Introdans
met Viva
la Pasión
Verliefd stel raakt verzeild in absurd duet
Theater
Lonesome Cowboy worstelt
met eenzaamheid en verdriet
Eenakters op
herhaling
in Vlissingen
Yahya Gaier heeft van de nood een deugd gemaakt. Wanneer
je in Marokko bent geboren en opgegroeid en pas op je
twaalfde naar Nederland komt, vormt de taal een barrière.
Om toch zijn ambitie in het theater waar te kunnen maken,
omzeilde hij dit obstakel door zich te bekwamen in mime, een
discipline waarbij woorden overbodig zijn en beweging en
spel het verhaal vertellen. Zijn eerste professionele voorstel
ling Duet is daar een succesvol voorbeeld van.
door Frans Doeleman
Mimespeler Yahya Gaier (1974)
put zijn inspiratie uit het dage
lijks leven. „Uitgangspunt voor
de voorstelling Duet was een
liefdesstel. Door een kleinig
heid ontstaat de vrees dat er wel
eens iets mis zou kunnen gaan in
de relatie. Je bent heel erg ver
liefd op elkaar en denkt op een
gegeven moment 'stel je voor dat
het een keer verkeerd loopt, hoe
overleven we dat'? Het speelt
(Advertentie)
Galerie - Kunsthandel
19een20eeeuwse
Vlaamse en
Hollandse Meesters a
o.a. Latemse school Inkoop - Verkoop
Terneuzen centrum 4531 GN, Blokken 3-4,
tel. 0031(0)115-621643 of 0031(0)6 51368269.
Open: dinsdag - woensdag en zondagmiddag
van 14,00 tot 17.00 uur en op afspraak.
wvw.contrasten.nl
zich af in een huiskamer met
keuken. We gaan ook gewoon
eten en drinken. Het lijkt
realistisch, maar wordt heel
absurd. Dan gaat het niet
meer over het dagelijks leven,
maar over wat die twee mensen
met elkaar meemaken. Ik hoop
dat de toeschouwers die een re
latie
hebben of hebben gehad er iets
in herkennen wat hen raakt."
In 1987 kwam Yahya Gaier naar
Nederland, waar hij via een
brugklas voor anderstaligen
doorstroomde naar de havo. „Ik
woonde in Leiden en daar werd
in een j ongerencentrum een the-
aterproject gedaan, met name
voor allochtonen, al haat ik dat
woord en wil dat na veertien
jaar eigenlijk met meer horen.
Ik vond dat heel leuk om te doen.
Door de taal kostte het mij
moeite contact te maken met
andere mensen, maar dankzij
dat project werd ik losser en
vrijer. Ik vond het ook boeiend
iemand anders te kunnen spelen
en vooral veel lol te hebben. Nu
is het keihard werken."
Na de havo ging hij naar de me
ao, maar dat bleek geen succes
en na vijf maanden hield hij het
voor gezien. Er volgden wat
baantjes, tot iemand die zijn ta
lenten onderkende hem wees op
de mogelijkheid van de mime-
opleiding aan de Hogeschool
voor de Kunsten in Amsterdam.
Bij de eerste auditie werd hij af
gewezen, maar na een jaar voor
opleiding bij De Nieuw Amster
dam (DNA) was het wel raak.
„Doordat de taal toch een bar
rière was, word je onzeker en ga
je vluchten. Ook al heb je iets te
zeggen, je zegt het niet. Bij mime
ligt het accent op het spelen
vanuit de beweging, wat voor
mij meer toegankelijk was. Ik
voelde mij vrijer in het spelen en
later zelfs ook in het praten. Je
voelt je lekker in je omgeving en
in je fysieke spel, zodat de taal er
vanzelf uitkomt. In de loop der
jaren ontwikkel je ook meer ge
voel voor de taal. Maar mijn
voorkeur gaat toch uit naar be
weging en spel. Dan zitten
woorden zelfs een beetje in de
weg."
„Ik heb elke dag genoten van de
opleiding. Het is fysiek zwaar,
hard werken, elke dag trainen.
Maar je hebt ook spellessen die
je creativiteit prikkelen. Als je
echt bezig bent met spel van
binnen naar buiten, dan doen je
gezicht en je ogen mee, alleen
ben je je daar als mimespeler
meer van bewust, omdat je ook
die techniek leert."
Yahya Gaier studeerde in 1999
af met de solo Non Active, die
unaniem lovend werd ontvan
gen en hem een opdracht ople
verde van het Prins Bernhard
Fonds. Dat werd de voorstelling
Drift, die begin februari te zien
was in 't Beest in Goes. De regie
was in handen van Loes van der
Pligt, die deze taak ook op zich
nam bij Duet. „Een voorstelling
wordt stapje voor stapje via im
provisatie opgebouwd. Je eigen
ervaringen en achtergrondwer
ken ook mee, hoewel het niet
persoonlijk wordt. Improvisatie
kan zo rijk zijn, maar soms ook
een chaos, doordat je veel scènes
tegelijk speelt. Dan is er de re
gisseur om die samen met ons te
splitsen."
Yahya Gaier speelt Duet samen
met zijn vriendin Susan Gritz-
rnan. „Onze relatie heeft geen
invloed gehad op het maken van
de voorstelling, hoewel die on
bewust misschien wel een rol
heeft gespeeld. We hebben heel
leuk gewerkt met ons tweeën en
gaan dat vaker doen, omdat we
dezelfde speldynamiek hebben
en kunnen relativeren, waar
door de dingen niet te zwaar
worden."
Duet van Theater Cosmic is
donderdag te zien in 't Beest in
Goes, 20.30 uur
zie informatie elders op deze pagina
25 april tlm 1 mei
WOENSDAG
The Stones
Het MUZtheater speelt het toneelstuk The Stones.
Het vertelt het waar gebeurde verhaal van twee jongens van13
en 15 jaar, die in een baldadige bui stenen van een brug overeen
snelweg gooien. Met Mohammed Azaay en Loek Peters.
zie ook de voorpagina van dit katern
Podium 't Beest, Goes, 15.00 en 20.30 uur
Sim Bolus
Het Goese poppentheater Sim Bolus speelt Ei ei dit ben jij.
De kippen in het kippenhok hebben het flink met elkaar aan de
stok, over wie de allermooiste kip is. Er wordt geen ei meer ge
legd. Kukel, de haan, probeert de ruzie te sussen, maar er luistert
geen kip. Tot hij een bijzonder plan bedenkt... Deze humoristi
sche voorstelling met veel muziek voor volwassenen en kinde
ren vanaf 5 jaar, wordt gespeeld door Hans van der Haar.
Poppentheater Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur
Muzikantater
Poppentheater Muzikantater speelt de voorstelling Het spook
van Biezelinge.
Het spookt in Biezelinge, maar Jolientje is niet bang en gaat dit
raadsel oplossen, samen met een tovenaar die geen tovenaar is.
En er vliegt een vreemde vogel rond die van grapjes houdt. Dit
verhaal voorkinderen van 4 tot 12 jaar wordt gespeeld door Bou
wen Breeman.
Noordstraat 25, Biezelinge, 15.00 uur
Marc-Marie Huijbregts
De cabaretier Marc-Marie Huijbregts brengt zijn programma
Marc-Marie H.
In 1999 won hij zowel de jury-als de publieksprijs van hetfestival
Cameretten. Op die winnende act is zijn avondvullende pro
gramma gebaseerd.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
Blind Date
Het toneelstuk Blind Date is gebaseerd op de gelijknamige film
van Theo van Gogh.
Twee geliefden zijn elkaar kwijtgeraakt. Toch vechten ze ervoor
om elkaar weerte vinden. Deze strijd levert messcherpe dialo
gen en spannende èn komische scènes op. Porgy Franssen re
gisseerde PeterTuinman, Liz Snoijink en Sieger Sloot.
Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur
DONDERDAG
Reinder van der Naait
Cabaretier Reinder van der Naait brengt zijn nieuwe program
ma Averij.
De voorstelling geeft een aaneenschakeling te zien van typetjes,
absurde conferences en muzikale grappen.
Theater Mondragon, Zierikzee, 20.00 uur
Blntrodans
Introdans brengt de voorstelling Viva la pasión.
In dit programma staan de warmte en het temperament
van de Spanjaarden centraal met choreografieën van Nacho Du-
ato en een creatie van Carmen door Jorma Uotinen.
Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur
HDuet
Theater Cosmic brengt de mime-voorstelling Duet.
Duet is een creatie van Yahya Gaier en Suzan Gritzman,
in de regie van Loes van der Pligt, en gaat over de relatie tussen
een man en een vrouw en dat daarin ook wel eens iets mis kan
gaan.
Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur
VRIJDAG
H Introdans
Introdans brengt de voorstelling Viva la pasión.
Zie donderdag.
Stadsschouwburg. Middelburg, 20.00 uur
Op Drift
Toneelvereniging Op Drift geeft een voorstelling.
Het programma bestaat uit de klucht Hitte van Peter Chapman en
Spiegel, een selectie uit Houd me vast van Jules Feiffer, ge
speeld en gedanst door Jong Op Drift.
Dorpshuis, Renesse, 20.00 uur
Klotewïjven
Klotewijven wordt gespeeld en gezongen door Ellen Pieters en
Lucretia van der Vloot.
Dit programma voor, door en tegen vrouwen wordt aan de piano
begeleid door Joop van Dijk.
Zie de voorpagina van dit katern.
Vestzak99, Vlissingen, 20.15 uur
Cabaret
Het eindresultaat van cabaretworkshops voor jongeren.
Deze korte voorstellingen worden om 21.15 uurgevolgd door
een optreden van het cabaretduo Reijn en Goed (Renate Reijn-
ders en Kim Goedegebure).
Podium 't Beest, Goes, 20.00 uur
De woonboot
Het Middelburgs Theater geeft een extra voorstelling van het
toneelstuk De Woonboot.
De regie van deze komedie van Haije van der Heijden is in han
den van Dini Ploegaert. De spelers zijn Kees Baijens, Sitah Lam-
pert, Marloes Klaassen, Freek Klein, Willem van der Endt en Pe
ter Jacobs.
Minitheater, Middelburg, 20.30 uur
Performance
Paul en Menno de Nooyer verzorgen een performance.
Dit optreden heeft als titel meegekregen Vals licht.
Kunsthuis Geluk-Hoop-Liefde, Middelburg, 21.00 uur
ZATERDAG
Op Drift
Toneelvereniging Op Drift geeft een voorstelling.
Zie vrijdag.
Dorpshuis, Renesse, 20.00 uur
B Eenakters
In Vestzak99 gaan vijf éénakters op herhaling.
Ze waren afgelopen weekeinde te zien tijdens het Eénak-
terfestival in Zierikzee.
Vestzak99, Vlissingen, 20.15 uur
De woonboot
Het Middelburgs Theater speelt het toneelstuk De Woonboot.
Zie vrijdag.
Minitheater, Middelburg, 20.30 uur
ZONDAG
Purim
Purim is het eerste ballet op Klezmer-muziek.
Deze productie van het Györi Ballet en de Budapester Klezmer
Band uit Hongarije is gewijd aan het boek Esther uit het Oude
Testament.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
Vera Mann
De Vlaamse actrice Vera Mann speelt Diana, Princess of Wales.
Het verhaal van Diana als een intieme, ontroerende en zwartko-
mische one-women musical.
Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur
H Lonesome Cowboy
Dox speelt de dansvoorstelling Lonesome Cowboy.
Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur
DINSDAG
Hakim
Hakim steekt Roodkapje in een hedendaags jasje.
In de eigenzinnige bewerking van Hakim, ook bekend van Se
samstraat, veranderen niet alleen de karakters van de sprookjes
figuren, maar ook de gebeurtenissen en misschien zelfs de af
loop. Familievoorstelling vanaf 4jaar.
Stadsschouwburg, Middelburg, 15.00 uur
AFGELAST
Les Founambules
De voorstelling die het duo Les Founambules zaterdag 28 april
zou geven in het Arsenaaltheater in Vlissingen gaat niet door.
In een groep als Dox, leer je jezelf kennen", vindt ChaïbLam-
rini (24). „Door intensief met elkaar op te trekken en op
drachten van regisseurs Erik Snel en Hildegard Draaijer uit
te voeren, ontdek je je goede en slechte kanten." Chaïb is een
van de oudsten binnen de Utrechtse jongerentheatergroep
Dox, die zondag de dansvoorstelling Lonesome Cowboy
geeft in 't Beest in Goes.
door Mark Roos
De achttien spelers, tussen de 18
en 26 jaar oud,hebben ter voor
bereiding van Lonesome Cow
boy, maanden geïmproviseerd
rond het grondmotief eenzaam
heid. Erik Snel en Hildegard
Draaijer hebben de spelers ge
ïnterviewd over het thema. Uit
de interviews zijn de teksten ge
destilleerd.
Het gegeven van deze productie,
eenzaamheid, is eigenlijk ont
staan na de improvisaties voor
de vorige voorstelling Bring My
Family Back, zo legt Hildegard
Draaijer uit. „Het thema van die
voorstelling was familieban
den. Maar zoals gebruikelijk bij
Dox sloegen we tijdens de voor
bereiding verschillende zijwe
gen in. Eenzaamheid bleek een
terugkerend thema. Aan de spe
lers hebben we daarom ge
vraagd waarom en wanneer ze
eenzaam zijn. Geweld, liefdes
verdriet, pesterijen; met dat
soort verhaallijnen zijn we aan
de slag gegaan. Tijdens het pro
ces van het vormgeven zijn we
steeds concretere opdrachten
gaan verzinnen."
Tranentrekker
Lonesome Cowboy gaat qua
thematiek wat dieper dan de vo
rige Dox-voorstelling. De stuk
ken tekst zijn wat langer en con
creter en de contrasten in sfeer
zijn wat groter. Een echte tra
nentrekker is de scène met Ju
dith Boezaart, die zittend op de
grond vertelt wat ze zichzelf uit
liefdesverdriet zou kunnen aan
doen.
Hilarisch daarentegen is de scè
ne waarin de heren binnen dé
groep een jurk aantrekken en
een uitbundige buikdansact ten
beste geven. Opwindend is een
vechtscène, waarin de 'battle of
the sexes' met bruut geweld en
veel vertoon van macht in vrou
welijk voordeel wordt beslist.
De kracht van Dox is de ontwa
penende uitstraling van de jon
ge spelers. Aan het begin van de
voorstelling presenteren ze zich
middels contactadvertentie
achtige tekstjes. De een doet dat
brutaal en zelfverzekerd, de an
der verlegen en kortaf. Als toe
schouwer krijg je het gevoel dat
je de spelers een beetje leert
kennen.
„Het maken van zo'n voorstel
ling is een constant leerproces",
zegt Natasja, één van de acht
tien spelers. „Door bepaalde
dingen lang en vaak te doen,
word je steeds zelfverzekerder
en voel j e j e steeds meer op j e ge
mak."
„Mensen zeggen echt dat ik ver
anderd ben door Dox", is de me
ning van Mehmet Aijdemir, die
al drie jaar bij de groep zit. „Ik
ben niet alleen beter gaan dan-
woensdag 25 april 2001
foto Erwin Olaf
In theater Vestzak99 in Vlis
singen is zaterdag de eenakter
Jacques of de onderwerping te
zien van schrijver Eugene Io-
nesco.
Toneelgroep De Zeeuwse Ko
medie ging vorige week vrijdag
met deze productie in première i
tijdens het Eenakterfestival in
Zierikzee.
Vóór Jacques of de onderwer
ping komen er eerst vier ande-
re eenakters voor het voetlicht,
waardoor een avondvullend
programma ontstaat.
Jacques of de onderwerping is
het merkwaardige verhaal over
de zoon des huizes, die onder
druk gezet een bekentenis doet
met verregaande gevolgen. Het
toneelwerk van Ionesco wordt
vaak omschreven als poëtisch,
opwindend en hartverwar
mend.
De avond wordt geopend door
Theatergroep Zierik uit Zierik
zee met Fijner zonder tv van
Esther Gerritsen, gevolgd door
Jongeren Ambitie groep 2000
met de op basis van improvisa
tie ontstane presentatie Af
gaan.
Onder de paraplu van Theater
groep Intermezzo uit Zierikzee
speelt Marian Pankow de solo
Rook, gebaseerd op teksten uit
Ten Liefde van Ko van den
Bosch, en Comedia della Mare
uit Kats zet een in het Zeeuws
vertaalde eenakter van Her
man Heijermans op de plan
ken: Briefin den duuster. Al
deze eenakters zijn geselec
teerd uit het aanbod van het
Eenakterfestival van het ZCA,
dat afgelopen weekeinde werd
gehouden.
De eenakteravond begint om
20.15 uur. Kaarten aan de zaal
Reserveren via 0118-416454.
Twee kanten van de liefde laat de dansvoorstelling Viva la
pasión! zien: tedere passie en harde passie. Tedere passie is te
zien in het deel van Viva la pasión! dat de Spaanse choreo
graaf Naeho Duato schreef harde passie in de eigentijdse be
werking van 'Carmen' van de Finse Jorma Uotinen.
door Maja Landeweer
De bestaande balletten 'Na flo-
resta' en 'Cor perdut' van Nacho
Duato zijn zeer romantisch, ge
schreven in een meeslepend,
wervelend en vloeiend dansidi-
oom, en mede door de muziek
doordrongen van die typisch
zuidelijke melancholie. Hierin
vormen zij de tegenpool van
'So-called Carmen', dat door
Jorma Uotinen speciaal voor dit
programma werd gecreëerd. In
'So-called Carmen' wordt de
beweging, die een mengeling is
van technische academische
dans, aardse moderne dans en
gebaren, gekenmerkt door har
de stops.
Het verhaal van de tragische en
onafwendbare 'crime passion-
nel', wanneer de losbandige
Carmen de ene minnaar inruilt
voor een andere, wordt in de
versie van Uotinen voorname
lijk afgeschilderd als een hard
spel van verleiding en macht,
zonder dat er sprake lijkt te zijn
van veel oprechte liefde.
In het sensuele ballet over man
nen en vrouwen op de prachtige
dramatische en soms tedere mu
ziek van Rodion Sjedrin, een be
werking van de bekende opera
'Carmen' van Georges Bizet,
proberen de beide seksen elkaar
te imponeren met de handen
ferm in de zij gestoken en wor
den de vrouwen in pittige dan
sen neergezet als bazige feek
sen. De danseressen lopen
letterlijk over de dansers heen,
die aan hun voeten liggen. In een
mooi symbolische scène laat een
zeer tengere Carmen (Nicole
Kohlmann) Don José (Karl
Schreiner) rondjes rondom haar
draven aan onzichtbare leidsels
die aan haar hand ontspruiten.
Hoewel een Carmen en een Don
José centraal worden gesteld,
representeren ook de andere
dansers Carmen en Don José,
waarmee hun liefdesverhaal
wordt veralgemeniseerd.
Introdans met Viva la pasión:
morgenavond in Zuidlandthea
ter Terneuzen, 20.00 uur; vrij
dagavond in Stadsschouwburg
Middelburg, 20.00 uur.
Scène uit Viva la Pasión.
Eén van de achttien jongeren die meedoen aan theatergroep Dox.
sen en acteren; ik heb ook ge
leerd hoe ik moet omgaan met
mensen binnen een groep. Wat
mij opvalt aan deze lichting, is
dat het een lieve groep is. De vo
rige was een stuk eigenwijzer.
Nu wordt er beter gewerkt en
geluisterd. En de regisseurs zijn
een stuk strenger dan vorig
jaar."
Hildegard Draaijer wil wel toe
geven dat ze er zo nu en dan een
kadaverdiscipline op nahoudt
om de groep naar een hoger ni
veau te dirigeren. „Vorig jaar
was ik een stuk relaxter", be
kent ze. „Met zo'n nieuwe groep,
met veel nieuwe spelers, moet ik
zo nu en dan een bitch zijn om
het niveau omhoog te krijgen.
Dox is meer dan iets wat je leuk
ernaast doet. Ik hamer echt op
kwaliteit. Zo nu en dan moet ik
mezelf terugfluiten. Dan moet
foto Sanne Peper
ik mezelfinpeperen dat ze alle
maal nog jong en lerende zijn,
dat het geen volleerde acteurs
en dansers zijn, en dat ze naast
Dox nog wel meer aan hun
hoofd hebben."
Jeugdtheatergezelschap Dox
speelt de dansvoorstelling Lo
nesome Cowboy zondag 29
april in Podium 't Beest in Goes.
Aanvang 20.30 uur.
Yahya Gaier (r) speelt Duet samen met zijn vriendin Susan Gritzman.
foto Jean van Lingen