Risico ammoniakschepen te groot
Scheldevissers moeten vuist maken
11
mogelijk nog
twee jaar dicht
Leerlingen leren gevaar van vrachtauto Zeeuws Museum
Gedeputeerde eist strengere regels voor transport over Westerschelde
Vermiste jongen
loopt 's nachts
40 km naar huis
D66 wil PSD'ers jaar
langer in dienst houden
zeeuwse almanak
Melk
MORGEN GEOPEND VAN 13.30-17.00 UUR
www.vakantieinnederland.nl
Werkgevers
VNO/NCW
voor aanleg
tunnel Sluiskil
BRISTOL
ZEEUWS-VLAANDEREN
zaterdag 24 maart 2001
Deleerlingen nemen een kijkje in de cabine. foto Charles Strijd
door Edy de Witte
GRAAUW - Met het behalen
van een Veilig-op-wegdiploma
hebben 21 leerlingen uit de
hoogste groepen van basis
school St. Joseph uit Graauw
vrijdagmiddag bewezen dat ze
veilig kunnen omgaan met
vrachtauto's op de weg.
Na wat theorie, een videofilm en
een rondleiding in en om een
vrachtwagen kregen de scholie
ren als toets een lesvel met vra
gen. De Graauwse basisschool
was een van de winnaars van de
verkeers wedstrijd Veilig op
weg. Medewerker Paul Smelt
van de vakopleiding Transport
Logistiek Nederland bezoekt
jaarlijks de winnende basis
scholen met een truck met op
legger. In Graauw werd hij bij de
uitleg geassisteerd door trans
portondernemer Max Geerlings
uit Sas van Gent. De kinderen
kregen op een speelse manier te
horen waar zij zoal op moeten
letten als ze in het verkeer ge
confronteerd worden met een
vrachtwagen. Bij het praktisch
gedeelte in en rond de vracht
wagen op het parkeerterrein bij
de school, werd de Graauwse
jeugd met de neus op de feiten
gedrukt. De kinderen konden
daar zelf zien welke gevaren er
schuilen. De cabine met lucht
geveerde stoel, het dashboard
met de nieuwste snufjes en de
oplegger waren maar bijzaak.
De leerlingen zagen al vlug in
dat het niet verstandig is om
vlak voor of achter een vracht
auto langs te lopen. Als een
vrachtwagen een bocht neemt,
moeten fietsers goed rechts en
ruim achter de vrachtwagen
blijven, legden de gastdocenten
uit. Als vuistregel om gezien te
worden geldt: 'Als jij de chauf
feur ziet, dan ziet hij jou ook'.
Morgens had de vrachtwagen
van Transport en Logistiek Ne
derland de Warandeschool in
Axel bezocht.
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Het Zeeuws
Museum blijft mogelijk nog tot
april 2003 gesloten. Het dage
lijks provinciebestuur houdt er
rekening mee dat het museum
de deuren niet opent voordat de
huidige zittingsperiode van
Provinciale Staten, in april over
twee jaar, voorbij is.
Oorzaak van de vertraging is
een nieuw voorstel van het da
gelijks provinciebestuur aan de
Staten om niet volgende maand
met de voorjaarsnota 2001 - vol
gende maand - de toekomst van
het museum uit te stippelen,
maar tijdens de voorjaarsconfe
rentie op 26 juni. Dat houdt in
dat de Staten op zijn vroegst in
september kunnen beslissen
welke koers wordt gevaren.
Het adviesbureau Twynstra
Gudde werkt aan een rapport
over de toekomst van het muse
um. Op 4 april is dat klaar, Dat
rapport zou aanvankelijk die
nen als basis voor een voorstel
van het dagelijks provinciebe
stuur, maar nu is gekozen voor
een 'integrale aanpak'. Dat be
tekent dat niet alleen wordt ge
keken naar wat de provincie
met het museum wil en hoeveel
geld een verbouwing, de toe
komstige exploitatie en de dek
king van tekorten over 2000 en
2001 vergen. Ook het belang van
investeren in het museum wordt
afgewogen tegen wensen op an
dere beleidsterreinen.
Vertraging
Volgens gedeputeerde G. de
Kok (cultuur) wijst de vertra
ging in de besluitvorming niet
op een financieel tegenvallend
advies van Twynstra Gudde. Hij
wil niet bevestigen dat het ad
viesbureau drie mogelijke toe
komstscenario's op een rij heeft
gezet, waarvan de goedkoopste
7 miljoen gulden kost en de
duurste 17 miljoen. Volgens
voorzitter M. M. Steenbeek van
het Zeeuws Museum komt
Twynstra Gudde inderdaad met
enkele scenario's van 'minimaal
noodzakelijk tot gewenst', maar
de bijbehorende bedragen zegt
hij niet te kennen.
Steenbeek noemt het langer
dichtblijven van het museum
alleen acceptabel als het resul
taat is dat door middel van een
verbouwing ingrijpende verbe
teringen worden aangebracht.
„Twee jaar ben je daar gauw
voor kwijt. Drie jaar betekent
dus één jaar te lang, maar die
vertraging hebben we groten
deels al eerder opgelopen."
Aangezien in de huidige opzet
pas in september duidelijk
wordt wat het nieuwe profiel
van het Zeeuws Museum wordt
en hoe ingrijpend wordt ver
bouwd, laat een nieuwe direc
teur nog op zich wachten. Het
museumbestuur zal de provin
cie voorstellen een interim-ma
nager aan te trekken ter vervan
ging van directeur I. Spaander,
die volgende week van het to
neel verdwijnt.
BRESKENS - De politie heeft
donderdagavond en -nacht lang
gezocht naar de 18-jarige Ron
nie van Aken uit Breskens.
De verstandelijk gehandicapte
jongeman was als vermist opge
geven toen hij niet thuis was ge
komen. Hij was donderdagmid
dag om half vijf voor het laatst
gezien aan de Industrieweg in
Terneuzen. Daar stond hij te
wachten op een taxi die hem
naar huis zou brengen. Die was
wat te laat, waarop de jongen
besloot om naar huis te lopen.
Via het sluizencomplex en de
zeewering wandelde hij in de
nachtelijke uren naar Breskens.
Vrijdagochtend klopte hij, na
een mars van zo'n veertig kilo
meter, verkleumd thuis aan.
Doktersonderzoek wees uit dat
de jongen niets aan de tocht
heeft overgehouden.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De Staten
fractie van D66 wil het perso
neel van de veerdiensten een
jaar langer in dienst houden. Als
de werknemers een jaar langer
in dienst blijven, kunnen ze cur
sussen en stages in het kader van
outplacement in dat extra jaar
volgen. De voorbereiding op een
nieuwe baan doorkruist op die
manier het werkrooster gedu
rende het laatste PSD-jaar niet.
D66 maakt zich met de andere
Statenfracties grote zorgen over
de continuïteit en de veiligheid
van de veerdiensten. Met de op
heffing in november 2003 in het
vooruitzicht zal het bedrijf veel
moeite moeten doen voldoende
mensen in dienst te houden.
De directie van de PSD heeft
vrijdag van het provinciebe
stuur daarom twee miljoen gul
den extra gekregen, grootste be
lang is.
D66-Statenlid P. van Veen-de
Rechter stelde voor de outplace
ment uit te stellen tot na de op
heffing van de PSD. „Zo voor
kom je dat mensen in werktijd
scholing of snuffelstages vol
gen."
Zij opperde een bedrijf op te
richten waarin de provincie (fi
nancieel) en een uitzendbureau
en een outplacementbureau
(begeleiding) deelnemen. Gede
puteerde J. Hennekeij (VVD,
veerdiensten) deed geen enkele
toezegging. Hij zei dat nog ge
sproken wordt over de werkge
legenheidsaspecten. Daar zou
het voorstel van D66 een rol in
kunnen spelen, maar Hennekeij
wilde er niet op vooruitlopen.
Mond,- en klauwzeer houdt
de consument in z'n greep.
Als-ie al niet aan radio of te
levisie gekluisterd zit uit
nieuwsgierigheid naar nieu
we gevallen, hamstert-ie wel
allerlei dierlijke producten
in de supermarkt. De vraag
naar vlees is fors gestegen en
de melkpakken en -flessen
vlogen de winkel uit. Maar
die nuchtere Goesenaar liet
zich de kop niet gek maken
en pakte zoals altijd z'n vrij
dagse karretje vol met de ge
bruikelijke producten in de
gebruikelijke aantallen, wel
of geen mond- en klauwzeer.
Zijn favoriete caissière waar
hij altijd bij in de rij gaat
staan als ze er is, fronste haar
wenkbrauwen toen ze de in
houd van de kar zag: slechts
één pak melk, wat etenswa
ren en maar liefst acht flessen
wijn, en niet de goedkoopste.
„Precies", zei de Goesenaar
tevreden. „Als er dan geen
melk meer is, drink ik wel een
glaasje wijn extra."
Advertentie
(Advertentie)
OCCASION SPEKTAKEL
VAN DE GEZAMENLIJKE GOESE AUTODEALERS
22-23-24 MAART IN 01 ZEELANDHALLEN TE GOES
MINIMALE INRUIL 3.000,- OF MEER!
KEUZE UIT MEER DAN 400 GEBRUIKTE AUTO'S GRATIS ENTREE GRATIS PARKEREN
Do. 22/3 17.00 tot 22.00 Vrij. 23/3 14.00 tot 22.00 Zat. 24/3.10.00 tot 17.00
VAKANTIE BEGINT MET INTERNETTEN
vakantie aan zee, in de bossen, op het water
Bungalows, vakantiewoningen, appartementen, hotels, pensions,
campings, stacaravans, bootverhuur. Bereikbaar per auto en met
openbaar vervoer. TIPS voor uitstapjes. Ook enk. aanb. verkoop o.g.
door Rinus Anton isse
MIDDELBURG - Het vervoer
ran gevaarlijke stoffen over de
Westerschelde - met name am
moniak - moet aan banden wor
den gelegd. Dat is nodig om de
lans dat bij een calamiteit ge
bieden langs de rivier ernstig
«orden getroffen, te verklei
nen. Volgens de huidige kansbe
rekeningen zijn de risico's veel
tegroot, vooral voor Vlissingen,
Breskens, Hansweert en Ter-
leuzen. Gedeputeerde J. G. van
Zwieten eist dat het Rijk nieuwe
regels voor ammoniaktransport
uitvaardigt.
Bij de behandeling van het mi
lieuplan, vrijdag in provinciale
staten, maakte Van Zwieten
(WD,ruimtelijke ordening) on
verbloemd duidelijk het gehar
rewar over de zogenoemde 'risi
cocontouren' meer dan beu te
zijn. „We moeten het kind bij de
naam noemen en er niet zo ge
heimzinnig over doen. Het is on
ze dure plicht dat er duidelijk
heid over moet komen.
Hoge golven
Gewaagd om een toelichting
stelt hij dat de mensen langs de
Westerschelde moeilijk op
transport gezet kunnen worden,
omdat er ammoniaktankers
over de rivier varen. „Als de
mensen niet weg kunnen, dan
moeten we het gevaar wegne
men. Daar moeten we oplossin
gen voorbedenken. Het rijksbe
leid moet anders, ook al geeft
dat internationaal hoge gol
ven."
Van Zwieten vindt dat Zeeland
geen genoegen kan nemen met
het feit dat 15.000 mensen in
Vlissingen binnen het risicoge
bied wonen en er ook elders
langs de Westerschelde mensen
in de gevarenzone verblijven.
„De bron van alle ellende moet
worden aangepakt", aldus de
gedeputeerde. Als mogelijkhe
den noemt hij onder meer: een
strengere begeleiding van het
ammoniaktransport, aanleggen
van pijpleidingen, de vaaraf-
standen bekorten en zonodig
minder schepen toelaten. Van
Zwieten onderstreept dat de
kansen op een aanvaring op de
Westerschelde door de drukte
en nautische omstandigheden
groter zijn dan elders.
Volgens de huidige normen be
staat eenmaal in de miljoen jaar
de kans op een ernstig ongeval
met dodelijke slachtoffers. „Die
normen wil ik niet ter discussie
stellen, maar een miljoen jaar
kan ook volgende week zijnAls
er iets gebeurt is het ineens geen
academisch probleem meer",
betoogt Van Zwieten. Hij wijst
erop dat in bijvoorbeeld Zee-
brugge niet voor niets strenge
veiligheidsmaatregelen getrof
fen worden als daar een ammo-
niaktanker binnenloopt (zoals
het stilleggen van de veerdien
sten).
De regels voor vervoer van ge
vaarlijke stoffen over de Wes
terschelde moeten zodanig wor
den aangepast, dat de mensen
langs de rivier geen gevaar meer
lopen. In dit verband moet vol
gens de gedeputeerde ook de si
tuatie in de monding van de
Westerschelde (Oostgat, Wie
lingen) in de nieuwe regelgeving
worden betrokken. De monding
valt nu vreemd genoeg buiten de
risicogebieden, zegt Van Zwie
ten. Hij vindt zijn eisen alleszins
verantwoord. „We gaat toch ook
geen vuurwerkfabriek meer in
een woomomgeving zetten."
Van het versoepelen van de re
gels wil de gedeputeerde niets
weten. Er komt een werkgroep,
onder leiding van Rijkswater
staat, om de problematiek te on
derzoeken.
(Advertentie)
DEN HAAG - De provincie
heeft een steun in de rug gekre
gen voor de aanleg van een tun
nel bij Sluiskil. De werkgevers
organisatie VNO/NCW vindt
dat het tunnelproject voor 2010
gerealiseerd moet zijn.
MO/NCW schrijft dat in de de
ze week gepresenteerde brochu
re Blijven doorgaan, Een visie
op de infrastructuur van mor
gen. De brochure is een reactie
op het ontwerp-Nationaal Ver
keers- en Vervoerplan. (NWP)
tan minister T. Netelenbos van
Verkeer en Waterstaat.
VNO/NCW vindt dat Netelen
bos te weinig wil. Er is volgens
de club tot 2014 dertig miljard
extra nodig, onder meer voor
een tunnel bij Sluiskil.
Andere Zeeuwse projecten die
volgens VNO/NCW voor 2010
gerealiseerd moeten worden,
zijn een versnelde aanleg van de
spoorlijn Axelse Vlakte-Zelzate
en een extra schutsluis in het
Schelde-Rijnkanaal bij Rilland,
bi] de bestaande Kreekrakslui-
zen. Het Rijk moet met meer
middelen over de brug komen,
aldus de werkgevers, maar ook
het bedrijfsleven is bereid via
private financiering een bijdra
ge te leveren. Zeeuwse bedrij
ven hebben op dat punt tot nu
toe altijd de boot afgehouden,
i De VNO/NCW denkt dat na
2010 er in Zeeland vooral geïn
vesteerd moet worden in vergro
ting van de capaciteit van de
Krammersluizen in de Philips-
dam (tussen de Oosterschelde
en het Volkerak) en in een nieu
we zeesluis bij Terneuzen.
Jan Dingemanse: „Straks gaan we allemaal kopje onder..." foto Charles Strijd
Terneuzenaar verwijt protesterende collega eigengereid optreden
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De kleine Wes-
terscheldevissers moeten de
krachten bundelen en elkaar
geen vliegen afvangen. Alleen
nauwe samenwerking biedt
enig perspectief op overleving.
„Blijven we alleen maar voor
ons eigen bedrijfje opkomen,
dan gaan we straks allemaal
kopje onder", zegt visser Jan
Dingemanse van de Rupelmon-
de 21 (De Twee Gebroeders) uit
Terneuzen. Hij voelt zich in de
kou gezet door z'n collega's.
Tot nu toe trad de Terneuzense
visser Freddie de Rooy van de
Boul als belangrijkste belan
genbehartiger en spreekbuis
van de kleine vissers naar bui
ten. De Rooy trok de afgelopen
jaren voornamelijk in z'n eentje
ten strijde tegen de drastische
afname van de visvangst op de
Westerschelde; z'n collega's ble
ven afwachtend aan de kant.
Maar Dingemanse ergert zich al
geruime tijd aan het, volgens
hem, eigengereide optreden van
De Rooy. „Als hij zegt dat hij al
les alleen moet opknappen,
waarom wijst hij pogingen van
mijn kant om samen op te trek
ken tegen de gevolgen van het
uitdiepen van de Westerschelde
dan steeds van de hand", vraagt
hij zich vol onbegrip af. „Maal
ais ik hem op de steiger of waar
dan ook aanklamp, geeft hij niet
thuis. Kennelijk schuift hij mij
de schuld in de schoenen van het
feit dat de Algemene Inspectie
Dienst een handjevol vissers -
onder wie De Rooy en ikzelf -
ruim een jaar geleden verbood
nog langer vis aan te voeren via
de haven van Terneuzen. Ze
hebben mij toen, na een tip, ge
pakt en beboet omdat ik mijn
logboek niet goed bijhield.
Maar ik ben nog maar vijf jaar
visser, kende niet alle regels en
de inspectie had mij voordien
nooit verteld hoe het spel in el
kaar zat."
De maatregel van de AID trof
echter ook de overige vissers uit
Terneuzen, die na veel moeite
alsnog een ontheffing voor het
aanlanden van vis in hun thuis
haven in de wacht sleepten. Ook
Dingemanse kreeg die.
V oorkeurspositie
Het zit de visser van De Twee
Gebroeders dwars dat De Rooy
kennelijk een voorkeurspositie
heeft veroverd. „Hoe kan het
anders dat hij, toen vorig jaar
dat visverbod werd ingesteld in
het kabelgebied tussen Terneu
zen en Ellewoutsdijk, enkel een
waarschuwing kreeg, terwijl ik
direct een bon kreeg toen ik in
die visrijke zone m'n netten uit
gooide? Is het misschien omdat
hij als gemeenteraadslid van
Terneuzen de ambtelijke en be
stuurlijke kanalen beter kent?
Hij lokt nu weer een proefproces
uit en dient een schadeclaim in
in verband met dat visverbod
voor de Braakmanhaven. Maar
hadden we dat niet beter geza
menlijk kunnen doen?" Dinge
manse is verbitterd. Hij voelt
zich overigens ook genegeerd
door visserijvereniging Ons Be
lang in Breskens, die de afgelo
pen maanden regelmatig actie
ondernam tegen de aantasting
van de kraamkamerfunctie van
de Westerschelde door de bag-
gerwerken. Dingemanse: „Toen
ik bij Ons Belang aanklopte,
werd mij doodleuk te verstaan
gegeven dat ze niks voor zo'n
klein vissertje konden doen. Ik
heb jarenlang meegedraaid in
de binnenvaart - ik heb 20 jaar
op een binnenschip gevaren - en
heb daar ervaren hoe oncollegi
aal het eraan toe kan gaan, maar
in de visserij is het nog een
graadje erger hoor."
De Rooy, die zich inmiddels
weet gesteund door Ons Belang,
voelt weinig voor een reactie.
,Ik heb geen zin tot dit niveau af
te dalen. Maar ik weet wel dat
Dingemanse al maanden voor
de wal ligt, dat hij met iedereen
ruzie maakt en dat hij de positie
van de Westerscheldevissers on
dermijnt, voor zover dat door de
ellendige omstandigheden nog
mogelijk is." De onderhande
lingspositie van de kleine Wes
terscheldevissers is broos, ver
zekert De Rooy. „We proberen -
en het is bekend dat dat heel
moeizaam gaat - tot afspraken
te komen met de instanties om
zo onze benarde positie te ver
beteren en daarbij kunnen we
een stoorzender als Dingemanse
missen als kiespijn. Hij is ner
gens lid van, wil het ook niet
worden en slaat naar iedereen."
Dingemanse: „De Rooy is niet
eerlijk!"
(Advertentie)
(Advertentie)
Optredens vanaf 21.00 o.a: Glennis Grace.True Colors,
Till Dawn.The New Orpheans, Not James Dean, Carribean
Brass Int. en DJ Rick van Velthuysen van Radio 538.
Kaartverkoop start vandaag!
(Advertentie)
Instapper
zwart, beige en
36-42
Alléén morgen
Uitsluitend geldig in ons filiaal
TERNEUZEN: Noordstraat 18
^5/
C°">p/ex Vlissingen,uMW
Kaartverkoop a f 37,50
Bij Boekhandel Bikker,Walstraat 96,Vlissingen.