Dromen van een echte Dior De strijd om tijd Speelgoed hoeft niets te kosten Kosteloos van A tot Z Wist u dat een mens een vol jaar van zijn leven besteedt aan het zoeken naar kwijtgeraakte voorwerpen en - althans in de VS - vijf jaar aan autorijden? Dat de doorsnee Amerikaan een jaar van zijn leven in een boek leest en twee en een half jaar achter de krant zit? Dat u gemiddeld drie jaar lang aan sport doet en drie en een half jaar telefoneert? In Steeds sneller staan deze en nog veel meer voorbeelden. Druk, druk, druk. Dat krijg je al jarenlang in negen van de tien gevallen te horen als je aan iemand vraagt hoe het gaat. Want tijd is, meer nog dan geld, het belangrijkste in onze sa menleving geworden. We heb ben er te weinig van - denken we. Tijd is beperkt, niet te koop en we doen er van alles aan om er op te besparen. Tijd is langzaam maar zeker het meest traumati sche onderwerp van de mens heid geworden. En dat is begon nen bij de uitvinding van het polshorloge. Dat laatste is althans de mening van James Gleick. Na een carri ère als journalist bij de New York Times scoorde de Ameri kaanse publicist een aantal ja ren geleden met zijn boek over de chaostheorie een internatio nale bestseller en sindsdien geldt hij als boodschapper en populair analist van allerhande sociologische verschijnselen. Steeds sneller is een overzicht van de ontwikkeling van tijds besparing en de wanhopige po gingen van de mens om tijd te winnen, al gaat het soms maar om tienden van seconden. Het is een streven dat volgens Gleick even absurd als nutteloos is en dat zelfs tegengestelde effecten kan veroorzaken. Want 'elke winst leidt tot verlies', ook bij het begrip 'tijd'. De jacht op tijdwinst heeft de laatste decennia aanleiding ge geven tot een meedogenloze strijd om tijd. Gleick geeft daar in Steeds sneller vele voorbeel den van. CD-spelers die de drie seconden stilte tussen muziek stukken overslaan, telefoon centrales die nummerinforma tie bekorten, de f astfoodcultuur en de teloorgang van het als traag ervaren Amerikaanse honkbal ten gunste van snellere sporten als basketbal. Het zijn allemaal kenmerken van een bijna neurotische drang naar tijdsbesparing. En waarom? Prioriteiten Tegelijkertijd leidt die bespa ringsdrift tot weer andere vor men van tijdsconsumptie. Volgens Gleick leidt de vaat- wasmachine bijvoorbeeld slechts tot één minuut bespa ring op de schoonmaaktijd, maar wordt de winst van deze en vele andere tijdbesparende ap paraten weer ruimschoots ge compenseerd door de tijd die nodig is om de handleiding te doorgronden. Het is maar waar je de prioritei ten legt. Snelle informatieme dia als het internet worden weer teniet gedaan door lange wacht tijden en een elektronisch be richt dat twee keer moet worden gelezen om de boodschap volle dig te begrijpen, helpt ook al niet. Het is vaak de schijn van snelheid die iets aantrekkelijk maakt. Steeds sneller geeft een uitge breid overzicht van die 'tijd-hy- pe'. Versnellingen bij nieuwsga ring, bij automatisering en bij consumptie die weer even hard terugslaan. Zo moeten kranten concurreren met hun eigen web sites en wordt dienstverlening gestroomlijnd ten nadele van de klanten. De consument wordt doorgaans dan ook niet gelukkiger van die snelheid. Het aantal anekdoti sche voorbeelden is zó groot, dat je er bijna tureluurs van wordt. Toch staat er ook veel niét in dit boek. De gevolgen van hetf atale 'rebound effect' bijvoorbeeld, dat er toe leidt dat je besparende technieken zó enthousiast gaat gebruiken, dat de winst ei*van verloren gaat. Berucht is het gebruik van ener giebesparende lampen op plek ken, waar je normaal geen ver lichting zou gebruiken, maar ook het gebruik van e-mails valt daaronder. Want de tijd die vroeger nodig was voor het schrijven van brieven, wordt te genwoordig ruimschoots over troffen door het verzenden en lezen van talloze overbodige elektronische berichten. Hoezo tijdbesparing? Onthaasting Evenmin gaat Gleick serieus in op het fenomeen 'onthaasting', hoewel de subtitel van dit boek dat wel belooft. Gleick consta teert weliswaar misstanden, maar roept nauwelijks op tot bezinning. Integendeel, zou je haast zeggen. De klokjes aan het begin van elk hoofdstuk, die aangeven hoe laat je bij een nor maal leestempo bij die tekst zou moeten zijn aangekomen (het lezen van het gehele boek zou vijf uur en twintig minuten be horen te duren) zorgen bijna vanzelf voor een regelrechte leesstress. Zo moet de tijdbe- wuste medemens zich dus voe len, denk je dan. Tenzij die klokjes - en dat is het meest aannemelijke - louter iro nisch bedoeld zijn. Want die strijd om tijd geeft uiteindelijk ook veel reden tot glimlachen. Willem Bruring James Gleick: 'Steeds sneller'. Vertaling: Patty Adelaar. Uitge ver: Anthos. Prijs: f 42.50. De tijd die vroeger nodig was voor het schrijven van brieven, wordt tegenwoordig ruimschoots overtroffen door het verzenden en lezen van talloze overbodige elektronische berichten. vrijdag 6 april 2001 Uit de collectie van Dior, met op de voorgrond de cocktailjurk Monte Carlo uit 1956. Dior bracht de taille omhoog en creëerde zo een wijdvallende rok met diepe plooi. foto Ermindo Armino Het heet weer hip om een zijden sjaal keurig af te stemmen op de kleur van je handtas en open hakken- schoentjes. Zonder riempjes, grote oorbellen of luxe bro che ben je in modeland niet langer sober maar slonzig. Voorvader van deze 'total look'is Christian Dior (1905- 1957). Het Mode Museum in Hasselt wijdt een tentoon stelling aan de Franse coutu rier. Nieuw chic heet de trend die vorig jaar zomer stilletjes inzette vanuit de catwalk naar de modebladen. Na een lange periode van soberheid kun je als vrouw van de wereld niet meer voor de dag komen zonder het accessoire als final touch. Een zijden sjaaltje om de nek, een zacht leren handtasje of een ba rokke broche op een truitje van échte cashmier gespeld. Het is dit modeseizoen niet meer tuttig maar hip. „Logisch na die lange periode van minimalisme eind jaren ne gentig", vindt Colette Coenen- gracht, directeur van het Mode Museum in Hasselt. „Najaren zwart, zwart en nog eens zwart, krijgen mensen weer behoefte aan kleur in hun klerenkast. En zodra je met kleur gaat werken, komen de accessoires vanzelf terug. Bij een rode trui staan ro de schoenen wel heel erg leuk, maar daar kan dus echt geen bruine tas bij. Daarnaast zijn accessoires ook een manier om je persoonlijk heid te onderstrepen, zeker nu kleding steeds meer op elkaar gaat lijken. Ook ontwerpers kunnen zich onderscheiden met accessoires. Bovendien opent de haute couture-wereld zich via het accessoire ook voor de 'ge wone vrouw'. Dat zie je nu ook. machine en stikken hun eigen Dior van goedkoop materiaal. Achteraf beschouwd zijn die vlijtige dames een soort H&M avant la lettre. „Oftewel de dood van de haute couture", zegt Coenengracht. Dior rea geert slim met een goedkopere prêt a porter lijn. Tegenwoordig gaan ontwerpers nog verder met een goedkope jeanslijn. Huisvrouwen Op zolder in het Mode Museum is een collectie te zien van Dior- jurken door huisvrouwen ge naaid. Aardig om te zien is dat ze er geheel in de geest van de Franse meester een bijpassend paar handschoenen met tasje bij knutselden. Het kost overigens geen enkele moeite om écht van nep te onderscheiden. Het vak manschap straalt af van de éch te Diors in museumzalen die voor de gelegenheid zijn inge richt als jaren vijftig boetiek. Achter de vitrines in de stijl van Lodewijk de IVX schitteren prachtige blauwe nepjuwelen naast watergroene pumps en luxe parfumflacons. Nog steeds hartstikke hip trou wens, die pumps. En dat schat tige cocktailjurkje Monte Carlo uit 1957 is misschien wel stijl voller dan zo'n extravagant ge val van Diors opvolger John Galliano. Niet voor niets grij pen jonge Belgische ontwerpers weer terug naar de 'new look'. Zoals Steijn Helsen uit Hasselt met zijn interpretatie van de droomjurk: een witzijden bustier met daaronder een lange klokrok van zwarte tule. Geen echte Dior, maar daarom niet minder hebberig makend. Ingrid Beckers New Look en de na-oorlogse mode is tot en met 31 mei te zien in het Mode Museum aan de Gasthuisstraat 11 in Hasselt, dagelijks geopend behalve op maandag. Als je geen pak van Gucci kunt betalen, dan kun je nog altijd een tasje kopen." Zoals altijd in de mode is ook deze nieuw-chic- trend een pure revival, dit keer van de jaren vijftig. De romantische Franse ontwer per Christian Dior creëert na de sobere oorlogsj aren een ware re volutie met zijn 'total look'. „Dior wilde vrouwen opnieuw laten stralen", aldus Coenen gracht. „Hij had ook een heel ro mantisch beeld van vrouwen. Als een vrouw de trap afkomt voordat ze naar een feestje gaat, moet iedereen de adem inhou den van bewondering. Dat ef fect had hij voor ogen als hij ont wierp." Kenmerkend voor zijn stijl is de ligne corolle: jurken krijgen op nieuw ronde vormenBorsten en heupen worden geaccentueerd; de taille met een soort inge werkt corset ingesnoerd. 'Such a new look' jubelt het modema gazine Vogue. Dior is ook de eer ste die de galajurk afknipt tot net onder de knie, zodat je er ook 's middags op een borrel mee kunt verschijnen. Voila: de ge boorte van de cocktailjurk. Overigens zijn niet alle ontwer pers even gecharmeerd van de wijze waarop de homoseksueel Dior vrouwen aankleedt. „Hij maakt travestieten van vrou wen", zo vindt ontwerpster Co- co Chanel die ook na de oorlog prat gaat op eenvoud. Een droomjurk met een paar af getrapte schoenen eronder is geen droomjurk meer. Na de in troductie van zijn 'new look' werkt Dior al snel aan een 'total look'Een vrouw vindt hijis pas fatsoenlijk als ze van top teen pico bello gekleed gaat. Dus verkoopt hij in zijn winkel in Parijs niet alleen kleding, maar levert er ook bijpassende hoe den, schoenen, handtassen, zelfs juwelen, parfums en ma- ke-up bijNiet dat hij alle acces soires zelf ontwerpt. Hij denkt mee, maar gespecialiseerde ont Dior-jurk in Hasselt. werpers voeren uit. Vandaar dat in Dior-schoenen ook nog eens 'par Roger Vivier' is gegraveerd. Dubbel fun voor de merken- freaks. Met zijn total look zet Dior de wereld van de haute couture op zijn kop. Voor het eerst zijn luxe merkartikelen ook toegankelijk voor de middenklasse. Wie geen droomjurk van veertig meter zijde kan betalen, koopt'gewoon een tasje of een lippenstift. Coe nengracht: „Had je toch nog een échte Dior in huis." Later gaat Dior nog een stuk verder. Hij publiceert zijn pa tronen in vrouwenbladen van het kaliber Libelle. Vrouwen kruipen massaal achter de naai Van eikeltjes en sponzen tot wasknijpers en res tant j es wol. Met alles kun je spelen. Of dat ook veilig is, is vers twee. Veel speelgoed kost 'niks'. Het ligt voor het grijpen, is bestemd om weg te gooienmaar krijgt een tweede leven in kin derhanden. Wie bedenkt waar mee te spelen is, waant zich bin nen de kortste keren te rijk om ooit nog een speelgoedwinkel binnen te stappen. Fabrikanten helpen graag een handje. Want knutseltips op de verpakking laten de verkoop van wc-papier, afwasmiddel, ontbijtgranen én luiers lekker stijgen. Zes lege rollen zijn genoeg om een hond bij elkaar te knutselen. En een stevige doos is om te toveren in een huis. Voor ieder stuk speelgoed dat verkocht wordt binnen de Euro pese Unie gelden veiligheids richtlijnen. Speelgoed moet voorzien zijn van het CE vignet waarmee de fabrikant of impor teur aangeeft dat volgens hem, het speelgoed aan deze richtlij nen voldoet. Gedacht is aan vormgeving, kleurstoffen, ver bindingen, de samenstelling van materialen en nog veel meer. Maar deze richtlijnen gel den niet voor verpakkingsmate rialen, eikeltjes en ander 'onei genlijk' spul. Neem nou lege wc-rollen en ei- erdozen. Ze zouden onhygië nisch zijn en infectieziekten kunnen veroorzaken. Want aan de rol kunnen vieze vingers kle ven en aan de eierdozen kippen- veertjes met vuil. In de regio Apeldoorn stuitte de GGD op een discussie op kinderdagver blijven over het gebruik van dit afval. Van een waarschuwend GGD- advies is geen sprake. Wel is de GGD momenteel bezig met een protocol voor onder meer hygië ne en veiligheid. En de zogeheten PIKO lijst, waarin de hygiëne en veilig heidseisen voor kinderopvang staan geformuleerd, rept met geen woord over speelgoed. Met als gevolg dat iedere controleur van de 26 GGD's zijn eigen cri teria bepaalt. De Stichting Consument en Vei ligheid houdt zich bezig met let selgevaar. Haar brochure over de veiligheid in de kinderop vang bevat geen wijze raad over spelen met afval. De Glorix hy- giënelijn (0800-0232.383) raadt goed omspoelen van flessen en melkpakken aan. De Stichting Speelgoed Neder land houdt zich alleen met speelgoed waarvoor betaald moet worden, bezig. De Keu ringsdienst van Waren houdt toezicht op de richtlijnen voor speelgoed en verpakkingen, maar niet op verpakkingen als speelgoed. Unilever wijst er dat op veel ver pakkingen niet voor niets de waarschuwing staat 'Buiten be reik van kinderen houden'. Ver pakkingen moeten voldoen aan foto Mare Bolsius strenge eisen, maar de fabrikant hoeft geen rekening te houden met spelende kinderen. Kortom, resteert het gezonde verstand. Melkpakken goed schoonspoelen, dozen en flessen waarin reinigingsmiddelen hebben gezeten, bij voorkeur niet gebruiken en oppassen met kleine onderdelen en scherpe punten. Marianne de Valck Het samenstellen van een lijst speelgoed zon der prijskaartje, levert heel veel ideeën op voor spelletjes, bouwwerken én geknutsel. Een niet-complete lijst: Aardappelen Behang, Beukennootjes (en kastanjes, eikeltjes, dennenappels), Bierviltjes, Bladeren (takken, boomschors), Bonbon of koekjes verpakkingen, Boterkuipjes, Brillen Cadeaupapier, Dozen, Draad Eierdozen, Elastiek, Emmers van fritessaus Filterzakjes, Flessen en potten, Flessendoppen, Lege fotorolletjes Gras en granen, Hoeden en petten, Hout Kleden en kleedjes, Knijpers, Knopen, Kranten en tijdschriften, Kralen, Kuipjes, Kurken, Kus senvullingen en kussenslopen Lappen en lakens, Lepels en schepjes, Lucifers en satéstokjes Netjes Oude schoenen, Pannen Perforatorresten, Piepschuim, Pollepels Rietjes Schelpen, Sponsjes, Stenen, Sjaals, Sneeuw, Sok ken, Stokken Takjes, Tandenborstels, Theezakjes, Toiletrolle tjes, Touw Veertjes, Verpakkingsmateriaal, Vergiet Waxinelichtjescups, Watten, Weggooibekertjes, Wol Zand, Zeepstukjes IIII I'll ll II ll Hl IIL^,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 11