Risico ammoniakschepen te groot Scheldevissers moeten vuist maken 11 mogelijk nog twee jaar dicht Leerlingen leren gevaar van vrachtauto Zeeuws Museum Gedeputeerde eist strengere regels voor transport over Westerschelde Vermiste jongen loopt 's nachts 40 km naar huis D66 wil PSD'ers jaar langer in dienst houden zeeuwse almanak Melk MORGEN GEOPEND VAN 13.30-17.00 UUR www.vakantieinnederland.nl Werkgevers VNO/NCW voor aanleg tunnel Sluiskil BRISTOL ZEEUWS-VLAANDEREN zaterdag 24 maart 2001 Deleerlingen nemen een kijkje in de cabine. foto Charles Strijd door Edy de Witte GRAAUW - Met het behalen van een Veilig-op-wegdiploma hebben 21 leerlingen uit de hoogste groepen van basis school St. Joseph uit Graauw vrijdagmiddag bewezen dat ze veilig kunnen omgaan met vrachtauto's op de weg. Na wat theorie, een videofilm en een rondleiding in en om een vrachtwagen kregen de scholie ren als toets een lesvel met vra gen. De Graauwse basisschool was een van de winnaars van de verkeers wedstrijd Veilig op weg. Medewerker Paul Smelt van de vakopleiding Transport Logistiek Nederland bezoekt jaarlijks de winnende basis scholen met een truck met op legger. In Graauw werd hij bij de uitleg geassisteerd door trans portondernemer Max Geerlings uit Sas van Gent. De kinderen kregen op een speelse manier te horen waar zij zoal op moeten letten als ze in het verkeer ge confronteerd worden met een vrachtwagen. Bij het praktisch gedeelte in en rond de vracht wagen op het parkeerterrein bij de school, werd de Graauwse jeugd met de neus op de feiten gedrukt. De kinderen konden daar zelf zien welke gevaren er schuilen. De cabine met lucht geveerde stoel, het dashboard met de nieuwste snufjes en de oplegger waren maar bijzaak. De leerlingen zagen al vlug in dat het niet verstandig is om vlak voor of achter een vracht auto langs te lopen. Als een vrachtwagen een bocht neemt, moeten fietsers goed rechts en ruim achter de vrachtwagen blijven, legden de gastdocenten uit. Als vuistregel om gezien te worden geldt: 'Als jij de chauf feur ziet, dan ziet hij jou ook'. Morgens had de vrachtwagen van Transport en Logistiek Ne derland de Warandeschool in Axel bezocht. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het Zeeuws Museum blijft mogelijk nog tot april 2003 gesloten. Het dage lijks provinciebestuur houdt er rekening mee dat het museum de deuren niet opent voordat de huidige zittingsperiode van Provinciale Staten, in april over twee jaar, voorbij is. Oorzaak van de vertraging is een nieuw voorstel van het da gelijks provinciebestuur aan de Staten om niet volgende maand met de voorjaarsnota 2001 - vol gende maand - de toekomst van het museum uit te stippelen, maar tijdens de voorjaarsconfe rentie op 26 juni. Dat houdt in dat de Staten op zijn vroegst in september kunnen beslissen welke koers wordt gevaren. Het adviesbureau Twynstra Gudde werkt aan een rapport over de toekomst van het muse um. Op 4 april is dat klaar, Dat rapport zou aanvankelijk die nen als basis voor een voorstel van het dagelijks provinciebe stuur, maar nu is gekozen voor een 'integrale aanpak'. Dat be tekent dat niet alleen wordt ge keken naar wat de provincie met het museum wil en hoeveel geld een verbouwing, de toe komstige exploitatie en de dek king van tekorten over 2000 en 2001 vergen. Ook het belang van investeren in het museum wordt afgewogen tegen wensen op an dere beleidsterreinen. Vertraging Volgens gedeputeerde G. de Kok (cultuur) wijst de vertra ging in de besluitvorming niet op een financieel tegenvallend advies van Twynstra Gudde. Hij wil niet bevestigen dat het ad viesbureau drie mogelijke toe komstscenario's op een rij heeft gezet, waarvan de goedkoopste 7 miljoen gulden kost en de duurste 17 miljoen. Volgens voorzitter M. M. Steenbeek van het Zeeuws Museum komt Twynstra Gudde inderdaad met enkele scenario's van 'minimaal noodzakelijk tot gewenst', maar de bijbehorende bedragen zegt hij niet te kennen. Steenbeek noemt het langer dichtblijven van het museum alleen acceptabel als het resul taat is dat door middel van een verbouwing ingrijpende verbe teringen worden aangebracht. „Twee jaar ben je daar gauw voor kwijt. Drie jaar betekent dus één jaar te lang, maar die vertraging hebben we groten deels al eerder opgelopen." Aangezien in de huidige opzet pas in september duidelijk wordt wat het nieuwe profiel van het Zeeuws Museum wordt en hoe ingrijpend wordt ver bouwd, laat een nieuwe direc teur nog op zich wachten. Het museumbestuur zal de provin cie voorstellen een interim-ma nager aan te trekken ter vervan ging van directeur I. Spaander, die volgende week van het to neel verdwijnt. BRESKENS - De politie heeft donderdagavond en -nacht lang gezocht naar de 18-jarige Ron nie van Aken uit Breskens. De verstandelijk gehandicapte jongeman was als vermist opge geven toen hij niet thuis was ge komen. Hij was donderdagmid dag om half vijf voor het laatst gezien aan de Industrieweg in Terneuzen. Daar stond hij te wachten op een taxi die hem naar huis zou brengen. Die was wat te laat, waarop de jongen besloot om naar huis te lopen. Via het sluizencomplex en de zeewering wandelde hij in de nachtelijke uren naar Breskens. Vrijdagochtend klopte hij, na een mars van zo'n veertig kilo meter, verkleumd thuis aan. Doktersonderzoek wees uit dat de jongen niets aan de tocht heeft overgehouden. door Maurits Sep MIDDELBURG - De Staten fractie van D66 wil het perso neel van de veerdiensten een jaar langer in dienst houden. Als de werknemers een jaar langer in dienst blijven, kunnen ze cur sussen en stages in het kader van outplacement in dat extra jaar volgen. De voorbereiding op een nieuwe baan doorkruist op die manier het werkrooster gedu rende het laatste PSD-jaar niet. D66 maakt zich met de andere Statenfracties grote zorgen over de continuïteit en de veiligheid van de veerdiensten. Met de op heffing in november 2003 in het vooruitzicht zal het bedrijf veel moeite moeten doen voldoende mensen in dienst te houden. De directie van de PSD heeft vrijdag van het provinciebe stuur daarom twee miljoen gul den extra gekregen, grootste be lang is. D66-Statenlid P. van Veen-de Rechter stelde voor de outplace ment uit te stellen tot na de op heffing van de PSD. „Zo voor kom je dat mensen in werktijd scholing of snuffelstages vol gen." Zij opperde een bedrijf op te richten waarin de provincie (fi nancieel) en een uitzendbureau en een outplacementbureau (begeleiding) deelnemen. Gede puteerde J. Hennekeij (VVD, veerdiensten) deed geen enkele toezegging. Hij zei dat nog ge sproken wordt over de werkge legenheidsaspecten. Daar zou het voorstel van D66 een rol in kunnen spelen, maar Hennekeij wilde er niet op vooruitlopen. Mond,- en klauwzeer houdt de consument in z'n greep. Als-ie al niet aan radio of te levisie gekluisterd zit uit nieuwsgierigheid naar nieu we gevallen, hamstert-ie wel allerlei dierlijke producten in de supermarkt. De vraag naar vlees is fors gestegen en de melkpakken en -flessen vlogen de winkel uit. Maar die nuchtere Goesenaar liet zich de kop niet gek maken en pakte zoals altijd z'n vrij dagse karretje vol met de ge bruikelijke producten in de gebruikelijke aantallen, wel of geen mond- en klauwzeer. Zijn favoriete caissière waar hij altijd bij in de rij gaat staan als ze er is, fronste haar wenkbrauwen toen ze de in houd van de kar zag: slechts één pak melk, wat etenswa ren en maar liefst acht flessen wijn, en niet de goedkoopste. „Precies", zei de Goesenaar tevreden. „Als er dan geen melk meer is, drink ik wel een glaasje wijn extra." Advertentie (Advertentie) OCCASION SPEKTAKEL VAN DE GEZAMENLIJKE GOESE AUTODEALERS 22-23-24 MAART IN 01 ZEELANDHALLEN TE GOES MINIMALE INRUIL 3.000,- OF MEER! KEUZE UIT MEER DAN 400 GEBRUIKTE AUTO'S GRATIS ENTREE GRATIS PARKEREN Do. 22/3 17.00 tot 22.00 Vrij. 23/3 14.00 tot 22.00 Zat. 24/3.10.00 tot 17.00 VAKANTIE BEGINT MET INTERNETTEN vakantie aan zee, in de bossen, op het water Bungalows, vakantiewoningen, appartementen, hotels, pensions, campings, stacaravans, bootverhuur. Bereikbaar per auto en met openbaar vervoer. TIPS voor uitstapjes. Ook enk. aanb. verkoop o.g. door Rinus Anton isse MIDDELBURG - Het vervoer ran gevaarlijke stoffen over de Westerschelde - met name am moniak - moet aan banden wor den gelegd. Dat is nodig om de lans dat bij een calamiteit ge bieden langs de rivier ernstig «orden getroffen, te verklei nen. Volgens de huidige kansbe rekeningen zijn de risico's veel tegroot, vooral voor Vlissingen, Breskens, Hansweert en Ter- leuzen. Gedeputeerde J. G. van Zwieten eist dat het Rijk nieuwe regels voor ammoniaktransport uitvaardigt. Bij de behandeling van het mi lieuplan, vrijdag in provinciale staten, maakte Van Zwieten (WD,ruimtelijke ordening) on verbloemd duidelijk het gehar rewar over de zogenoemde 'risi cocontouren' meer dan beu te zijn. „We moeten het kind bij de naam noemen en er niet zo ge heimzinnig over doen. Het is on ze dure plicht dat er duidelijk heid over moet komen. Hoge golven Gewaagd om een toelichting stelt hij dat de mensen langs de Westerschelde moeilijk op transport gezet kunnen worden, omdat er ammoniaktankers over de rivier varen. „Als de mensen niet weg kunnen, dan moeten we het gevaar wegne men. Daar moeten we oplossin gen voorbedenken. Het rijksbe leid moet anders, ook al geeft dat internationaal hoge gol ven." Van Zwieten vindt dat Zeeland geen genoegen kan nemen met het feit dat 15.000 mensen in Vlissingen binnen het risicoge bied wonen en er ook elders langs de Westerschelde mensen in de gevarenzone verblijven. „De bron van alle ellende moet worden aangepakt", aldus de gedeputeerde. Als mogelijkhe den noemt hij onder meer: een strengere begeleiding van het ammoniaktransport, aanleggen van pijpleidingen, de vaaraf- standen bekorten en zonodig minder schepen toelaten. Van Zwieten onderstreept dat de kansen op een aanvaring op de Westerschelde door de drukte en nautische omstandigheden groter zijn dan elders. Volgens de huidige normen be staat eenmaal in de miljoen jaar de kans op een ernstig ongeval met dodelijke slachtoffers. „Die normen wil ik niet ter discussie stellen, maar een miljoen jaar kan ook volgende week zijnAls er iets gebeurt is het ineens geen academisch probleem meer", betoogt Van Zwieten. Hij wijst erop dat in bijvoorbeeld Zee- brugge niet voor niets strenge veiligheidsmaatregelen getrof fen worden als daar een ammo- niaktanker binnenloopt (zoals het stilleggen van de veerdien sten). De regels voor vervoer van ge vaarlijke stoffen over de Wes terschelde moeten zodanig wor den aangepast, dat de mensen langs de rivier geen gevaar meer lopen. In dit verband moet vol gens de gedeputeerde ook de si tuatie in de monding van de Westerschelde (Oostgat, Wie lingen) in de nieuwe regelgeving worden betrokken. De monding valt nu vreemd genoeg buiten de risicogebieden, zegt Van Zwie ten. Hij vindt zijn eisen alleszins verantwoord. „We gaat toch ook geen vuurwerkfabriek meer in een woomomgeving zetten." Van het versoepelen van de re gels wil de gedeputeerde niets weten. Er komt een werkgroep, onder leiding van Rijkswater staat, om de problematiek te on derzoeken. (Advertentie) DEN HAAG - De provincie heeft een steun in de rug gekre gen voor de aanleg van een tun nel bij Sluiskil. De werkgevers organisatie VNO/NCW vindt dat het tunnelproject voor 2010 gerealiseerd moet zijn. MO/NCW schrijft dat in de de ze week gepresenteerde brochu re Blijven doorgaan, Een visie op de infrastructuur van mor gen. De brochure is een reactie op het ontwerp-Nationaal Ver keers- en Vervoerplan. (NWP) tan minister T. Netelenbos van Verkeer en Waterstaat. VNO/NCW vindt dat Netelen bos te weinig wil. Er is volgens de club tot 2014 dertig miljard extra nodig, onder meer voor een tunnel bij Sluiskil. Andere Zeeuwse projecten die volgens VNO/NCW voor 2010 gerealiseerd moeten worden, zijn een versnelde aanleg van de spoorlijn Axelse Vlakte-Zelzate en een extra schutsluis in het Schelde-Rijnkanaal bij Rilland, bi] de bestaande Kreekrakslui- zen. Het Rijk moet met meer middelen over de brug komen, aldus de werkgevers, maar ook het bedrijfsleven is bereid via private financiering een bijdra ge te leveren. Zeeuwse bedrij ven hebben op dat punt tot nu toe altijd de boot afgehouden, i De VNO/NCW denkt dat na 2010 er in Zeeland vooral geïn vesteerd moet worden in vergro ting van de capaciteit van de Krammersluizen in de Philips- dam (tussen de Oosterschelde en het Volkerak) en in een nieu we zeesluis bij Terneuzen. Jan Dingemanse: „Straks gaan we allemaal kopje onder..." foto Charles Strijd Terneuzenaar verwijt protesterende collega eigengereid optreden door Wout Bareman TERNEUZEN - De kleine Wes- terscheldevissers moeten de krachten bundelen en elkaar geen vliegen afvangen. Alleen nauwe samenwerking biedt enig perspectief op overleving. „Blijven we alleen maar voor ons eigen bedrijfje opkomen, dan gaan we straks allemaal kopje onder", zegt visser Jan Dingemanse van de Rupelmon- de 21 (De Twee Gebroeders) uit Terneuzen. Hij voelt zich in de kou gezet door z'n collega's. Tot nu toe trad de Terneuzense visser Freddie de Rooy van de Boul als belangrijkste belan genbehartiger en spreekbuis van de kleine vissers naar bui ten. De Rooy trok de afgelopen jaren voornamelijk in z'n eentje ten strijde tegen de drastische afname van de visvangst op de Westerschelde; z'n collega's ble ven afwachtend aan de kant. Maar Dingemanse ergert zich al geruime tijd aan het, volgens hem, eigengereide optreden van De Rooy. „Als hij zegt dat hij al les alleen moet opknappen, waarom wijst hij pogingen van mijn kant om samen op te trek ken tegen de gevolgen van het uitdiepen van de Westerschelde dan steeds van de hand", vraagt hij zich vol onbegrip af. „Maal ais ik hem op de steiger of waar dan ook aanklamp, geeft hij niet thuis. Kennelijk schuift hij mij de schuld in de schoenen van het feit dat de Algemene Inspectie Dienst een handjevol vissers - onder wie De Rooy en ikzelf - ruim een jaar geleden verbood nog langer vis aan te voeren via de haven van Terneuzen. Ze hebben mij toen, na een tip, ge pakt en beboet omdat ik mijn logboek niet goed bijhield. Maar ik ben nog maar vijf jaar visser, kende niet alle regels en de inspectie had mij voordien nooit verteld hoe het spel in el kaar zat." De maatregel van de AID trof echter ook de overige vissers uit Terneuzen, die na veel moeite alsnog een ontheffing voor het aanlanden van vis in hun thuis haven in de wacht sleepten. Ook Dingemanse kreeg die. V oorkeurspositie Het zit de visser van De Twee Gebroeders dwars dat De Rooy kennelijk een voorkeurspositie heeft veroverd. „Hoe kan het anders dat hij, toen vorig jaar dat visverbod werd ingesteld in het kabelgebied tussen Terneu zen en Ellewoutsdijk, enkel een waarschuwing kreeg, terwijl ik direct een bon kreeg toen ik in die visrijke zone m'n netten uit gooide? Is het misschien omdat hij als gemeenteraadslid van Terneuzen de ambtelijke en be stuurlijke kanalen beter kent? Hij lokt nu weer een proefproces uit en dient een schadeclaim in in verband met dat visverbod voor de Braakmanhaven. Maar hadden we dat niet beter geza menlijk kunnen doen?" Dinge manse is verbitterd. Hij voelt zich overigens ook genegeerd door visserijvereniging Ons Be lang in Breskens, die de afgelo pen maanden regelmatig actie ondernam tegen de aantasting van de kraamkamerfunctie van de Westerschelde door de bag- gerwerken. Dingemanse: „Toen ik bij Ons Belang aanklopte, werd mij doodleuk te verstaan gegeven dat ze niks voor zo'n klein vissertje konden doen. Ik heb jarenlang meegedraaid in de binnenvaart - ik heb 20 jaar op een binnenschip gevaren - en heb daar ervaren hoe oncollegi aal het eraan toe kan gaan, maar in de visserij is het nog een graadje erger hoor." De Rooy, die zich inmiddels weet gesteund door Ons Belang, voelt weinig voor een reactie. ,Ik heb geen zin tot dit niveau af te dalen. Maar ik weet wel dat Dingemanse al maanden voor de wal ligt, dat hij met iedereen ruzie maakt en dat hij de positie van de Westerscheldevissers on dermijnt, voor zover dat door de ellendige omstandigheden nog mogelijk is." De onderhande lingspositie van de kleine Wes terscheldevissers is broos, ver zekert De Rooy. „We proberen - en het is bekend dat dat heel moeizaam gaat - tot afspraken te komen met de instanties om zo onze benarde positie te ver beteren en daarbij kunnen we een stoorzender als Dingemanse missen als kiespijn. Hij is ner gens lid van, wil het ook niet worden en slaat naar iedereen." Dingemanse: „De Rooy is niet eerlijk!" (Advertentie) (Advertentie) Optredens vanaf 21.00 o.a: Glennis Grace.True Colors, Till Dawn.The New Orpheans, Not James Dean, Carribean Brass Int. en DJ Rick van Velthuysen van Radio 538. Kaartverkoop start vandaag! (Advertentie) Instapper zwart, beige en 36-42 Alléén morgen Uitsluitend geldig in ons filiaal TERNEUZEN: Noordstraat 18 ^5/ C°">p/ex Vlissingen,uMW Kaartverkoop a f 37,50 Bij Boekhandel Bikker,Walstraat 96,Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 67