Cuba-crisis blijft altijd spannend PZC Parmantig jongetje sluit na eerste schrik vriendschap met vampiers Momenten van poëzie in een harde omgeving Film Rugrat-hond legt het aan met Franse poedel 15 Blank balletprinsesje probeert zich staande te houden in zwart getto woensdag 11 april 2001 11 t/m 17 april VLISSINGEN Cïnecïty (Belbios 0900-9363) Thirteen Days. Do. t/m di. 21 u.; Save the last dance. Do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.; De klein vampier. Do. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Ratjetoe in Parijs. Do. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Le Dernier Metro. Wo. 19 u.; Exorcist. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., za. ook om 24 u.; Finding Forrester. Wo. 13.45, 16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 19 u.; Hannibal. Wo. 21.45 u., za. 24 u.; Enemy at the gates. Wo. 16.15,19 en 22 u., do. t/m di. 19 en 21.45 u., ma. niet om 21.45 u.; Miss Congeniality. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.,za. ook om 24 u.; Remember The Titans. Wo. 13.45 u.; Traffic. Wo. 13.45,16.15,19 en 22 u., do. t/m di. 19 en 22 u.; Chocolat. Wo. 16.15 u.; Costa. Wo.t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.; 102 Echte Dalmatiërs (Ned.). Wo. t/m ma. 13.45 en 16.15 u., di. 16.15 u.; What Women Want. Wo. 13.45 u.; Sneak Preview. Ma. 21.45 u. MIDDELBURG Schuttershoftheater (0118613482) Billy Elliot. Wo. 20 u., do. 19 u., vr. 22 u., ma. 14 u.; Ratcatcher. Do. 21.15 u.; Agnes Browne. Vr. 19.30 u., za. 22 u., di. 20 u.; Met grote blijdschap. Za. 19.30 u., zo. 20 u.; Tattoo-Conventie, doorlopend diverse tattoo-video's. Zo. 14 u.; De zee die denkt. Ma. 20 u. HULST De Korsirug (0114312030) De kleine vampier. Do., vr. en za. 14 u., zo. en ma. 13.45 en 16.15 u.; Ratjetoe in Parijs. Do., vr. enza. 14u.,zo. en ma. 13.45 en 16.15 u.; Hannibal. Vr. en za. 19.15 u.; Miss Congeniality. Wo. en do. 14 en 20 u., vr. en za. 14,19.15 en 22.15 u., zo. en ma. 13.45,16.15 en 20 u., di. 20 u.; Mariken. Wo. t/m za. 14 u., zo. en ma. 13.45 en 16.15 u.; The Gift. Wo., do., zo., ma. en di. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22.15 u.; Enemy atthe gates. Wo., do., zo., ma. en di. 20 u., vr. en za. 22.15 u.; Finding Forrester. Wo. 14 en 20 u., do., zo., ma. en di. 20 u.,vr. en za. 22.15 u.; 102 Echte Dalmatiërs. Wo. en do. 14 u., vr. en za. 14 en 19.15 u., zo. en ma. 13.45 en 16.15 u.; The Exorcist. Wo., do., zo., ma. en di. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22.15 u.; Costa. Wo. en do. 14en20u.,vr.enza. 14,19.15en22.15u.,zo.en ma. 13.45,16-15 en 20 u., di. 20 u. 't Beest (0113 228142) Met grote blijdschap. Do. 20.30 u.; De zee die denkt. Di. 20.30 u. GOES TERNEUZEN Porgy Bess (0115-613293) The Hudsucker Proxy. Wo. 20 u. LedeBtheater (0117-452735/453377) Dinosaur. Wo., vr., za. en ma. 13.30 u.; Vertical Limit. Wo., vr., za. en ma. 15.30 u. OOSTBURG BERGEN OP ZOOM C i tra em si cct sua ee 0 (0164 254 886) Ratjetoe in Parijs. Vr. en za. 14 en 18.45 u., zo. en ma. 14 en 16.15 di. 14 u.; The Exorcist. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. enza. 18.45 en 21.30 u., zo. en ma. 16,18.45 en 21.30 u., di. 20 u.; Miss Congeniality. Wo. 14en20u.,do.20u.,vr.enza. 14,18.45en 21.30 u., zo. en ma. 14,16.15,18.45 en 21.30 u., di. 14. en 20.00 uur.; 102 Echte Dalmatiërs. Wo.en vr. t/m di. 14 u.; Hannibal. Wo. 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo. 18.45 en 21.30 u., ma. 18.45 u.; Sneak Preview. Do. 20 u.; Snatch. Ma. 21 u.; ledereen beroemd. Di. 20.30 u. Roxy (0164 233 434) Save the last dance. Do. 20 u., vr. 21.30 u., za. 18.45 en 21.30 u., zo. t/m di. 20 u.; De kleine vampier Vr 14 en 18.45 u, za 14 u, zo. en ma. 14 en 16 u.; Enemy at the Gates. Wo. 20 u Costa. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u, zo. en ma. 16 en 20 u., di. 20 u.; 102 Echte Dalmatiërs (Ned.). Wo. en vr. t/m ma. 14 u. We weten allemaal dat het goed is afgelopen, maar dat maakt de reconstructie van die dramatische gebeurtenissen in ok tober 1962 niet minder spannend. Regisseur Roger Donald son verfilmde de Cubaanse raketten-crisis, die begon toen een Amerikaans spionagevliegtuig boven Cuba foto's maak te van Russische kernraketinstallaties in aanbouw. ner, ook producent van de film) zich tot het uiterste in om het neerschieten van een van de toestellen geheim te houden. Kennedy moet, zo wordt gesug gereerd, niet alleen het hoofd bieden aan die verduivelde Rus sen, maar ook aan zijn eigen schietgrage militairen. Met het opduiken van een geheime boodschapper en het zoeken naar dubbele bodems in twee te lexberichten van de Russische leider Chroesjtsjov krijgt Thirteen Days zelfs even de al lure van een spionagethriller. Gelijkenis De rol van president John F. Kennedy wordt gespeeld door Bruce Greenwood, een ac teur die enkele goede rollen (on der andere in 'The Sweet Here after') op zijn naam heeft staan, zonder al te veel op te vallen. Daarom kan hij gemakkelijk zijn gezicht aan zijn historische personage lenen. Met behulp van de afdeling make-up is een treffende gelijkenis ontstaan, hoewel dat voor de rol zelf ei genlijk niet zo belangrijk is. Greenwood doet het overigens goed. al blijft het een betrekke lijk zakelijke invulling. Min stens zo natuurgetrouw is Ste ven Culp als Robert Kennedy, maar Kevin Costner als de spe ciale adviseur Ken O'Donnell blijft voor de kijker in de eerste plaats Costner, wat afbreuk doet aan het zo zorgvuldig ge componeerde historische beeld. De meeste nadruk ligt op de hel door Leo Bankersen Tijdens koortsachtig overleg op het Witte Huis doemde al snel een luguber scenario op: mili tair ingrijpen leek onvermijde lijk, maar zou ongetwijfeld lei den tot een escalatie met een kernoorlog als meest waar schijnlijke eindpunt. Dat het dubbeltje toch de goede kant op is gevallen hebben we vooral te danken aan het beheerst en koelbloedig manoeuvreren van president Kennedy, zo leren we uit Thirteen Days. Wat onderwerp betreft is dit do cudrama een belangwekkende aanvulling op 'JFK', de Kenne- dy-film van Oliver Stone. Het belangrijkste verschil is dat Do naldson niet direct een regisseur is met een persoonlijke missie. De maker van actiefilms en thrillers als 'No Way Out', 'The Getaway' en 'Dante's Peak' zet zijn vakmanschap vooral in om het op originele bandopnamen en interviews met betrokkenen gebaseerde scenario van David Self op een aantrekkelijke ma nier in beeld te brengen. Wat hem inderdaad gelukt is. De verbale strijd die tussen de president en zijn adviseurs wordt gevoerd wisselt Donald son op effectieve wijze af met hachelijke confrontaties op zee en in het luchtruim boven Cuba. Terwijl op aandrang van de mi litaire top verkenningsvluchten blijven doorgaan, spant een van Kennedy's naaste vertrouwelin gen (gespeeld door Kevin Cost- Kevin Costner speelt in Thirteen Days één van Kennedy's vertrouwelingen. denrol van de beide Kennedy's, en in hoeverre dat terecht is zul len historici het beste kunnen beoordelen. Het perspectief van Thirteen Days is eerder nostal gisch en een tikkeltje sentimen teel - de onvermijdelijke ont bijttafel met vrouw en kinderen ontbreekt niet - dan politiek. Thirteen Days draait in Cine Ci ty Vlissingen. De Amerikaanse tak van MTV werpt zich de laatste jaren re gelmatig op als (co)producent van speel- en televisiefilms. In veel van die producties staat het verhaal in het teken van het door de muziekzender beleden ideaal van wereldwijde tole rantie. Als het aan de neo-hippies van MTV lag, was de we reld een Global Village waar alle rassen en alle seksuele ge zindten hand in hand dansjes maken op het dorpsplein van de mensheid. door Fritz de Joirag Ook de door Julia Stiles vertolk te hoofdpersoon in Save The Last Dance zou wel een wat be tere wereld kunnen gebruiken. Deze Sara maakt zichzelf hevi ge verwijten, omdat haar moe der is overleden bij een auto-on geluk, terwijl die zich haastte om een belangrijke auditie van haar dochter bij te wonen: het getalenteerde meisje droomde er van om als ballerina te wor den toegelaten op een gerenom meerde balletschool. Alsof dat allemaal nog niet el lendig genoeg, is moet ze haar bestaan m een burgerlijk Ame rikaans dorpje inruilen voor een ranzig kamertje in het huis van haarvader, een losbollige jazz musicus die woont in een zeer slechte wijk van Chicago. Als gevolg hiervan belandt Sara als enig blank meisje op een zwarte school, waar drugshandel en wapenbezit aan de orde van de dag zijn. Na een moeilijk begin sluit ze vriendschap met de am bitieuze zwarte scholier Derek (Sean Patrick Thomas) die haar kennis laat maken met hip-hop. De steeds inniger wordende re latie tussen Derek en Sarah stuit op onbegrip en weerstand van hun omgeving, maar uiter aard overwinnen de twee helden alle problemen, waarbij de jon gen en passant afrekent met zijn semi-criminele verleden en het meisje weer vertrouwen krijgt in zich zelf en haar danstalent. Tussen de vele, goed uitgevoer de dansscènes door schemert een scenario dat wat al te sche matisch het stramien volgt van succesvolle dansfilms als Flash- dance en Dirty Dancing. De me lodramatische valkuilen wor den echter overtuigend omzeild door het aanstekelijk spelende acteursensemble. Vooral Julia Stiles, die eerder te zien was in de middelmatige tienerkome dies Down To You en Ten Things I Hate About You, laat zich ken nen als een talent om rekening mee te houden. Als het blanke balletprinsesje dat zich staande moet proberen te houden in het zwarte getto weet Stiles meer dan voldoende sympathie te wekken voor haar personage en voor de reclameslogan van de film, die beweert dat j e maar één persoon moet willen zijn: jezelf. Save The Last Dance wordt ver toond in CineCity Vlissingen en in Roxy Bergen op Zoom. Uit financieel oogpunt is de familiefilm De Kleine Vampier voor 45 procent Nederlands. Een belangrijk deel van het budget van deze Duits-Nederlandse coproductie werd bij eengebracht door investeerders die konden profiteren van de in 1999 ontworpen fiscale regeling ter ondersteuning van de Nederlandse filmindustrie. door Le© BamiBseirseini Inderdaad treffen we op de afti teling heel wat Nederlandse technici aan en een deel van de afwerking vond in ons land plaats. Maar de kijker merkt daar weinig van. Dit op de jeugdboeken van de in Amerika wonende Duitse schrijfster An gela Sommer-Bodenburg geba seerde verhaal werd in Schot land verfilmd met Amerikaanse en Britse acteurs, en beleefde een half jaar geleden al zijn pre mière in Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten. De regie was in handen van Uli Edel, bekend van onder andere het schokkend realistische drugsdrama Christiane F en de Madonna-thriller Body Of Evi dence. Dat hij zich ook eens wil wagen aan een jeugdfilm valt te prijzen, maar hij lijkt er niet de juiste feeling voor te hebben. Ook de scenarioschrijvers Larry Wilson (The Addams Family) en Karey Kirkpatrick (Chicken Run) waren wel eens meer geïn spireerd. Jonathan Lipnicki, het kex-eltje uit Stuart Little, speelt in De Kleine Vampier een parmantig Amerikaans jongetje dat met zijn ouders verhuist naar een Schots kasteel en daar enge dro men over vampiers krijgt. Op een nacht ontdekt hij cïat ze werkelijk bestaan. Na de eerste schrik sluit hij vriendschap met ze en helpt hij zoeken naar een verdwenen amulet met bijzon dere krachten. Het uitgangspunt dat de vam piers deze keer niet de boos wichten zijn, maar eerder een beetje mensenschuwe aristo craten is origineel genoeg. Bij de uitwex'king is de nadruk echter stex-k op spektakel komen te lig gen, met voor de vorm nog wat halfslachtige clichés over pes ten en vriendschap. Speciaal voor de actie komt er een door Jim Carter vet gespeelde vam pierjager uit de lucht vallen - dat schijnt in Schotland heel normaal te zijn - die met zijn do delijke 'batmobiel' de menselij ke vleermuizen achterna zit. Edel heeft flink werk gemaakt van de geheimzinnige sfeer rond de vei'schijning van een komeet en visioenen vol waardevolle aanwijzingen, maar op een of andere manier maakt het een wat obligate indruk. Omdat het nu eenmaal zo hoort in een fan tasieverhaal. Echt geestige vondsten, zoals de koeien die na een vampierbeet als een vleer- Scène uit De Kleine Vampier. muis in de stal hangen zijn te dun gezaaid. Jammer is ook dat er van de per sonages zelf weinig aantrek- kingski-acht uitgaat. Om maar niet te spreken van de knullige teksten die de acteurs in de mond gelegd krijgen, al kan dat ook aan de bloedeloze nasyn- chronisatie met Nederlandse en Vlaamse studiostemmen liggen. Voor de kindex-en valt er genoeg te beleven, maar het blijft een slordige combinatie van grie- zelavontuur met brave inter mezzo's. Zeg nu zelf, vampiers die genoe gen nemen met koeienbloed, dat William Eadie speelt de twaalfjarige James in Ratcatcher. In haar eerste lange speelfilm neemt de jonge Schotse regis seuse Lynne Ramsay ons mee naar het Glasgow van haar jeugd. Een buitenwijk met uitgewoonde flats, werkende moeders en drinkende vaders. Een commissie onderzoekt de slechte woonomstandigheden, maar aan beloftes voor ver betering hechten de mensen daar weinig geloof. De vuilnis mannen staken, het afval hoopt zich op en de ratten verme nigvuldigen zich. Een maatschappijkritisch drama ligt voor het grijpen, maar Ramsay kiest een andere invalshoek. Rat catcher blinkt vooral uit door een aantal prachtige kinder portretten. is toch wel een beetje suf. De Kleine Vampier is een eigentijds sprookje dat kampt met gebrek aan karakter. De Kleine Vampier: te zien in Ci neCity Vlissingen, De Koning Hulst en Roxy in Bergen op Zoom. door Leo Bankersen De meeste gebeurtenissen zien we door de ogen van de twaalf jarige James (WilliamEadie), een wat teruggetrokken jongen die zich schaamt voor zijn dron ken vader en zich al evenmin thuisvoeltbij zijn leeftijdsgeno ten die de straat onveilig maken. Liever trekt hij op met een onze ker meisje dat een paar jaar ouder is. Deze Max'garet Arme, ontroerend gespeeld door de veertienjarige Leanne Muilen, is een van de meest tx-agische en eenzame personages uit Ratcat cher. Haar behoefte aan contact uit ze moeilijk en onhandig. Bij gebrek aan beter laat ze zich pesten en aanranden. Een ander buitenbeentje is de wat simpele dierenvriend Ken ny. Op zijn verjaardag krijgt hij een muis. Opgehitst door de jon gens uit de buurt - James doet dapper mee - bindt hij het arme beest aan een ballon. In een sur- realistisch fantasiebeeld zweeft het spartelende diertje weg van de aarde. Ondanks haar grote betrokkenheid laat Ramsay zich niet verleiden tot gemakke lijk melodx'ama. Liever kiest ze voor schrijnende contrasten en momenten van poëzie in harde omgeving. De zwaarte op het juiste moment relativerend met een blik op James' parmantige kleine zusje (Ramsay's nichtje Lynne jr.) dat opgewekt haar ei gen gang gaat. Hel begrip portret moet ook iets letterlijker worden opgevat dan in de doorsnee speelfilm. Rat catcher is een collage van korte anekdotes en kinderbelevenis sen tijdens een broeierige Schotse zomer in de jaren ze ventig. James neemt af en toe de bus naar een nieuwe wijk in aanbouw en droomt daar weg in een leeg huis met uitzicht op een gouden korenveld. Maar het schuldgevoel over het jongetje dat verdronk tijdens een stoei partij blijft altijd aan hem kna gen. Ondanks de fragmentarische opbouw en een enkel al te na drukkelijk of juist cryptisch moment is Ratcatcher toch een geslaagde poging om dat speci ale karakter van de kinderwe- reld zichtbaar en voelbaar te maken. Beklemmend en grim mig als de kinderen hun agressie op de ratten uitleven, maar ook met bevrijdende hilariteit of de wonderlijke ontroering van al ledaagse tederheid. Zoals bij voorbeeld tijdens het ritueel van het luizenkammen. Nauwe lijks in woorden te vangen. Wel gefilmd door Lynne Ramsay. Ratcatcher is te zien in Schut tershof Middelburg. door Fritz de Jong Het idee achter de Amerikaan se televisieserie Rugrats - in de Nederlandse vex*sie bekend als Ratjetoe - schijnt te zijn, dat kinderen die zelf niet al te lang geleden zindelijk zijn gewor den het leuk vinden om te kij ken naar het gestuntel van an dere baby's en peuters die nog alles onder poepen en piesen. De helden in Rugrats zijn dan ook in luiers gehulde mini- mensjes die al knoeiend en kliederend de boel op stelten zetten. In de tweede bioscoopfilm rond het populaire clubje zui gelingen wordt afgereisd naar Parijs, waar een van de Rug- rat-vaders de dinosaurus-ach- tige robot moet gaan repax-eren die hij heeft gebouwd voor een pretpark nabij de Lichtstad. Ondertussen proberen enkele Rugrat-moeders een alleen staande Rugrat-vader te kop pelen aan een geschikte moe der voor een van de baby's, teiwijl de Rugrat-hond er van door gaat om het in de roman tische straten van Parijs aan te leggen met een Franse poedel. Om ook de volwassen begelei ders van de zeer jeugdige doel groep een beetje zoet te hou den, is de film volgepropt met verwijzingen naar films als The Godfather, Godzilla, King Kong en talloze andere klassie kers. Net als de tv-serie combi neert de Rugx-at-film de losse maar toch heldere animatie stijl van The Simpsons met het drukke geluidsniveau van Pokémon en de inhoudelijke infantiliteit van de Teletub- bies. De makers hebben niet echt de moeite genomen om er stilis tisch of tekenfilmtechnisch een schepje bovenop te doen, wat de uitbreng van een uitgerekte televisie-episode in de bio scoop zou kunnen rechtvaardi gen. Wel kun je je afvragen of je een zo jong publiek, dat thuis gewend is aan zap-televi- sie, wel 78 minuten lang ge boeid kunt houden. Ratjetoe in Parijs draait in Ci neCity Vlissingen, De Koning Hulst en Cinemactueel Bergen op Zoom.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 15