Zeeland zien én proeven Eén nacht vorst en de boel is verloren Aerop en utho op een paeremes in d'n böógerd In 1998 is liet project Vi taal Platteland begonnen. Een initiatief van alle par tijen die betrokken zijn bij het platteland. Bedoeling is de vernieuwing in het Zeeuwse buitengebied impulsen te geven. Daar is ook geld voor beschik baar. Na een lange aan loop krijgt het project in de praktijk gestalte. Al lerlei ideeën komen tot uitvoering. In Buitenge bied wordt aandacht be steed aan concrete plan nen. Vandaag gaat het over de vereniging Van 't Zeeuiose Land, die zich inzet voor streekproduc ten. i Een paeremes uit de collectie van Frans Dingemanse uit Nieuw-en Sint Joosland. foto Dirk-Jan Gjeltema In één van de laatste artikelen van de rubriek Erfgoed heb ik de woorden aar (op) en itho of utho genoemd. Aar(op) of aerop roep je tegen het paard als het linksaf moet, utho is het bevel voorrechts. Ik schreef er toen bij dat ik de herkomst van die woorden niet wist en dat mij ook niet bekend was of aarop en utho specifiek Zeeuwse woor den waren. De reacties op deze uitspraak zijn zo talrijk ge weest, dat ik er nog een keer op terugkom ook na het (voorlopig) eindigen van mijn rubriek. De suggesties rond de herkomst van de woorden waren velerlei, vaak vernuftig, met verwijzin gen naar etymologische beteke nissen in allerlei regio's. Ik denk ook de oplossing gevonden te hebben. Die is - zoals zo vaak - een mengeling van historie en praktijk. Een oudere boer uit Zaamslag gaf het voor de hand liggende antwoord. „Kijk es goed naar een antiek Zeeuws paeremes"zei hij, „Daar zit 'm de oplossing." Op die oude mes sen zie je, als je goed kijkt, dat het haar - de manen - van onze trekpaarden altijd naar één kant, naar links, gekamd of ge borsteld was. Dat is heel lang gewoonte geweest. Links was dus de haarkant. Oftewel op z'n Zeeuws: aer(op) is links. Cavalerie De andere kant van de paarden- hals waar de manen dus wegge- kamd werden, was de huidkant. Op z'n Zeeuws is huid 'uud. Rechts, utho of itho is afgeleid van 'uud. Heel eenvoudig dus: een oude boerengewoonte om de paardenmanen naar links te kammen staat aan de basis van de eerder onbegrijpelijke woor den aarop en utho. Het aardige is, dat ook natio naal en Europees gezien dezelf de woorden - overal wat anders geschreven en uitgesproken - die betekenis hebben. D'r is zelfs gesuggereerd dat het naar links borstelen van de manen te herleiden zou zijn tot de Ro meinse cavalerie. In ieder geval geeft de Nederlandse uitdruk king 'Van hot naar haar' dezelf de begrippen weer. Her of haar is links (Van Dale zegt: in de taal van de voerlieden is haar links en hot rechts), hot is dan waar schijnlijk weer afkomstig van huid. Een oude Zuid-Beveland- se boer die in z'n jeugdjaren tij dens de Tweede Wereldoorlog door de SS-ers naar Duitsland was afgevoerd, vertelde dat de boeren in de Eiffel ook 'haar' te gen de paarden riepen als ze linksaf moesten, en 'haut' of 'hot' bij rechts. En een Walche- naar die een poosj e in Schotland met paarden gereden had, moest daar de woorden 'hair' en 'hide' gebruiken. Om terug te komen op het Zeeuws; de woorden aer(op) en utho (itho) zijn al lang geleden terecht gekomen in een aantal staande uitdrukkingen. Als je ergens geen wijs uit kan, dan kan je d'r geen aer of utho an vinden. En alsje geen aer of utho meer weet, dan ben je ongeveer ten einde raad. Gerard W. Smallegange woensdag 25 april 2001 Mannen in klederdracht proeven Zeeuwse wijn. foto'sDirkJan Gjeltema Streekproducten raken steeds meer in. Zeeland kan er aardig in grossieren. Van zwarte bessenjam tot vlierbessen-dessertsaus, van wilde bokbier tot gerookt spek. Er komen regelmatig producten bijHet is een groeimarkt, al kan het aan de afzetkant stukken beter. Daarom werd eind 1999 de vereniging Van 't Zeeuwse Land opgericht, waarin zich 27 (agrarische) onderne mers, die zich toeleggen op teelt en verkoop van streek eigen producten, hebben verenigd. Een bonte club, die is ontstaan na het mislukken van de Zeeuwse Keur, een keurmerk voor streekpro ducten. Volgens Jan Koeman van Van 't Zeeuwse Land is het keur merk destijdswanuit de georga niseerde landbouw opgezet zonder dat voldoende rekening werd gehouden met de wensen en mogelijkheden van de produ centen. De aanpak van bovenaf leidde niet tot meer omzet, ter wijl wel een flink bedrag moest worden afgedragen om de Zeeuwse Keur overeind te hou den. Exit keurmerk. De nieuwe vereniging wil het anders, beter doen. Uit de restanten van het Mensen die zich bezig houden met streekproducten zijn inven tief en creatief genoeg, stelt Koeman. „Vorig jaar zag ik bij een boer in Kloetinge dat hij ge woon begonnen is met verkoop van streekproducten in de tuin. Dat loopt goed en kan uitgroei en." Het zijn best bevlogen mensen, weet hij. „Het zijn individualis ten die geloven in hun eigen pro duct, ze zijn ermee getrouwd en ze koesteren hun klanten. Het is een uitdaging een stapje verder te komen. Men wil graag meer produceren, dat is logisch." Er is volgens Koeman zeker een markt voor producten van eigen bodem. „Het is alleen nog te weinig herkenbaar als streek product, er zijn te weinig ver kooppunten en het ontbreekt aan een goede presentatie." Daar wil de vereniging door middel van het plan verande ring in zien te brengen. Een miljoen Erzijnnuzo'n 100 verkooppun ten, van boerderij tot supei'- markt. De distributie loopt cen traal, al staat het ieder vrij daar zelfs iets voor te regelen. Het gros van de verkooppunten neemt wekelijks maar voor een kleine hoeveelheid af. Er zijn enkele grote afnemers. Vorig jaar is er voor ongeveer 300.000 gulden verkocht. De aanpak via streekwinkels moet dat wijzi gen. „Het moet zo gauw moge lijk groeien naar één miljoen gulden", betoogt Koeman. Dat kan, omdat de producenten zich niet alleen op de eigen inwoners richten maar vooral ook op toe risten. Een streekproduct is meestal wat duurder dan de gewone su permarktwaren. Een potje Zeeuwse mosterd bij vooi'beeld kost vier gulden; gewone mos terd is goedkoper te krijgen. Koeman vindt dat de consu ment een bewuste keuze moet maken. Het verschil zit vooral in de ambachtelijke productie en bereiding, zo milieuvriendelijk mogelijk. „Als je iets duurzaam produceert en het ambachtelijk verwerkt mag het iets duurder zijn. Het moet natuurlijk wel lekker zijn en er leuk uitzien, onderstreept Jan Koeman. „Het is heel anders dan buikproduc tie." Rinus Antonisse Er komen steeds meer streekproducten bij. keurmerk-avontuur is alleen de collectieve distributie meege nomen. 'Zeeland rust en ruimte voor kwaliteit' luidt de slogan waar van Van 't Zeeuwse Land zich bedient. De vereniging is aange sloten bij de jonge stichting Streekeigen Producten Neder land (SPN), die houdster is van het landelijke keurmerk 'er kend streekproduct'. Dat prijkt ook op de Zeeuwse verpakkin gen en het geeft de consument de garantie dat het om een puur streekeigen product gaat. Zo'n stempel is nodig, omdat menig een probeert een graantje mee te pikken van de toenemende be langstelling voor regionale wa ren en het daarbij niet zo nauw neemt met de streekeigen her komst en kwaliteit. Kinderschoenen Van 't Zeeuwse Land staat nog in de kinderschoenen, vertelt Koeman. Er is heel wat actie no dig om de streekproducten in de lift te brengen. Daarvoor is een drie-jarenplan ontwikkeld, waarvoor aan het consortium Vitaal Platteland Zeeland geld is gevraagd. Het kost niet eens zoveel: totaal 180.000 gulden, aan een hogere omzet, vervullen ze ook een voorbeeldfunctie. „Zij kunnen uitgroeien tot re creatieve objecten waar wat te ontdekken en te beleven valt en zullen samen een 'parelketting' vormen om landbouw met re- creatie te verbinden. De winkels zorgen voor smaak en vermaak in Zeeland en beantwoorden de wens van de recreatiesector om meer in te spelen op de behoefte van recreanten een leerzame, cultuurhistorisch verantwoor de vakantie te houden", aldus het plan. Koeman omschrijft het kernachtig. „Zeeland zien, proeven en ervaren zal een nieu we invulling geven aan Zeeland achter dijk en duin." Knooppunten De beste plaatsen voor de nieu we streekwinkels zijn de toeris tische knooppunten, waar veel publiek komt. Het hoeven niet allemaal splinternieuwe vesti gingen te zijn, legt Koeman uit. Een aantal bestaande verkoop punten is al aardig op weg, zoals kaasboerderij Schellach bij Middelburg, centrum de Baec- kermat in Westdorpe en de Zoe te Kers in Serooskerke. Andere kunnen uitgebouwd worden. waarvan de vereniging een deel betaalt; ook is aan de Raboban- ken in Zeeland een bijdrage ge vraagd. Belangrijkste doel van het plan is: in de provincie mini maal 15 streekproducenten win kels optuigen, waar de Zeeuwse regionale producten op een pro minente, herkenbare manier deel uitmaken van het assorti ment. De streekwinkels moeten even wichtig over de provincie ver spreid zijn. Naast een bijdrage Riek (53) en Adri (58) Hoogstrate telen op tien hectare bij Kloetinge, in een maatschap met doch ter Arianne (30), appels, peren en pruimen. In het dorp verkopen ze de eigen producten plus groenten vanuit de schuurvan hun boerderij aan de Zomer- weg. Elke week klappen ze uit de boomgaard. Drie minuten over half één: weer man Jos Broeke gaat zijn praatje houden. Het is één van de weinige mo menten waarop er echt stilte heerst in huize Hoogstrate. Adri onderbreekt er zelfs zijn telefoongesprek voor. „Ik bel je later wel terug." Volgens de fruitteler is het weer voor hem van groot belang. „Daar worden de plannen op afge stemd. Als ik 's ochtends uit bed kom, is naar buiten kijken het eerste wat ik doe." Het weer heeft de afgelopen tijd niet erg meegezeten. De nachtvorst van een paar weken geleden, heeft een groot deel van de perenoogst om zeep gehol pen. „Eén nacht vorst, en de boel is ver loren", zegt Adri. „Het kan de week er na prachtig weer zijn, maar dat helpt niet meer." Adri en Riek lachen om het feit dat in een landelijke krant stond vermeld, dat misschien wel veertig procent van de perenoogst verloren gaat. „Was het maar veertig procent", zegt Riek. „Volgens mij wordt het veel meer." Adri knikt bevestigend. „Als je bij fruittelers in de buurt langs de deur gaat, weet ik zeker dat ze allemaal te kenen voor een verlies van veertig pro cent." De neerslag van de afgelopen weken heeft ook niet geholpen. Adri en Riek moeten er alles aan doen om de ge vreesde schurftschimmel uit de boom gaarden te houden, want als dat er een maal inzit, kom je er het hele seizoen niet meer vanaf. Om zijn bomen tegen de schurft te be schermen moet Adri regelmatig spui ten. Zijn trekker met spuitinstallatie staat al klaar op het erf. Er zit ook nog een grasmaaier op. „Zo kun je twee dingen gelijk doen." De buien vergroten niet alleen de kans op schurft, maar zorgen ook voor veel water in de grond. Dat is iets wat een fruitteler niet kan hebben. „Veel water in de grond betekent auto matisch dat er weinig zuurstof in zit", zegt Adri. „Voor een tijdje gaat dat nog wel, maar als het zuurstofgebrek te lang duurt, krijg je wortelsterfte." De nachtvorst heeft volgens Adri ook indi rect bijgedragen aan veel overtollig grondwater, omdat telers hun oogst moesten besproeien om een bescher mend laagje aan te brengen. „Reken maar uit: je sproeit zo'n dertig kuub water per hectare per uur. Als je dat een uurtje of zeven doet, zit je op 210 kuub water per hectare!" Deze zaken bewijzen volgens Hoog strate het belang van een goed draina gesysteem. „Het is gewoon onmisbaar, want je moet van het overtollige grond water af." Het drainagesysteem van de Hoogstra- tes ligt er al zolang Adri zich kan herin neren. „Misschien al wel tachtig jaar. Als je het goed onderhoudt is het ook iets waar je heel lang mee doet." Goed onderhoud betekent dat je het buizen- stelstel, dat iets meer dan een meter diep in de grond zit, om de zoveel jaar goed moet doorspuiten. Hoogstrate heeft daarvoor nauwkeuri ge kaarten, die hij absoluut niet mag kwijtraken. „Zonder die kaarten vind je de buizen nooit meer terug, terwijl ze wel onderhouden moeten worden. Een nieuw drainagesysteem is niet iets wat je zo even aanlegt." Rob Paardekam snetkoo's'i vk7ey pai<JÉ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 29