PZC Overheidsdienaren gezocht Ook Den Haag is spoor bijster PZC FNV is regie kwijt NS zijn rijp voor een sterke man W erkgelegenheid hoofdthema van verkiezingen Peru Werven op de huishoudbeurs, lokken met mobieltjes 13 december 1950 vrijdag 6 april 2001 Patiënten die al op de operatietafel liggen, maar onverrichter zake weer terug moeten naar hun kamer. Uren wachten op de politie na een aanrijding. De kinderen een week thuis, omdat er geen leerkracht is. En het legerWe kunnen blij zijn dat we onze eigen landsgrenzen niet meer hoeven te verdedigen, want in de kazernes wordt het steeds stiller. door Simone van Driel en Achille Prick Voor het eerst in de militaire geschiedenis van Neder land kan vandaag iedereen ge tuige zijn van een commando overdracht. Op het Malieveld in Den Haag geeft de vertrekkende opperbevelhebber van de land macht, luitenant-generaal Schouten, het stokje door aan generaal Van Baal. Niet zoals gebruikelijk achter de hoge mu ren van een kazerne, maar in het openbaar. Militaire muziek en opgesteld wapentuig moeten jongens en meisjes warm maken voor een baan in het leger. De overheid heeft het zwaar. Aan de ene kant stelt de mondi ge burger steeds hogere kwali teitseisen aan onderwijs, gezondheidszorg, politie en minder direct ook aan defensie. Maar tegelijkertijd hebben de vier geplaagde overheidssecto ren te kampen met een kleine vijftigduizend onopvulbare va catures. Terugtredend luite nant-generaal Schouten stelde als hoogste baas van de land macht vorige week nog dat zijn krijgsonderdeel er snel driedui zend mannen en vrouwen bij moet hebben. Een zoveelste noodkreet. En dan valt het bij Defensie nog heel erg mee. ,,De gezondheidszorg zit in 2003/2004 waarschijnlijk met veertigduizend vacatures", zegt Hanneke van Tongeren. Tot fe bruari leidde zij het project van de landelijke, nu regionaal voortgezette campagne die mensen moet bewegen te kiezen voor een baan in de gezond heidszorg. „Als ik lees dat een kankerpatiënt die al op de ope ratietafel lag er weer werd afge haald vanwege een spoedgeval, dan is de toestand toch wel heel nijpend". Extra salaris of andere bonus sen zijn volgens Van Tongeren niet de oplossing voor de wer ving. „In onze campagne heb ben we het bewust niet over geld gehad. Het is vooral de vakbond Nu'91 die uitdraagt dat mensen in de zorg zo slecht verdienen. Maar als je kijkt naar vergelijk bare beroepen in het onderwijs en bij de politie, valt het reuze mee." De campagne moest een 'posi tief, realistisch beeld' geven van het werk in de gezondheidszorg. „De boodschap is dat het niet allemaal rozengeur en mane schijn is, maar dat het heel be langrijk werk is waar je alle kanten mee op kimt." Van Ton geren gelooft ook niet in de spot- jes van snelle jongens en meisjes op spannende missies waarmee de landmacht probeert mensen te krijgen. „Het is misschien wel flitsend en heel wervend, maar het geeft natuurlijk niet het ech te beeld weer." Risico's Bij Defensie zijn ze inmiddels teruggekomen van de spette rende commercials.„De spotjes zijn een stuk realistischer ge worden", zegt woordvoerder Joop Veen. „Zeker als belang stellenden zich bij ons melden, krijgen ze meteen te horen dat er bijvoorbeeld risico's zitten aan uitzendingen naar het buiten land en dat het werk een wissel kan trekken op je gezinsleven. Wij leggen nu meer nadruk op de opleidingsmogelijkheden bij Defensie." Sinds de afschaffing van de dienstplicht moet Defensie per manent de boer op. „We presen teren ons op allerlei evenemen tenwaar jongeren op afkomen", zegt Veen. Aan belangstelling geen gebrek: we krijgen massa's ingevulde bonnetjes binnen, al leen zijn we nog niet in staat daar snel op te reageren. Dat duurt momenteel zo'n twee tot drie maanden. Het blijkt dat veel belangstellenden in die pe riode allang een andere baan hebben gevonden, want jonge Ook in de kazernes wordt het steeds stiller. Manschappen van het 13e Infanterie Bataljon van de Luchtmobiele Brigade in Assen worden beëdigd als douane-ambtenaar om te helpen bij de controle op het uitvoerverbod wegens mkz. foto Peter Wassing/ANP ren oriënteren zich tegenwoor dig veel breder op de arbeids markt. Wij moeten dus veel sneller toeslaan." Huishoudbeurs Het is even wennen, maar de po litie heeft tegenwoordig ook een stand op de Huishoudbeurs in de RAI. Want tussen de hordes vrouwen die de beurs af struinen, zitten er mogelijk een paar die uitermate geschikt blij ken voor de politieoplei ding. Met ruim 2100 vacatures voor agenten en surveillanten is elke kandidaat er één. „Tot nu toe halen we genoeg mensen voor de opleiding bin nen, maar we moeten er wel heel erg hard voor werken", zegt Ma rianne van der Linden, woord voerster van het project 'Perso neelsvoorziening politie'. Eén op de vier mensen die belang stelling voor een baan bij de po litie hebben getoond, sollici teert ook daadwerkelijk." De tij den dat mensen zich in rot ten van tien opstelden om agent te mogen worden, behoren sinds tien jaar tot het verleden. „We moeten nu constant proberen ons als aantrekkelijke werkge ver te profileren". Net als de ge zondheidszorg heeft de politie niet de reputatie dat er een goed salaris valt te halenwat volgens Van der Linden wel het geval is. ,Maar we vissen allemaal in de zelfde vijver: alle sectoren zijn op zoek naar mbo'ers." In het onderwijs gaat het, vooral in de grote steden, al veel verder. Aan het begin van het school jaar telde het basis- en voortge zet onderwijs tienduizend vaca tures. Inmiddels is er een soort transfersysteem ontstaan waar in leerkrachten en docenten kunnen kiezen uit de beste aan biedingen. De ene school lokt personeel met een mobiele tele foon of een vouwfiets als wel komstgeschenk. De andere school biedt gewoon net even wat meer salaris of stelt een gra tis parkeerplek in hartje Am sterdam als vooruitzicht. „In principe hebben wij daar geen problemen mee", zegt secretaris Martin Knoop van de Algemene Onderwijsbond (AOb). „Minister Hermans wil een open arbeidsmarkt. Con currentie hoort daarbijal staan wij daar niet bij te juichen. Want volgens ons vergist Hermans zich. De kans dat iemand vanuit het bedrijfsleven overstapt naar het onderwijs is vele malen klei ner dan omgekeerd." Ondanks alle inspanningen blijft de wanhoop bij de ver schillende overheidssectoren groot. Steeds vaker klinkt dan ook de roep om een maatschap pelijke dienstplicht. Mensen zouden die tussen hun achttien de en dertigste jaar kunnen ver vullen in het onderwijs, de ge zondheidszorg, het leger of bij de politie. Van Tongeren: „Goed voor ie ders levenservaring en maat schappelijke betrokkenheid en om de nood in de publieke sector te lenigen." GPD doorCraiq Mauro Maria Marquez weet nog niet of ze bij de parle- ments- en presidentsverkie zingen die zondag in Peru worden gehouden, gaat stemmen. De 41-jarige moe der van acht kinderenheeft wel iets belangrijkers aan haar hoofd. Ze moet sappe len om de eindjes aan elkaar te knopen. Al tien jaar lang staat ze da gelijks langs de van uitlaat gassen vergeven Via Expresa in de hoofdstad Lima om popcorn en gesuikerde pin da's te verkopen aan buspas sagiers. „Hier moet ik van le ven, want ander werk is er niet", zegt Marquez, die haar gemiddelde maandinkomen op iets meer dan 350 gulden schat. President Fujimori schreef in september vervroegde ver kiezingen uit nadat de eerste 'Vladi-video' naar buiten was gebracht. Daarop was te zien hoe het voormalige hoofd van de geheime dienst Vladimir Montesinos, die fei telijk de touwtjes in handen zou hebben gehad, een parle mentslid omkoopt. In no vember zette het parlement Fujimori af wegens 'morele ongeschiktheid'. Montesinos is ondergedoken in het bui tenland. Hoewel de pers in voorbe schouwingen over de komen de verkiezingen meer aan dacht schenkt aan de schan dalen dan aan de economi sche malaise die in het land heerst, blijkt uit opiniepei lingen dat de meeste Perua nen het scheppen van werk gelegenheid als belangrijk ste kwestie beschouwen en niet de corruptie. De helft van de 25 miljoen in woners van het land is arm en driekwart van de beroepsbe volking verdient niet genoeg om rond te kunnen komen. „Als de mensen zeggen dat er geen werk is, dan bedoelen ze dat er geen werk is met een behoorlijk of acceptabel in komen", zegt Francisco Ver- dera van de Internationale Arbeidsorganisatie van de Verenigde Naties. Ook hoogopgeleiden voelen zich niet op hun gemak in een economie die al ruim drie jaar stagneert. „De salaris sen zijn gewoon niet hoog ge noeg", zegt Luis Barrios, een 28-jarige student genees kunde, die 's avonds als taxi chauffeur werkt. „Ik ken ook accountants en ingenieurs die na hun werk nog eens de hele avond op de taxi zitten." De grootste kanshebber bij de presidentsverkiezingen, Alejandro Toledo, richt zich op mensen als Marquez en Barrios. De econoom Toledo, voert campagne onder de leus 'Mas trabajo' (Meer werk). Toledo is in niet wars van retoriek. Zo heeft hij beloofd meer dan een miljoen banen te zullen scheppen. Flores Zijn belangrijkste tegen standster is het conservatie ve oud-parlementslid Lourdes Flores, die naar wordt verwacht een tweede ronde zal afdwingen. Flores belooft de Peruanen geen gouden bergen. „We hebben niet een bepaalde hoeveel heid banen in het vooruit zicht gesteld", zegt Drago Kisic, architect van Flores' economisch programma. „We zouden zo'n belofte nooit kunnen nakomen." Om economisch herstel te be werkstelligen, wil Flores door middel van onder meer belastingverlagingen parti culiere investeringen stimu leren. Tot de nalatenschap van Fu jimori behoort de economi sche schoktherapie. Hij ver laagde de importtarieven drastisch, versoepelde de ar beidswetten en privatiseerde de staatsbedrijven. Deze ab rupte maatregelen stimu leerden de economie, maar zorgden er ook voor dat tien duizenden mensen op straat kwamen te staan. AP door Antoon Posting Met stakingen bij de Ne derlandse Spoorwegen lopen de vakbonden, met na me FNV Bondgenoten, een groot risico dat voor het ima go en het gezag van de bon den 'uiterst negatief uit pakt'. Want 'het conflict bij de NS zal worden beslist door de opinie van het pu bliek dat in het algemeen niet van staken houdt'. Dat voorspelt prof. J. Visser, wetenschappelijk directeur van het Amsterdamse Insti tuut voor Arbeidsvraagstuk ken en tegelijkertijd lid van de externe adviesraad van FNV Bondgenoten. Dat lid maatschap van deze raad neemt niet weg dat Visser ui terst kritisch is over de op stelling van FNV Bondgeno ten. De weigering van de FNV- bond om in te stemmen met bemiddeling door een arbi tragecommissie duidt er vol gens Visser op dat de leiding van Bondgenoten en de vak centrale FNV de regie kwijt zijn over de eigen radicale kaderleden. Het hele optre den van FNV-bestuurder Van den Berg kwalificeert Visser als 'niet verstandig', 'ookniet voor de langere termijn'. „Volgens mij lijdt de bond hier alleen maar schade door", aldus Visser. Betrouwbaarheid Het tot twee keer toe intrek ken van een handtekening onder een akkoord met de NS-directie over de uitvoe ring van het toekomstplan Bestemming Klant en de daaruit voortvloeiende nieu we dienstroosters, is volgens de Amsterdamse hoogleraar sociologie 'slecht voor de naam en uitstraling en het geloof in de betrouwbaar heid' van de FNV-bonden. Dat de NS-directie ervan heeft afgezien de rechter bij voorbaat de staking te laten verbieden, verbaast Visser niet. Volgens hem kan de NS- directie een beetje achter over leunen nadat zij afgelo pen zondag instemde met bemiddeling door de arbitra gecommissie. GPD door Paul Koopman De kwaliteit van de overheid wordt al ruim honderd jaar afgemeten aan het dienstroos ter van het spoor. Rijden de treinen op tijd, dan luidt de conclusie al snel dat het open baar bestuur goed functio neert. Perrons vol vergeefs wachtende reizigers wijzen op politiek en bestuurlijk falen. Buitenlandse toeristen die nu het spoor- en verkeersinfarct in Nederland mogen meemaken, zullen dan ook geen positieve indruk van ons polderland heb ben gekregen. Maar het cliché van de relatie tussen punctuele treinen en een efficiënte overheid is achter haald. Het openbaar vervoer is immers in moderne industrie landen zoals Engeland, België en Nederland al lang niet meer in overheidshanden. Met wis selend succes en in verschillen de mate is het spoor in Europa geliberaliseerd, gereorgani seerd en geprivatiseerd. In eco nomisch succesvolle en politiek stabiele westerse staten is het openbaar vervoer soms een gro tere janboel dan in landen als Maleisië, Kenia of Zuid-Afri- ka. In Nederland is de NV die verantwoordelijk is voor het personenvervoer nog niet écht geprivatiseerd, maar wel 'op afstand van de overheid ge plaatst' zoals men dat op het ministerie van Verkeer en Wa terstaat formuleert. Directeur Huisinga runt zijn NS-Reizi- gers niet anders dan, bijvoor beeld, de baas van een voe dingsconcern. Met de overheid heeft hij vorig jaar een modern prestatiecontract afgesloten. Het dwingt de NS tot het leve ren van vervoerskilometers en een zekere kwaliteit. Bij deze nieuwe rolverdeling past een terughoudende opstel ling van de minister van Ver keer. Toch sprong minister Ne telenbos, zondag teruggekeerd van een reis naar China, voorop de trein. Zij sprak met de ver- voersbonden, met de NS-direc tie, stelde een arbitragecom missie in en wist zowaar één stakingsdag (maandag) te ver ijdelen. Zondebok Maar zij is van een koude ker mis thuisgekomen. Bonden én directie hebben haar dankbaar gebruikt als bliksemafleider en zondebok. Nu de chaos weer compleet is op het spoor dreigt een deel van de volkswoede Het ochtendzonnetje schijnt op de stilstaande treinen op Utrecht CS. foto Jasper Juinen/ANP over de stakingen nu op haar hoofd neer te dalen. Voor een flink deel is dat onterecht. Aan de volledig verziekte verhou ding tussen de NS-directie en de bonden van machinisten en conducteurs heeft Netelenbos part noch deel. De overheid kan bovendien niet als geloofwaar dige bemiddelaar optreden, omdat zij de beide partijen niet in gelijke mate onder druk kan zetten. Op de vakbonden heeft zij formeel geen grip. Eén bond - de VVMC - heeft zelfs duide lijk gemaakt niet meer voor re de vatbaar te zijn. „Wij gaan de directie wegstaken", aldus on derhandelaar Vankan. Meer invloed heeft Netelenbos op de NS-directie, die zij met boetes kan dreigen. Maar zo'n sanctie kan redelijkerwijs al leen worden opgelegd als de di rectie zelf schuldig is aan het conflict. En dat laatste valt te betwijfelen. De bonden, en niet de NS-directeuren, hebben een akkoord over een nieuwe dienstregeling eenzijdig opge zegd. De bonden, opgejaagd door radicale ongeorganiseer de 'collectieven', trotseren een rechterlijke uitspraak over sta kingen. Een boete zou een wrang middel zijn, omdat de NS met de operatie 'bestem ming klant' een bede van poli tiek Den Haag verhoort: min der vertragingen. Verzelfstandiging De verleiding is groot alle pro blemen bij de NS toe te schrij ven aan de verzelfstandiging, maar dat zou een zeer onvolle dige diagnose zijn. Gestaakt werd er bij het spoor ook al, toen het nog volledig in over heidshanden was. De machi nisten en conducteurs zijn zowel in de tijd van het staats bedrijf als vandaag de dag, een beroepsgroep die zich door 'Utrecht' niet de les wil laten le zen. Dat is in een modern geleid bedrijf uiteindelijk onaccepta bel. Niet het microbelang van de individuele werknemer (eentonig werk), maar het ma- crobelang van het bedrijf (de treinen rijden op tijd) moet uit eindelijk prevaleren. Toch valt de overheid wel iets te verwijten. Veel van het onge noegen onder het personeel vloeit immers voort uit de onze kerheid en bezuinigingen die het gevolg waren van de aan vankelijk voorgenomen beurs gangvan de NS. Politiek Den Haag heeft op dit punt een zigzag beleid gevoerd, en nagelaten de NS de zeker heid te bieden die vereist is voor investeringen op de lange ter mijn. Voorgaande kabinetten hebben de spoorweg-infra structuur jarenlang verwaar loosd. Eerdere directies zijn er niet in geslaagd de cultuurom slag van een staats- naar marktbedrijf te maken. Daar voor wordt nu een hoge prijs betaald. GPD door Alexander Bakker Een staking een probleem? Niks daar van. Staken is normaal. „Dat hoort er bij in een systeem van volwassen arbeids verhoudingen", zegt 'stakingsdeskundige' dr. Gerrit van Kooten, universitair hoofd docent arbeid en organisatie aan de facul teit Sociale Wetenschappen van de Eras mus Universiteit. Zijn oplossing voor het conflict bij de Ne derlandse Spoorwegen: weg met de direc tie. „Ze heeft geen steun van het personeel en de minister is er ook al niet zo enthousi ast over. De NS zijn rijp voor een sterke man." In essentie is het huidige conflict bij de NS 'slechts' een communicatieprobleem, vat Van Kooten samen. „De betrokkenen spre ken niet dezelfde taal." De vakbonden voe ren een onderlinge machtsstrijd en de NS- directie is niet in staat te communiceren met het eigen personeel. „Het conflict is nu uitgedraaid op een prestigestrijd. Wie is er de baas bij de NS, de machinisten of de di rectie?". De stakingsdeskundige wijst op de buitengewoon machtige positie van de VVMC, de categorale vakbond voor machi nisten en conducteurs. Slagkracht De VVMC voldoet volgens hem aan drie be langrijke voorwaarden voor slagkracht. „Om te beginnen hebben de machinisten een sleutelpositie. Zonder machinist rijdt er geen trein. Onderwijzers hebben ook zo'n sleutelpositie." De andere twee voor waarden zijn communicatie en opleiding. „Die machinisten rijden door het hele land en komen elkaar overal tegen. Verder zijn machinisten over het algemeen redelijk op geleid. Dat betekent dat ze ook verbaal het gevecht kunnen aan gaan." Bijkomend probleem is dat ook bij vakbon den de afstand tussen bestuurders en ach terban groot is geworden. „De bestuurders die het nu voor het zeggen hebben, hebben al jaren niet meer op de trein gezeten", ver duidelijkt Van Kooten. „Die Van den Berg (de FNV-voorman, red.) is een gestudeerd type. Hij praat dezelfde taal als de NS-cli- rectie. Dat is een heel andere taal dan die van zijn achterban." GPD Werkgelegenheid De werkloosheid in Zeeland is nog altijd de laagste van Ne derland. Het werkloosheids cijfer van februari was met drieduizend nauwelijks hoger dan een jaar geleden. Aange zien de bevolking sterk is toe genomen, is de werkgelegen heid eveneens gestegen. Zeker in Vlissingen, waar sinds deze maand de Heemskerck is afge meerd wat van Vlissingen, be halve een industrie-stad, weer een marinestad maakt. Spionnen Julius Rosenberg en zijn vrouw Ethel zijn door een Amerikaans gerechtshof ter dood veroordeeld. De twee zijn schuldig bevonden aan de uit levering van atoomgeheimen aan de Sovjet-Unie. Belang rijkste getuige was David Greenglass, de broer van me vrouw Rosenberg, die ver klaarde de atoomgeheimen te hebben achterhaald toen hij werkte op de atoombombasis in Los Alamos. Hij heeft de ge heimen doorgegeven aan de Rosenbergs. De twee gaan te gen het vonnis in beroep. Vliegtuig Bij Rilland-Bath is donder dagmorgen een lesvliegtuig van de basis Woensdrecht neergestort. Het vliegtuig raakte bijna helemaal ver nield. De piloot werd licht ge wond aan zijn gezicht. Het vliegtuig stortte neer in het land van boer Bruinzeel. Uitgever: J C Boersema Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: OostsouburgseweglO Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Redactiefax: (0118) 470102 Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118)472404 Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax (0113) 273010 Terneuzen: Axelsestraat 16 Postbus 51 4530 AB Terneuzen Tel. (0115) 686000 Fax. (0115)686009 Hulst: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel. (0114) 373839 Fax. (0114) 373840 Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454659 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Internet (http://www.pzc.nl): Postbus 18 4380 AA Vlissingen redactie redactie@pzc nl exploitatie: internet@pzc.nl abonnementen: abo@pzc.nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag, op de kantoren gedurende de openingstijden: zaterdags tot 13.30 uur: op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing óp te volgen. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur Tel. (0118) 484000. Fax(0118)470100 Abonnementsprijzen bij automatische incasso: (tussen haakjes prijs met acceptgiro) per maand: f 39,45 (n.v.t.) perkwartaal: 107,50 109,15) per jaar ƒ409,50 (ƒ411,15) Voor toezending per post geldt een toeslag. Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers: maandag t/m vrijdag: 2,00 per stuk zaterdag, 3,00 per stuk Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABNAMRO 47 70.65.597 Postbank 35.93 00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen. Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd bij de advertentieorderafdeling. Tel 0118-484321 Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener NV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 2