PZC
Van een sextafel tot
designvaasvernietiger
Inspiratie opdoen tussen de bollen
41
Wandkleed
Karei Appel
Looitechniek
maakt leder
waterdicht
Natuurlijk
tuinieren
zaterdag 31 maart 2001
Christe Veelenturf heet
het ontwerpbureau, dat
Diesel, Marlies Dekkers en
galerie Vivid al heeft be
diend met bijzondere plan
nen. Dienand Christe, ooit
één van de oprichters van het
eigenzinnige ontwerpers
kwartet WAAC's, en Rob
Veelenturf maken het liefst
dingen die niemand ver
wacht: „Niette makkelijk,
niet te comfortabel."
De één woont en werkt in
Rotterdam, de ander in
Arnhem. Samen vormen ze het
bureau Christe Veelenturf,
dat sinds vorig jaar de wereld
bedient met opvallende ideeën.
Dienand Christe, ooit een van de
vier oprichters van het eigen
zinnige Rotterdamse ontwer
perskwartet WAAC's, heeft een
ruimte betrokken in het 25Kv-
gebouw aan cle Lloydstraat, het
'audiovisuele' gebouw waar ve
le creatieve ondernemingen
huizen. Een paar keer per week
is er contact met collega Rob
Veelenturf, die vanuit Arnhem
zijn aandeel levert aan de werk
zaamheden.
Christe (1964) en Veelenturf
(1968) leerden elkaar kennen in
Italië. Op de trap in het hoofd
kantoor van Diesel, om precies
te zijn. Hoewel beiden het idee
hadden dat ze zelf zouden wor
den aangenomen, konden zowel
Christe als Veelenturf direct aan
de slag bij het destijds zeer tren
dy kledingmerk. Ze bleven er
twee jaar. Een reorganisatie
binnen Diesel twee jaar geleden
maakte een einde aan de mede
werking van de Nederlanders
.bij het bedrijf. „Het was een
fantastische tijd, maar je weet
dat het eik moment afgelopen
kan zijn. Wat we hebben geleerd
in die twee jaar is dat er ontwer
pers zijn en dat er politici zijn.
Het tweede is een ander verhaal,
waarbij het er om gaat dingen
voor elkaar te krijgen. Goeie
ontwerpen kunnen gewoon
sneuvelen als je de dingen niet
goed organiseert."
Christe: „Kijk, mode lijkt op
pervlakkig. Het is een snelle we
reld, waar een vakgroep als ar
chitecten bijvoorbeeld die een
veel langzamere weg bewande
len in hun werk, vaak met enig
dédain op neerkijken. Dat ge
voel heb ik niet. Het zijn gewoon
twee verschillende creatieve
richtingen."
Ontwerpen
Dienand Christe studeerde aan
de kunstacademie in Rotter
dam. Na één jaar beeldhouwen
kwam hij tot de conclusie dat de
opleiding weliswaar leuk was,
maar dat er over beeldhouwen
op zich niet veel valt te leren.
„Beeldhouwen, dat moet je ge
woon doen," legt hij uit. Christe
maakte daarop de overstap naar
het ontwerpen. Iets dat hij vol
gens eigen zeggen toch altijd al
had willen doen en studeerde in
1989 af aan de academie.
Niet lang daarna werd hij een
van de vier oprichters van het
Rotterdamse WAAC's. Een bij
zonder ontwerperskwartet,
naast Christe bestaande uit
Marcel Wanders, Joost van Alf-
en en Joost Alferink. WAAC's
bestookte de wereld met opval
lende zaken als 'patatvervan
gers', 'tulips' en een urnenmuur
voor een grafsteenproducent. In
de afgelopen jaren zijn de heren
ieder hun eigen weg gegaan.
Voor Christe naar Italië vertrok,
werkte hij voor bedrijven als
Swatch en de PTT.
Collega Rob Veelenturf studeer
de 3D-design aan de academie
in Arnhem en rondde de oplei-
De sextafel van Dienand Christe.
ding' af in '93. „Ik wilde altijd al
ontwerper worden," legt hij uit.
„Maar ik heb eerst nog land
schapsarchitectuur gedaan in
Wageningen. Daarna ben ik
naar Arnhem gegaan. Als kind
knutselde ik atijd in de werk
plaats van mijn vader, die aan
nemer is. En nog steeds is die
werkplaats mijn grote inspira
tor." Na de academie ging Veel
enturf aan de slag als zelfstan
dig vormgever, die zich vooral
toelegde op het maken van meu
bilair.
Met de kennis en wetenschap
die ze beiden in Italië hebben
opgedaan, besloten Dienand
Christe en Rob Veelenturf vorig
jaar hun eigen ontwerpbureau
te beginnen. Veel opdrachten
komen binnen via het gerenom
meerde Studio Dumbar Rotter
dam. Op dit moment wordt hard
gewerkt aan het voltooien van
een ontwerp in Apeldoorn.
Christe Veelenturf hebben
een inrichting ontworpen voor
een kantoorpand aldaar. „We
hebben een bureau gemaakt.
Best bijzonder met het oog op de
arbo-wetgeving in ons land,"
zeggen ze. „Je hebt met zoveel
eisen rekening te houden. Ver
der een volledig groene werkka
mer en een apart stiltehok in
knaloranje met daarin vier
werkruimten voor mensen die
zich even willen afzonderen."
De vergaderruimte die los in de
ruimte staat is herkenbaar aan
zijn materiaal: golfplaat! Een
deel van het interieur is uitge
voerd in lekker expressieve
kleuren. „Voor ons is dit een hele
spannende opdracht. We leve
ren hiermee een soort creatief
visitekaartje af."
Twee jaar geleden exposeerden
Christe en Veelenturf samen op
de tentoonstelling 'Lukraak' in
de Rotterdamse vormgevings-
galerie Vivid, die werd geken
merkt door een flinke dosis hu
mor. Met name de 'sex tafel', de
'lui vaas' en de 'kut lamp', alle
drie ontsproten aan het brein
van Dienand Christe, en de de
signvaasvernietiger trokken de
nodige aandacht.
Hoewel nog niet zo lang bezig,
merken de twee ontwerpers nu
al dat het qua werkzaamheden
aardig drukt begint te worden.
„We weten dat als we serieus be
zig zijn, we niet met z'n tweeën
kunnen blijven. Dat is een te
smalle basis om grote opdrach
ten aan te kunnen. Maar het
probleem is dat we graag de din
gen blijven doen die we leuk
vinden. En dat is niet een orga
nisatie bestieren. We willen ver
schillende dingen blijven doen.
Misschien zijn we wel een beetje
te naïef."
Veelenturf, die ook nog als do
cent verbonden is aan de acade
mie in Arnhem: „Bovendien kan
ik gewoon niets uit handen ge
ven. Ik ben een perfectionist.
Daarom moet alles altijd even
door mijn handen gaan, anders
kan het niet goed zijn."
Christe: „Ik ben altijd heel erg
geïnteresseerd in het waarom
van de dingen. Waarom is dit zo
of dat? Waarom zijn de dingen
zoals ze zijn? Klinkt wel erg
zwaar hè, maar het komt er ge
woon op neer dat ik niet zo snel
zomaar wat aanneem. Ik ben ge
woon eigenwijs."
Een eigenschap die ook in zijn
werk doorklinkt. „Wat veel ont
werpers doen is de dingen
smaakvol maken. Jan des Bou-
vrie kan dat heel goed, maar die
heb je in allerlei maten en vor
men. Mij lijkt het niets. Ik doe
liever iets wat je niet verwacht.
Expres lelijke dingen neerzet
ten bijvoorbeeld. Niet te com
fortabel, niet te makkelijk.
Misschien is dat wel mijn gere
formeerde achtergrond: je ver
antwoorden en nadenken over
de dingen die je doet."
Evelien Baks
De meeste bloemen hou
den hun kleuren nog
schuil, maar er valt genoeg te
bekijken in de Keukenhof
dat onlangs is geopend. Het
park in Lisse biedt dit jaar
meer dan alleen de kleuren
pracht van zo'n 7 miljoen
bloembollen. Er zijn allerlei
extra activiteiten en
's avonds is het park verlicht.
Ze pronken op posters die
voor een rijksdaalder te
koop zijn. Ze bloeien op an
sichtkaarten voor een gulden.
En je ziet ze fel gekleurd op puz
zels voor vijftien gulden. In de
voll e souvenirwinkel van de
Keukenhof in Lisse staan aller
lei bloemen op deze koude dag
in maart volop in bloei.
Van die kleurenpracht is niet
veel te zien als je over de wan
delpaden van het park loopt.
„Nederlanders wachten nog een
paar weken met hun komst. Het
zijn over het algemeen Ameri
kanen en Japanners die er nu al
zijn. Die zijn bezig met een reis
door Europa en willen dit ge
woon niet missen", zegt Henk
Koster, directeur vormgeving
van cle Keukenhof.
De narcis Ambergate, de hya
cinth King of the Blues en de hy
acinth American Dream staan
er voorlopig nog groen bij. Een
groot deel van de zeven miljoen
bollen op het 32 hectare grote
park bekent nog geen kleur. Het
zijn vooral krokussen die de
groene plantsoenen opfleuren.
Wie meer kleur wil zien kan te
recht in een van de ruime pavil
joens.
Daar is bijvoorbeeld een orchi
deeën-expositie. Verder zijn in
de paviljoens hyacinten en tul
pen te zien met kleuren die zij
danken aan warme aandacht. In
het Prins Willem Alexander Pa
viljoen zijn meer dan duizend
soorten tulpen en narcissen te
zien. „We hebben ze als het ware
uit de grond getrokken", zegt
Koster.
Overdekt
Het beïnvloeden van de natuur
heeft zijn grenzen. Maar Koster
benadrukt dat de Keukenhof
steeds meer probeert om een
'jaar-rond-bestemming' te zijn.
Daarom is inmiddels bijna
10.000 vierkante meter in het
park overdekt. Maar ook buiten
kunnen bezoekers voortaan
langer terecht. Want dankzij
verlichting valt de bloemen
pracht van de Keukenhof dit
jaar ook 's avonds te bekijken.
Vanaf 20 april is de Keukenhof
elke vrijdag- en zaterdagavond
tot 23.00 uur geopend. Ruim de
helft van het park is verlicht.
Tijdens de speciale avonden
verzorgen studenten van het
Rotterdam Conservatorium dan
een mini-concert.
„Voor een romantisch effect
hebben we in onze historische
tuin een aantal gaslampen geïn
stalleerd", aldus Koster. Hij ver
wacht dat vooral veel Nederlan
ders zullen komen en niet zo
zeer de buitenlanders. „Ver
moedelijk vinden Nederlanders
het juist extra aantrekkelijk om
's avonds te komen omdat er dan
wat minder buitenlandse toe
risten zijn", aldus Koster.
Volgens hem is het belangrijk
om te blijven denken aan nieu
we activiteiten. „Maar wat we
ook doen, de tulpen blijven na
tuurlijk. Vooral de buitenlan
ders willen gewoon dat klassie
ke beeld zien als ze komen",
aldus Koster.
Mare Brink
De Keukenhof is tot en met 24
mei dagelijks geopend van 8.00
tot 19.30 uur Vanaf 20 april is
het park elke vrijdag- en zater
dagavond tot 23.00 uur ge
opend. Entree (ook uitsluitend
's avonds): 20 gulden (volwasse
nen) 10 gulden (kinderen 4-12
jaar). Geopend: dagelijks van
9.00 tot 18.00 uur. Entree: 15,50
gulden (volwassenen) en 7,75
gulden (kinderen 4-12 jaar).
Meer informatie: 0252-465.564
en internet www.keukenhof.nl
In de paviljoens van de Keukenhof zijn tulpen inmiddels al volop in bloei.
Onlangs is in het Nederlands
Textielmuseum gestart met
de productie van een monumen
taal wandkleed naar ontwerp
van Karei Appel. Vanaf nu kan
het publiek het spectaculaire
tuften van het kleed in het mu
seum bijwonen. In september is
het wandkleed gereed.
Het museum heeft van de Stads
schouwburg Tilburg de op
dracht gekregen voor het ver
vaardigen van het wandkleed,
uit te voeren in de zogenaamde
tufttechniek. Het ontwerp voor
het wandkleed is van de beken
de kunstenaar Karei Appel. Het
ontwerp dateert uit 1956 en is
getiteld 'Two Personages'. Het
wandkleed heeft de maat van 6
x 5 meter.
Het tuften van dit ontwerp
vindt plaats op de tweede ver
dieping van het museum. De
voorbereidingen zijn al vanaf
december 2000 in volle gang. De
garens zijn binnen en geverfd in
de juiste kleuren. De tekeningen
op ware grootte zijn klaar. De
eerste helft is al overgezet op het
tuftdoek, dat op het raam ge
spannen is. Op woensdag 21
maart is gestart met het tuften.
Voor het tweede deel wordt een
nieuw tuftraam vervaardigd,
dat in april zal worden ge
plaatst. Er wordt met drie tuft-
(sters)ers tegelijk aan dit om
vangrijke project gewerkt.
Henk Bissels heeft vanuit zijn
jarenlange ervaring als tapisse
riewever de kleurcombinaties
uitgezocht die in het ontwerp
voorkomen.
Ceciel van der Weide en Guusje
van Erp zijn de andere twee er
varen tuftsters die aan dit pro
ject meewerken. Guusje van
Erp is zelfs speciaal voor dit
project aangetrokken.
Leer kan voortaan voor bijna
honderd procent water
dicht worden gemaakt. Dat
geldt voor lederen kleding en
schoenen, voor handtassen,
meubelbekleding, auto-interi
eur en noem maar op. De tot nu
toe gebruikte methode om leder
waterbestendig te maken, be
staat meestal in het opbrengen
van een waterafstotende laag op
de afgewerkte lederen voorwer
pen of door ze te behandelen
met een siliconenspray.
In het laboratorium van che-
miemultinational BASF is
ontdekt hoe al tijdens het ver
werkingsproces met een water
afstotend scheikundig middel
kan worden geïmpregneerd.
Tijdens het looien of het bewer
ken van het ruwe leer wordt een
waterachtige emulsie op basis
van siliconenmoleculen ge
bruikt die zich aan chroomato
men binden. Deze scheikundige
verbinding dringt in de loop van
het looiproces tot diep in het leer
door en vormt rond alle vezels
een waterbeschermend omhul
sel. In tegenstelling met de hui
dige methoden en met impreg
neersprays die enkel de opper
vlakte, met een waterafstotend
laagje bedekken, maakt de
nieuwe techniek het leer zowel
aan de binnen- en de buitenkant
waterdicht.
Van het aldus behandelde leer
loopt het water in pareltjes af
terwijl het lucht en verdamping
blijft doorlaten. De kleurstof
moleculen in het leer worden
bovendien beter gefixeerd, zo
dat het verkleuren van vochtige
schoenen en handtassen wordt
vermeden.
Steeds meer tuinbezitters
helpen de natuur een hand
je. Ze richten de tuin zodanig in
dat er allerlei dieren een plaats
je kunnen vinden om te schui
len, te eten, te nestelen of zelfs te
overwinteren. Met natuurlijk
tuinieren krijgt bedreigde flora
en fauna een extra kans op over
leven. De landelijke organisatie
voor hobbytuinierder AWN
stimuleert op vele manieren het
natuurlijk tuinieren. Nieuw is
de Vriendenkring natuurlijk
Tuinieren, een ontmoetings
plaats voor iedereen die vindt
dat natuur en tuinieren onaf
scheidelijke vrienden zijn. Op
de website van de AWN staat
meer informatie over de nieuwe
Kring. Op de site staan daar
naast veel wetenswaardigheden
over natuurlijk tuinieren, zoals
de tips van de maand en diverse
publicaties die vooral cle starter
van pas komen.
www.awn.nl
foto's Victor van Breutkelen