Diesel zit in revolutie Budget-jeep voldoet op de weg Experimenten met brandstofcel Citron Pressé rit Bromscooterquad 45 Ducati hanteert europrijs Ford maakt inhaalslag Computer Civic type-R Sportbanden Mazda MX-5 Toyota 90 zaterdag 24 maart 2001 Het moet zuiniger. En vooral schoner. Elektri sche auto's zijn al naar de achtergrond verdrongen. De brandstofcel, die moet het worden. Fiat is nu aan het testen met een elektro-kar die zo'n eigen mini-centrale aan boord heeft. Minder brandstofverbruik, minder schadelijke emissies, flexibele gebruiksmo gelijkheden en lagere produc tiekosten van auto's en hun mo toren houden autofabrikanten druk bezig. Verbrandingsmoto ren op benzine en diesel blijven de komende jaren gewoon in productie en worden alsmaar verder verfijnd. Ook auto's met motoren die op aardgas of uit biomassa afkomstige brandstof draaien blijven in ontwikke ling. Maar alternatieve aandrijfsys temen die de schadelijke emissie tot nul proberen te reduceren staan pas echt in het middel punt van de belangstelling. De grote constructeurs zetten hoog in: Daimler Chrysler wil in 2004 al met een auto met brandstof cel op de markt komen. BMW rijdt al met auto's rond, waarin verbrandingsmotoren draaien op waterstof. En in Italië is Fiat aan het testen met de Elettra H2 brandstofcelauto. Aardgas leidt al tot aanzienlijk minder uitstoot dan diesel of benzine en het broeikaseffect ervan is 20% lager. Maar vol gens Fiat kan de brandstofcel auto op korte termijn vooral van pas komen in stadsverkeer. Daar zijn prestaties niet echt belangrijk, maar de milieuas pecten wel. Fiat heeft de brand stofcel ingebouwd in een elek trisch aangedreven Seicento. De cel, of liever het pakket brandstofcellen, krijgt water stof aangevoerd en zet die in een reactie met zuurstof om in elek triciteit (48 volt, door een om vormer op een waarde van 216 volt gebracht die de elektromo tor maximaal 30 kiloWatt kan laten leveren). Uit de uitlaat van de auto komt louter waterdamp, want er wordt geen C02 ge vormd. De waterstof wordt on der hoge druk (200 bar) aan boord opgeslagen in zes cilin ders van elk negen liter. De Sei cento met brandstofcel kan een kruissnelheid van 60 km/u aan, maar door de opgeslagen stroom in de accu's aan te spre- ken kan die tot 100 km/u ver hoogd worden. De actieradius bedraagt 100 kilometer en wa terstof tanken duurt ca. tien mi nuten. Rendement Het rendement van een auto met brandstofcel komt uit op ruim 35%endatis meer dan tien pro cent hoger dan het rendement van de gemiddelde verbran dingsmotor. Jammer dat het zo veel energie kost om waterstof uit koolwaterstoffen te winnen. Uit water door middel van elek triciteit kan ook, maar dat is alleen ecologisch neutraal wan neer dat met natuurlijke ener giebronnen gebeurt: waterstof winnen uit door wind- of water kracht opgewekte elektriciteit of zon-thermische installaties dus. Dat is schoon zoals dat heet en past veel beter bij de filosofie van de brandstofcel. De toekomst ervan hangt ook af van de productie, de distributie en de opslag van waterstof. Die overigens ook aan boord van de auto door een 'reformer' gewon nen kan worden uit koolwater stof-verbindingen, traditionele brandstoffen dus. Fiat is al jaren bezig met alter natieve aandrijfsystemen zoals elektrische auto's, hybrides (een combinatie van twee verschil lende aandrijvingen), aardgas en lpg. Binnenkort lanceert het merk in Italië eenMultipla met een lpg-installatie. Er waren al Multipla's te koop met een ben zine/aardgas motor (BiPower) of uitsluitend aardgas (BluPo- wer). Rien van der Steen Van 10 tot en met 12 mei wordt Le Citron Pressé verreden, een rit voor klassieke Citroëns. Vanuit Luxemburg wordt via Noord- Frankrijk en België naar eindpunt Hilvarenbeek gereden. Alleen Citroëns en Panhards van twintig jaar en ouder mogen meerijden. Informatie: tel. 0255-533.981. Het Italiaanse motormerk Ducati hanteert in alle landen van de Europese Unie vanaf nu overal dezelfde europrijs voor haar producten. Een Ducati in Spanje kost dus precies evenveel als in Nederland. Volgens de bedrijfsleiding voorkomt dat grijze import (import buiten het officiële kanaal om). Ducati verkocht vorig jaar 500 motoren in Nederland en duizend in België. Het nog altijd onbekende Adly Moto is in handen is van een nieu we importeur die veel energie steekt in een beter imago van dit Taiwanese bromscooter-merk. De Van Vliet Automotive Group uit Nieuwerkerk a/d Ijssel zet naast een hele reeks bromscooters ook de quad Adly ATV Z-l Traffic Jammer in de etalage. Het gaat om een goedgekeurde vierwieler waar bezitters van een bromfietscertificaat zo de openbare weg mee op mogen. Het ding heeft rondom noppenbanden voor de liefhebber van offroad ge bruik. De Z-l Traffic Jammer is voorzien van een luchtgekoeld tweetaktblokje met automatische transmissie. De krachtbron kan zowel elektrisch als met een schop tegen de kickstarter tot leven kan worden gewekt. Hij heeft trommelremmen rondom en naast twee personen kan 100 kilo zware Z-l ook 4,5 liter brandstof meenemen. Hij kost 4.999. Ruud Vos De moderne Ford-diesel TDCi wordt vanaf september in de Focus aangeboden. Een van de grootste auto merken ter wereld liet het de laatste jaren nogal af weten op dieselgebied. Na een tussensprint komt Ford na de zomer voor het eerst zelf met een moderne com mon rail-diesel, waarbij on der zeer hoge druk brandstof in de cilinders gespoten wordt. De dieselmotor zit midden in een revolutie. Hij wordt steeds sterker, sneller, stiller, schoner en nee, niet simpeler. Soms hoor je in de auto amper meer dat j e met een zelf ontbran- der onderweg bent. Ze heten TDi (VW),TiD (Saab), DiT(Opel CDI (Mercedes-Benz), JTD (Fiat/Alfa/Lancia), HDI (PSA, DiTD (Mazda) en nu heeft Ford eindelijk ook een gemoderni seerde diesel, die daar TDCi heet. Bij de oude diesels wordt de brandstof onder lage druk naai de verstuivers geleid door een door de motor aangedreven pomp. Bij een moderne diesel, een common rail, wordt de brandstof onder extreem hoge druk in een centrale buis (dat is de common rail die bij Ford cle vorm van een pot heeft) samen gedrukt en vervolgens door tus senkomst van de computer naar de injectoren in de verbran dingskamer geleid. Hoe hoger de druk, hoe exacter de dose ring, hoe schoner de verbran ding en hoe hoger het motorren dement. Onder zeer hoge druk (alleen VW heeft een nog hogere werk druk met zijn pompverstuiver- systeem) wordt de brandstof op precies het juiste tijdstip en in exact de juiste hoeveelheid in de verbrandingsruimte gespoten. Dat leidt tot een goede koude start, flink vermogen en schone re verbranding. Bij common rail worden zeer kleine hoeveelheden brandstof ingespoten nog voor de echte in spuiting plaatsvindt. Dat ge beurt bij deze nieuwe turbodie sel van Ford zelfs gevarieerd, zodat het verbrandingsproces gelijkmatiger en efficiënter ver loopt en bovendien geruislozer. De nieuwe Ford-diesel nagelt geen moment, ook niet net na een koude start. Ford doet net alsof het nu de common rail-diesel opnieuw uitgevonden heeft. Dat valt al leszins mee. Het merk heeft het nieuwe systeem de afgelopen ja ren aan zich voorbij laten gaan en kwam daardoor qua diesels op achterstand. In de splinter nieuwe Ford Mondeo kan daar om tot eind dit jaar slechts een diesel die afkomstig is uit de Transit worden aangeboden. Niemand gesproken die daar geestdriftig over is. Maar het merk heeft hard gewerkt en biedt over vijf maanden in de Focus - lang niet mee gereden, wat een fijne auto - een prachtig werkende common rail-diesel aan. Volgens Phil Lake van Fords ontwikkelingsafdeling is de nieuwe diesel het wachten waard geweest. „De techniek van deze motor is robuuster en minder kostbaar dan van de eer ste common rails.De Ford-mo tor werkt met een iets hogere druk (1400 bar) dan van de be staande serie en onder meer een pingelsensor, die normaal al leen benzinemotoren in de ga ten houdt. De motor heeft een inhoud van 1.8 liter en levert 115 pk bij een koppel van 250 Nm bij 1850 omwentelingen. Dat koppel is stevig hoger dan de oude Ford-diesel op kon proesten. Kracht Het belangrijkste dat opvalt is de kracht en de geruisloosheid waarmee de nieuwe diesel zijn werk verricht. Hij brengt een plezierig klinkende brom voort en die wordt zelfs op topsnel heid - we joegen de Focus met de nieuwe 'Duratorque-TDCi-die- sel' in Zuid-Spanje naar een verbazende top van 203 km/u op de teller - niet vervelend. Sprin ten kan met deze moderne zelf- ontbrander ook: van 0 tot 100 km/u neemt nog geen elf secon den in beslag. Ford zegt dat de nieuwe diesel met één liter brandstof 18 kilometer ver kan komen. Dat is mooi allemaal. We mogen nu ook bij Ford niet meer spre ken van een auto met een reute lend petroleumstelletje onder de kap. Wel even wachten nog. Want de Focus TDCi is er vanaf september (meerprijs t.o.v. hui dige 90 pk-diesel vier mille), de Mondeo (met 130 pk-diesel) eind dit jaar. Rien van der Steen De Toyota RAV4 is om te zien een echt bomme tje-op-wielen. Geen knoe- perd van een terreinauto, maar de straat krijg je er wel mee plat. Veel automerken en types gedijen doordat de kopers eigenlijk iets anders hadden ge wild. Omdat de meeste maand inkomens nu eenmaal geen Fer rari toestaan, rijden er zoveel rappe, maar betaalbare Alfa Romeo's. En wie het imago van Action Man nastreeft koopt iets dat ook lekker hoog, dik en stoer is: een driedeurs 2.0 liter vier- wielaangedreven Toyota RAV4 bijvoorbeeld, die maar 64.325 gulden kost. Toyota heeft een smakelijke viermaalvier getekend die me teen al zo'n Camel-Trophyge- voel wakker maakt. Gevoel, daar gaat het vooral om, want het enige terrein waarop de RAV zich vermoedelijk ooit zal bege ven is een parkeer- of een indu strieterrein. Het reservewiel zit in zo'n enor me glimmende trommel op de achterdeur en dat komt goed uit. Bagageruimte is niet een troef van de driedeurs RAV. Dat wordt enigszins goedgemaakt doordat je achterin de twee stoelen over de lengte kunt ver schuiven of verwij deren. Net als in een mpv, zeg maar. Toch, wie echt ruimte zoekt, spaar 5000 guldentjes door, voor een rian tere, maar ook serieuzer ogende vijfdeurs. Gemis De felle 150 pk sterke motor maakt dat de RAV4 snel en strak vooruit koerst - nul tot honderd doet-ie in 10.5 seconden. De bochtvastheid is uitstekend en in de papsneeuw van januari is die permanente vierwielaan- drijving geruststellend. Toch zouden we er zomaar niet het bos mee ingaan: de RAV heeft geen apart chassis, geen hoge en lage gearing en mist bovendien voldoende grondspeling voor het echte werk. De RAV 4 lijkt een terreinwagen, maar stuur je beter het bos niet in Maar op straat komt-ie niks te kort. Ook het veercomfort heeft Toyota prima voor elkaar. Niet ernstig', maar evenmin passend bij dit type automobiel vinden we het lichte, aluminium geluid van de zestienklepper, het ve derlichte sturen en dito bedie ning van hendels en pedalen. Het zou van ons allemaal wat robuuster mogen. Slordig Slordig vinden we sommige in terieurdetails. 's Avonds moetje de elektrische raam- en spiegel- bediening' zoeken op de tast en een lampje in het dashboard kastje zit er ook al niet aan. De schoudergordels vóór kennen slechts twee hoogtestanden dankzij een paar iemelige ver- stelhaakjes. Over de onverlichte make-upspiegels gaan goedko pe flapjes met klittenband en tussen dashboard en voorruit schemerde zichtbaar een reep schuimplastic. De voorstoelen zijn netjes be kleed; stug maar niet oncomfor tabel. Een lendensteun voor de bestuurder ontbreekt. Het mo dern ogende instrumentenpan eel bevat drie kloeke lclokken onder een dakje en dat laat zich goed aflezen. Jammer van het grijze harde plastic waarmee Toyota de boel inricht. Afleg- vakjes en bakjes heeft de RAV genoeg. De grote achterdeur is zwaar en draait naar rechts. Dat is lastig: bij laden en lossen langs de straatkant moet je er altijd om heen lopen. Fijn zijn wel de bui tenspiegels, een stuk groter dan de benepen exemplaren op de voorganger van de RAV4, de FunCruiser. Standaard is hij uitgerust met twee airbags, abs en afstandsbediende centrale vergrendeling. Op de Linea Sol- uitvoering krijg je voor 6.600 gulden lichtmetalen velgen, airco, abs, verwarmde buiten spiegels en een differentieel met gedeeltelijke blokkering. Zo'n differentieel levert de Toyota meer grip en een betere weglig- ging op. Zo'n ruige RAV doet het goed in oogverblindend reflective blue of liquid silver. Joop van der Pol RAV4 2.0 Linea Sol 3drs PLUSPUNTEN - rijgedrag - felle motor - uiterlijk MINPUNTEN - ruimte - 'licht' gevoel - interieurdetails Ixbxh 3.85 x 1.74 x 1.68 m. wielbasis 2.28 m. bagageruim 150-386 liter draaicirkel 10.0 m. brandstoftank 57 liter gewicht 1.230 kg. verbruik 1:10 prijs RAV4 v.a. 52.670 gulden geteste 3-drs 64.325 gulden 5-drs 70.160 gulden SCORE: 7 Conclusie: De RAV4 is een rappe en modieuzeauto. Als terrein wagen is deze Toyota niet bedoeld, maar zijn vierwielaan- drijving is wel leuk meegeno- Fietscomputers die snelheid, ritafstand, gemiddelde snel heid en totaalafstand registre ren zijn er al lang. Bij Halfords liggen nu ook apparaatjes die dat kunnen voor een aluminium vouwstepje. Het apparaatje kost compleet 24,95. Een uit gebreide versie, die uitwissel baar is met de fiets, kost vijf gul den meer. Honda brengt een Civic type- R uit. De driedeurs Civic in die hoogst sportieve uitmonste ring heeft een 2.0 motor die 200 pk levert, dus minstens net zo krachtig als de niet meer lever bare Integra Type-R. De snelle Civic heeft een zesversnellings bak, elektrische stuurbekrach tiging, verstevigingen in de car rosserie, stuggere veren en schokdempers en grotere schijf remmen voor. De auto wordt ko mend najaar leverbaar. Over de prijs is nog niets bekend. Continental heeft een nieuwe serie banden voor sportieve auto's. De ContiSportContact 2 biedt volgens de fabrikant opti male prestaties bij remmen en veel weerstand tegen aquapla ning. De band wordt standaard ge monteerd op sportwagens als Porsche 911 en Boxster. Omdat een groeiend aantal autorijders zijn voertuig uitrust met licht metalen wielen is de vraag naar brede banden volgens Conti nental ook groeiende. In de nieuwe sportband zit vol gens Continental een 'bionisch contour', een breder contact- vlak van de band tijdens het remmen. Tijdens het vertragen wordt de band extra breed voor meer contact met het wegdek en ge lijkmatiger verdeling van de krachten. Continental spreekt verder van nieuwe chemische verbindingen die tot een rub bermengsel dat extreem veel grip biedt geleid hebben. De sportwagen MX-5 van Mazda krijgt een viertraps automaat. De automatische bak wordt gekoppeld aan de 1.81/140 pk motor in deze road ster. De auto kost 72.795,-. De MX-5 heeft dan abs, twee air bags, afstandsbediende centra le portier- en kofferklepver grendeling, stuurbekrachti ging, audio-installatie en elek trische antenne. Bij het 50-jarig jubileum van de vierwielaandrijving van het merk in februari bracht Toy ota de LandCruiser 100 50th Anniversary uit. Het schijnt goed bevallen te zijn, want nu komt ook de iets minder hoog dravende Toyota 90 in zo'n jubelversie. Met lederen bekle ding en andere luxe uitrustings stukken. De aandrijving wordt verzorgd door een 3.4V6/178pk of een 3.0 turbodiesel met 163 pk. Elke grijs kenteken-versie van de LandCruiser 90 mag maximaal 3500 kilo trekken, met geel kenteken is dat 2800 kilo. Tot nu toe werd er qua trek kracht nog onderscheid ge maakt tussen drie- en vijfdeurs varianten. De laatste mochten veel minder aanhangergewicht hebben. Een 90 50th Anniversa ry kost 1013 8 8met grij s ken teken (als bedrijfswagen dus) ƒ90.297.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 45