PZC
Nog één zomer fileleed bij brug
Tunnelbouwer repareert boor
Zeeuws-Vlaamse
actie leidt tot chaos
in Middelburg
Delta biedt OLAZ
samenwerking aan
bij afvalverwerking
Middelburg kan Maxima verwachten
Netelenbos heeft geen
extra geld over voor
Zeeuwse projecten
Begin werkzaamheden voor tweede verbinding Zandkreekdam
Kamer wil eind
aan misbruik
recreatiewoning
Rijbewijs kwijt
na drankrit
POLDERDIJK
Automobilist
valt vrouw lastig
zeeuwse almanak
Wisseldienst
JCi
MIDDEN
woensdag 11 april 2001
door Ben Jansen
WILHELMINADORP - Het is
nog één zomer behelpen op de
Zandkreekdam tussen Noord
en Zuid-Beveland. Het knel
punt dat de brug in deze dam
vormt voor zowel het wegver
keer als de scheepvaart, is vol
gend jaar grotendeels opgelost.
Een tweede brug en een daarop
aansluitende lus zorgen ervoor
dat de wachttijden voor beide
verkeersstromen aanmerkelijk
worden beperkt.
Gedeputeei'de J. Hennekeij en
directeur W. Broeders van
Rijkswaterstaat gaven gisteren
het startsein voor de werkzaam
heden op de Zandkreekdam.
Vanaf de klipper Avontuur lie
ten ze de scheepshoorn klinken,
waarna op de wal een bord met
de afbeelding van de tweede
brug werd onthuld. Deze han
deling symboliseerde de. zoals
Hennekeij het even tevoren
noemde, 'voorbeeldige samen
werking' tussen provincie en
Rijkswaterstaat. Ze brengen de
kosten (22 miljoen gulden) sa
men op.
Wat Hennekeij betreft smaakt
die samenwerking naar meer.
Hij noemde de aansluiting van
de Westerscheldetunnel op
rijksweg A58 en de tunnel bij
Sluiskil. Broeders deed evenwel
zijn best om vervolgens een zo
neutraal mogelijk gezicht te
trekken bij het horen van Hen-
nekeijs avances.
Als beheerder van de weg over
de Zandkreekdam is de provin
cie er veel aan gelegen de door
stroming van het verkeer te be
vorderen.
Rijkswaterstaat heeft nog een
ander belang. Sluis en brug val
len onder de hoede van het Rijk.
De uit 1960stammende brug be
gon Rijkswaterstaat enkele ja
ren geleden zorgen te baren. De
brug is aan de westkant voor
zien van een uitkraging voor het
langzaam verkeer, die aansluit
op de parallelweg in over de
dam. Dat verkeer is in de loop
der jaren zo zwaar geworden
dat vervormingen in de uitkra
ging zijn optreden. Uit veilig
heidsoverwegingen heeft Rijks
waterstaat begin vorig jaar
besloten de westelijke strook
van de brug gesloten te verkla
ren voor voertuigen zwaarder
van tien ton. Dit verkeer wordt
nu over de hoofdrijbaan geleid.
Lus
Deze categorie voertuigen gaat
wanneer de nieuwe brug klaar
is, van de lus over de westkant
van de sluis gebruik maken. Al
leen wanneer de bestaande brug
opengaat en het gewone verkeer
via de lus over de nieuwe brug
wordt geleid, moet het lang
zaam verkeer wachten.
De komende maanden worden
de voorbereidingen getroffen
voor cle bouw van de tweede
brug over de Zandkreeksluis.
De werkzaamheden bestaan uit
wegbaggeren van slib, slopen
van een deel van het remmings-
werk, slaan van damwand en
het maken van landhoofden
voor de brug. De constructie van
de brug begint in juni. Hij wordt
in de loop van februari volgend
jaar geplaatst. De lus die het
verkeer over de nieuwe brug
leidt, kan nog even wachten. De
provincie is van plan dit deel
van het project eind dit jaar aan
te besteden.
Het is de bedoeling dat de omlei
dingsroute over de Zandkreek
sluis in juni volgend jaar in ge
bruik wordt genomen. Dan
keert de rust nog niet terug op de
Zandkreekdam. Rijkswater
staat wil In 2002 beginnen met
de bouw van een grote duiker in
de Zandkreekdam om het Veer-
se Meer met water uit de Ooster-
schelde te verversen. Dit zoge
noemde doorlaatmiddel moet in
2004 gereed zijn. Rijkswater
staat is ook van plan een nieuw
bedieningsgebouw bij de sluis
neer te zetten.
DEN HAAG - Het aanbieden en
verkopen van recreatiewonin
gen voor permanente bewoning
moet zwaar worden bestraft.
GroenLinks diende hiertoe gis
teren een motie in de Tweede
Kamer, met steun van PvdA,
CDA, D66 en SP. In de motie,
waarvoor een Kamermeerder
heid is, wordt minister Pronk
gevraagd de verkoop van va
kantiehuizen voor permanente
bewoning onder de Wet Econo
mische Delicten te brengen.
Pronk beloofde voor de zomer
vakantie te overleggen met zijn
collega op Justitie om tot een
wetswijziging te komen.
De Tweede Kamer wil er uiter
lijk augustus al over praten.
Advertentie
Gedeputeerde Hennekeij (midden) laat als startsein van de operatie Zandkreekdam op de klipper Avontuur de scheepshoorn loeien.
foto Dirk-Jan Gjeltema
doorConny van Gremberghe
TERNEUZEN - Delta Nutsbe
drijven heeft het Openbaar Li
chaam Afvalverwerking Zee
land (OLAZ) het aanbod gedaan
om in Zeeland gezamenlijk de
inzameling en verwerking van
huishoudelijk en bedrijfsafval
op te pakken. Door samen te
werken zouden de partners de
hele Zeeuwse afvalmarkt be
heersen zonder elkaar te becon
curreren.
OLAZ heeft tot juni cle tijd ge
kregen om al dan niet op het
aanbod in te gaan. Voorzitter
K. van der Hoofd van OLAZ zei
gisteren 'niet echt warm te lo
pen voor het aanbod'. „Maar,
als Delta kan aantonen dat sa
menwerking voor beide partijen
voordelig is, kunnen we het aan
bod niet op voorhand afwijzen",
zei Van der Hoofd.
Half maart lekte uit dat Delta
Nutsbedrijven plannen koes
terde om met een eigen bedrijf,
Delta Milieu Services, de
Zeeuwse afvalmarkt op te gaan.
OLAZ werkte tot dan al maan
den aan een plan en een onder
zoek om het openbaar lichaam
VLISSINGEN - Een 44-jarige
automobilist uit Vlissingen is
maandagnacht op cle Sloeweg
aangehouden omdat hij teveel
had gedronken.
Ook werd zijn rijbewijs ingeno
men. Hij had drie keer zoveel
had gedronken dan toegestaan.
om te bouwen tot een semi-com-
mercieel afvalketenbeclrijf.
Alle Zeeuwse gemeenten, met
uitzondering van Borsele, ver
tegenwoordigd in het OLAZ
hadden zich positief uitgespro
ken over een ombouw van de ge
meenschappelijk regeling. Het
opzetje van de commissarissen
van Delta betekende voor de
OLAZ-bestuurders een bittere
tegenvaller. Volgens voorzitter
Van der Hoofd zou er op de
Zeeuwse afvalmarkt geen ruim
te zijn voor twee partijen,
De provinciale afvalmarkt is
goed voor een omzet van zo'n
100 miljoen gulden. Momenteel
neemt OLAZ hiervan 85 procent
voor rekening. Verstraeten -
Verbrugge, gelieerd aan Delta,
is goed voor het restant. „Hoe
die verdeling in een toekomstige
samenwerking uitpakt weet ik
niet, maar Delta wil naast het
huishoudelijk afval ook het be
drijfsafval gaan ophalen en ver
werken en dat is natuurlijk een
redelijke groeimarkt. Ook voor
ons", zei van der Hoofd.
De OLAZ-voorzitter voelt er
zelf weinig voor om met Delta
een avontuur aan te gaan. „Wij
hebben van een grote meerder
heid van het algemeen bestuur
opdracht gekregen verder te
gaan met de verzelfstandiging
en ombouw van OLAZ tot een
meer commercieel ingesteld be
drijf. Daarmee gaan we in eerste
instantie verder. Delta wil ook
verder met een milieudivisie.
Dat mag, maar leuk vind ik het
niet. Of we dingen gezamenlijk
kunnen oppakken, is een zaak
van het algemeen bestuur", al
dus Van der Hoofd.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Tunnelbou
wer Kombinatie Middelplaat
Westerschelde (KMW) gaat
het lek in de afdichting van het
hoofdlager van tunnelboor
machine Sara van binnenuit
die machine repareren. Dit ge
beurt eind mei op het moment
dat Sara, die de oostbuis boort,
zo'n 3800 meter is gevorderd.
De reparatie wordt gecombi
neerd met een eerder geplande
grote onderhoudsbeurt, waar
voor twee weken waren uitge
trokken. Er komt nu anderhal
ve week bij. De reparatie kost
vijf miljoen gulden.
KMW-directeur R. de Leeuw
dinsdagmiddag: „De hele ope
ratie heeft geen enkele invloed
op de opleverdatum. Het gaat
om een geplande stop vlak
voor we uit de solide Boomse
kleilaag in het zand over de
Everingen terechtkomen. Ook
Neeltje Suzanna in de west
buis krijgt zo'n onderhouds-
stop, waarvoor twee weken
zijn uitgetrokken. Bij Sara
duurt het door clie extra repa
ratie ruim een week langer.
Maar als we door blijven boren
zoals nu, voorspel ik dat we het
boorproces drie maanden eer
der kunnen afronden dan ge
pland." Volgens die planning
zouden de boren in de zomer
van 2002 klaar zijn; De Leeuw
rekent op zo'n drie maanden
tijdwinst.
Hardnekkig
Het bentonietlek in het hoofd
lager werd een jaar geleden al
geconstateerd. Vanaf dat mo
ment werden de afdichtings
kamers in het boorfront van
dag tot dag in het oog gehou
KMW-directeur R. de Leeuw geeft een toelichting op de hersteloperatie voor tunnelboor Sara
grote onderhoudsbeurt die eraan zit te komen ru""'A"4
den. Toen het lek ondanks ge
troffen maatregelen hardnek
kig bleek, kon KMW kiezen:
gewoon door boren met het ri
sico dat de machine op enig
moment 'piepend en krakend'
tot stilstand zou komen of tus
sentijds repareren. En daarbij
waren er ook verschillende
mogelijkheden. Reparatie
vanaf de Middelplaat in de
Westerschelde, waarvoor een
schacht van veertig meter
diende te worden gefabri
ceerd, bleek te riskant en te
duur. Nu is gekozen voor repa
ratie van binnenuit.
Om het boorfront te stabilise
ren (onderzoek wees uit dat de
Boomse kleiwand 'een scheur-
patroon' bleek te vertonen)
wordt de graafkamer volge
pompt met lage-sterkte beton,
nadat duikers in die kamer ter
hoogte van het lager water
zakken hebben aangebracht.
Na uitharding vormt zich voor
in de machine, tussen het snij-
rad en het boorfront, een stevi
ge stabiele wand van twintig
centimeter, die afbrokkeling
van de klei moet voorkomen.
Voor uitvoering van de repara
tie moeten duikers de ruimte
foto Charles Strijd
rondom het hoofdlager eerst
vrij maken. Ze verwijderen de
waterzakken en restanten van
de zachte beton, waarna de
onderhoudsspecialisten onder
nomiale atmosferische druk
htm werk kunnen doen. Als de
klus is geklaard (De Leeuw
spreekt van 'een technisch
hoogstandje') wordt de graaf
kamer weer schoongemaakt
en gevuld met een benton iet
oplossing, waarna de druk
weer wordt opgevoerd. Het
snijrad wordt vijf centimeter
teruggetrokken en kan vervol
gens weer aan de slag.
(Advertentie)
GEVELVERFRAAÏING
Voor al uw zonwering en kozijnen
Vlissingsestraat 1
4371 RA Koudekerks
Telefoon: 0118-552010
Telefax: 0118-552071
door Richard Hoving
LEEUWARDEN - Prins Willem-Alexander
en zijn verloofde Maxima Zorreguieta
beginnen in september met kennismakings
bezoeken aan alle provinciehoofdsteden.
Dat heeft burgemeester Van Maaren van
Leeuwarden gisteren bekendgemaakt.
De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) beves
tigt dat er na de zomer kennismakingsbe
zoeken komen. „Het ligt voor de hand dat
alle twaalf provincies worden aangedaan",
aldus een woordvoerder. Hij kon nog niet
zeggen wanneer het paar Middelburg be
zoekt. „Het programma is nog niet opge
steld. We gaan eerst koninginnedag in
Drenthe vieren.Op het Middelburgse stad
huis was gisteren niets bekend over een be
zoek. Het college van B en W nodigde het
paar twee dagen na de verloving al uit naar
door Richard Hoving
MIDDELBURG - Tegenstan
ders van de herindeling van
West-Zeeuws-Vlaanderen pro
testeerden gisterochtend in
Middelburg. Met twintig auto's
blokkeerden ze het drukke
kruispunt bij de Schroeburg.
De actievoerders uit Sluis-Aar
denburg nemen de kruising van
het Groene Woud, de Blau-
wedijk en de Schroeweg rond
negen uur in. De verkeerschaos
is groot. Ze delen ansichtkaar
ten met het gemeentewapen uit
en houden spandoeken omhoog.
„Sluis-Aardenburg hecht aan
haar zelfstandigheid."
De blokkade valt slecht bij au
tomobilisten die de Schroebrug
over willen. Ze vloeken en tie
ren. „Dit is toch niet normaal."
Sonja van der Hooft legt ze uit
waarom het gaat. Het dagelijks
provinciebestuur wil Sluis-
Aardenburg en Oostburg sa
menvoegen. Haar verhaal over
tuigt niet. „Maar wat kan ik
daar aan doen?", vraagt een au
tomobilist op verontwaardigde
toon.
De actievoerders zijn uit op pu
bliciteit. Radio, televisie en
kranten worden uitvoerig te
woord gestaan. Volgens Piet
Basting uit Retranchement is de
publieksonvriendelijk actie ge
rechtvaardigd. „Het is ons me
nens."
De afgelopen weken is een paar
keer ludiek geprotesteerd.
„Maar", zegt Basting, „dat heeft
het provinciebestuur nog niet
op andere gedachten gebracht."
Afgelopen
De politie, die in allerijl een om
leiding heeft verzorgd, probeert
de blokkade na ruim een half in
goed overleg te beëindigen. De
Walcherse districtschef Jan Da
lebout neemt actieleider Frank
van Damme apart en zegt dat
het afgelopen moet zijn. Van
Damme besluit gehoor te geven
aan de oproep. „Maar we willen
nog wel een rondje door de stad
rijden."
Onder politiebegeleiding gaat
het luid toeterend richting de
Markt. Op de hoek van de Lan-
geviele en de Pottenmarkt slaan
twee Engelse toeristen de stoet
met verbazing gade. „What's
going on?" Een medewerker van
een kledingzaak, die op het la
waai is afgekomen, geeft uit
sluitsel. „They put two villages
together and they do not want
it."
Het protestrondje voert de
Zeeuws-Vlamingen langs het
Abdijcomplex ('Daar zitten de
boosdoeners') en eindigt op de
Dam. Daar wordt geparkeerd.
Een enkeling loopt naar de par
keerautomaat om een kaartje te
kopen. Te voet gaat het naar het
provinciehuis. De actievoerders
willen gedeputeerde Poppe-
laars (CDA) spreken. Dat lukt
niet. De actie is voorbij, zegt Van
Damme. Een kopje koffie en dan
terug naar de overkant.
Debat
De boodschap is volgens de
actieleider overgekomen. De
komende weken staan geen
nieuwe acties op stapel. De te
genstanders van de herindeling
gaan zich voorbereiden op het
debat in Provinciale Staten op
29 juni. Met drieduizend tegen
standers willen ze naar het Ab
dijcomplex komen. De strijd
gaat door, zegt Van der Hooft.
„Oosburg nooit nie."
VLISSINGEN - Een 18-jarige
vrouw uit Vlissingen is gister
morgen op de Abeelseweg in
Middelburg lastig gevallen.
De vrouw fietste rond half ne
gen in de richting van Middel
burg, toen ze werd ingehaald
door een personenauto. Ter
hoogte van de Vlissingse Water
gang stond de auto van de be
stuurder op de weg.
Hij sprak haar aan en pakte
haar bij de schouder. Toen ze
haar mobiele telefoon wilde
pakken, ging de man opzij en
kon de vrouw doorfietsen.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De samenwer
king tussen de rijksoverheid en
drie zuidelijke provincies Zee
land, Noord-Brabant en Lim
burg dreigt te floppen. Vrijwel
alle claims van het zuiden voor
(spoor)wegen zijn afgewezen
door verkeersminister Netelen
bos (PvdA).
Gedeputeerde J. Hennekeij
(WD), in Zeeland verantwoor
delijk voor verkeer, is zwaar te
leurgesteld. Hij vraagt zich af of
het zin heeft verder met het Rijk
te praten. Het draait concreet
om de verdeling van gelden voor
economische structuurverster
king, kortweg ICES. De zuide
lijke provincies meenden recht
te hebben op vele miljarden uit
die ICES-pot om achttien ver
keersknelpunten vóór 2020 op
te lossen.
Minister Netelenbos erkende
eerder dit jaar dat die knelpun
ten de economische ontwikke
ling van het zuiden kunnen
frustreren. Dat gaf hoop, maar
niet voor lang. Vorige week
bleek dat Netelenbos slechts
twee van de achttien claims
naar het Centraal Planbureau
(CPB) wil doorsturen, om ze te
laten doorberekenen op hun
economische effecten. De mi
nister heeft eigenhandig nog
één verzoek aan het lijstje toe
gevoegd. En dat is het, voorlo
pig. Na het CPB beslist het kabi
net.
De plannen die Netelenbos
heeft doorgestuurd, komen uit
Noord-Brabant en Limburg.
Voor Zeeland zit er helemaal
niets extra's in het vat. De pro
vincie had extra geld gevraagd
voor nieuwe goederenspoorlij
nen, vanaf Vlissingen-Oost,
naar Antwerpen en van de Axel-
se Vlakte naar België. En er la
gen claims voor een tunnel bij
Sluiskil en verbreding van de
weg Vlissingen-Oost/Rijksweg
A58, die na de ingebruikname
van de Westerscheldetunnel
veel drukker zal worden.
Aan het begin van haar ambts
termijn op Verkeer en Water
staat heeft Netelenbos Zeeland
ook al in de kou gezet. Zij schoof
toen de aanleg van de Dammen-
route op Walcheren (met aqua
duct bij Middelburg) en de
verbetering van de N61 Schoon-
dijke-Hoek vele jaren door,
naar 2006/2007-2010.
Hennekeij had overigens al een
voorgevoel dat Netelenbos wei
nig toeschietelijk zou zijn. Haar
vorig jaar gepresenteex-de Na
tionaal Verkeers- en Vervoer
plan 2001-2020 spreekt boek
delen. Pas als er op een
axxtosnelweg in de spits minder
dan 60 kilometer per uur kan
worden gex*eden, is er volgens
het NWP sprake van een knel
punt. In Zeeland speelt dat ner
gens.
De vi'aag is nu hoe het verder
moet met de samenwerking tus
sen de rijksoverheid en het zui
den. Voxüg jaar december is met
veel tamtam nog een raamovex1-
eenkomst gesloten, die uitein
delijk in een contract, een regio
convenant, zou moeten
uitmonden. De Commissarissen
van de Koningin in Limburg,
Zeeland en Noord-Brabant
gaan binnenkort de situatie be
spreken met minister De Vries
van Binnenlandse Zaken, de
eerstverantwoordelijke voor re-
gioconvenanten.
de Zeeuwse hoofdstad te komen. Volgens
een woordvoerder van de gemeente Leeu-
warden beperken de eendaagse bezoeken
zich tot de provinciehoofdsteden. Wel is het
de bedoeling dat politici, het bedrijfsleven
en culturele instellingen uit de hele provin
cie zich presentei'en aan Willem-Alexander
en Maxima. Koningin Beatrix en prins
Claus maakten kox-t na hun verloving in
1965 ook een kennismakingstournee.
Na een weekje bij opa en oma
gelogeerd te hebben ging Jes
se, net zeven, ook thuis iedere
avond tegen half acht voor de
tv zitten om voor het slapen
naar de serie 'Allo 'allo te kij-
I ken.
Daar kon z'n moeder wel mee
leven, al betekent het wat la-
1 ter opblijven dan anders.
Maar ze keek wel vreemd op
toen Jesse zijn fototoestel
pakte en om de paar minuten
een foto maakte van het tele
visiebeeld. „Weet jij wel hoe
veel zo'n rolletje kost?",
sprak ze streng. Veel te veel
om zo maar een beetje voorde
lol foto's te maken!'
Jesse keek beteuterd. „Maar
opa moet om de week 's
avonds werken en dan kan
hij niet kijken...en nu dacht
ik, als ik dan foto's maak,
weet hij tóch wat er.gëbeurd
is..."