Cuba-crisis blijft altijd spannend
PZC
Parmantig jongetje sluit na eerste
schrik vriendschap met vampiers
Momenten van poëzie
in een harde omgeving
Film
Rugrat-hond
legt het aan met
Franse poedel
15
Blank balletprinsesje probeert zich
staande te houden in zwart getto
woensdag 11 april 2001
11 t/m 17 april
VLISSINGEN
Cïnecïty
(Belbios 0900-9363)
Thirteen Days. Do. t/m di. 21 u.;
Save the last dance. Do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.;
De klein vampier. Do. t/m di. 13.45 en 16.15 u.;
Ratjetoe in Parijs. Do. t/m di. 13.45 en 16.15 u.;
Le Dernier Metro. Wo. 19 u.;
Exorcist. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45
u., za. ook om 24 u.;
Finding Forrester. Wo. 13.45, 16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 19
u.;
Hannibal. Wo. 21.45 u., za. 24 u.;
Enemy at the gates. Wo. 16.15,19 en 22 u., do. t/m di. 19 en 21.45
u., ma. niet om 21.45 u.;
Miss Congeniality. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.,za. ook
om 24 u.;
Remember The Titans. Wo. 13.45 u.;
Traffic. Wo. 13.45,16.15,19 en 22 u., do. t/m di. 19 en 22 u.;
Chocolat. Wo. 16.15 u.;
Costa. Wo.t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.;
102 Echte Dalmatiërs (Ned.). Wo. t/m ma. 13.45 en 16.15 u., di.
16.15 u.;
What Women Want. Wo. 13.45 u.;
Sneak Preview. Ma. 21.45 u.
MIDDELBURG
Schuttershoftheater
(0118613482)
Billy Elliot. Wo. 20 u., do. 19 u., vr. 22 u., ma. 14 u.;
Ratcatcher. Do. 21.15 u.;
Agnes Browne. Vr. 19.30 u., za. 22 u., di. 20 u.;
Met grote blijdschap. Za. 19.30 u., zo. 20 u.;
Tattoo-Conventie, doorlopend diverse tattoo-video's. Zo. 14 u.;
De zee die denkt. Ma. 20 u.
HULST
De Korsirug
(0114312030)
De kleine vampier. Do., vr. en za. 14 u., zo. en ma. 13.45 en 16.15
u.;
Ratjetoe in Parijs. Do., vr. enza. 14u.,zo. en ma. 13.45 en 16.15 u.;
Hannibal. Vr. en za. 19.15 u.;
Miss Congeniality. Wo. en do. 14 en 20 u., vr. en za. 14,19.15 en
22.15 u., zo. en ma. 13.45,16.15 en 20 u., di. 20 u.;
Mariken. Wo. t/m za. 14 u., zo. en ma. 13.45 en 16.15 u.;
The Gift. Wo., do., zo., ma. en di. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22.15 u.;
Enemy atthe gates. Wo., do., zo., ma. en di. 20 u., vr. en za. 22.15
u.;
Finding Forrester. Wo. 14 en 20 u., do., zo., ma. en di. 20 u.,vr. en
za. 22.15 u.;
102 Echte Dalmatiërs. Wo. en do. 14 u., vr. en za. 14 en 19.15 u.,
zo. en ma. 13.45 en 16.15 u.;
The Exorcist. Wo., do., zo., ma. en di. 20 u., vr. en za. 19.15 en
22.15 u.;
Costa. Wo. en do. 14en20u.,vr.enza. 14,19.15en22.15u.,zo.en
ma. 13.45,16-15 en 20 u., di. 20 u.
't Beest
(0113 228142)
Met grote blijdschap. Do. 20.30 u.;
De zee die denkt. Di. 20.30 u.
GOES
TERNEUZEN
Porgy Bess
(0115-613293)
The Hudsucker Proxy. Wo. 20 u.
LedeBtheater
(0117-452735/453377)
Dinosaur. Wo., vr., za. en ma. 13.30 u.;
Vertical Limit. Wo., vr., za. en ma. 15.30 u.
OOSTBURG
BERGEN OP ZOOM
C i tra em si cct sua ee 0
(0164 254 886)
Ratjetoe in Parijs. Vr. en za. 14 en 18.45 u., zo. en ma. 14 en 16.15
di. 14 u.;
The Exorcist. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. enza. 18.45 en 21.30 u.,
zo. en ma. 16,18.45 en 21.30 u., di. 20 u.;
Miss Congeniality. Wo. 14en20u.,do.20u.,vr.enza. 14,18.45en
21.30 u., zo. en ma. 14,16.15,18.45 en 21.30 u., di. 14. en 20.00
uur.;
102 Echte Dalmatiërs. Wo.en vr. t/m di. 14 u.;
Hannibal. Wo. 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo. 18.45 en 21.30 u., ma.
18.45 u.;
Sneak Preview. Do. 20 u.;
Snatch. Ma. 21 u.;
ledereen beroemd. Di. 20.30 u.
Roxy
(0164 233 434)
Save the last dance. Do. 20 u., vr. 21.30 u., za. 18.45 en 21.30 u.,
zo. t/m di. 20 u.;
De kleine vampier Vr 14 en 18.45 u, za 14 u, zo. en ma. 14 en 16 u.;
Enemy at the Gates. Wo. 20 u
Costa. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u, zo. en
ma. 16 en 20 u., di. 20 u.;
102 Echte Dalmatiërs (Ned.). Wo. en vr. t/m ma. 14 u.
We weten allemaal dat het goed is afgelopen, maar dat maakt
de reconstructie van die dramatische gebeurtenissen in ok
tober 1962 niet minder spannend. Regisseur Roger Donald
son verfilmde de Cubaanse raketten-crisis, die begon toen
een Amerikaans spionagevliegtuig boven Cuba foto's maak
te van Russische kernraketinstallaties in aanbouw.
ner, ook producent van de film)
zich tot het uiterste in om het
neerschieten van een van de
toestellen geheim te houden.
Kennedy moet, zo wordt gesug
gereerd, niet alleen het hoofd
bieden aan die verduivelde Rus
sen, maar ook aan zijn eigen
schietgrage militairen. Met het
opduiken van een geheime
boodschapper en het zoeken
naar dubbele bodems in twee te
lexberichten van de Russische
leider Chroesjtsjov krijgt
Thirteen Days zelfs even de al
lure van een spionagethriller.
Gelijkenis
De rol van president John F.
Kennedy wordt gespeeld door
Bruce Greenwood, een ac
teur die enkele goede rollen (on
der andere in 'The Sweet Here
after') op zijn naam heeft staan,
zonder al te veel op te vallen.
Daarom kan hij gemakkelijk
zijn gezicht aan zijn historische
personage lenen. Met behulp
van de afdeling make-up is een
treffende gelijkenis ontstaan,
hoewel dat voor de rol zelf ei
genlijk niet zo belangrijk is.
Greenwood doet het overigens
goed. al blijft het een betrekke
lijk zakelijke invulling. Min
stens zo natuurgetrouw is Ste
ven Culp als Robert Kennedy,
maar Kevin Costner als de spe
ciale adviseur Ken O'Donnell
blijft voor de kijker in de eerste
plaats Costner, wat afbreuk
doet aan het zo zorgvuldig ge
componeerde historische beeld.
De meeste nadruk ligt op de hel
door Leo Bankersen
Tijdens koortsachtig overleg op
het Witte Huis doemde al snel
een luguber scenario op: mili
tair ingrijpen leek onvermijde
lijk, maar zou ongetwijfeld lei
den tot een escalatie met een
kernoorlog als meest waar
schijnlijke eindpunt. Dat het
dubbeltje toch de goede kant op
is gevallen hebben we vooral te
danken aan het beheerst en
koelbloedig manoeuvreren van
president Kennedy, zo leren we
uit Thirteen Days.
Wat onderwerp betreft is dit do
cudrama een belangwekkende
aanvulling op 'JFK', de Kenne-
dy-film van Oliver Stone. Het
belangrijkste verschil is dat Do
naldson niet direct een regisseur
is met een persoonlijke missie.
De maker van actiefilms en
thrillers als 'No Way Out', 'The
Getaway' en 'Dante's Peak' zet
zijn vakmanschap vooral in om
het op originele bandopnamen
en interviews met betrokkenen
gebaseerde scenario van David
Self op een aantrekkelijke ma
nier in beeld te brengen. Wat
hem inderdaad gelukt is.
De verbale strijd die tussen de
president en zijn adviseurs
wordt gevoerd wisselt Donald
son op effectieve wijze af met
hachelijke confrontaties op zee
en in het luchtruim boven Cuba.
Terwijl op aandrang van de mi
litaire top verkenningsvluchten
blijven doorgaan, spant een van
Kennedy's naaste vertrouwelin
gen (gespeeld door Kevin Cost-
Kevin Costner speelt in Thirteen Days één van Kennedy's vertrouwelingen.
denrol van de beide Kennedy's,
en in hoeverre dat terecht is zul
len historici het beste kunnen
beoordelen. Het perspectief van
Thirteen Days is eerder nostal
gisch en een tikkeltje sentimen
teel - de onvermijdelijke ont
bijttafel met vrouw en kinderen
ontbreekt niet - dan politiek.
Thirteen Days draait in Cine Ci
ty Vlissingen.
De Amerikaanse tak van MTV werpt zich de laatste jaren re
gelmatig op als (co)producent van speel- en televisiefilms. In
veel van die producties staat het verhaal in het teken van het
door de muziekzender beleden ideaal van wereldwijde tole
rantie. Als het aan de neo-hippies van MTV lag, was de we
reld een Global Village waar alle rassen en alle seksuele ge
zindten hand in hand dansjes maken op het dorpsplein van
de mensheid.
door Fritz de Joirag
Ook de door Julia Stiles vertolk
te hoofdpersoon in Save The
Last Dance zou wel een wat be
tere wereld kunnen gebruiken.
Deze Sara maakt zichzelf hevi
ge verwijten, omdat haar moe
der is overleden bij een auto-on
geluk, terwijl die zich haastte
om een belangrijke auditie van
haar dochter bij te wonen: het
getalenteerde meisje droomde
er van om als ballerina te wor
den toegelaten op een gerenom
meerde balletschool.
Alsof dat allemaal nog niet el
lendig genoeg, is moet ze haar
bestaan m een burgerlijk Ame
rikaans dorpje inruilen voor een
ranzig kamertje in het huis van
haarvader, een losbollige jazz
musicus die woont in een zeer
slechte wijk van Chicago. Als
gevolg hiervan belandt Sara als
enig blank meisje op een zwarte
school, waar drugshandel en
wapenbezit aan de orde van de
dag zijn. Na een moeilijk begin
sluit ze vriendschap met de am
bitieuze zwarte scholier Derek
(Sean Patrick Thomas) die haar
kennis laat maken met hip-hop.
De steeds inniger wordende re
latie tussen Derek en Sarah
stuit op onbegrip en weerstand
van hun omgeving, maar uiter
aard overwinnen de twee helden
alle problemen, waarbij de jon
gen en passant afrekent met zijn
semi-criminele verleden en het
meisje weer vertrouwen krijgt
in zich zelf en haar danstalent.
Tussen de vele, goed uitgevoer
de dansscènes door schemert
een scenario dat wat al te sche
matisch het stramien volgt van
succesvolle dansfilms als Flash-
dance en Dirty Dancing. De me
lodramatische valkuilen wor
den echter overtuigend omzeild
door het aanstekelijk spelende
acteursensemble. Vooral Julia
Stiles, die eerder te zien was in
de middelmatige tienerkome
dies Down To You en Ten Things
I Hate About You, laat zich ken
nen als een talent om rekening
mee te houden. Als het blanke
balletprinsesje dat zich staande
moet proberen te houden in het
zwarte getto weet Stiles meer
dan voldoende sympathie te
wekken voor haar personage en
voor de reclameslogan van de
film, die beweert dat j e maar één
persoon moet willen zijn: jezelf.
Save The Last Dance wordt ver
toond in CineCity Vlissingen en
in Roxy Bergen op Zoom.
Uit financieel oogpunt is de familiefilm De Kleine Vampier
voor 45 procent Nederlands. Een belangrijk deel van het
budget van deze Duits-Nederlandse coproductie werd bij
eengebracht door investeerders die konden profiteren van de
in 1999 ontworpen fiscale regeling ter ondersteuning van de
Nederlandse filmindustrie.
door Le© BamiBseirseini
Inderdaad treffen we op de afti
teling heel wat Nederlandse
technici aan en een deel van de
afwerking vond in ons land
plaats. Maar de kijker merkt
daar weinig van. Dit op de
jeugdboeken van de in Amerika
wonende Duitse schrijfster An
gela Sommer-Bodenburg geba
seerde verhaal werd in Schot
land verfilmd met Amerikaanse
en Britse acteurs, en beleefde
een half jaar geleden al zijn pre
mière in Duitsland, Engeland en
de Verenigde Staten.
De regie was in handen van Uli
Edel, bekend van onder andere
het schokkend realistische
drugsdrama Christiane F en de
Madonna-thriller Body Of Evi
dence. Dat hij zich ook eens wil
wagen aan een jeugdfilm valt te
prijzen, maar hij lijkt er niet de
juiste feeling voor te hebben.
Ook de scenarioschrijvers Larry
Wilson (The Addams Family) en
Karey Kirkpatrick (Chicken
Run) waren wel eens meer geïn
spireerd.
Jonathan Lipnicki, het kex-eltje
uit Stuart Little, speelt in De
Kleine Vampier een parmantig
Amerikaans jongetje dat met
zijn ouders verhuist naar een
Schots kasteel en daar enge dro
men over vampiers krijgt. Op
een nacht ontdekt hij cïat ze
werkelijk bestaan. Na de eerste
schrik sluit hij vriendschap met
ze en helpt hij zoeken naar een
verdwenen amulet met bijzon
dere krachten.
Het uitgangspunt dat de vam
piers deze keer niet de boos
wichten zijn, maar eerder een
beetje mensenschuwe aristo
craten is origineel genoeg. Bij de
uitwex'king is de nadruk echter
stex-k op spektakel komen te lig
gen, met voor de vorm nog wat
halfslachtige clichés over pes
ten en vriendschap. Speciaal
voor de actie komt er een door
Jim Carter vet gespeelde vam
pierjager uit de lucht vallen -
dat schijnt in Schotland heel
normaal te zijn - die met zijn do
delijke 'batmobiel' de menselij
ke vleermuizen achterna zit.
Edel heeft flink werk gemaakt
van de geheimzinnige sfeer rond
de vei'schijning van een komeet
en visioenen vol waardevolle
aanwijzingen, maar op een of
andere manier maakt het een
wat obligate indruk. Omdat het
nu eenmaal zo hoort in een fan
tasieverhaal. Echt geestige
vondsten, zoals de koeien die na
een vampierbeet als een vleer-
Scène uit De Kleine Vampier.
muis in de stal hangen zijn te
dun gezaaid.
Jammer is ook dat er van de per
sonages zelf weinig aantrek-
kingski-acht uitgaat. Om maar
niet te spreken van de knullige
teksten die de acteurs in de
mond gelegd krijgen, al kan dat
ook aan de bloedeloze nasyn-
chronisatie met Nederlandse en
Vlaamse studiostemmen liggen.
Voor de kindex-en valt er genoeg
te beleven, maar het blijft een
slordige combinatie van grie-
zelavontuur met brave inter
mezzo's.
Zeg nu zelf, vampiers die genoe
gen nemen met koeienbloed, dat
William Eadie speelt de twaalfjarige James in Ratcatcher.
In haar eerste lange speelfilm neemt de jonge Schotse regis
seuse Lynne Ramsay ons mee naar het Glasgow van haar
jeugd. Een buitenwijk met uitgewoonde flats, werkende
moeders en drinkende vaders. Een commissie onderzoekt de
slechte woonomstandigheden, maar aan beloftes voor ver
betering hechten de mensen daar weinig geloof. De vuilnis
mannen staken, het afval hoopt zich op en de ratten verme
nigvuldigen zich. Een maatschappijkritisch drama ligt voor
het grijpen, maar Ramsay kiest een andere invalshoek. Rat
catcher blinkt vooral uit door een aantal prachtige kinder
portretten.
is toch wel een beetje suf. De
Kleine Vampier is een eigentijds
sprookje dat kampt met gebrek
aan karakter.
De Kleine Vampier: te zien in Ci
neCity Vlissingen, De Koning
Hulst en Roxy in Bergen op
Zoom.
door Leo Bankersen
De meeste gebeurtenissen zien
we door de ogen van de twaalf
jarige James (WilliamEadie),
een wat teruggetrokken jongen
die zich schaamt voor zijn dron
ken vader en zich al evenmin
thuisvoeltbij zijn leeftijdsgeno
ten die de straat onveilig maken.
Liever trekt hij op met een onze
ker meisje dat een paar jaar
ouder is. Deze Max'garet Arme,
ontroerend gespeeld door de
veertienjarige Leanne Muilen,
is een van de meest tx-agische en
eenzame personages uit Ratcat
cher. Haar behoefte aan contact
uit ze moeilijk en onhandig. Bij
gebrek aan beter laat ze zich
pesten en aanranden.
Een ander buitenbeentje is de
wat simpele dierenvriend Ken
ny. Op zijn verjaardag krijgt hij
een muis. Opgehitst door de jon
gens uit de buurt - James doet
dapper mee - bindt hij het arme
beest aan een ballon. In een sur-
realistisch fantasiebeeld zweeft
het spartelende diertje weg van
de aarde. Ondanks haar grote
betrokkenheid laat Ramsay
zich niet verleiden tot gemakke
lijk melodx'ama. Liever kiest ze
voor schrijnende contrasten en
momenten van poëzie in harde
omgeving. De zwaarte op het
juiste moment relativerend met
een blik op James' parmantige
kleine zusje (Ramsay's nichtje
Lynne jr.) dat opgewekt haar ei
gen gang gaat.
Hel begrip portret moet ook iets
letterlijker worden opgevat dan
in de doorsnee speelfilm. Rat
catcher is een collage van korte
anekdotes en kinderbelevenis
sen tijdens een broeierige
Schotse zomer in de jaren ze
ventig. James neemt af en toe de
bus naar een nieuwe wijk in
aanbouw en droomt daar weg in
een leeg huis met uitzicht op een
gouden korenveld. Maar het
schuldgevoel over het jongetje
dat verdronk tijdens een stoei
partij blijft altijd aan hem kna
gen.
Ondanks de fragmentarische
opbouw en een enkel al te na
drukkelijk of juist cryptisch
moment is Ratcatcher toch een
geslaagde poging om dat speci
ale karakter van de kinderwe-
reld zichtbaar en voelbaar te
maken. Beklemmend en grim
mig als de kinderen hun agressie
op de ratten uitleven, maar ook
met bevrijdende hilariteit of de
wonderlijke ontroering van al
ledaagse tederheid. Zoals bij
voorbeeld tijdens het ritueel
van het luizenkammen. Nauwe
lijks in woorden te vangen. Wel
gefilmd door Lynne Ramsay.
Ratcatcher is te zien in Schut
tershof Middelburg.
door Fritz de Jong
Het idee achter de Amerikaan
se televisieserie Rugrats - in de
Nederlandse vex*sie bekend als
Ratjetoe - schijnt te zijn, dat
kinderen die zelf niet al te lang
geleden zindelijk zijn gewor
den het leuk vinden om te kij
ken naar het gestuntel van an
dere baby's en peuters die nog
alles onder poepen en piesen.
De helden in Rugrats zijn dan
ook in luiers gehulde mini-
mensjes die al knoeiend en
kliederend de boel op stelten
zetten.
In de tweede bioscoopfilm
rond het populaire clubje zui
gelingen wordt afgereisd naar
Parijs, waar een van de Rug-
rat-vaders de dinosaurus-ach-
tige robot moet gaan repax-eren
die hij heeft gebouwd voor een
pretpark nabij de Lichtstad.
Ondertussen proberen enkele
Rugrat-moeders een alleen
staande Rugrat-vader te kop
pelen aan een geschikte moe
der voor een van de baby's,
teiwijl de Rugrat-hond er van
door gaat om het in de roman
tische straten van Parijs aan te
leggen met een Franse poedel.
Om ook de volwassen begelei
ders van de zeer jeugdige doel
groep een beetje zoet te hou
den, is de film volgepropt met
verwijzingen naar films als
The Godfather, Godzilla, King
Kong en talloze andere klassie
kers. Net als de tv-serie combi
neert de Rugx-at-film de losse
maar toch heldere animatie
stijl van The Simpsons met het
drukke geluidsniveau van
Pokémon en de inhoudelijke
infantiliteit van de Teletub-
bies.
De makers hebben niet echt de
moeite genomen om er stilis
tisch of tekenfilmtechnisch een
schepje bovenop te doen, wat
de uitbreng van een uitgerekte
televisie-episode in de bio
scoop zou kunnen rechtvaardi
gen. Wel kun je je afvragen of
je een zo jong publiek, dat
thuis gewend is aan zap-televi-
sie, wel 78 minuten lang ge
boeid kunt houden.
Ratjetoe in Parijs draait in Ci
neCity Vlissingen, De Koning
Hulst en Cinemactueel Bergen
op Zoom.