PZC Grimmige actie tegen herindeling Tunnelbouwer repareert boor 17 Actievoerder uit Zuiddorpe voegt zichzelf bij Hulst Bezoekers buurthuis besmet met RS-virus Delta biedt OLAZ samenwerking aan bij afvalverwerking Middelburg kan Maxima verwachten Netelenbos heeft geen extra geld over voor Zeeuwse projecten Tegenstanders blokkeren druk kruispunt in Middelburg Auto's botsen POLDERDIJK zeeuwse almanak Wisseldienst ZEEUWS-VLAANDEREN woensdag 11 april 2001 door René van Stee TERNEUZEN - In de Terneu- zense wijk Serlippens blijken tientallen mensen te zijn be smet met het RS-virus. Opval lend is dat met name gebrui kers en bezoekers van het buurthuis aan de Professor Zeemanstraat besmet zijn ge raakt. Evenals bij secretaris van de buurtvereniging K. Kanits, is bij diverse huisartsenpraktij ken in Terneuzen niets bekend over een mogelijke epidemie in de wijk. Ook blijkt dat de ver spreiding van het RS-virus niet gebonden is aan het gebruik van een gebouw en het buurt huis dan ook niet als besmet tingshaard kan worden aange merkt. „Het RS-virus wordt verspreid via waterdruppeltjes in de lucht en brengt naast een algemene malaise symptomen als benauwdheid en chroni sche verkoudheid. Bij een nies bui van een besmette persoon kunnen dus andere mensen worden besmet, zeker als ze zich op dat moment in dezelfde ruimte bevinden", vertelt A. Bakker van de GGD Zeeland. Bakker stelt dat voldoende ventilatie in een ruimte als het buurthuis in de Serlippenswijk de kans op een besmetting met het RS-virus tot een minimum beperkt. Volgens haar kan het RS-virus weinig kwaad bij vol wassen. „Dit in tegenstelling tot kleine kinderen, bij wie het virus vaker wordt geconsta teerd. En dan met name in kin derdagverblijven of crèches waar uiteraard veel kleine kin deren samenkomen. Dit geldt eveneens voor het Rotavirus, met als bekendste symptoom diarree. Crèches en soortgelij ke instellingen krijgen in het uiterste geval, als veel kinde ren ziek zijn, het advies de deu ren enige tijd te sluiten", aldus Bakker. door Richard Hoving 1 MIDDELBURG - Tegenstan ders van de herindeling van West-Zeeuws-Vlaanderen pro testeerden gisterochtend in Middelburg. Met twintig auto's blokkeerden ze het drukke kruispunt bij de Schroeburg. De actievoerders uit Sluis-Aar- denburg nemen de kruising van het Groene Woud, de Blau- wedijk en de Schroeweg rond negen uur in. De verkeerschaos is groot. Ze delen ansichtkaar ten met het gemeentewapen uit en houden spandoeken omhoog. „Sluis-Aardenburg hecht aan haar zelfstandigheid. De blokkade valt slecht bij au tomobilisten die de Schroeburg over willen. Ze vloeken en tie ren. „Dit is toch niet normaal." Sonja van der Hooft legt ze uit waarom het gaat. Het dagelijks li provinciebestuur wil Sluis- Aardenburg en Oostburg sa menvoegen. Haar verhaal over tuigt niet. „Maar wat kan ik daar aan doen?", vraagt een au tomobilist op verontwaardigde toon. Menens De actievoerders zijn uit op pu bliciteit. Radio, televisie en kranten worden uitvoerig te woord gestaan. Volgens Piet Basting uit Retranchement is de publieksonvriendelijk actie ge rechtvaardigd. „Het is ons me nens." De afgelopen weken is een paai' keer ludiek geprotes teerd. „Maar", zegt Basting, „dat heeft het provinciebestuur nog niet op andere gedachten (Advertentie) gebracht." De politie, die in al lerijl èen omleiding heeft ver zorgd, probeert de blokkade na ruim een half in goed overleg te beëindigen. De Walcherse dis trictschef Jan Dalebout neemt actieleider Frank van Damme apart en zegt dat het afgelopen moet zijn. Van Damme besluit gehoor te geven aan de oproep. „Maar we willen nog wel een rondje door de stad rijden." On der politiebegeleiding gaat het luid toeterend richting de Markt. Op de hoek van de Lan- geviele en de Pottenmarkt slaan twee Engelse toeristen de stoet met verbazing gade. „What's going on?" Een medewerker van een kledingzaak, die op het la waai is afgekomen, geeft uit sluitsel. „They put two villages together and they do not want it." Het protestrondje voert de Zeeuws-Vlamingen langs het Abdijcomplex ('Daar zitten de boosdoeners') en eindigt op de Dam. Daar wordt geparkeerd. Een enkeling loopt naar de par keerautomaat om een kaartje te kopen. Te voet gaat het naar het provinciehuis. De actievoerders willen gedeputeerde Poppe- laars (CDA) spreken. Dat lukt niet. De actie is voorbij, zegt Van Damme. Een kopje koffie en dan terug naar de overkant. De boodschap is volgens de actieleider overgekomen. De komende weken staan geen nieuwe acties op stapel. De te genstanders van de herindeling gaan zich voorbereiden op het debat in Provinciale Staten op 29 juni. Met drieduizend tegen standers willen ze naar het Ab dijcomplex komen. De strijd gaat door, zegt Van der Hooft. „Oosburg nooit nie." Actievoerders brengen op de kruising Groene Woud, Blauwedijk en Schroeweg in Middelburg een duidelijke boodschap: Poppelaars moet ophoepelen met zijn herindelings plannen. foto Ruben Oreel door Conny van Gremberqhe TERNEUZEN - Delta Nutsbe drijven heeft het Openbaar Li chaam Afvalverwerking Zee land (OLAZ) het aanbod gedaan om in Zeeland gezamenlijk de inzameling en verwerking van huishoudelijk en bedrijfsafval op te pakken. Door samen te werken zouden de partners de hele Zeeuwse afvalmarkt be heersen zonder elkaar te becon- OLAZ heeft tot juni de tijd ge kregen om al dan niet op het aanbod in te gaan. Voorzitter K. van der Hoofd van OLAZ zei gisteren 'niet echt warm te lo pen voor het aanbod'. „Maar, als Delta kan aantonen dat sa menwerking voor beide partij en voordelig is, kunnen we het aan bod niet op voorhand afwijzen", zei Van der Hoofd. Half maart lekte uit dat Delta Nutsbedrijven plannen koes terde om met een eigen bedrijf, Delta Milieu Services, de Zeeuwse afvalmarkt op te gaan. OLAZ werkte tot dan al maan den aan een plan en een onder- SINT jANSTEEN - Op de N60 in Sint jansteen zijn gisteren om 17.25 uur een motor en een auto in botsing gekomen. Een 27-ja- rige motorrijder uit Hulst had niet tijdig in de gaten dat zijn voorganger, een 55-jarige auto mobiliste uit Stekene (B), moest remmen voor het rode licht. Bei de voertuigen raakten bescha digd. zoek om het openbaar lichaam om te bouwen tot een semi-com- mercieel afvalketenbedrijf. Alle Zeeuwse gemeenten, met uitzondering van Borsele, ver tegenwoordigd in het OLAZ hadden zich positief uitgespro ken over een ombouw van de ge meenschappelijk regeling. Het opzetje van de commissarissen van Delta betekende voor de OLAZ-bestuurders een bittere tegenvaller. Volgens voorzitter Van der Hoofd zou er op de Zeeuwse afvalmarkt geen ruim te zijn voor twee partijen. De provinciale afvalmarkt is goed voor een omzet van zo'n 100 miljoen gulden. Momenteel neemt OLAZ hiervan 85 procent voor rekening. Verstraeten - Verbrugge, gelieerd aan Delta, is goed voor het restant. „Hoe die verdeling in een toekomstige samenwerking uitpakt weet ik niet, maar Delta wil naast het huishoudelijk afval ook het be drijfsafval gaan ophalen en ver werken en dat is natuurlijk een redelijke groeimarkt. Ook voor ons", zei van der Hoofd. De OLAZ-voorzitter voelt er zelf weinig voor om met Delta een avontuur aan te gaan. „Wij hebben van een grote meerder heid van het algemeen bestuur opdracht gekregen verder te gaan met de verzelfstandiging en ombouw van OLAZ tot een meer commercieel ingesteld be drijf. Daarmee gaan we in eerste instantie verder. Delta wil ook verder met een milieudivisie. Dat mag, maar leuk vind ik het niet. Of we dingen gezamenlijk kunnen oppakken, is een zaak van het algemeen bestuur", al dus Van der Hoofd. door Wout Bareman TERNEUZEN - Tunnelbou wer Koinbinatie Middelplaat Westerschelde (KMW) gaat het lek in de afdichting van het hoofdlager van tunnelboor machine Sara van binnenuit die machine repareren. Dit ge beurt eind mei op het moment dat Sara, die de oostbuis boort, zo'n 3800 meter is gevorderd. De reparatie wordt gecombi neerd met een eerder geplande grote onderhoudsbeurt, waar voor twee weken waren uitge trokken. Er komt nu anderhal ve week bij. De reparatie kost vijf miljoen gulden. KMW-directeur R. de Leeuw dinsdagmiddag: „De hele ope ratie heeft geen enkele invloed op de opleverdatum. Het gaat om een geplande stop vlak voor we uit de solide Boomse kleilaag in het zand over de Everingen terechtkomen. Ook Neeltje Suzanna in de west buis krijgt zo'n onderhouds- stop, waarvoor twee weken zijn uitgetrokken. Bij Sara duurt het door die extra repa ratie ruim een week langer. Maar als we door blijven boren zoals nuvoorspel ik dat we het boorproces drie maanden eer der kunnen afronden dan ge pland." Volgens die planning zouden de boren in de zomer van 2002 klaar zijn; De Leeuw rekent op zo'n drie maanden tijdwinst. Hardnekkig Het bentonietlek in het hoofd lager werd een jaar geleden al geconstateerd. Vanaf dat mo ment werden de afdichtings kamers in het boorfront van dag tot dag in het oog gehou KMW-directeur R. de Leeuw geeft een toelichting op de hersteloperatie voor tunnelboor Sara en de grote onderhoudsbeurt die eraan zit te komen. foto Charles Strijd den. Toen het lek ondanks ge troffen maatregelen hardnek kig bleek, kon KMW kiezen: gewoon door boren met het ri sico dat de machine op enig moment 'piepend en krakend' tot stilstand zou komen of tus sentijds repareren. En daarbij waren er ook verschillende mogelijkheden. Reparatie vanaf de Middelplaat in de Westerschelde, waarvoor een schacht van veertig meter diende te worden gefabri ceerd, bleek te riskant en te duur. Nu is gekozen voor repa ratie van binnenuit. Om het boorfront te stabilise ren (onderzoek wees uit dat de Boomse kleiwand 'een scheur- patroon' bleek te vertonen) wordt de graafkamer volge pompt met lage-sterkte beton, nadat duikers in die kamer ter hoogte van het lager water zakken hebben aangebracht. Na uitharding vormt zich voor in de machine, tussen het snij- rad en het boorfront, een stevi ge stabiele wand van twintig centimeter, die afbrokkeling van de klei moet voorkomen. Voor uitvoering van de repara tie moeten duikers de ruimte rondom het hoofdlager eerst vrij maken. Ze verwijderen de waterzakken en restanten van de zachte beton, waarna de onderhoudsspecialisten onder normale atmosferische druk hun werk kunnen doen. Als de klus is geklaard (De Leeuw spreekt van 'een technisch hoogstandje') wordt de graaf kamer weer schoongemaakt en gevuld met een bentoniet- oplossing, waarna de druk weer wordt opgevoerd. Het snijrad wordt vijf centimeter teruggetrokken en kan vervol gens weer aan de slag. (Advertentie) GE V E L V E R F R A A I I N G Jdow Voor al uw zonwering en kozijnen Vlissingsestraat 1 4371 RA Koudekerke Telefoon: 0118-552010 Telefax: 0118-552071 II door Richard Hoving LEEUWARDEN - Prins Willcm-Alexander en zijn verloofde Maxima Zorreguieta beginnen in september met kennismakings bezoeken aan alle provinciehoofdsteden. Dat heeft burgemeester Van Maaren van Leeuwarden gisteren bekendgemaakt. De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) beves tigt dat er na de zomer kennismakingsbe zoeken komen. „Het ligt voor de hand dat alle twaalf provincies worden aangedaan", aldus een woordvoerder. Hij kon nog niet zeggen wanneer het paar Middelburg be zoekt. „Het programma is nog niet opge steld. We gaan eerst koninginnedag in Drenthe vieren.Op het Middelburgse stad huis was gisteren niets bekend over een be zoek. Het college van B en W nodigde het paar twee dagen na de verloving al uit naar door René Hoonhorst ZUIDDORPE - Hij heeft het hoofd niet in de schoot gelegd. Jan de Vaan geeft de strijd nooit op. Maar hij is 'niet idioot' en houdt de eer graag aan zichzelf. Nu definitief duidelijk is dat Zuiddorpe niet bij de nieuwe Oost-Zeeuws-Vlaamse ge meente komt, vertrekt De Vaan uit het boekweit- en asperge dorp. De Vaan en zijn vrouw verhui zen dit najaar. Naar Hulst na tuurlijk, want tenslotte heeft hij zich het laatste half jaar als ac tievoerder sterk gemaakt voor aansluiting van Zuiddorpe bij die gemeente. „Zo gezien heeft mijn vertrek een grote symboli sche waarde. Ik trek de conclu sie dat ik zelf maar naar Hulst moet gaan als Zuiddorpe geen onderdeel van een nieuwe ge meente Hulst wordtDe enige en uiterste consequentie van de verkwanseling van Zuiddorpe aan de gemeente Midden- Zeeuws-Vlaanderen. Niet mild De 62-jarige De Vaan, die langer dan zijn halve leven in Zuiddor pe woont, kijkt allesbehalve mild terug op de herindelings discussies van de afgelopen maanden. In zijn optiek hebben de Zuiddorpse volksvertegen woordigers wethouder A. van Waes (CDA) en raadslid R. van Houcke (PvdA) de gevoelens van hun dorpsgenoten niet op de juiste wijze vertaald. De actie groep waar hij deel van uit maakte, heeft zich de mond la ten snoeren tijdens het ronde- tafeloverleg in De Vlaschaard. En Hulst heeft weliswaar zijn nek uitgestoken om de KOZ- dorpen (Koewacht, Overslag en Zuiddorpe) bij Oost-Zeeuws- Vlaanderen te trekken, maar die gemeente neemt nu te snel ge noegen met het voorstel om al leen Koewacht bij de oostelijke fusiegemeente te voegen. „Dertienhonderd OZ'ers wor den afgemaakt door mkz. De dertienhonderd inwoners van Jan de Vaan houdt de eer aan zichzelf en vertrekt naar Hulst. Overslag en Zuiddorpe worden straks overweldigd door de maffiose Kanaalzone. Er zijn nu al nauwelijks bedrijven over in Zuiddorpe. Straks wordt het dorp helemaal een onderge schoven kindje en ik wil daar niet meer wonen." De Vaan en zijn vrouw hebben nog geen huis gevonden, maar het staat vast dat het nieuwe vaandel in Groot-Hulst komt te wapperen. Koewacht is uitgesloten, want dat dorp hoort over dik ander half jaar ook gewoon bij Mid den-Zeeuws-Vlaanderen, ver wacht De Vaan. „In het begin zijn Koewacht, Zuiddorpe en Overslag terecht telkens opge voerd als bij elkaar horende dorpen. Uiteindelijk zal het provinciebestuur dan ook wel beslissen dat ze alle drie naar de Kanaalzone moeten." Zijn huis, dat binnen enkele ja ren als hij zijn adviesbureau op heft toch te groot zou worden, is intussen al verkocht. Zuiddorpe is dus definitief een gepasseerd station voor De Vaan. Maar dat wil niet zeggen dat bestuurders en streekbewoners niets meer van hem zullen horen. De Vaan zal de provincie en een aantal hoofdrolspelers in de discussie over herindelingsgrenzen in elk geval nog een brief sturen over de in zijn ogen finaal verkeerde proceduregang. door Harmen van der Werf DEN HAAG - De samenwer king tussen de rijksoverheid en drie zuidelijke provincies Zee land, Noord-Brabant en Lim burg dreigt te floppen. Vrijwel alle claims van het zuiden voor (spoor)wegen zijn afgewezen door verkeersminister Netelen bos (PvdA). Gedeputeerde Hennekeij (WD), in Zeeland verantwoor delijk voor verkeer, is zwaar te leurgesteld. Hij vraagt zich af of het zin heeft verder met het Rijk te praten. Het draait concreet om de verdeling van gelden voor economische structuurverster king, kortweg ICES. De zuide lijke provincies meenden recht te hebben op vele miljarden uit die ICES-pot om achttien ver keersknelpunten vóór 2020 op te lossen. Minister Netelenbos erkende eerder dit jaar dat die knelpun ten de economische ontwikke ling van het zuiden kunnen frustreren. Dat gaf hoop, maar niet voor lang. Vorige week bleek dat Netelenbos slechts twee van de achttien claims naar het Centraal Planbureau (CPB) wil doorsturen, om ze te laten doorberekenen op hun economische effecten. De mi nister heeft eigenhandig nog één verzoek aan het lijstje toe gevoegd. En dat is het, voorlo pig. Na het CPB beslist het kabi net. De plannen die Netelenbos heeft doorgestuurd, komen uit Noord-Brabant en Limburg. Voor Zeeland zit er helemaal niets extra's in het vat. De pro vincie had extra geld gevraagd voor nieuwe goederenspoorlij nen, vanaf Vlissingen-Oost, naar Antwerpen en van de Axel- se Vlakte naar België. En er la gen claims voor een tunnel bij Sluiskil en verbreding van de weg Vlissingen-Oost/Rijksweg A58, die na de ingebruikname van de Westerscheldetunnel veel drukker zal worden. Aan het begin van haar ambts termijn op Verkeer en Water staat heeft Netelenbos Zeeland ook al in de kou gezet. Zij schoof toen de aanleg van de Dammen- route op Walcheren (met aqua duct bij Middelburg) en de verbetering van de N61 Schoon- dijke-Hoek vele jaren door, naar 2006/2007-2010. Hennekeij had overigens al een voorgevoel dat Netelenbos wei nig toeschietelijk zou zijn. Haar vorig jaar gepresenteerde Na tionaal Verkeers- en Vervoer plan 2001-2020 spreekt boek delen. Pas als er op een autosnelweg in de spits minder dan 60 kilometer per uur kan worden gereden, is er volgens het NWP sprake van een knel punt. In Zeeland speelt dat ner gens. De vraag is nu hoe het verder moet met de samenwerking tus sen de rijksoverheid en het zui den. Vorig jaar december is met veel tamtam nog een raamover eenkomst gesloten, die uitein delijk in een contract, een regio convenant, zou moeten uitmonden. De Commissarissen van de Koningin in Limburg, Zeeland en Noord-Brabant gaan binnenkort de situatie be spreken met minister De Vries van Binnenlandse Zaken, de eerstverantwoordelijke voor re- gioconvenanten. de Zeeuwse hoofdstad te komen. Volgens een woordvoerder van de gemeente Leeu warden beperken de eendaagse bezoeken zich tot de provinciehoofdsteden. Wel is het de bedoeling dat politici, het bedrijfsleven en culturele instellingen uit de hele provin cie zich presenteren aan Willem-Alexander en Maxima. Koningin Beatrix en prins Claus maakten kort na hun verloving in 1965 ook een kennismakingstournee. Na een weekje bij opa en oma gelogeerd te hebben ging Jes se, net zeven, ook thuis iedere avond tegen half acht voor de tv zitten om voor het slapen naar de serie 'Allo 'allo te kij ken. Daar konz'n moeder wel mee leven, al betekent het wat la ter opblijven dan anders. Maar ze keek wel vreemd op toen Jesse zijn fototoestel pakte en om de paar minuten een foto maakte van het tele visiebeeld. „Weet jij wel hoe veel zo'n rolletje kost?", sprak ze streng. Veel te veel om zo maar een beetjevoorde lol foto's te maken!' Jesse keek beteuterd. „Maar opa moet om de week 's avonds werken en dan kan hij niet kijken...en nu dacht ik, als ik dan foto's maak, weet hij tóch wat er gebeurd BRUGGE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 47