PZC Nog één zomer fileleed bij brug Tunnelbouwer repareert boor Zeeuws-Vlaamse actie leidt tot chaos in Middelburg Delta biedt OLAZ samenwerking aan bij afvalverwerking Middelburg kan Maxima verwachten Netelenbos heeft geen extra geld over voor Zeeuwse projecten Begin werkzaamheden voor tweede verbinding Zandkreekdam Kamer wil eind aan misbruik recreatiewoning Rijbewijs kwijt na drankrit POLDERDIJK Automobilist valt vrouw lastig zeeuwse almanak Wisseldienst JCi MIDDEN woensdag 11 april 2001 door Ben Jansen WILHELMINADORP - Het is nog één zomer behelpen op de Zandkreekdam tussen Noord en Zuid-Beveland. Het knel punt dat de brug in deze dam vormt voor zowel het wegver keer als de scheepvaart, is vol gend jaar grotendeels opgelost. Een tweede brug en een daarop aansluitende lus zorgen ervoor dat de wachttijden voor beide verkeersstromen aanmerkelijk worden beperkt. Gedeputeei'de J. Hennekeij en directeur W. Broeders van Rijkswaterstaat gaven gisteren het startsein voor de werkzaam heden op de Zandkreekdam. Vanaf de klipper Avontuur lie ten ze de scheepshoorn klinken, waarna op de wal een bord met de afbeelding van de tweede brug werd onthuld. Deze han deling symboliseerde de. zoals Hennekeij het even tevoren noemde, 'voorbeeldige samen werking' tussen provincie en Rijkswaterstaat. Ze brengen de kosten (22 miljoen gulden) sa men op. Wat Hennekeij betreft smaakt die samenwerking naar meer. Hij noemde de aansluiting van de Westerscheldetunnel op rijksweg A58 en de tunnel bij Sluiskil. Broeders deed evenwel zijn best om vervolgens een zo neutraal mogelijk gezicht te trekken bij het horen van Hen- nekeijs avances. Als beheerder van de weg over de Zandkreekdam is de provin cie er veel aan gelegen de door stroming van het verkeer te be vorderen. Rijkswaterstaat heeft nog een ander belang. Sluis en brug val len onder de hoede van het Rijk. De uit 1960stammende brug be gon Rijkswaterstaat enkele ja ren geleden zorgen te baren. De brug is aan de westkant voor zien van een uitkraging voor het langzaam verkeer, die aansluit op de parallelweg in over de dam. Dat verkeer is in de loop der jaren zo zwaar geworden dat vervormingen in de uitkra ging zijn optreden. Uit veilig heidsoverwegingen heeft Rijks waterstaat begin vorig jaar besloten de westelijke strook van de brug gesloten te verkla ren voor voertuigen zwaarder van tien ton. Dit verkeer wordt nu over de hoofdrijbaan geleid. Lus Deze categorie voertuigen gaat wanneer de nieuwe brug klaar is, van de lus over de westkant van de sluis gebruik maken. Al leen wanneer de bestaande brug opengaat en het gewone verkeer via de lus over de nieuwe brug wordt geleid, moet het lang zaam verkeer wachten. De komende maanden worden de voorbereidingen getroffen voor cle bouw van de tweede brug over de Zandkreeksluis. De werkzaamheden bestaan uit wegbaggeren van slib, slopen van een deel van het remmings- werk, slaan van damwand en het maken van landhoofden voor de brug. De constructie van de brug begint in juni. Hij wordt in de loop van februari volgend jaar geplaatst. De lus die het verkeer over de nieuwe brug leidt, kan nog even wachten. De provincie is van plan dit deel van het project eind dit jaar aan te besteden. Het is de bedoeling dat de omlei dingsroute over de Zandkreek sluis in juni volgend jaar in ge bruik wordt genomen. Dan keert de rust nog niet terug op de Zandkreekdam. Rijkswater staat wil In 2002 beginnen met de bouw van een grote duiker in de Zandkreekdam om het Veer- se Meer met water uit de Ooster- schelde te verversen. Dit zoge noemde doorlaatmiddel moet in 2004 gereed zijn. Rijkswater staat is ook van plan een nieuw bedieningsgebouw bij de sluis neer te zetten. DEN HAAG - Het aanbieden en verkopen van recreatiewonin gen voor permanente bewoning moet zwaar worden bestraft. GroenLinks diende hiertoe gis teren een motie in de Tweede Kamer, met steun van PvdA, CDA, D66 en SP. In de motie, waarvoor een Kamermeerder heid is, wordt minister Pronk gevraagd de verkoop van va kantiehuizen voor permanente bewoning onder de Wet Econo mische Delicten te brengen. Pronk beloofde voor de zomer vakantie te overleggen met zijn collega op Justitie om tot een wetswijziging te komen. De Tweede Kamer wil er uiter lijk augustus al over praten. Advertentie Gedeputeerde Hennekeij (midden) laat als startsein van de operatie Zandkreekdam op de klipper Avontuur de scheepshoorn loeien. foto Dirk-Jan Gjeltema doorConny van Gremberghe TERNEUZEN - Delta Nutsbe drijven heeft het Openbaar Li chaam Afvalverwerking Zee land (OLAZ) het aanbod gedaan om in Zeeland gezamenlijk de inzameling en verwerking van huishoudelijk en bedrijfsafval op te pakken. Door samen te werken zouden de partners de hele Zeeuwse afvalmarkt be heersen zonder elkaar te becon curreren. OLAZ heeft tot juni cle tijd ge kregen om al dan niet op het aanbod in te gaan. Voorzitter K. van der Hoofd van OLAZ zei gisteren 'niet echt warm te lo pen voor het aanbod'. „Maar, als Delta kan aantonen dat sa menwerking voor beide partijen voordelig is, kunnen we het aan bod niet op voorhand afwijzen", zei Van der Hoofd. Half maart lekte uit dat Delta Nutsbedrijven plannen koes terde om met een eigen bedrijf, Delta Milieu Services, de Zeeuwse afvalmarkt op te gaan. OLAZ werkte tot dan al maan den aan een plan en een onder zoek om het openbaar lichaam VLISSINGEN - Een 44-jarige automobilist uit Vlissingen is maandagnacht op cle Sloeweg aangehouden omdat hij teveel had gedronken. Ook werd zijn rijbewijs ingeno men. Hij had drie keer zoveel had gedronken dan toegestaan. om te bouwen tot een semi-com- mercieel afvalketenbeclrijf. Alle Zeeuwse gemeenten, met uitzondering van Borsele, ver tegenwoordigd in het OLAZ hadden zich positief uitgespro ken over een ombouw van de ge meenschappelijk regeling. Het opzetje van de commissarissen van Delta betekende voor de OLAZ-bestuurders een bittere tegenvaller. Volgens voorzitter Van der Hoofd zou er op de Zeeuwse afvalmarkt geen ruim te zijn voor twee partijen, De provinciale afvalmarkt is goed voor een omzet van zo'n 100 miljoen gulden. Momenteel neemt OLAZ hiervan 85 procent voor rekening. Verstraeten - Verbrugge, gelieerd aan Delta, is goed voor het restant. „Hoe die verdeling in een toekomstige samenwerking uitpakt weet ik niet, maar Delta wil naast het huishoudelijk afval ook het be drijfsafval gaan ophalen en ver werken en dat is natuurlijk een redelijke groeimarkt. Ook voor ons", zei van der Hoofd. De OLAZ-voorzitter voelt er zelf weinig voor om met Delta een avontuur aan te gaan. „Wij hebben van een grote meerder heid van het algemeen bestuur opdracht gekregen verder te gaan met de verzelfstandiging en ombouw van OLAZ tot een meer commercieel ingesteld be drijf. Daarmee gaan we in eerste instantie verder. Delta wil ook verder met een milieudivisie. Dat mag, maar leuk vind ik het niet. Of we dingen gezamenlijk kunnen oppakken, is een zaak van het algemeen bestuur", al dus Van der Hoofd. door Wout Bareman TERNEUZEN - Tunnelbou wer Kombinatie Middelplaat Westerschelde (KMW) gaat het lek in de afdichting van het hoofdlager van tunnelboor machine Sara van binnenuit die machine repareren. Dit ge beurt eind mei op het moment dat Sara, die de oostbuis boort, zo'n 3800 meter is gevorderd. De reparatie wordt gecombi neerd met een eerder geplande grote onderhoudsbeurt, waar voor twee weken waren uitge trokken. Er komt nu anderhal ve week bij. De reparatie kost vijf miljoen gulden. KMW-directeur R. de Leeuw dinsdagmiddag: „De hele ope ratie heeft geen enkele invloed op de opleverdatum. Het gaat om een geplande stop vlak voor we uit de solide Boomse kleilaag in het zand over de Everingen terechtkomen. Ook Neeltje Suzanna in de west buis krijgt zo'n onderhouds- stop, waarvoor twee weken zijn uitgetrokken. Bij Sara duurt het door clie extra repa ratie ruim een week langer. Maar als we door blijven boren zoals nu, voorspel ik dat we het boorproces drie maanden eer der kunnen afronden dan ge pland." Volgens die planning zouden de boren in de zomer van 2002 klaar zijn; De Leeuw rekent op zo'n drie maanden tijdwinst. Hardnekkig Het bentonietlek in het hoofd lager werd een jaar geleden al geconstateerd. Vanaf dat mo ment werden de afdichtings kamers in het boorfront van dag tot dag in het oog gehou KMW-directeur R. de Leeuw geeft een toelichting op de hersteloperatie voor tunnelboor Sara grote onderhoudsbeurt die eraan zit te komen ru""'A"4 den. Toen het lek ondanks ge troffen maatregelen hardnek kig bleek, kon KMW kiezen: gewoon door boren met het ri sico dat de machine op enig moment 'piepend en krakend' tot stilstand zou komen of tus sentijds repareren. En daarbij waren er ook verschillende mogelijkheden. Reparatie vanaf de Middelplaat in de Westerschelde, waarvoor een schacht van veertig meter diende te worden gefabri ceerd, bleek te riskant en te duur. Nu is gekozen voor repa ratie van binnenuit. Om het boorfront te stabilise ren (onderzoek wees uit dat de Boomse kleiwand 'een scheur- patroon' bleek te vertonen) wordt de graafkamer volge pompt met lage-sterkte beton, nadat duikers in die kamer ter hoogte van het lager water zakken hebben aangebracht. Na uitharding vormt zich voor in de machine, tussen het snij- rad en het boorfront, een stevi ge stabiele wand van twintig centimeter, die afbrokkeling van de klei moet voorkomen. Voor uitvoering van de repara tie moeten duikers de ruimte foto Charles Strijd rondom het hoofdlager eerst vrij maken. Ze verwijderen de waterzakken en restanten van de zachte beton, waarna de onderhoudsspecialisten onder nomiale atmosferische druk htm werk kunnen doen. Als de klus is geklaard (De Leeuw spreekt van 'een technisch hoogstandje') wordt de graaf kamer weer schoongemaakt en gevuld met een benton iet oplossing, waarna de druk weer wordt opgevoerd. Het snijrad wordt vijf centimeter teruggetrokken en kan vervol gens weer aan de slag. (Advertentie) GEVELVERFRAAÏING Voor al uw zonwering en kozijnen Vlissingsestraat 1 4371 RA Koudekerks Telefoon: 0118-552010 Telefax: 0118-552071 door Richard Hoving LEEUWARDEN - Prins Willem-Alexander en zijn verloofde Maxima Zorreguieta beginnen in september met kennismakings bezoeken aan alle provinciehoofdsteden. Dat heeft burgemeester Van Maaren van Leeuwarden gisteren bekendgemaakt. De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) beves tigt dat er na de zomer kennismakingsbe zoeken komen. „Het ligt voor de hand dat alle twaalf provincies worden aangedaan", aldus een woordvoerder. Hij kon nog niet zeggen wanneer het paar Middelburg be zoekt. „Het programma is nog niet opge steld. We gaan eerst koninginnedag in Drenthe vieren.Op het Middelburgse stad huis was gisteren niets bekend over een be zoek. Het college van B en W nodigde het paar twee dagen na de verloving al uit naar door Richard Hoving MIDDELBURG - Tegenstan ders van de herindeling van West-Zeeuws-Vlaanderen pro testeerden gisterochtend in Middelburg. Met twintig auto's blokkeerden ze het drukke kruispunt bij de Schroeburg. De actievoerders uit Sluis-Aar denburg nemen de kruising van het Groene Woud, de Blau- wedijk en de Schroeweg rond negen uur in. De verkeerschaos is groot. Ze delen ansichtkaar ten met het gemeentewapen uit en houden spandoeken omhoog. „Sluis-Aardenburg hecht aan haar zelfstandigheid." De blokkade valt slecht bij au tomobilisten die de Schroebrug over willen. Ze vloeken en tie ren. „Dit is toch niet normaal." Sonja van der Hooft legt ze uit waarom het gaat. Het dagelijks provinciebestuur wil Sluis- Aardenburg en Oostburg sa menvoegen. Haar verhaal over tuigt niet. „Maar wat kan ik daar aan doen?", vraagt een au tomobilist op verontwaardigde toon. De actievoerders zijn uit op pu bliciteit. Radio, televisie en kranten worden uitvoerig te woord gestaan. Volgens Piet Basting uit Retranchement is de publieksonvriendelijk actie ge rechtvaardigd. „Het is ons me nens." De afgelopen weken is een paar keer ludiek geprotesteerd. „Maar", zegt Basting, „dat heeft het provinciebestuur nog niet op andere gedachten gebracht." Afgelopen De politie, die in allerijl een om leiding heeft verzorgd, probeert de blokkade na ruim een half in goed overleg te beëindigen. De Walcherse districtschef Jan Da lebout neemt actieleider Frank van Damme apart en zegt dat het afgelopen moet zijn. Van Damme besluit gehoor te geven aan de oproep. „Maar we willen nog wel een rondje door de stad rijden." Onder politiebegeleiding gaat het luid toeterend richting de Markt. Op de hoek van de Lan- geviele en de Pottenmarkt slaan twee Engelse toeristen de stoet met verbazing gade. „What's going on?" Een medewerker van een kledingzaak, die op het la waai is afgekomen, geeft uit sluitsel. „They put two villages together and they do not want it." Het protestrondje voert de Zeeuws-Vlamingen langs het Abdijcomplex ('Daar zitten de boosdoeners') en eindigt op de Dam. Daar wordt geparkeerd. Een enkeling loopt naar de par keerautomaat om een kaartje te kopen. Te voet gaat het naar het provinciehuis. De actievoerders willen gedeputeerde Poppe- laars (CDA) spreken. Dat lukt niet. De actie is voorbij, zegt Van Damme. Een kopje koffie en dan terug naar de overkant. Debat De boodschap is volgens de actieleider overgekomen. De komende weken staan geen nieuwe acties op stapel. De te genstanders van de herindeling gaan zich voorbereiden op het debat in Provinciale Staten op 29 juni. Met drieduizend tegen standers willen ze naar het Ab dijcomplex komen. De strijd gaat door, zegt Van der Hooft. „Oosburg nooit nie." VLISSINGEN - Een 18-jarige vrouw uit Vlissingen is gister morgen op de Abeelseweg in Middelburg lastig gevallen. De vrouw fietste rond half ne gen in de richting van Middel burg, toen ze werd ingehaald door een personenauto. Ter hoogte van de Vlissingse Water gang stond de auto van de be stuurder op de weg. Hij sprak haar aan en pakte haar bij de schouder. Toen ze haar mobiele telefoon wilde pakken, ging de man opzij en kon de vrouw doorfietsen. door Harmen van der Werf DEN HAAG - De samenwer king tussen de rijksoverheid en drie zuidelijke provincies Zee land, Noord-Brabant en Lim burg dreigt te floppen. Vrijwel alle claims van het zuiden voor (spoor)wegen zijn afgewezen door verkeersminister Netelen bos (PvdA). Gedeputeerde J. Hennekeij (WD), in Zeeland verantwoor delijk voor verkeer, is zwaar te leurgesteld. Hij vraagt zich af of het zin heeft verder met het Rijk te praten. Het draait concreet om de verdeling van gelden voor economische structuurverster king, kortweg ICES. De zuide lijke provincies meenden recht te hebben op vele miljarden uit die ICES-pot om achttien ver keersknelpunten vóór 2020 op te lossen. Minister Netelenbos erkende eerder dit jaar dat die knelpun ten de economische ontwikke ling van het zuiden kunnen frustreren. Dat gaf hoop, maar niet voor lang. Vorige week bleek dat Netelenbos slechts twee van de achttien claims naar het Centraal Planbureau (CPB) wil doorsturen, om ze te laten doorberekenen op hun economische effecten. De mi nister heeft eigenhandig nog één verzoek aan het lijstje toe gevoegd. En dat is het, voorlo pig. Na het CPB beslist het kabi net. De plannen die Netelenbos heeft doorgestuurd, komen uit Noord-Brabant en Limburg. Voor Zeeland zit er helemaal niets extra's in het vat. De pro vincie had extra geld gevraagd voor nieuwe goederenspoorlij nen, vanaf Vlissingen-Oost, naar Antwerpen en van de Axel- se Vlakte naar België. En er la gen claims voor een tunnel bij Sluiskil en verbreding van de weg Vlissingen-Oost/Rijksweg A58, die na de ingebruikname van de Westerscheldetunnel veel drukker zal worden. Aan het begin van haar ambts termijn op Verkeer en Water staat heeft Netelenbos Zeeland ook al in de kou gezet. Zij schoof toen de aanleg van de Dammen- route op Walcheren (met aqua duct bij Middelburg) en de verbetering van de N61 Schoon- dijke-Hoek vele jaren door, naar 2006/2007-2010. Hennekeij had overigens al een voorgevoel dat Netelenbos wei nig toeschietelijk zou zijn. Haar vorig jaar gepresenteex-de Na tionaal Verkeers- en Vervoer plan 2001-2020 spreekt boek delen. Pas als er op een axxtosnelweg in de spits minder dan 60 kilometer per uur kan worden gex*eden, is er volgens het NWP sprake van een knel punt. In Zeeland speelt dat ner gens. De vi'aag is nu hoe het verder moet met de samenwerking tus sen de rijksoverheid en het zui den. Voxüg jaar december is met veel tamtam nog een raamovex1- eenkomst gesloten, die uitein delijk in een contract, een regio convenant, zou moeten uitmonden. De Commissarissen van de Koningin in Limburg, Zeeland en Noord-Brabant gaan binnenkort de situatie be spreken met minister De Vries van Binnenlandse Zaken, de eerstverantwoordelijke voor re- gioconvenanten. de Zeeuwse hoofdstad te komen. Volgens een woordvoerder van de gemeente Leeu- warden beperken de eendaagse bezoeken zich tot de provinciehoofdsteden. Wel is het de bedoeling dat politici, het bedrijfsleven en culturele instellingen uit de hele provin cie zich presentei'en aan Willem-Alexander en Maxima. Koningin Beatrix en prins Claus maakten kox-t na hun verloving in 1965 ook een kennismakingstournee. Na een weekje bij opa en oma gelogeerd te hebben ging Jes se, net zeven, ook thuis iedere avond tegen half acht voor de tv zitten om voor het slapen naar de serie 'Allo 'allo te kij- I ken. Daar kon z'n moeder wel mee leven, al betekent het wat la- 1 ter opblijven dan anders. Maar ze keek wel vreemd op toen Jesse zijn fototoestel pakte en om de paar minuten een foto maakte van het tele visiebeeld. „Weet jij wel hoe veel zo'n rolletje kost?", sprak ze streng. Veel te veel om zo maar een beetje voorde lol foto's te maken!' Jesse keek beteuterd. „Maar opa moet om de week 's avonds werken en dan kan hij niet kijken...en nu dacht ik, als ik dan foto's maak, weet hij tóch wat er.gëbeurd is..."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 33