Switch j e haar Andere tijden, andere schoen N ederlandstalige soap op internet Pokémon op flippo's Adopteer een koe Op de Belgische site http:// www.mine.be is men sinds kort (2 april 2001) begonnen met een heuse cybersoap. De sukke lige Eddie legt zijn lot elke dag in de handen van de bezoekers van de site. You could be mine is de titel van dit experiment en het gaat om een geheel interac tieve soap. Niet de eerste, maar wel de eerste in het Nederlands mét Vlaams accent. Eddie wordt gespeeld door de Vlaamse acteur Dimitri Leue, onder andere bekend van de se rie 'Windkracht 10'. In de soap probeert hij dagelijks zijn grote droom te verwezenlijken, na melijk het vinden van 'een fijn lief. De kneep zit hem erin dat Eddie dit niet zelf gaat doen, maar de keuzes in zijn leven laat leiden door een muisklik van een bezoeker van de site. Na el ke aflevering heeft de bezoeker de mogelijkheid om uit twee op ties te kiezen. De keuze bepaalt het verdere verloop van de serie. Een serieuze zaak wordt ver meld op de site, want ,,het geluk van Eddie ligt in üw handen", met daarachter de onheilspel lende boodschap: Think twice." Het suggereert dus dat men Eddie ook in het ongeluk zou kunnen storten, maar zo ver zijn ze voorlopig nog niet. De trailer is inmiddels vertoond en daar moest een verrassende keuze worden gemaakt, name- lijk of je al dan niet verder wilde met Eddie of dat er maar meteen moet worden overgeschakeld op een andere hoofdrolspeler in de vorm van Ramirez. Gelukkig voor Eddie heeft hij de eerste af levering overleefd. Ramirez moest het onderspit delven en de komende twaalf weken zal concurrent Eddie dus in een hoofdglansrol te zien zijn. Zeer tot tevredenheid van de mensen die de soap bekijken. Uit het fo rum, dat aan de soapserie is ge koppeld, blijkt dat zowel Eddie als het experiment de goedkeu ring kunnen wegdragen. Een greep:Bwaaah, geef mij toch maar Eddie. Ik vond het toch wel een vrij korte aflevering, en hoop dat er wat meer spanning zal zitten in de volgende, maar toch een zeer aangename ken nismaking." Bovendien ziet het ernaar uit dat de casting ietwat te wensen overlaat. De dames in het forum zijn het er hartgrondig over eens. „Eddie is sexy en Ramirez die verzorgt zijn snor niet goed. De hamvraag na aflevering één lijkt dan ook te zijn: hoe kan ik Eddie's vriendinnetje worden? Wanneer de volgende aflevering te zien is, is nog niet bekend. Dus voor de mensen die bij het begin willen instappen is er nog tijd. Overigens moet je compu ter wel voorzien zijn van een Windows Media Player. Deze is redelijk eenvoudig en gratis te downloaden. Klaartje Hissink De actie is niet van risico ge speend. Maar marktonder zoek onder moeders en kinderen heeft uitgewezen dat het toch weer een succes gaat worden: de Flippo is terug in de zakken chips. Miljoenen zijn er van ge drukt. In stilte hoopt chipsbak ker Smiths dat de waanzinnige taferelen van zes jaar geleden zich zullen herhalen. Toen werd de flippo een regel rechte rage, die de verkoop van zakken chips naar ongekende hoogten stuwde. „Toen was het een hype, en die kun je niet for ceren", haast Greet Meinen van Smiths zich te zeggen. Deze keer heeft het chipsbedrijf Pokémonfiguren op de flippo's afgebeeld. Zo worden twee ra ges gecombineerd, zegt Meinen. Ook de voor volwassenen merk waardige Pokémonfiguurtjes zijn de afgelopen jaren goed ge weest voor een wereldwijde ra ge, die verkopers van films, computerspelletjes en knuffels miljarden heeft opgebracht. Maar volgens trendwatchers is deze rage, die dankzij uitge kiende marketingtrucs al on verwacht lang heeft standge houden, nu echt op zijn getour. Veel Pokémonartikelen liggen al voor half geld of minder in de schappen. Smiths, dat de chips en andere zoutjes sinds eind vo rig jaar onder de internationale naam Lays verkoopt, laat zich niet uit het veld slaan. Kinderen waren'enthousiast, zegt Mei nen. De twaalf weken durende actie gaat daarom gepaard met de onvermijdelijke verzamel- mappen, websites en een heus 'Flippo-journaal' op kinderzen der Fox Kids. GPD Meer dan 750 mensen heb ben tussen dinsdagavond en woensdagmiddag aangege ven een koe te willen adopteren. De Stichting Milieubewustzijn opende dinsdagavond de websi te www.adopteereenkoe.nl om burgers en boeren nader tot el kaar te brengen. In totaal kreeg de stichting on geveer negenhonderd reacties per e-mail en de telefoon staat roodgloeiend, aldus een woord voerster. De website werd dins dag in enkele uren in elkaar gezet, en raakte vrijwel direct tijdelijk overbelast door het grote aantal bezoekers. Geïnteresseerden kunnen op de website een formulier invullen, waarin zij aangeven een koe te willen adopteren. Pas over een paar weken krijgen zij te horen welk dier zij hebben geadop teerd. „We willen alle tijd ne men om vragers en aanbieders te inventariseren en goede com binaties te maken. Dat doe je niet in twee dagen", verklaart de woordvoerster. De adoptie kost minimaal 100 gulden. Personen, organisaties en schoolklassen verbinden zich op die manier aan een boerenbe.- drijf bij in de eigen regio. Adop tiefouders' kunnen kennisma ken met het leven van de koe, ze kunnen de beesten bezoeken en het bedrijf leren kennen. Ook is het de bedoeling dat de biologische veeteelt door dit initiatief wordt gestimuleerd, aldus Milieubewustzijn. Biolo gische boeren die meedoen aan het adoptieprogramma, zouden conventionele boeren kunnen begeleiden in de overgang naar duurzame veeteelt, zo redeneert de stichting. Inmiddels hebben zich ongeveer tien zowel biolo gische als conventionele boeren aangemeld. ANP vrijdag 6 april 2001 glans te geven. De kappers advi seren een paar langere plukken nonchalant op het voorhoofd te laten vallen, wat een mooi con trast geeft met een kort geknipte onderpony. Wie wat meer tijd heeft, kan het haar glad maken met een zogenaamde straight tang en vervolgens de onderste plukken naar buiten styleren. Wanneer het haar daarna met haarlak wordt verstevigd, zit het volgens de kappers de hele dag gegarandeerd goed. Avondkapsel Voor een avondkapsel is volume een vereiste. Wie fijn haar heeft, krijgt het gewenste effect door het in lagen geknipte haar tij dens het föhnen flink met de handen van rechts naar links te bewegen. Door het haar tegen elkaar te laten 'opbotsen' wordt een voller effect verkregen. Met wax of met een combinatie van wax en gel is het kapsel in model te brengen. Een volle kuif wordt bereikt door het haar richting kruin te trekken, te touperen en vervolgens voor een stevig effect te fixeren met lak. Het kapsel krijgt een zakelijke uitstraling door in het pas ge wassen haar mousse te verdelen het vervolgens luchtig te laten drogen en met een ronde borstel de uiteinden naar buiten te föh nen. Als de scheiding zig-zag wordt geti'okken, zodat de pluk ken over elkaar heenvallen, ont staat een speelse uitstraling. Blond Bij bont gekleurde kleding en een kleurige make-up zijn koe le, egale haartinten als asblond en lichtbruin heel mooi, aldus de kappers. Wie de voorkeur geeft aan een meer uitgesproken kleur, wordt geadviseerd te kie zen voor warm koper, violet of witblond, eventueel met wat speels gekleurde plukjes in de nekpartij. De kapper kleurt bij voorkeur grote partijen in driehoekige vormen. Bij een natuurlijke val ling ziet men, afhankelijk van de gekozen kleur, een lichtere of donkere partij. Als het haar naar achteren of opzij wordt ge bracht, mengt de kleurpartij zich met de onderliggende la gen, waardoor een mooi con trast wordt verkregen. Jeanette Stuurop De basis voor de Switch- techniek werd gelegd door de kapsalons Dion in Haaksber gen en Intercoiffure Flair in Dronten, beide winnaars van de saloncompetitie waaraan alle Nederlandse kappers konden meedoen. De Switch-techniek houdt in dat het haar in veel lengtelagen wordt geknipt. Door dat vanuit de kruin afwisselend in korte en langere lagen te doen, valt het haar volgens de kappers 'com fortabel, waardoor je er van al les mee kunt doen'. Hier een paar tips. Wie weinig tijd heeft, laat haar na het was sen gewoon drogen en 'natuur lijk vallen', om vervolgens met een beetje wax de puntjes wat De gezamenlijke Neder landse kappers presen teren voor dit voorj aar en de ze zomer de haarlijn Switch, met veel stylingvariaties en een interessant kleurenpa let. Naast warme koperkleu ren, bruin en violet is blond in alle nuances helemaal in. or: Geen mens meer die van 's mor gens vroeg tot 's avonds laat nog in dezelfde kleren loopt. We verkle- e. den ons verscheidene keren per dag, a al naar gelang de situatie of onze stemming. Maar hoe zit het met de schoenen? Krijgen die wel de aan dacht die ze verdienen? Meestal niet. or Schoenen zijn nog altijd het onderge- or schoven kindje van de mode. Een korte broek en een paar dichte 0f schoenen met sokken. Een jaar of dertig geleden was dit geen onge le bruikelijke dracht voor mannen die een dagje gingen pootjebaden aan het strand. „Zo erg is het tegenwoor dig niet meer", lacht Paul van Lam es meren, directeur van het Schoenen- i- Centrum Nederland in Nieuwegein. Zo erg niet, gelukkig. Maar nog wel ;n erg. Want dichte schoenen met sok ken onder een korte broek mogen dan passé zijn, de Nederlandse consu lt ment realiseert zich nog onvoldoende n dat verschillende momenten van de dag niet alleen om verschillende kle ding, maar ook om ander schoeisel vragen. I Gevoelig Van Lammeren komt ze nog met de t regelmaat van de klok tegen: keurig uitgedoste dames en heren op afge- dragen, ongepoetst, niet bij de kle- e. ding of de gelegenheid passend i- schoeisel. Misschien is hij er vanwege zijn functie als directeur van het groothandelscentrum van de Neder- 3 landse schoenenbranche wat gevoe liger voor dan anderen, maar in feite ■]e kan niemand er volgens hem omheen: g de relatie die we met ons schoeisel onderhouden is nog altij d verre van zelf te kort, zowel qua uitstraling als waar het zijn welbevinden en zelfs zijn gezondheid betreft. Wat het uiterlijk betreft, overheerst volgens Van Lammeren nog te veel het idee dat tegenwoordig alles maar moet kunnen. „We zijn daarin wat te ver doorgeschoten. Het is waar, de variatie in kleding en schoeisel is gro ter dan ooit, maar dat betekent nog niet dat je alles maar bij elkaar aan kunt trekken. Het moet qua stijl wel bij elkaar passen. En bij de gelegen heid." Oude Nikes Mannen die te pas en te onpas op sportschoenen lopen... het zou eigen lij k niet meer voor mogen komen „Want de tijd dat sportschoenen mo dieus waren hebben we nu echt wel gehad. Op zich is er niets tegen sport schoenen, maar dan wel bij het spor ten. En van sportschoenen afgeleide modellen kunnen ook heel goed wore den gecombineerd met een vrije- tijdsoutfit of bij outdoorkleding, maar niet onder een driedelig pak. Ik weet wel, onder de avantgarde is het momenteel een rage om bij een Ar- mani-kostuum een paar oude Nikes te dragen, maar geloof me, dat kan slechts een enkele yup zich veroorlo ven." „De doorsnee man doet er verstandi ger aan bij een pak een paar geklede brogues aan te doen, modieuze mo cassins of loafers. Het mogen ook best halfhoge schoenen zijn, maar dan in elk geval met dunne, leren zo len. Dat staat niet alleen beter, het draagt ook plezieriger wanneer men veel binnen is en over vloerbedek king loopt." Het zijn echter niet alleen de heren die zich er nog weinig om bekomme ren waar zij hun voeten in steken, bij de dames is de situatie al niet veel an ders. Al spelen bij hen andere be weegredenen een rol. „Veel vrouwen en met name jonge vrouwen lopen nog hele dagen op hoge hakken. Om wille van het uiterlijk gaan ze zelfs winkelen op hoge schoenen." Volgens Van Lammeren is dat behal ve ongemakkelijk op den duur zelfs schadelijk voor de gezondheid. „Het is inmiddels wel bewezen dat voort durend op hoge hakken lopen tot al lerlei gezondheidsproblemen kan leiden: rugklachten bijvoorbeeld, een verkorte achillespees en uitgroei ende knokkels aan de voeten." Afwisselen „Bovendien hebben schoenen met hoge hakken vaak ook een smalle neus, waardoor de tenen worden af geknepen, wat weer kan leiden tot over elkaar gegroeide tenen en lik doorns, Nogmaals, er is niets tegen hoge hakken. Dat staat heel elegant, als je een avondje uit gaat bijvoor beeld. Maar als je voor je werk veel loopt of staat, is een paar schoenen met een lagere hak eerder aan te be velen, zeker als het ook nog eens is uitgerust met een goed gevormd voetbed. En voor een dagje winkelen bijvoorbeeld zijn er allerlei soepele, van sportschoenen afgeleide model len, die niet alleen comfortabel zit ten, maar nog modieus zijn ook." Kitty van Gerven hartelijk. „Schoenen staan in Neder land niet erg hoog in aanzien", con cludeert Van Lammeren dan ook. „De aandacht gaat vooral uit naar de kleding, daarna komt de make-up aan bod. En als de garderobe com pleet is, komt men tot de ontdekking dat er ook nog een paai- schoenen bij moet. Schoenen worden pas aan het einde van de rit aangeschaft." Een beetje kan hij die houding wel begrijpen. „Schoenen zitten nu een maal niet op ooghoogte. Ze maken maar vijf tot tien procent van het to tale beeld uit. En dan ook nog hele maal aan de onderzijde." Toch ver dient de schoen naar zijn mening een beter lot. Immers, juist het schoeisel zet, net als bijvoorbeeld sieraden en accessoires, de kroon op de gardero be. „Schoenen zijn de finishing touch en waarom zou je een fraaie outfit halverwege laten ophouden? Dat past toch helemaal niet meer in deze tijd, waarin we er allemaal weer wat verzorgder uitzien." Wedstrijd Hoog tijd dus, dat we ons massaal wat schoenvriendelijker gaan op stellen. Om het publiek zo ver te krij gen begon de schoenenbranche vori ge maand met een grootscheepse campagne onder het motto: Andere tijden, andere schoenen. Zo'n vijf honderd schoenenspeciaalzaken, verspreid over het hele land, zullen tijdens de campagne door middel van reclame-uitingen, speciale displays en een consumentenwedstrijd het publiek een andere kijk op schoenen trachten te geven. Datzelfde gebeurt met een glossy achtig magazine, dat op 600.000 adressen in Nederland wordt be zorgd en ook in de winkels verkrijg baar is. Het magazine is vooral be doeld om het publiek te attenderen op de verschillende gebruiksmomen- ten en de schoenen die voor die speci fieke momenten geschikt zijn. Volgens Paul van Lammeren is de campagne hard nodig. Immers, nog maar al te vaak wordt een en hetzelf de paar schoenen de hele dag door en bij uiteenlopende gelegenheden ge dragen. En daarmee doet volgens Van Lammeren de consument zich-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 13