Introdans met Viva la Pasión Verliefd stel raakt verzeild in absurd duet Theater Lonesome Cowboy worstelt met eenzaamheid en verdriet Eenakters op herhaling in Vlissingen Yahya Gaier heeft van de nood een deugd gemaakt. Wanneer je in Marokko bent geboren en opgegroeid en pas op je twaalfde naar Nederland komt, vormt de taal een barrière. Om toch zijn ambitie in het theater waar te kunnen maken, omzeilde hij dit obstakel door zich te bekwamen in mime, een discipline waarbij woorden overbodig zijn en beweging en spel het verhaal vertellen. Zijn eerste professionele voorstel ling Duet is daar een succesvol voorbeeld van. door Frans Doeleman Mimespeler Yahya Gaier (1974) put zijn inspiratie uit het dage lijks leven. „Uitgangspunt voor de voorstelling Duet was een liefdesstel. Door een kleinig heid ontstaat de vrees dat er wel eens iets mis zou kunnen gaan in de relatie. Je bent heel erg ver liefd op elkaar en denkt op een gegeven moment 'stel je voor dat het een keer verkeerd loopt, hoe overleven we dat'? Het speelt (Advertentie) Galerie - Kunsthandel 19een20eeeuwse Vlaamse en Hollandse Meesters a o.a. Latemse school Inkoop - Verkoop Terneuzen centrum 4531 GN, Blokken 3-4, tel. 0031(0)115-621643 of 0031(0)6 51368269. Open: dinsdag - woensdag en zondagmiddag van 14,00 tot 17.00 uur en op afspraak. wvw.contrasten.nl zich af in een huiskamer met keuken. We gaan ook gewoon eten en drinken. Het lijkt realistisch, maar wordt heel absurd. Dan gaat het niet meer over het dagelijks leven, maar over wat die twee mensen met elkaar meemaken. Ik hoop dat de toeschouwers die een re latie hebben of hebben gehad er iets in herkennen wat hen raakt." In 1987 kwam Yahya Gaier naar Nederland, waar hij via een brugklas voor anderstaligen doorstroomde naar de havo. „Ik woonde in Leiden en daar werd in een j ongerencentrum een the- aterproject gedaan, met name voor allochtonen, al haat ik dat woord en wil dat na veertien jaar eigenlijk met meer horen. Ik vond dat heel leuk om te doen. Door de taal kostte het mij moeite contact te maken met andere mensen, maar dankzij dat project werd ik losser en vrijer. Ik vond het ook boeiend iemand anders te kunnen spelen en vooral veel lol te hebben. Nu is het keihard werken." Na de havo ging hij naar de me ao, maar dat bleek geen succes en na vijf maanden hield hij het voor gezien. Er volgden wat baantjes, tot iemand die zijn ta lenten onderkende hem wees op de mogelijkheid van de mime- opleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam. Bij de eerste auditie werd hij af gewezen, maar na een jaar voor opleiding bij De Nieuw Amster dam (DNA) was het wel raak. „Doordat de taal toch een bar rière was, word je onzeker en ga je vluchten. Ook al heb je iets te zeggen, je zegt het niet. Bij mime ligt het accent op het spelen vanuit de beweging, wat voor mij meer toegankelijk was. Ik voelde mij vrijer in het spelen en later zelfs ook in het praten. Je voelt je lekker in je omgeving en in je fysieke spel, zodat de taal er vanzelf uitkomt. In de loop der jaren ontwikkel je ook meer ge voel voor de taal. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar be weging en spel. Dan zitten woorden zelfs een beetje in de weg." „Ik heb elke dag genoten van de opleiding. Het is fysiek zwaar, hard werken, elke dag trainen. Maar je hebt ook spellessen die je creativiteit prikkelen. Als je echt bezig bent met spel van binnen naar buiten, dan doen je gezicht en je ogen mee, alleen ben je je daar als mimespeler meer van bewust, omdat je ook die techniek leert." Yahya Gaier studeerde in 1999 af met de solo Non Active, die unaniem lovend werd ontvan gen en hem een opdracht ople verde van het Prins Bernhard Fonds. Dat werd de voorstelling Drift, die begin februari te zien was in 't Beest in Goes. De regie was in handen van Loes van der Pligt, die deze taak ook op zich nam bij Duet. „Een voorstelling wordt stapje voor stapje via im provisatie opgebouwd. Je eigen ervaringen en achtergrondwer ken ook mee, hoewel het niet persoonlijk wordt. Improvisatie kan zo rijk zijn, maar soms ook een chaos, doordat je veel scènes tegelijk speelt. Dan is er de re gisseur om die samen met ons te splitsen." Yahya Gaier speelt Duet samen met zijn vriendin Susan Gritz- rnan. „Onze relatie heeft geen invloed gehad op het maken van de voorstelling, hoewel die on bewust misschien wel een rol heeft gespeeld. We hebben heel leuk gewerkt met ons tweeën en gaan dat vaker doen, omdat we dezelfde speldynamiek hebben en kunnen relativeren, waar door de dingen niet te zwaar worden." Duet van Theater Cosmic is donderdag te zien in 't Beest in Goes, 20.30 uur zie informatie elders op deze pagina 25 april tlm 1 mei WOENSDAG The Stones Het MUZtheater speelt het toneelstuk The Stones. Het vertelt het waar gebeurde verhaal van twee jongens van13 en 15 jaar, die in een baldadige bui stenen van een brug overeen snelweg gooien. Met Mohammed Azaay en Loek Peters. zie ook de voorpagina van dit katern Podium 't Beest, Goes, 15.00 en 20.30 uur Sim Bolus Het Goese poppentheater Sim Bolus speelt Ei ei dit ben jij. De kippen in het kippenhok hebben het flink met elkaar aan de stok, over wie de allermooiste kip is. Er wordt geen ei meer ge legd. Kukel, de haan, probeert de ruzie te sussen, maar er luistert geen kip. Tot hij een bijzonder plan bedenkt... Deze humoristi sche voorstelling met veel muziek voor volwassenen en kinde ren vanaf 5 jaar, wordt gespeeld door Hans van der Haar. Poppentheater Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur Muzikantater Poppentheater Muzikantater speelt de voorstelling Het spook van Biezelinge. Het spookt in Biezelinge, maar Jolientje is niet bang en gaat dit raadsel oplossen, samen met een tovenaar die geen tovenaar is. En er vliegt een vreemde vogel rond die van grapjes houdt. Dit verhaal voorkinderen van 4 tot 12 jaar wordt gespeeld door Bou wen Breeman. Noordstraat 25, Biezelinge, 15.00 uur Marc-Marie Huijbregts De cabaretier Marc-Marie Huijbregts brengt zijn programma Marc-Marie H. In 1999 won hij zowel de jury-als de publieksprijs van hetfestival Cameretten. Op die winnende act is zijn avondvullende pro gramma gebaseerd. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Blind Date Het toneelstuk Blind Date is gebaseerd op de gelijknamige film van Theo van Gogh. Twee geliefden zijn elkaar kwijtgeraakt. Toch vechten ze ervoor om elkaar weerte vinden. Deze strijd levert messcherpe dialo gen en spannende èn komische scènes op. Porgy Franssen re gisseerde PeterTuinman, Liz Snoijink en Sieger Sloot. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur DONDERDAG Reinder van der Naait Cabaretier Reinder van der Naait brengt zijn nieuwe program ma Averij. De voorstelling geeft een aaneenschakeling te zien van typetjes, absurde conferences en muzikale grappen. Theater Mondragon, Zierikzee, 20.00 uur Blntrodans Introdans brengt de voorstelling Viva la pasión. In dit programma staan de warmte en het temperament van de Spanjaarden centraal met choreografieën van Nacho Du- ato en een creatie van Carmen door Jorma Uotinen. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur HDuet Theater Cosmic brengt de mime-voorstelling Duet. Duet is een creatie van Yahya Gaier en Suzan Gritzman, in de regie van Loes van der Pligt, en gaat over de relatie tussen een man en een vrouw en dat daarin ook wel eens iets mis kan gaan. Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur VRIJDAG H Introdans Introdans brengt de voorstelling Viva la pasión. Zie donderdag. Stadsschouwburg. Middelburg, 20.00 uur Op Drift Toneelvereniging Op Drift geeft een voorstelling. Het programma bestaat uit de klucht Hitte van Peter Chapman en Spiegel, een selectie uit Houd me vast van Jules Feiffer, ge speeld en gedanst door Jong Op Drift. Dorpshuis, Renesse, 20.00 uur Klotewïjven Klotewijven wordt gespeeld en gezongen door Ellen Pieters en Lucretia van der Vloot. Dit programma voor, door en tegen vrouwen wordt aan de piano begeleid door Joop van Dijk. Zie de voorpagina van dit katern. Vestzak99, Vlissingen, 20.15 uur Cabaret Het eindresultaat van cabaretworkshops voor jongeren. Deze korte voorstellingen worden om 21.15 uurgevolgd door een optreden van het cabaretduo Reijn en Goed (Renate Reijn- ders en Kim Goedegebure). Podium 't Beest, Goes, 20.00 uur De woonboot Het Middelburgs Theater geeft een extra voorstelling van het toneelstuk De Woonboot. De regie van deze komedie van Haije van der Heijden is in han den van Dini Ploegaert. De spelers zijn Kees Baijens, Sitah Lam- pert, Marloes Klaassen, Freek Klein, Willem van der Endt en Pe ter Jacobs. Minitheater, Middelburg, 20.30 uur Performance Paul en Menno de Nooyer verzorgen een performance. Dit optreden heeft als titel meegekregen Vals licht. Kunsthuis Geluk-Hoop-Liefde, Middelburg, 21.00 uur ZATERDAG Op Drift Toneelvereniging Op Drift geeft een voorstelling. Zie vrijdag. Dorpshuis, Renesse, 20.00 uur B Eenakters In Vestzak99 gaan vijf éénakters op herhaling. Ze waren afgelopen weekeinde te zien tijdens het Eénak- terfestival in Zierikzee. Vestzak99, Vlissingen, 20.15 uur De woonboot Het Middelburgs Theater speelt het toneelstuk De Woonboot. Zie vrijdag. Minitheater, Middelburg, 20.30 uur ZONDAG Purim Purim is het eerste ballet op Klezmer-muziek. Deze productie van het Györi Ballet en de Budapester Klezmer Band uit Hongarije is gewijd aan het boek Esther uit het Oude Testament. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Vera Mann De Vlaamse actrice Vera Mann speelt Diana, Princess of Wales. Het verhaal van Diana als een intieme, ontroerende en zwartko- mische one-women musical. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur H Lonesome Cowboy Dox speelt de dansvoorstelling Lonesome Cowboy. Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur DINSDAG Hakim Hakim steekt Roodkapje in een hedendaags jasje. In de eigenzinnige bewerking van Hakim, ook bekend van Se samstraat, veranderen niet alleen de karakters van de sprookjes figuren, maar ook de gebeurtenissen en misschien zelfs de af loop. Familievoorstelling vanaf 4jaar. Stadsschouwburg, Middelburg, 15.00 uur AFGELAST Les Founambules De voorstelling die het duo Les Founambules zaterdag 28 april zou geven in het Arsenaaltheater in Vlissingen gaat niet door. In een groep als Dox, leer je jezelf kennen", vindt ChaïbLam- rini (24). „Door intensief met elkaar op te trekken en op drachten van regisseurs Erik Snel en Hildegard Draaijer uit te voeren, ontdek je je goede en slechte kanten." Chaïb is een van de oudsten binnen de Utrechtse jongerentheatergroep Dox, die zondag de dansvoorstelling Lonesome Cowboy geeft in 't Beest in Goes. door Mark Roos De achttien spelers, tussen de 18 en 26 jaar oud,hebben ter voor bereiding van Lonesome Cow boy, maanden geïmproviseerd rond het grondmotief eenzaam heid. Erik Snel en Hildegard Draaijer hebben de spelers ge ïnterviewd over het thema. Uit de interviews zijn de teksten ge destilleerd. Het gegeven van deze productie, eenzaamheid, is eigenlijk ont staan na de improvisaties voor de vorige voorstelling Bring My Family Back, zo legt Hildegard Draaijer uit. „Het thema van die voorstelling was familieban den. Maar zoals gebruikelijk bij Dox sloegen we tijdens de voor bereiding verschillende zijwe gen in. Eenzaamheid bleek een terugkerend thema. Aan de spe lers hebben we daarom ge vraagd waarom en wanneer ze eenzaam zijn. Geweld, liefdes verdriet, pesterijen; met dat soort verhaallijnen zijn we aan de slag gegaan. Tijdens het pro ces van het vormgeven zijn we steeds concretere opdrachten gaan verzinnen." Tranentrekker Lonesome Cowboy gaat qua thematiek wat dieper dan de vo rige Dox-voorstelling. De stuk ken tekst zijn wat langer en con creter en de contrasten in sfeer zijn wat groter. Een echte tra nentrekker is de scène met Ju dith Boezaart, die zittend op de grond vertelt wat ze zichzelf uit liefdesverdriet zou kunnen aan doen. Hilarisch daarentegen is de scè ne waarin de heren binnen dé groep een jurk aantrekken en een uitbundige buikdansact ten beste geven. Opwindend is een vechtscène, waarin de 'battle of the sexes' met bruut geweld en veel vertoon van macht in vrou welijk voordeel wordt beslist. De kracht van Dox is de ontwa penende uitstraling van de jon ge spelers. Aan het begin van de voorstelling presenteren ze zich middels contactadvertentie achtige tekstjes. De een doet dat brutaal en zelfverzekerd, de an der verlegen en kortaf. Als toe schouwer krijg je het gevoel dat je de spelers een beetje leert kennen. „Het maken van zo'n voorstel ling is een constant leerproces", zegt Natasja, één van de acht tien spelers. „Door bepaalde dingen lang en vaak te doen, word je steeds zelfverzekerder en voel j e j e steeds meer op j e ge mak." „Mensen zeggen echt dat ik ver anderd ben door Dox", is de me ning van Mehmet Aijdemir, die al drie jaar bij de groep zit. „Ik ben niet alleen beter gaan dan- woensdag 25 april 2001 foto Erwin Olaf In theater Vestzak99 in Vlis singen is zaterdag de eenakter Jacques of de onderwerping te zien van schrijver Eugene Io- nesco. Toneelgroep De Zeeuwse Ko medie ging vorige week vrijdag met deze productie in première i tijdens het Eenakterfestival in Zierikzee. Vóór Jacques of de onderwer ping komen er eerst vier ande- re eenakters voor het voetlicht, waardoor een avondvullend programma ontstaat. Jacques of de onderwerping is het merkwaardige verhaal over de zoon des huizes, die onder druk gezet een bekentenis doet met verregaande gevolgen. Het toneelwerk van Ionesco wordt vaak omschreven als poëtisch, opwindend en hartverwar mend. De avond wordt geopend door Theatergroep Zierik uit Zierik zee met Fijner zonder tv van Esther Gerritsen, gevolgd door Jongeren Ambitie groep 2000 met de op basis van improvisa tie ontstane presentatie Af gaan. Onder de paraplu van Theater groep Intermezzo uit Zierikzee speelt Marian Pankow de solo Rook, gebaseerd op teksten uit Ten Liefde van Ko van den Bosch, en Comedia della Mare uit Kats zet een in het Zeeuws vertaalde eenakter van Her man Heijermans op de plan ken: Briefin den duuster. Al deze eenakters zijn geselec teerd uit het aanbod van het Eenakterfestival van het ZCA, dat afgelopen weekeinde werd gehouden. De eenakteravond begint om 20.15 uur. Kaarten aan de zaal Reserveren via 0118-416454. Twee kanten van de liefde laat de dansvoorstelling Viva la pasión! zien: tedere passie en harde passie. Tedere passie is te zien in het deel van Viva la pasión! dat de Spaanse choreo graaf Naeho Duato schreef harde passie in de eigentijdse be werking van 'Carmen' van de Finse Jorma Uotinen. door Maja Landeweer De bestaande balletten 'Na flo- resta' en 'Cor perdut' van Nacho Duato zijn zeer romantisch, ge schreven in een meeslepend, wervelend en vloeiend dansidi- oom, en mede door de muziek doordrongen van die typisch zuidelijke melancholie. Hierin vormen zij de tegenpool van 'So-called Carmen', dat door Jorma Uotinen speciaal voor dit programma werd gecreëerd. In 'So-called Carmen' wordt de beweging, die een mengeling is van technische academische dans, aardse moderne dans en gebaren, gekenmerkt door har de stops. Het verhaal van de tragische en onafwendbare 'crime passion- nel', wanneer de losbandige Carmen de ene minnaar inruilt voor een andere, wordt in de versie van Uotinen voorname lijk afgeschilderd als een hard spel van verleiding en macht, zonder dat er sprake lijkt te zijn van veel oprechte liefde. In het sensuele ballet over man nen en vrouwen op de prachtige dramatische en soms tedere mu ziek van Rodion Sjedrin, een be werking van de bekende opera 'Carmen' van Georges Bizet, proberen de beide seksen elkaar te imponeren met de handen ferm in de zij gestoken en wor den de vrouwen in pittige dan sen neergezet als bazige feek sen. De danseressen lopen letterlijk over de dansers heen, die aan hun voeten liggen. In een mooi symbolische scène laat een zeer tengere Carmen (Nicole Kohlmann) Don José (Karl Schreiner) rondjes rondom haar draven aan onzichtbare leidsels die aan haar hand ontspruiten. Hoewel een Carmen en een Don José centraal worden gesteld, representeren ook de andere dansers Carmen en Don José, waarmee hun liefdesverhaal wordt veralgemeniseerd. Introdans met Viva la pasión: morgenavond in Zuidlandthea ter Terneuzen, 20.00 uur; vrij dagavond in Stadsschouwburg Middelburg, 20.00 uur. Scène uit Viva la Pasión. Eén van de achttien jongeren die meedoen aan theatergroep Dox. sen en acteren; ik heb ook ge leerd hoe ik moet omgaan met mensen binnen een groep. Wat mij opvalt aan deze lichting, is dat het een lieve groep is. De vo rige was een stuk eigenwijzer. Nu wordt er beter gewerkt en geluisterd. En de regisseurs zijn een stuk strenger dan vorig jaar." Hildegard Draaijer wil wel toe geven dat ze er zo nu en dan een kadaverdiscipline op nahoudt om de groep naar een hoger ni veau te dirigeren. „Vorig jaar was ik een stuk relaxter", be kent ze. „Met zo'n nieuwe groep, met veel nieuwe spelers, moet ik zo nu en dan een bitch zijn om het niveau omhoog te krijgen. Dox is meer dan iets wat je leuk ernaast doet. Ik hamer echt op kwaliteit. Zo nu en dan moet ik mezelf terugfluiten. Dan moet foto Sanne Peper ik mezelfinpeperen dat ze alle maal nog jong en lerende zijn, dat het geen volleerde acteurs en dansers zijn, en dat ze naast Dox nog wel meer aan hun hoofd hebben." Jeugdtheatergezelschap Dox speelt de dansvoorstelling Lo nesome Cowboy zondag 29 april in Podium 't Beest in Goes. Aanvang 20.30 uur. Yahya Gaier (r) speelt Duet samen met zijn vriendin Susan Gritzman. foto Jean van Lingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 12