Blues is als rots in de brand Mini Maxi pakken lekker groot uit Marianne Boer even samen met Maurice Heugen Gedachten zijn oprijzende bergjes Bluesroute Middelburg woensdag 11 april 2001 Een afspraak maken met Julian Sas is niet heel eenvoudig. Naast z'n drukke leven als bluesmuzikant, heeft Sas name lijk ook nog een 'gewone' baan. Opmerkelijk, want de Julian Sas Band is een van de meest spelende bands van Nederland. „Een baantje erbij is financieel en ook voor de afwisseling wel prettig. Maar ik werk steeds minder en ik denk dat we ooit helemaal van de muziek kunnen leven. Daarmee zou voor mij toch wel een droom uitkomen", aldus de gitarist- /zanger. Julian Sas treedt vrijdag met zijn band op in het Schuttershof in Middelburg, tijdens de jaarlijkse bluesroute. door Han Neijenhuis Het album dat de droom van de in Beneden Leeuwen woonach tige Julian Sas en z'n Nijmeegse collega's Pierre de Haard (drums) en Phil Poffe (basgi taar) weer een stuk dichterbij moet brengen, is Spirits on the Rise, dat september vorig j aar in Nederland is uitgekomen. Het is de vijfde cd van de Julian Sas Band in evenzoveel jaren. Voor waar geen slechte score. Boven dien heeft frontman Sas over deze plaat, evenals over diens voorganger For the lost and found, een heel goed gevoel. Met z'n dertig lentes is Julian Sas in de blueswereld een jon- Vrijdagavond wordt weer de traditionele Bluesroute in Mid delburg gehouden. Zeventien café's in de binnenstad presen teren blues in hun zaak, waar bij de stijlen uiteenlopen van Chicagoblues in de beste Mud dy Waters-stijl tot heavy bluesrock, verwant aan Stevie Ray Vaughan. De grootste trekker is ongetwijfeld de Ju lian Sas Band. Deze Neder landse gitaarvirtuoos behoort tot de bluestop in Europa. De volgende bands of muzi kanten zijn vanaf 21.30 uur te beluisteren: Bill Collectors in De Herberg; Kees Schipper/Roland Bakker in Seventy Seven; Crosshead Southside Horns in Brooklyn; Herman Brock jr The Euro- casters in Tympaan; Guitar Ray The Rhythm Dukes in Bommel; Jive for your Live in Miller Time; The Blue Chevys uit België in't Hof; Bill Rose- man uit de USA in La Pampa; Dragline in The Duke; Plagiaat in Vantoen en Vannu; Vage Klachten in De Mug; Julian Sas Band in het Schuttershof; Bulldose Blues Band in De Malle Molen; Double Husk in Bar American; La Blusa in Hart van Middelburg; Cham pagne Charlie in Desafinado en tenslotte de Marc Reece Band uit Duitsland in Rockde- sert. kie. Toch is hij al ruim vijftien jaar bezeten van het genre. ,,Ik ben thuis opgegroeid met Chuck Berry en Jerry Lee Lewis. Rock- 'n-roll dus, maar dat is niets an ders dan snelle blues. En toen ik een jaar of dertien was, hoorde ik Jimi Hendrix en vervolgens bluesgiganten als Peter Green enB.B. King. Daarna was bij mij het hek van de dam. Vraag me niet wat me precies aanspreekt in de blues. Het raakt me ge woon. Het was voor mij dan ook heel logisch dat ik bluesmuziek ging spelen." En dat doen Sas en z'n band met verve. Dat die blues tegenwoor dig niet de meest hippe muziek stijl is, deert de gitarist/zanger daarbij allerminst. „Blues is als een rots in de branding. Het be staat al meer dan honderd jaar en zal ook nooit meer verdwij nen. Ik zie dat alleen maar heel positief. Bovendien is er binnen de blues zo'n diversiteit aan stij len, dat maakt het nog interes santer. Ik beperk me in m'n spel en songs ook zeker niet tot één stijl. Ik kan net zo uit m'n dak gaan van de ingetogen muziek van T-Bone Walker als van de harde blanke bluesrock van Ro- ry Gallagher." De in 1995 overleden Gallagher behoort tot Sas' grootste hel den. Het feit dat Julian Sas in 1999 werd gevraagd om op een Belgisch festival op te tre den met de ex-begeleiders van Rory Gallagher was voor de Gelderse gitarist dan ook een hele eer. „Als zestienjarig jochie stond ik vooraan bij de Rory Gallagher Band. Nu mocht ik voor een keertje de plek van m'n held in nemen. Ik was erg nerveus, maar het ging geweldig. We hebben twee uur lang nummers van Rory gespeeld." Julian Sas: „Ik ben thuis opgegroeid met Chuck Berry en Jerry Lee Lewis. Rock-'n-roll dus, maar dat is niets anders dan snelle blues." foto GPD Het nieuwe Luxor-theater in Rotterdam ruimt drie maanden lang het toneel in voor Mini Maxi. Samen met internatio nale topacts uit de wereld van circus, variété, muziek en dans spélen ze er vanaf 17 april hun nieuwe theatervoorstelling City. Het moet een van de publiekstrekkers worden van Rot terdam Culturele Hoofdstad. Naar verwachting zullen hon derdduizend bezoekers uit binnen- en buitenland de tachtig voorstellingen bijwonen. Voor de muzikale clowns is het de laatste keer dat ze op deze schaal zullen werken. „We zullen nog wel shows doen, maar dan kleiner, intiemer." door Ellen Scholtens Het is niet de bedoeling dat ze 'city to city' gaan. Met hun vori ge voorstellingen reisden Mini Maxi de hele wereld af, maar hun nieuwe theaterproductie is exclusief voor Rotterdam. City is gemaakt als openingsvoor stelling voor het nieuwe Luxor- theater. Karei de Rooij (Mini) en Peter de Jong (Maxi) werden ruim vier jaar geleden benaderd om een programma te maken voor het nieuwe theater. Het etiket Cul turele Hoofdstad is er pas later op geplakt, toen de voorberei dingen al in een vergevorderd stadium waren. Dankzij de medewerking van internationale topacts staat Ci ty als een huis. Met onverholen trots beschrijven Mini Maxi het programma, zorgvuldig hun woorden kiezend opdat ze niet te veel prijsgeven. Zoals over het onderdeel waarin de sfeer van het Rotterdam Van voor de oorlog wordt geschetst. „Toen Rutex er nog was en dat soort beroemde horecazaken", ver duidelijkt De Rooij, die het gro te amusement uit die tijd wil terugbrengen in het blokje Ple zierstad met Marcel Peneux. Volgens hem is deze wereld kampioen tapdance, die ge woon in Spijkenisse woont, net zo'n perfectionist als Sammy Davis jr.. „Wij kunnen een beet je tappen. Wat hij kan is onvoor stelbaar. Hij heeft onder anderen Michaell Flatley van Riverdance tapdanslessen ge geven. Wat hij doet, is een we- reldact." Jongleur „We wilden ook per se een jong leur hebben", vervolgt hij aan z'n tweede kop thee. „Niet met van die kleine balletjes, maar met een voetbal. We zijn naar een agent in Parijs gegaan die ontelbare telefoonnummers en videobanden heeft van arties ten. Hij kwam met een Neder landse jongen die is opgeleid in Canada: Erik Borgman. Die stond in het eerste programma van Cirque du Soleil en heeft over de wereld gezworven met zijn solo-act. Nu hij een gezin heeft, blijft hij wat meer in de buurt." Dolgelukkig zijn ze ook met het optreden van Prassana Rao. Die zagen ze twintig jaar geleden voor het eerst optreden in Mün- chen, op een van hun vrije avon den tijdens een buitenlandse tournee. De Rooij: „Hij trad op voor tweeduizend mensen met alleen zijn handen en een spot, maar wist met zijn schimmen spel iedereen te bereiken." Tachtig jaar Op uitnodiging van Mini Maxi kwam de inmiddels tach tig jaar oude Indiër naar de kleedkamers van het oude Luxor. Jos Thie, die eerder Scherzo en Split regisseerde voor De Rooij en De Jong, wilde hem met eigen ogen zien, en was net zo onder de indruk als zij. Aan City doet ook componist, arrangeur en creatief brein Krijn van Driel mee. Hij behoort tot de groep intimi van Mini Maxi. Een van de nieuwe mensen waarmee het tweetal samen werkt, is Dick Heinz die met het vaste productieteam de special effects voor zijn rekening neemt. Met de technisch pro ductieleider van illusionisten als Hans Klok worden oplossin gen bedacht voor tal van pro bleemsituaties, variërend van omvallende muren tot het onder water zetten van het toneel. De Rooij plaatst een kanttekening: „Je moet oppassen dat het niet te vergezocht is allemaal; de techniek moet zich aan ons aan passen. Bij het thema van de Verdronken Stad hoef je uit ef fectbejag niet het hele theater onder water te laten lopen. Je kunt ook de suggestie van water wekken met behulp van een doek." Minder vlot verliep het vinden van een orkest. Voor de gewen ste sound ging de voorkeur uit naar de Rotterdamse Mariniers kapel, maar na een j aar moesten de onderhandelingen worden afgebroken. Het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht zal nu Pianiste Marianne Boer en fluitist Maurice Heugen, beiden geboren en getogen in Vlissingen, openen zaterdagavond het Paasconcert in de Concertzaal in Middelburg, dat verder zangeres Priscilla van der Feen (klassiek) en de Feenbrothers (jazz) op het programma heeft staan. Marianne beschouwt het als een leuke samenloop van omstandigheden dat Mauri ce, die al jaren in Zürich woont, momenteel in Nederland is, zodat zij zich weer eens als duo aan het Zeeuwse publiek kunnen presenteren. voor de zo belangrijke muzikale ondersteuning van City zorgen. Van big band tot taptoe en van symfonisch tot rock, alle stijlen komen terug in de ruim veertig nummers die gespeeld worden. House Als vertegenwoordiger van de nieuwe muziekstromingen is Ruben van Rhoon aangetrok ken. Hij zal house 'samplen' met de klanken van het orkest. Mini Maxi zelf spelen viool, trombone en panfluit (De Rooij) en piano en tuba (De Jong). Zo als in alle voorstellingen van het gelauwerde duo ontbreekt het gesproken woord, op een vocaal optreden van Marjorie Barnes in Rotterdam Rockstad na. „City is onze laatste grote voor stelling", klinkt het schijnbaar terloops. „We zullen nog wel shows doen, maar dan kleiner, intiemer. Nog een jaar of zes schat ik. Daarna stoppen we." Mini 8t Maxi met 'City'. Van 17 april t/m 29 juni in het nieuwe Luxor theater. Kassa: 010- 4843333. Reserveerlijn: 0900- 3005000. door Frans Doeleman „We zaten op dezelfde lagere school in Vlissingen en waren allebei erg geïnteresseerd in muziek. Hij speelde toen al fluit en ik was intensief met piano bezig. In het begin van de mid delbare school zijn we samen gaan spelen en hebben we voor de radio opgetreden. Sindsdien zijn we een duo, nu al zo'n kleine twintig jaar. Ondanks de af stand tussen mijn woonplaats Amsterdam en Zürich, waar hij solofluitist bij de opera is, is hij heel trouw. Als hij met pianobe geleiding speelt, is het eigenlijk altijd met mij", vertelt Marian ne Boer (1968) over haar muzi kale relatie met Maurice Heu gen, „We hebben onlangs in Zwitserland gespeeld en deze week spelen we in Weesp. Zo doende was dat mooi te combi neren met het concert in Mid delburg." Kwartet Marianne, die in 1992 afstu deerde, geeft sinds vier jaar drie dagen per week les aan het con servatorium en heeft daarnaast als freelancer allerlei opdrach ten en (solo)concerten. „Vorig seizoen heb ik met het Brabants Orkest opgetreden en er is een vast aantal mensen waar ik mee werk. Bovendien heb ik een nieuw kwartet opgericht, Qua- tre Reines, bestaande uit vier dames in een wat onorthodoxe bezetting van piano, harp, viool en cello. Met muziek van Spaan se en Spaans georiënteerde componisten hebben we een tournee door Nederland ge maakt, die afgesloten werd in het Concertgebouw in Amster dam. Er is nu ook een cd van, Quatre Reines a Espagnol. Vol gend jaar hopen we met een nieuw programma de boer op te gaan." „Ik ben helemaal opgegroeid in dat klassieke wereldje. Piano spelen op zich vond ik heel leuk, gewoon de vaardigheid, de mo torische spelvreugde. Als je snel vooruit gaat, vind je dat als kind ook leuk. Ik heb daar ook altijd echt een fysieke kick van gehad. Gaandeweg is mijn muzikale smaak ontwikkeld, zodat ik ei genlijk weinig openstond voor popmuziek. Ik ben natuurlijk normaal opgegroeid en niet we reldvreemd, maar ik werd er niet door meegesleurd zoals de meeste van mijn leeftijdgenoten op de middelbare school. Het enige waar ik mij in dat opzicht mee bezig heb gehouden is Gershwin, die de brug vormt tussen de klassieke en de lichte re muziek." IJdele hoop „De stromingen binnen de klas sieke muziek zijn heel groot, van Bach tot hedendaagse compo nisten. En binnen die stijlen kan je ook weer zeggen, göh, ik speel met blazers of alleen of ik wil iets doen met zang of strijkers. Dus dat is absoluut niet eenzij dig. Ik heb niet de ijdele hoop dat ik ooit alles zal kunnen spe len wat ik zou willen. Wat dat betreft is het een onuitputtelijke bron. Solo speel ik het liefst echt klassieke werken zoals van Mo zart, Haydn en Beethoven en van het meer romantische re pertoire Chopin, de pianocom ponist bij uitstek. Maar dan denk ik aan het Franse repertoi re, Debussy, Ravèl, ook prach tig. Als ik met een violiste speel, kom je weer andere stukken te gen en denk ik, göh, Brahms, ook geweldig. Ik heb nog niet echt een specialisatie." „Ik heb er altijd naar gestreefd fulltime met muziek bezig te zijn en ervan te kunnen leven. Dat is gelukt. Het belangrijkste is dat je de dingen kunt doen die je leuk vindt, waar je muzikaal door geïnspireerd raakt en wat de mensen graag willen horen, zodat je het niet alleen in de huiskamer hoeft te doen. Dan denk ik datje heel tevreden mag zijn. Er zijn natuurlijk veel mensen bezig in dit veld en als je een beetje lekker plekje kan vin den, heb je geluk gehad. Ik zat met mijn tiende achter de vleu gel en dan denken de mensen, oh, oh, oh, een wonderkind, dat wordt wereldberoemd. Men heeft het beeld van een concert pianist als iemand die lange tournees maakt en altijd onder weg is. Maar dat is een soort sprookje, hè. Als blijkt dat je het spelen in verschillende bezet tingen combineert met lesge ven, je misschien niet wereldbe roemd, maar wel het hele jaar actief bent, je door het hele land en ook wel eens in het buiten land speelt, dan past dat niet he lemaal in het plaatje. Men ver wacht niet dat je ook op die manier je muzikale ei kwijt kan." Verhey Marianne, voor wie het optre den in Zeeland nog altijd iets extra's heeft, en Maurice spelen zaterdag een sonate van Bach voor fluit en piano en een wat onbekender werk van de Neder landse componist Verhey. „Een beetje het romantische idioom. Het is belangrijk dat je muziek kan spelen waar je achter staat, het liefst in een mooie ruimte. De Concertzaal is natuurlijk prachtig en er komt een mooie vleugel, dat is ook belangrijk. Maurice is een fantastische col lega en ik neem aan dat er leuke mensen in de zaal zitten die graag naar muziek luisteren. Dan is aan alle voorwaarden voor een leuk concert voldaan." Het Paasconcert van pianiste Marianne Boer en fluitist Mau rice Heugen in de Middelburgse Concertzaal, ten bate van het werk onder straatkinderen in Belo Horizonte in Brazilië en van het werk onder getrauma tiseerde vrouwen, begint zater dag om 20.00 uur. Dat alles een illusie is, is misschien vanuit filosofisch stand punt correct, maar verder een weinig praktische gedachte. Je moet wel van een wereldvreemde koppigheid bezeten zijn om daar een film over te willen maken, en dat is precies wat Gert de Graaff gedaan, of althans geprobeerd heeft. En om dat het door hem gespeelde spel van schijn en werkelijkheid aanknopingspunten heeft met de kwestie fictie of realiteit in documentaires, raakte de experimentele speelfilm De zee die denkt verzeild op Amsterdamse documentairefestival en won er zelfs de hoofdprijs. Mini Maxi moeten één van de publiekstrekkers worden van Rotterdam Culturele Hoofdstad. foto's ANP door Leo Bankersen De verwaaide, onheilspellend bewolkte zandvlakte waar de in betoverende beelden grossie rende film mee opent, dat bent u zelf. Via in elkaar grijpende droombeelden, fictieve straatinterviews en gezapte tv- fragmenten komen we bij wijze van spreken terecht in de tekst verwerker van een scenario schrijver die schrijft wat u op datzelfde moment ziet. Aan vankelijk hoopvol, later ver twijfeld probeert hij greep te krijgen op het dol makende idee dat we slechts kijken naar de plaatjes in ons eigen hoofd. Ge dachten zijn bergjes die tij del ij k oprijzen uit de maagdelijke vlakte van onszelf. De grootste berg is het Ik, maar hoe kan er een Ik bestaan als het alleen maar een gedachte is? Terwijl u daar over nadenkt, no teer ik enkele gedachten die bij mij opkwamen. Voor een zinni ge discussie over de aard van do cumentaires lijkt me De zee die denkt minder geschikt. Wel is het een origineel vormgegeven inleiding tot zen, een welkome afwisseling met de Tibetaanse monniken die daar doorgaans voor op komen draven. De aan Escher ontleende onmo gelijke figuren zijn een iets te voorspelbare illustratie van het begrip illusie, maarzo schitte rend uitgevoerd dat we De Graaff deze neiging tot hob byisme graag vergeven. De mooiste momenten ontstaan als het beeld wat dromerig af dwaalt naar dingen die er niets toe doen: de poes, rondzweven de theeblaadjes, het onbe schrijflijk mooie licht dat door de ramen naar binnen valt, of de De experimentele speelfilm De zee die denkt is een origineel vorm gegeven inleiding tot zen. fietser wiens schaduw echter is dan hijzelf. Je zou het briljante huisvlijt kunnen noemen en het is gemakkelijk als onzin af te doen, maar je kan er ook het avontuur van een cineast met zijn gedroomde beelden en idee- en in zien. De Graaff weet zijn hersenspinsels met een knallen de ruzie te relativeren en roept in de ontknoping warempel emotie op. Dat de film eigenlijk over de kijker zelf gaat ben ik niet gewaar geworden. Documentaire/film: De zee die denkt is te zien in Schuttershof Middelburg en 't Beest Goes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 11