Roep om snelle aanleg rondweg 19 Oefenen onder de Westerschelde Harde lijn tegen illegaal bewonen vakantiehuizen Veel zeeschepen gooien nog altijd afval overboord Na dodelijke ongevallen in Terhole Koninklijke verloofden welkom in Middelburg Chauffeur gewond bij Oostburg Doop fregat bij Schelde Groep Schip in nood zeeuwse almanak Attentie PZC ZEEUWS-VLAANDEREN donderdag 5 april 2001 door Sheila van Doorsselaer TERHOLE - De gemeente Hon- tenisse wil zich inzetten voor een versnelde aanleg van de rondweg rond Terhole. De noodzaak van de rondweg, waar al jaren over wordt gepraat, is volgens wethouder B. Pauwels aangewezen door het tweede dodelijke ongeval in een jaar tijd dat dinsdag plaatsvond op dezelfde plaats op het fiets pad van de Hulsterweg in Ter hole. Wegbeheerder Rijkswaterstaat ziet echter niets in een rondweg, maar vindt wel dat het gevaar lijke punt aangepakt moet wor den. Hoe, is echter nog niet dui delijk. Eergisteren kwam een zestien jarige scooterrijder uit Kloos- terzande in de knik van het fietspad te overlijden nadat hij langs achteren werd geschept door een vrachtwagen. In juni vorig jaar bleef een 27- jarige wielrenner uit Rucphen dood liggen op hetzelfde punt na een aanrijding met een fiet ser. Over het fietspad, en in het bijzonder die gevaarlijke bocht, is al veel gesproken. Gevaarlijker In 1995 werd het fietspad al eens verlegd. Daarvoor kocht de ge meente een verpauperde wo ning op zodat de verkeerssitua tie er veiliger op zou worden. Volgens de dorpelingen in Ter hole is het sindsdien alleen maar gevaarlijker geworden. Het fietspad werd zodanig verlegd dat fietsers en bromfietsers voortaan een bocht van de rij baan af moeten maken. Tussen de rijbaan en het fietspad werd verder een verhoogde rand ge- (Advertentie) de Brasserie! Gegratineerde gnocchi (vegetarisch) 13,50 Paprikasoep met zee vruchten 17,50 Coq au vin 21,50 zaterdag 7 april 14.30-16.30 uur Gilbert Isbin Wereldmuziek Global Sounds 2 cd's 14,95 incl. 40 kortings coupons t.w.v. 600,00 Parker Frontier vulpen balpen van 69,90 voor 39,95 wie wint de Libris Literatuurprijs drvkkery@de-drvkkery.nl Exposities Iep op z'n kop vervolg op het Iepenproject Ode aan de olm, door Anda van Riet en Carina Leijnse de Dageraad Zeeland bij het aanbreken van de dag door Jaap Klein kijk ook op ivww.bestcwinkelvannederland.nl KERY de Winkel Advertentie maakt. Door de rare knik komt het voor dat als fietsers of brom fietsers elkaar kruisen de een op de rijbaan terechtkomt. De dorpelingen hebben altijd gepleit voor een fietspad rond om het dorp en niet er dwars doorheen. Pauwels meent ook dat een fietspad naast een druk ke weg dwars door een dorp niet meer van deze tijd is, maar kan zo gauw geen pasklare oplos sing bedenken. „Zelfs voor ingenieurs is het mo eilij k veran dering in de situatie te bren gen." De gemeente zou de zaak kun nen oplossen door nogmaals in de buidel te tasten en het witte huis dat vlak aan de weg ligt, en waardoor de knik gemaakt moet worden, op te kopen of een onteigeningsprocedure te star ten. Pauwels:,,Opkopen kan niet, want het huis moet dan wel te koop staan." Pauwels zegt zo snel mogelijk een gesprek aan te gaan met RWS en aan te dringen op de komst van de rondweg. M. Huis man, hoofd dienstkring Zeeuws-Vlaanderen van RWS geeft hem echter weinig kans. „De rondweg staat niet opgeno- De gemeente wil dat het doorgaand verkeer snel uit Terhole verdwijnt. men in verkeerscirculatieplan De Ruit. Daarbij liggen de teke ningen nog op de tekentafel. Als straks het veer verdwijnt is de rondweg ook al niet meer nood zakelij k omdat het dan aanzien lijk minder druk zal worden op de Hulsterweg." Volgens Huisman is een fietspad aanleggen achter de huizen niet mogelijk vanwege de privacy van de omwonenden. RWS zit wel met de situatie in de maag. Huisman:,,Wij gaan zo snel mogelijk het ongeval ana lyseren en een oplossing beden ken. Dat er wat moet gebeuren, is duidelijk. Brandweer en GGD rukten uit voor een oefening in de tunnel in aanbouw. door Wout Bareman TERNEUZEN - Brandweer en GGD rukten gisteravond tegen zeven uur uit voor een zwaar ongeval in de Wester- scheldetunnel. In de tweede dwarsver binding, op vijfhonderd meter van de tunnelingang in Terneuzen, lagen twee tunnelbouwers roerloos op de grond. De een was het slachtoffer van een ontplofte elektriciteitskast, de ander was ten val gekomen toen hij weg vluchtte. Een derde man had de portier van tun nelbouwer Kombinatie Middelplaat Westerschelde gealarmeerd en die schakelde op zijn beurt via de bouwlei der de hulpdiensten in. Het ging om een oefening maar de uitruk was stan daard. Brandweercommandant Jeroen Meijering van Terneuzen: „In alle ge vallen rukkgïi sowieso voertuigen van de korpsen TerneuzenHoek en Sluiskil uit, een hulpverleningsvoertuig, een container met materieel, twee ambu lances en een aantal officieren van dienst." Die klommen op het bouwterrein in twee speciale wagons (één uitgerust met brandweermateriaal en één met medische apparatuur) waarmee ze naar de plaats van het ongeval (de des kundigen spraken woensdagavond van een 'middenongeval') werden getrans porteerd. Meijering: „Bij een uitruk voor hulpverlening in de tunnel is de voorbereiding van cruciaal belang. De hulpverleners behoren een ijzeren dis cipline aan de dag te leggen. Bij een 'ge wone' calamiteit - neem een brand - kun je altijd even terug voor aanvulling van het materieel; in de tunnel kan dat natuurlijk niet. Daarom duurt het mis schien gevoelsmatig even iets langer voor je ter plaatse bent." De hulpdiensten oefenen maandelijks in de tunnel. De officieren van dienst doen dat nog een keer extra en de brandweerlieden die de 'hulptreinen' besturen melden zich bijna wekelijks op het bouwterrein. Bij de brandweer Terneuzen zijn enkele tientallen men sen speciaal getraind voor hulpverle ning in de tunnel. Maar ook KMW in vesteert in veiligheid en hulpverlening. Hulpverlener Veiligheidsfunctionaris John Schro der: „Wij hebben momenteel vijftig mensen die gediplomeerd hulpverlener zijn en daar komen er binnenkort nog enkele tientallen bij. Overigens hebben we op de twee boormachines ook ver pleegkundigen zitten, meestal zijn dat duikers." Bij de tunnelbouw zijn tot nu foto Charles Strijd toe vier ongevallen met letsel geregi streerd in de tunnel zelf. In de Beton wa- renfabriek viel in de beginfase een dode. Schroder: „Bij dit soort megapro jecten kun je ongevallen natuurlijk nooit uitsluiten. Daarom is het van het grootste belang dat je de mensen - met trainingen en oefeningen - scherp houdt." De oefening verliep voorspoedig. En terwijl de hulpdiensten de twee slacht offers in de oostbuis in veiligheid brachten, draaiden drie kilometer ver derop de twee boormachines stug door. Bouwleider Stefan Hageman: „Oefe nen moet en is prima. Maar als je iedere keer de boonnachines stil zou moeten zetten, schiet het natuurlijk ook niet op." En zo kon het gebeuren dat de hulpverleners even een stapje opzij moesten doen om een werktreintje met tunnelelementen te laten passeren. MIDDELBURG - Prins Willem- Alexander en zijn verloofde Maxima zijn van harte welkom in de Zeeuwse hoofdstad. Dat heeft het Middelburgs college van B en W het paar laten we ten. In een felicitatiebrief aan de prins van Oranje en Maxima toont het college grote waarde ring voor de wijze waarop de verloving vorige week vrijdag is bekendgemaakt. Het optreden van de Argentijnse, die in het Nederlands een verklaring af legde en reageerde op vragen van journalisten, heeft volgens het gemeentebestuur een diepe indruk achtergelaten. Maxima gaf tijdens de persconferentie die volgde op het verlovings- nieuws, aan dat ze Nederland beter wil leren kennen. Alge meen wordt aangenomen dat ze de twaalf Nederlandse provin cies gaat bezoeken. Het college speelt daar op in door het paar in Middelburg uit te nodigen. OOSTBURG - Bij een ongeval op de Lange Herenweg tussen Oostburg en Breskens is gisteravond een chauffeur gewond geraakt toen tegen zeven uur zijn vrachtwagen kantelde. De lading aardappels rolde over het wegdek. Volgens de politie is de chauffeur overgebracht naar een ziekenhuis in België. foto Peter Nicolai foto Charles Strijd door Harmen van der Werf DEN HAAG - Het kabinet kiest voor een harde aanpak van het permanent bewonen van va kantiehuizen. Gemeenten krij gen meer mogelijkheden om op te treden. De rijksinspectie voor ruimtelijke ordening gaat er ook beter op letten. Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer steunde gisteren deze lijn. Het is minister Pronk van Ruim telijke Ordening een gruwel dat in sommige gemeenten veel re creatiewoningen permanent worden bewoond. Als die direct naast een dorp of stad liggen, heeft hij er niet zo veel moeite mee. Die locaties mogen wat de minister betreft bij de bebouwde kom worden getrokken. Zijn toegeeflijkheid houdt daarmee op. Pronk voelt niks voor een soort generaal pardon voor mensen die al jaren perma nent in een vakantiehuis wonen. Zowel de WD als het CDA pleitten daarvoor, omdat ge meenten in veel gevallen het illegale gebruik hebben ge doogd. Controles Dat valt, volgens een Kamer meerderheid, de gemeenten slechts gedeeltelijk te verwij ten. De controles kosten veel geld en energie. Het is in de praktijk ontzettend moeilijk te bewijzen dat iemand perma nent in een recreatiehuisje ver blijft. Het kabinet wil dat gaan ver eenvoudigen. Zo kunnen ge meenten in de nabije toekomst via de belastingdienst nagaan of er voor een recreatiewoning hy potheekrente-aftrek wordt ver strekt. Fiscale aftrek van be taalde hypotheekrente wordt alleen gegeven, als het een eer ste huis is. Dat is een bewijs voor permanente bewoning. Het permanent bewonen van een vakantiehuis zal, als het aan het parlement ligt, ook een eco nomisch delict worden. De wet moet daarvoor worden aange past. Minister Pronk wil dat snel doen met de steun van de Twee de Kamer. Economisch delicten worden zwaarder bestraft. De Tweede Kamer verwacht nu van gemeenten dat zij ook echt werk gaan maken van controles. De minister zal hen daarover een brief schrijven. Hij heeft zijn inspectie voor de ruimtelijke ordening ook op dracht gegeven daar scherp op te letten. Inspectie De rijksinspectie is er al mee be zig geweest. Zij heeft bekende gevallen van permanente bewo ning van recreatieverblijven op een rijtje gezet. Vier Zeeuwse parken staan er bij: De Banjaard op Noord-Be veland, Aquadelta bij Bruinis- se, het sluizencomplex vlakbij Wemeldinge en het bungalow park Breezand aan de rand van Vrouwenpolder. Over Noord-Beveland wordt opgemerkt dat in het bestem mingsplan strikter moet wor den omschreven dat er niet per manent gewoond mag worden. Probleem met Breezand is dat het bestemmingsplan verou- derd is. Het is de rijksinspectie niet dui delijk of Schouwen-Duiveland tegen permanente bewoning in Aquadelta optreedt. Voor het sluizencomplex nabij Wemel dinge is een regeling getroffen. Maximaal veertig huizen mo gen er permanent bewoond worden. Leeg Minister Pronk maakte overi gens ook bekend dat hij kleine kustgemeenten wil helpen in de strijd tegen het recreatief ge bruik van woningen binnen de bebouwde kom. In Veere en op Noord-Beveland speelt dat vooral. Toeristen hebben daar veel hui zen gekocht, waardoor sommi ge straten er 's winters leeg bij liggen. VLISSINGEN - D. G. M. de Grave-Verkerk, echtgenote van de minister van defensie, doopt zaterdag het tweede luchtver- dedigings- en commando-fre gat Tromp bij de Schelde Groep in Vlissingen. Het schip wordt momenteel ge bouwd in opdracht van de Ko ninklijke Marine. De Tromp is het tweede fregat uit een serie van vier. Met de opdracht is een bedrag gemoeid van in totaal 3,4 miljard gulden. De schepen ver-vangen de twee geleidewapenfregatten van de Tromp-klasse, die in technisch opzicht verouderd zijn, en twee fregatten van de Kortenaer- klasse. De fregatten worden in het overdekte dok in Vlissingen ge bouwd. Ze worden samenge steld uit blokken, compleet met apparatuur en leidingen. De Tromp is 144 meterlang, 18,8 meter breed en heeft een diep gang van 5 meter. Het luchtverdedigings- en com mando-fregat wordt begin 2003 aan de Koninklijke Marine overgedragen. door Rinus Antonisse VLISSINGEN - Het afval dat op de stranden aanspoelt is voor zeker 44 procent afkomstig van zeeschepen. Dit blijkt uit het zo genoemde Coastwatch-onder- zoek van de stichting De Noord zee. Ook in Zeeland is er het afgelopen najaar aan meege daan, onder meer door leerlin gen van de Christelijke Scho lengemeenschap Walcheren. Het is de twaalfde keer dat on derzoek naar de vervuiling van de stranden is gehouden. Bij het onderzoek schuimen middelbare scholieren de stran den af en verzamelen het vuil dat ze tegenkomen. Er werden ruim 17.000 stuks vuil geteld, gemiddeld 228 per kilometer. Ruim de helft van het vuil be staat uit kunststof. Aangetoond is dat bijna de helft afkomstig is van zeeschepen, zoals touwen, pallets, handschoenen. Volgens stichting De Noordzee toont het aan dat ondanks een internationaal verbod op het dumpen van afval in zee, er nog altijd van alles overboord gaat. Opvallend is dat maar 16 pro cent van het afval kon worden herleid tot toeristische activi teiten; 1 procent is gestort vanaf land en van 40 procent is de her komst onduidelijk, blijkt uit het rapport Kust kijken, zwerfvuil zien, dat de milieuorganisatie over het onderzoek in 2000 heeft uitgebracht. De stichting De Noordzee dringt aan op een beter afval- systeem in havens, waarbij schepen vooraf betalen voor de •afgifte van al hun huishoudelijk afval. Net zoiets als de vuilnis ophaaldienst op land, waarbij in dit geval het afval aan de kade of langszij wordt opgehaald. Betalen kan het beste via verho ging van het havengeld met een afvalbijdrage. Dat zoiets hard nodig is, bewijst de situatie in de havens van Rotterdam. Amper 5 procent van de schepen geeft het afval in havenontvangstinstal laties af. Volgens stichting De Noordzee zijn de meeste partijen in Ne derland voorstander van een dergelijk systeem (reders, ha vens, afvalinzamelaars). Alleen het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft nog geen standpunt ingenomen. Daarom hoopt de milieustichting dat het onderzoek voor een doorbraak bij Verkeer en Waterstaat zorgt. TERNEUZEN - Het Duitse bin nenvaartschip Oostende is gis termiddag op de Westerschelde bij Terneuzen in problemen ge raakt. Door de hoge golfslag liep er water in de gasolietanks waardoor de motor uitviel. Het schip, geladen met zout, dreigde te stranden. Door drie sleepbo ten werd de Oostende naar de haven gesleept. Dat Vlissingse kantoor is de zer dagen in de greep van de fiscus. Teneinde na te gaan of een categorie medewerkers wel terecht onbelast een vast bedrag voor kleine onkosten ontvangt, heeft de belasting dienst besloten tot het hou den van een steekproef. Een aantal uitverkorenen mag twee maanden lang bewijs stukken presenteren voor uitgaven die niet afzonder lijk ivorden gedeclareerd, zo als een snelle hap onderweg, parkeergeld en een attentie voor een relatie. Een en ander gebeurt tot gro te instemming van de mede werker die begin deze maand met prepensioen is vertrok ken en die daardoor - tot zijn opluchting - de dans is ont sprongen. Over twee weken heeft zijn afscheidsreceptie plaats. Hij rekent erop dat veel van zijn door de fiscus benaderde oud-collega's hem zullen verrassen met boeken, cd's en alcoholische versna peringen. Natuurlijk zullen ze de bonnen zorgvuldig be waren, zodat ze de uitgave op hun bij de fiscus in te leveren overzicht kunnen noteren als 'attentie voor een relatie'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 55