PZC
Grimmige actie tegen herindeling
Tunnelbouwer repareert boor
17
Actievoerder uit
Zuiddorpe voegt
zichzelf bij Hulst
Bezoekers buurthuis besmet met RS-virus
Delta biedt OLAZ
samenwerking aan
bij afvalverwerking
Middelburg kan Maxima verwachten
Netelenbos heeft geen
extra geld over voor
Zeeuwse projecten
Tegenstanders blokkeren druk kruispunt in Middelburg
Auto's botsen
POLDERDIJK
zeeuwse almanak
Wisseldienst
ZEEUWS-VLAANDEREN
woensdag 11 april 2001
door René van Stee
TERNEUZEN - In de Terneu-
zense wijk Serlippens blijken
tientallen mensen te zijn be
smet met het RS-virus. Opval
lend is dat met name gebrui
kers en bezoekers van het
buurthuis aan de Professor
Zeemanstraat besmet zijn ge
raakt.
Evenals bij secretaris van de
buurtvereniging K. Kanits, is
bij diverse huisartsenpraktij
ken in Terneuzen niets bekend
over een mogelijke epidemie in
de wijk. Ook blijkt dat de ver
spreiding van het RS-virus niet
gebonden is aan het gebruik
van een gebouw en het buurt
huis dan ook niet als besmet
tingshaard kan worden aange
merkt. „Het RS-virus wordt
verspreid via waterdruppeltjes
in de lucht en brengt naast een
algemene malaise symptomen
als benauwdheid en chroni
sche verkoudheid. Bij een nies
bui van een besmette persoon
kunnen dus andere mensen
worden besmet, zeker als ze
zich op dat moment in dezelfde
ruimte bevinden", vertelt A.
Bakker van de GGD Zeeland.
Bakker stelt dat voldoende
ventilatie in een ruimte als het
buurthuis in de Serlippenswijk
de kans op een besmetting met
het RS-virus tot een minimum
beperkt. Volgens haar kan het
RS-virus weinig kwaad bij vol
wassen. „Dit in tegenstelling
tot kleine kinderen, bij wie het
virus vaker wordt geconsta
teerd. En dan met name in kin
derdagverblijven of crèches
waar uiteraard veel kleine kin
deren samenkomen. Dit geldt
eveneens voor het Rotavirus,
met als bekendste symptoom
diarree. Crèches en soortgelij
ke instellingen krijgen in het
uiterste geval, als veel kinde
ren ziek zijn, het advies de deu
ren enige tijd te sluiten", aldus
Bakker.
door Richard Hoving
1 MIDDELBURG - Tegenstan
ders van de herindeling van
West-Zeeuws-Vlaanderen pro
testeerden gisterochtend in
Middelburg. Met twintig auto's
blokkeerden ze het drukke
kruispunt bij de Schroeburg.
De actievoerders uit Sluis-Aar-
denburg nemen de kruising van
het Groene Woud, de Blau-
wedijk en de Schroeweg rond
negen uur in. De verkeerschaos
is groot. Ze delen ansichtkaar
ten met het gemeentewapen uit
en houden spandoeken omhoog.
„Sluis-Aardenburg hecht aan
haar zelfstandigheid.
De blokkade valt slecht bij au
tomobilisten die de Schroeburg
over willen. Ze vloeken en tie
ren. „Dit is toch niet normaal."
Sonja van der Hooft legt ze uit
waarom het gaat. Het dagelijks
li provinciebestuur wil Sluis-
Aardenburg en Oostburg sa
menvoegen. Haar verhaal over
tuigt niet. „Maar wat kan ik
daar aan doen?", vraagt een au
tomobilist op verontwaardigde
toon.
Menens
De actievoerders zijn uit op pu
bliciteit. Radio, televisie en
kranten worden uitvoerig te
woord gestaan. Volgens Piet
Basting uit Retranchement is de
publieksonvriendelijk actie ge
rechtvaardigd. „Het is ons me
nens." De afgelopen weken is
een paai' keer ludiek geprotes
teerd. „Maar", zegt Basting,
„dat heeft het provinciebestuur
nog niet op andere gedachten
(Advertentie)
gebracht." De politie, die in al
lerijl èen omleiding heeft ver
zorgd, probeert de blokkade na
ruim een half in goed overleg te
beëindigen. De Walcherse dis
trictschef Jan Dalebout neemt
actieleider Frank van Damme
apart en zegt dat het afgelopen
moet zijn. Van Damme besluit
gehoor te geven aan de oproep.
„Maar we willen nog wel een
rondje door de stad rijden." On
der politiebegeleiding gaat het
luid toeterend richting de
Markt. Op de hoek van de Lan-
geviele en de Pottenmarkt slaan
twee Engelse toeristen de stoet
met verbazing gade. „What's
going on?" Een medewerker van
een kledingzaak, die op het la
waai is afgekomen, geeft uit
sluitsel. „They put two villages
together and they do not want
it."
Het protestrondje voert de
Zeeuws-Vlamingen langs het
Abdijcomplex ('Daar zitten de
boosdoeners') en eindigt op de
Dam. Daar wordt geparkeerd.
Een enkeling loopt naar de par
keerautomaat om een kaartje te
kopen. Te voet gaat het naar het
provinciehuis. De actievoerders
willen gedeputeerde Poppe-
laars (CDA) spreken. Dat lukt
niet. De actie is voorbij, zegt Van
Damme. Een kopje koffie en dan
terug naar de overkant.
De boodschap is volgens de
actieleider overgekomen. De
komende weken staan geen
nieuwe acties op stapel. De te
genstanders van de herindeling
gaan zich voorbereiden op het
debat in Provinciale Staten op
29 juni. Met drieduizend tegen
standers willen ze naar het Ab
dijcomplex komen. De strijd
gaat door, zegt Van der Hooft.
„Oosburg nooit nie."
Actievoerders brengen op de kruising Groene Woud, Blauwedijk en Schroeweg in Middelburg een duidelijke boodschap: Poppelaars moet ophoepelen met zijn herindelings
plannen. foto Ruben Oreel
door Conny van Gremberqhe
TERNEUZEN - Delta Nutsbe
drijven heeft het Openbaar Li
chaam Afvalverwerking Zee
land (OLAZ) het aanbod gedaan
om in Zeeland gezamenlijk de
inzameling en verwerking van
huishoudelijk en bedrijfsafval
op te pakken. Door samen te
werken zouden de partners de
hele Zeeuwse afvalmarkt be
heersen zonder elkaar te becon-
OLAZ heeft tot juni de tijd ge
kregen om al dan niet op het
aanbod in te gaan. Voorzitter
K. van der Hoofd van OLAZ zei
gisteren 'niet echt warm te lo
pen voor het aanbod'. „Maar,
als Delta kan aantonen dat sa
menwerking voor beide partij en
voordelig is, kunnen we het aan
bod niet op voorhand afwijzen",
zei Van der Hoofd.
Half maart lekte uit dat Delta
Nutsbedrijven plannen koes
terde om met een eigen bedrijf,
Delta Milieu Services, de
Zeeuwse afvalmarkt op te gaan.
OLAZ werkte tot dan al maan
den aan een plan en een onder-
SINT jANSTEEN - Op de N60
in Sint jansteen zijn gisteren om
17.25 uur een motor en een auto
in botsing gekomen. Een 27-ja-
rige motorrijder uit Hulst had
niet tijdig in de gaten dat zijn
voorganger, een 55-jarige auto
mobiliste uit Stekene (B), moest
remmen voor het rode licht. Bei
de voertuigen raakten bescha
digd.
zoek om het openbaar lichaam
om te bouwen tot een semi-com-
mercieel afvalketenbedrijf.
Alle Zeeuwse gemeenten, met
uitzondering van Borsele, ver
tegenwoordigd in het OLAZ
hadden zich positief uitgespro
ken over een ombouw van de ge
meenschappelijk regeling. Het
opzetje van de commissarissen
van Delta betekende voor de
OLAZ-bestuurders een bittere
tegenvaller. Volgens voorzitter
Van der Hoofd zou er op de
Zeeuwse afvalmarkt geen ruim
te zijn voor twee partijen.
De provinciale afvalmarkt is
goed voor een omzet van zo'n
100 miljoen gulden. Momenteel
neemt OLAZ hiervan 85 procent
voor rekening. Verstraeten -
Verbrugge, gelieerd aan Delta,
is goed voor het restant. „Hoe
die verdeling in een toekomstige
samenwerking uitpakt weet ik
niet, maar Delta wil naast het
huishoudelijk afval ook het be
drijfsafval gaan ophalen en ver
werken en dat is natuurlijk een
redelijke groeimarkt. Ook voor
ons", zei van der Hoofd.
De OLAZ-voorzitter voelt er
zelf weinig voor om met Delta
een avontuur aan te gaan. „Wij
hebben van een grote meerder
heid van het algemeen bestuur
opdracht gekregen verder te
gaan met de verzelfstandiging
en ombouw van OLAZ tot een
meer commercieel ingesteld be
drijf. Daarmee gaan we in eerste
instantie verder. Delta wil ook
verder met een milieudivisie.
Dat mag, maar leuk vind ik het
niet. Of we dingen gezamenlijk
kunnen oppakken, is een zaak
van het algemeen bestuur", al
dus Van der Hoofd.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Tunnelbou
wer Koinbinatie Middelplaat
Westerschelde (KMW) gaat
het lek in de afdichting van het
hoofdlager van tunnelboor
machine Sara van binnenuit
die machine repareren. Dit ge
beurt eind mei op het moment
dat Sara, die de oostbuis boort,
zo'n 3800 meter is gevorderd.
De reparatie wordt gecombi
neerd met een eerder geplande
grote onderhoudsbeurt, waar
voor twee weken waren uitge
trokken. Er komt nu anderhal
ve week bij. De reparatie kost
vijf miljoen gulden.
KMW-directeur R. de Leeuw
dinsdagmiddag: „De hele ope
ratie heeft geen enkele invloed
op de opleverdatum. Het gaat
om een geplande stop vlak
voor we uit de solide Boomse
kleilaag in het zand over de
Everingen terechtkomen. Ook
Neeltje Suzanna in de west
buis krijgt zo'n onderhouds-
stop, waarvoor twee weken
zijn uitgetrokken. Bij Sara
duurt het door die extra repa
ratie ruim een week langer.
Maar als we door blijven boren
zoals nuvoorspel ik dat we het
boorproces drie maanden eer
der kunnen afronden dan ge
pland." Volgens die planning
zouden de boren in de zomer
van 2002 klaar zijn; De Leeuw
rekent op zo'n drie maanden
tijdwinst.
Hardnekkig
Het bentonietlek in het hoofd
lager werd een jaar geleden al
geconstateerd. Vanaf dat mo
ment werden de afdichtings
kamers in het boorfront van
dag tot dag in het oog gehou
KMW-directeur R. de Leeuw geeft een toelichting op de hersteloperatie voor tunnelboor Sara en de
grote onderhoudsbeurt die eraan zit te komen. foto Charles Strijd
den. Toen het lek ondanks ge
troffen maatregelen hardnek
kig bleek, kon KMW kiezen:
gewoon door boren met het ri
sico dat de machine op enig
moment 'piepend en krakend'
tot stilstand zou komen of tus
sentijds repareren. En daarbij
waren er ook verschillende
mogelijkheden. Reparatie
vanaf de Middelplaat in de
Westerschelde, waarvoor een
schacht van veertig meter
diende te worden gefabri
ceerd, bleek te riskant en te
duur. Nu is gekozen voor repa
ratie van binnenuit.
Om het boorfront te stabilise
ren (onderzoek wees uit dat de
Boomse kleiwand 'een scheur-
patroon' bleek te vertonen)
wordt de graafkamer volge
pompt met lage-sterkte beton,
nadat duikers in die kamer ter
hoogte van het lager water
zakken hebben aangebracht.
Na uitharding vormt zich voor
in de machine, tussen het snij-
rad en het boorfront, een stevi
ge stabiele wand van twintig
centimeter, die afbrokkeling
van de klei moet voorkomen.
Voor uitvoering van de repara
tie moeten duikers de ruimte
rondom het hoofdlager eerst
vrij maken. Ze verwijderen de
waterzakken en restanten van
de zachte beton, waarna de
onderhoudsspecialisten onder
normale atmosferische druk
hun werk kunnen doen. Als de
klus is geklaard (De Leeuw
spreekt van 'een technisch
hoogstandje') wordt de graaf
kamer weer schoongemaakt
en gevuld met een bentoniet-
oplossing, waarna de druk
weer wordt opgevoerd. Het
snijrad wordt vijf centimeter
teruggetrokken en kan vervol
gens weer aan de slag.
(Advertentie)
GE V E L V E R F R A A I I N G
Jdow
Voor al uw zonwering en kozijnen
Vlissingsestraat 1
4371 RA Koudekerke
Telefoon: 0118-552010
Telefax: 0118-552071
II
door Richard Hoving
LEEUWARDEN - Prins Willcm-Alexander
en zijn verloofde Maxima Zorreguieta
beginnen in september met kennismakings
bezoeken aan alle provinciehoofdsteden.
Dat heeft burgemeester Van Maaren van
Leeuwarden gisteren bekendgemaakt.
De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) beves
tigt dat er na de zomer kennismakingsbe
zoeken komen. „Het ligt voor de hand dat
alle twaalf provincies worden aangedaan",
aldus een woordvoerder. Hij kon nog niet
zeggen wanneer het paar Middelburg be
zoekt. „Het programma is nog niet opge
steld. We gaan eerst koninginnedag in
Drenthe vieren.Op het Middelburgse stad
huis was gisteren niets bekend over een be
zoek. Het college van B en W nodigde het
paar twee dagen na de verloving al uit naar
door René Hoonhorst
ZUIDDORPE - Hij heeft het
hoofd niet in de schoot gelegd.
Jan de Vaan geeft de strijd nooit
op. Maar hij is 'niet idioot' en
houdt de eer graag aan zichzelf.
Nu definitief duidelijk is dat
Zuiddorpe niet bij de nieuwe
Oost-Zeeuws-Vlaamse ge
meente komt, vertrekt De Vaan
uit het boekweit- en asperge
dorp.
De Vaan en zijn vrouw verhui
zen dit najaar. Naar Hulst na
tuurlijk, want tenslotte heeft hij
zich het laatste half jaar als ac
tievoerder sterk gemaakt voor
aansluiting van Zuiddorpe bij
die gemeente. „Zo gezien heeft
mijn vertrek een grote symboli
sche waarde. Ik trek de conclu
sie dat ik zelf maar naar Hulst
moet gaan als Zuiddorpe geen
onderdeel van een nieuwe ge
meente Hulst wordtDe enige en
uiterste consequentie van de
verkwanseling van Zuiddorpe
aan de gemeente Midden-
Zeeuws-Vlaanderen.
Niet mild
De 62-jarige De Vaan, die langer
dan zijn halve leven in Zuiddor
pe woont, kijkt allesbehalve
mild terug op de herindelings
discussies van de afgelopen
maanden. In zijn optiek hebben
de Zuiddorpse volksvertegen
woordigers wethouder A. van
Waes (CDA) en raadslid R. van
Houcke (PvdA) de gevoelens
van hun dorpsgenoten niet op de
juiste wijze vertaald. De actie
groep waar hij deel van uit
maakte, heeft zich de mond la
ten snoeren tijdens het ronde-
tafeloverleg in De Vlaschaard.
En Hulst heeft weliswaar zijn
nek uitgestoken om de KOZ-
dorpen (Koewacht, Overslag en
Zuiddorpe) bij Oost-Zeeuws-
Vlaanderen te trekken, maar die
gemeente neemt nu te snel ge
noegen met het voorstel om al
leen Koewacht bij de oostelijke
fusiegemeente te voegen.
„Dertienhonderd OZ'ers wor
den afgemaakt door mkz. De
dertienhonderd inwoners van
Jan de Vaan houdt de eer aan
zichzelf en vertrekt naar Hulst.
Overslag en Zuiddorpe worden
straks overweldigd door de
maffiose Kanaalzone. Er zijn nu
al nauwelijks bedrijven over in
Zuiddorpe. Straks wordt het
dorp helemaal een onderge
schoven kindje en ik wil daar
niet meer wonen." De Vaan en
zijn vrouw hebben nog geen
huis gevonden, maar het staat
vast dat het nieuwe vaandel in
Groot-Hulst komt te wapperen.
Koewacht is uitgesloten, want
dat dorp hoort over dik ander
half jaar ook gewoon bij Mid
den-Zeeuws-Vlaanderen, ver
wacht De Vaan. „In het begin
zijn Koewacht, Zuiddorpe en
Overslag terecht telkens opge
voerd als bij elkaar horende
dorpen. Uiteindelijk zal het
provinciebestuur dan ook wel
beslissen dat ze alle drie naar de
Kanaalzone moeten."
Zijn huis, dat binnen enkele ja
ren als hij zijn adviesbureau op
heft toch te groot zou worden, is
intussen al verkocht. Zuiddorpe
is dus definitief een gepasseerd
station voor De Vaan. Maar dat
wil niet zeggen dat bestuurders
en streekbewoners niets meer
van hem zullen horen. De Vaan
zal de provincie en een aantal
hoofdrolspelers in de discussie
over herindelingsgrenzen in elk
geval nog een brief sturen over
de in zijn ogen finaal verkeerde
proceduregang.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De samenwer
king tussen de rijksoverheid en
drie zuidelijke provincies Zee
land, Noord-Brabant en Lim
burg dreigt te floppen. Vrijwel
alle claims van het zuiden voor
(spoor)wegen zijn afgewezen
door verkeersminister Netelen
bos (PvdA).
Gedeputeerde Hennekeij
(WD), in Zeeland verantwoor
delijk voor verkeer, is zwaar te
leurgesteld. Hij vraagt zich af of
het zin heeft verder met het Rijk
te praten. Het draait concreet
om de verdeling van gelden voor
economische structuurverster
king, kortweg ICES. De zuide
lijke provincies meenden recht
te hebben op vele miljarden uit
die ICES-pot om achttien ver
keersknelpunten vóór 2020 op
te lossen.
Minister Netelenbos erkende
eerder dit jaar dat die knelpun
ten de economische ontwikke
ling van het zuiden kunnen
frustreren. Dat gaf hoop, maar
niet voor lang. Vorige week
bleek dat Netelenbos slechts
twee van de achttien claims
naar het Centraal Planbureau
(CPB) wil doorsturen, om ze te
laten doorberekenen op hun
economische effecten. De mi
nister heeft eigenhandig nog
één verzoek aan het lijstje toe
gevoegd. En dat is het, voorlo
pig. Na het CPB beslist het kabi
net.
De plannen die Netelenbos
heeft doorgestuurd, komen uit
Noord-Brabant en Limburg.
Voor Zeeland zit er helemaal
niets extra's in het vat. De pro
vincie had extra geld gevraagd
voor nieuwe goederenspoorlij
nen, vanaf Vlissingen-Oost,
naar Antwerpen en van de Axel-
se Vlakte naar België. En er la
gen claims voor een tunnel bij
Sluiskil en verbreding van de
weg Vlissingen-Oost/Rijksweg
A58, die na de ingebruikname
van de Westerscheldetunnel
veel drukker zal worden.
Aan het begin van haar ambts
termijn op Verkeer en Water
staat heeft Netelenbos Zeeland
ook al in de kou gezet. Zij schoof
toen de aanleg van de Dammen-
route op Walcheren (met aqua
duct bij Middelburg) en de
verbetering van de N61 Schoon-
dijke-Hoek vele jaren door,
naar 2006/2007-2010.
Hennekeij had overigens al een
voorgevoel dat Netelenbos wei
nig toeschietelijk zou zijn. Haar
vorig jaar gepresenteerde Na
tionaal Verkeers- en Vervoer
plan 2001-2020 spreekt boek
delen. Pas als er op een
autosnelweg in de spits minder
dan 60 kilometer per uur kan
worden gereden, is er volgens
het NWP sprake van een knel
punt. In Zeeland speelt dat ner
gens.
De vraag is nu hoe het verder
moet met de samenwerking tus
sen de rijksoverheid en het zui
den. Vorig jaar december is met
veel tamtam nog een raamover
eenkomst gesloten, die uitein
delijk in een contract, een regio
convenant, zou moeten
uitmonden. De Commissarissen
van de Koningin in Limburg,
Zeeland en Noord-Brabant
gaan binnenkort de situatie be
spreken met minister De Vries
van Binnenlandse Zaken, de
eerstverantwoordelijke voor re-
gioconvenanten.
de Zeeuwse hoofdstad te komen. Volgens
een woordvoerder van de gemeente Leeu
warden beperken de eendaagse bezoeken
zich tot de provinciehoofdsteden. Wel is het
de bedoeling dat politici, het bedrijfsleven
en culturele instellingen uit de hele provin
cie zich presenteren aan Willem-Alexander
en Maxima. Koningin Beatrix en prins
Claus maakten kort na hun verloving in
1965 ook een kennismakingstournee.
Na een weekje bij opa en oma
gelogeerd te hebben ging Jes
se, net zeven, ook thuis iedere
avond tegen half acht voor de
tv zitten om voor het slapen
naar de serie 'Allo 'allo te kij
ken.
Daar konz'n moeder wel mee
leven, al betekent het wat la
ter opblijven dan anders.
Maar ze keek wel vreemd op
toen Jesse zijn fototoestel
pakte en om de paar minuten
een foto maakte van het tele
visiebeeld. „Weet jij wel hoe
veel zo'n rolletje kost?",
sprak ze streng. Veel te veel
om zo maar een beetjevoorde
lol foto's te maken!'
Jesse keek beteuterd. „Maar
opa moet om de week 's
avonds werken en dan kan
hij niet kijken...en nu dacht
ik, als ik dan foto's maak,
weet hij tóch wat er gebeurd
BRUGGE