Zitcomfort is kwestie
van passen en meten
Met de MITKA
naar het werk
Kijken en testen tijdens FietsRai
Fietsverzekering
staat onder druk
Eigenzinnige
hartslagmeter
recreatiesporters
43
Bandana
Broekzeem
Tubeless
Fietsdrager
zaterdag 24 maart 2001
Vrijwel alle fietsen, elektrofietsen,
snorfietsen, bromfietsen, scooters,
onderdelen en accessoires die in Neder
land te koop zijn, staan van vrijdag 30
maart tot en met dinsdag 3 april bij el
kaar in de RAI te Amsterdam. Het aan
trekkelijke van deze tentoonstelling is
dat de fietsen niet alleen zijn te bekij
ken, maar ook uit te proberen.
De ANWB richt een Fietstuin in, waar
het mogelijk is om allerlei soorten fiet
sen uit te testen. Deze binnentuin is met
duizend vierkante meter groter dan in
voorgaande jaren. Zo kan er worden
proefgereden op alle zes de fietsen die
genomineerd staan voor de Fiets van
het Jaar. Dat zijn twee vouwfietsen, een
reisfiets, een ligfiets, een mountainbike
en een elektrofiets. De jeugd heeft een
eigen pai'cours voor het uitproberen
van kinderfietsen. Nieuw is een sport-
paviljoen waar de recreatieve fietser
aan zij n trekken kan komen en waar vi
deobeelden worden getoond van de
toerversie van de Amstel Gold Race.
Hier worden ook allerlei fietstochten
door Nederland aangeprezen. De orga
nisatie voor verkeersveiligheid 3VO is
aanwezig om de nieuwste campagne te
promoten, waarbij alle aandacht naar
fietsverlichting gaat. Onderzocht is dat
bij één procent meer en betere fietsver
lichting 25 dodelijke f ietsslachtoffers
minder in het verkeer vallen.
De FietsRai is van 30 maart tot en met 3
april dagelijks geopend van 11 tot 18
uur. De toegang voor volwassenen be
draagt 25 gulden, voor kinderen van 5
t/m 12 jaar 10 gulden en kinderen tot 5
jaar gratis. Houders Pas-65 22,50 gul
den. Het entreebewijs biedt op dezelfde
dag eveneens toegang tot de Huishoud
beurs en Huis Interieur.
Theo van der Kaaij
AGU, fabrikant van kleding
en accessoires voor fietsers,
introduceert de bandana voor
dames. Het is een makkelijk om
het hoofd te knopen 'muts met
staart' van Pallino-polyester in
de kleuren marineblauw, pet-
rolgroen of zwart.
De gehele Advance-dameslijn
van AGU-fietskleding is ver
nieuwd. Er zijn drie kleuren
combinaties: chalk/olive, navy-
/red en turquoise/petrol. De
stoffen zijn soepel en licht in het
dragen en zijn bovendien ge
schikt voor aerobics, fitness en
tennis.
Het shirt is gemaakt van Palli
no-polyester met een klein sier
lijk kraagje, twee zakken op de
rug, stoere ritsen en handige
grote ritstrekkers. Bij de shirts
past een jack van Garz polyester
met iets geruwde binnenzijde
voor een zacht gevoel. Het sluit
nauw aan, heeft lange mouwen
en een doorlopende rits. Licht
en makkelijk om weg te stoppen
in een tas.
De body van Advance is van
Supplex met een naadloze zeem
voor aangenaam zitcomfort. De
korte pijpen hebben een anti
slip-randje tegen het opkruipen
en de broek heeft een rits
Prijzen: bandana 34,95, shirt
of singlet 144, kort shirt
99,95, jack/ 139enbody 149
Informatie: 072-5411511
De MITKA is een overdekte tweewieler.
Gazelle denkt de fiets van
de toekomst te hebben
de MITKA. De letters staan
voor Mobiliteitsconcept
voor Individueel Transport
op Korte Afstand.
Het is een overdekte twee
wieler met vering en ruimte
voor bagage. MITKA is ontwik
keld door Gazelle, Nike en TNO.
De opdracht was een futuristi
sche fiets te ontwerpen die spe
ciaal bedoeld is voor woon
werkverkeer met afstanden tot
twintig kilometer. Onderzoek
bracht aan het licht dat veel au
tomobilisten bereid zijn hun au
to voor de deur te laten staan om
met een MITKA-achtige twee
wieler naar het werk te gaan.
Van het overwegend sportieve
Nike-personeel is dit veertig
procent.
Deze bijzondere woon-werk-
f iets is nog lang niet in productie
en prijzen zijn onbekend. Tot
die tijd biedt Gazelle de nieuwe
vouwfiets TranZa als alterna
tief. Het moet een uiterst com
fortabele fiets zijn, waarop snel
te x-ijden is en die handig in
klapt. Het frame van carbon is
uiterst licht, de achtervork veert
op rubber en de ketting heeft
plaatsgemaakt voor een getan
de riem. De fiets heeft een lage
instap en is daardoor geschikt
voor dames en heren. Er zitten
zeven versnellingen op, in de
wielnaaf opgesloten rem van
het type rollerbrake op het ach
terwiel en een velgrem voor. In
geklapt meet de Tran Za 105x72
x 30 cm. Prijs:/ 2495
Theo van der Kaaij
Het aantal fietsendief
stallen rijst de pan uit.
Verzekeraars haken af; pre
mies stijgen. Het goede
nieuws is, dat de antidief-
stalchip zich serieus aan
dient.
Bij Unigarant regent het on
ophoudelijk telefoontjes
over gestolen fietsen. Deze
ANWB-dochter, de grootste
fietsverzekeraar van het land,
verwerkt een paar honderd tele
foontjes per dag. Terwijl ande
ren afhaken en het aantal dief
stallen gestaag groeit, wapent
Unigarant zich met kortingen
op fietsen met speciale Axa-slo-
ten en duurdere tarieven in de
grote stad.
Grote jongens als Reaal, Natio-
nale-Nederlanden en Aegon
kapten al eerder met hun fiets
verzekering. Nu stapt Axa er
ook uit. „Dat is een teken aan de
wand", zegt Hennie Zoontjes,
woordvoerder van het Verbond
van Verzekeraars. „Het verze
keren van fietsen is nooit bui
tengewoon lucratief geweest.
Per jaar worden naar schatting
900.000 fietsen gestolen en dat
neemt niet af." Frappant is dat
het aantal aangiften juist min
der wordt. Van 185.000 in 1985
naar 143.500 in 1998. „Mensen
vragen zich af of het wel zinvol
is om naar het politiebureau te
gaan. Bovendien blijkt hieruit
een afname van het aantal ver
zekerde fietsen." Hoeveel fiet
sen er verzekerd zijn, is niet be
kend. Wel dat 40 a 50 procent
van de nieuwe fietsen wordt
verzekerd.
Verzekeraars verzinnen van al
les om de last op hun schouders
te verlichten. Ze introduceren
variërende tarieven per regio of
stad. „Sommige maatschappij
en weigeren inwoners van risi
cogemeenten te verzekeren.
Verder rukt het eigen risico op.
Dan moet je zelf bijvoorbeeld
bij diefstal dertig procent bijbe
talen. Dit stimuleert dat mensen
meer verantwoord met hun
spullen omgaan. Ook zie je dat
verzekeraars extreem dure fiet
sen van meer dan pakweg vijf
duizend gulden niet langer in
een polis stoppen."
Meer diefstallen leiden tot meer
uitkeringen tot hogere premies.
Het Verbond van Verzekeraars
is bezorgd. „De consument moet
wel zijn fiets kunnen blijven
verzekeren voor een redelijk be
drag. Daarnaast is hij gebaat bij
een goede concurrentie tussen
verzekeraars", verklaart Zoon
tjes. Met de fietsverzekering
zijn onlosmakelijk verbonden
diefstalpreventie en opsporing.
Daarover overlegt het Verbond
van Verzekeraars volop met
overheid en justitie. „Dat er on
voldoende fietsstallingen in de
steden zijn, helpt ook niet om
het fietsbeleid van de overheid
te stimuleren. Dat beleid is ex-
juist op gericht om de korte au-
toi-itjes ex-uit te halen. Mensen
willen wel op de fiets, als ze die
op een goede plek kwijt kun
nen", licht Zoontjes toe.
En wat opsporing betx-eft: „Het
moet niet vanzelfspi'ekend zijn
dat je bij diefstal alleen maar
voor de verzekering aangifte
doet op het politiebux-eau. Ex-
moet een zekex-e pakkans blij
ven. De antidiefstal chip kan
uitkomst bieden. Dan kan de
politie-agent de fiets scannen
en meteen zien of hij gestolen
is." Tïots verkondigt Batavus de
eerste fabrikant te zijn die zo'n
chip inbouwt. Vanaf september
gebeux-t dat inmiddels in fietsen
boven de 1600 gulden. „We doen
het met de hele branche. Andere
fabx-ieken zxxllen volgen", zegt
communicatiemanager Hex--
man Vissex-, De bedoeling is dat
binnen enkele jaren zoveel mo
gelijk Batavus-fietsen gechipt
de fabx-iekspoox-t verlaten.
Daarnaast kunnen fietsenma
kers zelf aan het chippen slaan.
Bij een landelijke databank
worden alle gegevens geregi
streerd. Naast de gratis x-egi-
stratie krijgt de consument tien
procent korting op de vex-zeke-
x-ingspremie, meldt Batavus.
Hex-man Visser waagt met het
nodige voox-behoud een opti
mistische schatting. „Als ieder
een meewerkt, x-ijden er over vijf
jaar zo'n acht miljoen fietsen
rond met een antidiefstalchip."
„We juichen alle preventieve
maatregelen toe", reageert An-
gelique van Werd van Uniga-
x-ant. „Maar het effect van die
chip is natuurlijk wel afhanke
lijk van de medewei-king van de
politie. Er moeten voldoende
menskracht en scan-appax-aten
beschikbaar zijn."
Maarten van de Rakt
Een hartslagmeter, zo'n
typisch technisch-me-
disch hulpmiddel voor top
sporters, is nu ook voor re
creatiesporters bereikbaai-.
Polar Electro uit Finland ont
wikkelde de M-sex-ie, een
x-eeks van vijf modellen in de
pi'ijsklasse van 300 tot 500 gul
den. De fabrikant redeneert dat
iemand die puur voor zijn ple
zier fietst of hardloopt net zo
goed op de hoogte moet zijn van
de px-estaties van zijn hart.
De M-serie bestaat uit klassieke
en spox-tieve modellen. Er is
zelfs een exemplaar met titani
um kast van bijzonder ontwerp.
Handig is dat alle modellen ook
als hox-loge en stopwatch zijn te
gebruiken. De meters zijn ECG-
nauwkeurig en waterdicht. Ze
werken draadloos en worden
om de pols gedragen. Afhanke
lijk van leeftijd, lengte, gewicht,
geslacht en spox-tieve activitei
ten geeft de meter een fitheids-
score aan. Bij elke score hoox-t
een beweegadvies, zodat de be
trokkene meteen sportief aan de
slag kan. Door deze test regel
matig uit te voeren is te zien of ex-
vooruitgang wordt geboekt. Dit
type hartslagmeter kan ook irri
tante trekjes hebben. Drie da
gen na de laatste inspanning
toont de meter elk uur een welis
waar vriendelijke tekst om de
eigenaar te motiveren weer te
gaan bewegen. De eenvoudigste
hartslagmeter van Polar is de
Tempo van 130, die een aantal
basisfuncties heeft.
Informatie: tel. 036-546.0313.
Een echte fietsbroek heeft een
kruis met een ingenaaide
zeem. Deze neemt tx-anspiratie-
vocht op en geeft daardoor een
comfox-tabel gevoel bij het fiet
sen. Zo'n broek sluit strak om
het onderlijf en heeft geen na
den die de huid kunnen irrite
ren. Onder zo'n fiets- of koers-
bi-oek moet vanzelfsprekend
geen onderbroek worden gedra
gen.
De firma Castelli presenteex-t
een nieuwe, anatomisch ge
vormde zeem met bijzondere
materialen als een hightech px-o-
duct.
De zeem dx-aagt de naam Pro-
getto-Y2-Comfox-Temp, samen
gesteld van gepatenteerde stof
fen. Daar is een door de NASA
ontwikkelde foam bij, die ge
bruikt wordt in ruimtepakken.
Dat materiaal zorgt ex-voor dat
de temperatuxxr van het zitvlak
constant blijft op zo'n 32 gra
den.
De dikte van de zeem verschilt
van plaats tot plaats waar dat
nodig is tussen de twee en twaalf
milimeter. Volgens de fabrikant
krijgt de fietser niet het gevoel
met een 'pamper' in zijn broek te
xijden. Er zijn uitvoeringen voor
dames en heren.
Informatie: tel.071-5420606
Auto's xijden op banden zon
der binnenband. Dit 'tube-
less'-systeem wox-dt sinds koxi
ook op fietswielen toegepast.
Normale velgen en buitenban
den zijn daar niet geschikt voor.
Er zijn speciaal gevormde vel
gen en een ander type buiten
banden voor nodig. De Duitse
bandenfix-ma Schwalbe maakt
die banden.
Zo'n 'tubeless'-band heeft aan
de binnenkant een luchtdichte
laag. Ook de velg is volkomen
luchtdicht. Het voordeel van
fietsen zonder binnenband is
het lagere gewicht en bij even
tueel lekxijden is de band niet
ineens plat. Tegen een scheur of
een stootlekzijn deze banden
echter niet bestand.
De binnenbandloze band kan
met weinig lucht worden bere
den, ongeveer 1,5 bar. Zo'n band
voegt zich goed naar een ruwe
ondergrond, heeft uitstekende
grip en veert bovendien beter
dan een hard opgepompte band
met binnenband. Wel is het zo
dat een harde band lichter loopt
dan een zachte.
Informatie: 023-5634734
Twinny Load, de populaix-e
fietsdrager van de Felua
Groep in Apeldoorn, heeft een
nieuwe constructie waarbij de
fiets niet meer getild hoeft te
worden omdat hij via opx-ijgoten
op zijn plek gereden kan wor
den.
Hij wordt vanaf begin juni le
verbaar in Nederland en Duits
land onder de naam Twinny
Load Drive. Volgens de produ
cent is het nieuwe systeem voor
al geschikt voor elektrische fiet
sen of zware snorfietsen.
Fietsen kan leiden tot za
delpijn en in het ergste
geval tot impotentie. Het is
al weer tien jaar geleden dat
de eerste verontrustende be
richten daarover de kop op
staken. Sindsdien hebben
zadelmakers niet stilgeze
ten.
Fietscomfort wox-dt voor een
belangrijk deel bepaald
door het zadel. Per slot van re
kening rust daar het grootste
deel van het gewicht van de fiet
ser op. Het aanbod aan fietsza-
dels is gigantisch. Belangx-ijkste
criteria bij het uitzoeken van de
ideale zetel zijn voxm en materi
aal. Daax-bij maakt het-veel ver
schil om wat voor type fiets het
gaat. Op een mountainbike en
een racefiets zit de fietser door
gaans ver voorovergebogen en
liggen de drukpunten van het
zitvlak voor op het zadel. Ge
voelloosheid van genitaliën - bij
mannen ook wel bekend als
slaapzak - is een veelvoorko
mende klacht. Bij een stadsfiets
liggen de di-ukpunten juist ach-
tei-op. En bij een hybx-idefiets
zijn de drukpxmten vex-deeld
over het zadel.
Kussentjes
Veel fabrikanten voorzien de
plaatsen waar de druk van het
zitvlak het grootst is, van zachte
kussentjes. Voor de vulling
wordt soms schuirrxrubber ge
bruikt, maar veelal gel. Gelza
dels zijn de afgelopen jaren erg
populair gewox-den. Ze voelen
bij eerste kennismaking com
fortabel zacht aan. Bij zomerse
tempex-atureii kan een gelzadel
echter irritant broeien. Dat
geldt met name voor zadels die
De hydrodynamische Fluid van Selle Italia is pas in oktober vex-krijgbaar. Marcel Luyckx
De Gx-avin is een vrouwenzadel
van Brooks.
helemaal met een gelei-achtige
stof gevxxld zijn.
Bij moderne uitvoeringen wordt
wat minder kwistig met gel ge
strooid. Het spxxl wordt alleen
aangebx-acht op stx-ategische
plekken: bij tourfietsen op de
plaatsen waarop de zitbeende-
ren rusten, sportievere zadels
hebben alleen gel ter hoogte van
de edele delen.
Veel fervente fietsers zweren
nog altijd bij een ouderwets le
ren zadel. Leer ademt, absor
beert vocht (transpiratie) en
vox-mt zich naar de billen van de
berijder
Een leren zadel staat dus garant
voor een unieke pasvorm. Dat is
de x-eden waarom een lex-en f iets
fauteuil eerst 100 tot 150 kilo
meter ingex-eden moet worden.
Het is niet aan te bevelen die 150
kilometer in één ruk te fietsen.
Af te raden is een zadel met bor
duursel, al ziet het er vaak wel
hip uit. Na een lange fietstocht
staat het patx-oon in je billen af
gedrukt. Een verende zadelpen
is wel het overwegen waard, om
de ex-gste schokken op te van
gen. Sinds alarmerende berich
ten over blijvend letsel als ge
volg van intensief fietsgebruik
de kop opstaken, schermen fa-
bx-ikanten met xxrologen, ortho-
peden en andere deskundigen
als advisexxrs bij het ontwerpen
van nieuwe producten.
Uitsparing
Dat heeft geresulteerd in afwij
kende vox-men. Een nieuwigheid
zijn zadels met een achtex-zijcle
als een wig, met een uitsparing
aan de achterkant. Daardoor
worden minder bloedvaten af-
gekneld.
Ook modern: zadels met een uit
sparing voor de genitaliën. In de
x-acex-ij heeft dit het bijkomende
voordeel dat het zadel er lichter
door wox-dt. Elke gi-am is er een.
De Aero USA, een racezadel van Selle San Marco met uitsparing
voor de genitaliën.
Selle Italia, dat al sinds 1897
fietszadels maakt, px-onkt met
het lichtste zadel ter wex-eld: 125
gram.
Later dit jaar, in oktober, komt
Selle Italia met de gelikt ogende
fluid, dat voorzien is van een hy-
drodynamisch systeem. Na het
waterbed dus het waterzadel.
Andere topmex-ken zadels zijn
Selle Royal, Selle San Marco,
Brooks, Rolls en het Nederland
se Leppex-, De bovengx-ens voor
een topmodel (fabx-ieks)zadel is
ongeveer 300 gulden. Lepper,
gevestigd in Dieren, maakt zelfs
zadels op maat, al is dat wel een
kostbax-e zaak.
Martelwerktuig
Een fietszadel is en blijft een
kwestie van passen en meten.
Een zadel waarop de één zich in
een fauteuil waant, kan voor
een ander een marteling zijn. De
afstand tussen de zitbotjes be
paalt de breedte van het ideale
zadel. Bij mannen is dat gemid
deld 11 centimer, bij vrouwen
13 centimetex'. Vrouwen zijn
daarom gebaat bij bredere za
dels, met een korte en smalle
neus, anders ontstaan er wrij
vingsklachten bij de dijen en
schaamstreek.
Inmiddels houden zadelfabri
kanten daar rekening mee en
hebben ze speciale wouwenmo
dellen in hun assortiment. Het
ronde rokzadel, in het verleden
veel gebruikt op stadsfietsen, is
daardoor veiworden tot muse
umstuk, al heeft Lepper dit type
nog wel in zijn collectie.
Niet alleen het soox-t zadel is van
belang. Een verkeerde stand (te
hoog of te laag, te ver naar voren
of te ver naar achteren, te scheef
kan evengoed leiden tot licha
melijke klachten. Het is altijd
raadzaam een nieuw zadel eerst
uit te probex-en en niet te schro
men om terug te gaan naar de
verkoper om een ander exem
plaar te laten monteren.
VUILV.v
'iliüiiV-