Roep om snelle
aanleg rondweg
19
Oefenen onder de Westerschelde
Harde lijn tegen
illegaal bewonen
vakantiehuizen
Veel zeeschepen
gooien nog altijd
afval overboord
Na dodelijke ongevallen in Terhole
Koninklijke
verloofden
welkom in
Middelburg
Chauffeur gewond bij Oostburg
Doop fregat bij
Schelde Groep
Schip in nood
zeeuwse almanak
Attentie
PZC
ZEEUWS-VLAANDEREN
donderdag 5 april 2001
door Sheila van Doorsselaer
TERHOLE - De gemeente Hon-
tenisse wil zich inzetten voor
een versnelde aanleg van de
rondweg rond Terhole. De
noodzaak van de rondweg, waar
al jaren over wordt gepraat, is
volgens wethouder B. Pauwels
aangewezen door het tweede
dodelijke ongeval in een jaar
tijd dat dinsdag plaatsvond
op dezelfde plaats op het fiets
pad van de Hulsterweg in Ter
hole.
Wegbeheerder Rijkswaterstaat
ziet echter niets in een rondweg,
maar vindt wel dat het gevaar
lijke punt aangepakt moet wor
den. Hoe, is echter nog niet dui
delijk.
Eergisteren kwam een zestien
jarige scooterrijder uit Kloos-
terzande in de knik van het
fietspad te overlijden nadat hij
langs achteren werd geschept
door een vrachtwagen.
In juni vorig jaar bleef een 27-
jarige wielrenner uit Rucphen
dood liggen op hetzelfde punt
na een aanrijding met een fiet
ser. Over het fietspad, en in het
bijzonder die gevaarlijke bocht,
is al veel gesproken.
Gevaarlijker
In 1995 werd het fietspad al eens
verlegd. Daarvoor kocht de ge
meente een verpauperde wo
ning op zodat de verkeerssitua
tie er veiliger op zou worden.
Volgens de dorpelingen in Ter
hole is het sindsdien alleen maar
gevaarlijker geworden. Het
fietspad werd zodanig verlegd
dat fietsers en bromfietsers
voortaan een bocht van de rij
baan af moeten maken. Tussen
de rijbaan en het fietspad werd
verder een verhoogde rand ge-
(Advertentie)
de Brasserie!
Gegratineerde gnocchi
(vegetarisch) 13,50
Paprikasoep met zee
vruchten 17,50
Coq au vin 21,50
zaterdag 7 april
14.30-16.30 uur
Gilbert Isbin
Wereldmuziek
Global Sounds 2 cd's
14,95 incl. 40 kortings
coupons t.w.v. 600,00
Parker
Frontier
vulpen balpen van
69,90 voor 39,95
wie wint de
Libris
Literatuurprijs
drvkkery@de-drvkkery.nl
Exposities
Iep op z'n kop
vervolg op het Iepenproject
Ode aan de olm, door
Anda van Riet en
Carina Leijnse
de Dageraad
Zeeland bij het aanbreken
van de dag door Jaap Klein
kijk ook op
ivww.bestcwinkelvannederland.nl
KERY
de
Winkel
Advertentie
maakt. Door de rare knik komt
het voor dat als fietsers of brom
fietsers elkaar kruisen de een op
de rijbaan terechtkomt.
De dorpelingen hebben altijd
gepleit voor een fietspad rond
om het dorp en niet er dwars
doorheen. Pauwels meent ook
dat een fietspad naast een druk
ke weg dwars door een dorp niet
meer van deze tijd is, maar kan
zo gauw geen pasklare oplos
sing bedenken. „Zelfs voor
ingenieurs is het mo eilij k veran
dering in de situatie te bren
gen."
De gemeente zou de zaak kun
nen oplossen door nogmaals in
de buidel te tasten en het witte
huis dat vlak aan de weg ligt, en
waardoor de knik gemaakt
moet worden, op te kopen of een
onteigeningsprocedure te star
ten. Pauwels:,,Opkopen kan
niet, want het huis moet dan wel
te koop staan."
Pauwels zegt zo snel mogelijk
een gesprek aan te gaan met
RWS en aan te dringen op de
komst van de rondweg. M. Huis
man, hoofd dienstkring
Zeeuws-Vlaanderen van RWS
geeft hem echter weinig kans.
„De rondweg staat niet opgeno-
De gemeente wil dat het doorgaand verkeer snel uit Terhole verdwijnt.
men in verkeerscirculatieplan
De Ruit. Daarbij liggen de teke
ningen nog op de tekentafel. Als
straks het veer verdwijnt is de
rondweg ook al niet meer nood
zakelij k omdat het dan aanzien
lijk minder druk zal worden op
de Hulsterweg."
Volgens Huisman is een fietspad
aanleggen achter de huizen niet
mogelijk vanwege de privacy
van de omwonenden.
RWS zit wel met de situatie in de
maag. Huisman:,,Wij gaan zo
snel mogelijk het ongeval ana
lyseren en een oplossing beden
ken. Dat er wat moet gebeuren,
is duidelijk.
Brandweer en GGD rukten uit voor een oefening in de tunnel in aanbouw.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Brandweer en GGD
rukten gisteravond tegen zeven uur uit
voor een zwaar ongeval in de Wester-
scheldetunnel. In de tweede dwarsver
binding, op vijfhonderd meter van de
tunnelingang in Terneuzen, lagen twee
tunnelbouwers roerloos op de grond.
De een was het slachtoffer van een
ontplofte elektriciteitskast, de ander
was ten val gekomen toen hij weg
vluchtte.
Een derde man had de portier van tun
nelbouwer Kombinatie Middelplaat
Westerschelde gealarmeerd en die
schakelde op zijn beurt via de bouwlei
der de hulpdiensten in. Het ging om een
oefening maar de uitruk was stan
daard. Brandweercommandant Jeroen
Meijering van Terneuzen: „In alle ge
vallen rukkgïi sowieso voertuigen van
de korpsen TerneuzenHoek en Sluiskil
uit, een hulpverleningsvoertuig, een
container met materieel, twee ambu
lances en een aantal officieren van
dienst."
Die klommen op het bouwterrein in
twee speciale wagons (één uitgerust
met brandweermateriaal en één met
medische apparatuur) waarmee ze
naar de plaats van het ongeval (de des
kundigen spraken woensdagavond van
een 'middenongeval') werden getrans
porteerd. Meijering: „Bij een uitruk
voor hulpverlening in de tunnel is de
voorbereiding van cruciaal belang. De
hulpverleners behoren een ijzeren dis
cipline aan de dag te leggen. Bij een 'ge
wone' calamiteit - neem een brand -
kun je altijd even terug voor aanvulling
van het materieel; in de tunnel kan dat
natuurlijk niet. Daarom duurt het mis
schien gevoelsmatig even iets langer
voor je ter plaatse bent."
De hulpdiensten oefenen maandelijks
in de tunnel. De officieren van dienst
doen dat nog een keer extra en de
brandweerlieden die de 'hulptreinen'
besturen melden zich bijna wekelijks
op het bouwterrein. Bij de brandweer
Terneuzen zijn enkele tientallen men
sen speciaal getraind voor hulpverle
ning in de tunnel. Maar ook KMW in
vesteert in veiligheid en hulpverlening.
Hulpverlener
Veiligheidsfunctionaris John Schro
der: „Wij hebben momenteel vijftig
mensen die gediplomeerd hulpverlener
zijn en daar komen er binnenkort nog
enkele tientallen bij. Overigens hebben
we op de twee boormachines ook ver
pleegkundigen zitten, meestal zijn dat
duikers." Bij de tunnelbouw zijn tot nu
foto Charles Strijd
toe vier ongevallen met letsel geregi
streerd in de tunnel zelf. In de Beton wa-
renfabriek viel in de beginfase een
dode. Schroder: „Bij dit soort megapro
jecten kun je ongevallen natuurlijk
nooit uitsluiten. Daarom is het van het
grootste belang dat je de mensen - met
trainingen en oefeningen - scherp
houdt."
De oefening verliep voorspoedig. En
terwijl de hulpdiensten de twee slacht
offers in de oostbuis in veiligheid
brachten, draaiden drie kilometer ver
derop de twee boormachines stug door.
Bouwleider Stefan Hageman: „Oefe
nen moet en is prima. Maar als je iedere
keer de boonnachines stil zou moeten
zetten, schiet het natuurlijk ook niet
op." En zo kon het gebeuren dat de
hulpverleners even een stapje opzij
moesten doen om een werktreintje met
tunnelelementen te laten passeren.
MIDDELBURG - Prins Willem-
Alexander en zijn verloofde
Maxima zijn van harte welkom
in de Zeeuwse hoofdstad. Dat
heeft het Middelburgs college
van B en W het paar laten we
ten.
In een felicitatiebrief aan de
prins van Oranje en Maxima
toont het college grote waarde
ring voor de wijze waarop de
verloving vorige week vrijdag is
bekendgemaakt. Het optreden
van de Argentijnse, die in het
Nederlands een verklaring af
legde en reageerde op vragen
van journalisten, heeft volgens
het gemeentebestuur een diepe
indruk achtergelaten. Maxima
gaf tijdens de persconferentie
die volgde op het verlovings-
nieuws, aan dat ze Nederland
beter wil leren kennen. Alge
meen wordt aangenomen dat ze
de twaalf Nederlandse provin
cies gaat bezoeken. Het college
speelt daar op in door het paar
in Middelburg uit te nodigen.
OOSTBURG - Bij een ongeval op de Lange Herenweg tussen Oostburg en Breskens is gisteravond een
chauffeur gewond geraakt toen tegen zeven uur zijn vrachtwagen kantelde. De lading aardappels rolde
over het wegdek. Volgens de politie is de chauffeur overgebracht naar een ziekenhuis in België.
foto Peter Nicolai
foto Charles Strijd
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Het kabinet kiest
voor een harde aanpak van het
permanent bewonen van va
kantiehuizen. Gemeenten krij
gen meer mogelijkheden om op
te treden. De rijksinspectie voor
ruimtelijke ordening gaat er
ook beter op letten. Een ruime
meerderheid in de Tweede
Kamer steunde gisteren deze
lijn.
Het is minister Pronk van Ruim
telijke Ordening een gruwel dat
in sommige gemeenten veel re
creatiewoningen permanent
worden bewoond.
Als die direct naast een dorp of
stad liggen, heeft hij er niet zo
veel moeite mee. Die locaties
mogen wat de minister betreft
bij de bebouwde kom worden
getrokken.
Zijn toegeeflijkheid houdt
daarmee op. Pronk voelt niks
voor een soort generaal pardon
voor mensen die al jaren perma
nent in een vakantiehuis wonen.
Zowel de WD als het CDA
pleitten daarvoor, omdat ge
meenten in veel gevallen het
illegale gebruik hebben ge
doogd.
Controles
Dat valt, volgens een Kamer
meerderheid, de gemeenten
slechts gedeeltelijk te verwij
ten. De controles kosten veel
geld en energie. Het is in de
praktijk ontzettend moeilijk te
bewijzen dat iemand perma
nent in een recreatiehuisje ver
blijft.
Het kabinet wil dat gaan ver
eenvoudigen. Zo kunnen ge
meenten in de nabije toekomst
via de belastingdienst nagaan of
er voor een recreatiewoning hy
potheekrente-aftrek wordt ver
strekt. Fiscale aftrek van be
taalde hypotheekrente wordt
alleen gegeven, als het een eer
ste huis is. Dat is een bewijs voor
permanente bewoning.
Het permanent bewonen van
een vakantiehuis zal, als het aan
het parlement ligt, ook een eco
nomisch delict worden. De wet
moet daarvoor worden aange
past. Minister Pronk wil dat snel
doen met de steun van de Twee
de Kamer. Economisch delicten
worden zwaarder bestraft.
De Tweede Kamer verwacht nu
van gemeenten dat zij ook echt
werk gaan maken van controles.
De minister zal hen daarover
een brief schrijven.
Hij heeft zijn inspectie voor de
ruimtelijke ordening ook op
dracht gegeven daar scherp op
te letten.
Inspectie
De rijksinspectie is er al mee be
zig geweest. Zij heeft bekende
gevallen van permanente bewo
ning van recreatieverblijven op
een rijtje gezet.
Vier Zeeuwse parken staan er
bij: De Banjaard op Noord-Be
veland, Aquadelta bij Bruinis-
se, het sluizencomplex vlakbij
Wemeldinge en het bungalow
park Breezand aan de rand van
Vrouwenpolder.
Over Noord-Beveland wordt
opgemerkt dat in het bestem
mingsplan strikter moet wor
den omschreven dat er niet per
manent gewoond mag worden.
Probleem met Breezand is dat
het bestemmingsplan verou-
derd is.
Het is de rijksinspectie niet dui
delijk of Schouwen-Duiveland
tegen permanente bewoning in
Aquadelta optreedt. Voor het
sluizencomplex nabij Wemel
dinge is een regeling getroffen.
Maximaal veertig huizen mo
gen er permanent bewoond
worden.
Leeg
Minister Pronk maakte overi
gens ook bekend dat hij kleine
kustgemeenten wil helpen in de
strijd tegen het recreatief ge
bruik van woningen binnen de
bebouwde kom. In Veere en op
Noord-Beveland speelt dat
vooral.
Toeristen hebben daar veel hui
zen gekocht, waardoor sommi
ge straten er 's winters leeg bij
liggen.
VLISSINGEN - D. G. M. de
Grave-Verkerk, echtgenote van
de minister van defensie, doopt
zaterdag het tweede luchtver-
dedigings- en commando-fre
gat Tromp bij de Schelde Groep
in Vlissingen.
Het schip wordt momenteel ge
bouwd in opdracht van de Ko
ninklijke Marine. De Tromp is
het tweede fregat uit een serie
van vier. Met de opdracht is een
bedrag gemoeid van in totaal
3,4 miljard gulden.
De schepen ver-vangen de twee
geleidewapenfregatten van de
Tromp-klasse, die in technisch
opzicht verouderd zijn, en twee
fregatten van de Kortenaer-
klasse.
De fregatten worden in het
overdekte dok in Vlissingen ge
bouwd. Ze worden samenge
steld uit blokken, compleet met
apparatuur en leidingen.
De Tromp is 144 meterlang, 18,8
meter breed en heeft een diep
gang van 5 meter.
Het luchtverdedigings- en com
mando-fregat wordt begin 2003
aan de Koninklijke Marine
overgedragen.
door Rinus Antonisse
VLISSINGEN - Het afval dat op
de stranden aanspoelt is voor
zeker 44 procent afkomstig van
zeeschepen. Dit blijkt uit het zo
genoemde Coastwatch-onder-
zoek van de stichting De Noord
zee. Ook in Zeeland is er het
afgelopen najaar aan meege
daan, onder meer door leerlin
gen van de Christelijke Scho
lengemeenschap Walcheren.
Het is de twaalfde keer dat on
derzoek naar de vervuiling van
de stranden is gehouden.
Bij het onderzoek schuimen
middelbare scholieren de stran
den af en verzamelen het vuil
dat ze tegenkomen. Er werden
ruim 17.000 stuks vuil geteld,
gemiddeld 228 per kilometer.
Ruim de helft van het vuil be
staat uit kunststof. Aangetoond
is dat bijna de helft afkomstig is
van zeeschepen, zoals touwen,
pallets, handschoenen.
Volgens stichting De Noordzee
toont het aan dat ondanks een
internationaal verbod op het
dumpen van afval in zee, er nog
altijd van alles overboord gaat.
Opvallend is dat maar 16 pro
cent van het afval kon worden
herleid tot toeristische activi
teiten; 1 procent is gestort vanaf
land en van 40 procent is de her
komst onduidelijk, blijkt uit het
rapport Kust kijken, zwerfvuil
zien, dat de milieuorganisatie
over het onderzoek in 2000 heeft
uitgebracht.
De stichting De Noordzee
dringt aan op een beter afval-
systeem in havens, waarbij
schepen vooraf betalen voor de
•afgifte van al hun huishoudelijk
afval. Net zoiets als de vuilnis
ophaaldienst op land, waarbij
in dit geval het afval aan de kade
of langszij wordt opgehaald.
Betalen kan het beste via verho
ging van het havengeld met een
afvalbijdrage. Dat zoiets hard
nodig is, bewijst de situatie in de
havens van Rotterdam. Amper 5
procent van de schepen geeft het
afval in havenontvangstinstal
laties af.
Volgens stichting De Noordzee
zijn de meeste partijen in Ne
derland voorstander van een
dergelijk systeem (reders, ha
vens, afvalinzamelaars). Alleen
het ministerie van Verkeer en
Waterstaat heeft nog geen
standpunt ingenomen. Daarom
hoopt de milieustichting dat het
onderzoek voor een doorbraak
bij Verkeer en Waterstaat zorgt.
TERNEUZEN - Het Duitse bin
nenvaartschip Oostende is gis
termiddag op de Westerschelde
bij Terneuzen in problemen ge
raakt. Door de hoge golfslag
liep er water in de gasolietanks
waardoor de motor uitviel. Het
schip, geladen met zout, dreigde
te stranden. Door drie sleepbo
ten werd de Oostende naar de
haven gesleept.
Dat Vlissingse kantoor is de
zer dagen in de greep van de
fiscus. Teneinde na te gaan of
een categorie medewerkers
wel terecht onbelast een vast
bedrag voor kleine onkosten
ontvangt, heeft de belasting
dienst besloten tot het hou
den van een steekproef. Een
aantal uitverkorenen mag
twee maanden lang bewijs
stukken presenteren voor
uitgaven die niet afzonder
lijk ivorden gedeclareerd, zo
als een snelle hap onderweg,
parkeergeld en een attentie
voor een relatie.
Een en ander gebeurt tot gro
te instemming van de mede
werker die begin deze maand
met prepensioen is vertrok
ken en die daardoor - tot zijn
opluchting - de dans is ont
sprongen. Over twee weken
heeft zijn afscheidsreceptie
plaats. Hij rekent erop dat
veel van zijn door de fiscus
benaderde oud-collega's hem
zullen verrassen met boeken,
cd's en alcoholische versna
peringen. Natuurlijk zullen
ze de bonnen zorgvuldig be
waren, zodat ze de uitgave op
hun bij de fiscus in te leveren
overzicht kunnen noteren als
'attentie voor een relatie'.