Diesel zit in revolutie
Budget-jeep voldoet op de weg
Experimenten
met brandstofcel
Citron Pressé rit
Bromscooterquad
45
Ducati hanteert europrijs
Ford maakt
inhaalslag
Computer
Civic type-R
Sportbanden
Mazda MX-5
Toyota 90
zaterdag 24 maart 2001
Het moet zuiniger. En
vooral schoner. Elektri
sche auto's zijn al naar de
achtergrond verdrongen. De
brandstofcel, die moet het
worden. Fiat is nu aan het
testen met een elektro-kar
die zo'n eigen mini-centrale
aan boord heeft.
Minder brandstofverbruik,
minder schadelijke
emissies, flexibele gebruiksmo
gelijkheden en lagere produc
tiekosten van auto's en hun mo
toren houden autofabrikanten
druk bezig. Verbrandingsmoto
ren op benzine en diesel blijven
de komende jaren gewoon in
productie en worden alsmaar
verder verfijnd. Ook auto's met
motoren die op aardgas of uit
biomassa afkomstige brandstof
draaien blijven in ontwikke
ling.
Maar alternatieve aandrijfsys
temen die de schadelijke emissie
tot nul proberen te reduceren
staan pas echt in het middel
punt van de belangstelling. De
grote constructeurs zetten hoog
in: Daimler Chrysler wil in 2004
al met een auto met brandstof
cel op de markt komen. BMW
rijdt al met auto's rond, waarin
verbrandingsmotoren draaien
op waterstof. En in Italië is Fiat
aan het testen met de Elettra H2
brandstofcelauto.
Aardgas leidt al tot aanzienlijk
minder uitstoot dan diesel of
benzine en het broeikaseffect
ervan is 20% lager. Maar vol
gens Fiat kan de brandstofcel
auto op korte termijn vooral van
pas komen in stadsverkeer.
Daar zijn prestaties niet echt
belangrijk, maar de milieuas
pecten wel. Fiat heeft de brand
stofcel ingebouwd in een elek
trisch aangedreven Seicento.
De cel, of liever het pakket
brandstofcellen, krijgt water
stof aangevoerd en zet die in een
reactie met zuurstof om in elek
triciteit (48 volt, door een om
vormer op een waarde van 216
volt gebracht die de elektromo
tor maximaal 30 kiloWatt kan
laten leveren). Uit de uitlaat van
de auto komt louter waterdamp,
want er wordt geen C02 ge
vormd. De waterstof wordt on
der hoge druk (200 bar) aan
boord opgeslagen in zes cilin
ders van elk negen liter. De Sei
cento met brandstofcel kan een
kruissnelheid van 60 km/u aan,
maar door de opgeslagen
stroom in de accu's aan te spre-
ken kan die tot 100 km/u ver
hoogd worden. De actieradius
bedraagt 100 kilometer en wa
terstof tanken duurt ca. tien mi
nuten.
Rendement
Het rendement van een auto met
brandstofcel komt uit op ruim
35%endatis meer dan tien pro
cent hoger dan het rendement
van de gemiddelde verbran
dingsmotor. Jammer dat het zo
veel energie kost om waterstof
uit koolwaterstoffen te winnen.
Uit water door middel van elek
triciteit kan ook, maar dat is
alleen ecologisch neutraal wan
neer dat met natuurlijke ener
giebronnen gebeurt: waterstof
winnen uit door wind- of water
kracht opgewekte elektriciteit
of zon-thermische installaties
dus. Dat is schoon zoals dat heet
en past veel beter bij de filosofie
van de brandstofcel.
De toekomst ervan hangt ook af
van de productie, de distributie
en de opslag van waterstof. Die
overigens ook aan boord van de
auto door een 'reformer' gewon
nen kan worden uit koolwater
stof-verbindingen, traditionele
brandstoffen dus.
Fiat is al jaren bezig met alter
natieve aandrijfsystemen zoals
elektrische auto's, hybrides (een
combinatie van twee verschil
lende aandrijvingen), aardgas
en lpg. Binnenkort lanceert het
merk in Italië eenMultipla met
een lpg-installatie. Er waren al
Multipla's te koop met een ben
zine/aardgas motor (BiPower)
of uitsluitend aardgas (BluPo-
wer).
Rien van der Steen
Van 10 tot en met 12 mei wordt Le Citron Pressé verreden, een rit
voor klassieke Citroëns. Vanuit Luxemburg wordt via Noord-
Frankrijk en België naar eindpunt Hilvarenbeek gereden. Alleen
Citroëns en Panhards van twintig jaar en ouder mogen meerijden.
Informatie: tel. 0255-533.981.
Het Italiaanse motormerk Ducati hanteert in alle landen van de
Europese Unie vanaf nu overal dezelfde europrijs voor haar
producten. Een Ducati in Spanje kost dus precies evenveel als in
Nederland. Volgens de bedrijfsleiding voorkomt dat grijze import
(import buiten het officiële kanaal om). Ducati verkocht vorig jaar
500 motoren in Nederland en duizend in België.
Het nog altijd onbekende Adly Moto is in handen is van een nieu
we importeur die veel energie steekt in een beter imago van dit
Taiwanese bromscooter-merk. De Van Vliet Automotive Group uit
Nieuwerkerk a/d Ijssel zet naast een hele reeks bromscooters ook de
quad Adly ATV Z-l Traffic Jammer in de etalage.
Het gaat om een goedgekeurde vierwieler waar bezitters van een
bromfietscertificaat zo de openbare weg mee op mogen. Het ding
heeft rondom noppenbanden voor de liefhebber van offroad ge
bruik. De Z-l Traffic Jammer is voorzien van een luchtgekoeld
tweetaktblokje met automatische transmissie. De krachtbron kan
zowel elektrisch als met een schop tegen de kickstarter tot leven kan
worden gewekt. Hij heeft trommelremmen rondom en naast twee
personen kan 100 kilo zware Z-l ook 4,5 liter brandstof meenemen.
Hij kost 4.999.
Ruud Vos
De moderne Ford-diesel TDCi wordt vanaf september in de Focus aangeboden.
Een van de grootste auto
merken ter wereld liet
het de laatste jaren nogal af
weten op dieselgebied. Na
een tussensprint komt Ford
na de zomer voor het eerst
zelf met een moderne com
mon rail-diesel, waarbij on
der zeer hoge druk brandstof
in de cilinders gespoten
wordt.
De dieselmotor zit midden in
een revolutie. Hij wordt
steeds sterker, sneller, stiller,
schoner en nee, niet simpeler.
Soms hoor je in de auto amper
meer dat j e met een zelf ontbran-
der onderweg bent. Ze heten
TDi (VW),TiD (Saab), DiT(Opel
CDI (Mercedes-Benz), JTD
(Fiat/Alfa/Lancia), HDI (PSA,
DiTD (Mazda) en nu heeft Ford
eindelijk ook een gemoderni
seerde diesel, die daar TDCi
heet.
Bij de oude diesels wordt de
brandstof onder lage druk naai
de verstuivers geleid door een
door de motor aangedreven
pomp. Bij een moderne diesel,
een common rail, wordt de
brandstof onder extreem hoge
druk in een centrale buis (dat is
de common rail die bij Ford cle
vorm van een pot heeft) samen
gedrukt en vervolgens door tus
senkomst van de computer naar
de injectoren in de verbran
dingskamer geleid. Hoe hoger
de druk, hoe exacter de dose
ring, hoe schoner de verbran
ding en hoe hoger het motorren
dement.
Onder zeer hoge druk (alleen
VW heeft een nog hogere werk
druk met zijn pompverstuiver-
systeem) wordt de brandstof op
precies het juiste tijdstip en in
exact de juiste hoeveelheid in de
verbrandingsruimte gespoten.
Dat leidt tot een goede koude
start, flink vermogen en schone
re verbranding.
Bij common rail worden zeer
kleine hoeveelheden brandstof
ingespoten nog voor de echte in
spuiting plaatsvindt. Dat ge
beurt bij deze nieuwe turbodie
sel van Ford zelfs gevarieerd,
zodat het verbrandingsproces
gelijkmatiger en efficiënter ver
loopt en bovendien geruislozer.
De nieuwe Ford-diesel nagelt
geen moment, ook niet net na
een koude start.
Ford doet net alsof het nu de
common rail-diesel opnieuw
uitgevonden heeft. Dat valt al
leszins mee. Het merk heeft het
nieuwe systeem de afgelopen ja
ren aan zich voorbij laten gaan
en kwam daardoor qua diesels
op achterstand. In de splinter
nieuwe Ford Mondeo kan daar
om tot eind dit jaar slechts een
diesel die afkomstig is uit de
Transit worden aangeboden.
Niemand gesproken die daar
geestdriftig over is. Maar het
merk heeft hard gewerkt en
biedt over vijf maanden in de
Focus - lang niet mee gereden,
wat een fijne auto - een prachtig
werkende common rail-diesel
aan.
Volgens Phil Lake van Fords
ontwikkelingsafdeling is de
nieuwe diesel het wachten
waard geweest. „De techniek
van deze motor is robuuster en
minder kostbaar dan van de eer
ste common rails.De Ford-mo
tor werkt met een iets hogere
druk (1400 bar) dan van de be
staande serie en onder meer een
pingelsensor, die normaal al
leen benzinemotoren in de ga
ten houdt. De motor heeft een
inhoud van 1.8 liter en levert
115 pk bij een koppel van 250
Nm bij 1850 omwentelingen.
Dat koppel is stevig hoger dan
de oude Ford-diesel op kon
proesten.
Kracht
Het belangrijkste dat opvalt is
de kracht en de geruisloosheid
waarmee de nieuwe diesel zijn
werk verricht. Hij brengt een
plezierig klinkende brom voort
en die wordt zelfs op topsnel
heid - we joegen de Focus met de
nieuwe 'Duratorque-TDCi-die-
sel' in Zuid-Spanje naar een
verbazende top van 203 km/u op
de teller - niet vervelend. Sprin
ten kan met deze moderne zelf-
ontbrander ook: van 0 tot 100
km/u neemt nog geen elf secon
den in beslag. Ford zegt dat de
nieuwe diesel met één liter
brandstof 18 kilometer ver kan
komen.
Dat is mooi allemaal. We mogen
nu ook bij Ford niet meer spre
ken van een auto met een reute
lend petroleumstelletje onder
de kap. Wel even wachten nog.
Want de Focus TDCi is er vanaf
september (meerprijs t.o.v. hui
dige 90 pk-diesel vier mille), de
Mondeo (met 130 pk-diesel)
eind dit jaar.
Rien van der Steen
De Toyota RAV4 is om te
zien een echt bomme
tje-op-wielen. Geen knoe-
perd van een terreinauto,
maar de straat krijg je er wel
mee plat.
Veel automerken en types
gedijen doordat de kopers
eigenlijk iets anders hadden ge
wild. Omdat de meeste maand
inkomens nu eenmaal geen Fer
rari toestaan, rijden er zoveel
rappe, maar betaalbare Alfa
Romeo's. En wie het imago van
Action Man nastreeft koopt iets
dat ook lekker hoog, dik en stoer
is: een driedeurs 2.0 liter vier-
wielaangedreven Toyota RAV4
bijvoorbeeld, die maar 64.325
gulden kost.
Toyota heeft een smakelijke
viermaalvier getekend die me
teen al zo'n Camel-Trophyge-
voel wakker maakt. Gevoel,
daar gaat het vooral om, want
het enige terrein waarop de RAV
zich vermoedelijk ooit zal bege
ven is een parkeer- of een indu
strieterrein.
Het reservewiel zit in zo'n enor
me glimmende trommel op de
achterdeur en dat komt goed
uit. Bagageruimte is niet een
troef van de driedeurs RAV. Dat
wordt enigszins goedgemaakt
doordat je achterin de twee
stoelen over de lengte kunt ver
schuiven of verwij deren. Net als
in een mpv, zeg maar. Toch, wie
echt ruimte zoekt, spaar 5000
guldentjes door, voor een rian
tere, maar ook serieuzer ogende
vijfdeurs.
Gemis
De felle 150 pk sterke motor
maakt dat de RAV4 snel en strak
vooruit koerst - nul tot honderd
doet-ie in 10.5 seconden. De
bochtvastheid is uitstekend en
in de papsneeuw van januari is
die permanente vierwielaan-
drijving geruststellend. Toch
zouden we er zomaar niet het
bos mee ingaan: de RAV heeft
geen apart chassis, geen hoge en
lage gearing en mist bovendien
voldoende grondspeling voor
het echte werk.
De RAV 4 lijkt een terreinwagen, maar stuur je beter het bos niet in
Maar op straat komt-ie niks te
kort. Ook het veercomfort heeft
Toyota prima voor elkaar. Niet
ernstig', maar evenmin passend
bij dit type automobiel vinden
we het lichte, aluminium geluid
van de zestienklepper, het ve
derlichte sturen en dito bedie
ning van hendels en pedalen.
Het zou van ons allemaal wat
robuuster mogen.
Slordig
Slordig vinden we sommige in
terieurdetails. 's Avonds moetje
de elektrische raam- en spiegel-
bediening' zoeken op de tast en
een lampje in het dashboard
kastje zit er ook al niet aan. De
schoudergordels vóór kennen
slechts twee hoogtestanden
dankzij een paar iemelige ver-
stelhaakjes. Over de onverlichte
make-upspiegels gaan goedko
pe flapjes met klittenband en
tussen dashboard en voorruit
schemerde zichtbaar een reep
schuimplastic.
De voorstoelen zijn netjes be
kleed; stug maar niet oncomfor
tabel. Een lendensteun voor de
bestuurder ontbreekt. Het mo
dern ogende instrumentenpan
eel bevat drie kloeke lclokken
onder een dakje en dat laat zich
goed aflezen. Jammer van het
grijze harde plastic waarmee
Toyota de boel inricht. Afleg-
vakjes en bakjes heeft de RAV
genoeg.
De grote achterdeur is zwaar en
draait naar rechts. Dat is lastig:
bij laden en lossen langs de
straatkant moet je er altijd om
heen lopen. Fijn zijn wel de bui
tenspiegels, een stuk groter dan
de benepen exemplaren op de
voorganger van de RAV4, de
FunCruiser. Standaard is hij
uitgerust met twee airbags, abs
en afstandsbediende centrale
vergrendeling. Op de Linea Sol-
uitvoering krijg je voor 6.600
gulden lichtmetalen velgen,
airco, abs, verwarmde buiten
spiegels en een differentieel met
gedeeltelijke blokkering. Zo'n
differentieel levert de Toyota
meer grip en een betere weglig-
ging op.
Zo'n ruige RAV doet het goed in
oogverblindend reflective blue
of liquid silver.
Joop van der Pol
RAV4 2.0 Linea Sol 3drs
PLUSPUNTEN
- rijgedrag
- felle motor
- uiterlijk
MINPUNTEN
- ruimte
- 'licht' gevoel
- interieurdetails
Ixbxh 3.85 x 1.74 x 1.68 m.
wielbasis 2.28 m.
bagageruim 150-386 liter
draaicirkel 10.0 m.
brandstoftank 57 liter
gewicht 1.230 kg.
verbruik 1:10
prijs RAV4 v.a. 52.670 gulden
geteste 3-drs 64.325 gulden
5-drs 70.160 gulden
SCORE: 7
Conclusie: De RAV4 is een rappe
en modieuzeauto. Als terrein
wagen is deze Toyota niet
bedoeld, maar zijn vierwielaan-
drijving is wel leuk meegeno-
Fietscomputers die snelheid,
ritafstand, gemiddelde snel
heid en totaalafstand registre
ren zijn er al lang. Bij Halfords
liggen nu ook apparaatjes die
dat kunnen voor een aluminium
vouwstepje. Het apparaatje
kost compleet 24,95. Een uit
gebreide versie, die uitwissel
baar is met de fiets, kost vijf gul
den meer.
Honda brengt een Civic type-
R uit. De driedeurs Civic in
die hoogst sportieve uitmonste
ring heeft een 2.0 motor die 200
pk levert, dus minstens net zo
krachtig als de niet meer lever
bare Integra Type-R. De snelle
Civic heeft een zesversnellings
bak, elektrische stuurbekrach
tiging, verstevigingen in de car
rosserie, stuggere veren en
schokdempers en grotere schijf
remmen voor. De auto wordt ko
mend najaar leverbaar. Over de
prijs is nog niets bekend.
Continental heeft een nieuwe
serie banden voor sportieve
auto's. De ContiSportContact 2
biedt volgens de fabrikant opti
male prestaties bij remmen en
veel weerstand tegen aquapla
ning.
De band wordt standaard ge
monteerd op sportwagens als
Porsche 911 en Boxster. Omdat
een groeiend aantal autorijders
zijn voertuig uitrust met licht
metalen wielen is de vraag naar
brede banden volgens Conti
nental ook groeiende.
In de nieuwe sportband zit vol
gens Continental een 'bionisch
contour', een breder contact-
vlak van de band tijdens het
remmen.
Tijdens het vertragen wordt de
band extra breed voor meer
contact met het wegdek en ge
lijkmatiger verdeling van de
krachten. Continental spreekt
verder van nieuwe chemische
verbindingen die tot een rub
bermengsel dat extreem veel
grip biedt geleid hebben.
De sportwagen MX-5 van
Mazda krijgt een viertraps
automaat. De automatische bak
wordt gekoppeld aan de
1.81/140 pk motor in deze road
ster. De auto kost 72.795,-. De
MX-5 heeft dan abs, twee air
bags, afstandsbediende centra
le portier- en kofferklepver
grendeling, stuurbekrachti
ging, audio-installatie en elek
trische antenne.
Bij het 50-jarig jubileum van
de vierwielaandrijving van
het merk in februari bracht Toy
ota de LandCruiser 100 50th
Anniversary uit. Het schijnt
goed bevallen te zijn, want nu
komt ook de iets minder hoog
dravende Toyota 90 in zo'n
jubelversie. Met lederen bekle
ding en andere luxe uitrustings
stukken. De aandrijving wordt
verzorgd door een 3.4V6/178pk
of een 3.0 turbodiesel met 163
pk. Elke grijs kenteken-versie
van de LandCruiser 90 mag
maximaal 3500 kilo trekken,
met geel kenteken is dat 2800
kilo.
Tot nu toe werd er qua trek
kracht nog onderscheid ge
maakt tussen drie- en vijfdeurs
varianten. De laatste mochten
veel minder aanhangergewicht
hebben. Een 90 50th Anniversa
ry kost 1013 8 8met grij s ken
teken (als bedrijfswagen dus)
ƒ90.297.