V ergeten dochter der muzen Het leven kun je niet van anderen leren PZC Echte soap maar dan op papier Cornelia Juliana de Lannoy 29 Désanne van Brederode an wijze lessen ontbreekt het niet in achttiende- eeuwse gedichten. Toch sta je wel even te kijken als je in een treurspel over Cleopatra leest dat zelfdoding in sommige situaties toegestaan is: ,,Als ons geen hoop meer speelt, geen troost meer overschiet, dat ons het graf voor het mi^st dan nog een toevlucht biedt.Het zijn actuele woorden van. Juliana Cornelia de Lannoy, nu een vrijwel onbekende dichteres, maar tijdens haar leven deed ze veel gevoelige harten sneller kloppen. donderdag 19 april 2001 Dat die zelfdoding als onder deel van een deugdzaam le ven geen toevallig onderwerp was, bleek in 1781 toen De Lan noy een treurspel schreef over Cato, die consequent de politiek van Caesar afwees. Hij sterft liever dan dat hij de genade van Caesar accepteert. „Als het on recht zegepraalt, heeft de on derdrukte deugd een recht dat nimmer faalt: de vrijheid van te sterven", aldus jonkvrouwe De Lannoy. Niet alleen deze uit spraken zijn opvallend, merk waardig is te meer het feit dat dit toneelstuk in Oranjegezinde kringen en zelfs bij sommige predikanten op waardering kon rekenen. Juliana de Lannoy is een van die dichtende vrouwen uit onze li teratuurgeschiedenis die lang hebben moeten wachten op een vleugje aandacht. Vondel, Hooft, Huygens en Bredero ne men de canon van de zeventien de eeuw voor hun rekening met daaronder cle tweede en derde garnituur. Weinig vrouwvolk maakt daarvan deel uit. In de achttiende eeuw is het niet veel anders, zij het dat Betje Wolff en Aagje Deken immer in de etala gehebben gezeten. Maar die an dere vlam, Lucretia van Mer ken, heeft al minder minnaars. Als onderdeel van de feminise- ringvan de letterenstudie gaat de laatste jaren nu ook in toene mende mate aandacht uit naar schrijfsters en dichteressen die we vergeten zijn. Juliana de Lannoy, die leefde van 1738-1782, was in haar tijd zeer beroemd. Haar lierzangen werden bekroond. Haar drie treurspelen, waaronder Cleopa tra en Cato, kregen veel ap plaus. De Lannoy komt in oor sprong uit Breda, maar woonde het grootste deel van haar leven in Geertruidenberg (aan het nog immer fraaie Marktplein) waar haarvader de leiding had van het garnizoen. Ze trouwde niet. Was ze te kieskeurig, gedroeg ze zich te kritisch in de ogen van een kandidaat? Of kwam het er gewoon niet van? Mogelijk heeft haar uiterlijk een rol gespeeld: zij was zwaar getekend door de pokken. Schrijven en dichten in eenzaamheid was voor haar in ieder geval een godsgeschenk. Welk onder-wijs De Lannoy in haar jeugd heeft genoten, is en- bekend. Voor een 'wel geboren jonge dochter' was het om streeks 1750 nog voldoende dat ze behalve kon lezen, schrijven en rekenen, ook wat aardrijks kunde en geschiedenis kende en zich kon redden in het Frans. Ter ontspanning was het bespe len van een muziekinstrument mogelijk, als ook tekenen of borduren. Juliana de Lannoy had daar nie; genoeg aan en dankzij privé-on- derwijs van de rector van de La tijnse school in Breda wordt ze geschoold in het Nederlands, het Latijn en de theorie van de dichtkunst. Haar filosofische blikveld wordt verruimd, haar belangstelling voor natuurwe-. tenschappen scherpt haar geest. Studieboeken bevredigen haar behoefte aan kennis, geven haar troost bij eenzaam verdriet. In een van haar grote leerdichten merkt ze op dat ze de afwezig heid van bezoekers niet be treurt: „Ik vind mijn zoetste wellust weer, wanneer ik in mij zelf en tot mijn boeken keer." Zelf schrijven is echter haar diepste wens, een verlangen dat stri j dt met de eisen die voor haar sekse en milieu gelden. Literaire Portret in olieverf van Juliana Cornelia de Lannoy, geschilderd door Niels Rode (1778). verstand geeft zielerust. Deze 'vrede van de ziel' maakt een mens het meest geschikt deugd zaamheid te betrachten en bij te dragen aan het geluk van ande ren. De zwaan van Geertruidenberg debuteerde in 1766 met een dichtbrief Aan mijn Geest, maar zonder haar naam op het titelblad. Pas na goedkeurende onsterfelijkheid is een privilege van mannen. Toch kiest ze op 25-jarige leef tijd bewust en weloverwogen voor een schrijversleven. Geen aardige versjes gaat ze maken, maar de grote genres als treur spel en leerdicht zal ze beoefe nen. Ernstige studie is daarvoor een vereiste. Maar het vergaren van kennis, de oefening van het kritieken maakt ze zich bekend. Anonimiteit was het alterna tief. Dan volgen er treurspelen die geestdriftig in de Amsterdamse schouwburg onthaald worden- 'Nooit heeft een vrouwestem zo op 't toneel gedonderd'wordt er gezegd. De Lannoy wordt als eerste vrouw uitgenodigd lid te worden van dichtgenootschap pen. Ze neemt de uitnodiging aan met een tekst waarin het recht lid te worden alle vrouwen toekomt: 'de eeuw voor de vrou wen' begint nu pas goed, merkt ze op. Reflectie op de tachtigja rige vrijheidsstrijd wordt in haar vaderlandslievende tek sten een terugkerend thema. Oranjegezind is ze, maar aan de stadhouderlijke heer stelt ze ei sen. Wie politieke macht heeft, moet de geestelijke vrijheid ver dedigen en het welzijn van de burgers dienen. Een vorst dient kunsten en wetenschappen te bevorderen; die zijn van belang voor een rechtvaardige staat. In 't Zoet der eenzaamheid, een pas verschenen bloemlezing uit het werk van Juliana de Lan noy, kunnen we grondig kennis maken met haar werk. Achter de inleiding en de toelichting bij deze bloemlezing schuilt een su perieure kennis van de achttien- de-eeuwse literatuur die het be lang van deze bloemlezing versterkt. De achttiende-eeuwse teksten eisen concentratie en commen taar en ook dan nog zijn ze niet oppervlakkig te consumeren. Voor ons is woordkeus en zins bouw lastig en dat vaderlands lievende oranjegedoe is zonder droge ogen nauwelijks te genie ten. Toch is deze poëzie werke lijk ironisch en spitsvondig, maar het is de spot van argu ment en redenering. Standsver schillen, uiterlijke galanterie, en relaties tussen en mannen en vrouwen worden zeer oncon ventioneel besproken. Zelfbe wust verzet De Lannoy zich te gen het keurslijf dat vrouwen kregen aangemeten en slecht ze het bolwerk der mannen. Het is geen literatuur die tussen tuin stoel en tv-toestel genuttigd kan worden. Studie, morele dilem ma's, klassieke verhalen, poli- tiek-filosofischë overwegingen, inrichting van de samenleving, gedachten over menselijke waardigheid en vrijheid; in die sferen beweegt deze vrouw zich. Dat is ver van het moderne bed waar aan het eind een commer cieel kanaal ons amuseert. Een vergeten dochter der muzen als Juliana de Lannoy waagt meer aandacht. Deze bloemlezing verdient die zeer. Lo van Driel 't Zoet der eenzaamheid. Gedichten van Juliana Cornelia de Lannoy. Bloemlezing met inleiding en com mentaar door Pim van Oostrum. AmsterdamAmsterdam University Press. 114 blz. f29.50. Het huwelijk tussen filosofie en literatuur heeft mooie kinderen voortgebracht én el lendelingen. De geschiedenis is vol filosofen die heel goed kon den schrijven (Nietzsche, Kier kegaard, Camus, Plato). Het omgekeerde bestaat ook: schrij vers die uitstekend, vaak beter dan abstracte denkers, een filo sofisch dilemma kunnen ver beelden. Maar een filosofische roman, een roman waarin volop gefilosofeerd wordt, dat is een link genre. Lukt zo'n roman dan is het ef fect vaak optimaal, zie de beste boeken van Milan Kundera. Blijft het steken in de middel matigheid dan is de verveling meestal niette overzien. Op zich is het daarom al een waagstuk dat Désanne van Brederode, fi losofe en schrijfster, de ambitie om een grote filosofische roman te schrijven niet heeft onder drukt. Helaas is het resultaat precies een schoolvoorbeeld ge worden van een onkritische ver menging van denken en vertel len,, die ook in het werk van Connie Palmen zoveel tegenzin kan wekken. Mensen met een hobby heet Van Brederode's roman losjes. De schrijfster trekt er alle registers in open. En het moet gezegd worden 'dat zij sommige daar van heel oveituigend bespeelt. Vooral op het vlak van dialogen, de sociale satire en persoonlijke observaties spettert zij er op los. Maar juist als er gedacht en ge redeneerd gaat worden - en dat is de helft van dit boek - dan wordt het er een stuk minder aangenaam op. De samenhang tussen denken en leven van de hoofdpersoon, Lilly, is in dit boek opgelegd pandoer, vol trendy New Age-praat ('thuis komen in je jeugd') en gekwezel met onder anderen, jazeker, Huub Oosterhuis. Het debuut uit 1994 van Désan ne van Brederode droeg de titel Ave verum corpus Gegroet ivaarlijk lichaam. Het was zon der meer een gewaagd boek, op het scherp van de snede tussen kitsch en ware diepzinnigheid. Het boek verbeeldde de hang van een opgroeiende jonge vrouw naar de vereniging van religie en lichamelijkheid, god en eros, eeuwigheid en het hier en nu. Het boek bracht heel wat pennen in beweging omdat het 't oude thema van de religieuze extase weer actueel maakte. En het was zeker veelbelovend en origineel geschreven. Later zou nog een boekje volgen met tamelijk losse schetsen over mannen, maar dat werd snel vergeten. Nu ligt er, zeven jaar na haar debuut, Mensen met een hobby. De titel van het boek vin den wij verklaard op bladzijde 160, in een commentariërende beschouwing op een vervelend feestje met 'belangrijke' men sen. 'We hebben allemaal onze eigen hobby. Een leuke hobby tot de dood', waarmee bedoeld wordt dat ieder zijn eigen be sognes heeft. Aan het slot van het boek wordt duidelijk dat het hobby-karak ter niet alleen badinerend bedoeld is, maar ook positief. Niemand kan zijn leven profes sioneel leiden. Iedereen moet zijn eigen leven als een echte amateur te lijf. Ook een ster vensbegeleider moet het eens zelf doen. Leven kun je niet van anderen leren. Deze levensles, die zo'n beetje de uitkomst lijkt te zijn- van Mensen met een hobby, komt niet dan na een enorm gegraaf, geassocieer, geblader in boekjes en lange bewustzijnsstromen tot stand. Zonder de schrijfster te kort te willen doen op het punt van haar inzichten, de wij ze waarop al het gedenk zonder dwingend literair vormgevoel door elkaar wordt geklutst heeft - voor wat deze vijftig pro cent van het boek betreft - wel een buitengewoon lastig lees baar en irritant werk opgele verd, dat maar zelden mee sleept, ontroert of de geest verlicht. Dat komt vooral ook omdat het verhaal, waarin het gedenk is ingebed, maar flinterdun is. Wat moet je met een schrijfster die haar hoofdpersoon, Lilly, beze ten laat zijn door een dun boekje van een onbekende Noorse den ker, ene Thorwald Hammerson, dat haar leven zal bepalen? De inhoud van dat boekje is zo wei nig interessant, zo duidelijk maakwerk van de schrijfster zelve - een laffe cocktail van existentialistische denkers als Sartre, Kierkegaard en Heideg ger - dat de zuigkracht van die ideeën absoluut ongemotiveerd is. Er is geen contrast, geen ge heimzinnigheid, niets. Nog meer Lilly dus. En daarvan is er al zo veel in dit boek. De hoofd personen van Van Brederode en -Palmen delen dus eenzelfde soort narcisme, op zoek naar het goede leven. Lilly geeft zich over aan allerlei diepgravende bespiegelingen ten aanzien van het 'ethische' leven, een onderwerp dat zij van haar studie-object Kierkegaard geleend heeft. Zij mengt dat met haar persoonlijk verleden en heden. Tegelijkertijd wil het verhaal een kijkje geven in en - waarschijnlijk - kritiek leveren op de grachtengordelcultuur van 'meninkjes' hebben ten kos te van de ander, het goedkope spirituele gedoe van een cultu rele elite. Hoewel Mensen met een hobby in satirisch opzicht, zoals ge zegd, zeker verdiensten heeft, mist het toch ook daarin scherp te en - zoals Van Brederode het zelf zou noemen - radicaliteit. Dat komt ook doordat Lilly zelf onderdeel is van de intellectuele nuffigheid waaruit zij zich wil bevrijdenHet slot van het boek, waarin zij die bevrijding zou moeten realiseren, doet. ver haaltechnisch in elk geval, vol komen ongeloofwaardig aan. Misschien moest Désanne van Brederode haar levensinzichten maar eens gewoon in een goed doortimmerde verhandeling neerschrijven. Jan-Hendrik Bakker Désanne van Brederode: Mensen met een hobby - Uitgeverij Querido, f45,00. Mensen met een hobby is de nieuwe roman van Désanne van Brederode. foto Roeland Fossen §m Reizen, geld, winkelen, seks en mode: het zijn de belangrijkste bezigheden van de vrouwen die de Amerikaanse schrijfster Ju dith Krantz in haar damesromans be schrijft. En met veel succes. Want of het nu gaat om Scruples, Dazzle, Prinses Daisy of Mistral's dochter: elk van haar boeken is meteen een wereldwijde bestseller. Planeet Krantz, zo noemt ze het wereldje waarin haar personages leven, liefhebben en lijden. Soap in optima forma, maar dan op papier. -.Mijn heldinnen zijn glamoureus en sterk, maar het zijn sprookjesfiguren in een sprookjeswereld. Glamour bestaat nu een maal niet", aldus Krantz. „Klerenpassen en uren doorbrengen in de kappersstoel, dat is hard werken." Een beetje aardig over seks schrijven, dat lijkt misschien makkelijk, maar het valt dus echt niet mee. Uiteindelijk komt De Daad steeds op hetzelfde neer, dus de vraag is hoe je het als auteur toch nog een beetje span nend weet te maken voor je lezeressen. Na tien boeken is Judith Krantz er nog steeds niet uit. In ieder geval gaan de heldinnen in haar boeken tegenwoordig nog maar één keer met dezelfde man naar bed. Dat scheelt weer een hoop denkwerk. Haar personages beleven trouwens al ge noeg. Ze heten .Jazz, Billy, Gigi of Justine, zijn onveranderlijk jong, mooi en getalen teerd en hebben spannende banen in de mo de, in de reclame of in de uitgeverswereld. Ze zijn bovendien rijkelijk voorzien van al even spannende minnaars en lijden onder de voortdurende misverstanden die voort komen uit de gecompliceerde relatie met de man die hen steeds dwars zit, maar uitein delijk De Ware blijkt te zijn. Maar tot het moment dat het liefdespaar elkaar vindt, wordt er, fysiek gezien, heel wat geëxperi menteerd. Nu zijn we tegenwoordig wel wat gewend, waar pakweg twintig jaar geleden lag het allemaal een beetje anders. En de voor die tijd veelvuldige seksuele uitspattingen van haar personages zat een hoop mannelijke critici behoorlijk dwars toen haar debuut j I (K* mm, lÉBt Judith Krantz (72): „Moderne sprookjes met seks, hartstocht en luxe, wat is daar nu mis mee?" foto GPD Scruples in 1978 in een klap op de hoogste zo'n leuk joods vrouwtje met twee van die plaats van de bestsellerlijsten terecht aardige kinderen en zo'n goede echtgenoot kwam. Krantz was toen bijna vijftig, door- van die smerige boeken schrijven?' 'Als ik gewinterd redactrice van vrouwenbladen vierentwintig uur in uw brein mag door- en niet gediend van vragen als: 'Hoe kan brengen, dan heb ik genoeg seksuele fanta sieën voor mijn volgende boek, beet ze haar gesprekspartners meestal toe. „En dan hiel den ze hun mond wel", lacht Krantz, geze ten in het rijkelijk gebloemde interieur van haar villa in Bel Air, een wijk voor de zeer welgestelden in Los Angeles. De auteur is inmiddels tweeënzeventig, maar de elegante en kwieke verschijning, voorzien van een enorme en vast peperdure zonnebril, oogt niet ouder dan ergens in de vijftig. Over het feit dat haar relatief jeugdi ge voorkomen het gevolg is van regelmatige bezoekjes aan een plastisch chirurg doet ze niet moeilijk: „Ik geloof heilig in plastische chirurgie. Iedereen die het wil en kan beta len, moet het gewoon doen. Ik zie genoeg vrouwen van vijftig, zestig jaar, die lang zaam onzichtbaar lijken te worden, zonder charme, zonder levensvreugde. Maar als ik niet kan flirten, leef ik niet. Mooi en aan trekkelijk zijn twee verschillende dingen. Het gaat er om dat je geïnteresseerd bent in mensen, in romantiek, in seks. En als een fa celift je dat gevoel van aantrekkelijkheid geeft, dan zeg ik: doen Lekker Onlangs kwam Krantz' tiende, en meest persoonlijke boek uit: Seks en Shopping, een autobiografie. „Toen ik zeventig werd, voelde ik opeens dat het daar tijd voor was. Het gevoel dat ik iets wilde achterlaten voor mijn nazaten, en het idee dat ik er over een paar jaar misschien niet meer aan toe zou komen. Binnen vijf maanden was het klaar. Ik kende immers het verhaal en het persona ge. En de titel had ik ook al in mijn hoofd. Critici noemen me altijd spottend 'de ko ningin van seks en shopping', terwijl mijn boeken natuurlijk over veel meer gaan. Daarbij is het niet nodig om er zo badine rend over te doen. Geen vrouw kan zonder seks of winkelen. Düs ik dacht, laat ik die ti tel maar even lenen." Seks en Shopping gaat over het tumultueu ze bestaan van Judith Tarcher, een keurig joods meisje dat in New York opgroeit tus sen twee afstandelijke en onverschillige maar welgestelde ouders. Volwassen wordt ze als ze op haar achttiende naar het na-oor- logse Parijs vertrekt om daar te werken bij een pr-firma. Terwijl in New York al haar vriendinnen druk bezig zijn met de voorbe reiding van hun huwelijken, springt Judith in Europa uit de band. Ze heeft vriendjes bij de vleet, woont in een voormalig bordeel en feest er op los. „Ik besef dat ik mijn tijd ver vooruit was. Al mijn vriendinnen trouwden zo'n beetje op de dag dat we afstudeerden. Ik gruwde van het idee. Dan stond ik hun verlovingsringen te bewonderen terwijl ik dacht 'arm kind, het is gedaan met je'. Het was de tijd dat alle jonge mannen terug kwamen uit de oorlog. Ze wilden zo snel mo gelijk een vrouw, en mijn vriendinnen wil den zo snel mogelijk een man. Dat kwam mooi uit. Alleen bij mij moesten ze niet zijn. Op het tweede afspraakje begonnen die jon gens al over trouwen, niet te geloven Meisje Tarcher had andere plannen. In haar tijd in Parijs leidde ze het tamelijk wilde le ven van haar zelf geschapen heldinnen, tot het moment dat haar ouders haar weer te rug naar New York haalden. Daar kreeg ze een baan als redacteur bij het tijdschrift Good Housekeeping, die ze aanhield toen ze uiteindelijk op haar zesentwintigste trouw de met tv- en filmproducent Steve Krantz. Met hem woonde ze ondermeer in Londen en Parijs, tot het echtpaar voorgoed terug keerde naar Californië. Krantz was achter in de veertig toen ze be sloot dat ze zich weieens aan een roman wil de wagen. „Ik had het schrijven van artike len over mode, orgasmes en echtgenoten die hun emoties niet kunnen uiten wel een beet je gehad", zegt ze. „Ik besloot maar te zien hoe ver ik kwam, gewoon als experiment, want ik was toen totaal ambitieloos. Nadat ik al weken bezig was begon het me te dagen dat ik de helft van het boek misschien wel zou halen, eenmaal op de helft hoopte ik dat ik er een einde aan kon breien. Dat ik ook nog wel eens gepubliceerd zou kunnen wor den, daar had ik nog niet eens bij stilge staan. Pas toen Scruples een succes bleek, kwam de ambitie. Ik begon meteen aan mijn tweede boek, omdat ik geen eenmalige aan bieding wilde zijn. En dat boek verkocht nóg beter. Sindsdien schrijf ik eens in de twee jaar een boek." Al sinds de verschijning van haar eerste boek wordt Krantz achtervolgd door slech te, soms ronduit vijandige kritieken, al lijdt de verkoop er bepaald niet onder. De auteur is er inmiddels aan gewend. „Ze beoordelen me volgens literaire maatstaven. Maar ik heb niet het talent van een literair schrijf ster als Joyce Carol Oates, en dat heb ik ook nooit gepretendeerd. Zelf verslind ik de boeken die ik nooit heb kunnen schrijven: Engelse en Amerkaanse literatuur, alles wat er maar uitkomt Maar ik zag ook in dat er best ruimte is voor boeken die erop zijn gericht om louter te amuseren. Moderne sprookjes met seks, hartstocht en luxe, wat is daar nu mis mee?" Liefdadigheid Zo net na de verschijning van Seks en Shop- ping doet Krantz het een jaartje rustig aan. Ze is bezig met de verbouwing van haar huis, ze volgt samen met haar man schilder lessen en is actief in allerlei liefdadigheids organisaties. Eén daarvan is Emily's List, een organisatie die ervoor ijvert vrouwen in het Amerikaanse parlement te krijgen die voor het recht van vrouwen op abortus zijn. De organisatie financiert de campagnes van deze politica's. Krantz: „Ik denk dat het be langrijk is om wat hierin wat meer tijd te steken. Met Bush als leider gaat dit land naar de haaien. Ik ben nog steeds niet over de klap heen dat hij werkelijk is verkozen tot president. Vergeleken bij Bush was Ri chard Nixon een goedzak. Zo'n gevaarlijke gek had ik zelfs niet kunnen verzinnen." Monique Brandt Judith Krantz: Seks en Shopping - uitgeverij The House of Books, f 29,90. De overige boeken van Krantz, onder meer Scruples, Prinses Daisy, Gi gi, Dazzle worden uitgegeven door De Boekerij:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 29