PZC Slechts een steenworp 11 Twee vrouwen gaan de wereld te lijf Zingende bloem van Macedonië Soepele Falstaff in Terneuzen woensdag 25 april 2001 In 1994 gooiden twee Australische pubers een steen van twee kilo van een viaduct. Het projectiel, ter grootte van een klei nevoetbal, vloog dwars door de ruit van een aanstormende auto. De bestuurder was op slag dood. Waren de daders moordenaars of was dit snelweg-drama een geval van uit de hand gelopen kattenkwaad? Hierover gaat het van oor sprong Australische toneelstuk The Stones, dat vandaag in 't Beest in Goes en begin mei in de Stadsschouwburg in Mid delburg is te zien. door Jan Dirk van Scheyen The Stones - een productie van hetMUZtheater uit Zaandam - wordt gespeeld door Loek Pe ters (26) en Mohammed Azaay (25). De twee Amsterdammers, net afgestudeerd aan de toneel school in Amsterdam, voeren het stuk meestal op voor scho lieren, maar The Stones is ook voor volwassenen een zeer boei ende voorstelling. Want, zegt Mohammed Azaay, „dit is jeugdtoneel dat op een volwas sen manier is gemaakt." Snelheid en energie zijn de hoofdingrediënten van The Sto nes. Peters en Azaay spelen de tweejongensvanl3en 15, die de fatale worp vanaf het viaduct op him geweten hadden. De toe schouwer volgt in de zaal hoe op het podium het kattenkwaad dat de twee jongens uithalen - zoals een poging een kat in brand te steken - geleidelij k uit- -mondt in de ongewilde moord op de automobilist. Daarna zien we hoe de twee jongens in de ge rechtelijke molen terechtkomen en uiteindelijk worden vrijge sproken door de jury, omdat die vindt dat het duo na twee pro cessen (bij het eerste proces staakten de stemmen van de juryleden) genoeg was gestraft. Gymzalen Loek Peters: „We spelen deze voorstelling voornamelijk in gymzalen en aula's van scholen, zonder schijnwerpers en zonder podium. De scholieren zitten in een hoefijzervorm om ons heen. De enige belichting zijn de tl- -buizen." Mohammed: „Maar toch maakt het stuk indruk. Laatst speelden we op een school in Hilversum. En na af loop was het even muisstil. Pas daarna ging het publiek ap plaudisseren. Dat was tof. Stilte doet je als acteur meer dan ap plaus." De twee toneelspelers zijn ervan overtuigd dat de morele vragen die The Stones stelt - hoe ver mag je gaan als je kattenkwaad uithaalt en hoe bewust ben je je als puber van de reikwijdte van je daden - niet aan de jeugdige toeschouwers voorbijgaan. Loek: „Het publiek kijkt adem loos toe of het doet overdreven lacherig, op het hysterische af." „Ze zitten steeds op het puntje van hun stoel", weet Moham med. „En dat komt", aldus Loek, „omdat ze dondersgoed in de gaten hebben dat dit flitsen de en luchtige toneelstuk een ernstige ondertoon heeft." Ook Loek Peters en Mohammed Azaay hebben als puber streken uitgehaald: ruiten ingegooid, banden lekgestoken, honden poep in het handvat van een au toportier gepropt en vervolgens gewacht tot de eigenaar van de auto vloekend op zoek ging naar iets waarmee hij z'n besmeurde hand kon schoonmaken. Maar zo ver als de twee Australische blagen zijn ze nooit gegaan. Afbrokkelen Loek: „De steen die zij gooiden heeft zich door de snelheid waarmee die auto kwam aanrij den bijna dwars door het li chaam van de bestuurder ge boord. Tijdens het proces moest de jongste van de twee naar fo to's kijken die na het ongeluk van het slachtoffer waren ge maakt." Mohammed: „Je ziet in de voorstelling hoe dat jochie - dat door mij wordt gespeeld - totaal afbrokkelt. Dat begint ei genlijk al meteen na het ongeluk wanneer hij thuis alles aan zijn moeder opbiecht nadat hij op het tv-nieuws heeft gezien wat hij en z'n vriendje hebben aan gericht." Misdaad Loek: „Wat ervan hun terecht is gekomen, weten we niet. Ze zijn vrijgesproken, over hun verdere lotgevallen is officieel niets be kend. Het gerucht gaat dat de oudste in de misdaad is beland. Na het proces sloeg hij al hele maal dicht en voelde hij alleen nog maar haat tegen de samen leving..." Loek en Mohammed hebben met The Stones goede kritieken geoogst. Rijk zijn ze er nog niet mee geworden, maar dat hin dert niet want toneelspelen op zich geeft al genoeg voldoening, vinden ze. „We nemen genoegen met drie hoog achter en met een fiets in plaats van een dure au to", zegt Loek. „En", vervolgt Mohammed, „die stacaravan in Frankrijk moeten we dus ook nog maar even uitstellen." The Stones: vanavond (woens dag) om 20.30 uur in 't Beest in Goes; 7 en 8 mei in de Stads schouwburg in Middelburg. Zigeunerkoningin Esma Redzepova is de grootste ster van Macedonië. In de jaren zestig, zeventig en tachtig trad ze overal ter wereld in de grote theaters op. De oor log in Joegoslavië en per soonlijk leed braken haar carrière. Maar sinds enkele jaren is ze terug en klinkt haar stem weer hartstochte lijker en smartelijker dan ooit. Zaterdag is ze met haar groep in Terneuzen. door Peter Bruyn „Op de Balkan komt alles bij el kaar. Oost en west. Daar men gen de culturen", zegt Esma Redzepova. „Het is muziek die nergens mee te vergelijken is. Anders dan alle andere. Ik hoef maar vier noten te zingen en ie- I dereen weet dat ik het ben. Mijn stijl is uniek.Van bescheiden- heid heeft ze geen last, de Mace donische zigeunerkoningin die deze weken uitgebreid door ons land toert. En van valse beschei denheid al helemaal niet. Esma, de grote ster van Macedo- nië. De grande dame van het I Balkan-Romalied. Wie de moei te neemt om de bijna zeventig jaar oude en destijds enorm po pulaire roman 'De Herberg met het Hoefijzer' van A. den Doo laard er eens bij te pakken, leest over de stemmen van het her dersvolk die klagend over de berghellingen van Albanië schallen. Het kost je weinig moeite om daar anno 2001 cle zang van Esma Redzepova bij voor te stellen. Albanië ligt immers op slechts een steen worp van haar woonplaats, Skopje. Elke noot klinkt bij haar even gepassioneerd en de presentatie wordt nog eens ver sterkt door haar uitbundige verschijning. „Ik denk dat er niet zoveel over eenkomst is tussen mijn liede ren en de zigeunermuziek uit Spanje, Hongarije of Rusland", zegt ze. „Wél met de Indiase mu ziek. Dat is waar de Roma van daan komen en dat is ook mijn oorspronkelijke taal." Exportproduct Haar levensverhaal laat zich le zen als een zigeunersprookje. Esma werd in 1945 geboren als dochter van een uit Albanië ge vluchte jood en een Roma-meis- je. Haar vader was kruier ge weest, maar verloor een been bij Duitse bombardementen op Skopje in 1941 en moest vervol gens als schoenpoetser het gezin onderhouden. Een karig be staan. Op haar dertiende deed de muzikale Esma zonder dat haar ouders het wisten mee aan een talentenjacht in Skopje. Daar werd ze ontdekt door de twintig jaar oudere musicus Stevo Teodosievski. En, om een lang verhaal kort te maken, hij nam haar onder zijn hoede en maakte een ster van haar. Eind jaren zestig was Esma een van de beroemdste folklore-ar- tiesten in het Joegoslavië van Tito. En dus een belangrijk ex portproduct. Ze trad over de he le wereld op, van het Parijse Olympia tot in New York en In dia, waar zij en Stevo - met wie ze inmiddels getrouwd was - tot 'koningin en koning der Roma' gekroond werden - in cultureel opzicht dan. Halverwege de ja ren tachtig was Esma multimil- Esma Redzepova, de grande dame van het Balkan-Romalied. foto Lex van Rossum jonair - ook in guldens. Toen sloeg het noodlot toe. Maatschappelijk en privé. In De Balkan brak de burgeroorlog uit die Joegoslavië zou doen uiteen vallen. En Stevo werd ziek. Es ma stopte met zingen en ver pleegde hem tot aan zijn dood in 1998. Maar nu zingt ze weer. Te rug op weg geholpen door een Nederlands impresariaat en een Nederlandse platenmaatschap pij verscheen vorig jaar haar al bum Chaje Shukaije, een up to date-registratie van haar beste repertoire, geproduceerd door Klezmatics-trompettist Frank London. Mijn liederen gaan over de lief de, over droefenis, over leven en dood van de zigeuners", vertelt ze. „Over een leven zonder ra cisme of nationalisme." Haar bekendste nummer, 'Chaje Shu kaije', schreef ze al op haar twaalfde. Talloze keren heeft ze het al op platen en cassettes ge zet. Telkens in andere - aan de mode aangepaste - arrange menten. „Het gaat over een mooi meisje. Over Esma. Ik zing het altijd. Een concert zonder dat lied is ondenkbaar." Straatkinderen De Roma zijn een volk van ex tremen, meent de zangeres. Ze zijn uitbundig blij of diep be droefd; steenrijk of straatarm. „Wat Esma's stemming is kan iedereen zien aan haar ogen", zegt tolk Elvis. „Haar ogen spreken." De met goud behan gen zangeres straalt. „Macedonië kent slechts één bloem", zegt Elvis het woord. „En die bloem heet Esma." Ooit was ze een folklore-ster. Nu worden haar concerten en pla ten aangeprezen als 'wereldmu ziek'. Hipper, meesurfend op de golf van de tijdgeest. De zange res knikt enthousiast. „Muziek kent geen grenzen", zegt ze. „Europa is open, de wegen zijn open. Culturen vermengen zich steeds meer. Wereldmuziek is de muziek van de toekomst." Concerten Esma Redzepova: zaterdag 28 april om 20.30 uur Zuidlandtheater Terneuzen; voorts (selectie): zo 29 apr Am sterdam (Kleine Komedie); di 1 mei Utrecht (Muziekcentrum Vredenburg); zo 6 mei Breda (Chassé Theater). Mohammed Azaay (links) en Loek Peters in The Stones. foto DirkJan Gjeltema Het is er dan toch van geko men. In de afgelopen weken hebben we kunnen vaststel len wat Erik Vos met opera artiesten in het verre Tatars- tan heeft bereikt. In Falstaff nog wel, het werk van Verdi waarmee Russische zangers - beter in heroïek dan in ko medie - de meeste moeite hebben. door Aad van der Ven De productie, die kriskras door Nederland reist en in mei naar Engeland gaat, mag gezien wor den. Aanleiding voor Euro Sta ge, organisator van de tournee, om Erik Vos naar Kazan te stu ren, was het groeiende gevoel van onbehagen over de wijze van acteren van de Russen. Vos blijkt spijkers met koppen te hebben geslagen. Nu de muziek nog. We zijn er aan gewend, dat Rus sische operaproducties die op reis gaan een soort goedkope versies zijn van grootse ensce neringen, die voor omvangrijke theaters zijn gemaakt. Dat is bij deze Falstaff gelukkig anders. Deze productie zit niet in een te ruime jas, oogt werkelijk als een reisvoorstelling, met een paar simpele doeken (maar wel roya le kostuums), waarbij tijdens de scènewisselingen de solisten zelf af en toe de handen uit de mouwen steken. Als dat goed, niet te opzettelijk wordt ge daan, zoals hier, ziet dat er in zijn pretentieloosheid char mant uit. Falstaff kan dat heb ben. Een grote kwaliteit van Erik Vos is, dat hij bereikt wat hij wil zonder zo iets als een concept dwingend op te leggen. Acteren wordt zo niet het werk van een marionet, zoals bij sommige, zelfs prominente, hedendaagse operaregisseurs. Je ziet dat er altijd aan af. In Falstaff wordt soepel, leven dig en onnadrukkelijk geac teerd. Een nadeel is alleen dat de aan lager wal geraakte ridder In de opera Falstaff wordt soepel geacteerd. zelf, in de persoon van Joeri Netsjajev met zijn jonge blozen de gezicht, niet zo geloofwaar dig is. De meeste anderen zijn overtuigender, zeker de kweb belende vrouwtjes van Windsor. Onder de inwoonsters van Windsor bevinden zich enkele voortreffelijke zangeressen, bo venal Olga Kondina (Alice) en Tatjana Mazoerenko (Nannetta Kondina is bovendien één van de weinige solisten bij wie het Italiaans soepel en expressief klinkt. Over het geheel genomen is dat in deze productie een pro bleem: iedereen is geanimeerd bezig, maar veel stemmen mis sen de vereiste rapheid en flexi biliteit. Dirigent Marco Boemi is even eens druk in de weer, maar hij kan niet voorkomen dat veel on- gelijkheden optreden. Het or kest van Kazan heeft zeer vaar dige strijkers, maar - zoals vaak bij de Russen - ontoereikende blazers. Opera Falstaff: vrijdag 27 april om 20 uur in het Zuidlandthea ter Terneuzen. Volgens de aankondiging is Klotewijven een programma voor, door en tegen vrouwen, gezongen en gespeeld door twee lekkere wijven met kloten en begeleid door een fijne vent met ballen. Toen Ellen Pieters en Lucretia van der Vloot nog op de Amsterdamse Kleinkunstacademie zaten, hadden ze al het voornemen ooit samen een voorstelling te doen. Met Klotewijven is dat er eindelijk van gekomen. Ellen Pieters (boven) en Lucretia van der Vloot spelen Klotewijven. foto PaulTolenaar door Frans Doeleman „We wilden proberen een pro grammaatje met een beetje klo ten te maken. We spelen niet echt rolletjes, maar onszelf en dat is nieuw voor mijDaarin zit ook de uitdaging, om als Ellen op het toneel te staan", vertelt Ellen Pieters over haar samen werking met Lucretia van der Vloot in Klotewijven, „We heb ben allemaal verhalen, min of meer uit ons eigen leven, thea traal gemaakt. De rode draad is eigenlijk wat er nu leeft bij men sen. De voorstelling is heel erg van deze tijd, hoe vrouwen zich staande houden met hun onze kerheden en hoe ze daarmee omgaan. En het leukste vinden wij om te laten zien wat er alle maal mis kan gaan. Het gaat ook veel over sex, omdat dat bijna een metafoor is geworden voor stoerheid en onafhankelijkheid. Het is een soort tijdsbeeld." „We keren ons tegen alles, tegen vrouwen, tegen mannen, tegen negers, tegen kinderen. Het pro gramma zit overigens nog in de try-outfase. Er moet meer dui delijkheid komen over die agressie, over het feit dat we heel stoer zijn en tegen alles aan schoppen, omdat we met onze eigen onzekerheid eigenlijk niet zo goed raad weten. We zijn ook wel een beetje klotewijven, denk ik. We vonden die titel zo aardig omdat dat een synoniem is voor rottige vrouwen, maar je kan het ook uitleggen als wijven met kloten. Mensen die deze ti tel niet accepteren, moeten ook niet naar onze voorstelling ko men. We zijn wel een beetje grof het is niet lief. Ik doe bijvoor beeld een monoloogje over het feit dat ik gek word van al die mensen met kinderen die ze overal mee naar toe nemen en waar ik dan over struikel in de kroeg of het restaurant. Dat vind ik verschrikkelijk. Ik heb geen kinderen en heb er ook geen behoefte aan. Wat dat be treft is het vrij eerlijk allemaal." Loopbaan Nadat zij zo'n tien jaar geleden de Kleinkunstacademie had af gerond, maakte Ellen Pieters onder meer cabaretachtige pro gramma's met Istvan Hitzelber- ger, met wie zij ook op het zomerse theaterfestival De Pa rade te zien was. Komende zo mer staat zij daar overigens weer, nu met La Pat. Daarnaast is zij al vele jaren een vaste ac trice in het tv-programma Klokhuis en zong zij enige tijd het slotlied in het wekelij kse ra dioprogramma Spijkers met Koppen, met als voorgangsters onder anderen Nelleke Burg en Karin Bloemen. Met Niek Ber- endsen maakte ze haar eigen theaterprogramma Scènes uit een huwelijk over sex en geweld en verder speelde ze in Omhoog die stok van Hetty Heyting en dit seizoen in het kerstspel Het mysterie van Charles Dickens. „Het grote geluk van mijn loop baan tot nu toe is, dat i k bijna al tijd alleen maar gedaan heb wat ik leuk vond en waar ik mijn hart en ziel in kwijt kon." „Voor Klotewijven hebben we ongeveer de helft zelf geschre ven en verder zijn onze ideeën, met name waar het liedteksten betreft, uitgewerkt door ande ren, zoals Peter Heerschop. Er zit bijvoorbeeld een rap in over dat we iemand vermoorden. De reacties zijn tot nu toe heel ver schillend. Er zijn zalen geweest waar de mensen, vooral jonge ren, het fantastisch vonden, maar een vrij conservatief pu bliek zoals in Huizen vond het verschrikkelijk, grof en naar. Het is het één of het ander. Het moet ook geen programma zijn dat er tussenin hangt. Ik ben er zelfs voor om nog meer de extre miteit op te zoeken." Ondertoon De voorstelling heeft ook wel een serieuze toon. „Het is best moeilijk om nu te leven, omdat je allemaal keuzes kan en moet maken en daar zelf de verant woordelijkheid voor draagt. Welk beroep je kiest, of je wel of geen kinderen wil. Er wordt nu een nummer voor mij geschre ven over mijn moeder, die altijd het idee had van oh, kon ik maar kiezen toen ik jong was. Dan heb ik zoiets van, nou mam, dat lijkt wel leuk, maar eigenlijk maakt het niks uit, want nu is het ook lastig. We proberen te laten zien dat je, doordat je zo'n eigen verantwoordelijkheid hebt, heel erg sterk moet zijn, dat je moet staan voor je keuzes en niet over je heen moet laten lopen. Maar dat wordt verder uitgewerkt, het is nog echt een try-out. We hebben gemerkt dat serieuze en kwetsbare momen ten er nog te weinig in zitten, evenals muziek. Dat zit alle maal nog in de pen. De balans is niet helemaal goed, te veel la chen en sex. Dat is niet zo erg, maar dat moeten we een beetje rechttrekken." Klotewijven, met aan de piano Joop van Dijk en geregisseerd door Maaike van Langen, is vrij dag 27 april te zien in Vestzak99 in Vlissingen (20.15 uur).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 11