Heilig vuur wordt nu beter verdeeld Barokcomponist Benedictus Buns afgestoft PZC Improvisatie, eigentijdse muziek en theater in één Poëzie in de ziel Joke de Kruijf speelt titelrol musical Grace Brabants eigen wijs centraal in Boxmeer 33 donderdag 29 maart 2001 r was een burn-out nodig om haar ;:;'5 weer op het juiste pad te krijgen. Joke de Kruijf is niet langer van plan avond aan avond zware musical- rollen te spelen. „Het heilige vuur is er nog steeds, maar dat wordt nu beter verdeeld. Musical is mijn grote passie, maarniet meer alles", zegt ze. Komend najaar speelt ze de titelrol in Grace, een voorstelling gebaseerd op het leven van prinses Gracia van Monaco. Voor vier tot vijf avonden per week. Ze is gevraagd voor de rol, vertelt ze. „Andere mensen hadden 'nee' gezegd tegen die rol. Dat deert me niet. Ik weet ookniet wie die anderen zijn ge weest. Dat ze mij hebben ge vraagd, geeft een fijn gevoel. Daaruit spreekt vertrouwen van de producent in mijn kwalitei ten. Als dat vertrouwen er is, stap je heel anders in zo'n pro ductie." „Ik vind het vervelend dat men sen die hun kwaliteiten hebben bewezen, steeds weer opnieuw auditie moeten doen. Bij The phantom of the opera had ik in dertijd nare ervaringen. Ik was afgewezen en dat kwetste mij. Tijdens de auditie was ik onze ker en nerveus, terwijl ik op dat moment de rol van Christine in Wenen speelde. Het artistieke team keek daar niet doorheen. Uiteindelijk kreeg ik die rol als nog. Maar de manier waarop dat ging, betekende een slechte start. Je begint gewoon anders aan een voorstelling wanneer de producent en de regisseur zeg gen: we willen jou hebben." Verdriet Bij The phantom werd ook de basis gelegd voor haar latere burn-out, zo beseft ze nu. „On danks de dood van mijn vader ben ik gewoon door blijven spe len. Ik heb geen tijd genomen om me te bedenken wat zijn dood met me deed. Ik was con stant bezig met het verdriet weg te stoppen en weg te slikken. Terwijl ik van binnen eigenlijk heel hard moest huilen, speelde ik elke avond gewoon door. Maar dat houdt natuurlijk een keer op." „Je mag niet voorbij lopen aan je verdriet. Dat gebeurt toch veel in ons vak. Je denkt al snel i dat je goed omgaat met je ver- driet. Totdat je lichaam aan- geeft dat dat niet zo is. Ik ben daardoor anders tegen mijn werk aan gaan kijken. Realisti scher. Mijn werk gaat niet meer j voor alles. Ik moet een goede ba lans in mijn leven hebben. Ik kan mijn vak niet goed uitoefe nen als ik niet gelukkig ben." Het duurde een paar jaar voor dat Joke de Kruijf zo ver was. Na The phantom volgden diver se grote rollen.,Ik liep met oog kleppen op, wist niet wat er ver der nog in de wereld gebeurde. Daar had ik ook geen interesse in; ik was alleen met mezelf be zig. Ik zat elke avond met mijn kont in het theater; zag geen vrienden meer. Relaties liepen er ook op stuk. "De druk werd te groot. „Pas toen ik met Frits Lambrechts, Berdien Stenberg en Robert Paul een reeks voor stellingen deed voor de Zonne bloem ging er een wereld voor me open. We speelden overdag en voor een heel andere doel groep. Bij de Zonnebloem zag ik zoveel ellende, pijn en eenzaam heid. Daar werd mijn vertrou wen in de medemens en in me zelf hersteld. Ik kwam weer op verjaardagen van vrienden, ging eens naar de film en op be zoek bij mijn moeder. Voor mij was duidelijk dat ik niet meer elke avond op toneel wilde staan. En het gekke is dat daar voor bij producenten begrip be staat. Iemand als Joop van den Ende is ook op het punt beland dat hij beseft dat alles zo snel gaat. Dat het waardevol is om tijd door te brengen met familie en vrienden." Dolle stier „Ik speel nu drie, vier avonden in de week in Little shop of hor rors. Dat was geen enkel pro bleem voor producent Albert Verlinde. En ook in Grace sta ik straks niet avond aan avond op toneel. Als je jong bent, ga je als een dolle stier door. Veel spelen is dan je doel. Maar op een be paald moment kom je er achter dat er meer uit het leven te halen is. Bepaalde rollen zijn daar door wel aan mij voorbijgegaan. Zonnebloem kon gaan doen. Ik ben wel moedig, maar altijd met een achterdeurtje." Bij Grace stelde ze duidelijk voorwaarden. „Ik heb ja gezegd tegen iets waarvan ik nog niet weet wat het wordt. Als het script me straks niet bevalt, hebben we een probleem. Daar Grease bijvoorbeeld. Dat heb ik niet gedaan omdat het te zwaar zou worden. De producent wil- de mij elke avond in die voor stelling hebben. Ik dacht: ik ga kapot als ik dat doe. Wat mee speelde bij mijn besluit, was dat ik al wist dat ik die show met de moeten we dan samen een op lossing voor zoeken. Bijvoor beeld iemand er bijhalen om het script goed te krijgen. Dat staat letterlijk zo zwart op wit." „Grace Kelly is een interessante en omstreden vrouw. Er wordt beweerd dat ze niet zo braaf was als ze leek. Ze was zeker niet ge trouwd met een van de mooiste mannen van de wereld; ik geloof dat dat hele prinsessen-verhaal haar aangetrokken heeft. Er kleven veel duistere kanten aan die vrouw. Ik denk dat ze hele maal niet gelukkig is geworden als prinses; dat ze een heel eigen leven is gaan leiden naast haar man Rainier." „Types als Grace Kelly neerzet ten, vind ik leuk om te doen. Omdat je dan ook de extreme kanten van je eigen karakter kunt laten zien. Ik doe dat te weinig; ik word meestal ge vraagd voor rollen die dicht bij mezelf liggen. Maar elke musi cal waarin ik speelde, is heel goed voor mijn ziel geweest. Dat effect zie je pas achteraf. De kansen die ik kreeg, heb ik aan gepakt en hebben uiteindelijk heel positief uitgepakt voor mijn persoonlijke ontwikke- ling." Martin Hermens) 'Grace' gaat 8 oktober in première in Amsterdam. Een band die geïmproviseer de muziek speelt (Palinckx), een ensemble dat zich speciali seert in eigentijdse muziek (As- ko) en een theatergezelschap (Drie Ons). Die verwacht je niet direct samen op één podium. Toch vonden ze elkaar in de multi-media productie 'Henry, de driepersoonsman' over een man met een drievoudige per soonlijkheid. „Het lijkt wel een Van der Ploeg-actie", geeft componist- /gitarist Jacques Palinckx toe. „Maar dat is het absoluut niet. Ik zie niets in een van hoger hand afgedwongen mengvorm van hogere en lagere cultuur. Ik wil geen popliedjes schrijven met strijkersbegeleiding. De partijen van de Asko-musici vormen een contrapunt bij de muziek van de Palinckx-band." „Ik denk dat Jacques er heel goed in geslaagd is om alle ver schillende elementen samen te laten vloeien", mengt tekst schrijver en Palinckx-zanger Han Buhrs zich in het gesprek. „Toen ik gisteren bij de repetitie de hoornist van het Asko het re frein hoorde meezingen, wist ik dat we goed bezig zijn". De figuur 'Henry' waarde al een tijdje rond bij de groep Pa linckx. Vier jaar geleden schreef Jac ques Palinckx als eerbetoon aan de zanger/dichter Henry Rollins een nummer met de titel 'Hen ry's wals'. In die zelfde periode was Han Buhrs toevallig bezig met het bewerken van een aan tal gedichten van John Berry- man over ene Henry. Muziek en tekst bleken bij elkaar te passen en het aantal Henry-nummers breidde zich gestadig uit. „Ze deelden", zeggen Palinckx en Buhrs, „een moeilijk beschrijf bare sfeer". Dat viel ook regisseur René Ja gers van Drie Ons op, toen hij een optreden van de Palinckx- band bezocht. Hij zag mogelijk heden voor een theatrale vorm geving. Er kwamen drie danseressen bij en het Asko Ensemble bleek wel te voelen voor een samenwer king. „Zo is de voorstelling or ganisch gegroeid", vertelt Han Buhrs, „als een soep waaraan je steeds nieuwe ingrediënten toe- Han Buhrs voegt". Twaalf liederen zijn het uiteindelijk geworden, maar ook twaalf homevideo's waarin Henry het gevecht aangaat met zijn twee alter ego's. Minder franje Henry mag dan zoekende zijn, de muziek is dat niet, benadrukt Palinckx. De springerige in houd is gevat in strakke structu ren. Palinckx, van huis uit beel dend kunstenaar, streeft ernaar terug te keren naar de essentie. Hoe minder franjes hoe beter. Dat zijn muzikale opleiding - klassiek gitaar en compositie - beperkt is gebleven tot de mu ziekschool ziet hij daarbij als een voordeel. Palinckx: „Ik kan niet vertrou wen op mijn handigheid, zodat ik niet in de val van de virtuosi teit kan trappen. Veel musici kunnen fantastisch spelen maar hebben weinig te vertellen". Zijn muziek laat zich niet in een hokje plaatsen. Pop-muziek, improvisatie en gecomponeerde muziek vloeien er samen tot een nieuw amalgaam. Palinckx: „Mijn manier van componeren heeft iets surrealistisch. Ik ben gevormd door alles wat ik ge hoord heb, van het geluid van een afzuiginstallatie tot de Beach Boys en Xenakis. Het is mijn taak als componist orde te scheppen in al die klanken". Buhrs: „.Eigenlijk ben je een soort surrealistische politie agent die verschillende ver keersstromen samenvoegt". Winand van de Kamp Palinckx, Asko Ensemble en Drie Ons met 'Henry, de driepersoons man' van Jacques Palinckx. Muzi kale leiding: Martin Fondse. Regie René Jagers. Op 30 en 31 maart, in Korzo Theater Den Haag, 20.30 uur. Herhalingen: 5 en 6 april Tilburg (De Vorst), 8 en 9 april Amsterdam (The ater Frascati), 10 april Enschede (Muziekcentrum), 12 april Utrecht (Huis aan de Werf), 13 april Breda (Chassé Theater). Jacques Palinckx Wie de bariton Bryn Terfel kent zal het niet verbazen dat hij een cd heeft gemaakt met louter muziek van zijn geboor tegrond: Wales. Immers, wie met hem praat heeft het al gauw over dit land van zangers. Terfel laat zich ditmaal dan ook niet horen als de man van de grote operarollen. Hij is hier veeleer een zingend ambassadeur van zijn wereld. Hij pakt meteen uit met het volkslied van Wales: 'Land of my fathers'. De cd eindigt daar ook mee, maar dan in een meer complete versie. Daartussenin brengt hij een reeks van liede ren, de ene keer bijgestaan door een koor en vaak door het orkest van de Welsh Opera. Voor de ge middelde Europeaan is het vol strekt onbekend, werk, maar warm klinkt het allemaal wel. 'Want', zegt hij: 'Wie is geboren in Wales, heeft muziek in zijn bloed en poëzie in de ziel'. De cd is voorzien van een boekje met de teksten van al dat moois, zowel in het Engels als in het Welsh en als het plaatje na dik 70 minuten voorbij is, rest voor al de conclusie dat Wales inder daad een land moet zijn van zangers die houden van hun land. Terfel, volgend seizoen terug bij cd De Nederandse Opera, zingt dit repertoire altijd graag in de hele wereld, meestal als onderdeel van recitals. Komende maand, op 11 april, doet hij een greep uit dit repertoire als hij optreedt in het Amsterdamse Concertge-" bouw. Hans Visser 'We'll keep a welcome', Bryn Terfel DG 463 593-2. Tijd: 74.45. "D elangrijke componisten waren er in de -Dl7e en 18e eeuw niet in Nederland. Daarvóór wel, maar na de bloei van de Ne derlandse muziek in de Renaissance ge beurde er hier niet zo veel meer. Jan Pie- tersz. Sweelinck (overleden in 1621) was ongeveer het laatste creatieve muziektalent in deze strekenZo negatief is de historische situatie vaak afgeschilderd. Iemand die aan dat beeld een eind wil maken is de musico loog en cantor Hans Smout in Bergen op Zoom. Hij is dirigent van het zingende en spelende gezelschap Hortus Musicus Reli- giosus in de Markiezenstad. Al jaren is Hans Smout bezig de naam van de componist Benedictus a Sancto Josepho (geboren als Benedictus Buns, 1642-1716) op de kaart te zetten. En vooral op het pro gramma te zetten. „Buns was een Brabantse barokcomponist die rond 1700 rijke vocale en instrumentale muziek componeerde, van Europees niveau", aldus Hans Smout. Aan staande zaterdag zal hij die muziek in Box meer laten horen, in het kader van de cultu rele manifestatie 'Brabant eigen wijs'. Benedictus Buns was een Nederlands com ponist die een belangrijk oeuvre schreef en dieinzijn eigen tijd beroemd was in Europa. Zijn werk verdient het volgens Hans Smout - en volgens hem niet alleen - om veel vaker te worden uitgevoerd. Helaas is veel werk van deze barokcomponist verloren gegaan. En ook over zijn leven is niet veel bekend. Bekend is dat Benedictus Buns in 1642 werd geboren in het Gelderse Geldern, een stad die nu net over de grens in Duitsland ligt, halverwege Nijmegen en Venlo. In 1657 trad hij op 15-jarige leeftijd in het Karmelieten klooster in zijn geboorteplaats Geldern in. In 1666, ook dat is bekend, werd hij tot priester gewijd. In hetzelfde jaar maakte hij zijn debuut als componist, met een bundel religieuze werken. Hij gaf die bundel kerkmuziek uit bij de ge renommeerde drukker Phalesius in Ant- werpen. Hoewel hij pas 24 jaar oud was had, hij kennelijk al een hoog professionel ni veau bereikt. Hans Smout zegt over deze. bundel: „De eerste compositie die Buns uit gaf is meteen zijn rijkste muziek. Ze is ge schreven voor grote bezetting, koor, orkest en solisten. Het is concertato-muziek, waarin soli en tutti elkaar afwisselen. Het klinkt helemaal Italiaans, in stijl lijkt het op Monteverdi. De rijkdom van die eerste bun del heeft Buns later nooit meer bereikt," In 1672, toen hij 29 jaar oud was, had Buns het tot subprior in het klooster van Boxmeer gebracht, eveneens een Karmieliétenkloos- ter. Het was tevens cle plaats die hij tijdens wat handiger in het gebruik. In het Karme lietenklooster in Boxmeerheeft Benedictus voornamelijk als organist en componist ge werkt, maar hij was ook buiten het klooster werkzaam, bijvoorbeeld als zangleraar van de graven Van den Berg. Hans Smout: „Als componist schreef hij een stuk of twaalf, dertien missen, verder losse motetten en Mariamotetten. Karmelieten hadden een speciale verering voor Maria," Ook op een andere manier werd Benedictus a Sancto Josepho in zijn tijd bekend. „Na 1700 hield hij zich musicologisch bezig met het Gregoriaans. Hij schreef er verschillen- zijn leven niet meer zou verlaten. Boxmeer lag in Brabant, en voor Brabant waren het moeilijke tijden. Het gewest werd geregeerd vanuit Den Haag, vanuit de protestantse Republiek der Verenigde Nederlanden. Boxmeer vormde in Brabant een uitzonde ring, de Vrije Heerlijkheid Boxmeer. Dat was een enclave waar katholieke cultuur was toegestaan en ook inderdaad gedijde. Zangleraar Vanaf het j aar waarin Buns priester werd en als componist debuteerde gebruikte hij zijn kloosternaam Benedictus a Sancto Josep ho. Zijn familienaam Buns heeft hij nooit meer gebruikt, maar voor hedendaagse doeleinden (concerten, cd's) is die naam wel de boeken over, die in Europa bekend wa ren", aldus Hans Smout. In internationale bibliotheken - Londen, Uppsala - zijn instrumentale composities van Benedictus Buns teruggevonden. „Naast kerkelijke koorwerken schreef hij instrumentale triosonates", legt Hans Smout uit. „Dertien van die triosonates zijn uitgegeven onder de titel Orpheus Elianus, opus 8(1699). Dat is rijpe barokmuziek, heel virtuoos, niet eenvoudig om te spelen." Het Ensemble Séverin zal een aantal van deze triosonates zaterdag tijdens de speciale dag in Boxmeer vertolken. Benedictus a Sancto Josepho heeft een groot oeuvre geschreven, vermoedt Hans Smout. „Dat moest haast wel. Maar er is veel van zijn werk kwijt. Het was vroeger gewoonte om in de kerk werk op te ruimen als er nieuwe muziek binnenkwam. Alles werd voor eenmalig gebruik gecompo neerd." Op 6 december 1716 overleed Benedictus a Sancto Josepho, en hij werd in het klooster in Boxmeer begraven. Er hangt daar bij zijn graf nog altijd een schilderij, met als onder schrift: 'Ziehier de vermaarde Benedictus." Verrassend De Bergse musicus Hans Smout heeft al eer der pogingen gedaan om de naam Benedic tus Buns uit de vergetelheid te halen. In 1987, bij de feestelijkheden ter gelegenheid van het 700-jarig bestaan van Bergen op Zoom, voerde de Hortus Musicus Religiosus muziek van Buns uit. „Dit jaar bestaat onze Gertrudisparochie 350 jaar. Dat is een van de redenen om dit jaar Buns weer eens op het repertoire te nemen. Muziek die we dus ook zaterdag in Boxmeer zullen zingen. We hebben werk gekozen uit die eerste bundel van 1666: zeer onhollandse muziek, van hoog niveau, heel verrassend. Het is onbe grijpelijk dat er tot twintig j aar geleden nie mand naar die muziek heeft getaald. Men nam altijd aan dat er in de 17e en de 18e eeuw in Nederland geen componisten van betekenis zijn geweest." Hans Rooseboom Op zaterdag 31 maart vindt op verschillende lo caties in Boxmeer de afsluiting plaats van de cul turele manifestatie 'Eigen ivijs in Brabant'. Van 10.30-12.00 uur zingt de Hortus Musicus Religio sus uit Bergen op Zoom onder leiding van Hans Smout religieuze werken van Josephus Buns in de Petrusbasiliek. Aansluitend improviseert orga nist Ad van Sleuwen op thema's van Buns. In de Kapel van het Kasteel Boxmeer zingen en spelen van 14.30-15.30 uur de Schola Cantorum uit Tilburg o.l.v. Rebecca Stewart en het instru mentaal Ensemble Séverin. Tijdens dit concert wordt vocale religieuze en wereldlijke instru mentale muziek van Buns ten gehore gebracht. De Brabantse componist Benedictus Buns (1642-1716) was volgens musicoloog Hans Smout een fi guurvan Europees formaat. foto Rob Keeris Joke de Kruijf: „Ik kan mijn vak niet goed uitoefenen als ik niet gelukkig ben.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 33