Van genadebrood tot bij standsloket Spiegel maakt eind aan dode hoek Honderd jaar sociale zekerheid In de 19e eeuw bedelden ronddo lende armen bij de diaconie. In de 20ste eeuw ontstond de verzor gingsstaat. Die ging bijna aan zijn succes ten onder. De zegeningen en kwellingen van honderd jaar sociale zekerheid. De Nederlandse burger leunt steeds minder op de overheid. Nederland werkt massaal en maalt niet om uitkeringen. Het land is rijker dan ooit en bevolkt met weerbare in dividuen. Weliswaar leven nog heel wat mensen van een uitkering, maar armoede is relatieve armoede. Nie mand hoeft om te komen van de hon ger. Dat was honderd jaar geleden wel an ders. Ai-men zijn in koude winters af hankelijk van de vrijgevigheid van kerken en rijken, en hulp van stadsbe sturen. Voorzover er een sociaal vang net is, bestaat dat uit een lappendeken van particuliere verzekeringetjes. Maar dan moet een arbeider wel geld hebben voor zo'n verzekering. In Nederland komt de sociale zeker heid in 1901 haperend op gang met de Ongevallenwet van de liberale minis ter Lely: De wet legt werkgevers van gevaarlijke bedrijven op 'verminkte arbeiders' een bescheiden uitkering te geven. Wie zijn hand tussen een fa- brieksmachine krijgt, hoeft geen ge nadebrood meer te eten. Heet hang ijzer rond de Ongevallenwet is wie de wet mag gaan uitvoeren. Lely kiest voor het Rijk, de confessionelen wen sen uitvoering 'in eigen kring'. De strijd wordt pas in 1952 beslist in het voordeel van werkgevers en werkne mers. Nederland komt de Tweede Wereld oorlog uit met de crisisjaren en de hongerwinter scherp op het netvlies. De oorlogsgeneratie herinnert zich ook nog levendig ontberingen van het naakte bestaan van begin van de eeuw. Het zijn die herinneringen die aanzetten tot de ontwikkeling van een goed stelsel van sociale zekerheid. De verzorgingsstaat moet er komen, be scherming van wieg tot graf. Herstel Door een lage Ionen-politiek vindt vanaf 1945 snel economisch herstel plaats. De economie groeit tot begin jaren zeventig jaarlijks met gemid deld vijf procent. Volledige werkgele genheid is tientallen jaren een van zelfsprekendheid. Mannen werken buitenshuis, vrouwen bestieren het huishouden met stofdoek, matten klopper en handwringer. In dit kli maat van hernieuwde rijkdom komt het sociale zekerheidsstelsel tot was dom. In snel tempo zien de WW, de Algeme ne Ouderdomswet van 'vadertje Drees', AWW, WAO, Bijstandswet, AWBZ en AAW het licht. Idealisme heerst op het Binnenhof. Sociale ze kerheid is een beschavingssprong. Zoals de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens uit 1948 het alle maal had bedoeld: iedereen gelijke rechten en kansen op ontplooiing. De mens? Die is kwetsbaar, geen profi teur. Voormalig CD A-fractieleider en mi nister van Sociale Zaken Bert de Vries herinnert zich levendig het gedach- tengoed van de jaren vijftig en zestig. De sociale zekerheid wil in die tijd mensen juist rechten geven. De chari- tas, de neerbuigende en bevoogdende armenzorg, moet verdwijnen. De in menging in de persoonlijke levens sfeer die er bij hoort, is paternalis tisch. Het ideaal 'van gunst naar recht' doordesemt de nieuwe sociale wetten. Het zijn ruimhartige regelin gen. Aan misbruik denkt nog nie mand. De Vries: „Mensen zagen de sociale zekerheid toen nog als een gunst en waren er zeer beschroomd over. Naai de gemeente gaan om je hand op te houden voor een uitkering was een schande en maar net iets minder erg dan naar de pastoor of diaconie moe ten gaan. Dus die regelingen kwamen tot stand in een klimaat waarin je he lemaal niet bang hoefde te zijn voor misbruik. Calculerende burgers wa ren er eigenlijk niet." Naïef „Erg naïef hoor", oordeelt huidig staatssecretaris Hans Hoogervorst (WD, Sociale Zaken) over enkele van zijn voorgangers. „Ze hadden toch ook nog wel een beetje vooruit kunnen denken. Er zijn toen een aantal onge looflijke fouten gemaakt, waar we nu nog de wrange vruchten van pluk ken." Hij somt op. Geen anti-fraude 1901 Ongevallenwet. Eerste wettelijk verplichte arbeidersverzekering, aanvankelijk alleen voor gevaarlijke bedrijven. 1919 Invaliditeits- en ouderdoms ver zekering. 1930 Ziektewet. Verplichte verzeke ring tegen ziekte voor arbeiders tot aan zekere loongrens. Uitkering 80% (tot 19 8 5duur 2 6 wekenlater 5 2 we ken. 1941 Kinderbijslagwet Loontrekken- clen (KWL). Kinderbijslag voor werk nemers, vanaf derde kind. Voor Duitse bezetting ontworpen. Kinderbijslag voor zelfstandigen volgt in 1951. 1943 Londen. Commissie-Van Rhijn ontwerpt sociaal zekerheidsstelsel voor bevrijd Nederland. Voor oorlog beperkt stelsel van arbeidersverzeke ringen. Nu komt denken over volks verzekeringen op. 'Alle burgers vrij waren van gebrek.' 1946 Kinderbijslag ook voor eerste en tweede kind. Maatregel om hoge loon eisen te voorkomen. 1947 Noodwet Ouderdomsvoorzie ning van Drees. Uitkering voor be jaarden beneden bepaalde loongrens. 'Trekken van Drees'. 1949 Wachtgeld- en Werkloosheids verzekering. Met loongrens die in '64 verdwijnt. Uitkering 80% (tot '85), duur zes maanden. 1957 Algemene Ouderdomswet (AOW Derde kabinet-Drees. Dan nog heel laag pensioen, met inkomensgrens: niet voor rijke ouderen. 1959 Algemene Weduwen- en Wezen wet (AWW). Bodempensioen voor we duwen en wezen. Niet voor weduw naars. 1963 Algemene Kinderbijslagwet (AKW). Eerdere regelingen in één wet. 1964 Wet Werkloosheidsvoorzienin gen (WWV). Uitkering na WW, 75 duur maximaal twee jaar, 75 laat ste loon. In jaren tachtig verdwenen. 1965 Algemene Bijstandswet (ABW). Vervangt de Armenwet. Verwachting toen: hooguit 20.000 uitkeringen (580.000 in 1985). AOW en AWW om hoog naar 'sociaal minimum'. 1967 Wet op de Arbeidsongeschikt heid. Bij 15 arbeidsongeschiktheid al recht op gedeeltelijke uitkering (in andere landen ligt lat hoger), of oor zaak nu wel of niet binnen bedrijf ligt Als kans op werkhervatting klein is 100 uitkering, ook bij geringe ar beidsongeschiktheid (tot 1987). Hoogte: 80 (tot '87), duur onbe perkt. Verwachting toen: hooguit 200.000 uitkeringen (801.000 in '91, ruim 900.000 in 2001). 1967 Wet op het minimumloon. 1976 Algemene Arbeidsongeschikt heidswet (AAW). Volksverzekering voor geboren gehandicapten en zelf standigen. Kroon op verzorgings staat: is 'af'. 1982 Akkoord van Wassenaai'. Werk gevers en werknemers gaan lonen ma tigen. 1982-1994 Kabinetten-Lubbers I/II/III. Ontkoppeling lonen en uitke ringen, bijstand beperkt. Uitkeringen naar 70 laatste loon. Gedeeltelijk afschaffen Ziektewet, ingreep in hoogte en duur WAO. Strenge herkeu ringen. 1994-2001 Kabinetten-Kok I/II. AWW wordt Nabestaandenwet. Ziek tewet verdwijnt helemaal: eerste jaar ziekte voor rekening werkgevers. Pri vatisering en premiedifferentiatie in WAO: werkgever gaat premie betalen; hogere premie bij veel WAO'ers. Nieu we risico's massaal wegverzekerd. Re organisatie uitvoering. bepalingen in de bijstandswet van minister Klompé. De 'riante' arbeids ongeschiktheidswet van minister Veldkamp. De netto-netto koppeling van lonen aan uitkeringen van Den Uyl, waardoor een 'steuntrekker' net to evenveel in het handje krijgt als een minimumloner. „De gedachte dat mensen een financi ële stimulans nodig hebben om aan het werk te gaan, kwam toen bij nie mand op. Het was de gekte van die tijd. Ideologische verblinding. In heel Europa zijn dit soort fouten gemaakt, maar in Nederland waren we er wel heel sterkin." Hoewel een enkele econonoom in de jaren zestig alarm slaat over de snel stijgende kosten van de sociale zeker heid, voorziet niemand de chaos en ontsporing die komende zijn. De olie crisis van 1973 vormt de opmaat van een reeks economische dips, waarin enorm veel banen verloren gaan. Te gelijkertijd is de beroepsbevolking nog nooit zo omvangrijk geweest, om dat de babyboomers massaal de ar beidsmarkt opstromen. De malaise is langdurig. De politiek raakt in pa niek. Fouten De structurele fouten in het stelsel worden zichtbaar. De wetten deugen niet voor burgers die een uitkering in middels als recht, zelfs als basisinko men beschouwen. Bovendien slaan de uitvoerders van de regelingen, de werkgevers en werknemers, aan het muiten. Ze willen de ontslagpijn ver zachten en dumpen werklozen niet in de WW, maar in de Ziektewet en WAO. Econoom en PvdA-Eerste-Kamerlid Dik Wolfson blikt terug op de 'twee grote deals' die dan stilzwijgend wor den gesloten. „Werkgevers en werk nemers gooiden het op een akkoord: 'als we deze werkloze nu een arbeids- ongeschikte noemen, dan krijgt hij meer geld en duurt de uitkering lan ger'. Het kabinet op zijn beurt wilde uit de crisis raken door loonmatiging en zei: 'als jullie de lonen matigen, kij ken wij de andere kant op'. Die hou ding liet toe dat werkgevers en werk nemers een troep maakten van de sociale zekerheid." Gevolg: de helft van de WAO'ers in de j aren tachtig is eigenlijk werkloos met een veel te luxe uitkering. De kosten van de sociale zekerheid groeien Nederland boven het hoofd. Het his torische besluit dat werkgevers en werknemers de regelingen mogen uit voeren, wreekt zich nu. De overheid heeft het nakijken. Een enorme fout in het systeem, zeggen Wolfson en Hoo gervorst. De Vries betwijfelt dat. „Ging het met de uitvoering van de bijstand door de gemeenten destijds zoveel beter dan? Ook anderen dan werkgevers en werknemers zouden hebben geprobeerd mensen netjes on der de pannen te brengen. Men moest toch wat met al die werklozen. Daar om hebben we toen ook de VUT be dacht." Het kabinet-Lubbers I zet vanaf 1982 in op economisch herstel door kosten beheersing. Na tachtig jaar opbou wen, volgen twintig jaren van sane ren. De uitkeringen gaan omlaag en worden bevroren, de WW en bijstand worden versoberd en er volgt een poli tiek gevoelige ingreep in de WAO. De kabinetten-Kok bouwen voort op dat fundament. Activering wordt een be grip, fraude bestreden en de uitvoe ringsinstellingen gaan op de schop. Werkgevers en werknemers komen aan de kant te staan. Een rijksinstel ling beslist straks wie recht heeft op een WW- en WAO-uitkering. Zoals minister Lely het eigenlijk al wilde in 1901. Hoogervorst: „Het herstelbeleid sinds 1983 is zeer indrukwekkend geweest. Ongetwijfeld krijgen we wel weer ex tra problemen als we in een recessie terechtkomen. Maar het grote ver schil met decennia terug is dat de ja ren dat de naoorlogse generatie mas saal op de arbeidsmai"kt verscheen definitief voorbij zijn. We hebben te genwoordig te maken met een struc tureel krappe arbeidsmarkt. Dus ik ben optimistisch dat de massale werkloosheid van de jaren tachtig in de nabije toekomst niet terugkeert. Of het stelsel inmiddels werkelijk 'cri- sisbestendig' is, blijft onbekend zo lang de economische groei aanhoudt. Bovendien werpen de fouten uit het verleden nog steeds hun schaduw over het heden. Mensen zijn gewoontedie ren, zegt Wolfson, dus lossen bedrij ven nog steeds personeelsproblemen op via de WAO. Nederland heeft al een 'laffe bedrijfscultuur en de WAO ver sterkt die. Wolfson: „Wij lossen in Ne derland geen conflicten op. We wente len ze af. We laten ze rotten. Neem die omstreden WAO'ers van tegenwoor dig, die burn-outs, die zie je als werk gever toch aankomen? Je hebt als chef of werkgever stront in je ogen als je niet ziet dat iemand het niet aankan. Maar wat doen we? We gaan niet pra ten over een andere functie, nee, we wachten af tot iemand echt overspan nen is en dan doen we hem in de WAO." Hoofdpijndossier Hoogervorst beaamt dat de WAO 'erg beleidsresistent en een hoofdpijndos sier' is. Het aantal WAO'ers beweegt zich momenteel weer snel richting miljoen. „Het loopt toch op met zo'n 25000 per jaar. Op zeven miljoen wer kenden één miljoen WAO'ers is wel heel veel. Er moet wat gebeuren. De WAO wordt voor elk volgend kabinet een probleem." De adviescommissie-Donner studeert momenteel op aanpassingen van de WAO. De Vries en Wolfson kijken arg wanend naar die commissie. Ze plei ten voor 'rust in de tent'. „Laten we de regelingen die er nu zijn nou gewoon tien jaar de kans geven zich te bewij zen", zegt De Vries. Wolfson is het daar mee eens. „De grote weeffouten zijn eruit. Maar de veranderingen hebben tijd nodig. De Primafoon heeft ook tien jaar nodig gehad om van een Russisch niveau van klant vriendelijkheid af te komen en dat was niet eenvoudig. Waarom zou het in de sociale zekerheid dan wel een voudig zijn. Als er ook nog eens zoveel politieke beschetenheid achter zit en die zit erachter." En de toekomst? Is er voor de 21ste eeuw een nieuwe blauwdruk nodig? De vakcentrale FNV wil langdurig zorgverlof via premiebetaling opne men in de sociale zekerheid. Voorzit ter Buurmeijer van het Landelijk In stituut voor Sociale Verzekeringen breekt een lans voor meer keuzemoge lijkheden in cao's. Aanpassen De Vries voelt weinig voor nieuwe blauwdrukken. „Het probleem is dat we blijkbaar geen heldere beelden kunnen hebben over de toekomst. Je moet niet de illusie hebben dat je dit soort stelsels voor de eeuwigheid ont werpt. Ik ben van de generatie van vlak na de Tweede Wereldoorlog. Toen wij dit stelsel bedachten, dachten we dat het honderd of tweehonderd jaar zou meegaan. Als je er dan later op te- rugkijkt, zie je dat het stelsel perfect paste bij de situatie van dat moment en twintig jaar ervoor. Maar het was niet berekend op nieuwe ontwikke lingen als economische zelfstandig heid, individualisering en gelijke be handeling van man en vrouw. Je zou regelingen moeten maken die zich soepel laten aanpassen aan nieuwe si tuaties. Maar dat is lastig." Hoogervorst verwijst naar de driefa- sen-theorie van econoom Jan Pen. „Eerst is de samenleving zo arm dat er geen collectief geld voor sociale ze kerheid is: honderd jaar terüg. Dan ontstaat er meer welvaart, maar heb ben mensen het nog steeds niet breed. In die fase is er een sterke drang om via de overheid sociale zekerheid te gaan regelen: vanaf na de oorlog. Vervol gens worden mensen zo rijk dat ze weer beter voor zichzelf kunnen zor gen. Ze kiezen vaker voor individuele verzekeringen. We worden natuurlijk steeds rijker en ik vermoed dat dat niet zal stoppen." Elly Lammers zaterdag 24 maart 2001 Willem Drees in 1958. Onder meer tijdens zijn politieke loopbaan wordt na de Tweede Wereldoorlog de verzorgingsstaat opgebouwd. foto archief ANP Steeds meer vrachtwagens rij den rond met een extra spie gel vlak vóór de voorruit. Deze extra spiegel, de Dobli, helpt voorkomen dat de 'dode' hoek jaarlijks tientallen slachtoffers maakt. De overheid subsidieert demontage van de spiegel. Mi nister van verkeer Tineke Nete lenbos wil Europese regels om de dode hoek uit te bannenVoor ini tiatiefnemer Wilbert van Waes is de Dobli een positieve reactie op onbegrijpelijk geweld in het ver keer. Zijn zoon Remy kwam om in de dode hoek van een vrachtwa gen. T^e 'dode' of 'blinde' hoek bij vrachtwagens eist jaarlijks in ons land zo'n dertig mensenlevens. Afslaand vrachtverkeer merkt, voor- alin de bebouwde kom, fietsers of voetgangers niet op en dat leidt tot fatale gevolgen. Het probleem is al jaren bekend. De huidige spiegels stellen de chauffeur niet in staat de weg en het verkeer rechts naast de truck volledig te overzien. Verbeter de 'zichtveldsystemen', van extra spiegels tot camera's, moeten dat probleem verhelpen. Een half jaar begonnen zo'n twintig organisaties en instanties - van over heid en Fietsersbond tot verzeke raars en transportondernemers - met Actieplan Dode Hoek. De actie slaat aan, want inmiddels rijdt ongeveer tien procent van het vrachtwagen park met extra spiegels of camera's die de dode hoek moeten opheffen. De belangstelling groeit snel. Verant- woordelijkheidsgevoel, subsidies en oproepen van scholieren en belan genorganisaties zetten aan om werk te maken van zichtveldverbetering op vrachtwagens. Wilbert van Waes, marketingadvi seur uit Bussum, is al ruim vier jaar in de weer met de dode hoek. De dood van zijn zoon Remy op 24 januari 1997 was de aanleiding. Remy kwam om omdat een vracht wagenchauffeur de dertienjarige j ongen niet meer kon zien i n zij n spie gels, en daardoor niet zag dat de jon gen sneller fietste dan hij dacht. „Na de dood van Remy wilde ik begrijpen wat er was gebeurdIk wilde rust in mijn hoofd. Na zo'n ongeluk ben je eerst boos om wat er is gebeurd. Ik zocht een manier om die boosheid op een positieve manier te verwerken." Met verkeersgedragstherapeut Sjaak de Coninck toog Van Waes aan het werk om de dode hoek uit te ban nen. „Wij hebben er veel geld en tijd in gestopt. Dat was ik aan mijn zoon verplicht. Geld verdienen is nooit ons primaire uitgangspunt geweest en zal het ook nooit worden. We willen helpen de verkeersveiligheid te ver beteren. Voorkomen dat de dode hoek nog meer levens eist. Interessant Het resultaat van het verwerkings proces van Van Waes is de Doblispie- gel, een afkorting voor 'dode- en blinde hoekspiegel'. Aanvankelijk zagen subsidiegevers er niet veel in, maar de initiatiefnemers hadden het geluk dat na enig leuren onderzoe kers van TNO de Dobli wilden mee nemen in een test van andere zicht veldsystemen. Het 75 pagina's tellende TNO-rapport meldde in één enkele regel dat de Dobli interessan te aanknopingspunten bood. Die op merking wisten Van Waes en De Co ninck met veel tromgeroffel bij minister Netelenbos en andere be leidsmakers onder ogen te brengen. En dat bracht voor de Dobli de bal aan het rollen. De grote doorbraak kwam vorige week: voor elke gangbare vrachtwa gen in Nederland is de spiegel nu be schikbaar. Van Waes wijst op het ver antwoordelijkheidsgevoel bij vervoei-ders en hun opdrachtgevers. „Nu rijden nog veel vrachtwagen chauffeurs als het ware rond met dichtgeknepen ogen. Ze kunnen een deel van de omgeving gewoon niet zien. Mijn streven is: wanneer je als weggebruiker een vrachtwagen ziet met deze spiegel of met een camera aan de zijkant, weet je dat daar ie mand rijdt die de verkeersveiligheid serieus neemt en de dode hoek kent. Zo'n chauffeur probeert te voorko men dat slachtoffers vallen." Karei Beckmans Met de Doblispiegel kunnen vrachtwagenchauffeurs in de dode hoek kijken. foto Sanne Linssen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 27