Dans voor doven toont gevoel van isolement PZC Een goede Macbeth heeft twee avonden nodig Theater Aan een ziekbed kun je ook lachen 12 woensdag 11 april 2001 zie informatie elders op deze pagina 11 t/m 17 april WOENSDAG Sim EBgbDms Het Goese poppentheater Sim Bolus speelt Ei ei dit ben jij. De kippen in het kippenhok hebben het flink met elkaar aan de stok, over wie de allermooiste kip is. Er wordt geen ei meer ge legd. Kukel, de haan, probeert de ruziete sussen, maarerluistert geen kip. Tot hij een bijzonder plan bedenkt... Deze humoristi sche voorstelling met veel muziek voor volwassenen en kinde ren vanaf5jaar, wordt gespeeld doorHansvan der Haar. Poppentheater Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur BVI u zi fka w ttat er Poppentheater Muzikantater speelt de voorstelling Het spook van Biezelinge. Het spookt in Biezelinge, maar Jolientje is niet bang en gaat dit raadsel oplossen, samen met een tovenaar die geen tovenaar is. En er vliegt een vreemde vogel rond die van grapjes houdt. Dit verhaal voor kinderen van 4 tot 12 jaar wordt gespeeld door Bou wen Breeman. Noordstraat 25, Biezelinge, 15.00 uur WBaiaflamBü" Vladimir, de Prinskikker is een muzikaal sprookje voor de hele familie. Op een dag hadden de koning en de koningin daverende ruzie: hij wilde graag een troonopvolger, maar de koningin wilde nog even wachten... Ze had zelf nog liever een kikker dan een prins. In sprookjes komen dat soort wensen vaak heel gauw uit... Een voorstelling van Jeugdtheater Het Appeltje uit Antwerpen. Stadsschouwburg, Middelburg, 15.00 uur DONDERDAG Hooligans Hooligans is een montagevoorstelling over een verborgen we reld. Een groep gevaarlijke, explosieve en humoristische personages nemen bezit van het podium om te vertellen overeen geheim ge nootschap met ongeschreven regels en een eigen morele code. Zijn ze in het dagelijks leven onbetekenend, de voetbalwereld is hun wereld, daar zijn zij de baas. Het stuk is gebaseerd op het boekThe Football Factory van John King. Peter Pluymaekers re gisseerde Katrien van Beurden, Michiel de Jong, Jeroen van Ko- ningsbrugge, Kees Booten Dennis Rudge. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur "bh Staafff Het Mimic Dansgezelschap danst de moderne voorstel ling Noise 'n Stuff. Choreografe Iris van Peppen onderzoekt, geïnspireerd door haar eigen doofheid in haar kinderjaren, de invloed van geluid op be weging. Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur VRIJDAG I LenaraeirB Loes Luca en Jim van der Woude spelen de voorstelling I Leunen. De productie van Orkater komt improviserend en op basis van ei gen teksten tot stand. Deze werkwijze geeft ruimte aan hun bij zondere theatraletalenten waarbij de verschillen tussen Luca en Van der Woude de voorstelling naar dramatische en hilarische hoogten leiden. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur ZONDAG Dewoonboot Het Middelburgs Theater speelt het toneelstuk De Woonboot. Zie zaterdag. Minitheater, Middelburg, 14.30 uur DINSDAG Kommil Foo Kommil Foo speelt de voorstelling IJdele Hoop. De broers Raf en Mich Walschaerts brengen muzikaal en beel dend cabaret. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Loes Luca: „Improviseren is soms zo gênant saai." foto Michel Schnater/GPDl Middenin de repetitieruimte van Orkater staat een zieken huisbed. Een kamerscherm erachter houdt de schi jn van pri vacy óp. In dit decor spelen Loes Luca en Jim van der Woude de voorstelling Leunen, waarin een vrouw aan het ziekbed van haar man zit. „Het ziekbed van mijn vader was ons uit gangspunt", vertelt Loes Luca. „Maar alleen als thema waarop we geïmproviseerd hebben. We hebben er veel humor j in gebracht." d©®r SySaao-een BaaBiders „Mijn vader was een eigenaar dige man, die op een eigenaardi ge manier stierf en met wie ik een eigenaardige band had", zegt Loes Luca. „Toen hij hoor de dat hij kanlcer had en zou sterven, ging hij liggen en is hij niet meer opgestaan. Dat was aanstellerij, want hij kon nog alles. Het was een hele strijd. Ik zei: 'Kom op, je kunt best je bed uit'. Maar hij hield vol van niet. Op een dag geef je het op, pro beer je het niet meer. En er kwam natuurlijk een moment waarop hij écht niet meer op kon." „Die overgang, dat moment waarop aanstellerij overgaat in echt: je kunt nooit precies ach terhalen wanneer dat was. Dat is een fascinerend gegeven, waar Jim en ik ook mee spelen. Afhankelijkheid speelde ook een rol. Mijn vader zei: 'Ik mag van de dokter geen minuut al leen blijven'. Dat was niet waar, maarzo probeerde hij me bij zich te houden. Hij leunde totaal op mij. Ik was enig kind en hij was een eenzame man. Er was dus geen ontkomen aan. Ik hield toen een dagboekje bij. Dat heb ik Jim laten lezen. Zo kwamen we op het idee voor Leunen." Is het niet moeilijk over zoiets persoonlijks een theatervoor stelling temaken? „Het is net als destijds met 'De Kleine Zee meermin', ook een Orkaterpro- ductie. Dat sprookje was van jongs af in mijn hoofd blijven hangen. Het stond heel dicht bij me en ik had altijd het gevoel: daar wil ik nog eens wat mee doen. Zo is het nu ook. Maar mijn vader was niet meer dan het uitgangspunt. Voor de voor stelling is wat ik met mijn vader heb meegemaakt niet het be langrijkste meer. Het gaat om het thema en al improviserend werd het echt iets tussen Jim en mijmet veel humor, beweeg lijkheid, rariteiten, gekheid, dollen, lachen..." Volgens Loes Luca zijn zij en Jim twee heel verschillende fi guren. „We zijn heel tegenge steld aan elkaar. Dat geeft mooie contrasten en we stimu leren elkaar om onze eigenaar- digheden uit tè buiten. Ik ben een spring-in-'t-veld en Jim is een ouwe slome aap, maar wel met veel kracht in hoe hij zijn li-1 chaam beweegt. We spelen geen vader en dochter, maar man en vrouw, een gelijkwaardige rela tie. Ik vond het eerst lastig de dochterrol van me af te schud den, maar al-werkende ontstond vanzelf de vrouw die ik wilde spelen." Toen kwam er ook een nieuwe dimensie bij'erotiek. „Met de dood van haar man verdwijnt I voor de vrouw de seksualiteit, maar aan het ziekbed komt die erotiek door allerlei gekkigheid toch nog boven. Humor bleek onvermijdelijk in onze improvi saties. Eerst zat ik bij dat bed en die man lag daar maar te com- manderen en hypochondrisch tekeer te gaan. Dat werd wat al te sneu voor die vrouw. Maar ge- j leidelijk kwam daar meer bij," Zoekwerk ,Het publiek kan zien hoe die I twee mensen met elkaar geleefd hebben, een huwelijk lang. Toen we dat uitweikten, merkten we hoe belangrijk het is dat Jim en ik elkaar al zo lang kennen, al sinds onze eerste Orkaterpro- ductie in 19 8 0Improviseren is i soms zo gênant saai. Het is moeilijk zoekwerk. Ik ben blij dat de mensen die eerste pogin gen niet te zien krijgen. Je moet er afstand van nemen, maar door dat improviseren zonder je geremd te voelen, ontstaat er een voorstelling die helemaal 1 van ons is." Loes Luca beschouwt Leunen j als een cadeau voor haar vader. I Hij zou dit j aar 70 geworden I zijn. „Ik weet niet of hij er blij I mee zou zijn. Hij zou wel com mentaar hebben, maar ja, hij wist altijd hoe het beter moest," Orkater met Leunen: vrijdag 13 april, Stadschouwburg Middel burg, 20 uur. De jeugdkomedie Amsterdam brengt de musical Pruikentijd. Het verhaal gaat over het meisje Lisa dat graag over het verenigd Europa fantaseert. Maarde juf van haarklas wil een toneelstuk opvoeren over de meest ingeslapen periode uit de vaderlandse geschiedenis: de pruikentijd. Lisa krijgt de hoofdrol, maar vindt er niks aan. Samen met haarvrienden en vriendinnen besluit zij dat het een moderne musical moet worden. Victor van Swaay re gisseerde onder anderen Annemarie Henselmans, Hilke Bier man en Aafke van der Mey. De tekst is van Ivo de Wijs, de muziek van Joop Stokkermans. Vanaf 6 jaar. Theater Mondragon, Zierikzee, 15.00 uur Jazoo Theatergroep Jazoo houdt een open podium met cabaret en zang. Op het programma staan onder meer Het raadsel, De lift en de bom en Platdak. Lammerenburcht, Vlissingen, 20.00 uur D«e wocmboot Het Middelburgs Theater speelt het toneelstuk De Woonboot. De regie van deze komedie van Haije van der Heijden is in han den van Dini Ploegaert. In het verhaal bevinden Nico en Wilma die zich in een huwelijkscrisis bevinden. Wanneer het weer eens raak is tussen die twee gaat Nico 'het warme gevoel' in Thailand zoeken. De spelers zijn Kees Baijens, Sitah Lampert, Marloes Klaassen, Freek Klein, Willem van der Endten Peter Jacobs. Minitheater, Middelburg, 20.30 uur Wie het hele Macbeth-project van het RO Theater wil zien, heeft twee avonden nodig. De ene avond kan het publiek kij ken naat Macbeth in de vertaling van Hugo Claus en de ande re naar Bloetwollefduivel, geschreven door Jan Decorte. sO@©r Eeffje Oomen Toeschouwers die het plot. van Shakespeare's drama een beetje vergeten zijn, kunnen volgens RO-medewerker Hanneke Rei ziger het beste deze volgorde aanhouden. „Het verhaal komt natuurlijk toch duidelijker naar voren in Macbeth. De voorstel ling Bloetwollef duivel, die uit drie delen bestaat, duurt onge veer even lang als Macbeth: on geveer twee uur. Macbeth wordt gespeeld door Steven Van Wa- termeulen, Catherine ten Brug- gencate, Guus Dam, Mare De Corte, Joop Keesmaat en Paul R. Kooij. In Bloetwollefduivel zijn. de rollen voor onder meer Her man Gilis, Jacqueline Blom en Fania Sorel. De operaversie van Bloetwollef duivel wordt gezon gen door Michael Lukonin, Jo- hanne Saunnier en Magali Schoentjes. HetBlindman Saxophone Kwartet begeleidt. De woorden waarmee Jan De corte Shakespeare's Macbeth omzette naar het Vlaamse Bloetwollefduivel zijn als stuk ken rauw vlees. Soms ruiken ze bedorven. Truttegeit, kakken- pis, mispeltroet. Soms smaken ze zo zacht als bieflappen uit Kobe. Twase plisant paleis, meswaluwe, enmuskes, mebij- tjes. In het grote Macbeth-pro ject van het RO Theater mag het publiek drie keer van Bloetwol lefduivel proeven. Er is een ver sie door operazangers, door professionele acteurs en door kinderen tussen de acht en tien jaar. Vooral de laatste voelt als steen. Zegt een meisje: 'Tis nat, tisgee weer, de geite pisse naar beneee'. De openingsscène van Bloet wollefduivel' dat in de eigen studio van het Rotterdamse ge zelschap wordt opgevoerd, doet terstond denken aan de schilde rijen van Balthus, de Franse kunstenaar die recent op 92-ja- rige leeftijd overleed. Ook zijn portretten van jonge meisjes lij ken onschuldig, maar wie ze ziet, weet onmiddellijk dat ze het niet zfjn. Iets spoort niet. Op de kantelen van de minia tuurburcht op het RO-podium leunen drie vrouwen in geruite mantelpakken, bruine bontjas sen en huidkleurige panties. Onder getoupeerde pruiken glimmen kindersproeten. Dun ne meisjesenkels steken uit pla teauzolen. Dé drie lopen als vrouwen, maar smakken kauw gom als leerlingen van de Rot terdamse basisschool Het Landje. Schizofreen Echt schizofreen wordt het als de twee hoofdpersonen die De corte de namen 'dekselisa' en 'den buikbaas' meegaf, zich aan de toneeltekst van de Vlaming wagen. Uitgesproken door de RO-actrice die later in de vol- Macbeth in het RO Theater Rotterdam: De kinderen mogen het nimmer eng vinden. foto Jaap Rozema/GPD wassen versie van Bloetwollef duivel optreedt, klinkt de tirade truttegeit, kakkenpis, mispel troet, wastuwe, montméseep vooral ranzig. Maar als een meisje hem voox'zichtig uit draagt, is het haast lieflijk. Mag dat? Kan je kinderen op de leeftijd dat ze nog met een duim in de mond naar Disney's 'Bam- bi' kijken, overleveren aan een geladen samenvatting van Sha kespeare's sowieso al intense stuk over wraak, woede en waanzin? 'Iksijn zover in tbloet gestapt tisal', dicht Decorte naar werelds beroemdste to neelschrijver, en Koning Mac beth rust niet eer hij zijn rijk heeft zekergesteld door wild om zich heen te maaien. In Decorte- taal: 'Ikkapte, denene, nier, de- nandere, daar, enkkapte, enk- kapte, enkkapte, destukke vlo- geront'. Nienke Jerphanion, docente van basisschool Het Landje, vindt dat kindex-en er best aan mee kunnen doen. „Mits je na tuurlijk voorzichtig met ze om springt, Je moet ze heel goed uitleggen waar het precies over gaat; je moet ze heel nauwkeu rig begeleiden. De kinderen mo gen het nimmer eng vinden. De vijftien leerlingen die regisseur Herman Gilis uiteindelijk vroeg mee te werken, hebben volgens de lerares 'van nature' podium- plezier. „Het zijn allemaal kin- i deren die het heerlijk vinden op j de planken te staan. Zó gretig zijn ze dat hun ouders moeite hebben hen thuis te houden als ze ziek zijn." Door Bloetwollefduivel drie keer uit te laten sprekenlegt RO's artistiek leider Guy Cas- siers opnieuw de nadruk op het I bizarre woor-dgebruik van de I Vlaming. Denduivel, bloetwol lef, duivel, babieboe, klinkt het uit de buik van een operazange- res, uit de keel van een RO-ac- trice en uit de mond van een meisje. Vooral als ze door de kinderen uitgesproken wordt, is de tekst van Jan Decorte veel schrijnender dan op papier. Mi sschien was het daarom dat lerares Jerphanion bij de eerste officiële 'doorloop' met natte j wangen op de eerste rij zat. De kinderen zijn, vertelt Jer phanion, uitgekozen om hun onbevangenheid.,Toen het ge- zeischap voor het eerst contact j met ons zocht, dachten ze aan scholieren uit groep zeven of acht. Maar dat werkte niet. Die I begrepen de tekst te goed om hem uit te sproken zonder al te veel na te denken. Deze kinde ren begrijpen hem niet; dat weet de leraxos zeker-. „De betekenis van het verhaal gaat langs ze heen. Dat ervaar je ook als je ze hoort spreken." Macbeth en Bloetwollefduivel: i te zien in het RO Theater, W. Booth laan 8 Rotterdam; t/m za- terdag 28 april, van woensdag t/m zaterdag, aanvang 20.00 uur. Ook nog op zondag 22 april (14.30 uur). PimailkeiratBlsfi Podium 't Beest in Goes heeft morgenavond de primeur van eert bijzondere dansvoorstelling. Choreografe Iris van Pep pen, die de eerste vijf jaar van haar leven praktisch doof was, heeft deze ervaring aangegrepen om op onderzoek uit te gaan naar de invloed van geluid op beweging. Noise 'n Stuff, zoals het programma heet en waaraan drie danseressen meewer ken, is daarvan een eerste afspiegeling. „Dit thema heeft zo veel aspecten waar ik mijn licht op wil werpen, dat ik wel kan spreken van een tienjarenplan." IFramis ©©elemami Ixls van Peppen (Den Haag, 1977) is een doorzetter. Hoewel ze al vanaf haar zesde jaar danst, wezen de academies haar af en zelfs de docentenopleiding moest zij na anderhalf jaar ver- laten. „Ik heb geen standaard danserslichaam, meer een zwemmex-slichaam, maar ik kan niet eens zwemmen. Een docent folklore zei: 'Je bent, mijn beste leerling, alleen zal je nooit op het toneel kunnen staan. Hoezo niet? Je verhoudingen kloppen niet. Het gaat puur om wat-ze willen zien, je moet aan een be paald beeld voldoen.' Ik heb lange benen, maar mijn rug is vrij compact, waaxxloor ik be paalde bewegingen gewoon niet kan maken. Bovendien heb ik korte spieren, zodat ik techni sche problemen kreeg met mijn bouw. Dat is frustrerend en pijnlijk, ook fysiek." Maar Iris was niet voor één gat te vangen. Al jong wist zij dat ze ook maker, dus choreografe wilde zijn. Die kwaliteit kon zij aanwenden toen haar werd ge wezen op de tamelijk onbeken de, maar toch x-eeds jax-en be staande School voor Nieuwe Dans Ontwikkeling (SNDO) in Amstex-daxn. „Daar wox-dt meer de nadruk gelegd op hoe het li chaam. in elkaar zit, hoe je ei'mee om kan gaaxx en blessurepreven- tief kan werken. Op een gegeven moment had ik nergens last meer van, geen blessux-es. Ik zag de mogelijkheden van mijn ei gen lichaam en daar ben ik mee gaan wex-ken, in plaats van iets na te streven wat ik niet kan." Basis „Chox-eografie kan je niet leren. Je bent choreograaf of je bent het niet. Je moet een bepaalde kijk hebben op compositie en ruimte en hoe je daarmee om gaat. Dat moet in je zitten, maar op de SNDO heb ik een basis ge kregen waar ik zelf op door kan gaan en keuzes kan maken. Die opleiding staat overigens open voor allexTei theatermakers die beweging als uitgangspunt heb ben. Tijdens mijn studie had ik onbewust al twee stukken ge maakt met betrekking tot geba rentaal en doofheid. Pas tijdens een gespx-ek met een docente kwam mijn doofheid als kind ter sprake. Ze was wat verontwaar digd dat ik dat niet eerder had verteld, omdat dat essentieel bleek voor mijn beweegrede nen." „Tot mijn vijfde was ik ontzet tend slechthorend. Mijn beide buizen van Eustachius wax-en helemaal dichtgegroeid. Ik be greep alleen iets wanneer ie mand vlak voor mijn neus stond. Ik herinner mij het gevoel van isolement, maar nadat die kwaal was verholpen, heb ik dat nooit meer aangehaald. De eer ste vier j aar van j e leven zijn wel bepalend voor de rest van je ont wikkeling, maar ik had er nooit aan gedacht dat dat invloed zou hebben. Dat had het dus wel de gelijk. Op school dxn-fde ik niet te zeggen dat ik iets niet had verstaan of niet begreep en werd voor dom uitgemaakt. Ik dacht, dat zal dan wel zo zijn." Ms studeerde in 1999 af aan de SNDO, maar ging werken als secretaresse omdat ze 'even niets met dans te maken wilde hebben'. Na een half jaar begon het echter toch weer te kriebe len. „Ik weet dat ik mijn wex-k wil laten zien aan eenpubliek en op langere tex-mijn aan zowel een hox-end als slechthorend of doof publiek, want die zie je nooit in één zaal tegelijk naar dans kijken. Hoe ik dat wil gaan doen, ben ik nu aan het uitzoe ken. Mijn eerste voorstelling Noise 'n Stuff, waarvoor ik het Mimic Dansgezelschap opge- xichtte, heb ik nog dicht bij mij zelf gehouden, maar ik heb nu contact met het doveninstituut in Zoetermeer en ga een project maken voor dove jongeren. Ik wil ook de gebarentaal volledig beheersen en gebruiken in voor stellingen. De algemene vraag die ik mij stel is. wat is dans en wat is het verschil tussen dans, gebarentaal en gesproken taal en wanneer loopt het één over in het ander. Als je in gebarentaal bij wijze van spreken zinnen in de lucht gooit en ermee gaat spelen, x'aakt een dove totaal de draad kwijt, maar in feite zit hij wel naar dans te kijken. Oordoppen „Uitgangspunt voor Noise 'n Stuff was de invloed van geluid, emotioneel en fysiek. De drie danseressen zijn improviserend begonnen met oordoppen, zodat je alleen je eigen lichaam hoort. Je gaat heel anders bewegen, je realiseert je wat een impact het heeft om alleen maarte lopen. Je merkt dat ze heel erg geïsoleerd raken. Het is moeilijk contact te maken. Maar aan de andere kant geeft het ook weer kracht, wanneer je eenmaal vertrouwd bent met elkaar en met het afge zonderd zijn van geluid. Daar is bewegingsmatex'iaal en een ge voel uit ontstaan. De uiteinde lijke dans is gezet in een sugges tief geluidsdécor." „Ik wil niet een beladen verhaal overbrengen van hoe belangrijk het is om geluid te waarderen. Ik wil dat de mensen ervan genie ten. Er zitten ontroerende, maar ook grappige elementen in. In Goes, waar we voor het eerst voor publiek optx'eden, houd ik een inleidend praatje en kunnen er na afloop vragen wox"den ge steld of opmex'kingen wox-den gemaakt. Maar je hoeft niet per se te weten dat het over doof heid gaat. Iedereen kan de gevoelens van isolement op zijn eigen manier invullen." Noise 'n Stuff, gedanst door Sa to Endo (Japan), Catarina Cam pinas Furtado (Portugal) en Nienke Bonnema (Nederland), is donderdag te zien in 't Beest in Goes (20.30 uur) Noise 'n Stuff wordt gedanst door Nienke Bonnema (links), Sato Endo en Catarina Campinas Furtado (rechts). foto Juan de Jong ZATERDAG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 12