Cuba-crisis blijft adembenemend PZC Messen kunnen Rambo's maken Horror, science fiction en fantasy in één festival Kevin Costner in Thirteen Days Expositie in Solingen ooit heeft de wereld meer op het randje van een nucleaire oorlog gewankeld dan in 1962 tijdens de Cubaanse raketten-crisis. „Alleen omdat de gebroeders John en Robert Kennedy toen het hoofd koel Slisten te houden, is de wereld een atoomoorlog bespaard gebleven." Dat zegt Kevin Costner die over dit onderwerp de film Thirteen Days produceerde die 12 april in onze bioscopen komt. Zelf speelt Costner daarin de rol van Kenny p'Donnell, die indertijd als vriend en naaste adviseur van de Kennedy's bij het crisisberaad betrokken is geweest. Op 16 oktober 1962 had een Amerikaans spionagevlieg- iuig waargenomen dat de Rus sen bezig waren op Cuba een basis in te richten van waaruit raketten in tien minuten Was hington konden bereiken. Aan hankelijk ontkenden de Sovjets het bestaan van de basis, vervol gens weigerden ze tot ontman teling over te gaan. Kennedy's generale staf adviseerde zo snel mogelijk een luchtaanval uit te voeren op de raketinstallaties, nog voor die operationeel kon- Men zijn. Daarna diende er een ■invasie op Cuba te volgen. ^Kennedy pi'obeerde de bombar dementen zo lang mogelijk uit te ptellen. Een aanval op Cuba zou Öe Russische premier "Chroetsjev immers verplichten om terug te slaan, desnoods in Duitsland. Verdere escalatie van het conflict had op een der de wereldoorlog kunnen uitlo pen. De Amerikaanse marine trok een cordon rond Cuba maar Russische aanvoerschepen ble- ,ven opstomen met de kennelijke opzet de blokkade te breken. Na moeizame onderhandelingen heeft uiteindelijk Chroetsjev bakzeil gehaald en werden de raketten weggehaald. De crisis was bezworen. ,„Het is aan slechts een paar mensen van goede wil te danken geweest dat toen de zon is blij ven schijnen", merkt Kevin Costner op ter verklaring van zijn geestdrift voor het door Da vid Self ontworpen script dat hij vijf jaar geleden al ter inzage kreeg. En hij voegt eraan toe: ,,De meeste films handelen over mensen die gaan vechten. Dit is er een over bijzondere inspan ningen die zijn geleverd om te vermijden dat er gevochten zou moeten worden. Dat noem fk nou spannend en ronduit fasci- Inerend." sö Bijzonder aan het script van David Self en de verfilming j door regisseur Roger Donaldson is dat al het crisisberaad en alle dynamiek er omheen bespiegeld 1 worden vanuit Kenny O'Don- nell, een man die zelf geen machtsdrager was, maar die als JFK's persoonlijke vriend en vertrouwensman alles van nabij heeft meebeleefd en geenszins zijn mond dicht hield als hij al leen was met de Kennedy's. Ierse maffia k Kevin Costner:Kenny maakte B deel uit van wat men later de Ierse maffia rond Kennedy is gaan noemen en ook wel Came- lot. Wat me beviel was die speci- ale relatie tussen die drie man nen. Kenny had op Harvard met Bobby Kennedy een kamer ge deeld en in hetzelfde football- team gezeten. En hij kende ook Jack, voor wie hij later ging werken tijdens diens vex-kie- zingscampagnes, eex'st voor de Senaat en later het Witte Huis. Zijn officiële titel was beschei den, maar hij werd hoog geschat als adviseur en waakhond van de president. Behalve Bobby was Kenny de enige die altijd het Oval Office kon binnenlo pen. Dat xnocht zelfs vice-presi dent Johnson niet. Lyndon Johnson komt trouwens in onze hele film niet voor omdat hij buiten het crisisberaad werd ge houden. De Kennedy's ver- i trouwden hem niet." „Veel mensen hebben het idee dat een presi dent zo machtig is J dat de mensen met wie hij wex'kt I alleen met eerbied tegen hem spreken. Maar O'Donnell was daar de man niet naar. De bij zondere band tussen hem en de Kennedy's was gebaseerd op wederzijds respect, onwankel bare loyaliteit en de gewoonte altijd precies te zeggen wat men dacht. Dat maakt het ook zo aardig hun gesprekken te recon strueren, overigens gebaseerd op Robert Kennedy's memoires over die periode, CIA-docu- menten, banden met interviews die O'Donnell ooit heeft gege ven en zelfs tapes xiit het Witte Huis." Als producent van Thirteen Days heeft Costner alle zeggen schap gehad over de rolverde ling. Hij beweert nooit te heb ben overwogen om de meest glamoureuze rol van deze film te spelen, die van de heroïschepi'e- sident Kennedy tijdens de moei lijkste beslissing van diens be wind. „Ik heb geprobeerd verstandige keuzes te maken. Het zou niet het beste voor deze film zijn ge weest als ik er een 'star veliicle' voor mezelf van had gemaakt. Ten eerste was ik van mening dat Bruce Greenwood beter in staat is om John Kennedy raak neer te zetten. Als ik die rol op me had genomen, zou dat bo vendienhebben afgeleid van het drama. Dan zouden mensen er speciaal voor zijn gaan zitten om te beoordelen of Kevin Cost ner wel of niet overtuigend is als John Kennedy. Het zou zijn in gegeven door ij delheid en niet door de wil de best mogelijke film te maken. Dus doe ik liever Ken 'O Donnel. Voor het drama is hij belangrijk genoeg. Maar je kunt wel telkens wegschuiven naar de achtergrond en zorgen dat iedereen kijkt naar John Kennedy zodra die binnen komt." Costner meent dat in Thirteen Days de gevaarlijke opvattin gen van de generale staf tijdens de Cuba-crisis, speciaal van luchtmacht-opperbevelhebber Curtis LeMay, geenszins wor den overdre'ven. „Het was niet zo dat de militaire advisexirs het totaal bij het verkeex-de eind hebben gehad en in deze kwestie de booswichten zijn geweest. Ik ben er trots op dat deze film de redelijkheid van tevens de mili taire standpunten recht doet. Want op hun manier hadden ze gelijk: Indien wij hadden laten gebeuren dat die raketten op Cuba waren blijven staan, dan was Amerika de pineut geweest. Daar was iedereen het over eens. Maar Jack hield vast aan pogingen naar andere oplossin gen te zoeken dan enkel de mili taire, al was hij desnoods bereid om op de rode knop te drukken en het op oorlog te laten aanko men." „Hij stond op scherp. Maar wat hij niet wilde was mensenlevens uitsluitend te beschouwen als schaakstukken. Zo van: 'Dan vex-liezen wij er 70 miljoen en zij 100 miljoen en dan hebben wij dus gewonnen.Want dat was de mentaliteit bij de generaals. In die x-edenering wilde Kennedy niet mee, zo lang hij niet zeker wist dat er geen andere optie meer bestond om de Russen te doen inbinden. En dat het hem ook is gelukt, daar kan hij nooit genoeg voor worden geprezen. Bij alles wat er gemankeerd mag hebben aan zijn particuliere le venswandel." Thirteen Days is niet de eerste film die Costner maakt over de Kennedy's. Eerder speelde hij in Oliver Stone's 'JFK' de rol van donderdag 5 april 2001 Kevin Costner als Kennedy-advïseur Kenny O'Donnell in de politieke thrillerThirteen Days. kansen om te worden herkozen openbare aanklager Jim Garri son die de moord op John Ken nedy onderzocht en een complot vermoedde dat hij nooit bewe zen kon krijgen. Costner geeft grif toe dat hij altijd een bewon deraar van de Kennedy is geble ven. „Ik heb net als iedereen de laat ste twintig jaar bijna niks an ders meer over de Kennedy's ge lezen dan moddervex-halen. Dan komt er ooit iemand die zegt: 'Waarom zijn ze eigenlijk über haupt ooit legendarisch ge noemd?' Het is zoiets als wan neer iemand zegt dat hij niet snapt waarom John Wayne ooit werd beschouwd als een legen darische acteui'. Maar in dat ge val is het antwoord simpel. Dan kun je zeggen dat zo iemand maar eens naar 'Red River' moet gaan kijken, naar 'The Searchers' en 'The Man Who Shot Liberty Valance'Met de Kennedy's ligt het moeilijker omdat de laatste jaren alle aan dacht is gegaan naar wie of wat ze geweest zijn als particulie ren." „Niemand in het politieke land schap van de jaren zestig zou hebben kunnen volbi'engen wat John en Robbie toen voor elkaar hebben geknokt. Ik geloof dat we het aan hen verplicht zijn ook die zaken te belichten. Toen zij aan cle macht kwamen maak ten ze hun carrières onderge- schikt aan hun politieke doel stellingen. Ze vex-speelden hun door x'egelx-echt in te gaan tegen de meningen van de legerleiding en door hun beslissingen even min te laten afhangen van vriendschappen of opiniepei lingen. In elk geval in de pex-iode van Thirteen Days zijn ze fan tastisch geweest. Toen waren ze echte helden. En ik zou willen dat de mensen ook dat onthou den." En hoe zou Kevin Costner zelf de geschiedenis in willen? Wat hem betreft hoeven we niets an ders te onthouden dan de films die hij heeft gemaakt. Hij werd geprezen voor 'Bill Durham' en JFK'. Het door hemzelf gere gisseerde, geproduceerde en ge acteerde 'Dances With Wolves' won zevens Oscars. 'The Untou chables' en 'Robin Hood; Prince Of Thieves' waren grote pu- bliekssuccesen. Maar Costner zegt niet minder trots te zijn op 'Waterworld', 'WyattEarp' en 'APerfect World'. „Die werden geen van drie be schouwd als successen maar ik meen dat ze samen met de x-est van mijn werk opwegen tegen de films van ieder ander. Ik ge loof dat ik als acteur beter ben geworden. Dat gebeurt vanzelf als je serieus met je vak bezig bent. Ik ben meer relaxed dan vroeger als ik op een set sta. Ik kan me heerlijk in mijn element voelen in films waarin ik niet de hoofdrol speel. Het stoort mij dat termen als leading actors and suppox-ting actors verkeerd worden begrepen. Het zou juist de ster-acteur moeten zijn die het meest steunend is. Ik kon bij Thirteen Days als enige zoge naamde ster-acteur zeggen te gen Bruce Greenwood: 'Ik ben Kevin Costner Ben niet bang van mij. Ik ben hier om jullie te steunen. Zorg dat je John Ken nedy wórdt en steek deze film in je zak!'Dat is wat een echte 'lea ding actor' moet doen. Ster-ac teurs die bang zijn dat ze onvol doende aandacht krijgen, zijn volgens mij geen echte leading actors maar ijdeltuiten." Pieter van Lierop Thirteen Days: met ingang van don derdag 12 april in de bioscoop. Er is geen droppel bloed te zien. Toch zijn ze levensge vaarlijk, scherp, dodelijk. Het designmes tussen vulpen en horloge, het nieuwe sieraad van de moderne man. Een expositie in messenstad Solingen. Je herinnert je de dreiging in de film 'First BloodSilvester Stallone als John Rambo, de Vietnamveteraan op zoek naar zijn oude maten. Lange haren, vervaarlijk uiterlijk. Een vreemde eend in het stille Ame rikaanse stadje. De politie houdt hem aan en stum-t de vreemdeling de stad uit. Maar John Rambo komt terug en op nieuw wordt hij staande gehou- den. „Ben je nog steeds hier", krijgt hij te horen. Hij wordt ge- fouilleex'd. De agent vindt een mes. Groot, scherp met uitèirst vervaarlijke tanden op de rug van het lemmet. „Wat hebben we hier. Waar heb je zo'n mes voor nodig?" „Voor de jacht", is het antwoord. „Wat jaag je dan met zo'n mes?" Het begin van een bloedig avontuur waarin het mes een hoofdx'ol speelt, met als hoogtepunt de latere con frontatie in het bos tussen Ram bo en de agent van het begin. Het mes hangt op een paar milli meter van de politiekeel. Het lemmet beslaat door het angst zweet. Een grote foto van de scène uit de film 'First Blood' hangt aan de muur. Een serene ruimte in het Deutsches Klingen Museum in Solingen, het messenmuse- um, waar tot en met 26 augustus de tentoonstelling Cut, beroem de messen in de film te zien is. Dertig messen die de hoofdrol speelden in veertien speelfims. In de ruimte staat een aantal kisten afgedekt met prikkel draad: kooien waarin de ge vaarlijkste filmsterren zijn op geborgen. Daar ligt het mes van John Rambo. Het staal blinkt. Maar wat steektis niet de dode- lij ke dreiging, maar de kille schoonheid. Designmessen, die nog maar heel verre familie zijn van het aardappelschilmesje uit de keukenla en die een plek heb ben gevonden in een museum. Vexvaardigd uit kostbare mate- rialen, bijzonder gegraveei'd en met de hand gemaakt door een klein groepje wapensmeden en industrieel ontwerpers als Jim my Lile, Gil Hibben en Daniel Winkler. In de Verenigde Staten heeft het designmes als 'toy for boys', het speeltuig van de moderne man, al lang een plek gevonden tus sen de vulpen en het horloge. Het mes is een statussymbool geworden, als onderdeel van de lifestyle, waarin het verlangen naar vrijheid, naar avontuur, naar het lütbreken uit de dage lijkse beslommeringen een handvat tot onafhankelijkheid krijgt. Een bijzondere rol in de meta morfose van het designmes heeft de speelfilm gespeeld waarin de Robin Hoods van de ze tijd de strijd tegen het on recht aangingen in de stad, de ruimte, de wildex-nis of de prai- x*ie. De oer-Amerikaanse eenza me ridders van de gerechtigheid die allen één ding gemeen heb ben: de voorliefde voor het mes, dat hen in de strijd om te overle ven glans en een mate van auto nomie geeft. Robert Redford, Clint Eastwood en natuurlijk Sylvestor Stallone met zijn drie Rambofilms hebben voor de grote doorbraak van het mes in de film gezorgd. De messen voor de tentoonstel ling zijn bij elkaar gebracht door Dietmar Pohl, messenont- werper bij een van de gx-ote mes senfabrieken in Solingen. Bovendien is hij film- en mes- senliefhebber. Al jaren jaagt hij op filmmessen, die meestal in uiterst kleine hoeveelheden worden gemaakt. Soms moet hij- er meer dan 5000 dollar voor be talen. Staand voor de Rambokist, waar originele en prototypes van het overlevingsmes te zien zijn, vertelt hij over de maker van het mes in 'First Blood', de voormalige sheriff Jimmy Lile uit Arkansas. Lile had er veer tien ontwerpen voor nodig voor hij tevreden was over het ideale Rambo-mes. Bijzonder zijn ook de messen uit sciencefiction filmsals 'Star Trek'. GilHibben, die het Rambo III-mes maakte, kreeg de opdx'acht een mes te ontwerpen voor een Klingon- vrouw in 'Star Trek'. Het werd een sierlijk futuristisch Ram- bomes dat ook op de tentoon stelling te zien is. Dietmar Pohl: „Het designmes is van ge bruiksvoorwerp in de handen van ontwerpers tot een vorm van kunst verheven." Hans Jacobs Cut, beroemde messen in de film - t/m 26 augustus in het Deutsches Klingen Museum Solingen Auto bahn 46, afslag Haan-Ost en dan richting Solingen). Open: dagelijks van 10 tot 17 uur en op vrijdag van 14 tot 17 uur. Maandags gesloten. In Solingen zijn dertig messen te zien die de hoofdrol speelden in veertien speelfims. fotoDoVisser/GPD Het Festival van de Fantastische Film heeft de wind mee. Titels als 'The Sixth Sense', 'Star Wars. The Phantom Menace en 'The Blair Witch Project' hebben horror, science fiction en fantasy weer op de kaart I gezet en het festival kan bogen op sponsors als het Amsterdams Fonds voor de Kunst en het ministerie van OC W. „Er zijn zelfs mensen die ons salonfahig vinden", weet festivaldii'ecteur Jan Doense. „So be it. I? Graag." De taak van het Amsterdamse festival is pas volbracht als niemand meer moeilijk doet over een SF-, hoxTor- of fantasyfilm. „Gen res die nauwelijks serieus werden genomen toen wij begonnen", stelt Doense. „Wij wijdden in 1984 al een retrospectief aan Da vid Cronenberg. Het Rotterdams filmfesti val kwam daar in 1990 nog eens mee en toen was Cronenberg plots de held van cultuur- minnend Nederland. Ik eis toch even de eer op dat wij hem zes jaar eerder hebben ont- Jan Doense, directeur van het Festival van de Fantastische Film: „Ik vind het interessant om te zien hoe een filmmaker mij dingen voorschotelt die ik zelf nooit zou kunnen verzinnen." dekt." Jan Doense houdt kantoor in het Am sterdamse-onderkomen van Roel Reiné, re gisseurvan 'The Delivery'. Hij zit erbij zoals je van zijn doelgroep zou verwachten: met een flesje bier in de hand en een zak chips op schoot. Dit jaar noemt de voormalig film journalist en cultprogrammeur zich voor het eerst directeur. Want het Festival van de Fantastische Film moet nu eindelijk maar eens een gevestigd filmevenement worden in Nederland. Het festival wordt gekenmerkt door een on regelmatige geschiedenis. Het begon in 1984 als het Weekend of Terror („Nachten doorhalen met gelijkgestemden") met twee nachten, twee zalen, en zestien horrorfilms. Een combinatie van premières en mini-re trospectieven in de inmiddels gesloten Am sterdamse bioscoop Alhambra, en zoals Doense het samenvat: „Georganiseerd van uit de zoldex-kamer." Na drie jaar verhuisde het filmweekend naar het grotere Tuschinski, waar het eind '80 in een stroomversnelling kwam. „Van het een op het andere moment werd het een megahit. Het ging zelfs zover dat we wisten dat we een probleem hadden als het niet binnen twintig minuten was uitverkocht." Met het succes kwamen ook de problemen. De ontspannen sfeer van liefhebbers onder elkaar sloeg om in een sfeer van 'alles moet kunnen'. Doense: „Het begon met het scan deren van 'hoer', wat nog wel folkloristisch is. Maar het werd steeds rumoeriger, zelfs een beetje dreigend. Mensen kregen een blikje op hun kop, kwamen een pleister ha len, en wilden terug de zaal in. Dat werd heel eng." Er werd nog een spinn-off gelanceexxl met de landelijke All Night Horror Show, maar de organisatie besloot na tien edities een punt te zetten achter het Weekend of Terror. Wel een groots punt, want het Festival van de Fantastische Film werd geboren, een evenement van een week rond horror, scien ce fiction en fantasy. Het werd artistiek een succes, financieel niet, zodat een volgende aflevering noodzakelijk was om uit de rode cijfers te komen. Inmiddels zijn we toe zijn aan de vierde editie, die door het meetellen van alle Weekends of Terror wordt geaffi- cheerd als de zeventiende. „Ik wil nu een evenement dat net als het Rotterdams en het Nederlands filmfestival doordraait als de grote gangmaker het voor gezien houdt", zegt Doense. „Het moet een begrip worden in Nederland." Het Festival van de Fantastische Film heeft zoals het een festival betaamt films, talk shows en themaprogramma's. Verwachte gasten zijn onder meer Brian Yuzna ('The Dentist', 'Return of the living Dead 3'), Chuck Parello ('Henry: Portrait of a serial Killer 2', 'Ed Gein') en de Italiaanse genre- meester Dario Argento. Aan Terry Gilliam wordt een retrospectief gewijd, al kan de Brit zelf niet aanwezig zijn. Openingsfilm is 'The Gift' van Sam 'Evil Dead' Raimi. Horror, science fiction en fantasy in één fes tival, dat neigt naar camp. Het hoeft inder daad allemaal niet zo serieus van Doense, film is tenslotte vermaak. Maar het festival is allerminst bedoeld als grap. Het is opge nomen in een Europees netwerk van Festi vals van de Fantastische Film en heeft met de Zilvex-en Meliès een Europese prijs uit te delen. Doense praat met groot respect over de gen res die hij met zijn festival wil promoten. „Het zijn films waarin verbeelding en fan tasie een hoofdrol spelen, waarin het on- denkbaxe mogelijk is. Ik vind het interes sant om te zien hoe een filmmaker mij dingen voorschotelt die ik zelf nooit zou' kunnen verzinnen. En hoe mensen in alle-~ daagse situaties zich geconfronteerd zien met onalledaagse dingen. Dat is intrige rend." Marc Floor Het Festival van de Fantastische Film: tot en met 11 april in Amsterdam (Krilerion, Melkweg, Bel- levue Cinerama, Paradiso). Complete program ma op 'www.filmevents.nl'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 35