Vergunning voor tunnel was pionierswerk Opvanghuis voor ex-gevangenen Gemengde gevoelens bij omwonenden Heimachine dreunt in het water Scheepvaartverkeer op de Westerschelde wordt steeds veiliger T eleurstellingen van een tekenaar Pand in Vlissingse binnenstad Tunnelboren gestaag vooruit 1997 gepland tijdpad door Wout Bareman TERNEUZEN- Gespecialiseer de ambtenaren van de gemeente Terneuzen hebben pioniers werk verricht bij het verstrek ken van de bouwvergunning voor de Westerscheldetunnel. De Nederlandse wetgeving bleek te vaag en ontoereikend voor toetsing van de regels waaraan de opdrachtgever en tunnelbouwer dienden te vol doen. Peter Belfxoid, coördina tor Westerscheldetunnel bij de gemeente Terneuzen: „Pro bleem was dat er in Nederland nog weinig mensen rondliepen die verstand van tunnels had den, in ambtelijke zin dan. Wij hebben dat hiaat min of meer opgevuld." Belfroid, werkzaam op de afde ling Bouw- en Woningtoezicht, hield zich tussen mei '96 en vo rig najaar vrijwel uitsluitend bezig met tunnelzaken. Hij be geleidde bestemmingsplanwij zigingen, de bouw- en milieu vergunning, pleegde bijna dagelijks overleg met de tunnel bouwers en de NV Westerschel detunnel en ging te rade bij in stanties als de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en vooral ook de Grontmij om inzicht te krijgen in te volgen procedures en de toe te passen regelgeving. „In die beginfase stonden we er als gemeente helemaal alleen voor. Hoewel nauwe samenwer king met het ambtelijk appa raat van Borsele voor de hand lag, kwam dat niet van de grond. Borsele was immers tegen de wijze waarop het tunnelproject gestalte dreigde te krijgen en ZEEUWS- VLAANDEREN ïfiftn Z-BEVELAND IWEEKBOEK TUNNEL 6 april 2001 1 werkte tegen. Zij interpreteer den zaken ook heel anders dan wij deden. Later is die weiger achtige houding veranderd en vanaf dat moment werd er goed overlegd." Aanvankelijk was het de vraag of voor de tunnel een bouwver gunning moest worden ver strekt of niet. Belfroid: „Dat was een punt van discussie. Leg je een leiding onder de Wester schelde dan kan dat zonder een bouwvergunning, maar voor een tunnel ligt dat anders, zo bleek uit overleg met de VNG. door Jacques Cats VLISSINGEN - Er komt in de Vlissingse binnenstad een tijde lijke opvanghuis voor ex-gede- tineerden. Telkens zullen tien personen voor maximaal drie maanden worden onderge bracht in een pand op de hoek van het Groenewoud. Daar worden ze begeleid bij het vin den van een zelfstandige huis vesting en het oplossen van rela tie- en financiële problemen. Samen met een al jaren bestaan de opvang aan de Stationsstraat in Middelburg is er straks huis vestingscapaciteit voor vijftien ex-gedetineerden. Het nieuwe tehuis wordt geëx ploiteerd door de stichting DOOR, wat staat voor Door Op vang en Ontmoeting Resociali satie. De stichting is ontstaan uit een fusie van alle Zeeuwse vrijwilligersorganisaties voor (ex)gedetineerden. DOOR maakt aanstalten om binnen kort de bewoners in de Vlissing se buurt tekst en uitleg te geven. Er komt een intensieve begelei ding in het pand. Ex-gedeti neerden die hebben gezeten voor zwax-e zedendelicten ko men niet voor plaatsing in aan merking, Dat geldt ook voor personen met drugsproblemen of een psychiatrische stoornis. „Wij zien dat pand als een brug tussen de gevangenis en de maatschappij", meldt gevange nispredikant Rob van Bui ren, voorzitter van de stichting DOOR, Het opvanghuis in Mid- delbui-g draait al veertien jaar. Maar goed ook, vindt bestuurs lid en penningmeester A. Ha verkamp. „Anders zouden men sen met een sociale handicap tussen kaai en schip vallen, met het risico dat ze hun criminele activiteiten weer oppakken." Behoefte Omdat er volgens predikant Van Buiren landelijk 'gigantisch veel behoefte is aan dit soort op vang' zullen niet alleen vanuit de bajes in Middelburg afge- straften naar de panden worden verwezen, maar komen ook ex- gedetineerden uit de penitenti aire inrichting in Dordrecht daarvoor in aanmerking. In Dordrecht stuitten plannen voor een opvang af op kritiek vanuit de bevolking. Aankoop en verbouwing van het opvangtehuis in Vlissingen is mede mogelijk geworden door bijdragen uit allerlei aan ker ken gelieerde fondsen, waar door de stichting DOOR nu over een eigen vermogen van bijna een miljoen gulden beschikt. Toezeggingen uit kerkelijke hoek maken het tevens mogelijk op termijn in Vlissingen een pand als leer/werkplaats in te richten om de tijdelijke bewo ners een goede daginvulling te geven. Ook mensen die een werkstraf hebben gekregen, zullen daar terecht kunnen. De begeleiding komt groten deels in handen van vrijwilli gers. Bij ernstige overtredingen als dronkenschap, diefstal, drugsgebruik of drugshandel, vernieling of agressief gedrag, komt de politie in actie en wor den bewoners die over de schreef zijn gegaan het huis uit gezet. De initiatiefnemers ver wachten weinig problemen voor de buurt. Van Buiren en Haver kamp denken dat de studenten die er nu wonen meer overlast veroorzaken dan de volgende bewoners. Geen proefverlof De Vlissingse burgemeester A. van Dok van Weele zegt dat uit voerige informatie door de initiatiefnemers veel helder heid heeft verschaft en ook voor geruststelling heeft gezorgd over zaken als begeleiding, de aard van de delicten en het gege ven dat het hier personen be treft die hun straf volledig heb ben uitgezeten. „Het is geen proefverlof. Het gaat hier om mensen die terug in hun eigen woonomgeving komen en zich anders zonder begeleiding in de omgeving zouden hebben ge huisvest." Van Dok verwacht via nader overleg over inhoude lijke aspecten meer inzicht te krijgen over de rol van de ge meente. Het pand aan het Groenewoud in Vlissingen, waar ex-gedetineer den straks maximaal drie maanden verblijven, foto Ruben Oreel door Jacques Cats VLISSINGEN - De buurt x-eageert vrij wel unaniem afwijzend op de nieuwe bestemmig van het hoekpand. 'Daar zijn we mooi mee', luiden samengevat de gevoelens. De omgeving voelt zich overvallen door het plan om er tien ex- gedetineerden te huisvesten. Slechts een paar buurtbewoners reageren laco niek. „Ik neem aan dat er over nage dacht is", zegt Chr. Kley. „Ik heb er op zich geen bezwaren tegen", laat P. S. Mosterd weten. De aankondiging dat de initiatiefne mers binnenkort de buxirt zxillen uitno digen voor een informatiebijeenkomst, wordt niet door iedereen voor kennis geving aangenomen. „Als het al zover is, zijn we wel een beetje laat ingelicht", vindt mevrouw Van de Woestijne. „Oh leuk", reageert lijstenmaker J. A. Weijens quasi-opgewekt. Om daar weer serieus aan toe te voegen: „Ik ge loof niet dat we daar kapot van zijn. Dat kan de wijk naar beneden halen. We zit ten nu al met een hoop herrie van die kroegen. Dat spul komt allemaal hier doorheen." Weijens moppert nog wat na: „Ze stoppen mensen altijd verkeei'd weg. Maar ja, misschien liebben die mensen nu wel een en ander afgeleei'd." Mevrouw M. de Graaf moet het even vexwex'ken: „Hè? Da's toch niet waar? Tjemineetje! Moeten we daar dan niet bang van wezen? Het xs zo dicht in de buurt. Aan de andei'e kant: ze moeten ergens zitten. Kan het niet op het indu strieterrein?" Samen met anderen vraagt J. Vermeul het zich af: of de begeleiding er 's nachts ook slaapt. Er is al zoveel hinder van de stappers: „Op donderdag- en vrijdag avond liggen we tot vier uur 's nachts wakker." Buurtbewoner Kley vindt dat mensen altijd een kans moeten krijgen een nieuw begin te maken. „Je bent een ge lukkig mens als je een goede jeugd hebt gehad. Dat is een basis voor veiligheid en geborgenheid Als dat ontbreekt, kom je er vaker toe een uitglijer te ma ken." En straatgenoot Mosterd verkondigt: „Het gaat me niet aan wat die mensen gedaan hebben. Als de initiatiefnemers denken dat ze terug kunnen in de sa menleving, heb ik daar niks tegen. Ie dereen heeft recht op herstel in de maatschappij. Het enige nadeel is dat die mensen nu al een stempel opgedrukt krijgen: in dat huis zitten stx-aks ex-ge- detineerden." vrijdag 6 april 2001 door Ben Jansen ELLEWOUTSDIJK - Als jong tekenaartje had Hans Fx-anssen er wel eens moeite mee als het ontwerp van een weg- of waterbouwkundige constnxctie, waarin hij vele uren had gestoken, door nieuwe inzichten werd achter haald of simpelweg werd afgeblazen. Dan kon het re sultaat van alle nauwgezette ijver in een diepe lade ver dwijnen. Tegenwoordig x-eageert hij wat laconieker. „Ach, dat hoort erbij. Plannen veranderen nu eenmaal. Zeker als er een flinke tijd zit tussen de eerste ideeën en de uiteindelijke uitvoering." In zijn functie van assistent-deelprojectleider voor de toeleidende wegen van de Westex-scheldetunnel heeft Fx-anssen (48, Bergen op Zoom, via Rijkswaterstaat ge detacheerd bij de NV Westerscheldetunnel) dergelijke teleux-stellingen ook professioneel vexwex-kt. Aanvan kelijk zou het nooi'delijke deel van de weg op Zuid-Be veland met een viaduct over de goederenspoorlijn tus sen Goes en het Sloegebied worden geleid. Later kwam een nieuwe spoorontsluiting van het het haven- en in dustriegebied in beeld en kon met een gelijkvloerse kruising worden volstaan. En met het x-ijper woi-den van de plannen voor de Westerschelde Containerterminal werd het noodzakelijk geacht het Sloegebied met be hulp van een half klaverblad op de tunnelweg aan te sluiten. Franssen: „Zo'n beslissing om een plan te laten varen en te kiezen voor een andere oplossing, ontstaat natuurlijk niet van de ene dag op de andere. Dat is een geleidelijk proces. Er wordt over gesproken en op een gegeven mo ment kiïjg je door dat het ontwerp waar je mee bezig bent, hoogstwaarschijnlijk nooit het stadium van uit voering zal bereiken. Dat moet je dan van je af zetten en net doen of er niets aan de hand is. Want anders ga je fouten maken. Er is altijd nog een kans dat het oorspon- kelijke plan toch wordt uitgevoerd en dan kunnen die fouten wel eens hele dure zijn." Tweeëntwintig kilometer lang is de nieuwe verbinding tussen Midden-Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen, van de aansluiting op de N61 aan de zuidkant tot de aanslui ting op de Sloeweg in het noorden. Fx-anssen kent elke meter, ten minste op papier De laatste tijd heeft hij zich vanuit de keet van de NV Westerscheldetunnel in Elle- woutsdijk vooral met het Bevelandse gedeelte van de weg beziggehouden. Die voert over een ondergrond die bij ontwex*p en aanleg veel zorgvuldigheid vei'eist: klei en slappe veenlagen wisselen elkaar af. Ook over wat precies moest worden verstaan onder de bouwkosten - belangrijk voor de leges, die de NV moest beta len aan de twee gemeenten - is oevei-loos gediscussieex-d. Vraag was bijvoor-beeld of ook de boormachines onder die bouw kosten vielen. De NV vond van niet, wij meenden van wel. Als je een kraan gebruikt voor een bouwwerk, valt die ook onder de bouwkosten dus waarom een boox-machine niet? Ook moesten we antwoord geven op de vraag of alles kon woi'den vexwat in één bouwvergunning of niet en hoever de milieuvergunning diende te strekken. Uiteindelijk is besloten dat Terneuzen een vergunning zou verstrekken voor de hele tunnel tot en met het bouwterx-ein bij Ellewouts- dijk. Een vergunning, die de ge meentegrens overschrijdt, dat is op zich tamelijk uniek." Belfroid en z'n collega's bogen zich de afgelopen jax-en over werkelijk alles wat met de tim nel te maken had. Van de af stand tussen de dwarsverbin dingen tot het niveau van de vei-lichting en de hittewerende bekleding op de tunnel wand. Het ambtelijk apparaat leunde zwaar op de ingehuurde know how van de Grontmij, die onder meer toetste of het tunnelont- werp voldeed aan de Neder landse regelgeving en als die te weinig duidelijk was aan de re gels in West-Europa. Belfi'oid: „We beschikken inmiddels over een schat aan kennis wat die tunnelbouw betreft. Het logi sche gevolg is dat je op zo'n mo ment vraagbaak wordt van col lega's eldex-s in het land, die bij ons te rade gaan." TERNEUZEN - De twee tun nelboormachines maken nog steeds goede vorderingen. Gis teren was tunnelboor Sara in de oostbuis3178 meter(1589tun- nelringen) vei". Neeltje Suzanna was in de westbuis 3508 meter (1754 ringen) gevoi'derd. Tunnelbouwer Kombinatie Middelplaat Westerschelde maakt volgende week bekend op welke wijze het lek in de af dichting van de hoofdlager van Sara wordt gerepareerd. Dat gebeurt in ieder geval van bin nenuit. Eex-der zag KMW af van reparatie via een schacht in de Middelplaat. Dat bleek een te riskante operatie. wegen/kunstwerken J Terneuzen door Ben Jansen VLISSINGEN - Het scheep vaartverkeer op de Wester schelde verloopt steeds veiliger. Vorig jaar heeft zich voor het eerst geen enkele aanvaring tus sen twee schepen voorgedaan. Ook het totale aantal incidenten was nog nooit zo laag. Rijkswa terstaat heeft vorig jaar 34 ge vallen geregistreerd waarin een schip aan de grond liep. Tien keer was sprake van een aanva ring met een boei, een sluisdeur of een dergelijk object. Sinds de ingebruikname van de Schelderadarketen voor de be geleiding van het scheepvaart verkeer op de Westexschelde in 1991 is het aantal scheepsonge vallen fox-s gedaald. In 1979 waren het er nog bijna 250, in clusief botsingen met vaste ob jecten. Ln 1992, het eerste volle dige jaar nadat het nieuwe scheepvaartbegeleidingsys- teem in bedrijf kwam, was het aantal ongevallen al tot onge veer 130 gedaald. Voi'ig jaar zijn nog slechts 43 voorvallen ge teld. In deze aantallen zijn ook incidenten opgenomen die niet als botsing of stranding kunnen worden aangemerkt. M. Visser van het Schelde Coör dinatie Centrum in Vlissingen is zeer in zijn schik met de cijfei-s over 2000. „We zijn duidelijk op de goede weg. Nu is het zaak dit vast te houden." Visser onder streept dat de verbeterde veilig heid niet alleen te danken is aan het scheepvaartbegeleidingsys- teem van de Schelderadarke ten. „Het is ook het x-esultaat van goede samenwerking. In de stuux-groep nautisch over-leg bijvoorbeeld. Daar zijn alle ge bruikers van de Westerschelde in vertegenwoordigd, van Ne derlandse én van Vlaamse zijde. Het is de afgelopen jaren moge lijk gebleken om op een open manier over eikaars belangen en knelpunten te praten en tot breed gedragen afspraken te komen. Dit overleg dx-aagt ongetwijfeld ook bij aan de veiligheid op de Westerschelde." Ongevallen op Westerschelde «J II» (9 (9 N<£1 Aan de grond lopen Aanvaring schip-schip MflOObO T- O) n co O) co co 10 10 b «t CO N «tf N W.N f0 SBËbeeë», Het aantal ongelukken op de vaarweg is sinds 1979 sterk gedaald. Rijkswaterstaat beschikt niet over betrouwbare gegevens over de jaren 1983,1984 en 1991. door Ben Jansen ELLEWOUTSDIJK - Tunnelbouwer KMW is in Ellewoutsdijk begonnen met een nieuwe fase in de aanleg van de noor delijke tunneltoerit. Twee heistellingen hebben gistex-en de eerste palen geslagen voor het diepste gedeelte van de toerit. Het bijzondere van dit heiwerk is de op stelling van de machines. Ze staan op pontons die in het water drijven. Er is voor gekozen nat te heien, omdat in verband met de nabijheid van de Wester- scheldedijk en de belangen van land bouw en natuur geen diepe bouwput kon worden gemaakt en die met bronbema ling droog te houden. De 260 meter lange toerit wordt daarom in twee segmenten gebouwd. Door deze vei-deling kon in het minst diepe gedeelte op de gebruikelijke manier wox-den geheid. De vloer van de toerit is hier al bijna gereed. Het diepere deel is tussen de in de bodem aangebx-achte damwanden eerst ontgra ven, waarbij de weggehaalde grond dooi water is ver-vangen. Zo ontstond een langwerpig bassin met een diepte van 0,5 meter min NAP tot 13 meter min NAR Nadat de pontons in het water zijn ge legd, heeft een zware kraan de heistellin gen erop getild. De heiers moeten 668 palen van negen tien meter lengte in de bodem slaan. Ex- worden twee systemen toegepast. In de ondiepste helft komen gewone heipalen. In het diepste deel wox-den palen met een i-uwe oppeiwlakte in de bodem gebracht. Hun functie is niet zozeer het gewicht van de toerit te dragen, maar te voorko men dat deze betonnen bak in het grond water gaat opdrijven-. Met het heiwex-k is tien weken gemoeid. Het streven is in de week voor de bouw vakvakantie onderwatei'beton tussen de koppen van de palen aan te brengen. Dat kan dan tijdens de vakantie uitharden. foto Willem Mieras Hans Franssen. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 21