Eindelijk mag
Crijns blij zijn
PZC
Film
Connery te ijdel
Horror van niveau
15
Exorcist
nog enger
Podium
Film
Exposities
woensdag 4 april 2001
4 tlm 10 april
VLISSIIMGEIM
Cine city
(Belbios 0900-9363)
The Exorcist. Do. t/m di. 19 en 21.45 u., za. ook om 24 u.;
Finding Forrester. Do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.;
The Gift. Za. 24 u.;
Enemy at the gates. Wo. 13.45,16.15,19 en 22 u., do. t/m di.
16.15,19 en 22 u.;
Chicken Run. Wo. 13.45 u.;
Miss Congeniality. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19en21.45u.,za. ook
om 24u.;
The Wedding Planner. Wo. 19 u.;
Remember The Titans. Wo. 19 u., do. t/m di. 13.45 u.;
Traffic. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 22 u.;
Chocolat. Wo. 13.45 en 16.15 u., do. t/m di. 16.15 u.;
Costa. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., ma. niet om 21.45
u.;
Proof of life. Wo. 21.45 u.;102 Echte Dalmatiërs (Ned.). Wo. t/m
di. 13.45 en 16.15 u.;
Hannibal. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 21.45 u.;What Women
Want. Wo. 16.15 en 21.45 u.,do. t/m di. 13.45 en 19 u.;
Sneak Preview. Ma. 21.45 u.
MIDDELBURG
Schuttershoftheater
(0118 613 482)
The Golden Bowl. Wo. 20 u.
Met grote blijdschap. Do. 19 u., vr. 19.30 u., za. 22 u., ma. 20 u.;
Fucking Amal. Do. 21 u.;
Billy Elliot. Vr. 22 u., Zo. 20 u.;
Agnes Browne. Za. 19.30 u., zo. 14 u.
HULST
De Koning
(0114312030)
Finding Forrester. Do. 20 u., vr. 19.15 en 22.15 u., za. 14,19.15 en
22.15 u., zo. 13.45,16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.;
The Exorcist. Do., zo., ma. en di. 20 u., vr. en za. 22.15 u.;
The Gift. Do., zo. ma. en di. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22.15 u.;
Enemy atthe Gates. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22.15 u., zo. 13.45
en 20 u., ma. en di. 20 u.;
Mariken. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u.;
Gladiator. Wo. 14 u.;
Miss Congeniality. Wo. 14 en 20 u.,do.20u., vr. 19.15 en 22 u.,za.
14,19.15 en 22 u., zo. 13.45,16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.;
Traffic. Wo. 20 u.;
Costa. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. 19.15 en 22 u.,za. 14,19.15 en
22 u., zo. 13.45,16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.;
102EchteDalmatiërs(orig.). Wo. 14u,vr. 19u.,za. 14en 19u.,zo.
13.45 en 16.15 u.;
Hannibal. Wo. 20 u., vr. en za. 19.15 u.;
What Women want. Wo. 20 u.
't Beest
(0113 228142)
Lijmen/Het been. Do. en di. 20.30 u.
GOES
TERNEUZEN
Porgy Bess
(0115-613293)
A Demain. Wo. 20 u.
Ledeltheater
(0117-452735/453377)
Geen voorstellingen.
OOSTBURG
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel
(0164 254 886)
The Exorcist. Do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u.,za. en zo. 14,18.45 en
21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Ik ook van jou. Wo. 20 u.;
Miss Congeniality. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u.,
za.14,18.45 en 21.30 u., zo. 14,16.30,18.45 en 21.30 u., ma. en di.
20 u.;
102 Echte Dalmatiërs. Wo. en za. 14 u, zo. 14 en 16.15 u;
Hannibal. Wo. 20 u, vr. t/m zo. 18.45 en 21.30 u.;
What women want. Wo. 14;
Sneak Preview. Do. 20 u.;
The Golden Bowl. Ma. 20.30 u.;
Rosie. Di. 20.30 u.
Roxy
(0164 233 434)
Enemy atthe Gates. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 21 u., zo. t/m di. 20
u.;
Costa. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u, za.14,18.45
en 21.30 u, zo. 14,16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.;
102 Echte Dalmatiërs (Ned.). Wo. 14u., vr. 18.45 u,za. 14en 18.45
u, zo. 14en 16.15 u.
Twee jaar geleden op het International Film Festival Rotter
dam dong Lodewijk Crijns mee naar Tiger Awards. De ci
neast had zich al op de Filmacademie doen kennen als een
bijzonder talent en naar zijn eerste lange speelfilm was reik
halzend uitgekeken. Maar 'Jezus is een Palestijn' bleek wei
nig meer dan een studentikoze, zichzelf overschreeuwende
farce. Dit jaar heeft Crijns zich echter op datzelfde festival
formidabel gerevancheerd. Zijn nieuwe film heet Met Grote
Blijdschap.
door Pieter van Lierop
Het lijkt erop alsof zich momen
teel twee hoofdstromingen afte
kenen binnen de Nederlandse
speelfilmerij. Aan de ene kant
heb je de films waarin Victor
Löw speelt of had kunnen mee
spelen, aan de andere kant zijn
er de films waar Kim van Koo-
ten bemoeienis heeft gehad met
het scenario. De tweede catego
rie is het interessantst. Na 'Baby
Blue' is nu Met Grote Blijdschap
er weer een fraai voorbeeld van.
Het heeft er zelfs veel van weg
dat zonder Van Kootens zeldza
me gevoel voor saillante en ka
rakter tekenende dialogen
Crijns opnieuw de mist in had
kunnen gaan. Want het materi
aal waaruit dit verhaal is opge
trokken omvat een ethisch
element dat met uiterste zorg
vuldigheid behandeld diende te
worden. En we kunnen hier niet
zeggen wat, aangezien het sa
menhangt met het raadsel dat
centraal staat in deze familie
tragedie.
Broers
Er wordt verteld over twee
broers, gespeeld door Jaap Spij
kers en Jack Wouterse. Jaap
leidt een welvarend burgerbe
staan in Nederland, samen met
echtgenote Camilla Siegertsz
die een kind verwacht. Jack was
al vijftien jaar zoek maar wordt
ineens gesignaleerd als 'de Hol
landse gek' die diep verstopt in
de Ardennen een naargeestig
boskrot bewoont. Als Jaap daar
zijn broer gaat opzoeken, wacht
hem een allerminst warm wel
kom en hij is zeer verrast er ook
Renée Soutendijk aan te treffen,
die hij nog kent van muziekles
sen in zijn jeugd.
De hereniging is geen groot suc
ces al zijn er een paar hartelijke
momenten, maar Spijkers be
sluit toch een paar dagen te blij
ven omdat er daar een fel verde
digd mysterie hangt dat hij toch
ontsluieren wil. Als hem dat
lukt, krijgt hij alle aanleiding
om tot in het merg van zijn we
zen geschokt te raken. Want dit
is een intrige die onbeant
woordbare vragen stelt over
wTeed noodlot en menselijk te
kort. En tevens over het nemen
van verantwoordelijkheden.
Spijkers. Wouterse en de even
eens zeer indrukwekkende Sou
tendijk geven je geen kans om te
ontsnappen aan de dwang mee
te denken en diep mee te voelen.
Zoals gezegd, bevat Met Grote
Blijdschap een cruciaal raadsel
dat om ethische redenen een on
behaaglijkheid genereert die
extra wordt gevoed vanuit onze
kennis over het cynische verle
den van de cineast. Met zijn eer
ste twee films - 'Kutzooi' en
'Lap Rouge' - bewees Crijns dat
zijn behoefte tot shockeren zo
groot was dat hij zelf verzonnen
onsmakelijkheden voor het ech
te wrede leven wilde laten door
gaan via een misleidende pre
sentatie in documentaire vorm.
Ook zijn korte film 'De Baby en
de Bakfiets' en 'Jezus is een Pa
lestijn' waren dusdanig door
trokken van groteske zwarte
humor, dat op zijn minst enige
argwaan gepast is nu Crijns op
nieuw een gemankeerde om
gang met een bepaalde vorm
van menselijk leven gebruikt als
horror-effect.
Hij heeft ons al eens geconfron
teerd met een vrouw die een ge
aborteerde liefdesbaby op sterk
water bleef koesteren. Hij heeft
al eens een baby per ongeluk bij
Renée Soutendijk en Jaap Spijkers in Met Grote Blijdschap.
het grof vuil laten zetten en een
ongeneeslijke zieke vader onder
de meest gruwelijke omstandig
heden laten smachten naar de
verlossende injectie. Crijns
komt nu met een gegeven dat
sterk verwant is aan zijn vorige
sinistere bedenksels, maar nu
wenst hij er ineens serieus mee
te worden genomen. Dan mag je
het op zijn minst onhandig noe
men dat de cameraregie en ze
ker de geluidsband van Met
Grote Blijdschap eerder de
stemming oproepen van een
Halloween-film dan van een
existentieel drama dat thema
tisch in de interessesfeer had
kunnen liggen van een Ingmar
Bergman.
Indringend
Maar alleen al het blote feit dat
je die laatste associatie krijgen
kunt, hetgeen wordt veroor
zaakt door het indringende rea
lisme van zowel de dialogen als
de acteurs, veroorzaakt dat je
deze jonge cineast toch meer
gunt dan alleen de zegen van de
twijfel. Met name de ingetogen
en tot veel reconstructief denk
werk verplichtende finale zet
alles op zijn plaats. De grote op-
tater die Crijns zijn publiek toe
dient blijkt toch minder gelegen
in de ontsluiering van het grote
raadsel, als wel in de reacties
daarop van de man die kwam
om het goede te doen maar ge
doemd is om zich de rest van zijn
leven in schaamte te wentelen.
Het is werkelijk een zeldzaam
heid dat een Nederlandse film je
zo bij de lurven grijpt.
Met Grote Blijdschap is te zien
in Schuttershof Middelburg.
The Exorcist is aan een tweede
leven begonnen. Helemaal op
gepoetst, voorzien van eerder
gesneuvelde opnames en met
geluid zoals het hoort in 2001.
In 1973 joeg de duivelse film
het bioscooppubliek in de gor
dijnen en toen waren niet eens
alle opnamen in de film ge
monteerd. Nu, 28 jaar later,
zijn die opnamen wel verwerkt
in The Exorcist, director's cut.
In Amerika bracht deze heruit
gave bijna 40 miljoen gulden
op.
In de nieuwe versie van de film
van regisseur William Friedkin
zijn elf minuten verwerkt die
nooit eerder werden vertoond.
Daaronder is de 'spiderwalk',
waarin te zien is dat de hoofd
persoon op haar kop de trap
afloopt terwijl bloed uit haar
mond stroomt. De director's
cut kent ook een uitgebreider
einde dan het origineel. Verder
zijn de oude beelden met be
hulp van de computer beter ge
monteerd en heeft de nieuwe
versie digitaal geluid.
The Exorcist vertelt het ver
haal van het twaalfjarige meis
je Regan dat bezeten wordt
door de duivel. Ze verandert in
een afzichtelijk wezen met de
monische krachten, dat haar
omgeving terroriseert. Haar
moeder roept de hulp van een
priester in en samen met een
collega drijft hij de duivel uit.
De film is volgens de makers
gebaseerd op ware gebeurte
nissen die staan beschreven in
het gelijknamige boek van Wil
liam Peter Blatty. In 1949
raakte een 14-jarige Ameri
kaanse jongen bezeten door
een demoon. De lokale domi
nee schakelde een priester in,
die met exorcisme de jongen
probeerde te bevrijden.
The Exorcist: Cine City Vlissin-
gen, De Koning Hulst en Ci
nemactueel Bergen op Zoom.
door Fritz de Jong
Gus van Sant bouwde een
naam op als de eigengereide
maker van prachtfilms als
'Drugstore Cowboy', 'My Own
Private Idaho' en 'To Die For'.
Zijn bekendheid dankt de re
gisseur echter vooral aan het
minstens zo sterke, maar veel
conventionelere 'Good Will
Hunting', een film die meerde
re Oscars in de wacht sleepte.
Het succes smaakte kennelijk
naar meer, want in feite is Fin-
ding Forrester weinig meer
dan een herhalingsoefening.
Ook nu weer voert Van Sant
een jongen op uit een achter
standsmilieu, die blijkt te be
schikken over een bijzonder
talent. En ook nu weer wordt
hij op het goede spoor gezet
door een mentor-achtige fi
guur, die zelf ook niet hele
maal ongeschonden door het
leven blijkt te zijn gekomen.
Maar anders dan 'golden boy'
Matt Damon in 'Good Will
Hunting' is hoofdpersoon
Jamal Wallace (Robert Brown)
geen straatschoffie uit Boston,
maar een zwarte basketballer
uit de Bronx. En zijn grote ta
lent ligt niet op het gebied van
de wiskunde maar op het ter
rein van de letteren.
Jamals literaire aanleg wordt
bij toeval ontdekt door Wil
liam Forrester (Sean Connery),
een oude schrijver die ooit een
literair meesterwerk op zijn
naam schreef, waarna hij koos
voor een kluizenaarsbestaan.
De naar J.D. Salinger, schrij
ver van het klassieke 'The Cat
cher In The Rye', gemodelleer
de knorrepot is niet meer in
staat om zelf te schrijven, maar
hij slaagt er wel in om de liefde
voor de literatuur op zijn
zwarte pupil over te dragen.
De filmmakers trekken nogal
wat tijd uit om de langzaam
groeiende vriendschap tussen
de levenslustige jongeman en
de uitgebluste grijsaard uit te
werken, maar hun relatie
krijgt helaas geen vleugels.
Aan de zestienjarige debutant
Sean Connery (links) en Jamal Wallace.
Robert Brown ligt het niet, hij
zet Jamal neer met een verfris
sende authenticiteit.
Medeproducent en hoofdrol
speler Sean Connery laat zich
in zijn vertolking te veel leiden
door ijdelheid: de met ronkend
Schots accent orerende Forres
ter blijft onder alle omstandig
heden Sean Connery, en wordt
nooit een door het leven mis
deelde kluizenaar.
Finding Forrester draait in Ci
ne City Vlissingen en De Ko
ning Hulst.
door Fritz de Jong
Het 17e Festival van de Fan
tastische Film, dat van 4 tot en
met 11 april door Amsterdam
raast, begint met een vertoning
van The Gift. De organisatie
heeft ongetwijfeld voor deze
openingsfilm gekozen omdat
regisseur Sam Raimi in
cultkringen al jaren op een
voetstuk staat vanwege zijn
virtuoze en bloederige Evil
Dead-trilogie. Daarnaast illu
streert de film maar weer eens
dat de horrorfilm anno 2001
een volwassen genre is, dat
volop ruimte biedt aan interes
sante personages met volwas
sen problemen. Vooral de
eerste helft van The Gift impo
neert door zijn evenwichtige en
sfeervolle opbouw, en de van
zelfsprekende manier waarop
bovennatuurlijke elementen
een plaats krijgen in de vertel
ling.
The Gift is alleszins de prijs
van een bioscoopkaartje waard
dankzij het fantastische spel
van de Australische actrice Ca-
te Blanchett. Ze maakte eerder
indruk als Engelse koningin in
het historische drama 'Eliza
beth', en nu zet ze met schijn
baar gemak een ploeterende
jonge weduwe neer die samen
met haar drie zoontjes het
hoofd boven water tracht te
houden in een dorpje in het
Amerikaanse Zuiden.
Deze Annie Wilson verdient de
kost als helderziende kaartleg
ster. De voorspellende gave die
ze heeft overgeërfd van haar
grootmoeder blijkt echter een
vloek te zijn als ze betrokken
raakt bij een lugubere moord
zaak.
De worsteling van Annie om
zich als paranormaal begaafde
staande te houden in de door
sceptische juristen en politie
agenten vertegenwoordigde
wereld van alledag wordt fraai
uitgebeeld in het subtiele spel
van Blanchett.
The Gift is te zien in De Koning
Hulst en Cine City Vlissingen.
4 tlm 10 april
ANTWERPEN
MeJane
Een humoristische voorstelling van An Ne-
lissen en Peter Perceval over het duo Tarzan
en Jane, die dit keer een teruggetrokken le
ven leiden in café Het Oerwoud door vzw Drie
Pees
wo. do. vr. en za. Fakkeltheater 20.30 uur
Schroom
Een toneelvoorstelling naar een vertelling
van Roald Dahl, waarin een kapelaan, zijn re
latie tot een vrouw en hoe dat verder zijn le
ven bepaalt gestalte krijgt.
vr. Prov. Centrum Arenberg 20.15 uur
Dobbel shift
Toneelvoorstelling, zijnde een theaterepos,
gesitueerd rond de Antwerpse haven,
vr. en za. Theater Zeemanshuis 20.00 uur en
zo. 14.30 uur
Edith en Simone
Een muzikaal drama met live orkest: een ode
aan de legendarische zangeres Edith Piaf,
waarin haar halfzuster Simone terugblikt op
haar leven.
do. vr. en za. Fakkeltheater 20.00 uur
Lïedrecïtal
José van Dam, bariton, zingt liederen van
Schumann, Fauré, Duparc en Ravel met pia
nobegeleiding van Maciej Pikulski.
do. De Vlaamse Opera 20.00 uur
Filharmonisch Orkest
Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaan
deren geeft een concert in de reeks Onge
hoord met werken van Schönberg.
vr. DeSingel 20.00 uur
Passieconcert
Concert door Cantabo
zo. St. Pauluskerk 18.00 uur
GENT
Celibaat
Toneelstuk naar een boek van Gerard Wal
schap in een bewerking van Tom Lanoye.
wo. do. vr. en za. NTG Minard 20.00 uur
Fool for Love
Een toneelstuk van Sam Shepard rond ge
stoorde menselijke relaties en obsessie,
do. vr. za. en di. Area 20.00 uur
Marokkanen
Niet alle Marokkanen zijn dieven is een to
neelstuk naar een werk van Arne Sierens
door HetPaleis DAS Theater,
wo. do. vr. en za. Nieuwpoorttheater 20.30
Gordijnen voor Konijnen
Toneelstuk naarTjechovs Drie Zusters door
Tik in een regie van Craig Weston.
do. vr. en za. NTG Minnemeers 20.00 uur
In den Beginne
Toneelstuk naar Bertus Aafjes, in een bewer
king van Mamets, gespeeld door Cie De Koe.
Het derde toneelstuk Squirrels speelt zich af
op een schrijverskantoor, waar een gesettled
auteur en een nieuwkomer hun creative
krachten bundelen.
do. vr. en za. Vooruit 20.00 uur
Peter Pan
Muzikale voorstelling.
wo. De Kopergieterij 15.00 uur
Het Ar ia ga kwartet
Concert met muziek van de Ariaga,Swerts en
Meldelsohn.
wo. de Bijloke 20.00 uur
Tristan und Isolde
Opera van Wagner door Het Symfonisch or
kest en koor van De Vlaamse Opera en Oper
Leipzig
wo. en za. Vlaamse Opera 18.30 uur
47 ste Mattheuspassie
Mattheuspassie naar J.S. Bach door Kon.
Gentse Oratoriumvereniging, Bavo meisjes
koor en Marsyas orkest o.l.v. Edmond Save-
niers.
di. de Bijloke 19.30 uur
BRUGGE
La Bohème
La Bohème (1896) is wellicht Puccini's meest
ontroerende en intieme opera over het leven
van Parijse Bohémiens en artiesten, ge
bracht door de Poolse Staatsopera van Wro
claw, onder leiding van Ewa Michnik. Op een
zolder in het Quartier Latin leven vier vrien
den samen: de dichter Rodolpho, de schilder
Marcello, de filosoof Colline en de musicus
Schaunard. Rodolpho wordt verliefd op Mi
mi, het naaistertje dat naast hem woont, ter
wijl Marcello juist gebroken heeft met zijn
meisje Musetta. Fijnzinnig, met humoren zin
voor tragiek schildert Puccini het leven van
enkele artiesten in Parijs, hun uitbundige
vriendschap, hun opbloeiende liefde, hun
bewogen scheidingen en verzoeningen, hun
ontroerende solidariteit en oprechte liefde,
ma. Stadsschouwburg 20.00 uur
Gij Stil Geschreeuw
Twee Muzikale theateravonden rond de po
sitie van kunstenaars in landen in crisis. De
eerste avond een literaire bijeenkomst met
de Servische schrijfster Jelica Novacovic,
aansluitend een lezing rond het werk van de
Nigeriaanse schrijver Ben Okri, geillustreerd
met muziek van Lodewijk Mortelmans. De
tweede avond een theaterconcert rond het
werk van de Russische dichteres Marina Tt-
vetajeva op muziek van Sjostakovitsj en een
lezing rond Russische schrijvers in balling
schap. Het project wordt omkaderd met een
tentoonstelling met werk van Sietse Bakker,
geïnspireerd op teksten van Russische dich
ters.
Ma. en di. De Biekorf 20.30 uur
Recuerdos deTango
Bandoneonspeler Alfredo Marcucci, Juan
Masondo en het Orquestra Tipica en Vlaam
se tangodansers, gecoached door Lalo en
Mirta Diaz van de Academio de Tango bren
gen een muzikaal en dansant spektakel,
vr. Belgicatheater 20.00 uur
SINT-NIKLAAS
T rï(pple)partïte
Klassiek concert door Het Nationaal Orkest
van Belgie met werk van Franck, Prokovief en
Sibelius.
vr. Collegekerk 20.00 uur
KNOKKE
Prima La Musica
Prima La Musica vertelt Mozart is een fami
lievoorstelling over de koning van de klassie
ke muziek, Wolfgang Amadeus Mozart, door
Prima La Musica.
zo. Scharpoord 16.00 wuur
ANTWERPEN
Metropolis (tel. 0032.3.544.36.00) Dag. 14.15 u.: Mari
ken; Blinker; dag. 14.15,16.45,19.45 en 22.15 u.: Crou
ching Tiger; Yamakasi; Chocolat; Love Sex; Emper
or's new groove; Traffic; Bless the child; Vertical Limit;
Miss Congeniality; Hannibal; The legend of bagger
vance; Cherry Falls; What women want; Dude, where's
my car; The Gift; The Kid; The Exorcist; dag. 19.45 u.:
Gladiator; Enemy at the gates; ledereen beroemd;
Raising Billy Elliot; dag. 22.15 u.: The Watcher; Enemy
at the gates; Memento; Cast away; dag. 19.45 en 22.15
u.: Erin Brockovich; dag. 14.15 en 16.45 u.: 102 Dalma
tians; Emperor's/ Keizer Kuzco; Plop in de wolken;
Chicken run;; dag. 16.45 en 19.45 u.: Cast away; dag.
22.30 u.: Bedazzled; dag. 16.45,19.45 en 22.15 u.: Un
breakable.
UGC Cinema's (tel. 0032.3.206.70.00). Wo. t/m di.
11.45,14.30 en 17 u.: 102 Echte Dalmatiërs;The Emper
or's new groove (Ned.); The Kid; wo. t/m di. 11.45,
14.30,17, 20 en 22.30 u.: Bless the child; Chocolat; Du
de, where's my car; Enemy atthe gates; Hannibal; Miss
Congeniality; Quills;The Exorcist;The Gift;The legend
of bagger vance; What women want; wo, t/m di. 20 u.:
Billy Elliot; Th eEmperor's new groove; wo. t/m di. 20
en 22.30 u.: Almost famous; Crouching Tiger Hidden
Dragon; wo. t/m di. 14.30,19.45 en 22.15 u.: Gladiator;
wo. t/m di. 11.45en 17.15u.: Mariken;wo.t/m di. 11.45,
14.30,17,20 en 22.15 u.: Traffic; wo. t/m di. 11.45,14.30,
17 en 22.30 u.: Vertical Limit.
GENT
Decascoop(info: 00.32.92.65.06.00) - Dude where's my
car, The Legend of Baggar Vance, Love and Sex, Traf
fic, Enemy at the Gates, Hannibal, dag. 14.15,16.45,
19.45 en 22.15 uur; Yamakasi, dag. 14.15,16.45 en
22.15 uur; The Emperors New Groove, dag. 19.45 uur;
What women want, wo en ma 22.15 uur, do, vr, za, zo
en di 14.15,16.45,19.45 en 22.15 uur; Miss Congeniali
ty, dag. 14.15,16.45,19.45 en 22.45 uur; Chocolat,
19.45 en 22.15 uurThe Exorcist, dag. 19.45 en 22.15
uur; The Gift, dag. 19.45 en 22.15 uur, vr, za en zo niet
om22.15uur;AP 15 minutes, AP Remember the Titans,
vr, za en zo 22.15 uur;102 Dalmatians, Keizer Kuzco,
dag. 14.15en 16.45uur; Plop inde wolken, dag 14.15en
16.45 uur.
Sphinxlinfo: 00.32.92.25.60.86) - Bloody Angels, pre
mière. vanaf do dag. 20.00 en 22.30 uur; Erin Brockovi
ch, vanaf do dag. 17.00 uur; Een Tijd voor Dronken
Paarden, wo 14.30, 20.00 en 22.30 uur, vanaf do
dag.14.30 en 20.00; Keizer Kuzco. dag. 14.30 en 17.00
uur; ledereen Beroemd, dag. 17.00 uur; Crouching Ti
ger, Hidden Dragon, dag. 14.30,20.00 en 22.30 uur; Le
Secret dag. 22.30 uur,Traffic,dag.14.30,20.00 en 22.45
uur; De Cirkel,wo 20.00 uur, vanaf do dag. 17.00 uur.
Studio Skoop (info: 00.32.92.25.08.45) -1 dreamed of
Africa, première, vanaf do 15.00 en 20.00 uur; Segunda
Piel, wo 15.00, 20.00 en 22.30 uur,vanaf do dag. 17,30
en 22.30 uur; Gladiator, dag. 17 00 en 22 00 uur; Quills,
dag. 15.00,17.30,20.00 en 22.30 uur; Mariken. dag
15.00 uur; Memento, dag. 17.30,20.00 en 22.30 uur;
Amores Perros, dag. 20.00 en 22.45 uur; Sous le Sable,
dag. 15.00 en 20.00; Pleure pas Germaine, wo 17.30
uur; Lijmen.dag. 17.30 uur; Pettson en Findus, dag.
15.00 uur
BRUGGE
Kennedycomplex (info: 00.32.50.33.20.70) -15 Minu
ten, avant-première, vanaf vr dag. 14.00 uur, vr en za
ook 22.45 uur Keizer Kuzco-Vlaamse versie, dag. 14.00
en 16.00 uur;The Gift, wo en do16.15 uur, vanaf vr dag.
16.00 uur, vr en za ook 22.30 uur; The Exorcist - Direc
tor's Cut, wo en do 20.00 uur,vanaf vr dag. 16.15 en
20.00 uur, vr en za ook 22.30 uur; Hannibal, dag.
14.00,16.15 en 20.00, vren za ook 22.30 uur, Traffic,
dag. 20.00 uur; Enemy at the Gates, wo en do 16.00 en
20.00 uur,vanaf vr dag. 20.00, What Women want, wo
en do 14.00 uur; 102 Echte Dalmatiërs-Vlaamse versie,
dag 14.00 uur.
Lumiëre (info: 00.32.50.34.34.65) - Quills,dag. 20.00
uur, behalve di om 17.00 en 22.00 uur; ledereen Be
roemd, zo en di22.15 uur; YiYi, wo, do, za, zoen di 16.45
uur, ma 20.00 uur; Memento, do, vr, za en ma 22.15 uur,
zo 22.00 uur, di 20.00 uur; The Circle, wo 22.15 uur, vr
17.00 uur, zo en di 20.00 uur, ma 16.45 uur; Amores Per-
ros, zo en ma 16.45 uur; Mariken, wo, do, za, zo, ma en
di 15.00 uur;Pettson en Findus, vr, ma en di 15.00 uur;
Klassieker: De geheime tuin, Ned. versie zo 15.00 uur.
KNOKKE
Beverly Screens (info: 00.32.50.62.06.20) -15 Minuten,
avant-première, vr, za, zo, ma en di 22.30 uur; Dude
where's my car, première, dag. 15.00,17.30, 20.00 en
22.30 uur; Miss Congeniality, dag. 15.00,17.30, 20.00
en 22.30 uur; Keizer Kuzco, originele versie, dag. 15.00
en 17.30 uur; The Kid, dag. 15.00 uur;Enemy at the Ga
tes, dag. 17.30 en 22.30 uur; Traffic, dag. 20.00 uur;
Hannibal, wo en do 20.00 en 22.30 uur, vr, za, zo, ma en
di 20.00 uur.
Scharpoord -Titus, ma 20.30 uur.
ANTWERPEN
Etnografisch museum: tot 27 juni - De Boed
dha in de Drakenpoort. Boeddhistische
sculptuur uit de grotten van Longmen, de 5e
tot 8ste eeuw. Reliëfs,sculpturen en graf
beelden uit Longmen.Het zilveren lam-
petstel van Rubens: tot 5 juni - een dossier-
tentoonstelling met materiaal uit binnen- en
buitenland.
Hessenhuis: tot 24 juni - Kaukasische Volke
ren - Voorwerpen uit de collecties van de Ro
manovs
Museum voor Schone Kunsten: tot 22 april -
Kinderen op hun mooist, het kinderprortet in
de Nederlanden tussen 1500 en 1700.
Muhka: tot 29 april - Belinde de Bruyckere,
beeldenen installaties; tot 29 april-Jan Kem-
penaers, fotografie; tot 29 april - Ria Paquée,
performances en foto's; tot 29 april - Lidwien
van der ven, Film en fotografie; tot 27 mei -
Willy de Sauter, grafisch werk, geïnspireerd
op architectuur.
GENT
Museum voor Schone Kunsten: tot 30 mei -
250 jaar Academie voor schone Kunsten te
Gent.
S.M.A.K.: tot 31 mei - Panamarenko - een
overzicht.
S.M.A.K.: tot 27 mei - Walter Leblanc Luc
Peire.
S.M.A.K.: tot 28 april - Oleg kulik Masato
Kobayashi.
Caemersklooster: tot 15 april - Dan van seve-
ren.
BRUGGE
Gruuthusemuseum: tot 31 mei - vensters op
brugge, vijf eeuwen leef en wooncultuurtus-
sen 1400 en 1900 (verlengd).
Bogardenkapel, Stedelijke Academie Brug
ge: tot 29 april - Dana Wyse - medische kunst-
produkten.
SINT-NIKLAAS
Stedelijke Academie voor Schone Kunsten:
tot 15 april - Stromen blijven Stromen - fo
to's, collages en dia's van Karei Heirbaut.
KNOKKE
Scharpoord 23ste Internationaal Fotofesti
val Knokke-Heist tot 27 mei.