Die BMW kan wel heel abrupt stoppen PZC Nieuwe serie van DAF in het zware segment Nooit meer aan je lot overgelaten Keus uit 600 hybride fietsen Meer remkracht voor ervaren rijder 51 Nissan 4x4 Mercedes M Autofestivals Voyagers Hyundai Overleden zaterdag 31 maart 2001 Bij de introductie van de BMW Ril50 GS twee jaar geleden was duidelijk dat er meer 1150-varianten op komst waren. De GS was immers in zekere zin de af lossing van de vierkleps box er uit 1993. Met de komst van zowel de R1150 RT als de Ril50 Roadster gaat BMW nieuwe wegen bewandelen. De in 1995 geïntroduceerde R1100 RT was na zes jaar duidelijk toe aan een facelift. Maar het is meer geworden dan alleen een tweewieler met een andere uitstraling en een grote re cilinderinhoud. Vergelijk je beide modellen, dan zijn de verschillen direct zicht baar in de kuip. In de 1100- versie zit een rechthoekige kop lamp, in de 1150 is die vervan gen door een glimlachend ex emplaar. Daarin zijn naast de koplamp ook twee mistlampen verwerkt. Verder vallen de van de R1100 S afkomstige lichtme talen velgen op, evenals het van de Ril50 GS geleende dash board en een nieuw voorspat bord. Belangrijker zijn de inwendige veranderingen. Dat betreft ele mentaire wijzigingen in motor blok en remsysteem. De cilin derinhoud is verhoogd van 1085 naar 1130 cc. Dus nieuwe zui gers, van de R1150 GS geleende cilinderkoppen, een ander uitlaatsysteem en een nieuw motormanagementsysteem. Daarmee bereikte BMW een vermogens winst van ruim 4,5 pk, zodat de RT nu 95 pk levert. Ook het koppel nam met 5 Nm toe tot 100 Nm, die bij 5.500 tpm aan de krukas worden afgege ven. De RT is met het oog op het reiscomfort voorzien van een zesbak en hydraulisch bediende koppeling. De zesde versnelling fungeert daarbij als overdrive. Remmen Even onderhuids als nieuw is het Evo-remsysteem dat door grotere remschijven en grotere remcilinders leidt tot minimaal 15 procent meer remkracht. BMW combineert dit remsys teem met het voor de K1200 RS ontwikkelde 'Integral Abs'. Kern van de integratie is een combinatie van de rembekrach- tiging, de dynamische rem- krachtverdeling en het met het pedaal of remhendel gelij ktij dig kunnen aansturen van de drie remschijven. Vooral de dynamische rem- krachtverdeling is revolutio nair omdat de elektronica hier in staat is aan de hand van de be ladingtoestand van de motor het blokkeermoment te bereke nen van zowel voor- als achter wiel. Door daarop te anticipe ren wordt bepaald welk wiel de meeste remdruk nodig heeft. BMW's nieuwe R1150 T heeft een prachtig van de K-serie geleend integraal abs-remsysteem. Daarbij maakt het nogal ver schil of de motor solo of met twee personen en volledige be pakking bereden wordt. Zelfs op momenten dat er daadwer kelijk geremd hebben er zelfs nog correcties plaats. Onderweg vergt dit 'Integral Abs' gewenning. Vooral wan neer bij lage snelheden voor bij voorbeeld een stoplicht geremd moet worden. Als motorrijder heb je de gewoonte het rempe daal te gebruiken tijdens de laatste paar meters. De eerste pedaalberoering op de RT leidt echter tot een schrikreactie om dat de motor uiterst abrupt af geremd wordt. Zodat je vrij bruusk naar voren schuift op het zadel. De oorzaak is duide lijk: de rembekrachtiging werkt ook via het pedaal. Omdat de gemiddelde motorrij der niet ge wend is met een laars de rem druk te doseren, klapt het rem- vermogen er vol in. De derde generatie abs werkt betrouwbaarder dan de eerdere versies. Het systeem is niet al leen lichter maar reageert ook sneller omdat binnen 5 0 millise conden de remdruk wordt bijge steld. Prettige bijkomstigheid is het nagenoeg ontbreken van voelbare pulsreacties in het remhendel en het pedaal als het abs zijn werk cloet tijdens nood stops op modderige wegen. Een deRllOO RT, is de nieuwe zes- bak een forse sprong voor waarts. De combinatie van hy draulische koppeling en soepel schakelende bak maakt dat je met de RT behoorlijk fors kunt doorstomen. De overdrive moet hierbij niet opgevat worden als een krachteloze koppelkiller. In de zesde versnelling rijden en ander pluspunt is dat 'Evo' in de praktijk uitstekend voldoet. De beloofde rembekrachtiging gaat inderdaad hand in hand met een minimale krachtsin spanning als in de remhendel geknepen wordt. Vergeleken met de soms wat ha kerig aanvoelende vijfbak van het motortoerental laten terug zakken tot 1500 leidt tot een ab soluut trillingsarme rijsnelheid van pakweg 5 0 km/u. Als je ver volgens het gas erop gooit be gint de motor braaf te accelere ren tot een motortoerental van 3000. Op dat moment bedraagt de trekkracht volgens het boek je al 90 Nm en dat voel je ge woon. De 280 kilogram rijklaar gewicht wil er dan heel vlot van door. De aankoopprijs van 35.500 voor de R115 0RT is stevig. Maai de kopers krijgen wel een motor die akelig volledig is uitgerust: behalve Evo en integraal abs zitten er zijkoffers en bagagerek op, een geregelde driewegkata lysator en twee 12 volt-contac- ten. Verder een hogere stroom- lijnruit, verwarmde handvaten, radio met nieuwe luidsprekers en een topkoffer. Nieuw in het programma is ook de 1150 Roadster die in die kale uitvoering 24.950 kost. Deze motor kan met abs worden uit gerust en is dan 2.800 gulden duurder. De R is evenals de RT voorzien van een zesbak maar moet het stellen zonder overdri ve. Het model kan echter wel met dezelfde versnellingsbak als de RT worden uitgerust. Ruud Vos Een auto die functioneert als een informatie- en communicatieplatform is geen luchtkasteel meer. Met het integreren van systemen als audio-installatie en gsm- telefoon ontstaan enorme mogelijkheden voor commu nicatie. Fiat komt er als eer ste mee voor heel Europa. Fiat kondigde het geïnte greerd systeem dat radio, cd-speler, navigatiesysteem en gsm-telef oon aan elkaar knoopt vorig jaar al aan. Met een druk op de knop stuurt het systeem een sms-boodschap naar het callcentre dat in de buurt van Milaan staat. Een Nederlandse juffrouw ziet ginds op een scherm waar de auto staat en belt het corresponderende gsm- nummer. Dan meldt ze keurig waar de gevraagde benzine pomp staat, of er een aardig ho tel in de buurt is of ze stuurt de hulpdienst naar de gestrande automobilist. Ze zoekt desge wenst een goed restaurant en meldt daarvan het telefoon nummer en bovendien of je er met American Express wel of niet kunt betalen. 'Connect' heet het en het is niet moeilijk te voorspellen dat het interactieve systeem een grote vlucht zal nemen. Fiat lanceert het in april. Eerst in de Alfa Ro meo 147, dan in alle komende nieuwe modellen van het merk (Fiat, Alfa Romeo en Lancia). We hebben het al eventjes uitge probeerd en het werkt nog ook. Vooral die levende stem, de per soonlijke assistentie is een sterk punt van Connect. Ook in het buitenland wissel je berichten uit in je eigen taal. Het 'uitge klede' basissysteem, voorlopig in Nederland nog niet lever baar, zal straks circa 1500 gul den kosten. Goedkoop De oprukkende elektronica gaat dus ook niet voorbij aan Italiaanse producten. Connect combineert radio met cd, maar ook handsfree gsm-telefoon, de boordcomputer, satellietnavi- gat'ie, stemsturing (praten met de computer dus) en een kleu renscherm. En het is nog rede Connect werkt met gsm, gps-navigatie en de audio-installatie. De gevraagde gegevens worden telefonisch én op een kleurenscherm doorgegeven. lijk goedkoop ook dit keer. Het complete Connect-systeem zit in de auto voor 1500 euro en dat zal in Nederland neerkomen op ongeveer 3500 gulden. Daar komt dan een jaarabonnement van 200 euro voor de geboden service bovenop. Ter introduc tie is dat abonnement de eerste zes maanden gratis. Let wel: daar zit dan het abonnement op 'Europ-Assistance' bij inbegre pen. Dat vervangt het lidmaat schap van de ANWB dus ook nog mooi. Fiat verwacht er te recht veel van. Als er volgend jaar een dikke 100.000 klanten aanhaken wordt het financieel al interessant voor de Italiaanse onderneming', die het systeem tegelijkertijd in heel Europa operationeel maakt. In het callcentre in Arese onder de rook van Milaan zitten straks 800 medewerkers, die 24 uur per dag 365 dagen per week in touw zijn en telefoontjes en berichtjes behandelen. Elke klant krijgt een gratis internationaal 008- nummer voor contact met het callcentre, dat hulp kan bieden bij een ongeval, bij een tech nisch probleem of informatie over het weer, het laatste nieuws, een te volgen route of verkeersproblemen. Dat num mer functioneert trouwens uit sluitend vanuit de auto. Ook Mercedes en Volvo hebben een soortgelijk systeem, maar die bieden dat alleen aan men sen aan die hun dure modellen kopen. Fiat gaat er prat op de toptech- niek voor de massa bereikbaar te maken. Michelin, CNN, Ti meout (evenementen), Traffic Master (verkeersinformatie), OAG (vliegtuigreserveringen en vluchtinf ormatie) en Europ As sistance (wegenhulp) zijn enke le van de partners waarmee Fiat samenwerkt om Connect van de grond te krijgen. Het is een kwestie van (korte) tij d en Inter net op hetzelfde autoscherm is werkelijkheid. Connect zal op allerlei manieren uitgebreid worden. Zoals met herinnerings-berichtjes, die vanuit het callcentre naar de auto gestuurd kunnen worden. Over die onderhoudsbeurt, over het paspoort dat vernieuwd moet worden of over het vlieg tuigticket dat besteld is. In een auto met Connect hoef je je nooit meer aan je lot overgela ten te voelen. Rien van der Steen De nieuwe CF-truck van DAF. DAF heeft in Eindhoven de nieuwe CF-serie in produc tie genomen. De truck in de klasse van 18 tot 40 ton en meer GVW (bruto voertuiggewicht) wordt vanaf april geleverd. De lange cabine biedt veel binnen ruimte en een ruime stoelver- stellingsmogelijkheid, in de versie met slaapcabine zijn bre- dei'e bedden gemonteerd en warme luchtgeleiding langs de zijruiten voorkomt de koude straling van buitenaf. Op het in strumentarium is voortaan een centraal display geplaatst met informatie over motor en voer tuig, (remdruk, olie- en turbo- druk en o.a. het functioneren van het luchtveersysteem). Het gewicht van de truck is lager ge worden door gebruik van nieu we materialen en de onder- houdsintervallen zijn vergroot van 50.000 naar 75.000 km, met sythetische olie zelfs van 100.000 naar 125.000 km. De CF wordt als 65 voorzien van de 5.9 liter Paccar-motor met vermogens van 185 tot 250 pk, de 9.2 liter DAF-motor met 250 tot 360 pk (CF75) of 12.6 liter DAF-krachtbron met 340 tot 428 pk (CF85). Allemaal zesci linder lijnmotoren met turbo en tussenkoeler. De CF wordt gele verd met een dagcabine, slaap cabine of SpaceCab met ver hoogd dak. De productie begint met 4x2- varianten als bakwagen of trek ker. In de loop van het jaar ko men de meerassers 6x2 en 8x2 en in 2002 de 6x4 en 8x4. Met 25 voertuigen uit een voor serie zijn de afgelopen maanden meer dan een miljoen testkilo meters gereden. Toyota heeft er zijn gouden jubileum met de terreinwagens net opzitten en dus kon Nissan niet achterblijven. Ook Nissan, te genwoordig gecontroleerd door Renault, brengt speciale uitvoerin gen van de 4wd-modellen Patrol, Pathfinder, Terrano II en Pickup. Nissans vierwielaangedreven historie begon in 1951, toen het merk nog Datsun heette. In opdracht van het Japanse leger werd de eerste Patrol gebouwd. Met 3,7 zescilinder 85 pk sterke benzinemotor. Van die Patrol staat inmiddels de vijfde generatie op de weg. Mercedes heeft vorig jaar bijna 107.000 auto's van de M-klasse gebouwd in het Amerikaanse Tuscaloosa en het Oostenrijkse Graz, een groei van 17%. In de VS verkoopt de auto steeds beter en in de fabriek ginds wordt de productiecapaciteit eind volgend jaar clan ook verdubbeld. De M-klasse wordt sinds 1997 in de VS ge bouwd en de Amerikaanse markt is het grootste afzetgebied voor de auto. Sinds vorig jaar wordt de auto ook bij Steyr-Daimler-Puch in Oostenrijk gemaakt. Op het circuit van Assen wordt zondag 22 april het zesde Duitse autosport-festival gehouden. Automerken als BMW, Opel, Ford, Porsche, Audi, VW en Mercedes zijn er volop aanwezig, want de rijders ervan kijken graag naar elkaar, nemen deel aan sprints en slaloms, rijden met een coureur mee over het circuit en pronken in het concours d'elegance. Het circuit is open van 10 tot 18 uur en de entree kost 25 gulden. Zondag 6 mei is er op dezelfde uren en op dezelfde plek een spekta kel met auto's, trucks en motoren uit de VS. Ook op die American Sunday bedraagt de entree 25 gulden. In het Oostenrijkse Graz viert Chrysler de productie van de negen miljoenste Voyager. De eerste Voyager verscheen in de VS in 1983 en hij werd in Europa voor het eerst verkocht in 1987In de Oosten- rij kse fabriek worden nu sinds tien j aar Voy agex'S gebouwdDit j aar worden er 44.000 gemaakt. In juli begint op dezelfde plek ook de productie van de Chrysler PT Cruiser, waarvan er dit jaar nog 18.000 in elkaar gezet worden. Hyundai wordt dit jaar voor het 20ste jaar in Nederland geïm porteerd. In-1981 werden er 2.000 stuks naar Nedexiand ge haald In 19 91 wax-en het er 60 0 0 en vorig j aar 2 00 0 0Het Koreaan se merk begon hier met één model (cle Pony), nu staan er 15 modellen in de showroom. Dit jaar alleen al komt Hyundai met een midi-mpv, een nieuwe grote coupé en een grote tereinauto. Het merk, dat sinds kort banden heeft met Daimlei'Chrysler, lijfde vorig jaar Kia in. - De oprichter van Hyundai Motor Company in Zuid-Kox-ea is dood. De 85-jarige Chung Ju-Yung legde tijdens de Koreaanse Oorlog in de beginjaren vijftig van de vorige eeuw de basis van het concern dat o.a. schepen bouwt. Hij wei'd een van de belangi'ijkste industriële leiders van Zuid-Korea. Zijn oudste zoon is momenteel voorzitter van de autotak die zich van van de grote onderneming losgeweekt heeft tijdens de crisis van enkele jaren geleden. De hybride, zo'n multifunc tionele fiets, is populairder dan ooit. Het aanbod is toegeno men van 553 vorig jaar tot ruim 600 stuks nu. Dat overzicht staat in de jaarlijkse bijlage Hy bride Koopgids van FietsActief Velgen en banden zijn lekker stevig, maar weer niet zo dik als een echte mountainbike. Het frame is een stuk forser dan een stads- of een racefiets. Er zijn vrij kale hybrides te koop, maar ook modellen compleet met spatborden, bagagedrager, ver lichting, pomp, kettingkast of zelfs vering. De hybride is ge schikt voor woon-werkverkeer, natuurritten en avontuurlijke tochten in binnen- en buiten land. De koopgids biedt tabel len van de meer dan 600 modellen, waarin de px'ijs staat vermeld, kleur, maten en mate riaal van het frame, gewicht, aantal versnellingen, sooxt schakeling en remmen. Daarnaast geeft de gids infor matieve artikelen over dit type fiets en een verklaring van tech nische termen. Een serie inter views met berijders maakt dui delijk dat ook de fietsei's zelf in te delen zijn in soorten. Theo van der Kaaij De 'Hybride Koopgids' in het tijdschrift FietsActief nr. 1 (uit geverij Veldhuis) kost 7,50 gul den.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 51