Die BMW kan wel
heel abrupt stoppen
PZC
Nieuwe serie van DAF
in het zware segment
Nooit meer aan je
lot overgelaten
Keus uit 600
hybride fietsen
Meer remkracht
voor ervaren rijder
51
Nissan 4x4
Mercedes M
Autofestivals
Voyagers
Hyundai
Overleden
zaterdag 31 maart 2001
Bij de introductie van de
BMW Ril50 GS twee
jaar geleden was duidelijk
dat er meer 1150-varianten
op komst waren. De GS was
immers in zekere zin de af
lossing van de vierkleps box
er uit 1993. Met de komst van
zowel de R1150 RT als de
Ril50 Roadster gaat BMW
nieuwe wegen bewandelen.
De in 1995 geïntroduceerde
R1100 RT was na zes jaar
duidelijk toe aan een facelift.
Maar het is meer geworden dan
alleen een tweewieler met een
andere uitstraling en een grote
re cilinderinhoud.
Vergelijk je beide modellen, dan
zijn de verschillen direct zicht
baar in de kuip. In de 1100-
versie zit een rechthoekige kop
lamp, in de 1150 is die vervan
gen door een glimlachend ex
emplaar. Daarin zijn naast de
koplamp ook twee mistlampen
verwerkt. Verder vallen de van
de R1100 S afkomstige lichtme
talen velgen op, evenals het van
de Ril50 GS geleende dash
board en een nieuw voorspat
bord.
Belangrijker zijn de inwendige
veranderingen. Dat betreft ele
mentaire wijzigingen in motor
blok en remsysteem. De cilin
derinhoud is verhoogd van 1085
naar 1130 cc. Dus nieuwe zui
gers, van de R1150 GS geleende
cilinderkoppen, een ander
uitlaatsysteem en een nieuw
motormanagementsysteem.
Daarmee bereikte BMW een
vermogens winst van ruim 4,5
pk, zodat de RT nu 95 pk levert.
Ook het koppel nam met 5 Nm
toe tot 100 Nm, die bij 5.500 tpm
aan de krukas worden afgege
ven. De RT is met het oog op het
reiscomfort voorzien van een
zesbak en hydraulisch bediende
koppeling. De zesde versnelling
fungeert daarbij als overdrive.
Remmen
Even onderhuids als nieuw is
het Evo-remsysteem dat door
grotere remschijven en grotere
remcilinders leidt tot minimaal
15 procent meer remkracht.
BMW combineert dit remsys
teem met het voor de K1200 RS
ontwikkelde 'Integral Abs'.
Kern van de integratie is een
combinatie van de rembekrach-
tiging, de dynamische rem-
krachtverdeling en het met het
pedaal of remhendel gelij ktij dig
kunnen aansturen van de drie
remschijven.
Vooral de dynamische rem-
krachtverdeling is revolutio
nair omdat de elektronica hier
in staat is aan de hand van de be
ladingtoestand van de motor
het blokkeermoment te bereke
nen van zowel voor- als achter
wiel. Door daarop te anticipe
ren wordt bepaald welk wiel de
meeste remdruk nodig heeft.
BMW's nieuwe R1150 T heeft een prachtig van de K-serie geleend integraal abs-remsysteem.
Daarbij maakt het nogal ver
schil of de motor solo of met
twee personen en volledige be
pakking bereden wordt. Zelfs
op momenten dat er daadwer
kelijk geremd hebben er zelfs
nog correcties plaats.
Onderweg vergt dit 'Integral
Abs' gewenning. Vooral wan
neer bij lage snelheden voor bij
voorbeeld een stoplicht geremd
moet worden. Als motorrijder
heb je de gewoonte het rempe
daal te gebruiken tijdens de
laatste paar meters. De eerste
pedaalberoering op de RT leidt
echter tot een schrikreactie om
dat de motor uiterst abrupt af
geremd wordt. Zodat je vrij
bruusk naar voren schuift op
het zadel. De oorzaak is duide
lijk: de rembekrachtiging werkt
ook via het pedaal. Omdat de
gemiddelde motorrij der niet ge
wend is met een laars de rem
druk te doseren, klapt het rem-
vermogen er vol in.
De derde generatie abs werkt
betrouwbaarder dan de eerdere
versies. Het systeem is niet al
leen lichter maar reageert ook
sneller omdat binnen 5 0 millise
conden de remdruk wordt bijge
steld. Prettige bijkomstigheid is
het nagenoeg ontbreken van
voelbare pulsreacties in het
remhendel en het pedaal als het
abs zijn werk cloet tijdens nood
stops op modderige wegen. Een
deRllOO RT, is de nieuwe zes-
bak een forse sprong voor
waarts. De combinatie van hy
draulische koppeling en soepel
schakelende bak maakt dat je
met de RT behoorlijk fors kunt
doorstomen. De overdrive moet
hierbij niet opgevat worden als
een krachteloze koppelkiller. In
de zesde versnelling rijden en
ander pluspunt is dat 'Evo' in de
praktijk uitstekend voldoet. De
beloofde rembekrachtiging
gaat inderdaad hand in hand
met een minimale krachtsin
spanning als in de remhendel
geknepen wordt.
Vergeleken met de soms wat ha
kerig aanvoelende vijfbak van
het motortoerental laten terug
zakken tot 1500 leidt tot een ab
soluut trillingsarme rijsnelheid
van pakweg 5 0 km/u. Als je ver
volgens het gas erop gooit be
gint de motor braaf te accelere
ren tot een motortoerental van
3000. Op dat moment bedraagt
de trekkracht volgens het boek
je al 90 Nm en dat voel je ge
woon. De 280 kilogram rijklaar
gewicht wil er dan heel vlot van
door.
De aankoopprijs van 35.500
voor de R115 0RT is stevig. Maai
de kopers krijgen wel een motor
die akelig volledig is uitgerust:
behalve Evo en integraal abs
zitten er zijkoffers en bagagerek
op, een geregelde driewegkata
lysator en twee 12 volt-contac-
ten. Verder een hogere stroom-
lijnruit, verwarmde handvaten,
radio met nieuwe luidsprekers
en een topkoffer.
Nieuw in het programma is ook
de 1150 Roadster die in die kale
uitvoering 24.950 kost. Deze
motor kan met abs worden uit
gerust en is dan 2.800 gulden
duurder. De R is evenals de RT
voorzien van een zesbak maar
moet het stellen zonder overdri
ve. Het model kan echter wel
met dezelfde versnellingsbak
als de RT worden uitgerust.
Ruud Vos
Een auto die functioneert
als een informatie- en
communicatieplatform is
geen luchtkasteel meer. Met
het integreren van systemen
als audio-installatie en gsm-
telefoon ontstaan enorme
mogelijkheden voor commu
nicatie. Fiat komt er als eer
ste mee voor heel Europa.
Fiat kondigde het geïnte
greerd systeem dat radio,
cd-speler, navigatiesysteem en
gsm-telef oon aan elkaar knoopt
vorig jaar al aan. Met een druk
op de knop stuurt het systeem
een sms-boodschap naar het
callcentre dat in de buurt van
Milaan staat. Een Nederlandse
juffrouw ziet ginds op een
scherm waar de auto staat en
belt het corresponderende gsm-
nummer. Dan meldt ze keurig
waar de gevraagde benzine
pomp staat, of er een aardig ho
tel in de buurt is of ze stuurt de
hulpdienst naar de gestrande
automobilist. Ze zoekt desge
wenst een goed restaurant en
meldt daarvan het telefoon
nummer en bovendien of je er
met American Express wel of
niet kunt betalen.
'Connect' heet het en het is niet
moeilijk te voorspellen dat het
interactieve systeem een grote
vlucht zal nemen. Fiat lanceert
het in april. Eerst in de Alfa Ro
meo 147, dan in alle komende
nieuwe modellen van het merk
(Fiat, Alfa Romeo en Lancia).
We hebben het al eventjes uitge
probeerd en het werkt nog ook.
Vooral die levende stem, de per
soonlijke assistentie is een sterk
punt van Connect. Ook in het
buitenland wissel je berichten
uit in je eigen taal. Het 'uitge
klede' basissysteem, voorlopig
in Nederland nog niet lever
baar, zal straks circa 1500 gul
den kosten.
Goedkoop
De oprukkende elektronica
gaat dus ook niet voorbij aan
Italiaanse producten. Connect
combineert radio met cd, maar
ook handsfree gsm-telefoon, de
boordcomputer, satellietnavi-
gat'ie, stemsturing (praten met
de computer dus) en een kleu
renscherm. En het is nog rede
Connect werkt met gsm, gps-navigatie en de audio-installatie. De
gevraagde gegevens worden telefonisch én op een kleurenscherm
doorgegeven.
lijk goedkoop ook dit keer. Het
complete Connect-systeem zit
in de auto voor 1500 euro en dat
zal in Nederland neerkomen op
ongeveer 3500 gulden. Daar
komt dan een jaarabonnement
van 200 euro voor de geboden
service bovenop. Ter introduc
tie is dat abonnement de eerste
zes maanden gratis. Let wel:
daar zit dan het abonnement op
'Europ-Assistance' bij inbegre
pen. Dat vervangt het lidmaat
schap van de ANWB dus ook
nog mooi. Fiat verwacht er te
recht veel van. Als er volgend
jaar een dikke 100.000 klanten
aanhaken wordt het financieel
al interessant voor de Italiaanse
onderneming', die het systeem
tegelijkertijd in heel Europa
operationeel maakt.
In het callcentre in Arese onder
de rook van Milaan zitten straks
800 medewerkers, die 24 uur per
dag 365 dagen per week in touw
zijn en telefoontjes en berichtjes
behandelen. Elke klant krijgt
een gratis internationaal 008-
nummer voor contact met het
callcentre, dat hulp kan bieden
bij een ongeval, bij een tech
nisch probleem of informatie
over het weer, het laatste
nieuws, een te volgen route of
verkeersproblemen. Dat num
mer functioneert trouwens uit
sluitend vanuit de auto.
Ook Mercedes en Volvo hebben
een soortgelijk systeem, maar
die bieden dat alleen aan men
sen aan die hun dure modellen
kopen.
Fiat gaat er prat op de toptech-
niek voor de massa bereikbaar
te maken. Michelin, CNN, Ti
meout (evenementen), Traffic
Master (verkeersinformatie),
OAG (vliegtuigreserveringen en
vluchtinf ormatie) en Europ As
sistance (wegenhulp) zijn enke
le van de partners waarmee Fiat
samenwerkt om Connect van de
grond te krijgen. Het is een
kwestie van (korte) tij d en Inter
net op hetzelfde autoscherm is
werkelijkheid.
Connect zal op allerlei manieren
uitgebreid worden. Zoals met
herinnerings-berichtjes, die
vanuit het callcentre naar de
auto gestuurd kunnen worden.
Over die onderhoudsbeurt, over
het paspoort dat vernieuwd
moet worden of over het vlieg
tuigticket dat besteld is. In een
auto met Connect hoef je je
nooit meer aan je lot overgela
ten te voelen.
Rien van der Steen
De nieuwe CF-truck van DAF.
DAF heeft in Eindhoven de
nieuwe CF-serie in produc
tie genomen. De truck in de
klasse van 18 tot 40 ton en meer
GVW (bruto voertuiggewicht)
wordt vanaf april geleverd. De
lange cabine biedt veel binnen
ruimte en een ruime stoelver-
stellingsmogelijkheid, in de
versie met slaapcabine zijn bre-
dei'e bedden gemonteerd en
warme luchtgeleiding langs de
zijruiten voorkomt de koude
straling van buitenaf. Op het in
strumentarium is voortaan een
centraal display geplaatst met
informatie over motor en voer
tuig, (remdruk, olie- en turbo-
druk en o.a. het functioneren
van het luchtveersysteem). Het
gewicht van de truck is lager ge
worden door gebruik van nieu
we materialen en de onder-
houdsintervallen zijn vergroot
van 50.000 naar 75.000 km, met
sythetische olie zelfs van
100.000 naar 125.000 km.
De CF wordt als 65 voorzien van
de 5.9 liter Paccar-motor met
vermogens van 185 tot 250 pk,
de 9.2 liter DAF-motor met 250
tot 360 pk (CF75) of 12.6 liter
DAF-krachtbron met 340 tot
428 pk (CF85). Allemaal zesci
linder lijnmotoren met turbo en
tussenkoeler. De CF wordt gele
verd met een dagcabine, slaap
cabine of SpaceCab met ver
hoogd dak.
De productie begint met 4x2-
varianten als bakwagen of trek
ker. In de loop van het jaar ko
men de meerassers 6x2 en 8x2
en in 2002 de 6x4 en 8x4.
Met 25 voertuigen uit een voor
serie zijn de afgelopen maanden
meer dan een miljoen testkilo
meters gereden.
Toyota heeft er zijn gouden jubileum met de terreinwagens net
opzitten en dus kon Nissan niet achterblijven. Ook Nissan, te
genwoordig gecontroleerd door Renault, brengt speciale uitvoerin
gen van de 4wd-modellen Patrol, Pathfinder, Terrano II en Pickup.
Nissans vierwielaangedreven historie begon in 1951, toen het merk
nog Datsun heette. In opdracht van het Japanse leger werd de eerste
Patrol gebouwd. Met 3,7 zescilinder 85 pk sterke benzinemotor. Van
die Patrol staat inmiddels de vijfde generatie op de weg.
Mercedes heeft vorig jaar bijna 107.000 auto's van de M-klasse
gebouwd in het Amerikaanse Tuscaloosa en het Oostenrijkse
Graz, een groei van 17%. In de VS verkoopt de auto steeds beter en
in de fabriek ginds wordt de productiecapaciteit eind volgend jaar
clan ook verdubbeld. De M-klasse wordt sinds 1997 in de VS ge
bouwd en de Amerikaanse markt is het grootste afzetgebied voor de
auto. Sinds vorig jaar wordt de auto ook bij Steyr-Daimler-Puch in
Oostenrijk gemaakt.
Op het circuit van Assen wordt zondag 22 april het zesde Duitse
autosport-festival gehouden. Automerken als BMW, Opel,
Ford, Porsche, Audi, VW en Mercedes zijn er volop aanwezig, want
de rijders ervan kijken graag naar elkaar, nemen deel aan sprints en
slaloms, rijden met een coureur mee over het circuit en pronken in
het concours d'elegance.
Het circuit is open van 10 tot 18 uur en de entree kost 25 gulden.
Zondag 6 mei is er op dezelfde uren en op dezelfde plek een spekta
kel met auto's, trucks en motoren uit de VS. Ook op die American
Sunday bedraagt de entree 25 gulden.
In het Oostenrijkse Graz viert Chrysler de productie van de negen
miljoenste Voyager. De eerste Voyager verscheen in de VS in 1983
en hij werd in Europa voor het eerst verkocht in 1987In de Oosten-
rij kse fabriek worden nu sinds tien j aar Voy agex'S gebouwdDit j aar
worden er 44.000 gemaakt. In juli begint op dezelfde plek ook de
productie van de Chrysler PT Cruiser, waarvan er dit jaar nog
18.000 in elkaar gezet worden.
Hyundai wordt dit jaar voor het 20ste jaar in Nederland geïm
porteerd. In-1981 werden er 2.000 stuks naar Nedexiand ge
haald In 19 91 wax-en het er 60 0 0 en vorig j aar 2 00 0 0Het Koreaan
se merk begon hier met één model (cle Pony), nu staan er 15 modellen
in de showroom. Dit jaar alleen al komt Hyundai met een midi-mpv,
een nieuwe grote coupé en een grote tereinauto. Het merk, dat sinds
kort banden heeft met Daimlei'Chrysler, lijfde vorig jaar Kia in. -
De oprichter van Hyundai Motor Company in Zuid-Kox-ea is
dood. De 85-jarige Chung Ju-Yung legde tijdens de Koreaanse
Oorlog in de beginjaren vijftig van de vorige eeuw de basis van het
concern dat o.a. schepen bouwt. Hij wei'd een van de belangi'ijkste
industriële leiders van Zuid-Korea. Zijn oudste zoon is momenteel
voorzitter van de autotak die zich van van de grote onderneming
losgeweekt heeft tijdens de crisis van enkele jaren geleden.
De hybride, zo'n multifunc
tionele fiets, is populairder
dan ooit. Het aanbod is toegeno
men van 553 vorig jaar tot ruim
600 stuks nu. Dat overzicht
staat in de jaarlijkse bijlage Hy
bride Koopgids van FietsActief
Velgen en banden zijn lekker
stevig, maar weer niet zo dik als
een echte mountainbike. Het
frame is een stuk forser dan een
stads- of een racefiets. Er zijn
vrij kale hybrides te koop, maar
ook modellen compleet met
spatborden, bagagedrager, ver
lichting, pomp, kettingkast of
zelfs vering. De hybride is ge
schikt voor woon-werkverkeer,
natuurritten en avontuurlijke
tochten in binnen- en buiten
land. De koopgids biedt tabel
len van de meer dan 600
modellen, waarin de px'ijs staat
vermeld, kleur, maten en mate
riaal van het frame, gewicht,
aantal versnellingen, sooxt
schakeling en remmen.
Daarnaast geeft de gids infor
matieve artikelen over dit type
fiets en een verklaring van tech
nische termen. Een serie inter
views met berijders maakt dui
delijk dat ook de fietsei's zelf in
te delen zijn in soorten.
Theo van der Kaaij
De 'Hybride Koopgids' in het
tijdschrift FietsActief nr. 1 (uit
geverij Veldhuis) kost 7,50 gul
den.