Pioniers in een verrassend licht Naarden wil het Arles van het noorden worden Monumenten in beeld Rijksmuseum toont collectie Heiting Zevende fotofestival donderdag 12 april 2001 André Kertèsz: Pijp en brillen van Mondriaan, 1926. Man Ray: Noire et blanche, 1926. Binnen de Rijksdienst voor de Monumentenzorg bestond al geruime tijd de wens een pu- j blicatie te wijden aan de collec tie van bijna een half miljoen foto's die ruim 125 jaar monu mentenzorg in beeld brengen. Deze veelzijdige collectie ver dient volgens Monumentenzorg een veel ruimere bekendheid dan nu het geval is. De selectie van tweehonderd foto's uit deze enorme voorraad kostte volgens samensteller Peter Don nogal wat hoofdbrekens. Monumentenfotografie staat als toegepaste kunst in dienst van het restauratiewerk en biedt geen ruimte voor artistie ke vrijheden die tot roem kun nen leiden. De grotendeels on bekend gebleven fotografen is dit eerbetoon dan ook van harte gegund. De bouwkunst vereeuwigd zal pessimisten niet vrolijk stem men. In de negentiende eeuw telde Nederland nog maar zo'n vijf miljoen inwoners, recent passeerde de teller het aantal van zestien miljoen. Al heeft de monumentenfotografie niet als oogmerk ook de mens in zijn omgeving vast te leggen, zijn vernielzuchtige ingrepen in het cultureel erfgoed en het voor goed verdwijnen van rust en stilte zijn in dit boek overal zichtbaar en/of voelbaar. Zo fo tografeerde C. J. Steenbergh I rond 1920 een zeilschip voor an- I ker op de Keizersgracht, op de achtergrond torent de Wester- kerk. Op de foto staan welgeteld twee mensen en verkeer ont breekt. Wie heden ten dagen vanaf dezelfde positie als Steenbergh een foto zou nemen, vereeuwigt een tafereel met vooral heel veel voorbijgangers, auto's en trams, terwijl het plein wordt ontsierd door een vis kraam, patattent en bloemen- stal. De monumentenzox-g in Neder land kwam op gang nadat Vic tor de Stuers in 18 7 3 onder de ti tel 'Holland op zijn smalst' in De 1 Gids een nog steeds legenda- I risch artikel publiceerde. ,,Het was een aanklacht, een vlam mend protest tegen de schanda lige verwaarlozing van de Ne derlandse monumenten, musea en archieven", vat Peeters de in houd bondig samen. Zijn nood kreet vond vrijwel onmiddellijk I weerklank, want al in 1874 j kwam het tot oprichting van het College van Rijksadviseurs voor de Monumenten van Geschiede nis en Kunst. De Stuers zelf kreeg in 1875 de leiding van cle nieuwe afdeling Kunsten en Wetenschappen van het minis terie van binnenlandse zaken. Nadat Louis Daguen-e in 1839 zijn uitvinding van de fotografi sche techniek px-esenteerde tij dens een plechtige zitting van de Franse Academie van Weten schappen, begon de fotografie aan een opmars die ook in de Nederlandse monumentenzox-g onstuitbaar zou blijken. Omdat foto's aanvankelijk niet door de drukpers gereproduceerd kon den worden, bleef de vervaardi ging van gravures en lithogra fieën nog geruime tijd een essentieel hulpmiddel bij dex-es- tauratie van historische kerken, huizen en andere monumenten. Kunsthistoricus Don, hoofd van de afdeling documentaire infor matie bij de Rijksdienst voor de Monumentenzorg, haalt in De bouwkunst vereeuwigd een groot aantal fotografen voor het voetlicht die de Nederlandse monumentenzorg zulke onmis bare ondersteunende diensten hebben vexieend. John M. Ver zijden verkocht op een foto van W. Scheepens uit 1921 nog 'paardenvleesch' op het adx-es Sint-Laurensstraat 47 in Rot terdam. J.P. Antonietti vereeu wigde in februari 1926 de mo numentale klassieke zuilenrij van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten aan de Prinsessegracht in Den Haag, op de voorgrond ligt een schip met gestx-eken zeilen in een spie gelende gracht. In 1962 ging Flip Delemaire naar het verstil de Hofje van Jean Michel aan de Pieterskerkstraat in Leiden en helaas is niet bekend wie de prachtige, aan de Rijksdienst geschonken kleurenfoto's van molens uit 1964 maakte. Onder de hoogtepuxiten in dit boek moet ook het vele werk van Ge rard Dukker worden genoemd en Paul van Galen maakte in 1996 zelfs een kunstwerkje van de baanlichten op de lucht machtbasis Volkel. Frangoise Ledeboer Publicatie: De bouwkunst vereeu wigd. Fotografievoor monumenten zorg - samengesteld door Peter Don - Waanders Uitgevers, 256 pag., 99,50. W. C. L. A. Scheepens: Sint-Laurensstraat Rotterdam in 1921. Foto van de Chinese Jiang Jian, die tijdens het festival in de Grote Kerk van Naarden exposeert. Voor de zevende keer wordt van 14 mei tot 17 juni het tweejaai'lijkse Fotofesti val Naarden gehouden, een festival dat is uitgegroeid van een leuk initiatief tot een internationaal bekend festijn, waarbij al I vaak beginnende fotografen te zien zijn ge- I weest die later px-estigieuze prijzen wonnen. J „De kracht van dit Naardense festival is de spontaniteit die het uitstraalt, zowel binnen J de ox-ganisatie als naar buiten", zegt Dick Breebaax-t, sinds 1991 als bestuurslid bij het festival betrokken, i „Nederland had niets op vakfotografiege- I bied toen dit festival in 1989 begon. Nu heb- I ben we naam gemaakt in binnen- en buiten- i land en dat laatste neemt steeds meer toe. De eerste aanvragen voor catalogi voor het komende festival kwamen uit Frankrijk en Amei'ika, de toonaangevende landen op fo- tografiegebied." Breebaart wil zichzelf en de rest van de or ganisatie niet op de borst kloppen, maar is wel trots op wat het festival in twaalf jaar tijd bereikt heeft. „Cepics, de organisatie van fotobureaus over de hele wereld houdt dit jaar haar jaarvergadering in Amster dam. Ze besloten dat te laten samenvallen met ons festival. Dat betekent dat we de top op fotografiegebied hier hebben. Dat is niet zomaar iets." Het hoofdthema van het festival dit jaar is China-Naarden: wall-to-wall. Twee jaar geleden was op het festival al werk te zien van twee Chinese fotogx-afen dat indruk maakte op de ox-ganisatie. Benieuwd naar wat China nog meer te bieden had reisde Breebaart naar Peking om te praten met en kele galei'ieën. „In China is heel veel veran derd de laatste jaxen. Kunstenaars zijn veel vrijer gewox-den en dat is te merken in hun werk. We hebben een negental fotografen gevonden, onder wie een aantal fotojourna listen. Zij hebben foto's gemaakt die vijf, tien jaar geleden ondenkbaar zouden zijn geweest." De Chinese fotografie is maar een onderdeel van het drieluik over China dat in de Grote Kerk komt te hangen. Ook een selectie van Nederlandse fotografen die de afgelopen eeuw een bezoek aan China brachten laten hun werk zien. Het derde deel wordt inge vuld door jonge Nederlandse fotografen met roots in China. Het kleine en knusse maakt Naarden tot een ideale locatie voor een der-gelijk festival, vindt Bx-eebaart. „Alle locaties zijn op loop- afstand van elkaar en je komt iedex-een tel kens tegen. Op de ter-rassen zie je jong en oud met elkaar praten en discussiëx-en over fotografie. Dat is heel leuk en interessant, je leert dingen, maar wel op een vi-ijblijvencle manier-. Voox-al het knusse en oude vinden buitenlandse fotografen fantastisch. Zo hadden we eens loeiduur wei'k, ongeveer 10.000 dollar per foto, van een Amerikaanse fotogx-aaf gewoon in de Gele Loods hangen. Hij vond dat px-achtig en wij ook natuur lijk", lacht Bx-eebaart. Fotofestival Naarden wil nog altijd graag het Artes van het Nooi-den wox-den, maar dat betekent meer geld voor professionalisering en daar wringt hem de schoen. „Als we echt hater-nationaal willen doorbreken dan is geld nodig, een artistiek directeur en een fulltime secretariaat. Zo'n directeur kan betaald alle foto-evenementen aflopen, ga lerieën bezoeken. Dingen die wij nu in onze vrije tijd cloen, maar die wel moeten gebeu ren, want zo komen wij wel aan interessante fotogx-afen." De kansen op een dei-gelijke professionali sering zijn voorlopig erg klein, denkt Bree baart. „We zijn afhankelijk van sponsors en vaklaboratoria die foto's gratis of tegen kostprijs voor ons willen afdrukken in ieder gewenst formaat. Ik moet zelfs zeggen dat het een wonder is dat we het tot nu toe altijd voor elkaar hebben kunnen ki-ijgen." Toch is hij niet negatief over de toekomst van het festival. „We hebben gelukkig nog steeds veel mensen die hier vol enthousiasme aan willen meewerken. Het internationaal film festival draait tegenwoordig prima, waar om zal ons dat niet lukken?" Joyce Huibers Fotofestival Naarden biedt van 14 mei tot 17 juni nog veel meer naast het drieluik over China. Er is werk te zien van een tiental jonge beginnende fo tografen. De in 1945 uit engagement geboren ver eniging van fotografen GKf laat zien hoe het nu met de maatschappelijke betrokkenheid staat. Ook commerciële fotografie is te zien van de En gelse vereniging AoP en de Nederlandse zusteror ganisatie PANL, beide werkzaam in de reclame en mode. Ook is er aandacht voor de foto's van leerlingen van verschillende kunstacademies en van de Fotobond voor amateurfotografen. etRijkspi-entenkabinet presenteert de komende maanden een selectie van negentig portretten en stillevens uit de fotocollectie van Manfi-ed Heiting. Zijn verzameling telt 5000 foto's en wordt sinds jaar- en dag gerekend tot een van de beste privé-verzamelingen ter- wereld. Heiting kocht alleen de allerbeste originele afdrukken en dekt met zijn verzameling de periode vanaf de uitvinding van de fotografie in 1839 tot de huidige tijd. Veel 'eerste' drukken waren nog niet eerder in Nederland te zien en in combinatie met de als altijd fascinerende beelden uit vroeger tijden maakt dat deze expositie tot een waar fotografisch walhalla. Het vx-oegste portret dateert uit 1843 en toont in bruini ge tinten de keurig in het pak ge stoken Schotse fotograaf David Octavius Hill, die samen met Robert Adamson een van de eer ste koppels in de fotografie vormde. Ze maakten samen tus sen 1843 en 1847 ongeveer 3000 opnamen, een opmerkelijk hoog aantal omdat de camei-a's nog zo primitief wax-en dat ze alleen konden werken bij voldoende en in Schotland nu eenmaal niet vaak schijnende zon. De Engel se amateurfotografe Julia Mar garet Cameron maakte tussen 1864 en 1878 een groot aantal genre-voorstellingen waarvoor ze zich liet inspireren door lite ratuur, mythologie, schilder kunst en bijbel. Op deze exposi tie is ze px-esent met een foto uit 1867 van Cyllene Wilson als ge kweld ogende Rosalba, uitge huwelijkte hoofdrolspeelster in een nooit opgevoerd toneelstuk van Henry Taylor. De belichting- van een opname duurde in die tijd nog steeds vele minuten en de gepoi-ti-etteerde mocht dan absoluut geen vin verroeren. Naar vexiuidt was Cameron zo'n pex'fectionist dat ze haar modellen tot hun wanhoop toch vaak ui'enlang liet zitten. Verbeten Een van de meest sensationele vroege opnamen uit de collec- tie-Heiting die nog niet eer-der als ox-iginele afdruk in ons land was te zien, is het portret dat Etienne Carjat rond 1862 van de dichter en kunstcriticus Chaxies Baudelaire maakte. Mattie Boom en Hans Rooseboom, sa menstellers van de expositie en ook verantwoordelijk voor de heldere, compacte informatie bij de foto's, vex-tellen dat Bau delaire zich in 1864 in België vestigde nadat hij in financiële moeilijkheden was gex-aakt. Wie naar Cajats foto kijkt kan zich levendig voor-stellen dat Baude- laii-e tenslotte in 1867 zou over lijden aan de gevolgen van over matig gebruik van opium en dx-ank: zijn blik is duister en zijn mond verbeten. Alfred Stieglitz was de drijven- de kracht achter cle Amerikaan se Photo-Secession, de beweging die vanaf de vorige eeuwwisseling de fotografie naar een hoger artistiek niveau wilde tillen. Door middel van tentoonstellingen en publica ties bestreden de leden het idee dat fotografie louter een mecha- nisch-scheikundig medium is met de fotograaf als verleng stuk. Foto's van Stieglitz moch ten op deze expositie natuurlijk niet ontbreken: in de sectie por tretten maakt het pox-tret dat de fotograaf in 1910 van zijn colle ga Paul Burty Havilancl de meeste indruk. Ook niet eer-der als originele af druk (in vaktermen 'vintage print' genoemd) in Nederland te zien geweest is het liefdevolle portx-et dat de Amei'ikaan Ed ward Weston in 1924 in Mexico van zijn model, leeiiinge en minnai-es Tina Modotti maakte. Boom en Rooseboom leggen uit clat Weston zich inmiddels had afgekeerd van het 'rommelen' met Arabische gom, verf en pen seel waarmee veel collega's de fotografie tot kunst wilden ma ken door kunst te imiteren. Hij ging voortaan afdrukken op platina- en palladiumpapier met als x-esultaat een authentiek omfloex-st effect met veel gi'ijs- tonen. Onder de grote namen op deze expositie is vanzelfsprekend ook Henx-i Cartier-Bresson, die in 1952 in zijn baanbrekende theoretische boek 'Het beslis sende moment' stelde dat foto gx-afen niet moeten px-oberen de schilderkunst te imiteren tij dens langdurige sessies met zox-gvuldige composities. In plaats daax-van moeten ze ge bruik maken van de kx-acht van het medium en het leven zien te betrappen op dat 'ene, voorbij gaande moment'. De foto van de bejaarde Matisse, die Cax-tier- Bresson in 1944 in zijn atelier 'betx-apte' bij het tekenen van een dxxifis op deze expositie een briljant voorbeeld van die op vatting. Nederlanders zijn niet ruim ver tegenwoordigd in Heitings col lectie, maar een Pax-ijse foto uit de jaren vijftig van Ed van der Elsken uit de serie 'Een liefdes geschiedenis in Saint Germain des Prés' is wel present als type rend voor-beeld van die werk wijze. Een keus maken uit de vele hoogtepunten moet een heidens karwei zijn geweest, maar ge lukkig zijn ook foto's van Man Ray, de foto van de pijp en bx*il- len van Mondriaan (André Ker tèsz, 1926), de stofzuigerslang Paul Citroen: De zoen van een citroen, 1932. werkte, het Amerikaanse foto- bedrijf dat tot in de jaren tachtig zijn buitenlandse hoofdkantoor in Amsterdam had gevestigd. Tegenwoordig worden voor fo to's astronomische prijzen be taald, maar Heiting begon in een tij d dat hij nog relatief goed koop zijn slag kon slaan omdat er in de hele wex-eld hooguit der tig serieuze verzamelaars wa ren. Hoofddirecteur Ronald de Leeuw van het Rijksmusexxm wijst er in de catalogus op dat privé-verzamelaars als Heiting op dit terrein ontegenzeggelijk de 'avant-gax-de' vox-men: zij za gen - vaak tegen de heersende normen in - artistieke kwalitei ten in een 'mechanisch' beeld middel, terwijl kunsthistorici zich vooral bezighielden met de gevestigde kunsten. Het Rijks museum zelf begon pas in 1996 met de opbouw van een eigen fo tocollectie en kijkt volgens De Leeuw 'het vak maar al te graag af van een kenner met smaak die in het bezit is van een eminente collectie van museale allure'. Als voorzitter van Adviesgroep Fotografie van het museum werkt Heiting daar overigens graag aan mee. Frangoise Ledeboer Expositie: Portretten en Stillevens. Foto's uit de Manfred Heiting Col lectie - t/m 24 juni in het Rijksmuse um, Stadhouderskade 42, Amster dam. Geopend dagelijks 10 tot 17 uur. Catalogus uitgave van Rijks- museum/Waanders Uitgevers/Man- fred Heiting) f 69,50. van Piet Zwart uit 1930, 'De zoen van een citi'oen' (Paul Ci troen, 1932) en de uitvergrote si garettenpeuken van li-ving Penn uit 1974 geselecteerd. Man Ray staat vooral bekend om zijn joyeuze modefoto's, elegante portretten en fotogrammen met speelse vormexperimenten en het is daarom een verrassing op deze expositie ook een ingeto gen zelfportret uit 1924-'25 aan te treffen. De in Duitsland geboren Hei ting (1943) is een succesvol gra fisch vormgever en woont af wisselend in Amsterdam en Los Angeles. Hij begon met vei'za- melen toen hij voor Polaroid

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 35