Intiem muziek met een grote Rus Hooligans van vlees en bloed Een cabaretier die echt verliefd is wordt vooral irritant gevonden 11 Bijbels ballet met nieuwe klezmer woensdag 4 april 2001 Napoleon, Hitier, iedere buitenlander bijt zich stuk op Rus land, heeft zijn vriendin Irena Filippova nog gewaarschuwd. Maar Hans Visser was al te zeer bevangen door de legendari sche volkszanger en topacteur Vladimir Vyssotski om hem nog los te kunnen laten. Dus toeren de avontuurlijke gitarist, ooit doorgebroken met Flairck, en zijn 'Friends' deze maan den door het land met een muziektheaterprogamma gewijd aan deze Moskouse vuurbal (1938-1980) die in het westen nogal eens is vergeleken met zowel Jacques Brei als Bob Dy lan. door Louis Du Moulin Niet al te gemakkelijke kost voor menigeen, maar wel zeer geestverruimend. Temeer daar deze tweetalige hommage geti teld With Love From Russia te gelijkertijd ook veel duidelijk maakt over de huidige situatie in de voormalige Sovjet-Unie. „Wat niet wegneemt dat het toch een ondoorgrondelijke we reld op zich blijft, maar dat maakt het juist weer zo fascine rend", aldus Hans Visser, die er van overtuigd is met deze gedurfde productie het pad te effenen voor veel meer aandacht voor de Russische cultuur. Vyssotski is voor de Utrechtse instrumentalist, bandleider en theatermaker (46) een soort breekijzer. Eerst maar eens de blik op deze in ons land amper opgemerkte grootheid, daarna zal vanzelf de belangstelling voor zijn omge ving en zijn navolgers aanzwel len. „Kun je op wachten, want we raken hier toch een keer he lemaal uitgekeken op al dat Amerikaanse amusement. Al dat Broadway en Las Vegas-ge- doe, op een gegeven moment zien de mensen heus wel in dat het in feite allemaal hetzelfde is", meent Visser, diena tien jaar grasduinen in het Amerikaanse muzikale erfgoed hard toe was aan verandering van spijs. Met 'Rusland' kwam hij in eer ste instantie in aanraking door in te gaan op de uitnodiging om een album van een Georgisch koor te produceren. Twee werk bezoeken aan Moskou en Tbilisi deden vervolgens de rest. Ter plekke raakte Visser per minuut meer geboeid door 'die totaal andere wereld', waarin hij al spoedig op een merkwaardig herkenningspunt stuitte: „Ja renlang heb ik me verdiept in de muziek van de zwarten in Ame rika. Kom je daarna in Rusland, dan constateer je totaal onver wacht zoveel overeenkomsten. Die lui daar hebben evenzeer de Hans Visser (met accordeon) en zijn Friends: Irena Filippova (links achter), rechts Diana Coolen en Herman Pouderoyen. foto Michael Kooren/GPD blues als die aan de oevers van de Mississippi ooit hadden. Het zijn echt de blanke negers van Europa. En toch ook weer niet helemaal, want er zit bij hen wel degelijk ook nog dat Aziatische element in, al zie je dat dus niet aan ze. Plus er is er nog een an dere intrigerende factor: die he le muziekcultuur gaat veel ver der terug dan de onze hier in West-Europa. Maar samenge vat kun je toch spreken van een eigen vorm van blues, die overal doorklinkt en is veroorzaakt door het mislukken van het communisme." Slecht daglicht In die stortvloed van nieuwe in drukken bleef een naam telkens weer voorbijkomen: Vladimir Vyssotsky, die ofschoon allang overleden nog altijd alle Russen aan zich leekte binden. „Ik zou geen andere artiest kunnen noe men die zo'n populariteit heeft gekend als hij", bekent Visser. „Vyssotski was van de arbei ders, van de studenten, van de oorlogsveteranen, maar toch ook een beetje van de partij, hoewel hij daar heel wat mee te stellen had. Ze hebben hem ver schrikkelijk dwars gezeten om dat hij het regime in een slecht daglicht plaatste en toch durf den ze hem niet aan te pakken vanwege juist zijn enorme po pulariteit. Hij van zijn kant bleef daartegen vechten, steeds vanuit een andere hoek. Als een werkpaard bleef hij zijn kop maar stoten tegen allerlei maat schappelijke misstanden, om dat hij niets anders kon dan zijn hart uitstorten. Ten tijde van Chroetsjow heeft hij misschien even kunnen denken dat het be gin van de glasnost en de perest- roika er was, maar die hoop werd nog voor diens afzetting alweer knalhard de grond inge boord." Kamikaze Voor iedereen meer dan de pro testzanger met de roestige stem, als acteur gevierd om z'n vertol kingen van Hamlet en Don Juan bij het Tagankatheater, maar zo'n kamikaze-achtige leefwij ze erop nahoudend dat een snel le opbranding onvermijdelijk was. „Vyssotski moet ongelooflijk sterk zijn geweest, als je de ver halen over z'n roesmiddelenge bruik, z'n hooguit vier uur slaap per nacht, z'n productie van minstens 600 liedjes, z'n bijna dagelijkse optredens en repeti ties mag geloven. In die zin heeft hij meer van Brei, die ook dat destructieve in zich had, dan van Dylan, die toch altijd 'cool' is gebleven." Ga er maar eens aanstaan om een dergelijk leven en werk in de Nederlandse theaters te intro duceren. Visser: „Ik heb daar anderhalf jaar langer over gedaan dan ik had gedacht, maar dan ook wel de perfecte vorm gevonden, al zeg ik het zelf. Vyssotski alleen in het Russisch, dat kan niet, dus is er een tweetalige voorstelling ontstaan." With Love From Russia van Hans Visser Friends: vrijdag 6 april om 20 uur in De Zaete Yerseke; voorts: 26/4 in de No- belaer Etten-Leur. Met Hans Visser (gitaar en bas), Irena Fi lippova (accordeon, zang), Her man Pouderoyen (zang, gitaar), Diana Coolen (vertelster). Katrien van Beurden en Jeroen van Koningsbrugge in de voorstelling Hooligans. foto Serge Ligtenberg De voorstelling Hooligans is, na Trainspotting en Wild Grrrl, de derde in de reeks rauwe, realistische stukken die Peter Pluymaekers regisseerde voor Theatergroep ZEP. Het ver haal, gebaseerd op het boek The Football Factory van Lon- denaar John King, een authentiek relaas over voetbalhooli- ganisme, gaat over jonge heteromannen die er genoeg van hebben steeds te horen tuig te zijn. Ze houden van voetbal, maar dan wel op hun eigen manier. Tussen de mannen in deze voorstelling staat één meisje: Katrien van Beurden. door Frans Doeleman „In de voorstelling Hooligan speel ik zeven verschillende vrouwen die steeds door hooli gans worden belaagd. Het zet wel heel erg de toon man/vrouw, ook doordat het nogal cliché matig is. Ik speel bijvoorbeeld een sexy meid of een kakmeisje. De teksten van die hooligans zijn vrij direct, echt van hé, lek ker wijf. Ik ben de enige vrouw en dat vraagt om bepaalde sfe ren en situaties, ook in het stuk. Mannen gaan met sommige din gen gewoon heel anders om en dat merk je, maar ik vind het ook hartstikke leuk. Ik heb hier voor in een stuk gestaan met al leen vrouwen en één man. Dat is totaal anders, want vrouwen willen altijd alles uitspreken aan emoties en zo. Mannen zijn gewoon veel sneller van kom, la ten we het gewoon gaan doen. Ik houd ook wel van die nuchter heid,, maar soms vind ik het te veel en wil ik even troost heb ben." Katrien van Beurden (Amster dam, 1977), die afgelopen zomer afstudeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, aarzelde niet toen zij werd be naderd voor de rol in Hooligans. „Dat komt omdat ik altijd een straatschoffie ben geweest, dus dit soort onderwerpen spreken mij wel aan. De enige drempel die ik heb gehad, is meer het in casseren en accepteren dat het zo is, dat je steeds als vrouw zo benaderd wordt door die hooli gans. De persoon in mij heeft af en toe gewoon zin om rechts uit te halen en niet terug te deinzen. Soms moet ik mij ook inhouden om niet met die jongens mee te doen, een grote jas aan te trek ken, naar voren te rennen en hard mee te gaan schreeuwen. Maar het spelen van die type- matige vrouw vind ik ook heel leuk." „Er zit wel een lijn in de voor stelling, maar het is vooral een sfeertekening. Je krijgt heel fragmentarisch te zien hoe die hooligans zijn en hoe ze met de dingen omgaan. Als je een maatschappij wilt, krijg je hooligans, extremen. Wat wij in de kranten lezen, zijn hun da den. In het stuk worden hooli gans een beetje in een ander daglicht geplaatst. Ouderen vinden het fascinerend, het zet hen aan het denken. Waarom doen die j ongens datwaar komt het vandaan? Is dat adrenaline of hebben ze ergens een frustra tie die geuit moet worden? Voor jongeren is het heel herkenbaar, omdat veel jongens ook gewoon voetballen. Voetbal is binnen onze maatschappij de grootste religie en de hooligans zijn daarin de fundamentalisten. Kick Het stuk geeft een uitleg. In een monoloog vertelt één van de spelers dat hij voor een groep vijanden staat en eigenlijk vre selijk bang is, maar dat het een kick is als hij zich door die angst heen duwt en er op af gaat. Er wordt ook vaak gezegd dat ze, als ze met z'n allen zijn de hele wereld aan kunnen. Het gaat heel erg over massagedrag." „Je krijgt te zien dat hooligans ook gewoon mensen van vlees en bloed zijn met hun angsten en verdriet. Maar op een gegeven moment slaan ze door en blijft het niet bij een beetje leuk rel len, dan is het echt oorlog en val len er doden. Ik denk dat dat de les is die je eruit kan halen. Hooligans zijn mensen met frustraties die zich tegen de maatschappij keren en daar massaal uiting aan geven. Het resultaat van dit stuk kan zijn dat je ze een beetje begrijpt", meent Katrien, die tijdens haar studie stage liep aan de Method Acting School in Montana (VS), waar, volgens de leer van Sta- nislavski, rollen vanuit de psy chologie worden benaderd: „Dan put je echt uit eigen erva ring om een rol neer te zetten. Toen ik nog heel klein was, was ik altijd al bezig met verkleden en me inleven in andere figuren, mensen, beesten, trollen, hek sen, moeders, koninginnen en noem maar op. Het is altijd van zelfsprekend geweest dat ik daar wat mee ging doen. Boven dien is mijn vader, Bernard van Beurden, dirigent en componist, waardoor ik ook werd gestimu leerd. Ik wil echt alleen theater doen, televisie trekt mij hele maal niet. De commedia dell'ar- te fascineert mij, maar ook het Griekse drama, iemand van ZEP zag mij in Ivanov bij Art en Pro, mijn eerste rol na de toneel school, en dacht, die moet ik paaien voor Hooligans." Tijdens een try-out deed zich een incident voor met schreeu wende hooligans in de zaal. Dat was voor één van de spelers, Ro gier Philipoom, aanleiding om zijn rol terug te geven. Hij is in middels vervangen door Kees Boot. „Op het moment van het inci dent had hij echt angst, dat zag ik. Ik heb de voorstelling ge stopt omdat ze gewoon te dron ken waren. Er was geen concen tratie en geen aandacht. Maar hij voelde zich bedreigd en dat is natuurlijk een heel persoonlijk verhaal. Ik vond het jammer dat hij er uit stapte. Ik heb mij niet bedreigd gevoeld en dat is na tuurlijk wel grappig, aangezien ik het enige meisje ben. Het was echter een incident, normaal zitten de mensen anderhalf uur aandachtig te kijken van, ja, waarom zijn hooligans eigenlijk hooligans?" ZEP speelt Hooligans donder dag in het Zuidlandtheater in Ter neuzen (20.00 uur) en don derdag 12 april in het Arsenaal theater in Vlissin gen (20.15 uur). door Willemijn in 't Veld Met een uitgebreide maaltijd en veel wijn vieren joden over de hele wereld het Poerimfeest, dat dit jaar op 9 maart viel. Tijdens dit feest herdenken zij de moedige Esther die haar volk in ballingschap in Perzië redde van de vernietiging. Het bijbelboek Esther, waarin haar geschiedenis uitgebreid staat beschreven, heeft in het verleden veel kunstenaars ge ïnspireerd. Schilders, musici Lekkere bramen waar je niet bij kunt. Je ziet ze hangen, maar 't is onmogelijk ze te plukken. Dat is geen toeval, dat is opzet. Van die dingen dus. Zó beleeft de in Oostburg opgegroeide Kees Torn de wereld en hij kan er behoorlijk kwaad op zijn. Een ideale voedingsbodem voor zijn nieuwe cabaretpro gramma Mooie Boel. door Ruud Buurman Bloeiende hei, ook zoiets. Waar om moet dat altijd zo nodig paars zijn. En die zee, best mooi allemaal, maar dat lawaai erbij. Of een pompstation met achter grondmuziek en je kunt niet eens je vingers in je oren stop pen, want je staat immers te tanken. Overal pokkenherrie en pijn aan je ogen. „Vooruitgang is gewoon on rust", vindt Kees. „En dan be weren ze doodleuk dat ik over gevoelig ben! Niks van waar. Iedereen is doof, dat is het. Ik ga niet meer naar een kroeg. Ieder een moet daar boven keiharde muziek uitschreeuwen. Ga dan naar een concert! Dat sta ik dan aan een volle zaal te verkondi gen en iedereen is het er altijd roerend mee eens. En dan gaan ze na de voorstelling naar de kroeg en elkaar toeschreeuwen dat ze zo gelachen hebben. Of niet natuurlijk, kan ook. Redde loos verloren, die lui." Slungel Welkom in de wereld van Kees Torn, die in de loop van de jaren dat hij aan cabaret doet al zo vaak 'wonderlijk' is genoemd dat het vervelend wordt. Lange dunne slungel, pretoogjes ach ter de bril. Schrijft juweeltjes van liedjes, wondertjes van woordkunst, bespeelt de piano groots, won het Leids Cabaret Festival in 1994 en kreeg tot zijn verbijstering succes. Moet een misverstand zijn. Maar is nu al weer toe a an zij n vierde solopro gramma. Rookt veel sigaren en drinkt veel whisky. Welkom in zijn Rotterdamse woning, waar een enorme stapel post op de deurmat ligt, die rechtstreeks de prullenbak in gaat. Als er iets belangrijks tus senzit, komt overeen tijdje van zelf de deurwaarder, vertelt hij, terwijl hij in zijn onvoorstelbare chaos twee zitplekjes vrijveegt. 'Plek Zat' zijn vorige program ma, zat vol liefdesliedjes en ver haaltjes. Over José, waar hij m 1998 in een kwartier verschrik kelijk verliefd op werd, omdat hij haar onvoorwaardelijke ver trouwen niet eerst hoefde te ver dienen. Als een zaal 'Plek Zat' leuk vond, was 'ie verbaasd en soms, als de halve zaal wegliep na de pauze, gaf 'ie de mensen gelijk. „Het interesseerde me ook geen moer. Ik was verliefd en het is nou eenmaal zo dat ik mezelf ben op het podium. Elf jaar ge zocht naar de echte liefde en toen ik haar vond, kon ik aan niks anders meer denken. Zij kwam in de plaats van het podi um, dat mij de aandacht gaf die ik nodig had." Niks is zo irritant als een ver liefde cabaretier, vindt Kees zelf. ,,'t Is dat ik een contract had, anders was ik direct opge houden met spelen. Onno Inne- mee, die mij regisseert, zei op een gegeven moment dat ik moest spélen dat ik verliefd was. Om het beter te kunnen hante ren. Dat is me dus na een jaar pas gelukt." Afbraak Mooie Boel gaat dus over echte woede. Over de vooruitgang die niks dan ellende brengt. „Ik leef hier in een buurt die permanent in een staat van afbraak ver keert. Het enige leuke hier is als je je eigen fiets terugvindt in je eigen straat. Mijn ouwe auto staat om de haverklap bij Carg- lass, alles wat glimt jatten ze er uit, zelfs een tien jaar ouwe ka potte magnetron van mijn oma. Overal kabaal, ik haat het. Daarom wil ik ook weg, een huisje kopen buiten, met José." Drie keer per week, meer speelt Kees niet. „Daar word ik niet rijk van. Maar elke avond spelen is belachelijk. Er zijn, zo heb ik vernomen, mensen die vijf da gen per week werken. Dat is zó rusteloos. Heb je maar twee da gen de tijd om al dat geld dat je zo nodig wilt verdienen, uit te geven. Vroeger deed je er zeven dagen over om naar Groningen en terug te komen, tegenwoor dig doe je dat in een dag. Dan moet je dus zes dagen overhou den, toch? Maar iedereen rent zich een ongeluk." En hoe zit het nou met die cd, die toch eens gemaakt moet wor den? Met al zijn prachtige lied jes er op. Sandra, Ommetje met mijn mol, Streepjescode „Komt er aan. Maar het wordt een plaat. Als een statement te gen de vooruitgang. Er zijn al te veel ceedeetjes.' Cabaret: Kees Torn met zijn programma Mooie Boel: dins dag 10 april in Theater De Parel Domburg, 20 uur. Kees Torn: „Vooruitgang is gewoon onrust." foto Ingrid van Beek/GPD en toneelschrijvers zagen in de heldin uit het Oude Testament een ideale hoofdpersoon: jon ge, onschuldige vrouw weet kwade macht te overwinnen en redt daarmee niet alleen zich zelf maar een heel volk. Een dramatisch gegeven dat tot de verbeelding spreekt. Anders dan toneel of opera leent dans zich minder gemakkelijk voor het vertellen van eenverhaal, wat waarschijnlijk de reden is dat er tot voor kort geen cho reografie over Esther bestond. Met het ballet Purim or the sortilege doet het Hongaarse Györi Ballet een poging Es thers geschiedenis in dans te verbeelden. De productie is ge maakt ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan van het gezelschap uit Györ. Het ver halende ballet is gezet op nieuw gecomponeerde klez- mermuziek van Ference Javori, leider van de Budapester Klez mer Band, die de voorstelling live begeleidt. De muziek geeft de voorstelling een toepasselij ke, Jiddische sfeer, maar lief hebbers van traditionele klez mer zijn gewaarschuwd: de muziek van 'Purim' is niet ge maakt voor intieme concert- zaaltjes, maar voor een dans voorstelling in de grote zaal van de schouwburg. Modern Qua bewegingstaal valt 'Purim' in de categorie modem ballet, met veel snelle armzwaaien en wervelende draaien, hoewel de choreografie sporadische ele menten uit de Israëlische volks dans bevat. De fraaie kostuums en de kleurrijke enscenering, met het orkest zichtbaar aan wezig op een verhogingop het toneel, maken van dit ballet een verrassend eigentijds spekta kel. Purim door de Budapester Klez mer Band en het Györi Ballet: zaterdag 7 april om 20 uur in het Zuidlandtheater Terneuzen, zondag 29 april om 20 uur Stadsschouwburg Middel burg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 11