Verplanke vecht tegen de sleur
Wielrenner en supporter ineen
PZC
Polders Philippine
als scherprechter
31
Ploegleider Zeeuws-Vlaanderen moet het doen met weinig renners
Route
Wielerdistrict creëert
vangnet voor junioren
Van de Bunder
recordhouder
in Omloop van
de Braakman
Omloop van Borsele is
populair onder renners
Route
vrijdag 6 april 2001
doorSven Remijnsen
PHILIPPINE - Toen hij zeven
jaar geleden begon als ploeglei
der, was wielervereniging
Zeeuws-Vlaanderen toonaan
gevend in de Omloop van de
Braakman. Sindsdien zag Ab
Verplanke (38) zijn formatie elk
jaar een stukje verder wegzak
ken. Zaterdag hoopt Verplanke
op een opleving in de klassieker
in en om zijn woonplaats Philip
pine, maar hij beseft ook dat de
kansen klein zijn.
Echt gemakkelijk heeft Ver
planke het de afgelopen seizoe
nen niet gehad. De ene na de an
dere amateur verliet het team,
zodat Zeeuws-Vlaanderen zich
vorig jaar zelfs genoodzaakt zag
in de clubcompetitie samen te
rijden met De Zuidwesthoek uit
Bergen op Zoom. Ook dit jaar
leidt Verplanke een gecombi
neerde ploeg.
Zelf heeft Verplanke nog maar
zes amateurs tot zijn beschik
king: Johan van Schaik (in 1998
nog derde in de Bx-aakman),
Martin de Jaeger, Mario de Rit-
ter, Peter Metske, Michel de Ko
ning en Roald Wielders. Alleen
de eerste drie staan zaterdag
aan de start in Philippine. De
leegloop van de laatste jaren eist
zijn tol.
Goede groep
Verplanke: „Ik ben begonnen
met een heel goede groep. Karei
van Goethem, Patrick van Pas-
sel, Peter Mol, Johan van Schaik
en Edward Farenhout, dat wa
ren coureurs die in de Braakman
bij de eerste drie konden rijden.
Daar is nu weinig meer van
over."
De ploegleider kan wel een oor
zaak aanwijzen voor de terug
val. „Vroeger bleven rennei's
lang bij hun vereniging, tegen
woordig is dat veel minder het
geval. Wij verliezen mensen aan
al die kleine sponsorploegen die
in België zijn ontstaan. Zij bie
den renners geld aan, en een
nieuwe fiets. Aan betalen zijn
wij nooit begonnen. Het is een
slechte zaak als j e de contributie
voor de jeugd gaat verhogen om
goede amateurs te kunnen aan
trekken."
Ook de problemen rond het aan-
trekken van de noodzakelijke
Ab Verplanke: „In de eerste jaren stak ik veel meer tijd in mijn werk als ploegleider."
nieuwe sponsors hebben de club
weinig goed gedaan. „De situa
tie is heel onzeker geweest. We
hebben lang moeten wachten, te
lang als ik eerlijk ben. Maar zo
dra er meer dan duizend gulden
wordt gevraagd, trekken veel
mogelijke sponsors zich meteen
terug. Daar komt bij dat er in dit
kleine gebied veel grote koersen
zijn, zoals het Wielerweekend
en de Driedaagse van Axel, die
ook aan sponsors trekken.
Dankzij Fabricom is het toch
nog goed gekomen. We hebben
geen financiële problemen, om
dat de rennersgroep nu eenmaal
niet zo groot is."
„Ik verwijt ze niets, maar het is
me wel tegengevallen dat ren-
ners die altijd in de jeugd heb
ben gefietst, nu niet meer voor
onze club rijden: Bernard Her-
ing, Diedei'ik Veei'man, Maitin
Totté, Ralph Schaalje. Als zij
waren gebleven, dan hadden we
binnen een paar jaar een mooie
groep neo-amateurs gehad. Nu
staat Mario de Ritter er alleen
voor."
„Onze jeugdafdeling draait ge
lukkig nog altijd goed. Mochten
we de komende jaren helemaal
wegzakken, dan moet er één
club in Zeeland komen. Zolang
wij rond de twintig jeugdleden
blijven houden, is dat niet aan
de orde. En ook al gaan Middel
kamp en Zeeuws-Vlaanderen
ooit samen, dan nog zal er wor
den gewerkt met twee aparte af
delingen. Hoewel ik verwacht
dat onze vereniging door de
Westerscheldetunnel straks
minder geïsoleerd zal zijn."
„Het fundament van Middel
kamp is altijd al steviger ge
weest. Hun achteiiand is veel
foto Charles Strijd
groter, het wiehennen leeft er
ook meer. De betei'e renners uit
het verleden komen daar toch
vandaan. Bij de jeugd doen ze
het erg goed, alleen bij de ama
teurs is het dit seizoen wat min
der. Ze zijn te lang dooi'gegaan
met Hans Harinck als ploeglei
der, daardoor zijn sommige
amateurs vertrokken. Ik vind
ook dat er te lang is voortbor-
duurd op de generatie Franse-
Geijs. Goed, die maakten hun
status waar, maar ze waren ook
een sta-in-de-weg voor andere,
jongere renners."
Over de vraag wanneer Ver
planke zelf ooit stopt, heeft hij
aan het einde van vorig seizoen
diep nagedacht. „Ik heb sterk
getwijfeld of ik verder zou gaan.
Daar heb ik met niemand bin
nen de club over gesproken, om
dat ik wist dat er niemand was
die het over wilde nemen. Ik zag
het ook niet zitten om te stoppen
vanwege alle renners die plotse
ling weggingen. Als ik dat wel
had gedaan, dan waren de jon
gens die de club trouw bleven
dubbel gestraft geweest."
Motiveren
„In de eerste jaren stak ik veel
meer tijd in mijnwerk als ploeg
leider. Er waren meer renners,
die ook meer koersen reden. De
laatste tijd is het moeilijker ge
worden om mezelf te motiveren.
In de Hoekse Waard van vorig
jaar staitten al onze renners
achteraan. Al gauw reden ze in
kansloze positie. Dan is het niet
zo prettig om ploegleider te zijn.
Vroeger zou dat niet zo gauw
zijn gebeurd."
„Mocht er iemand zijn die mijn
plaats wil innemen, dan zal ik
daar niet moeilijk over doen. Ik
werk in ploegendiensten bij
Dow, ik wil ook tijd besteden
aan mijn kinderen. En ik weet
dat als je iets lang doet, het een
sleur kan worden. Dat zie je bij
veel ploegleidei's; Jan Raas is
ook niet voor niets manager ge-
worden. Het is negen jaar gele
den dat ik zelf nog renner was.
Of je nu wilt of niet, op een gege
ven moment begin je te ver-
vi'eemden van het wielrennen.
Er is een tijd geweest dat ik alles
wist van materiaal, van trai
ning, van renners. Dat is alle
maal minder aan het worden.
Eens komt er een moment datje
te ver van de wielrenners af
staat."
Dit seizoen zit Verplanke in elk
geval nog achter het stuur van
de ploegleiderswagen. Zijn ren
ners zal hij niet onder druk zet
ten. „We hebben onszelf geen
echte doelen gesteld. Het is al-
tij d leuk om punten te pakken in
de clubcompetitie, maar het be
reiken van de finale is geen
must. Als onze renners een
plaats in de finale hebben ver
diend, gaan we er natuurlijk wel
heen. En al is het in het hoge
noorden, ik ga mee."
door Wim de Vos
PHILIPPINE - De veront
waardiging bij de organisa
toren van de Omloop van de
Braakman is nog altijd groot.
Een eenzijdige actie van de
Wielren Unie (KNWLT) be
paalde dat de wedstrijd in
verband met de heersende
mond- en klauwzeerziekte
niet over Belgische grondge
bied mocht.
Zonder oveiieg met de lokale
autoriteiten werd deze maat
regel doorgevoerd en werd de
openingsklassieker van het
Zeeuwse wielei'seizoen in
één klap beroofd van een las
tige finale met enkele kassei
stroken. De Omloop van de
Bi-aakman moet het morgen
doen met een geheel ander
sooi*t slot. De polders rondom
Philippine vormen nu het de
cor waarin de x-onde zijn be
slag moet krijgen.
Johnny Spuesens, de voor
zitter van de stichting Wie-
Iercomité Philippine, heeft al
heel wat meegemaakt in zijn
oxganisatorische loopbaan.
Afzeggingen op het aller
laatste moment van zowel
deelnemers als van mede-
werkers en zoektochten naar
ploegen om een attractief
deelnemersveld aan de start
te krijgen, hij kreeg er vaak
mee te maken. Spuesens
draaide er zijn hand niet voor
om. Op basis van zijn i'outine
slaagde hij er telkens weer in
om nog voordat het start
schot klonk de plooien weer
glad te strijken. Vandaar dat
de Philippinenaar er de laat
ste weken niet echt wakker
van heeft gelegen toen
KNWU-consul Jan van Ha-
neghem hem inlichtte dat de
32e uitgave van de Omloop
van de Braakman niet over
Belgisch gi'ondgebied mocht
trekken en dat pas op het al
lerlaatste moment definitief
besloten zou worden of de
wedsti'ijd überhaupt door
mocht gaan. „Voordat Van
Haneghem ons informeerde
had ik er nog helemaal niet
bij stil gestaan dat de mond
en klauwzeer wel eens roet in
het eten kon gooien", aldus
Spuesens. De voorzitter rea
geerde later wel verontwaar
digd, toen bleek dat het een
eenzijdig besluit van de
KNWU was geweest. „De
bond bepaalde dat zonder
dat er ook vanuit België maar
op was aangedrongen. We
hebben contact gehad met de
Belgische politie eix die heb
ben aangegeven dat zij geen
di'uk op de KNWU hebben
uitgeoefend. Inmiddels heeft
de KNWU zich wat soepeler
opgesteld en wordt het over
gelaten aan de plaatselijke
autoriteiten om hierover een
beslissing te nemen. Het is
jammer, want die laatste lus
langs Isabellasluis en Boek-
houte was toch interessant."
In de omgeving van Philippi
ne werd naarstig naar een al
ternatief gezocht. Dat werd
snel gevonden, maar Spue
sens moet wel toegeven dat
deze lus minder intex-essant
is. „Misschien is het wel wat
gevaarlijker omdat het voor
al smalle wegen betreft maar
we zitten dan al in de finale
en het peloton is vermoede
lijk al behoorlijk uitgedund.
Dat hoeft dus niet echt pro
blemen te geven", meent
Spuesens die aangeeft dat de
Omloop van de Braakman
volgend jaar vermoedelijk
over een geheel nieuw par-
koers zal gaan. De bouw van
de Westerscheldetunnel en
nog enkele verkeerstechni
sche problemen zorgen daar-
vooi\ „We hebben al een nieu
we omloop in gedachten en
zijn er in feite al bijna uit."
Er zijn 26 ploegen ingedeeld
in regio zuid van de clubcom
petitie. Alle ploegen bestaan
uit zes renners. Dat betekent
dus een recorddeelname van
meer dan 150 i*enners. Dat is
bij de Omloop van de Braak
man wel eens andei's ge
weest. „Vandaar dat we
destijds ook de beslissing
hebben genomen om over te
stappen naar de clubcompe
titie. Dan ben je immers ver
zekerd van een bepaald deel
nemersveld", weet Spuesens.
Theo Middelkamp zal met
een ploeg die geheel uit eigen
renners bestaat aan de start
verschijnen terwijl wv
Zeeuws-Vlaanderen een sa
menwerking is aangegaan
met De Zuidwesthoek uit
Bergen op Zoom.
PHILIPPINE - Het par
koers, waarop de 32e Om
loop van de Braakman
wordt verreden, ziet er als
volgt uit:
start Kasteelstraat, Zand
straat, Driekwart N252, af
slag de Rijcke, Langeweg-
/Sluiskil, Langeweg/Oude
Bontepolderstraal, Viaduct
N61-kruising, Zevenaars-
dijk/Binnendijk, kruising
Binnendijk/Goesseweg, Pro
vinciale Weg, De Knol,
Wulpenbek, kruising Hoek-
seweg/N252, rotonde
Herbert H. Dowweg, Water-
fabriek. kruising Savoy-
aardsweg/Braakmanweg,
Middenweg, Spuikomweg,
Bolderweg (kasseistrook),
Driesprongweg, Isabel! a weg,
Isabellasluis, Kasteelstraat.
Deze omloop is 35 kilometer
lang en di ent drie keer te wor
den gereden, waarna een
kleine lus van tien kilometer
viermaal moet worden afge
legd.
Deze kleine lus ziet er als
volgt uit: Kasteelstraat, Vis
serslaan, Laureijnestraat,
Waterbassin, Stelleweg,
Stellepolder, Dijckmeester-
p older, Burgemeester
d'Hoogheweg, Provinciale
Weg, Kasteelstraat.
De Omloop van de Braakman
gaat over een afstand van
ruim 145 kilometer en gaat
om 13.00 uur van start in Phi
lippine.
Emiel Nijsse, hier trainend in zijn woonplaats Hoedekenskerke, is klaar voor de Omloop van Borsele.
Nieuweling Emiel Nijsse staat te trappelen voor Omloop van Borsele
foto Willem Mieras
PHILIPPINE - De legendari
sche Toine van de Bunder is nog
steeds de enige coureur die er in
geslaagd is om de Omloop van
de Braakman driemaal op zijn
naam te schrijven.
De schicht van IJzendijke, zoals
Van de Bunder in zijn beste ja
ren wei'd genoemd won de voor
jaarsklassieker met start en fi
nish in 1975, 1976 en 1978. Wel
waren er in latere jaren nog en
kele renners die twee keer de
eindzege pakten. Het ging hier
bij om de Zeeuw Francois Fran
se (1992 en 1998) en de Braban
ders John de Crom (1988 en 1993
en, in de nadagen van zijn ac
tieve wielerloopbaan, Mario
van Vlimmeren (1994 en 1996).
Geen van de drie is momenteel
actief als coui-eur en dat bete
kent dat het record van Toine
van de Bunder ook na de 32e
editie nog altijd in de boeken zal
blijven staan.
door Björn Goorden
HOEDEKENSKERKE - Toen-ie nog
klein was, en dat is nog niet eens zó lang
geleden, kon de inmiddels vijftienjarige
Emiel Nijsse nog wel eens hoogst aan
doenlijk zijn. „Dan keek-ie altijd met
van die grote ogen naar de beelden op
tv", vertelt vader René. „En droomde hij
weg bij het zien van al die topcoureurs
die de bergen opzwoegden. Binnen de
kortste keren was Emiel dan gevlogen.
Dan sprong-ie op z'n fiets en sprintte hij
de dijk op. Terwijl hij zichzelf hardop van
commentaar voorzag. Ja, het zat er al
vroeg in."
Emiel Nijsse kijkt bij die woorden wat
beschaamd naar zijn voeten. Maar tege
lijkertijd kan de nieuweling uit Hoede
kenskerke er ook wel om lachen. Want
ach, als je nog klein bent, doe je van die
dingen. Bij de vraag wie hij dan altijd
was als hij weer eens de dijk opfietste,
hoeft hij niet lang na te denken: „Indu-
rain. Miguel Indurain. Ja, ik weet nu dat
het een goeie maar wat saaie coureur
was. Maar ik was nogzo klein, wat wistik
nou van wielrennen?"
Het is een van de vele mooie herirmerin-
gen aan de knop van zijn nog immer pril
le wielerloopbaan. Een van de vele, want
de renner van ZRTCTheo Middelkamp is
opgegroeid in een echt wielergezin. Va
der René heeft het ooit tot de amateurs
geschopt, moeder Annet (Kole) reed een
aantal jaren met de dames mee („Ik was
een trainingsvriendin van Keetie van
Oosten-Hage"). En Emiel is onlangs aan
zijn tweede seizoen bij de nieuwelingen
begonnen. Broer Ludo is een 'het buiten
beentje' van de familie Nijsse: hij voet
balt. „Als Ludo maar wat op z'n scooter
kan rondracen en een sigaretje kan ro
ken, heeft-ie het goed naar zijn zin",
grapt vader René. „Nee, het wielrennen
heeft bij Ludo nooit in het bloed gezeten.
Emiel is andei's."
Talent
Bovendien lijkt Emiel Nijsse over talent
te beschikken. De ogen van havo-scho
lier zakken opnieuw af naar zijn voeten:
„Ze zeggen het, ja". Twee jaar geleden in
zijn laatste jaar bij dejeugd wonhij maar
liefst vijftien koersen. Moeder Annet:
„Dat seizoen hoefde ik nooit naar de
bloemist, de huiskamer stond altijd vol
bloemen.Het jaar erop scharrelde zoon
lief 'slechts' twee bossen bij elkaar De
overstap naar de nieuwelingen viel in
eerste instantie niet mee. „De eerste
koersen die ik meereed, was het echt bij
ten om in de grote groep te kunnen blij
ven. Ik was erg jong, veertien, ineens reed
ik tussen jongens van zestien", zegt
Emiel Nijsse.
De aanpassing duurde echter niet lang.
„Het begon eigenlij k al best snel ineens te
lopen. In de Omloop van Borsele werd ik
al zesde." Later in het jaar verraste hij op
het NK voor nieuwelingen. In 's-Heeren-
hoek finishte hij in een massaspurt als
zesde. „Maar toen zat ook alles mee."
Zoals ook dit seizoen alles mee lijkt te
zitten. Van de vier wedstrijden waar hij
startte, wist hij er twee te winnen. Beide
zeges behaalde hij in België; in Arendonk
en in Poesele. Emiel Nijsse: „De koersen
in België liggen me wel. Daar rijden ze
een gi*otere ronde en beginnen ze pas la
ter in de wedstrijd te koersen." René
Nijsse: „Vooral dat laatste is in Emiels
voordeel. Hij heeft insparxrxingsastma,
weet je, en dan komt het goed uit dat de
wedstrijd wat rustiger wordt opge
bouwd. In België beginnen ze pas na
tweederde van de koers te rijden, in Ne
derland schieten ze uit de startblokken
weg en rijden ze de hele afstand zo hard
ze kunnen."
Over zijn toekomst, daar kan Emiel Ni js-
se slechts zijn schouders bij ophalen: „De
kans dat je profwielrenner wordt, is zo
klein. Het zou al prachtig zijn als ik lek
ker met de amateui's mee kan fietsen. Ik
vind het al mooi dat ik zatei'dag weer de
Omloop van Borsele kan xij denDaar heb
ik vroeger, eerlijk waar, van gedroomd.
Het is zo'n mooie wedstrijd, de mooiste
van het seizoen."
Emiel Nijsse kijkt niet al te ver vooruit,
en dat is maar goed ook, vindt zijn vader
„Want je weet maar nooit. De toekomst
zal het allemaal uitwijzen. Bij de junio-
ren vallen doorgaans een hoop jongens
af. Het is de leeftijd dat ze keuzes in het
leven gaan maken. Of ze gaan studeren
doorSven Remijnsen
VLISSINGEN - Het wielerdis
trict Zuid-West is morgen met
een eigen ploeg vertegenwoor
digd in de Omloop van Borsele
voor junioren. Daarmee wordt
een begin gemaakt met de on
dersteunende taak die het dis
trict, waartoe Zeeland en het
westen van Brabant behoren,
vanaf dit seizoen vervult.
In het verleden ondex'hield het
district een officiële juniorense-
lectie, waarin de beste renners
uit het gebied waren bijeenge
bracht. Omdat de KNWU aan
het einde van vorig seizoen be
sloot de districtscompetitie op
te heffen, verviel ook de nood
zaak van de selecties in de ver
schillende ï'egio's.
Als alternatief wei'd begin dit
jaar een ploeg in het leven ge
roepen waarvan alle 47 junior-en
uit het district deel kunnen uit
maken. „Het is een vangnet voor
de renners die net niet goed ge
noeg zijn bij hun club of uitko
men voor een club die te weinig
wedstrijden rijdt", zegt Marcel
Remijn uit Wilhelminadorp, de
sporttechnisch districtscoördi
nator. „Dankzij de nieuwe opzet
van de districtsploeg krijgen zij
zo toch de kans om mee te doen.
In de internationale wereldbe-
kex-wedstrijden, zoals de Drie
daagse van Axel en de Heuvel
land Tweedaagse, kiezen wij
voor de beste renners. Maar in
de nationale topwedstrijden,
zoals de Omloop van Borsele,
rijden de clubs uit het district
met hun beste renners en van
gen wij de j unioren op die buiten
de boot vallen."
Districtstrainer Piet van den
Bergh uit Rucphen moet nog
wennen aan die nieuwe werk
wijze. „Het accent ligt nu meer
op de bx-eedtesportDaar is op
zich niets mis mee, want het
aantal licentiehouders is ook
belangrijk. Het probleem is al
leen dat er minder aandacht kan
worden besteed aan de betere
rennei'sEr valt nu een gat tus
sen de clubs en de nationale se
lectie dat vroeger, dankzij de
districtsselectie, niet bestond.
Ik ben dus niet zo heel blij met
het nieuwe beleid, ook al omdat
wij geen inspraak hebben gehad
bij de KNWU."
De districtsploeg is ook be
stemd voor de nieuwelingen.
Daarvanzijner dit jaar 45 actief
binnen de regio.
en stoppen voor hun meisje, of ze kiezen
volledig voor het wielrennen. En dat
moet ook, want als je fietst, moet j e er ook
vol voor gaan. Anders heeft het geen zin.
Emiel Nijsse: „De overstap naar de juni
oren is erg groot. Daar wordt zoveel har
der en verder gereden, je moet zoveel ki
lometers per week trainen, dat moet je
kunnen. En een heleboel jongens kan dat
gewoon niet."
Verknocht
Zou zoon straks een van de jongens zijn
die afhaakt, René Nijsse staat er niet al te
lang bij stil, zegt-ie. „Het is zijn leven,
maar ik zou het wel jammer vinden." De
mogelijkheid dat Emiel Nijsse straks de
fiets laat voor wat-ie is, lijkt echter klein.
De bescheiden Bevelander is te ver
knocht aan de wielerspox-t. Hij vindt het
'allemaal prachtig'. Actief én passief. „Ik
ben wielrenner en supporter tegelijk. Ik
kijk dolgx-aagnaar wedstrijden. De Tour,
en dit weekeinde komt de Ronde van
Vlaandex-en (nóg mooier dan Parijs-Rou-
baix) er weer aan.
Emiel Nijsse zal de finale van de klassie
ker der klassiekers aan zich voorbij moe
ten laten gaan: „Ik heb me zondag inge
schreven voor de Ronde van Graauw.
Toen wist ik nog niet dat die samenviel
met de Ronde van Vlaanderen. Stom.
Hoewel, ik kan het tegen de organisatie
niet maken niet mee te doen, er zijn al zo
weinig nieuwelingen. Bovendien fiets ik
toch net iets liever dan dat ik kijk."
voor de nationale competitie,
gaat over honderdtwintig kilo
meter, verdeeld over vijf ronden
van 24 kilometer. De nieuwelin
gen rij den drie ronden van 72 ki
lometer in totaal.
doorSven Remijnsen
's-HEERENHOEK - De Omloop
van Borsele, die morgen voor de
achttiende keer wordt verreden,
is populairder dan ooit. Met
honderdvijftig junioren en
evenzoveel nieuwelingen is de
wedstrijd volgeboekt.
„Meer dan dx-iehonderd x-enners
mogen er gewoon niet starten",
zegt Cees Raas, de voorzitter
van de organisatie. „Wij zijn bij
zonder vereerd met de enorme
belangstelling. Het deelnemers
veld is een NK waardig. Alleen
zit er ditmaal geen kampioen
schap aan vast."
In 1999 en 2000 werd in 's-Hee-
renhoek de nationale titelstx-ijd
gereden op het parkoers van de
Omloop van Borsele. Reinier
Honig uit Zaandam wex-d er
kampioen bij de nieuwelingen
en het jaar daarop bij de junio
ren. Zaterdag keext Honig terug
in Zuid-Beveland. Hij wordt in
de Rabobank-juniorenselectie
vergezeld door onder andex-en
Johnny Hoogerland uit Yerseke.
De junioreneditie, een van de
zeven wedstrijden die meetelt
's-HEERENHOEK - Het par
koers van de Omloop van Borse
le ziet er als volgt uit:
Molendijk ('s-Heerenhoek),
Heinkenszandseweg, Oude-
landseweg, Oude Zanddijk,
Oudekamersedijk, Nieuweka-
merseweg, Oudekamerseweg,
Zuidzaksedijk, Nissezandweg,
Drieweg, Kruiningenpolder-
weg, Dierikweg, Kruipuitse-
dijk, Oudelandsepolderdijk,
Noordpolderdijk, Weldijk,
Hooglandsedijk, Westeindse-
dijk, 's-Heerenhoeksedijk, Kui
persdijk, Molendijk ('s-Heeren
hoek).
De nieuwelingen (72 kilometer)
starten morgen om 11.30 uur, de
junioren (120 kilometer) om
14.45 uur.