Toen hij op het
kruispunt kwam, verleende hij
geen voorrang aan een 23-jarige
automobiliste uit Breskens. Er
was alleen materiële schade.
was, bijvoorbeeld door oorlog.
Vluchtelingen uit Irak, Somalië
en Kosovo kregen zo'n verblijfs
vergunning. Sommige daarvan
zijn inmiddels ingetrokken en
dat zorgt voor spanning bij de
anderen. Ze zijn bang dat hun
vergunning ook ingetrokken
wordt."
vier meter breed. De mogelijk
heid om bij de bestrating te kie
zen voor 'stille' klinkers (en niet
voor asfalt) heeft volgens Totté
meer dan één reden.,Deze nieu
we soort straatsteen reduceert
het geluid ten opzichte van as
falt met meer dan de helft. De
fundering wordt met puin ver
stevigd, zodat het profiel tot in
de lengte van jaren behouden
blijft. Daarbij ziet Delta Nuts
bedrijven voor eventuele werk
zaamheden aan kabels en lei
dingen onder het wegdek ook
liever een open bestrating. Es
thetisch heeft een straatsteen
ook wat meer te bieden", zei
Totté.
Langs de straat komen ook en
kele sierperen. Deze bomen
ogen niet alleen leuk, maar heb
ben op weggebruikers ook een
versmallend effect. De huidige
problemen van wateroverlast
bij hevige regenval nabij 't Zee
gat moeten met extra pijpen in
de straatkolken tot het verleden
behoren. Het bedrijventerrein
aan de Tiberghienweg krijgt een
ontsluiting naar de Woestijne
straat.
De werkzaamheden die na de
zomervakantie beginnen nemen
ruim vier maanden in beslag.
D aama wordt het aansluitende
gedeelte van de 's Gravenstraat
tot aan de Molenstraat aange
pakt.
In de doorgaande weg in Hoofdplaat komt een
'iebertjesplateau, opvolger van de drempel in de strijd tegen hardrijders.
foto Peter Nicolai
door Lilian Dominicus
HOOFDPLAAT - Ze liggen er nog niet zo
heel erg lang, maar nu al wordt een van de
snelheidsremmende drempels op de door
gaande weg in Hoofdplaat vervangen. In
plaats daarvan legt de gemeente Oostburg
er, bij wijze van proef, een 'wiebertjespla
teau' aan. Wie tussen Breskens en Biervliet
rijdt, kan de eerstkomende tijd beter kiezen
voor de route over de provinciale weg N61.
Door plaatsing van de nieuwe remmer op de
Julianastraat, ter hoogte van de huisnum
mers 31 en 32, moeten de huidige klachten
van bewoners over geluidsoverlast en tril
lingen verstommen. De nieuwste maatregel
binnen het project Duurzaam Veilig - en
weer een uitvinding van provinciaal ambte
naar J. Bakx - bestaat uit betonblokken met
V-vormige verhogingen. De hoogste delen
van de blokken liggen gelijk met het weg
dek; de laagste delen liggen vier centimeter
lager.
Hinderlijke trillingslast van zware voertui
gen moet zo verleden tijd worden. Passeren
de bussen en vrachtwagens, indien uitge
rust met dubbelluchtbanden, zouden de
wiebertjes moeten ervaren als een vlakke
weg. Automobilisten echter zouden onder
de vijftig kilometer per uur moeten rijden
om onaangename trillingen te vermijden.
Of het allemaal echt gaat werken, zal pas
blijken als de wegwerkzaamheden afge
rond zijn. Het 'wiebertjesplateau' is nog
nergens in de praktijk uitgetest; metingen
moeten uitwijzen of de overlast voor de be
woners vermindert.
Tegelijkertijd met de aanleg van de remmer
wordt de verkeersheuvel ter hoogte van de
Eurostraat verlaagd en worden de klinkers
op de Julianastraat vervangen door asfalt.
„Maar we hebben er ook aan
zienlijke kosten aan en die val
len dan dus ook weg. Per saldo
houden we er enkele tiendui
zenden gulden aan over en die
besteden we weer op een of an
dere manier aan de duiksport."
Hij liet doorschemeren dat na de
eventuele beëindiging van de
duikvergunning in het budget
van de provincie nog wel geld
valt te vinden voor deze sector.
Het bijzondere van de gisteren
bekrachtigde afspraken is het
ontbreken van voorschriften.
Een jaar geleden kwam onder
dreiging van het volledig uit de
hand lopen van het al jaren be
staande conflict tussen fuiken
vissers en sportduikers nog een
akkoord uit de bus dat voorzag
in 66 duikcorridors. Daar
mochten de vissers geen fuiken
plaatsen en de duikers mochten
nergens anders te water gaan.
Om de strakke regulering hier
van te bekostigen, zou de prijs
van de duikvergunning worden
verhoogd.
Vertrouwen
De bij de Nederlandse Onder
watersportbond (NOB) aange
sloten duikers vonden dit verge
lijk te ver gaan. In nieuwe
gesprekken vonden voorzitter
M. de Zwart van de NOB en
voorzitter M. Koster van de vis
sersvereniging Zuid-West in
eens waar jarenlang vergeefs
naar was gezocht: vertrouwen.
Toen dat er eenmaal was, kon
worden volstaan met de vast
stelling dat vissers én duikers
vreedzaam naast elkaar moeten
kunnen werken en recreëren. De
vissers markeren hun vistuig en
de duikverenigingen zorgen
voor uitgebreide informatie en
voorlichting aan hun leden.
Niet langer is het zeer geringe
percentage stropers en fuiken-
vemielers uitgangspunt. De af
spraken zijn gebaseerd op de
goedwillendheid onder duikers
en vissers.
Hoe zeer de sfeer tussen beide
partijen is verbeterd bleek bij de
ondertekening van de afspra
ken. Koster erkende dat onge
twijfeld nog wel eens incidenten
zullen optreden, maar de tot
stand gekomen relatie tussen
duikers en vissers kan die heb
ben. In dat verband gewaagde
hij vergoelijkend van 'een re
cent ongelukje met enkele
kreeftenkorven'. Een jaar gele
den zou hij het nog boos over het
zoveelste schandalige geval van
stroperij hebben gehad.
De wijzerplaten, klaar om te worden gemonteerd.
foto Marijke Folkertsma
door Piet Kleemans
BURGH - De verlichting is vernieuwd,
een aantal radertjes en assen is vervangen
en de wijzers van de torenklok in Burgh
hebben een nieuw laagje bladgoud gekre
gen. Burgh is weer helemaal bij de tijd en
de gemeente Schouwen-Duiveland is
31.000 gulden armer.
De Schouwse torenuurwerken hebben het
zwaar, weet werkvoorbereider van de ge
meente J. A. Haaij. De zoute zeewind tast
het bladgoud op wijzers en wijzerplaat
aan en de verlichting van torenklokken
gaat gemiddeld zo'n tien jaar mee. Daar
om probeert de gemeente elk jaar een paar
van de totaal zeventien torenklokken op
Schouwen-Duiveland op te knappen. Dit
jaar wordt een rondje gemaakt langs die
van Dreischor, Noordgouwe, Zonnemaire
en Burgh. In Burgh was de opknapbeuxt
volgens Haaij het hardst nodig. De tand
wielen en assen van het uiuwerk waren
compleet uitgesleten. „Maar die zitten er
ook al in van net na de Tweede Wereldoor-
log, dus die zijn al aax*dig op leeftijd." De
opknapbeurt van de tox-enklok in Bux-gh
vergde een investering van 31.000 gulden.
In Zonnemaix-e, Noordgouwe en
Dreischor was de gemeente goedkoper
uit. In Zonnemaire was alleen de verlich
ting van het torenuuiwerk aan vervan
ging toe. In Dreischor en Noordgouwe
moesten ook de wijzers van de torenklok
voorzien worden van een nieuw laagje
bladgoud. Dat kostte in totaal een bedrag
van dik 26 mille.
Vorig jaar november werd de tox"en van de
Nederlands hervormde kerk in Ooster-
land compleet gerenoveerd. De muren
kregen een opknapbeurt en ook de kex'k-
klok werd onder handen genomen. Ook de
torenklokken in Zierikzee en Ouwei'kerk
kregen een opknapbeurt. Haaij: „We pro
beren steeds ver-schillende torenklokken
met elkaar te combineren. Er komt veel
kraanwex-k bij kijken en dan kun je beter
een rondje maken langs meerdere toren
klokken in plaats van dat je er maar één
onderhanden neemt."
door Frank Gijsel
OOSTBURG -Het autoluw ma
ken van de Burchtstraat in
Oostburg heeft ertoe geleid dat
er nu verkeersproblemen ont
staan in de omgeving van het
Ledel Theater. Het raadslid L.
Flikweert kaartte dinsdag de si
tuatie aan tijdens de vergade
ring van de commissie verkeer
en vervoex1.
Vooral voor fietsex-s en voetgan
gers ontstaan problemen, op een
gedeelte waar geen stoep ligt,
nabij het voormalige belasting-
kantoox*. Wethouder L. Wille on-
derkende de problemen en kon
ook niet direct een goede oplos
sing bedenken. „Een oversteek
plaats is te ovexwegen. Het is
echter heel moeilijk daar een
goede plek voor te vinden.
A. Stern-rijs vroeg tijdens de in-
spraaki-onde nogmaals aan
dacht voor schade ontstaan aan
zijn woning door trillingen na
de aanlegvan verkeersdrempels
in de Bx-edestraat. De inspreker
stelde de gemeente aansprake
lijk voor de geleden schade. W.
kruidenier toonde zich ver
baasd over het feit dat er nog
steeds geen maatregelen zijn ge
nomen om daar een oplossing te
leveren. Wethouder Wille kon
ook niet beloven dat er op korte
termijn iets kan worden gedaan
aan dietrillingsovei-last. Op zijn
beurt vex-baasde de wethouder
zich over het feit dat er binnen
het project Duurzaam Veilig
maatregelen zijn genomen
zonder voorafgaand weten
schappelijk onderzoek naar de
effecten.
Wellicht kunnen de zogenaam
de wiebertjesdrempels die bij
wijze van pi-oef in Hoofdplaat
zijn aangelegd, in de toekomst
een trillingsvrij alternatief voor
de huidige drempels bieden,
suggereerde hij.
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - Laat de in
richting van Zeeland maar aan
de Zeeuwen over. Zo vat voor
zitter Henk van Hunnik van
stichting Het Zeeuwse Gezicht
de inspraakreactie samen over
Zeeland in de Vijfde Nota Ruim
telijke Ordening.
De reactie is gemaakt na het. de
bat dat de stichting vorige week
in Middelburg hield. Toen
plaatsten vertegenwoordigers
van onder meer landbouw, in
dustrie en x-ecx-eatie kantteke
ningen bij de nota van minister
Pronk van Vrom. De lijst met
veertien punten komt vrijwel
overeen met het standpunt dat
Gedeputeerde Staten inneemt.
Opgetogen over de doelstellin
gen van de nota, maar deze zijn
niet nieuw en worden al nage
streefd in bestaand Zeeuws be
leid, concludeert Van Hunnik de
hoofdboodschap uit het debat.
In de x-eactie wordt bepleit om
de uitwerking van de doelstel
lingen van de nota - landschaps-
conservering en bebouwings
concentratie rond de steden -
aan de provincie over te laten.
Het Rijk dient eerst te bezien in
hoeverre provinciaal beleid de
doelen van een aanwijzing tot
Nationaal Landschap al onder
vangt. Zeker nu geheel niet dui
delijk is wat voor meerwaarde
zo'n aanwijzing kan bx-engen, of
welke bedreigingen zo'n status
als Nationaal Landschap moet
tegengaan.
De nota is veel te vaag, in zover
re komt de inspraakreactie
overeen met het oordeel dat de
Tweede Kamer Pronk maandag
gaf. Maar wat de Kamer wil,
strakkere regie om al te vrije
omgang met bebouwing in open
ruimte te voorkomen, staat
haaks op de debatuitkomst. De
inspx-aakx-eactie pleit voor een
open-xnimteheffing om bouw in
het buitengebied te beperken.
Het contourenbeleid moet ge
noeg ruimte bieden voor
Zeeuws xnaatwerk op het gebied
van toerisme, economische ont
wikkeling en landbouw. Het
stedelijk net wei'k moet nationa
le waarden worden toegekend.
De ontwikkeling ex-van moet ge
lijk opgaan met infrastuctux-ele
ontsluiting, hetgeen in rijksbe
leid nog niet tex'ug te vinden is
De brief aan Vrom vx-aagt ten
slotte om een tweede inspraak
mogelijkheid. „Er kan nog
zoveel veranderen voor de uit
eindelijke nota in de Tweede
Kamer komt. In dat licht kan de
kritiek in de Tweede Kamer tot
zoveel veranderingen en nadere
uitwerking leiden dat er alom
stemmen opgaan voor een twee
de inspraakronde", zegt Van
Hunnik.
De inspraakreactie ligt inmid
dels bij de minister en is weldra
ook op de website van Het
Zeeuwse Gezicht na te lezen,
Daar kunnen ook aanvullingen
en opmerkingen over de formu
lering worden geplaatst. „Inde
aanbiedingsbrief voor de minis
ter kondigen we aan dat die
aanvullingen worden nagezon
den", stelt de voorzitter.
MIDDELBURG - De scheep
vaart door het Kanaal door Wal
cheren moet tot het eind van dit
jaarrekening houden met werk
schepen in het kanaal. Afmeren
langs de kademuur tegenover
het busstation in Middelburg is
onmogelijk, de waterstand is er
lager dan één meter.
Het autoverkeer wordt tijdens
de werkzaamheden, die ver
band houden met de ontwikke-i
ling van het Stationsgebied,
doorverwezen naar de Schroe-
brug. Als gevolg van de extra
ch'ukte, blijft de verlengde mid
dagsluiting in het toeristensei
zoen gehandhaafd. De regeling
houdt in dat in de periode van 15
juni tot en met 15 augustus tus
sen 16.45 uur en 18.22 uur de
brug niet bediend wordt voor
pleziex-j achten. Alleen als ziek
in die tijd beroeps- of werkvaan
aanmeldt, gaat de brug open
Van die opening moet ook de re-
ci-eatievaart gebruik maken
Om de werkschepen niet te hin
der-en, is aan de scheepvaait ge
vraagd gevaarlijke zuiging en
golfslag te vermijden. De ne
venopening van de Stations-
brug is niet beschikbaar voorde
scheepvaart.
door Jan van Ommen
DENHAAG - „De bewering van
de gemeente Oostburg dat haar
controleambtenaren tijdens de
bouw van drie varkenstallen
niet gezien hebben dat ze te
groot werden, is volstrekte la
riekoek." Dat zei de advocaat
van megamester C. van Sleuwen
uit het Brabantse Zijtaart giste
ren tijdens een rechtszaak bij de
Raad van State.
Oostburg legde Van Sleuwen
dwangsommen op omdat drie
varkensstallen aan respectieve
lijk de Maagdenbergweg, Coxy-
deweg en Sophiaweg in Oost-
burg niet geheel volgens de
gewijzigde bouwvergunningen,
wax-en gebouwd. De stallen wa
ren elk enkele tientallen vier
kante meters te groot. Van Sleu-
wens advocaat vindt dat
Oostburg haar recht op handha
ving van de bouwvergunning
verspeeld heeft. Immers, de ge
meenteambtenaren kwamen
twee keer per week de bouw
vande omstreden stallen con-
tx'oleren en hebben tijdens de
bouw 'zogenaamd' (aldus de ad
vocaat) niets gezien.
De gemeente Oostburg erkent
dat tijdens de bouw niets onoir-
baax-s is opgemerkt en dat de on
toelaatbare afwijkingen van de
bouwvei'gunning pas na afloop
van de bouwwerkzaamheden is
geconstateerd. Toch kon de
x-aadsman van Oostburg tijdens
de zitting niet goed verklaren
waarom niet eerder is opge
merkt dat het staloppervlak te
groot werd. Dan had de bouw
stilgelegd kunnen worden en
hadden de stallen met minder
kosten en moeite verkleind kun
nen worden. De gereedgekomen
stallen nu nog te verkleinen is
veel kostbaarder. Toch wil Oost-
bux-g dat met behulp van de
dwangsommen afdwingen.
Legalisering
Overigens kunnen de te grote
stallen volgens Van Sleuwen
alsnog gelegaliseerd worden.
Het streekplan laat in bijzonde
re gevallen een uitbreiding van
maximaal 10 procent van het
bestaande staloppex-vlak toe.
Maar de raadsman van de ge
meente ontkende dat. Volgens
Oostburg moeten de stallen
worden verkleind omdat uit
breiding niet wordt toegestaan.
En zelfs al zou Van Sleuwen tot
10 procent mogen uitbreiden
dan heeft hij dat al gedaan in de
vorm van de aanleg van mest-
zakken.
De Raad van State gaat nu uit
zoeken of Oostbux-g achteraf de
bouwvergunning mag handha
ven terwijl ze tijdens de bouw
niet bijzonder goed heeft opge
let. Ook zal bekeken worden of
gedeeltelijk afbraak van de
stallen wel noodzakelijk is, ge
zien de gexlnge mate van over
schrijding van het bouwopper
vlak. Van Sleuwen was niet te
spreken over het optreden van
Oostburg, dat volgens hem alles
aangrijpt om hem dwars te zit
ten.
Over zes weken volgt de uit
spraak.
HULST - De gemeente Hulst
heeft met tegenzin 'nee' moeten
verkopen aan een groot Bel
gisch opslag- en distributiebe
drijf, dat zich wilde vestigen op
een perceel achter de Hogeweg
in Hulst. De provincie heeft
Hulst belet de 'grote vis' binnen
te halen waardoor de gemeente
kan fluiten naar tweehonderd
extra arbeidsplaatsen.
De provincie meent dat het be
drijf een bovenregionale functie
heeft en daai-om niet thuishoort
in Hulst. De Belgische onderne
ming moest maar neerstrijken
op de Axelse Vlakte, het gebied
dat bestemd is voor dergelijke
bedrijvigheid. Volgens de Hul
ster wethouder W. Kayser had
het bedrij f echter gezegd dat ab
soluut niet te willen. Voor de on-
deiTieming was de keuze óf
Hulst óf Bx-abant. Hoewel de ge
meente een paar maanden me!
het bedrijf in gesprek is geweest,
was alle moeite voor niks. De
pi-ovincie liet zich niet vermur
wen.
De onderneming had vijftien
hectare nodig voor de bedi'ijfs-
voering, grond die de gemeente
niet meer in eigen bezit heeft
aan de Hogeweg. Achter de Ho
geweg ligt een lap gi-ond van
ruim dertig hectare, eigendom
van een particulier. De eigenaar
wilde zijn grond wel verkopen,
maar dan het hele perceel. Voor
de gemeente ging het om een be
drag van ï-ond de tien miljoen
gulden. Nu het bedrijf heeft af
gehaakt, is niet duidelijk of de
gemeente ooit nog eens een der
gelijk groot bedrijf kan binnen
halen.