PZC
Overheidsdienaren gezocht
Ook Den Haag is spoor bijster
PZC
FNV
is regie
kwijt
NS zijn rijp voor een sterke man
W erkgelegenheid
hoofdthema van
verkiezingen Peru
Werven op de huishoudbeurs, lokken met mobieltjes
13 december 1950
vrijdag 6 april 2001
Patiënten die al op de operatietafel liggen, maar onverrichter
zake weer terug moeten naar hun kamer. Uren wachten op de
politie na een aanrijding. De kinderen een week thuis, omdat
er geen leerkracht is. En het legerWe kunnen blij zijn dat we
onze eigen landsgrenzen niet meer hoeven te verdedigen,
want in de kazernes wordt het steeds stiller.
door Simone van Driel
en Achille Prick
Voor het eerst in de militaire
geschiedenis van Neder
land kan vandaag iedereen ge
tuige zijn van een commando
overdracht. Op het Malieveld in
Den Haag geeft de vertrekkende
opperbevelhebber van de land
macht, luitenant-generaal
Schouten, het stokje door aan
generaal Van Baal. Niet zoals
gebruikelijk achter de hoge mu
ren van een kazerne, maar in het
openbaar. Militaire muziek en
opgesteld wapentuig moeten
jongens en meisjes warm maken
voor een baan in het leger.
De overheid heeft het zwaar.
Aan de ene kant stelt de mondi
ge burger steeds hogere kwali
teitseisen aan onderwijs,
gezondheidszorg, politie en
minder direct ook aan defensie.
Maar tegelijkertijd hebben de
vier geplaagde overheidssecto
ren te kampen met een kleine
vijftigduizend onopvulbare va
catures. Terugtredend luite
nant-generaal Schouten stelde
als hoogste baas van de land
macht vorige week nog dat zijn
krijgsonderdeel er snel driedui
zend mannen en vrouwen bij
moet hebben. Een zoveelste
noodkreet. En dan valt het bij
Defensie nog heel erg mee.
,,De gezondheidszorg zit in
2003/2004 waarschijnlijk met
veertigduizend vacatures", zegt
Hanneke van Tongeren. Tot fe
bruari leidde zij het project van
de landelijke, nu regionaal
voortgezette campagne die
mensen moet bewegen te kiezen
voor een baan in de gezond
heidszorg. „Als ik lees dat een
kankerpatiënt die al op de ope
ratietafel lag er weer werd afge
haald vanwege een spoedgeval,
dan is de toestand toch wel heel
nijpend".
Extra salaris of andere bonus
sen zijn volgens Van Tongeren
niet de oplossing voor de wer
ving. „In onze campagne heb
ben we het bewust niet over geld
gehad. Het is vooral de vakbond
Nu'91 die uitdraagt dat mensen
in de zorg zo slecht verdienen.
Maar als je kijkt naar vergelijk
bare beroepen in het onderwijs
en bij de politie, valt het reuze
mee."
De campagne moest een 'posi
tief, realistisch beeld' geven van
het werk in de gezondheidszorg.
„De boodschap is dat het niet
allemaal rozengeur en mane
schijn is, maar dat het heel be
langrijk werk is waar je alle
kanten mee op kimt." Van Ton
geren gelooft ook niet in de spot-
jes van snelle jongens en meisjes
op spannende missies waarmee
de landmacht probeert mensen
te krijgen. „Het is misschien wel
flitsend en heel wervend, maar
het geeft natuurlijk niet het ech
te beeld weer."
Risico's
Bij Defensie zijn ze inmiddels
teruggekomen van de spette
rende commercials.„De spotjes
zijn een stuk realistischer ge
worden", zegt woordvoerder
Joop Veen. „Zeker als belang
stellenden zich bij ons melden,
krijgen ze meteen te horen dat er
bijvoorbeeld risico's zitten aan
uitzendingen naar het buiten
land en dat het werk een wissel
kan trekken op je gezinsleven.
Wij leggen nu meer nadruk op
de opleidingsmogelijkheden bij
Defensie."
Sinds de afschaffing van de
dienstplicht moet Defensie per
manent de boer op. „We presen
teren ons op allerlei evenemen
tenwaar jongeren op afkomen",
zegt Veen. Aan belangstelling
geen gebrek: we krijgen massa's
ingevulde bonnetjes binnen, al
leen zijn we nog niet in staat
daar snel op te reageren. Dat
duurt momenteel zo'n twee tot
drie maanden. Het blijkt dat
veel belangstellenden in die pe
riode allang een andere baan
hebben gevonden, want jonge
Ook in de kazernes wordt het steeds stiller. Manschappen van het 13e Infanterie Bataljon van de Luchtmobiele Brigade in Assen worden
beëdigd als douane-ambtenaar om te helpen bij de controle op het uitvoerverbod wegens mkz. foto Peter Wassing/ANP
ren oriënteren zich tegenwoor
dig veel breder op de arbeids
markt. Wij moeten dus veel
sneller toeslaan."
Huishoudbeurs
Het is even wennen, maar de po
litie heeft tegenwoordig ook een
stand op de Huishoudbeurs in
de RAI. Want tussen de hordes
vrouwen die de beurs af
struinen, zitten er mogelijk een
paar die uitermate geschikt
blij ken voor de politieoplei ding.
Met ruim 2100 vacatures voor
agenten en surveillanten is elke
kandidaat er één.
„Tot nu toe halen we genoeg
mensen voor de opleiding bin
nen, maar we moeten er wel heel
erg hard voor werken", zegt Ma
rianne van der Linden, woord
voerster van het project 'Perso
neelsvoorziening politie'. Eén
op de vier mensen die belang
stelling voor een baan bij de po
litie hebben getoond, sollici
teert ook daadwerkelijk."
De tij den dat mensen zich in rot
ten van tien opstelden om agent
te mogen worden, behoren sinds
tien jaar tot het verleden. „We
moeten nu constant proberen
ons als aantrekkelijke werkge
ver te profileren". Net als de ge
zondheidszorg heeft de politie
niet de reputatie dat er een goed
salaris valt te halenwat volgens
Van der Linden wel het geval is.
,Maar we vissen allemaal in de
zelfde vijver: alle sectoren zijn
op zoek naar mbo'ers."
In het onderwijs gaat het, vooral
in de grote steden, al veel verder.
Aan het begin van het school
jaar telde het basis- en voortge
zet onderwijs tienduizend vaca
tures. Inmiddels is er een soort
transfersysteem ontstaan waar
in leerkrachten en docenten
kunnen kiezen uit de beste aan
biedingen. De ene school lokt
personeel met een mobiele tele
foon of een vouwfiets als wel
komstgeschenk. De andere
school biedt gewoon net even
wat meer salaris of stelt een gra
tis parkeerplek in hartje Am
sterdam als vooruitzicht.
„In principe hebben wij daar
geen problemen mee", zegt
secretaris Martin Knoop van
de Algemene Onderwijsbond
(AOb). „Minister Hermans wil
een open arbeidsmarkt. Con
currentie hoort daarbijal staan
wij daar niet bij te juichen. Want
volgens ons vergist Hermans
zich. De kans dat iemand vanuit
het bedrijfsleven overstapt naar
het onderwijs is vele malen klei
ner dan omgekeerd."
Ondanks alle inspanningen
blijft de wanhoop bij de ver
schillende overheidssectoren
groot. Steeds vaker klinkt dan
ook de roep om een maatschap
pelijke dienstplicht. Mensen
zouden die tussen hun achttien
de en dertigste jaar kunnen ver
vullen in het onderwijs, de ge
zondheidszorg, het leger of bij
de politie.
Van Tongeren: „Goed voor ie
ders levenservaring en maat
schappelijke betrokkenheid en
om de nood in de publieke sector
te lenigen." GPD
doorCraiq Mauro
Maria Marquez weet nog
niet of ze bij de parle-
ments- en presidentsverkie
zingen die zondag in Peru
worden gehouden, gaat
stemmen. De 41-jarige moe
der van acht kinderenheeft
wel iets belangrijkers aan
haar hoofd. Ze moet sappe
len om de eindjes aan elkaar
te knopen.
Al tien jaar lang staat ze da
gelijks langs de van uitlaat
gassen vergeven Via Expresa
in de hoofdstad Lima om
popcorn en gesuikerde pin
da's te verkopen aan buspas
sagiers. „Hier moet ik van le
ven, want ander werk is er
niet", zegt Marquez, die haar
gemiddelde maandinkomen
op iets meer dan 350 gulden
schat.
President Fujimori schreef in
september vervroegde ver
kiezingen uit nadat de eerste
'Vladi-video' naar buiten
was gebracht. Daarop was te
zien hoe het voormalige
hoofd van de geheime dienst
Vladimir Montesinos, die fei
telijk de touwtjes in handen
zou hebben gehad, een parle
mentslid omkoopt. In no
vember zette het parlement
Fujimori af wegens 'morele
ongeschiktheid'. Montesinos
is ondergedoken in het bui
tenland.
Hoewel de pers in voorbe
schouwingen over de komen
de verkiezingen meer aan
dacht schenkt aan de schan
dalen dan aan de economi
sche malaise die in het land
heerst, blijkt uit opiniepei
lingen dat de meeste Perua
nen het scheppen van werk
gelegenheid als belangrijk
ste kwestie beschouwen en
niet de corruptie.
De helft van de 25 miljoen in
woners van het land is arm en
driekwart van de beroepsbe
volking verdient niet genoeg
om rond te kunnen komen.
„Als de mensen zeggen dat er
geen werk is, dan bedoelen ze
dat er geen werk is met een
behoorlijk of acceptabel in
komen", zegt Francisco Ver-
dera van de Internationale
Arbeidsorganisatie van de
Verenigde Naties.
Ook hoogopgeleiden voelen
zich niet op hun gemak in een
economie die al ruim drie
jaar stagneert. „De salaris
sen zijn gewoon niet hoog ge
noeg", zegt Luis Barrios, een
28-jarige student genees
kunde, die 's avonds als taxi
chauffeur werkt. „Ik ken ook
accountants en ingenieurs
die na hun werk nog eens de
hele avond op de taxi zitten."
De grootste kanshebber bij
de presidentsverkiezingen,
Alejandro Toledo, richt zich
op mensen als Marquez en
Barrios. De econoom Toledo,
voert campagne onder de
leus 'Mas trabajo' (Meer
werk). Toledo is in niet wars
van retoriek.
Zo heeft hij beloofd meer dan
een miljoen banen te zullen
scheppen.
Flores
Zijn belangrijkste tegen
standster is het conservatie
ve oud-parlementslid
Lourdes Flores, die naar
wordt verwacht een tweede
ronde zal afdwingen. Flores
belooft de Peruanen geen
gouden bergen. „We hebben
niet een bepaalde hoeveel
heid banen in het vooruit
zicht gesteld", zegt Drago
Kisic, architect van Flores'
economisch programma.
„We zouden zo'n belofte
nooit kunnen nakomen."
Om economisch herstel te be
werkstelligen, wil Flores
door middel van onder meer
belastingverlagingen parti
culiere investeringen stimu
leren.
Tot de nalatenschap van Fu
jimori behoort de economi
sche schoktherapie. Hij ver
laagde de importtarieven
drastisch, versoepelde de ar
beidswetten en privatiseerde
de staatsbedrijven. Deze ab
rupte maatregelen stimu
leerden de economie, maar
zorgden er ook voor dat tien
duizenden mensen op straat
kwamen te staan. AP
door Antoon Posting
Met stakingen bij de Ne
derlandse Spoorwegen
lopen de vakbonden, met na
me FNV Bondgenoten, een
groot risico dat voor het ima
go en het gezag van de bon
den 'uiterst negatief uit
pakt'. Want 'het conflict bij
de NS zal worden beslist
door de opinie van het pu
bliek dat in het algemeen niet
van staken houdt'.
Dat voorspelt prof. J. Visser,
wetenschappelijk directeur
van het Amsterdamse Insti
tuut voor Arbeidsvraagstuk
ken en tegelijkertijd lid van
de externe adviesraad van
FNV Bondgenoten. Dat lid
maatschap van deze raad
neemt niet weg dat Visser ui
terst kritisch is over de op
stelling van FNV Bondgeno
ten.
De weigering van de FNV-
bond om in te stemmen met
bemiddeling door een arbi
tragecommissie duidt er vol
gens Visser op dat de leiding
van Bondgenoten en de vak
centrale FNV de regie kwijt
zijn over de eigen radicale
kaderleden. Het hele optre
den van FNV-bestuurder Van
den Berg kwalificeert Visser
als 'niet verstandig', 'ookniet
voor de langere termijn'.
„Volgens mij lijdt de bond
hier alleen maar schade
door", aldus Visser.
Betrouwbaarheid
Het tot twee keer toe intrek
ken van een handtekening
onder een akkoord met de
NS-directie over de uitvoe
ring van het toekomstplan
Bestemming Klant en de
daaruit voortvloeiende nieu
we dienstroosters, is volgens
de Amsterdamse hoogleraar
sociologie 'slecht voor de
naam en uitstraling en het
geloof in de betrouwbaar
heid' van de FNV-bonden.
Dat de NS-directie ervan
heeft afgezien de rechter bij
voorbaat de staking te laten
verbieden, verbaast Visser
niet. Volgens hem kan de NS-
directie een beetje achter
over leunen nadat zij afgelo
pen zondag instemde met
bemiddeling door de arbitra
gecommissie. GPD
door Paul Koopman
De kwaliteit van de overheid
wordt al ruim honderd jaar
afgemeten aan het dienstroos
ter van het spoor. Rijden de
treinen op tijd, dan luidt de
conclusie al snel dat het open
baar bestuur goed functio
neert. Perrons vol vergeefs
wachtende reizigers wijzen op
politiek en bestuurlijk falen.
Buitenlandse toeristen die nu
het spoor- en verkeersinfarct in
Nederland mogen meemaken,
zullen dan ook geen positieve
indruk van ons polderland heb
ben gekregen.
Maar het cliché van de relatie
tussen punctuele treinen en een
efficiënte overheid is achter
haald. Het openbaar vervoer is
immers in moderne industrie
landen zoals Engeland, België
en Nederland al lang niet meer
in overheidshanden. Met wis
selend succes en in verschillen
de mate is het spoor in Europa
geliberaliseerd, gereorgani
seerd en geprivatiseerd. In eco
nomisch succesvolle en politiek
stabiele westerse staten is het
openbaar vervoer soms een gro
tere janboel dan in landen als
Maleisië, Kenia of Zuid-Afri-
ka. In Nederland is de NV die
verantwoordelijk is voor het
personenvervoer nog niet écht
geprivatiseerd, maar wel 'op
afstand van de overheid ge
plaatst' zoals men dat op het
ministerie van Verkeer en Wa
terstaat formuleert. Directeur
Huisinga runt zijn NS-Reizi-
gers niet anders dan, bijvoor
beeld, de baas van een voe
dingsconcern. Met de overheid
heeft hij vorig jaar een modern
prestatiecontract afgesloten.
Het dwingt de NS tot het leve
ren van vervoerskilometers en
een zekere kwaliteit.
Bij deze nieuwe rolverdeling
past een terughoudende opstel
ling van de minister van Ver
keer. Toch sprong minister Ne
telenbos, zondag teruggekeerd
van een reis naar China, voorop
de trein. Zij sprak met de ver-
voersbonden, met de NS-direc
tie, stelde een arbitragecom
missie in en wist zowaar één
stakingsdag (maandag) te ver
ijdelen.
Zondebok
Maar zij is van een koude ker
mis thuisgekomen. Bonden én
directie hebben haar dankbaar
gebruikt als bliksemafleider en
zondebok. Nu de chaos weer
compleet is op het spoor dreigt
een deel van de volkswoede
Het ochtendzonnetje schijnt op de stilstaande treinen op Utrecht CS.
foto Jasper Juinen/ANP
over de stakingen nu op haar
hoofd neer te dalen. Voor een
flink deel is dat onterecht. Aan
de volledig verziekte verhou
ding tussen de NS-directie en
de bonden van machinisten en
conducteurs heeft Netelenbos
part noch deel. De overheid kan
bovendien niet als geloofwaar
dige bemiddelaar optreden,
omdat zij de beide partijen niet
in gelijke mate onder druk kan
zetten. Op de vakbonden heeft
zij formeel geen grip. Eén bond
- de VVMC - heeft zelfs duide
lijk gemaakt niet meer voor re
de vatbaar te zijn. „Wij gaan de
directie wegstaken", aldus on
derhandelaar Vankan.
Meer invloed heeft Netelenbos
op de NS-directie, die zij met
boetes kan dreigen. Maar zo'n
sanctie kan redelijkerwijs al
leen worden opgelegd als de di
rectie zelf schuldig is aan het
conflict. En dat laatste valt te
betwijfelen. De bonden, en niet
de NS-directeuren, hebben een
akkoord over een nieuwe
dienstregeling eenzijdig opge
zegd. De bonden, opgejaagd
door radicale ongeorganiseer
de 'collectieven', trotseren een
rechterlijke uitspraak over sta
kingen. Een boete zou een
wrang middel zijn, omdat de
NS met de operatie 'bestem
ming klant' een bede van poli
tiek Den Haag verhoort: min
der vertragingen.
Verzelfstandiging
De verleiding is groot alle pro
blemen bij de NS toe te schrij
ven aan de verzelfstandiging,
maar dat zou een zeer onvolle
dige diagnose zijn. Gestaakt
werd er bij het spoor ook al,
toen het nog volledig in over
heidshanden was. De machi
nisten en conducteurs zijn
zowel in de tijd van het staats
bedrijf als vandaag de dag, een
beroepsgroep die zich door
'Utrecht' niet de les wil laten le
zen. Dat is in een modern geleid
bedrijf uiteindelijk onaccepta
bel. Niet het microbelang van
de individuele werknemer
(eentonig werk), maar het ma-
crobelang van het bedrijf (de
treinen rijden op tijd) moet uit
eindelijk prevaleren.
Toch valt de overheid wel iets te
verwijten. Veel van het onge
noegen onder het personeel
vloeit immers voort uit de onze
kerheid en bezuinigingen die
het gevolg waren van de aan
vankelijk voorgenomen beurs
gangvan de NS.
Politiek Den Haag heeft op dit
punt een zigzag beleid gevoerd,
en nagelaten de NS de zeker
heid te bieden die vereist is voor
investeringen op de lange ter
mijn. Voorgaande kabinetten
hebben de spoorweg-infra
structuur jarenlang verwaar
loosd. Eerdere directies zijn er
niet in geslaagd de cultuurom
slag van een staats- naar
marktbedrijf te maken. Daar
voor wordt nu een hoge prijs
betaald. GPD
door Alexander Bakker
Een staking een probleem? Niks daar
van. Staken is normaal. „Dat hoort er
bij in een systeem van volwassen arbeids
verhoudingen", zegt 'stakingsdeskundige'
dr. Gerrit van Kooten, universitair hoofd
docent arbeid en organisatie aan de facul
teit Sociale Wetenschappen van de Eras
mus Universiteit.
Zijn oplossing voor het conflict bij de Ne
derlandse Spoorwegen: weg met de direc
tie. „Ze heeft geen steun van het personeel
en de minister is er ook al niet zo enthousi
ast over. De NS zijn rijp voor een sterke
man."
In essentie is het huidige conflict bij de NS
'slechts' een communicatieprobleem, vat
Van Kooten samen. „De betrokkenen spre
ken niet dezelfde taal." De vakbonden voe
ren een onderlinge machtsstrijd en de NS-
directie is niet in staat te communiceren
met het eigen personeel. „Het conflict is nu
uitgedraaid op een prestigestrijd. Wie is er
de baas bij de NS, de machinisten of de di
rectie?". De stakingsdeskundige wijst op
de buitengewoon machtige positie van de
VVMC, de categorale vakbond voor machi
nisten en conducteurs.
Slagkracht
De VVMC voldoet volgens hem aan drie be
langrijke voorwaarden voor slagkracht.
„Om te beginnen hebben de machinisten
een sleutelpositie. Zonder machinist rijdt
er geen trein. Onderwijzers hebben ook
zo'n sleutelpositie." De andere twee voor
waarden zijn communicatie en opleiding.
„Die machinisten rijden door het hele land
en komen elkaar overal tegen. Verder zijn
machinisten over het algemeen redelijk op
geleid. Dat betekent dat ze ook verbaal het
gevecht kunnen aan gaan."
Bijkomend probleem is dat ook bij vakbon
den de afstand tussen bestuurders en ach
terban groot is geworden. „De bestuurders
die het nu voor het zeggen hebben, hebben
al jaren niet meer op de trein gezeten", ver
duidelijkt Van Kooten. „Die Van den Berg
(de FNV-voorman, red.) is een gestudeerd
type. Hij praat dezelfde taal als de NS-cli-
rectie. Dat is een heel andere taal dan die
van zijn achterban." GPD
Werkgelegenheid
De werkloosheid in Zeeland is
nog altijd de laagste van Ne
derland. Het werkloosheids
cijfer van februari was met
drieduizend nauwelijks hoger
dan een jaar geleden. Aange
zien de bevolking sterk is toe
genomen, is de werkgelegen
heid eveneens gestegen. Zeker
in Vlissingen, waar sinds deze
maand de Heemskerck is afge
meerd wat van Vlissingen, be
halve een industrie-stad, weer
een marinestad maakt.
Spionnen
Julius Rosenberg en zijn
vrouw Ethel zijn door een
Amerikaans gerechtshof ter
dood veroordeeld. De twee zijn
schuldig bevonden aan de uit
levering van atoomgeheimen
aan de Sovjet-Unie. Belang
rijkste getuige was David
Greenglass, de broer van me
vrouw Rosenberg, die ver
klaarde de atoomgeheimen te
hebben achterhaald toen hij
werkte op de atoombombasis
in Los Alamos. Hij heeft de ge
heimen doorgegeven aan de
Rosenbergs. De twee gaan te
gen het vonnis in beroep.
Vliegtuig
Bij Rilland-Bath is donder
dagmorgen een lesvliegtuig
van de basis Woensdrecht
neergestort. Het vliegtuig
raakte bijna helemaal ver
nield. De piloot werd licht ge
wond aan zijn gezicht. Het
vliegtuig stortte neer in het
land van boer Bruinzeel.
Uitgever:
J C Boersema
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
OostsouburgseweglO
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Redactiefax: (0118) 470102
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Fax. (0118)472404
Goes: Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113) 273000
Fax (0113) 273010
Terneuzen: Axelsestraat 16
Postbus 51
4530 AB Terneuzen
Tel. (0115) 686000
Fax. (0115)686009
Hulst: 's Gravenhofplein 4
4561 AJ Hulst
Tel. (0114) 373839
Fax. (0114) 373840
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111)454647
Fax. (0111)454659
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30-17.00 uur
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur
Internet (http://www.pzc.nl):
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
redactie redactie@pzc nl
exploitatie: internet@pzc.nl
abonnementen: abo@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800 - 0231231 of maandag
t/m vrijdag, op de kantoren
gedurende de openingstijden:
zaterdags tot 13.30 uur:
op de kantoren door de klacht in te
spreken op de band of de
verwijzing óp te volgen.
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond van 20.30
tot 22.00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22.00 uur
Tel. (0118) 484000.
Fax(0118)470100
Abonnementsprijzen
bij automatische incasso:
(tussen haakjes prijs met acceptgiro)
per maand: f 39,45 (n.v.t.)
perkwartaal: 107,50 109,15)
per jaar ƒ409,50 (ƒ411,15)
Voor toezending per post geldt
een toeslag.
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode.
Losse nummers:
maandag t/m vrijdag: 2,00 per stuk
zaterdag, 3,00 per stuk
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties
ABNAMRO 47 70.65.597
Postbank 35.93 00
Advertenties
Alle advertentieopdrachten worden
uitgevoerd onder toepassing van
de algemene voorwaarden van
Uitgeverij PZC BV alsmede de
regelen voor het advertentiewezen.
Tarieven kunnen tijdens kantooruren
worden opgevraagd
bij de advertentieorderafdeling.
Tel 0118-484321
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener NV