Zitcomfort is kwestie van passen en meten Met de MITKA naar het werk Kijken en testen tijdens FietsRai Fietsverzekering staat onder druk Eigenzinnige hartslagmeter recreatiesporters 43 Bandana Broekzeem Tubeless Fietsdrager zaterdag 24 maart 2001 Vrijwel alle fietsen, elektrofietsen, snorfietsen, bromfietsen, scooters, onderdelen en accessoires die in Neder land te koop zijn, staan van vrijdag 30 maart tot en met dinsdag 3 april bij el kaar in de RAI te Amsterdam. Het aan trekkelijke van deze tentoonstelling is dat de fietsen niet alleen zijn te bekij ken, maar ook uit te proberen. De ANWB richt een Fietstuin in, waar het mogelijk is om allerlei soorten fiet sen uit te testen. Deze binnentuin is met duizend vierkante meter groter dan in voorgaande jaren. Zo kan er worden proefgereden op alle zes de fietsen die genomineerd staan voor de Fiets van het Jaar. Dat zijn twee vouwfietsen, een reisfiets, een ligfiets, een mountainbike en een elektrofiets. De jeugd heeft een eigen pai'cours voor het uitproberen van kinderfietsen. Nieuw is een sport- paviljoen waar de recreatieve fietser aan zij n trekken kan komen en waar vi deobeelden worden getoond van de toerversie van de Amstel Gold Race. Hier worden ook allerlei fietstochten door Nederland aangeprezen. De orga nisatie voor verkeersveiligheid 3VO is aanwezig om de nieuwste campagne te promoten, waarbij alle aandacht naar fietsverlichting gaat. Onderzocht is dat bij één procent meer en betere fietsver lichting 25 dodelijke f ietsslachtoffers minder in het verkeer vallen. De FietsRai is van 30 maart tot en met 3 april dagelijks geopend van 11 tot 18 uur. De toegang voor volwassenen be draagt 25 gulden, voor kinderen van 5 t/m 12 jaar 10 gulden en kinderen tot 5 jaar gratis. Houders Pas-65 22,50 gul den. Het entreebewijs biedt op dezelfde dag eveneens toegang tot de Huishoud beurs en Huis Interieur. Theo van der Kaaij AGU, fabrikant van kleding en accessoires voor fietsers, introduceert de bandana voor dames. Het is een makkelijk om het hoofd te knopen 'muts met staart' van Pallino-polyester in de kleuren marineblauw, pet- rolgroen of zwart. De gehele Advance-dameslijn van AGU-fietskleding is ver nieuwd. Er zijn drie kleuren combinaties: chalk/olive, navy- /red en turquoise/petrol. De stoffen zijn soepel en licht in het dragen en zijn bovendien ge schikt voor aerobics, fitness en tennis. Het shirt is gemaakt van Palli no-polyester met een klein sier lijk kraagje, twee zakken op de rug, stoere ritsen en handige grote ritstrekkers. Bij de shirts past een jack van Garz polyester met iets geruwde binnenzijde voor een zacht gevoel. Het sluit nauw aan, heeft lange mouwen en een doorlopende rits. Licht en makkelijk om weg te stoppen in een tas. De body van Advance is van Supplex met een naadloze zeem voor aangenaam zitcomfort. De korte pijpen hebben een anti slip-randje tegen het opkruipen en de broek heeft een rits Prijzen: bandana 34,95, shirt of singlet 144, kort shirt 99,95, jack/ 139enbody 149 Informatie: 072-5411511 De MITKA is een overdekte tweewieler. Gazelle denkt de fiets van de toekomst te hebben de MITKA. De letters staan voor Mobiliteitsconcept voor Individueel Transport op Korte Afstand. Het is een overdekte twee wieler met vering en ruimte voor bagage. MITKA is ontwik keld door Gazelle, Nike en TNO. De opdracht was een futuristi sche fiets te ontwerpen die spe ciaal bedoeld is voor woon werkverkeer met afstanden tot twintig kilometer. Onderzoek bracht aan het licht dat veel au tomobilisten bereid zijn hun au to voor de deur te laten staan om met een MITKA-achtige twee wieler naar het werk te gaan. Van het overwegend sportieve Nike-personeel is dit veertig procent. Deze bijzondere woon-werk- f iets is nog lang niet in productie en prijzen zijn onbekend. Tot die tijd biedt Gazelle de nieuwe vouwfiets TranZa als alterna tief. Het moet een uiterst com fortabele fiets zijn, waarop snel te x-ijden is en die handig in klapt. Het frame van carbon is uiterst licht, de achtervork veert op rubber en de ketting heeft plaatsgemaakt voor een getan de riem. De fiets heeft een lage instap en is daardoor geschikt voor dames en heren. Er zitten zeven versnellingen op, in de wielnaaf opgesloten rem van het type rollerbrake op het ach terwiel en een velgrem voor. In geklapt meet de Tran Za 105x72 x 30 cm. Prijs:/ 2495 Theo van der Kaaij Het aantal fietsendief stallen rijst de pan uit. Verzekeraars haken af; pre mies stijgen. Het goede nieuws is, dat de antidief- stalchip zich serieus aan dient. Bij Unigarant regent het on ophoudelijk telefoontjes over gestolen fietsen. Deze ANWB-dochter, de grootste fietsverzekeraar van het land, verwerkt een paar honderd tele foontjes per dag. Terwijl ande ren afhaken en het aantal dief stallen gestaag groeit, wapent Unigarant zich met kortingen op fietsen met speciale Axa-slo- ten en duurdere tarieven in de grote stad. Grote jongens als Reaal, Natio- nale-Nederlanden en Aegon kapten al eerder met hun fiets verzekering. Nu stapt Axa er ook uit. „Dat is een teken aan de wand", zegt Hennie Zoontjes, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars. „Het verze keren van fietsen is nooit bui tengewoon lucratief geweest. Per jaar worden naar schatting 900.000 fietsen gestolen en dat neemt niet af." Frappant is dat het aantal aangiften juist min der wordt. Van 185.000 in 1985 naar 143.500 in 1998. „Mensen vragen zich af of het wel zinvol is om naar het politiebureau te gaan. Bovendien blijkt hieruit een afname van het aantal ver zekerde fietsen." Hoeveel fiet sen er verzekerd zijn, is niet be kend. Wel dat 40 a 50 procent van de nieuwe fietsen wordt verzekerd. Verzekeraars verzinnen van al les om de last op hun schouders te verlichten. Ze introduceren variërende tarieven per regio of stad. „Sommige maatschappij en weigeren inwoners van risi cogemeenten te verzekeren. Verder rukt het eigen risico op. Dan moet je zelf bijvoorbeeld bij diefstal dertig procent bijbe talen. Dit stimuleert dat mensen meer verantwoord met hun spullen omgaan. Ook zie je dat verzekeraars extreem dure fiet sen van meer dan pakweg vijf duizend gulden niet langer in een polis stoppen." Meer diefstallen leiden tot meer uitkeringen tot hogere premies. Het Verbond van Verzekeraars is bezorgd. „De consument moet wel zijn fiets kunnen blijven verzekeren voor een redelijk be drag. Daarnaast is hij gebaat bij een goede concurrentie tussen verzekeraars", verklaart Zoon tjes. Met de fietsverzekering zijn onlosmakelijk verbonden diefstalpreventie en opsporing. Daarover overlegt het Verbond van Verzekeraars volop met overheid en justitie. „Dat er on voldoende fietsstallingen in de steden zijn, helpt ook niet om het fietsbeleid van de overheid te stimuleren. Dat beleid is ex- juist op gericht om de korte au- toi-itjes ex-uit te halen. Mensen willen wel op de fiets, als ze die op een goede plek kwijt kun nen", licht Zoontjes toe. En wat opsporing betx-eft: „Het moet niet vanzelfspi'ekend zijn dat je bij diefstal alleen maar voor de verzekering aangifte doet op het politiebux-eau. Ex- moet een zekex-e pakkans blij ven. De antidiefstal chip kan uitkomst bieden. Dan kan de politie-agent de fiets scannen en meteen zien of hij gestolen is." Tïots verkondigt Batavus de eerste fabrikant te zijn die zo'n chip inbouwt. Vanaf september gebeux-t dat inmiddels in fietsen boven de 1600 gulden. „We doen het met de hele branche. Andere fabx-ieken zxxllen volgen", zegt communicatiemanager Hex-- man Vissex-, De bedoeling is dat binnen enkele jaren zoveel mo gelijk Batavus-fietsen gechipt de fabx-iekspoox-t verlaten. Daarnaast kunnen fietsenma kers zelf aan het chippen slaan. Bij een landelijke databank worden alle gegevens geregi streerd. Naast de gratis x-egi- stratie krijgt de consument tien procent korting op de vex-zeke- x-ingspremie, meldt Batavus. Hex-man Visser waagt met het nodige voox-behoud een opti mistische schatting. „Als ieder een meewerkt, x-ijden er over vijf jaar zo'n acht miljoen fietsen rond met een antidiefstalchip." „We juichen alle preventieve maatregelen toe", reageert An- gelique van Werd van Uniga- x-ant. „Maar het effect van die chip is natuurlijk wel afhanke lijk van de medewei-king van de politie. Er moeten voldoende menskracht en scan-appax-aten beschikbaar zijn." Maarten van de Rakt Een hartslagmeter, zo'n typisch technisch-me- disch hulpmiddel voor top sporters, is nu ook voor re creatiesporters bereikbaai-. Polar Electro uit Finland ont wikkelde de M-sex-ie, een x-eeks van vijf modellen in de pi'ijsklasse van 300 tot 500 gul den. De fabrikant redeneert dat iemand die puur voor zijn ple zier fietst of hardloopt net zo goed op de hoogte moet zijn van de px-estaties van zijn hart. De M-serie bestaat uit klassieke en spox-tieve modellen. Er is zelfs een exemplaar met titani um kast van bijzonder ontwerp. Handig is dat alle modellen ook als hox-loge en stopwatch zijn te gebruiken. De meters zijn ECG- nauwkeurig en waterdicht. Ze werken draadloos en worden om de pols gedragen. Afhanke lijk van leeftijd, lengte, gewicht, geslacht en spox-tieve activitei ten geeft de meter een fitheids- score aan. Bij elke score hoox-t een beweegadvies, zodat de be trokkene meteen sportief aan de slag kan. Door deze test regel matig uit te voeren is te zien of ex- vooruitgang wordt geboekt. Dit type hartslagmeter kan ook irri tante trekjes hebben. Drie da gen na de laatste inspanning toont de meter elk uur een welis waar vriendelijke tekst om de eigenaar te motiveren weer te gaan bewegen. De eenvoudigste hartslagmeter van Polar is de Tempo van 130, die een aantal basisfuncties heeft. Informatie: tel. 036-546.0313. Een echte fietsbroek heeft een kruis met een ingenaaide zeem. Deze neemt tx-anspiratie- vocht op en geeft daardoor een comfox-tabel gevoel bij het fiet sen. Zo'n broek sluit strak om het onderlijf en heeft geen na den die de huid kunnen irrite ren. Onder zo'n fiets- of koers- bi-oek moet vanzelfsprekend geen onderbroek worden gedra gen. De firma Castelli presenteex-t een nieuwe, anatomisch ge vormde zeem met bijzondere materialen als een hightech px-o- duct. De zeem dx-aagt de naam Pro- getto-Y2-Comfox-Temp, samen gesteld van gepatenteerde stof fen. Daar is een door de NASA ontwikkelde foam bij, die ge bruikt wordt in ruimtepakken. Dat materiaal zorgt ex-voor dat de temperatuxxr van het zitvlak constant blijft op zo'n 32 gra den. De dikte van de zeem verschilt van plaats tot plaats waar dat nodig is tussen de twee en twaalf milimeter. Volgens de fabrikant krijgt de fietser niet het gevoel met een 'pamper' in zijn broek te xijden. Er zijn uitvoeringen voor dames en heren. Informatie: tel.071-5420606 Auto's xijden op banden zon der binnenband. Dit 'tube- less'-systeem wox-dt sinds koxi ook op fietswielen toegepast. Normale velgen en buitenban den zijn daar niet geschikt voor. Er zijn speciaal gevormde vel gen en een ander type buiten banden voor nodig. De Duitse bandenfix-ma Schwalbe maakt die banden. Zo'n 'tubeless'-band heeft aan de binnenkant een luchtdichte laag. Ook de velg is volkomen luchtdicht. Het voordeel van fietsen zonder binnenband is het lagere gewicht en bij even tueel lekxijden is de band niet ineens plat. Tegen een scheur of een stootlekzijn deze banden echter niet bestand. De binnenbandloze band kan met weinig lucht worden bere den, ongeveer 1,5 bar. Zo'n band voegt zich goed naar een ruwe ondergrond, heeft uitstekende grip en veert bovendien beter dan een hard opgepompte band met binnenband. Wel is het zo dat een harde band lichter loopt dan een zachte. Informatie: 023-5634734 Twinny Load, de populaix-e fietsdrager van de Felua Groep in Apeldoorn, heeft een nieuwe constructie waarbij de fiets niet meer getild hoeft te worden omdat hij via opx-ijgoten op zijn plek gereden kan wor den. Hij wordt vanaf begin juni le verbaar in Nederland en Duits land onder de naam Twinny Load Drive. Volgens de produ cent is het nieuwe systeem voor al geschikt voor elektrische fiet sen of zware snorfietsen. Fietsen kan leiden tot za delpijn en in het ergste geval tot impotentie. Het is al weer tien jaar geleden dat de eerste verontrustende be richten daarover de kop op staken. Sindsdien hebben zadelmakers niet stilgeze ten. Fietscomfort wox-dt voor een belangrijk deel bepaald door het zadel. Per slot van re kening rust daar het grootste deel van het gewicht van de fiet ser op. Het aanbod aan fietsza- dels is gigantisch. Belangx-ijkste criteria bij het uitzoeken van de ideale zetel zijn voxm en materi aal. Daax-bij maakt het-veel ver schil om wat voor type fiets het gaat. Op een mountainbike en een racefiets zit de fietser door gaans ver voorovergebogen en liggen de drukpunten van het zitvlak voor op het zadel. Ge voelloosheid van genitaliën - bij mannen ook wel bekend als slaapzak - is een veelvoorko mende klacht. Bij een stadsfiets liggen de di-ukpunten juist ach- tei-op. En bij een hybx-idefiets zijn de drukpxmten vex-deeld over het zadel. Kussentjes Veel fabrikanten voorzien de plaatsen waar de druk van het zitvlak het grootst is, van zachte kussentjes. Voor de vulling wordt soms schuirrxrubber ge bruikt, maar veelal gel. Gelza dels zijn de afgelopen jaren erg populair gewox-den. Ze voelen bij eerste kennismaking com fortabel zacht aan. Bij zomerse tempex-atureii kan een gelzadel echter irritant broeien. Dat geldt met name voor zadels die De hydrodynamische Fluid van Selle Italia is pas in oktober vex-krijgbaar. Marcel Luyckx De Gx-avin is een vrouwenzadel van Brooks. helemaal met een gelei-achtige stof gevxxld zijn. Bij moderne uitvoeringen wordt wat minder kwistig met gel ge strooid. Het spxxl wordt alleen aangebx-acht op stx-ategische plekken: bij tourfietsen op de plaatsen waarop de zitbeende- ren rusten, sportievere zadels hebben alleen gel ter hoogte van de edele delen. Veel fervente fietsers zweren nog altijd bij een ouderwets le ren zadel. Leer ademt, absor beert vocht (transpiratie) en vox-mt zich naar de billen van de berijder Een leren zadel staat dus garant voor een unieke pasvorm. Dat is de x-eden waarom een lex-en f iets fauteuil eerst 100 tot 150 kilo meter ingex-eden moet worden. Het is niet aan te bevelen die 150 kilometer in één ruk te fietsen. Af te raden is een zadel met bor duursel, al ziet het er vaak wel hip uit. Na een lange fietstocht staat het patx-oon in je billen af gedrukt. Een verende zadelpen is wel het overwegen waard, om de ex-gste schokken op te van gen. Sinds alarmerende berich ten over blijvend letsel als ge volg van intensief fietsgebruik de kop opstaken, schermen fa- bx-ikanten met xxrologen, ortho- peden en andere deskundigen als advisexxrs bij het ontwerpen van nieuwe producten. Uitsparing Dat heeft geresulteerd in afwij kende vox-men. Een nieuwigheid zijn zadels met een achtex-zijcle als een wig, met een uitsparing aan de achterkant. Daardoor worden minder bloedvaten af- gekneld. Ook modern: zadels met een uit sparing voor de genitaliën. In de x-acex-ij heeft dit het bijkomende voordeel dat het zadel er lichter door wox-dt. Elke gi-am is er een. De Aero USA, een racezadel van Selle San Marco met uitsparing voor de genitaliën. Selle Italia, dat al sinds 1897 fietszadels maakt, px-onkt met het lichtste zadel ter wex-eld: 125 gram. Later dit jaar, in oktober, komt Selle Italia met de gelikt ogende fluid, dat voorzien is van een hy- drodynamisch systeem. Na het waterbed dus het waterzadel. Andere topmex-ken zadels zijn Selle Royal, Selle San Marco, Brooks, Rolls en het Nederland se Leppex-, De bovengx-ens voor een topmodel (fabx-ieks)zadel is ongeveer 300 gulden. Lepper, gevestigd in Dieren, maakt zelfs zadels op maat, al is dat wel een kostbax-e zaak. Martelwerktuig Een fietszadel is en blijft een kwestie van passen en meten. Een zadel waarop de één zich in een fauteuil waant, kan voor een ander een marteling zijn. De afstand tussen de zitbotjes be paalt de breedte van het ideale zadel. Bij mannen is dat gemid deld 11 centimer, bij vrouwen 13 centimetex'. Vrouwen zijn daarom gebaat bij bredere za dels, met een korte en smalle neus, anders ontstaan er wrij vingsklachten bij de dijen en schaamstreek. Inmiddels houden zadelfabri kanten daar rekening mee en hebben ze speciale wouwenmo dellen in hun assortiment. Het ronde rokzadel, in het verleden veel gebruikt op stadsfietsen, is daardoor veiworden tot muse umstuk, al heeft Lepper dit type nog wel in zijn collectie. Niet alleen het soox-t zadel is van belang. Een verkeerde stand (te hoog of te laag, te ver naar voren of te ver naar achteren, te scheef kan evengoed leiden tot licha melijke klachten. Het is altijd raadzaam een nieuw zadel eerst uit te probex-en en niet te schro men om terug te gaan naar de verkoper om een ander exem plaar te laten monteren. VUILV.v 'iliüiiV-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 43