Brugge zoekt naar verdieping Kunstkoeien bieden andere kijk op vee 29 Culturele hoofdstad 2002 Expositie Apeldoorn PZC rugge is geen stad die een cultureel imago nodig heeft. De stad wordt al met cultuur vereenzelvigd. Jaarlijks bezoeken drieënhalf miljoen toeristen Brugge. De meesten van hen doen dat juist vanwege de cultuur. Alleen is hun blik vrijwel altijd op het verleden gericht. Daaraan wil Brugge volgend jaar, als het samen met Salamanca culturele hoofdstad van Europa is, een eind maken. Met tal van culturele activiteiten wordt getracht bruggen te slaan tussen verleden, heden en toekomst. Bij het stadbestuur leefden verschillende wensen voor het jaar 2002. Als oude Hanzes tad wilde Brugge de jaarlijkse Hanzedagen - die vorig jaar in Zwolle plaatsvonden en dit jaar in Riga worden gehouden - bin nenhalen. Bovendien moest een nieuw concertgebouw aan 't Zand zijn deuren openen. En tenslotte zag men het wel zitten om precies zevenhonderd jaar na de Slag van de Gulden Spo ren culturele hoofdstad van Eu ropa te worden. ,,Het is alledrie gelukt", zegt intendant Hugo de Greef van Brugge 2002. ,,Dus zijn de ambities gebundeld en maken de Hanzedagen en de opening van het concertgebouw deel uit van de manifestatie Brugge 2002." In 1995 stelde Brugge zich kan didaat voor de titel culturele hoofdstad, in 1998 hakten de Europese instanties de knoop door. Gedurende de twee jaren die daarop volgden werden spontaan achthonderd project voorstellen ingediend. „Zonder dat we één enkele oproep had den gedaan", vertelt De Greef. „Daarnaast hadden we zelf na tuurlijk ook ideeën." En er zijn altijd mensen die wat later wak ker worden. Dus komen nog da gelijks projectvoorstellen bij de organisatie binnen. De Greef: „Na die eerste achthonderd zijn er denk ik nog duizend projec ten aangemeld." Om tussen zoveel bomen een bos te kunnen zien, zijn enkele rode draden onderscheiden. Hoewel het concertgebouw in 2002 klaar is en de stad kapitalen steekt in de restauratie van his torische panden, staat Brugge 2002 niet in het teken grote in frastructurele werken, zoals dat wel het geval was in Athene (1985), Glasgow (1990) en Lis sabon (1994). Evenmin stelt Brugge een groot festivalpro gramma samen zoals Florence (1986) en Dublin 19 91of wordt de toekomst van de kunst tot thema verheven, zoals in Am sterdam (1987: 'a future for ide as') en Antwerpen ('Kan kunst de wereld redden?'). Brugge zocht het in bezinning. „We wilden geen culturele hoofdstad worden om het beeld van de stad uit te dragen", licht De Greef toe. „We zijn bekend genoeg. Wat we willen is verdie ping geven aan dat wat we heb ben, het actualiseren, om zo zicht op de toekomst te krijgen. Eerst werd een aantal schrij vers, onder wie Benno Barnard, Jozef Deleu, Luuk Gruwez. Mare Reynebeau en Eriek Ver- paele, gevraagd een kort essay te schrijven met een kritische kijk op Brugge. Alle opstellen werden gebundeld in Omtrent Brugge. Als een vervolg daarop werd auteur- Peter Verhelst, zelf donderdag 12 april 2001 Bruggenaar, gevraagd een ge dicht te schrijven. Dat gedicht is het thema van Brugge 2002: Op een dag doken ze op, zwerm- den uit over de stad en nestelden zich. We gaven ze te eten van onszelf. Op een dag waren ze verdwe nen. Maar ze bleven, 's Nachts wor den we bezocht in onze eigen, vreemdkleurige dromen. Voor promotiedoeleinden is het gedicht op muziek gezet, niet al leen in een klassieke versie met koor en strijkkwartet, maar ook in een hiphop-versie door 't Hof van Commerce. Omdat De Greef ook wel begrijpt dat een gedicht een wat vaag thema oplevert, zijn - naar analogie van de zeven poorten van Brugge - zeven deelthema's geformuleerd, vari ërend van Brugge als werkstad en denkstad tot het jonge, alle daagse en gastvrije Brugge. Er is flink geïnvesteerd in Brug ge 2002, zowel direct als indi rect. De organisatie beschikt over een budget van één miljard Belgische frank, ruim vijftig miljoen gulden. Het nieuwe concertgebouw kost anderhalf miljard frank en op het ogenblik staat de stad in de steigers, vóór 2002 zal ongeveer één miljard frank zijn uitgegeven aan res tauratiewerkzaamheden. Afge zien van investeringen in de particuliere en toeristische sec tor wordt dus drieënhalf mil jard frank in Brugge 2002 ge pompt. Het programma is in grote lijnen bekend. Dagelijks worden nieu we details bekendgemaakt via de website www.brugge- 2002.be. Met drie grote tentoon stellingen wordt een nieuw licht geworpen op het verleden, of in de filosofie van de organisatie 'wordt met actuele ogen naar de geschiedenis gekeken'. In maart 2002 begint de expositie Jan van Eyck en de mediterrane wereld. Een nieuwe kijk op de Vlaamse Primitieven. Honderd jaar na de historische tentoonstelling die in België de aandacht weer ves tigde op de Vlaamse Primitie ven hoopt Brugge de laatste we tenschappelijke theorieën over deze vijftiende-eeuwse schil ders inzichtelijk te maken. In de zomer is het tijd voor Hanze Medici.comeen tentoonstelling waarbij deHanzetijd, toen Brugge het economische cen trum van Europa was, wordt verbonden met de invoering van de Euro, in het jaar dat Brugge culturele hoofdtad is. Voor de derde grote historische tentoon stelling - Besloten wereld, open boeken - opent het Groot Semi narie in Brugge zijn schatka mers met meer dan achthonderd Middeleeuwse handschriften. Die zijn te zien, maar vormen ook een inspiratiebron voor he dendaagse kunstenaars. Verder gaan kunstenaars het hele jaar door minder bekende plekken van Brugge belichten, komt er een geluidenfestival en - in een school die gewoon in bedrijf is - een expositie van hedendaagse lamst uit particuliere verzamelingen. De muziekprogrammering con centreert zich uiteraard in het nieuwe concertgebouw. Dat is op zichzelf een staaltje van he dendaagse architectuur. „Hoe ga je daarmee om in een oude stad?", formuleert De Greef het dilemma. „Brugge is bekend om zijn drie torens. Het concertge bouw zal de vierde toren wor den." Architect Paul Robbrecht spreekt van de 'eerste vriende lijke skyscraper van Brugge'. Met zijn collega Hilde Daem won hij de prestigieuze archi Brugge manifesteert zich in 2002 als culturele hoofdstad en Hanzestad. tectuurwedstrijd die het stads bestuur voor het nieuwe con certgebouw had uitgeschreven. Ze hebben een hypermoderne zaal met twaalfhonderd stoelen ontworpen, geschikt voor con certen, muziektheater, opera en dans. Een repetitie- of kleine zaal biedt nog eens plaats aan driehonderdveertig (zittend) tot vijfhonderd (staand) man pu bliek. Beide zijn vormgegeven in een acht verdiepingen hoge toren aan 't Zand Het concertgebouw is de specta culairste maar niet de enige ar chitectonische ingreep in Brug ge. Op de grondvesten van de Sint Donaaskapel aan De Burg verrijst een tijdelijk paviljoen dat is ontworpen door de be faamde Japanse architect Toyo Ito. In dat People's Pavilion kunnen bezoekers vragen be antwoorden over zichzelf en de tijd waarin ze leven, zodat een collectie handschriften van de ze tijd pntstaat. Dit evenement loopt tegelijkertijd ook in Am sterdam en Berlijn. Een derde architectuurproject is de voetgangersbrug van de Zwitserse architect Jürg Con- zett aan de Coupure. Die zal de oude vesten weer rond maken, zodat wandelaars en fietsers een rondje om het oude centrum kunnen maken. „Twee oevers worden verbonden", aldus De Greef. „Het is ook een symboli sche daad." Hoogtepunten in de program mering van het concertgebouw zijn onder meer balletten van Jan Fabre en Anne Teresa de Keersmaeker en choreografieën van de veelgeroemde Berlijnse Sasha Walz. Het Vlaams Symfo nie Orkest zal werken ten geho re brengen die hedendaagse Belgische componisten de laat ste tien jaar hebben geschreven. In het najaar maken de grote Vlaamse dirigenten Philippe Herreweghe, Jos van Immerseel en Paul van Nevel hun opwach ting, terwijl de eerstgenoemde met De Keersmaeker, Gerard- jan Reijnders en het barokor- kest II Fondamento werkt aan een opera. Verder zullen ook pop, wereldmuziek en jazz - een nieuw Europees festival afwis selend met Jazz Middelheim in Antwerpen - hun plek krijgen. De Greef beseft dat het giganti sche concertgebouw in Brugge geen toekomst heeft als niet ook na 2002 het publiek de weg er naartoe weet te vinden. Zeeland wordt daarbij als een belangrijk achterland beschouwd. Voor Brugge 2002 zijninmiddels con tacten gelegd met het Bureau voor Toerisme in Middelburg, in verband met de benodigde ho telcapaciteit - die van Brugge wordt niet uitgebreid - en publi citeit voor de culturele evene menten. Via Scoop wordt onderzocht of het Zeeuwse on derwijs kan profiteren van Brugge 2002. En wellicht ver rijst in Brugge nog een Zeeuws Paviljoen waarin het project 100 Zeeuwse Portretten voor het eerst in zijn totaliteit kan worden geëxposeerd. Ernstjan Rozendaal De kunstkoe (zeker voor een tentoonstel ling een prachtig object), die was be doeld om kunstmatige inseminatie op een heldere manier uit de doeken te doen op de expositie Half-om-half: kunst-vee-geschie denis, die in het Historisch Museum en het Van Reekum Museum in Apeldoorn wordt gehouden, ontbreekt. Met het op de loer lig gende mond- en klauwzeergevaar mocht hij niet vanuit Noord-Brabant naar Apeldoorn worden vervoerd. En de samenstellers wa ren juist enorm in hun nopjes geweest met zijn komst, omdat zo'n koe zich - in verband met zijn werk - niet zo snel laat strikken voor een expositie. Toch maakt het er de kunstzinnige inkijk in het leven van de Nederlandse veestapel niet minder boeiend om. Dat de beide musea - die in 2003 gezamenlijk een (nieuw) gebouw .betrekken en vooruitlopend daarop voor het eerst nauw samenwerken bij een project - zo op de actualiteit inspelen, is volgens projectleidster Dolly Verhoeven, puur toe val. „Een jaar geleden zijn we met de voor Half om half, één van de getoonde werken in Apeldoorn. bereidingen begonnen. Op dat moment was er helemaal geen sprake een mond- en klauwzeer-crisis", laat ze weten. „Heel even hebben we overwogen de ten toonstelling af te gelasten, maar omdat er geen direct gevaar is, hebben we besloten om Half-om-half toch gewoon door te laten gaan. Bovendien bekijken we de veestapel vanuit een kunstzinnige en een geschied kundige kant en voegen we eigenlijk een nieuwe dimensie toe aan de discussie. Tege lijkertijd is het niet de dubbeltentoonstel- ling geworden, waarop we hadden gehoopt. In eerste instantie zou namelijk ook Het Loo meedoen. Daar zou, in dezelfde periode de expositie 'Vorstelijk vee' te zien zijn ge weest, maar omdat daar wel levende dieren in voorkwamen, gaat die tentoonstelling niet door." Volgens Verhoeven leent het onderwerp zich bij uitstek voor een thema. „Het zijn er drie geworden. We kijken naar het vee als levend wezen, naar het vee als product en naar het vee als voorwerp van slacht. Om daarbij zo wel het historische perspectief als de mo derne kunst-benadering op een afgewogen manier aan bod te laten komen, is voor elke kijk een freelancer ingehuurd. En die zijn met mooie voorwerpen en schilderijen voor de dag gekomen." Opmerkelijk is dat ook moderne kunste naars met veel liefde naar de Nederlandse veestapel met zijn koeien en varkens kijken. Om een helder beeld te schetsen zijn voor elk thema vier schilderijen geselecteerd. Maar wie een wereldberoemd werk als 'De stier' van Potter verwacht, zal teleurgesteld worden. „Grofweg kun je zeggen dat de moderne werken steeds een andere artistieke bena dering vertegenwoordigen, terwijl het his torische materiaal bij elk thema de ontwik- keling in schaalvergroting, mechanisering en commercialisering in de laatste eeuwen toont", aldus Dolly Verhoeven. „Er zijn echt mooie, indringende dingen te aanschouwen, want naast prenten van pronkkoeien, is er ook reclame materiaal, waarin de Hollandse koe figureert, te zien, zijn er gebruiksvoorwerpen zoals verschil lende kuipen aanwezig, worden er filmpjes vertoond en wordt er aandacht besteed aan kunstmatige inseminatie. Bovendien wordt de bezoeker - onder meer door een on line internetverbinding - aangespoord ac tief deel te nemen aan de discussie rond vee." Wie dat allemaal gratis wil beleven, zal in het paasweekeinde naar de musea moeten afreizen, want dan wordt we gedurende vier dagen in het museumgebouw 'open huis' ge houden. Hans Piët Expositie: Half-om-half: kunst-vee-geschiedenis - Historisch Museum en Van Reekum Museum in Apeldoorn (Raadhuisplein 8). Van 13 april t/m 2 september. Ie en 2e paasdag en 2e pinksterdag open als zondag. Openingtijden: van dit/m zavan 10-17 uur. Zondag van 13-17 uur. Impressie van het nieuwe concertgebouw - kosten anderhalf miljard Belgische frank-dat momenteel wordt gebouwd op 'tZand in Brugge. Brugge moet het volgend jaar als culturele hoofdstad van Europa niet hebben van nóg grotere aantallen bezoekers; de organisatie zoekt naar bezinning en verdieping.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 29