Vergunning voor tunnel was pionierswerk
Opvanghuis voor
ex-gevangenen
Gemengde gevoelens bij omwonenden
Heimachine dreunt in het water
Scheepvaartverkeer
op de Westerschelde
wordt steeds veiliger
T eleurstellingen
van een tekenaar
Pand in Vlissingse binnenstad
Tunnelboren
gestaag vooruit
1997 gepland tijdpad
door Wout Bareman
TERNEUZEN- Gespecialiseer
de ambtenaren van de gemeente
Terneuzen hebben pioniers
werk verricht bij het verstrek
ken van de bouwvergunning
voor de Westerscheldetunnel.
De Nederlandse wetgeving
bleek te vaag en ontoereikend
voor toetsing van de regels
waaraan de opdrachtgever en
tunnelbouwer dienden te vol
doen. Peter Belfxoid, coördina
tor Westerscheldetunnel bij de
gemeente Terneuzen: „Pro
bleem was dat er in Nederland
nog weinig mensen rondliepen
die verstand van tunnels had
den, in ambtelijke zin dan. Wij
hebben dat hiaat min of meer
opgevuld."
Belfroid, werkzaam op de afde
ling Bouw- en Woningtoezicht,
hield zich tussen mei '96 en vo
rig najaar vrijwel uitsluitend
bezig met tunnelzaken. Hij be
geleidde bestemmingsplanwij
zigingen, de bouw- en milieu
vergunning, pleegde bijna
dagelijks overleg met de tunnel
bouwers en de NV Westerschel
detunnel en ging te rade bij in
stanties als de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten (VNG)
en vooral ook de Grontmij om
inzicht te krijgen in te volgen
procedures en de toe te passen
regelgeving.
„In die beginfase stonden we er
als gemeente helemaal alleen
voor. Hoewel nauwe samenwer
king met het ambtelijk appa
raat van Borsele voor de hand
lag, kwam dat niet van de grond.
Borsele was immers tegen de
wijze waarop het tunnelproject
gestalte dreigde te krijgen en
ZEEUWS-
VLAANDEREN
ïfiftn
Z-BEVELAND
IWEEKBOEK TUNNEL
6 april 2001 1
werkte tegen. Zij interpreteer
den zaken ook heel anders dan
wij deden. Later is die weiger
achtige houding veranderd en
vanaf dat moment werd er goed
overlegd."
Aanvankelijk was het de vraag
of voor de tunnel een bouwver
gunning moest worden ver
strekt of niet. Belfroid: „Dat
was een punt van discussie. Leg
je een leiding onder de Wester
schelde dan kan dat zonder een
bouwvergunning, maar voor
een tunnel ligt dat anders, zo
bleek uit overleg met de VNG.
door Jacques Cats
VLISSINGEN - Er komt in de
Vlissingse binnenstad een tijde
lijke opvanghuis voor ex-gede-
tineerden. Telkens zullen tien
personen voor maximaal drie
maanden worden onderge
bracht in een pand op de hoek
van het Groenewoud. Daar
worden ze begeleid bij het vin
den van een zelfstandige huis
vesting en het oplossen van rela
tie- en financiële problemen.
Samen met een al jaren bestaan
de opvang aan de Stationsstraat
in Middelburg is er straks huis
vestingscapaciteit voor vijftien
ex-gedetineerden.
Het nieuwe tehuis wordt geëx
ploiteerd door de stichting
DOOR, wat staat voor Door Op
vang en Ontmoeting Resociali
satie. De stichting is ontstaan
uit een fusie van alle Zeeuwse
vrijwilligersorganisaties voor
(ex)gedetineerden. DOOR
maakt aanstalten om binnen
kort de bewoners in de Vlissing
se buurt tekst en uitleg te geven.
Er komt een intensieve begelei
ding in het pand. Ex-gedeti
neerden die hebben gezeten
voor zwax-e zedendelicten ko
men niet voor plaatsing in aan
merking, Dat geldt ook voor
personen met drugsproblemen
of een psychiatrische stoornis.
„Wij zien dat pand als een brug
tussen de gevangenis en de
maatschappij", meldt gevange
nispredikant Rob van Bui ren,
voorzitter van de stichting
DOOR, Het opvanghuis in Mid-
delbui-g draait al veertien jaar.
Maar goed ook, vindt bestuurs
lid en penningmeester A. Ha
verkamp. „Anders zouden men
sen met een sociale handicap
tussen kaai en schip vallen, met
het risico dat ze hun criminele
activiteiten weer oppakken."
Behoefte
Omdat er volgens predikant Van
Buiren landelijk 'gigantisch
veel behoefte is aan dit soort op
vang' zullen niet alleen vanuit
de bajes in Middelburg afge-
straften naar de panden worden
verwezen, maar komen ook ex-
gedetineerden uit de penitenti
aire inrichting in Dordrecht
daarvoor in aanmerking. In
Dordrecht stuitten plannen
voor een opvang af op kritiek
vanuit de bevolking.
Aankoop en verbouwing van
het opvangtehuis in Vlissingen
is mede mogelijk geworden door
bijdragen uit allerlei aan ker
ken gelieerde fondsen, waar
door de stichting DOOR nu over
een eigen vermogen van bijna
een miljoen gulden beschikt.
Toezeggingen uit kerkelijke
hoek maken het tevens mogelijk
op termijn in Vlissingen een
pand als leer/werkplaats in te
richten om de tijdelijke bewo
ners een goede daginvulling te
geven. Ook mensen die een
werkstraf hebben gekregen,
zullen daar terecht kunnen.
De begeleiding komt groten
deels in handen van vrijwilli
gers. Bij ernstige overtredingen
als dronkenschap, diefstal,
drugsgebruik of drugshandel,
vernieling of agressief gedrag,
komt de politie in actie en wor
den bewoners die over de
schreef zijn gegaan het huis uit
gezet. De initiatiefnemers ver
wachten weinig problemen voor
de buurt. Van Buiren en Haver
kamp denken dat de studenten
die er nu wonen meer overlast
veroorzaken dan de volgende
bewoners.
Geen proefverlof
De Vlissingse burgemeester A.
van Dok van Weele zegt dat uit
voerige informatie door de
initiatiefnemers veel helder
heid heeft verschaft en ook voor
geruststelling heeft gezorgd
over zaken als begeleiding, de
aard van de delicten en het gege
ven dat het hier personen be
treft die hun straf volledig heb
ben uitgezeten. „Het is geen
proefverlof. Het gaat hier om
mensen die terug in hun eigen
woonomgeving komen en zich
anders zonder begeleiding in de
omgeving zouden hebben ge
huisvest." Van Dok verwacht
via nader overleg over inhoude
lijke aspecten meer inzicht te
krijgen over de rol van de ge
meente.
Het pand aan het Groenewoud in Vlissingen, waar ex-gedetineer
den straks maximaal drie maanden verblijven, foto Ruben Oreel
door Jacques Cats
VLISSINGEN - De buurt x-eageert vrij
wel unaniem afwijzend op de nieuwe
bestemmig van het hoekpand. 'Daar
zijn we mooi mee', luiden samengevat
de gevoelens. De omgeving voelt zich
overvallen door het plan om er tien ex-
gedetineerden te huisvesten. Slechts
een paar buurtbewoners reageren laco
niek. „Ik neem aan dat er over nage
dacht is", zegt Chr. Kley. „Ik heb er op
zich geen bezwaren tegen", laat P. S.
Mosterd weten.
De aankondiging dat de initiatiefne
mers binnenkort de buxirt zxillen uitno
digen voor een informatiebijeenkomst,
wordt niet door iedereen voor kennis
geving aangenomen. „Als het al zover
is, zijn we wel een beetje laat ingelicht",
vindt mevrouw Van de Woestijne.
„Oh leuk", reageert lijstenmaker J. A.
Weijens quasi-opgewekt. Om daar
weer serieus aan toe te voegen: „Ik ge
loof niet dat we daar kapot van zijn. Dat
kan de wijk naar beneden halen. We zit
ten nu al met een hoop herrie van die
kroegen. Dat spul komt allemaal hier
doorheen." Weijens moppert nog wat
na: „Ze stoppen mensen altijd verkeei'd
weg. Maar ja, misschien liebben die
mensen nu wel een en ander afgeleei'd."
Mevrouw M. de Graaf moet het even
vexwex'ken: „Hè? Da's toch niet waar?
Tjemineetje! Moeten we daar dan niet
bang van wezen? Het xs zo dicht in de
buurt. Aan de andei'e kant: ze moeten
ergens zitten. Kan het niet op het indu
strieterrein?"
Samen met anderen vraagt J. Vermeul
het zich af: of de begeleiding er 's nachts
ook slaapt. Er is al zoveel hinder van de
stappers: „Op donderdag- en vrijdag
avond liggen we tot vier uur 's nachts
wakker."
Buurtbewoner Kley vindt dat mensen
altijd een kans moeten krijgen een
nieuw begin te maken. „Je bent een ge
lukkig mens als je een goede jeugd hebt
gehad. Dat is een basis voor veiligheid
en geborgenheid Als dat ontbreekt,
kom je er vaker toe een uitglijer te ma
ken."
En straatgenoot Mosterd verkondigt:
„Het gaat me niet aan wat die mensen
gedaan hebben. Als de initiatiefnemers
denken dat ze terug kunnen in de sa
menleving, heb ik daar niks tegen. Ie
dereen heeft recht op herstel in de
maatschappij. Het enige nadeel is dat
die mensen nu al een stempel opgedrukt
krijgen: in dat huis zitten stx-aks ex-ge-
detineerden."
vrijdag 6 april 2001
door Ben Jansen
ELLEWOUTSDIJK - Als jong tekenaartje had Hans
Fx-anssen er wel eens moeite mee als het ontwerp van een
weg- of waterbouwkundige constnxctie, waarin hij vele
uren had gestoken, door nieuwe inzichten werd achter
haald of simpelweg werd afgeblazen. Dan kon het re
sultaat van alle nauwgezette ijver in een diepe lade ver
dwijnen. Tegenwoordig x-eageert hij wat laconieker.
„Ach, dat hoort erbij. Plannen veranderen nu eenmaal.
Zeker als er een flinke tijd zit tussen de eerste ideeën en
de uiteindelijke uitvoering."
In zijn functie van assistent-deelprojectleider voor de
toeleidende wegen van de Westex-scheldetunnel heeft
Fx-anssen (48, Bergen op Zoom, via Rijkswaterstaat ge
detacheerd bij de NV Westerscheldetunnel) dergelijke
teleux-stellingen ook professioneel vexwex-kt. Aanvan
kelijk zou het nooi'delijke deel van de weg op Zuid-Be
veland met een viaduct over de goederenspoorlijn tus
sen Goes en het Sloegebied worden geleid. Later kwam
een nieuwe spoorontsluiting van het het haven- en in
dustriegebied in beeld en kon met een gelijkvloerse
kruising worden volstaan. En met het x-ijper woi-den van
de plannen voor de Westerschelde Containerterminal
werd het noodzakelijk geacht het Sloegebied met be
hulp van een half klaverblad op de tunnelweg aan te
sluiten.
Franssen: „Zo'n beslissing om een plan te laten varen en
te kiezen voor een andere oplossing, ontstaat natuurlijk
niet van de ene dag op de andere. Dat is een geleidelijk
proces. Er wordt over gesproken en op een gegeven mo
ment kiïjg je door dat het ontwerp waar je mee bezig
bent, hoogstwaarschijnlijk nooit het stadium van uit
voering zal bereiken. Dat moet je dan van je af zetten en
net doen of er niets aan de hand is. Want anders ga je
fouten maken. Er is altijd nog een kans dat het oorspon-
kelijke plan toch wordt uitgevoerd en dan kunnen die
fouten wel eens hele dure zijn."
Tweeëntwintig kilometer lang is de nieuwe verbinding
tussen Midden-Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen, van de
aansluiting op de N61 aan de zuidkant tot de aanslui
ting op de Sloeweg in het noorden. Fx-anssen kent elke
meter, ten minste op papier De laatste tijd heeft hij zich
vanuit de keet van de NV Westerscheldetunnel in Elle-
woutsdijk vooral met het Bevelandse gedeelte van de
weg beziggehouden. Die voert over een ondergrond die
bij ontwex*p en aanleg veel zorgvuldigheid vei'eist: klei
en slappe veenlagen wisselen elkaar af.
Ook over wat precies moest
worden verstaan onder de
bouwkosten - belangrijk voor
de leges, die de NV moest beta
len aan de twee gemeenten - is
oevei-loos gediscussieex-d. Vraag
was bijvoor-beeld of ook de
boormachines onder die bouw
kosten vielen. De NV vond van
niet, wij meenden van wel. Als je
een kraan gebruikt voor een
bouwwerk, valt die ook onder
de bouwkosten dus waarom een
boox-machine niet? Ook moesten
we antwoord geven op de vraag
of alles kon woi'den vexwat in
één bouwvergunning of niet en
hoever de milieuvergunning
diende te strekken. Uiteindelijk
is besloten dat Terneuzen een
vergunning zou verstrekken
voor de hele tunnel tot en met
het bouwterx-ein bij Ellewouts-
dijk. Een vergunning, die de ge
meentegrens overschrijdt, dat is
op zich tamelijk uniek."
Belfroid en z'n collega's bogen
zich de afgelopen jax-en over
werkelijk alles wat met de tim
nel te maken had. Van de af
stand tussen de dwarsverbin
dingen tot het niveau van de
vei-lichting en de hittewerende
bekleding op de tunnel wand.
Het ambtelijk apparaat leunde
zwaar op de ingehuurde know
how van de Grontmij, die onder
meer toetste of het tunnelont-
werp voldeed aan de Neder
landse regelgeving en als die te
weinig duidelijk was aan de re
gels in West-Europa. Belfi'oid:
„We beschikken inmiddels over
een schat aan kennis wat die
tunnelbouw betreft. Het logi
sche gevolg is dat je op zo'n mo
ment vraagbaak wordt van col
lega's eldex-s in het land, die bij
ons te rade gaan."
TERNEUZEN - De twee tun
nelboormachines maken nog
steeds goede vorderingen. Gis
teren was tunnelboor Sara in de
oostbuis3178 meter(1589tun-
nelringen) vei". Neeltje Suzanna
was in de westbuis 3508 meter
(1754 ringen) gevoi'derd.
Tunnelbouwer Kombinatie
Middelplaat Westerschelde
maakt volgende week bekend
op welke wijze het lek in de af
dichting van de hoofdlager van
Sara wordt gerepareerd. Dat
gebeurt in ieder geval van bin
nenuit. Eex-der zag KMW af van
reparatie via een schacht in de
Middelplaat. Dat bleek een te
riskante operatie.
wegen/kunstwerken J
Terneuzen
door Ben Jansen
VLISSINGEN - Het scheep
vaartverkeer op de Wester
schelde verloopt steeds veiliger.
Vorig jaar heeft zich voor het
eerst geen enkele aanvaring tus
sen twee schepen voorgedaan.
Ook het totale aantal incidenten
was nog nooit zo laag. Rijkswa
terstaat heeft vorig jaar 34 ge
vallen geregistreerd waarin een
schip aan de grond liep. Tien
keer was sprake van een aanva
ring met een boei, een sluisdeur
of een dergelijk object.
Sinds de ingebruikname van de
Schelderadarketen voor de be
geleiding van het scheepvaart
verkeer op de Westexschelde in
1991 is het aantal scheepsonge
vallen fox-s gedaald. In 1979
waren het er nog bijna 250, in
clusief botsingen met vaste ob
jecten. Ln 1992, het eerste volle
dige jaar nadat het nieuwe
scheepvaartbegeleidingsys-
teem in bedrijf kwam, was het
aantal ongevallen al tot onge
veer 130 gedaald. Voi'ig jaar zijn
nog slechts 43 voorvallen ge
teld. In deze aantallen zijn ook
incidenten opgenomen die niet
als botsing of stranding kunnen
worden aangemerkt.
M. Visser van het Schelde Coör
dinatie Centrum in Vlissingen is
zeer in zijn schik met de cijfei-s
over 2000. „We zijn duidelijk op
de goede weg. Nu is het zaak dit
vast te houden." Visser onder
streept dat de verbeterde veilig
heid niet alleen te danken is aan
het scheepvaartbegeleidingsys-
teem van de Schelderadarke
ten. „Het is ook het x-esultaat
van goede samenwerking. In de
stuux-groep nautisch over-leg
bijvoorbeeld. Daar zijn alle ge
bruikers van de Westerschelde
in vertegenwoordigd, van Ne
derlandse én van Vlaamse zijde.
Het is de afgelopen jaren moge
lijk gebleken om op een open
manier over eikaars belangen
en knelpunten te praten en tot
breed gedragen afspraken te
komen.
Dit overleg dx-aagt ongetwijfeld
ook bij aan de veiligheid op de
Westerschelde."
Ongevallen op Westerschelde
«J II»
(9 (9 N<£1
Aan de grond lopen
Aanvaring schip-schip
MflOObO
T- O) n co O)
co
co
10
10
b
«t CO
N «tf N
W.N f0
SBËbeeë»,
Het aantal ongelukken op de vaarweg is sinds 1979 sterk gedaald.
Rijkswaterstaat beschikt niet over betrouwbare gegevens over de
jaren 1983,1984 en 1991.
door Ben Jansen
ELLEWOUTSDIJK - Tunnelbouwer
KMW is in Ellewoutsdijk begonnen met
een nieuwe fase in de aanleg van de noor
delijke tunneltoerit. Twee heistellingen
hebben gistex-en de eerste palen geslagen
voor het diepste gedeelte van de toerit.
Het bijzondere van dit heiwerk is de op
stelling van de machines. Ze staan op
pontons die in het water drijven.
Er is voor gekozen nat te heien, omdat in
verband met de nabijheid van de Wester-
scheldedijk en de belangen van land
bouw en natuur geen diepe bouwput kon
worden gemaakt en die met bronbema
ling droog te houden. De 260 meter lange
toerit wordt daarom in twee segmenten
gebouwd. Door deze vei-deling kon in het
minst diepe gedeelte op de gebruikelijke
manier wox-den geheid. De vloer van de
toerit is hier al bijna gereed.
Het diepere deel is tussen de in de bodem
aangebx-achte damwanden eerst ontgra
ven, waarbij de weggehaalde grond dooi
water is ver-vangen. Zo ontstond een
langwerpig bassin met een diepte van 0,5
meter min NAP tot 13 meter min NAR
Nadat de pontons in het water zijn ge
legd, heeft een zware kraan de heistellin
gen erop getild.
De heiers moeten 668 palen van negen
tien meter lengte in de bodem slaan. Ex-
worden twee systemen toegepast. In de
ondiepste helft komen gewone heipalen.
In het diepste deel wox-den palen met een
i-uwe oppeiwlakte in de bodem gebracht.
Hun functie is niet zozeer het gewicht
van de toerit te dragen, maar te voorko
men dat deze betonnen bak in het grond
water gaat opdrijven-.
Met het heiwex-k is tien weken gemoeid.
Het streven is in de week voor de bouw
vakvakantie onderwatei'beton tussen de
koppen van de palen aan te brengen. Dat
kan dan tijdens de vakantie uitharden.
foto Willem Mieras
Hans Franssen.
foto Willem Mieras