In de huid van een vluchteling Dansmakers zoeken naar de juiste vorm Eva Bonheur is van alle tijden Een reis als geen andere Mieneke Bakker donderdag 19 april 2001 e meeste Nederlanders mogen van geluk spreken. Zeker de jongeren. Nog nooit hebben ze moeten vluchten voor oorlog, bedreiging of geweld. En kunnen zich dus nauwelijks een voorstelling maken van wat het betekent om plotsklaps huis en haard te moeten verlaten. In de interactieve theatervoorstelling Zonder uitnodiging... Een reis als geen andere kan de bezoeker letterlijk in de huid van een vluchteling kruipen. In het voormalige pakhuis Las Palmas op de Kop van Zuid in Rotterdam speelt hij de hoofdrol. Eén van de vele voorgesprek ken voor Zonder Uitnodi ging was met een man uit Sierra Leone. Op krukken kwam hij binnen. Een prothese verving één van zijn benen. Projectlei der Joke van Rossum: „Of hij wat wilde vertellen over zijn achtergrond. Na een tijdje be gon die man te huilen. Bleek dat z'n been destijds was afgehakt. Zomaar, om als voorbeeld te dienen. Hij werd zonder reden van straat geplukt. Wat hij had uitgespookt? Niets! Helemaal niets." Zal iemand dat geloven, hier in het vrije blije Holland, luidt de vraag. Ze twijfelt geen seconde: ,,Nee, ze zullen het niet geloven. Dat is nu juist het punt. We kunnen het ons niet voor stellen dat zoiets werkelijk ge beurt..." Buiten Café Rotterdam raast de welvaart voort. De Erasmus- brug pronkt in het ochtendzon netje, blinkende auto's haasten eroverheen. Langzaam en gro tesk koerst een enorme drijven de kraan oostwaarts over de Maas. Zo dadelijk zal de brug zich openen, om het gevaarte doorgang te verlenen. Een stuk je verderop zal het gaan gebeu ren, in het voormalige pakhuis Las Palmas. Daar wordt de we reld een notendop, daar wordt een vlucht van duizenden kilo meters een interactieve theater voorstelling. Na successen in Rome, Parijs, Luxemburg, Ber lijn en Brussel kan Zonder Uit nodiging... Een reis als geen andere in Rotterdam worden beleefd. Wij, vrije westerlingen, in de huid van een vluchteling. Vluchten. Menigeen kan zich er nauwelijks een idee bij vormen. Plotsklaps weg uit je eigen om geving, zonder afscheid, je fa milie en bekenden achterlatend. Wellicht voor altijd. Alles wat iemand kan meenemen, wordt gepropt in een rugzak of koffer tje. Of zelfs dat niet eens. Daar na is het maar hopen. Dat dege ne die je reis naar een nieuw leven heeft geregeld zich aan zijn woord houdt en dat je in derdaad levend op de plek van bestemming aankomt. In Rotterdam bijvoorbeeld. De 'reiziger' in Las Palmas wandelt door drie gebieden: het land van herkomst, de transitruimte met verschillende reismogelijkhe den (vliegtuig, boot of vracht wagen), onderduikadressen en het gastland Nederland. Er zijn onder meer een tunnel, een vluchtelingenkamp, een dorp, een gevangenis, een opvangcen trum en een kantoor van de Im migratie- en Naturalisatie dienst (IND)Het hele decor is in zwart-wit uitgevoerd, met hier en daar een kleuraccent. Vijftien allochtonen, vijftien vluchtelingen en vijftien au tochtonen doen eraan mee. Met de kandidaten werd vooraf een gesprek gehouden. Daarbij vie len mensen af. Omdat", zegt Van Rossum, „de wonden nog te vers waren. Als je acteert, dan beleef je vaak weer wat je hebt meegemaakt. Veel Afrikanen zijn bijvoorbeeld erg optimis tisch. Die hadden het hoofdstuk afgesloten en wilden er het beste van maken. Zand erover. Maal ais je met hen gaat praten, dan komt het verhaal van de vlucht weer naar boven. Soms is dat al langgeleden. Dan hebben ze het twintig jaar lang weggestopt, én er nooit over gepraat. Maar de pijn is er nog." Het leverde al tij dens de voorbe reiding nieuwe inzichten op: „Ik noem als voorbeeld een vrouw uit Iran. Zij is een van de top-ac- teurs daar, een hele grote, die in dramatische, opera-achtige stukken heeft gespeeld. Er werd een scène gerepeteerd, waarbij iemand een kogel door zijn hoofd werd geschoten. Als de familie in Iran een lijk ophaalt, zei ze, dan moet die nog twee duizend gulden betalen. Voor de kogel." Reservering 'Zonder uitnodiging' is niet iets waar je even in een opwelling naartoe gaat, zegt Van Rossum. Dus niet in de rij staan, een kaartje kopen en naar binnen. Natuurlijk krijgt elke geïnte resseerde de kans om het pro gramma te bezoeken, maar een reservering is noodzakelijk. Schreeuwende aankondigingen ('Wordt vluchteling in Las Pal mas!') in de stad zijn uitgeslo ten. Van Rossum: „We richten ons heel erg op scholen en mikken op zo'n tienduizend bezoekende leerlingen. Tienduizend andere bezoekers komen uit verschil lende branches, die allemaal iets met dit onderwerp te maken hebben. Zoals politiemensen, mensen die werken in de medi sche zorg, buren van vluchtelin gen of beleidsmedewerkers. Ei genlijk iedereen dus." De acteurs spelen de rollen van soldaten, reisagenten, grensbe wakers en beambten. Per kwar tier kunnen 12 a 15 bezoekers naar binnen. „Anders is het niet bespeelbaar. Het is iets wat eni ge toelichting en inleving be hoeft en niet zo maar een uitje. Een onsje meer dus dan gewoon entertainment. Het zal voor de deelnemers een bijzondere er varing zijn." Het doel: „Ik hoop dat de ver houding tussen vluchtelingen en autochtonen zal verbeteren. Want er is veel onwetendheid. Mensen oordelen vaak over vluchtelingen, terwijl ze er nog nooit eentje hebben gesproken. Of zelfs maar aangeraakt. Om dat ze de taal niet spx-eken, om dat ze anders ruiken, omdat ze gesluierd zijn. Dertig jaar gele den hadden we nog nooit van een petit pain gehoord. Sinds we met z'n allen in Frankrijk op va kantie gaan, is dat helemaal veranderd. Pas, bij een tanksta tion, zag ik een Indiaas hapje liggen naast een broodje kaas. Dat vinden we dus lekker. Al die mensen uit andere culturen; dat is een verrijking. Anders zou de maatschappij zo voorspelbaar zijn, zo kleurloos, zo dun." Marcel Potters Zonder uitnodiging... Een reis als geen andere: t/m 30 juni te bezoeken in het voormalige pakhuis Las Pal mas (Wilhelminakade, Rotterdam). Open voor niet-scholieren op vr, za en zo. Info: 010-4022001, reserveren verplicht0900-3001250. Simon Dove: „De choreografen van Springdance zijn geïnteresseerd in hoe de wereld invloed heeft op het li- I chaam." foto Hans Roggen/GPD Een open blik en een avon tuurlijke instelling, dat is wat Simon Dove, artistiek di recteur van Springdance in ETtrecht, verwacht van het pu bliek. Voor het eerste festival onder zijn verantwoordelijk heid nodigde Dove choreogra fen uit die in Nederland vrijwel onbekend zijn. „Ik zie Spring dance als springplank voor nieuwe makers." Het programma van Spring dance 2001 maakt ondubbel zinnig duidelijk wat Simon Dove beschouwt als de belang rijkste functie van het Utrechtse festival: het Nederlandse pu bliek de gelegenheid bieden kennis te maken met recente ontwikkelingen in de heden daagse dans. „Wij brengen een internationaal programma dat anders aan Nederland voorbij zou gaan", verklaart Dove. Zijn rol als festivaldirecteur verge lijkt hij met die van een conser vator: „Ik stel een collectie sa men van kunstenaars. Ik ben de hele wereld over geweest op zoek naar auteurs: dansmakers die niet alleen interessante idee- en hebben, maar ook zoeken naar de juiste vorm om deze ideeën aan een publiek te pre senteren. Makers van wie ik denk dat zij eenbijdrageleveren aan de ontwikkeling van de dans als een podiumkunst en makers met interessante ideeën over de wereld waarin wij le ven." De Brit Simon Dove (1959) volgde in mei 2000 Guy Gypens op als artistiek directeur van het Utrechtse, dansfestival. In 1998 kwam hij naar Springdance, waar hij als festivalcoördinator en later als artistiek coördinator de organisatie leerde kennen. In Groot-Brittannië werkte Dove vier jaar als 'Dance Officer' bij The Arts Council, de Britse Raad voor Cultuur. Tussen 1991 en 1994 was hij directeur van het Vivarta festival, dat zich richtte op internationale ont wikkelingen in Zuid-Aziatische dans. Daarna vertrok hij naar Leeds, waar hij directeur werd van het Yorkshire Dance Centre. De choreografen die Dove uit nodigde voor Springdance - on der anderen Xavier Le Roy, Thomas Hauert, Tom Plischke, Jéröme Bel, Anna Huber, Tho mas Lehmen, Roger Sinha en Martin Butler - hebben met el kaar gemeen dat zij zelfstandig werken, niet binnen een gezel schap of instelling. Ook zijn zij op zoek naar een eigen taal, een vorm die past bij de ideeën die zij willen overbrengen aan het publiek. Daarbij beperken zij zich niet tot wat in het algemeen als dans wordt gedefinieerd. Sommigen integreren film of vi deo in hun voorstelling, anderen combineren meerdere discipli nes of gebruiken de ruimte op een bijzoridex'e manier. Opvallend is bovendien dat zij het lichaam centraal stellen in hun werk. Dove: „Je exvaart de wereld niet alleen mentaal, maar ook fysiek. Deze choreo grafen zijn geïnteresseerd in hoe de wereld invloed heeft op het lichaam." Dove is zich exvan bewust dat er nu een flinke kloof gaapt tussen het reguliere aanbod aan dans voorstellingen en het program ma van Springdance, maar hij vertelt enthousiast over zijn plannen voor de toekomst. „Ik ben van mening dat je niet al leen maar elke twee jaar een fes tival kunt organiseren in een stad. Je moet bouwen aan twee zaken. Je moet een sterkere band creëren tussen de kunste naars en het publiek, wat bijvoorbeeld betekent dat kun stenaars vaker hier komen wer ken." En Dove wil dansliefheb bers stimulei'en hun horizon te vei'breden. „We zijn bezig met het opzetten van een educatief programma. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld workshops street- dance georganiseerd en choreo grafie workshops voor Het Utrechtse Bal." Willemijn in 't Veld Springdance/festival: t/m 29 april in diverse theaters te Utrecht. Het is zo'n acht jaar geleden dat Theatex'- ensemble Het Vervolg gigantisch succes had met De Meid van Herman Heij- ermans. Sindsdien heeft Neexdands volks schrijver bij uitstek een vast plekje gekre gen in de harten van de Maastxüchtse theatermakers. Niet vei'wondeiiijk dat Het Vervolg nu een andere Heijermans klassie ker op het i-epertoix"e heeft genomen: Eva Bonheur, een oer-Hollands familiedrama. Opnieuw voert Léon van der Sanden regie. Regisseur Léon van der Sanden, samen met Hans Trentelman artistiek leider van Het Vervolg, wijst op de openheid van het décor. Geen wanden, geen deuren, twee niveaus: boven het domein van Eva, onder dat van het door haar geterroriseei-de gezin. Sym bool van de schijn van openheid, luchtig heid en vrijheid die de jaren vijftig van de afgelopen eeuw kenmerkte. „Maar de frisse wind zat niet in de harten van de mensen." Van der Sanden kortte de tekst in en ver plaatste de handeling naar de tijd waarin grootse idealen voorgoed werden ingewis seld voor oer-Hollandse normen. „Het is de tijd van de grote ruzie om een kopje thee." De typische authentieke taal van Heijex- mans heeft hij zo veel mogelijk gehand haafd. „Dat formele en omzichtige weer spiegelt precies wat de personages wensen te onthullen en vooral verbergen." Eva Bonheur is een zeer actueel stuk waarin de relatie tussen geld, liefde en de Hollandse huiskamer centraal staat. Weduwe Eva Bonheur leent geld aan het gezin van wie ze de bovenverdieping heeft gehuurd. Zonder medeweten van haar man speculeert de vrouw des huizes met dat geld op de beurss De koersen zakken en al het geld gaat verlo- Mieneke Bakker speelt Eva Bonheur. foto Sanne Peper/GPD ren. Uit wraak begint Eva het gezin te terro riseren. En dan speelt ook nog de heimelijke liefde van de dochter uit het gezin voor een axTne trompettist, met wie zij in Amerika een nieuw leven wil beginnen. Van der Sanden: „Het is een existentieel stuk over de algemeen herkenbax'e drama's die zich in alle families afspelen. Eva is de katalysator door wie de vulkaan tot uitbax-- sting komt. De bekrompenheid van het ge zin en de wens tot totale vrijheid is de grote thematiek die erachter steekt. Kleine lui met grote pretenties; dat zorgt voor een mooi spanningsveld." Saillant detailhierbij is dat Heijermans het stuk op zijn persoon lijk leven heeft geënt. Hij zat financieel aan de grond toen hij Eva Bonheur schreef. Des ondanks verkaste hij naar Berlijn, waar hij een groot appartement betrok van waai-uit hij op zoek ging naar internationale roem. De hoofdrol in deze productie wordt ge speeld door Mieneke Bakker, die destijds ook de Meid voor haar rekening nam. Ze kon er aanvankelijk niet zoveel mee. „Eva is verschi-ikkelijk kwaadaardig, maar het is ook iemand die aandacht wil, die hunkert naar gezelligheid. Ze is achterdochtig en paranoia, maar handelt ook uit machteloos heid. Al die emoties mag je niet uitvergro ten, er moet een zekere rem op zitten. Want iedereen px'obeert elkaar te sparen, gevoe lens worden onderdrukt, hypocrisie over heerst. Totdat het ineens gaat knallen, dan komt de druk van de ketel." Ze probeert haar personage ook iets warms, iets harte lijks te geven. „Je krijgt ook wel compassie met haai'. Ik denk vaak: wat is het erg dat ze zo is. Dat herken je ook van je eigen slechte momenten. Ze zit gevangen in wie ze is, in wie ze niet wil zij nHet is zoals toneelschrij ver Horvath een van zijn personages laat zeggen: 'Eigenlijk ben ik heel anders, maar ik kom er zelden toe'. Daar komt nog bij dat Eva gelijk heeft. Ze is heel haar leven zuinig geweest en nu di'aait iemand anders haar geld erdoor." Jos Frusch Eva Bonheur ivordt gespeeld door Mieneke Bak ker, Marie-Christine de Both, Hans van Leipsig Elisabeth van Nimwegen, Stan Ras en Jack Vecht Uitvoeringen t/m 4 mei in het Derion Theater, Plein 1992 in Maastricht; dagelijks met uitzonde ring van zondag en maandag. Voor reserveringen 043-3507171. Voormalige vluchtelingen laten de bezoekers van Zonder uitnodiging voelen hoe het is om tijdens de vlucht overgeleverd te zijn aan almachtige en corrupte instanties. foto's Menno Leutscher

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 32