Kinderen proeven van kunst Er is meer in het leven dan tennis Een middeleeuwse liefde die gedoemd lijkt te mislukken Het is belangrijk dat kin deren leren creatief te zijn", zegt Cora Baijens. Zij is activiteitenbegeleidster op openbare basisschool De Tweemaster in Goes. „Als kinderen leren zich te uiten door bijvoorbeeld schilde ren, kunnen ze daar later veel voordeel van hebben. Ze kunnen dan beter omgaan met moeilijke situaties." De Tweemaster heeft de af gelopen tijd een kunstpro ject gehouden waarvan de re sultaten morgen worden verkocht op een fancyfair. Dan worden ook schilderijen geveild die twaalf leerlingen van De Tweemaster hebben gemaakt tijdens een les in een atelier, dat het ROC in Goes voor twee uur beschikbaar stelde. De kinderen waren erg enthou siast over het kunstproject", vertelt Baijens. Ook voor de schilderles vorige week woens dag op het ROC was veel animo, maar er konden maar twaalf kinderen meedoen. Cora Baij ens heeft de les zelf gegeven. „Het was erg leuk, in zo'n echt schilderslokaal en met echte schildersezels. De kinderen hebben gewerkt met olieverf en oliepastels. Ik heb geprobeerd de kindei'en te laten schilderen vanuit hun gevoel, zoals een echte kunstschilder." Om de kinderen te leren hoe ze dat moesten doen, stelde Baijens hen, voordat ze aan de slag gin gen, vragen als: Wanneer voel je je blij en welke kleuren gebruik je dan? Wat vind je mooi in de natuur? Welke kleur zul je niet snel gebruiken? Heb je een lie velingsdier en waar voel je je prettig? Gevoel ,,Op die manier bereikte ik dat de kinderen niet zomaar een te kening gingen maken en dat ze ook echt iets van hunzeif lieten zien. Ik vertelde ze ook dat ze moesten proberen hun gevoel zo over te brengen in de kleuren op het papier dat mensen die hun schilderij bekijken dat gevoel erin terugzien." Baijens is erg tevreden over de resultaten. „De kinderen waren enthousiast. Er zijn veel mooie en abstracte werken gemaakt." Naast de twaalf kinderen die mochten schildex'en op het ROC, hebben ook de meeste andere leerlingen van de school volop meegedaan aan het kunstpro ject. Ze hebben tweedehandsar tikelen mee naar school genomen en die zijn door hen gedecoreerd. Ook deze spullen worden op de fancyfair verkocht. Zo zijn er fotolijstjes en schilderijlijsten beschilderd en voorzien van een inkt-of ecolinetekening. Bloempotten zijn beschilderd en beplakt met servetten. Van glazen zijn windlichtjes ge maakt. Er zijn gipsen beeldjes en fresco's en omdat het bijna Pasen is, hebben de leerlingen ook paasmandjes gemaakt. Ver der is er door de hele school een expositie ingericht van tekenin gen. Die kunnen morgen wor den bezichtigd. De opbrengst van de fancyfair is bestemd voor de school. De Tweemaster is te vinden aan de Kuyperlaan 29 in Goes. De fancyfair is open van 10.00 tot 16.00 uur. De kunstwerken van de twaalf leerlingen worden ge veild via inschrijfkaartjes. Ex- kan dus de hele dag geboden worden. Carla van de Merbel vrijdag 6 april 2001 Leerlingen van De Tweemaster in Goes tonen de schilderijen die ze gemaakt hebben. foto Willem Mieras Een dag of wat voordat de veertienjarige Marjorie van de Witborg met Allard van Goudheuvel zal trou wen, vertelt haar moeder haar dat ze niet meer hoeft te doen dan haar man die ze nauwelijks kent te 'beha gen': „Wees mooi, klaag niet en doe maar wat hij zegt." Op de morgen dat haar uitzet xn kisten op een kar wordt geladen, beseft Marjorie van de Witborg dat haar kinderjaren voox-bij zijn. De volgende dag vertrekt ze met haar vader, haar moeder, haar broers, haar zus jes, xiddex-s en bedienden naar Goudheuvel om er te trouwen met Allax-d aan wie ze, jaren eer der, werd uitgehuwelijkt. Haar grootste zorg is dan nog of Al lard haar een beetje vriendelijk zal behandelen. Ze is immers, vindt ze zelf, allesbehalve mooi, met haar dat niet blond en niet bruin is en met haar ogen even flets als die van een biggetje. Gelukkig valt de kennismaking mee. Marjorie doet precies wat van haar wordt verwacht, en ze ziet er dankzij van alles uit pot jes en flesjes ook nog oogver blindend uit: 'Ik had tentoonge steld gezeten als een meisje van roze suikergoed, dat naar rozen geurde en de onschuld en de ge- hoox-zaamheid zelf leek. Allard, zijn ouders, de hofmeester en al het personeel hadden me beke ken en goedgekeiud. Ik had mijn rol uitstekend gespeeld.' Over hoe het Marjorie op Goud heuvel vergaat kun je lezên in Spelregels van Floortje Zwigt- man. Haar verhaal van een mid deleeuws huwelijk brengt in aangenaam vooi'zichtige zinnen onder woorden wat een meisje, dat nauwelijks is voorbereid op wat haar kan overkomen, ver wacht van het leven en hoe ze in kox-te tijd volwassen wordt in een liefde die gedoemd is te mis lukken. Dat ze teleurgesteld tenslotte toch iets van vriend illustratie uit Atlas van de Middeleeuwen schap bemex-kt tussen haar en de man met wie ze de rest van haar leven moet delen, heeft alles te maken met de manier waarop ze haar lot in eigen hand neemt. Floox*tje Zwigtman woont in Middelbui-g. Maar dat is niet de reden om haar eerste boek een plekje onder de zon te gunnen. Spelregels is 'gewoon' een veel belovend debuut, in taal zacht als satijn en geschreven met een vanzelfsprekende aandacht voor zelfs de kleinste dingen, zodat het lijkt alsof je er zelf bij bent. Maar er is meex\ Marjorie's kijk op de gebeurtenissen wox-dt telkens gevolgd door een hoofd stuk waarin Allax-d aan het woox-d komt. En juist de soepele manier waarop de verhalen van de twee in elkaar verweven zijn, voorkomen dat je al te gemak kelijk de kant van de een of die van de ander kiest. Al zal het je waarschijnlijk moeite kosten begrip te hebben voor Allards boosaax-digheid ten opzichte van Marjorie: 'Die nacht gaf ik haar voor het eerst een klap. Waarom ik dat deed, weet ik niet meer. Ze ex-gerde me gewoon. Haar sliertige haar, haar huid, die zout en vuil rook, haar lange, benige vingers, haar stem, alles aan haar irriteerde me. Ik wilde dat ze vex-dween, dat ik de vol gende morgen wakker zou wor den en dat ze er niet meer zou zijn.' Er komt in Spelregels geen jaar tal voor. Wel is er spx-ake van een pestepidemie die Allards oudex-e bi-oer het leven kostte. Wie een beetje thuis is in de Middeleeu wen weet dat je bij het vei-haal van Marjorie en Allard dan in ieder geval moet denken aan de pexiodena 1347, toen De Zwarte Dood zich voor het eerst over Europa verspreidde en nog nie mand wist dat die rampzalige ziekte op mensen werd overge- bx-acht door ratten en ratten- vlooien. Als je oplettend leest, begrijp je waarom Marjorie er gens in het boek bijna achteloos in maar enkele zinnen van een logeerpax-tijtje bij een boer niet meer zegt dan: „Tussen de de kens huisde een menigte vlooien en luizen. Ik krabde me tot ik er gek van werd. Allard leek min der last van het ongedierte te hebben." Meevoelen Floox-tje Zwigtman schx-eef een roman, geen geschiedenisboek. Maar je komt toch een heleboel te weten over een tijd waarin mensen ooit wex-kelijk zo leef den. En juist daardoor kun je zo gemakkelijk meevoelen met vooral Marjoxie die de regels van het vreemde spel tussen man en vrouw maar niet kan be grijpen. Als Spelregels je nieuwsgierig heeft gemaakt naar de Middel eeuwen, vind je in de rijk geïl lustreerde Atlas van de Middel eeuwen van Moiris, Malam en McRae talxijke wetenswaardig heden over dit fascinerende tijdperk in de geschiedenis van Europa. Jan Smeekens Floortje Zwigtman: Spelregels, Het verhaal van een middel eeuws huwelijk. Fontein, ƒ29,95 Atlas van de Middeleeuwen. Corona, 29,75 illustraties Annemie Heijmans, uit Spelregels dE JOHGrE OndEREOEKER anders. „Kijk, laat ik voorop stellen, dat ik tennis een ver schrikkelijk leuke sport vind. Maar er zijn ook nog andere za ken in het leven. Het belangrijk ste punt voor mij is het feit, dat ik niet op zondag wil spelen. Waarom niet? Nou, gewoon, uit overtuiging. Als ik meedoe aan een toernooi en ik moet de finale spelen op zondag, nou, dan trek ik me terug. Daar heb ik geen enkele moeite mee. Wil je een tennistopper worden, dan zul je op zondag moeten gaan spelen. Voor mij is de keuze dus simpel. Dan maar geen toppex". Ik richt me op m'n maatschappelijke loopbaan. Als alles meezit, dan ga ik volgend jaar naar de spoxd- academie in Tilburg. Want spox-t het nadeel van i'n het stadion naar EEN vo et b a l w e d S tri j p KijkEN IS dat de doel punten nooit herhaald worden. OPLOSSING door de spelers te KLOnEn en de gekloonde spelers op een parallel- Veld tien seconden! later te laten beginnen, hoef je niks aa eer te missen- Ook HANDiG voor het rechtzetten van G emiste kansen Zijn eerste tennislessenher innert hij zich nog goed. „Als jochie van zes balletje op slaan tegen de mum" en einde loos doorgaan met het retourne ren van de bal. Backhand en forehand. Goed voor techniek, maar het'werd pas leuk toen ik op de baan het echte spelletje mocht gaan spelen", zegt Johan van Urk (16). De tennisbanen grenzen aan de achtertuin van zijn oudei'lijk huis in Zierikzee. Hij kan bij wijze van spreke uit z'n slaapkamerraam serveren. De tenniskwaliteiten van Johan zijn de afgelopen tien jaar niet onopgemerkt gebleven. Dage lijks stond hij na schooltijd op het gravel te trainen, dat het een lieve lust was. Zijn inzet en ta lent leverden hem een plaats op in de Zeeuwse selectie. Dat be tekende extra trainingen onder leiding van Remco Maandag en Luc Govers. Een glanzende ten- nisloopbaan lag in het ver schiet. Lag, want Johan besliste AAODERNE OPLOSSINGEN VOOR HEDENDAAGSE. PROBLEMEN zit wel in m'n bloed, hé." Desondanks wist Johan vorig seizoen een aansprekend resul taat op zijn naam te schrijven. In Souburg werd hij op oveitui- gende wijze winnaar van het Karolingentoernooi. „Soms werkt de toemooileiding mee om de finale op zaterdag te spe len", zegt Johan. „Dat is dan leuk voor mij, want dan kan ik in ieder geval spelen om de ti tel." Dit komend seizoen richt hij z'n aandacht op het Dikke Torentoernooi in z'n woon plaats. „Het zal één van de wei nige toernooien zijn waar ik aan mee zal doen. Ten eerste heb ik wat problemen met m'n knieën en ten tweede ben ik ook veel tijd kwijt aan schoolzaken. Dus vandaar." Hans Segboer Johan van Ui"k: „Ik speel niet op zondag. Waarom niet? Nou, gewoon, uit overtuiging." foto Pieter Honhoff

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 14