PZC Van een sextafel tot designvaasvernietiger Inspiratie opdoen tussen de bollen 41 Wandkleed Karei Appel Looitechniek maakt leder waterdicht Natuurlijk tuinieren zaterdag 31 maart 2001 Christe Veelenturf heet het ontwerpbureau, dat Diesel, Marlies Dekkers en galerie Vivid al heeft be diend met bijzondere plan nen. Dienand Christe, ooit één van de oprichters van het eigenzinnige ontwerpers kwartet WAAC's, en Rob Veelenturf maken het liefst dingen die niemand ver wacht: „Niette makkelijk, niet te comfortabel." De één woont en werkt in Rotterdam, de ander in Arnhem. Samen vormen ze het bureau Christe Veelenturf, dat sinds vorig jaar de wereld bedient met opvallende ideeën. Dienand Christe, ooit een van de vier oprichters van het eigen zinnige Rotterdamse ontwer perskwartet WAAC's, heeft een ruimte betrokken in het 25Kv- gebouw aan cle Lloydstraat, het 'audiovisuele' gebouw waar ve le creatieve ondernemingen huizen. Een paar keer per week is er contact met collega Rob Veelenturf, die vanuit Arnhem zijn aandeel levert aan de werk zaamheden. Christe (1964) en Veelenturf (1968) leerden elkaar kennen in Italië. Op de trap in het hoofd kantoor van Diesel, om precies te zijn. Hoewel beiden het idee hadden dat ze zelf zouden wor den aangenomen, konden zowel Christe als Veelenturf direct aan de slag bij het destijds zeer tren dy kledingmerk. Ze bleven er twee jaar. Een reorganisatie binnen Diesel twee jaar geleden maakte een einde aan de mede werking van de Nederlanders .bij het bedrijf. „Het was een fantastische tijd, maar je weet dat het eik moment afgelopen kan zijn. Wat we hebben geleerd in die twee jaar is dat er ontwer pers zijn en dat er politici zijn. Het tweede is een ander verhaal, waarbij het er om gaat dingen voor elkaar te krijgen. Goeie ontwerpen kunnen gewoon sneuvelen als je de dingen niet goed organiseert." Christe: „Kijk, mode lijkt op pervlakkig. Het is een snelle we reld, waar een vakgroep als ar chitecten bijvoorbeeld die een veel langzamere weg bewande len in hun werk, vaak met enig dédain op neerkijken. Dat ge voel heb ik niet. Het zijn gewoon twee verschillende creatieve richtingen." Ontwerpen Dienand Christe studeerde aan de kunstacademie in Rotter dam. Na één jaar beeldhouwen kwam hij tot de conclusie dat de opleiding weliswaar leuk was, maar dat er over beeldhouwen op zich niet veel valt te leren. „Beeldhouwen, dat moet je ge woon doen," legt hij uit. Christe maakte daarop de overstap naar het ontwerpen. Iets dat hij vol gens eigen zeggen toch altijd al had willen doen en studeerde in 1989 af aan de academie. Niet lang daarna werd hij een van de vier oprichters van het Rotterdamse WAAC's. Een bij zonder ontwerperskwartet, naast Christe bestaande uit Marcel Wanders, Joost van Alf- en en Joost Alferink. WAAC's bestookte de wereld met opval lende zaken als 'patatvervan gers', 'tulips' en een urnenmuur voor een grafsteenproducent. In de afgelopen jaren zijn de heren ieder hun eigen weg gegaan. Voor Christe naar Italië vertrok, werkte hij voor bedrijven als Swatch en de PTT. Collega Rob Veelenturf studeer de 3D-design aan de academie in Arnhem en rondde de oplei- De sextafel van Dienand Christe. ding' af in '93. „Ik wilde altijd al ontwerper worden," legt hij uit. „Maar ik heb eerst nog land schapsarchitectuur gedaan in Wageningen. Daarna ben ik naar Arnhem gegaan. Als kind knutselde ik atijd in de werk plaats van mijn vader, die aan nemer is. En nog steeds is die werkplaats mijn grote inspira tor." Na de academie ging Veel enturf aan de slag als zelfstan dig vormgever, die zich vooral toelegde op het maken van meu bilair. Met de kennis en wetenschap die ze beiden in Italië hebben opgedaan, besloten Dienand Christe en Rob Veelenturf vorig jaar hun eigen ontwerpbureau te beginnen. Veel opdrachten komen binnen via het gerenom meerde Studio Dumbar Rotter dam. Op dit moment wordt hard gewerkt aan het voltooien van een ontwerp in Apeldoorn. Christe Veelenturf hebben een inrichting ontworpen voor een kantoorpand aldaar. „We hebben een bureau gemaakt. Best bijzonder met het oog op de arbo-wetgeving in ons land," zeggen ze. „Je hebt met zoveel eisen rekening te houden. Ver der een volledig groene werkka mer en een apart stiltehok in knaloranje met daarin vier werkruimten voor mensen die zich even willen afzonderen." De vergaderruimte die los in de ruimte staat is herkenbaar aan zijn materiaal: golfplaat! Een deel van het interieur is uitge voerd in lekker expressieve kleuren. „Voor ons is dit een hele spannende opdracht. We leve ren hiermee een soort creatief visitekaartje af." Twee jaar geleden exposeerden Christe en Veelenturf samen op de tentoonstelling 'Lukraak' in de Rotterdamse vormgevings- galerie Vivid, die werd geken merkt door een flinke dosis hu mor. Met name de 'sex tafel', de 'lui vaas' en de 'kut lamp', alle drie ontsproten aan het brein van Dienand Christe, en de de signvaasvernietiger trokken de nodige aandacht. Hoewel nog niet zo lang bezig, merken de twee ontwerpers nu al dat het qua werkzaamheden aardig drukt begint te worden. „We weten dat als we serieus be zig zijn, we niet met z'n tweeën kunnen blijven. Dat is een te smalle basis om grote opdrach ten aan te kunnen. Maar het probleem is dat we graag de din gen blijven doen die we leuk vinden. En dat is niet een orga nisatie bestieren. We willen ver schillende dingen blijven doen. Misschien zijn we wel een beetje te naïef." Veelenturf, die ook nog als do cent verbonden is aan de acade mie in Arnhem: „Bovendien kan ik gewoon niets uit handen ge ven. Ik ben een perfectionist. Daarom moet alles altijd even door mijn handen gaan, anders kan het niet goed zijn." Christe: „Ik ben altijd heel erg geïnteresseerd in het waarom van de dingen. Waarom is dit zo of dat? Waarom zijn de dingen zoals ze zijn? Klinkt wel erg zwaar hè, maar het komt er ge woon op neer dat ik niet zo snel zomaar wat aanneem. Ik ben ge woon eigenwijs." Een eigenschap die ook in zijn werk doorklinkt. „Wat veel ont werpers doen is de dingen smaakvol maken. Jan des Bou- vrie kan dat heel goed, maar die heb je in allerlei maten en vor men. Mij lijkt het niets. Ik doe liever iets wat je niet verwacht. Expres lelijke dingen neerzet ten bijvoorbeeld. Niet te com fortabel, niet te makkelijk. Misschien is dat wel mijn gere formeerde achtergrond: je ver antwoorden en nadenken over de dingen die je doet." Evelien Baks De meeste bloemen hou den hun kleuren nog schuil, maar er valt genoeg te bekijken in de Keukenhof dat onlangs is geopend. Het park in Lisse biedt dit jaar meer dan alleen de kleuren pracht van zo'n 7 miljoen bloembollen. Er zijn allerlei extra activiteiten en 's avonds is het park verlicht. Ze pronken op posters die voor een rijksdaalder te koop zijn. Ze bloeien op an sichtkaarten voor een gulden. En je ziet ze fel gekleurd op puz zels voor vijftien gulden. In de voll e souvenirwinkel van de Keukenhof in Lisse staan aller lei bloemen op deze koude dag in maart volop in bloei. Van die kleurenpracht is niet veel te zien als je over de wan delpaden van het park loopt. „Nederlanders wachten nog een paar weken met hun komst. Het zijn over het algemeen Ameri kanen en Japanners die er nu al zijn. Die zijn bezig met een reis door Europa en willen dit ge woon niet missen", zegt Henk Koster, directeur vormgeving van cle Keukenhof. De narcis Ambergate, de hya cinth King of the Blues en de hy acinth American Dream staan er voorlopig nog groen bij. Een groot deel van de zeven miljoen bollen op het 32 hectare grote park bekent nog geen kleur. Het zijn vooral krokussen die de groene plantsoenen opfleuren. Wie meer kleur wil zien kan te recht in een van de ruime pavil joens. Daar is bijvoorbeeld een orchi deeën-expositie. Verder zijn in de paviljoens hyacinten en tul pen te zien met kleuren die zij danken aan warme aandacht. In het Prins Willem Alexander Pa viljoen zijn meer dan duizend soorten tulpen en narcissen te zien. „We hebben ze als het ware uit de grond getrokken", zegt Koster. Overdekt Het beïnvloeden van de natuur heeft zijn grenzen. Maar Koster benadrukt dat de Keukenhof steeds meer probeert om een 'jaar-rond-bestemming' te zijn. Daarom is inmiddels bijna 10.000 vierkante meter in het park overdekt. Maar ook buiten kunnen bezoekers voortaan langer terecht. Want dankzij verlichting valt de bloemen pracht van de Keukenhof dit jaar ook 's avonds te bekijken. Vanaf 20 april is de Keukenhof elke vrijdag- en zaterdagavond tot 23.00 uur geopend. Ruim de helft van het park is verlicht. Tijdens de speciale avonden verzorgen studenten van het Rotterdam Conservatorium dan een mini-concert. „Voor een romantisch effect hebben we in onze historische tuin een aantal gaslampen geïn stalleerd", aldus Koster. Hij ver wacht dat vooral veel Nederlan ders zullen komen en niet zo zeer de buitenlanders. „Ver moedelijk vinden Nederlanders het juist extra aantrekkelijk om 's avonds te komen omdat er dan wat minder buitenlandse toe risten zijn", aldus Koster. Volgens hem is het belangrijk om te blijven denken aan nieu we activiteiten. „Maar wat we ook doen, de tulpen blijven na tuurlijk. Vooral de buitenlan ders willen gewoon dat klassie ke beeld zien als ze komen", aldus Koster. Mare Brink De Keukenhof is tot en met 24 mei dagelijks geopend van 8.00 tot 19.30 uur Vanaf 20 april is het park elke vrijdag- en zater dagavond tot 23.00 uur ge opend. Entree (ook uitsluitend 's avonds): 20 gulden (volwasse nen) 10 gulden (kinderen 4-12 jaar). Geopend: dagelijks van 9.00 tot 18.00 uur. Entree: 15,50 gulden (volwassenen) en 7,75 gulden (kinderen 4-12 jaar). Meer informatie: 0252-465.564 en internet www.keukenhof.nl In de paviljoens van de Keukenhof zijn tulpen inmiddels al volop in bloei. Onlangs is in het Nederlands Textielmuseum gestart met de productie van een monumen taal wandkleed naar ontwerp van Karei Appel. Vanaf nu kan het publiek het spectaculaire tuften van het kleed in het mu seum bijwonen. In september is het wandkleed gereed. Het museum heeft van de Stads schouwburg Tilburg de op dracht gekregen voor het ver vaardigen van het wandkleed, uit te voeren in de zogenaamde tufttechniek. Het ontwerp voor het wandkleed is van de beken de kunstenaar Karei Appel. Het ontwerp dateert uit 1956 en is getiteld 'Two Personages'. Het wandkleed heeft de maat van 6 x 5 meter. Het tuften van dit ontwerp vindt plaats op de tweede ver dieping van het museum. De voorbereidingen zijn al vanaf december 2000 in volle gang. De garens zijn binnen en geverfd in de juiste kleuren. De tekeningen op ware grootte zijn klaar. De eerste helft is al overgezet op het tuftdoek, dat op het raam ge spannen is. Op woensdag 21 maart is gestart met het tuften. Voor het tweede deel wordt een nieuw tuftraam vervaardigd, dat in april zal worden ge plaatst. Er wordt met drie tuft- (sters)ers tegelijk aan dit om vangrijke project gewerkt. Henk Bissels heeft vanuit zijn jarenlange ervaring als tapisse riewever de kleurcombinaties uitgezocht die in het ontwerp voorkomen. Ceciel van der Weide en Guusje van Erp zijn de andere twee er varen tuftsters die aan dit pro ject meewerken. Guusje van Erp is zelfs speciaal voor dit project aangetrokken. Leer kan voortaan voor bijna honderd procent water dicht worden gemaakt. Dat geldt voor lederen kleding en schoenen, voor handtassen, meubelbekleding, auto-interi eur en noem maar op. De tot nu toe gebruikte methode om leder waterbestendig te maken, be staat meestal in het opbrengen van een waterafstotende laag op de afgewerkte lederen voorwer pen of door ze te behandelen met een siliconenspray. In het laboratorium van che- miemultinational BASF is ontdekt hoe al tijdens het ver werkingsproces met een water afstotend scheikundig middel kan worden geïmpregneerd. Tijdens het looien of het bewer ken van het ruwe leer wordt een waterachtige emulsie op basis van siliconenmoleculen ge bruikt die zich aan chroomato men binden. Deze scheikundige verbinding dringt in de loop van het looiproces tot diep in het leer door en vormt rond alle vezels een waterbeschermend omhul sel. In tegenstelling met de hui dige methoden en met impreg neersprays die enkel de opper vlakte, met een waterafstotend laagje bedekken, maakt de nieuwe techniek het leer zowel aan de binnen- en de buitenkant waterdicht. Van het aldus behandelde leer loopt het water in pareltjes af terwijl het lucht en verdamping blijft doorlaten. De kleurstof moleculen in het leer worden bovendien beter gefixeerd, zo dat het verkleuren van vochtige schoenen en handtassen wordt vermeden. Steeds meer tuinbezitters helpen de natuur een hand je. Ze richten de tuin zodanig in dat er allerlei dieren een plaats je kunnen vinden om te schui len, te eten, te nestelen of zelfs te overwinteren. Met natuurlijk tuinieren krijgt bedreigde flora en fauna een extra kans op over leven. De landelijke organisatie voor hobbytuinierder AWN stimuleert op vele manieren het natuurlijk tuinieren. Nieuw is de Vriendenkring natuurlijk Tuinieren, een ontmoetings plaats voor iedereen die vindt dat natuur en tuinieren onaf scheidelijke vrienden zijn. Op de website van de AWN staat meer informatie over de nieuwe Kring. Op de site staan daar naast veel wetenswaardigheden over natuurlijk tuinieren, zoals de tips van de maand en diverse publicaties die vooral cle starter van pas komen. www.awn.nl foto's Victor van Breutkelen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 41