Ambitieuze Johannes in Dreischor PZC 13 Muziek Zingen op de rand van de jazz Ierse liedkunst gaat voor alles Archibudelli met stokken en darmen Janine Jansen en Klara Würtz geven recital in Middelburg woensdag 4 april 2001 zie informatie elders op deze pagina 4 t/m 10 april WOENSDAG Droom wolken Droomwolken is een programma voor kinderen van 4 tot 9 jaar. Zabger/acteur Eric Beekes laat de kinderen kennismaken met be kend en onbekend materiaal van Nederlandse tekstschrijvers. Theater De Parel, Domburg, 15.00 uur VRIJDAG Bevrijding In Vlissingen wordt de bevrijding van 1572 herdacht. M.m.v. de Marinierskapel van de Koninklijke Marine. St. Jacobskerk, Vlissingen, 19.30 uur Walk-lnn Na vier jaar stilte opent de Walk-lnn met live muziek. Op het programma staan onderandere de bandsTaste, MoBunk en De Niro. Walk-lnn, Middelburg, 20.00 uur Russische blues Hans Visser Friends) zoekt de Rüssische blues. Medewerking verlenen de Russische accordeoniste Irena Filip- pova, zanger Herman Pouderoyen en actrice Diana Coolen. Zie ook de voorpagina van dit katern. De Zaete, Yerseke, 20.00 uur Mathilde Santing Theaterconcert May Be van zangeres Mathilde Santing. Ze wordt begeleid door negen muzikanten (The Oversoul 9). Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur Muziekprijs Vijf duo's van jonge klassieke muzikanten staan in de finale van de muziekprijs van de Ver. Vrienden van het Zeeuws Orkest. Kloveniersdoelen, Middelburg, 20.15 uur Nabucco De Poolse Staatsopera van Wroclaw met de opera Nabucco. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur Stanza 8 Stanza 8 doet mee aan de multimedia-party Ultravariable beats. Deze band telt ex-leden van Moon Lizards en Jammah Tammah en speelt muziek waarin Sex Pistols, Stranglers, The Prodigy en Senser samen lijken te komen. Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur ZATERDAG Matthaus Passion Voor de 48ste keer de Matthaus Passion J. S. Bach. Naast de solisten werken mee het koor en orkest van de Neder landse Bachvereniging en het Jongenskoor van de Koorschool Sint Bavo in Haarlem. Dirigent is Jos van Veldhoven. St. Baafs, Aardenburg, 14.00 uur Gilbert Isbin Gitarist Gilbert Isbin treedt op in de Brasserie. Hij werd beïnvloed doorfolk, klassieke muziek, jazz en wereld muziek. Zijn programma omvat eigen werk en arrangementen van composities van Nick Drake. De Drvkkery, Middelburg, 14.30 uur Irish Folkfestival Het jaarlijkse Irish Folkfestival in Bergen op Zoom. Het Groningse trio Rapalje opent het festival, gevolgd door de groep Cian, Mick Hanly, Frances Black, Dave Munnelly en de groep Amadan. De Stoelemat, Bergen op Zoom, 15.00 uur Excelsior Jaarlijks concert van de chr. muziekvereniging Excelsior. Onder leiding van dirigent P. Geerts worden verschillende gen resten gehore gebracht. Medewerking verleent het koor'I Hiron- delle uitZaamslag, onder leiding van T. Hamelink. Hervormde kerk, Cadzand, 19.30 uur Kamerkoor Het Middelburgs Kamerkoor geeft een Passieconcert. Onder leiding van Lieven Deroo wil men een bloemlezing geven van Passiemuziek door de eeuwen heen, a capella en met orgel begeleiding (Leen de Broekert). Koorkerk, Middelburg, 20.00 uur Theaterorgel Catherine Drummond bespeelt het Compton-theaterorgel. De Engelse organiste, die de laatste vijf jaar op verschillende fes tivals speelde, brengt een programma van populaire muziek. Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur Zeeuwse avond In 't Kerkje van Ellesdiek wordt een Zeeuwse avond gehouden. Medewerking verlenen de Zeeuws-Vlaamse volksmuziekgroep Ambras en troubadour Enghel Reinhoudt. 't Kerkje, Ellewoutsdijk, 20.00 uur Johannes Passion Het Schouws Kamerkoor voert de Johannes Passion uit. Werk van J. S. Bach onder leiding van Sietse van Wijgerden. Hervormde Kerk, Dreischor, 20.00 uur Zeeuwse Belofte De eerste halve finale van de Zeeuwse Belofte wordt gehouden. Met Celldust, Feedback, Trippin' en UC. Kalashnikov, Terneuzen, 20.00 uur Soesja Citroen Zangeres Soesja Citroen geeft een concert. I Voor haar nieuwe theaterprogramma Back to Basics schreef zij een keur aan exotische wereldwijze liedjes. Meulvliet, Tholen, 20.15 uur Trio Archibudelli Het Trio Archibudelli geeft een concert. Vera Beths (viool), Jürgen Kussmaul (altviool) en Anner Bijlsma (cello) spelen trio's van Schubert en Beethoven. Kloveniersdoelen, Middelburg, 20.30 uur Lentefeest Voor de achttiende keer wordt het Lentefeest gehouden. Erstaan optreden op het programma van Glennis Grace,True Colors, Till Dawn, The NewOrpheans, Not James Dean, Carribe- an Brass Int. en dj Rick van Veldhuysen van radio 538. Arsenaalcomplex, Vlissingen, 21.00 uur De Piek De bands Badly Preserved en Saliva treden op in De Piek. De Zeeuws-Vlaamse formatie Badly Preserved heette tot voor zeer kort Ballerina Pimps (sinds 1995) en werkt met een nieuwe bezetting. Saliva, ookZeeuws-Vlaanderen, bestaat nog maar kort en maakt als stoner-grunge omschreven muziek. De Piek, Vlissingen, 22.00 uur ZONDAG CineConcert Een kwartet zorgt deze week voor het CineConcert. Anne Pas(viool), Yumiko Kawai (klarinet), Mariko Araki (cello) en Tim Gistelynck (piano) van het conservatorium in Gent spelen onder meer twee delen uit Vingt Regards de l'Enfant Jesus. CineCity, Vlissingen, 11.30 uur Janine Jansen Concert Janine Jansen (viool) en Klara Würtz (piano). Op het programma staan werken van Beethoven, Saint- Saëns en Brahms. Concertzaal, Middelburg. 15.00 uur Philip Catherine Het Philip Catherine Quartet verzorgt een optreden. Naast meestergitarist Catherine zijn te beluisteren Bert Joris (trompet/bugel), Sal La Rocca (contrabas) en Hans van Ooster hout (drums). Porgy Bess, Terneuzen, 16.00 uur DINSDAG Inleiding Rïgoletto Hans Pot houdt een inleiding over de opera Rigoletto. Dit werk van Guiseppe Verdi wordt donderdag ten gehore ge bracht. Stadsschouwburg, Middelburg, 19.30 uur Voor Johann Sebastiaan Bach was zijn Johannes Passion destijds een soort toelatingsexamen om in aanmerking te ko men voor de functie van cantor in de Thomaskirche in Leip zig. Het kerkbestuur toonde zich niet direct overtuigd dat Bach de beste kandidaat was voor die functie. Pas nadat an dere kandidaten zich hadden teruggetrokken en er weinig keus overbleef, werd Bach inderdaad tot cantor benoemd. door Ali Pankow Voor het Schouws Kamerkoor betekent de uitvoering van de Johannes Passion zaterdag avond 7 april in de Adrianus- kerk in Dreischor geen toela tingsexamen, maar wel een zeer ambitieus project. Er is de afge lopen drie maanden keihard ge werkt onder leiding van diri gent Sietse van Wijgerden. Naast de wekelijkse repetities in het koor van de kerk in Renes- se werd veelvuldig in aparte groepjes geoefend. Die inspan ning zal zijn vruchten afwer pen. Van Wijgerden heeft alle vertrouwen in een indrukwek kende opvoering zaterdag avond in Dreischor. Volgens sommige muzieklief hebbers staat de Johannes Pas sion altijd wat in de schaduw van de beroemdere en vaker uit gevoerde Matthaus Passion, waarin de componist werkt met dubbelkoor- en orkest. De Jo hannes Passion is wat abstrac ter evenals het gelijknamige evangelie en heeft als belangrijk voordeel dat het publiek direct midden in het verhaal zit. Sietse van Wijgerden is vaste or ganist in de hervormde kerk in Renesse. Hij nam anderhalfjaar geleden het initiatief tot oprich ting van het Schouws Kamer koor. Het koor telt inmiddels zestien vaste leden. Ten behoeve van de Johannes Passion is het koor tijdelijk met evenzoveel gastleden uitgebreid. Daarmee wordt ingespeeld op een trend van deze tijd waarin mensen voorkeur tonen voor kortston dige veibondenheid in de vorm van een project. Overigens heeft voorzitter Marcel van den Berg van het Schouws Kamerkoor goede hoop dat enkele gastleden zich blijvend zullen aansluiten na de goede ervaringen met dit Passion-project. Solopartijen De solopartijen worden gezon gen door professionele zangers en zangeressen: Ruth Polder vaart (sopraan), Marjolein Aartsen(alt), Obbe Roos (tenor), Ron Remmerswaal (bariton) en Siem Kroon (bas). De Johannes Passion door het Schouws Kamerkoor zaterdag avond 7 april in de Hervormde Kerk in Dreischor begint om 20.00 uur. De kerk is vanaf 19.15 uur geopend. Het Schouws Kamerkoor tijdens een repetitie voor de Johannes Passion. foto Pieter Honhoff Soesja Citroen is tegenwoordig naast zangeres ook compo nist. In 1998 verscheen van haar een cd met een aantal zelf geschreven nummers, Song for Ma getiteld, en volgende week begint ze aan de opnamen van een nieuwe cd die uit sluitend eigen werk zal bevatten. De werktitel: Soesja sings Citroen. Maar eerst reist ze nog even naar Tholen, waar de zangeres aanstaande zaterdag met haar trio een theatercon cert geeft in De Meulvliet. Het trio Archibudelli is zaterdag met strijktrio's van Beethoven en Schubert in Middelburg te horen. foto Cees de Jong Aanstaande zaterdag treedt het gezelschap Archibudelli op in hét Centrum Nieuwe Muziek in Middelburg met strijk trio's van Beethoven en Schubert. Het in omvang wisselende ensemble bestaat dit keer uit Vera Beths op viool, Jürgen Kussmaul op altviool en Anner Bijlsma op cello. De drie mu sici die, ook internationaal gezien, in hoog aanzien staan, hebben zowel individueel als gezamenlijk vele prijzen in de wacht gesleept. door Douwe Eisenga De gezamenlijk ontvangen lof uitingen betreffen vooral de cd- opnamen die het gezelschap maakte. Die cd's kenmerken zich door een uitermate welda dige strijkersklank waarin aan dacht voor het detail wordt ge combineerd met een trefzeker gevoel voor de grotere lijnen. Het drietal werkt uitsluitend met oude instrumenten. De Stradivari van Vera Beths is met een kleine 300 jaar de oudste, maar ook de cello van Bylsma uit 1835 behoort niet meer tot de jongste. Het mag dan ook niet verwonderlijk zijn dat Archibu delli zich bezig houdt met de au thentieke uitvoeringspraktijk. De naam van het ensemble bete kent 'stokken en darmen', zo vertelt het programma. De kniesoor die opmerkt dat 'Ar- chi' Italiaans is voor 'bogen', heeft helemaal gelijk, maar ver geet dat de allervroegste strijk stokken de vorm van een boog hadden. Ouderwets Zulke stokken gebruiken de musici niet, hun instrumenten zijn echter wel bespannen met darmsnaren in plaats van de nieuwere staalsnaren. In de ogen van Bijlsma en de zijnen is de metalen snaar hopeloos ou derwets en 'pas weer interessant wanneer niemand er meer op speelt'. Er staan zaterdag drie werken op de lessenaar. Ten eerste het eendelige Strijktrio in Bes van Franz Schubert. Voor Schubert die zelf de altviool bespeelde, lag de betekenis van kamermu ziek vooral in de lol van het sa menspelen en niet zozeer in de uitdrukking van zijn gevoels wereld. Vanaf 1820 ongeveer vormde deze muziek de hoofd moot tijdens de zogenaamde Schubertiades, vrolijke gezel schapsavonden waarbij behal ve muziek ook de consumptie van alcohol een centrale plaats in nam. Voor een echte 'authen tieke' muziekavond zou dus de kurk van de fles moeten Beethovens Strijktrio in c is ook zonder een glas wijn al een le vendige gebeurtenis. Hoewel Beethoven vermoedelijk weinig interesse in dit genre heeft ge had, mag dit een gedreven werk genoemd worden, met drie zeer snelle delen rond een rustiger Adagio. Het werk wordt vooraf gegaan door Beethovens Trio in G. Dit stuk kenmerkt zich door een grote verscheidenheid aan thema's en sferen, maar blijkt bij nadere beschouwing toch te zijn opgebouwd rond één enkel klein motiefje. Typisch Beetho ven dus. De grootste knorrepot onder de componisten weet zowaar een heus feestje te bouwen in het af sluitende Presto, vol met spette rende ritmes en vrolijk gef iedel op de violen. Archibudelli met strijktrio's van Beethoven en Schubert: zaterdag 7 april in Centrum Nieuwe Muziek in Middelburg, 20.30 uur. door Jan Dirk van Scheyen Opvallend aan de composities van Citroen is, dat ze geen jazz pur sang zijn. De jazz-zangeres verwerkt uiteenlopende muzi kale invloeden in haar liedjes, zoals de samba en de bossa no va, het Franse chanson, Oosteu- ropesezigeunermuziek, Griekse muziek en klezmer. Toch klinkt ook de Amerikaanse liedjestra- ditie - belangrijke inspiratie bron voor de jazz - welluidend in haar werk door. ,,Het zijn chansons in een jazzidioom", schreef een journalist in 1998. De zangeres kan het met deze typering eens zijn. ,,Het is mu ziek op de rand van de jazz", zegt Soesja Citroen. „Ik heb vroeger heel veel samengewerkt met mensen die opereerden van uit de instrumentale jazztradi tie. En ik kan me voorstellen dat zij niet weten wat ze met mijn muziek aan moeten. Op Song for Ma word ik - onder anderen - begeleid door klarinettist Mi chael Moore. Hij komt uit de we reld van de geïmproviseerde jazz, maar daarnaast verenigt hij ook nog heel veel andere gen res, zoals klezmer en Brazili aanse muziek, in zich. Michael voelde perfect aan waar ik mu zikaal naartoe wilde." De samenwerking met Moore resulteerde in een sfeervolle cd, die begint met een fragment uit een cellosonate. Deze sonate werd geschreven door de moe der van Soesja Citroen, aan wie Song for Ma ook is opgedragen. De cellopartij wordt gespeeld door Michael Moore op klarinet. „Mijn moeder was pianiste en componiste", vertelt Soesja. „Een aantal van haar composi ties is ook uitgegeven. Ze heeft mij veel meegegeven. Song for Ma is een eerbewijs aan haar. Als ik mijn trio hoor improvise ren bij een optreden, denk ik: dit zou mijn moeder goed hebben gevonden." Soesja Citroen heeft al sinds haar middelbare schooltijd een 'diepe behoefte om te zingen'. Billie Holiday ('ik luisterde zoveel naar haar dat ik op een gegeven moment net zo ging zingen als zij, en dat was niet de bedoeling want ik imi teerde ook haar beperkingen'), de jonge Ella Fitzgerald ('het gemak waarmee ze begin jaren vijftig zong was indrukwek kend; er ligt altijd een cd van haar naast m'n bed') en Frank Sinatra ('zijn frasering is klas se') rekent ze tot haar idolen. Componeren Naast het zingen is Citroen nu al enkele jaren ook bevangen door de drang om te componeren en dat is, bekent ze, een absorbe rende maar bevredigende be zigheid. „Je kunt het vergelij ken met schilderen. Je bent heel lang bezig om de muziek te ver anderen en in te kleuren. Je werkt een idee uit en dat vergt meditatie. Het verschil tussen componeren en zingen is dat het bij het laatste om het moment zelf gaat. Aan een compositie kun je schaven; als je zingt heb je geen tijd om te schaven. Het moet in één keer goed zijn." Familie, haar jeugd, verloren liefdes (in: 'Samba with the blues'), het speelt aLlemaal een rol in de stukken die Soesja Citroen schrijft. Uit haar song- Soesja Citroen: „Als je zingt moet het in één keer goed zijn." foto Maurice Nelwan/GPD teksten spreekt wanhoop en weemoed, maar ze zijn ook uit dagend en sarcastisch. „Soms win je en soms verlies je", mijmert de zangeres, die ooit van plan was om psycholoog te worden. „Maar het belangrijk ste is dat je nu leeft en niet in het verleden. Je moet je niet vastbij ten in dingen die geweest zijn, hoe leuk ze ook waren." Theaterconcert Soesja Citroen: zaterdag 7 april om 20.15 uur in De Meulvliet in Tholen. Bege leiding: Berend van den Berg (piano), Ruud Ouwehand (bas) en Joost Kesselaar (drums). De Concertzaal in Middelburg wordt komende zondagmiddag gevuld met muziek uitgevoerd door violiste Janine Jansen en pianiste Klara Würtz. Zij spe len werken van Ludwig van Beethoven, Camille Saint- Saëns en Johannes Brahms. Beide vrouwen hebben hun sporen verdiend in de muziek. Janine Jansen is een van de grootste talenten van de nieu we generatie violisten. Ze stu deerde aan het conservatorium door Harry de Jong De Ierse folkzangeres Frances Black heeft zich eindelijk we ten te bevrijden van het 'juk' van platenreus Sony. Aan het eind van dit jaar hoopt ze de opnames te hebben afgerond van een cd met louter traditio nele muziek. En die zal weer verschijnen op een klein label. „Ik wil alleen nog liedjes zin gen die ook echt wat te beteke nen hebben", zegt Black zelf verzekerd. De zangeres is in alle opzichten vastbesloten om terug te gaan naar de essentie van de Ierse liedkunst. Op zaterdag 7 april staat Frances Black op het Ier se folkfestival in Bergen op Zoom en ze neemt alleen gita rist Deel an Sinnott mee om haar te begeleiden. „Op die manier heb ik weer het gevoel dat ik had toen ik jaren gele den in de muziekbusiness ging. Het gevoel dat ik bij alles wat ik deed, met mijn folkverleden bezig was." Frances Black is op zaterdag 7 april de hoofdact van het Ierse folkfestival in De Stoelenmat in Bergen op Zoom.Het pu bliek kan deze dag verder luis teren naar: Mick Hanly, Dave Munnelly Friends, Cian, Aa- madan, Rapalje, Blue HUI en O'Carolans's Dance Squad. Janine Jansen in Utrecht, waar ze in 1998 met de hoogste onderscheiding af studeerde. Nu volgt ze nog les bij violist Boris Belkin. Jansen won in 1993, als jongste deel neemster (ze was toen vijftien jaar oud), een derde prijs bij het Nationaal Vioolconcours. Sinds ze in 1997 de eerste prijs won van het Concours Interna tional de Musique de Chimay in Brussel, treedt Jansen op in grote concertzalen en met lae- roemde orkesten. Ook pianiste Klara Würtz, geboren in Boe dapest, is zowel in Nederland als daarbuiten een bekend mu sicus. Klara Würtz begon op haar vijfde met pianospelen. In 1989 behaalde ze aan de Fe- renc Liszt Academie cum laude haar diploma als uitvoerend musicus en muziekpedagoge. Ze won in 1985 de Ettore Poz- zoli-Pianocompetitie in Milaan en drie jaar later viel ze bij de Internationale Piano Competi tie van Dublin in de prijzen met haar uitvoering van Schu berts Sonate in Bes opus posth. Sinds 1996 woont Würtz in Amsterdam. Concert Janine Jansen (viool) en Klara Würtz, zondag in de Concertzaal, Middelburg, 15.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 13