Ondanks alles trouw aan de trein Dikke maatjes met de conducteurs 'Knietje-knietje' zitten is vervelend Ik heb graag dat er iemand naast me zit Ook in vrije tijd liefst met de trein zaterdag 24 maart 2001 De trein is overvol, vies, onveilig en uiteraard altijd te laat. En dan hebben de Nederlandse Spoorwegen ook nog eens alle grip op haar personeel verloren. Opstandige machinisten en conducteurs dreigen regelmatig het werk neer te leggen. Je zou wel gek zijn om nog via het spoor te reizen, lijkt het. Toch stappen dagelijks ruim een miljoen Nederlanders - al dan niet met frisse tegenzin - weer in. Ook flink wat bekende passagiers blijven de trein trouw. Ben je nou al voorzitter of niet' kreeg Sharon Dijksma de afgelo pen weken regelmatig te horen in de trein. Uiteindelijk ging vorige week het voorzitterschap van de PvdA toch nog aan haar neus voorbij, maar over gebrek aan steun van haar treingeno- ten heeft Dijksma niet te klagen. „Mensen wisten wel dat er een flinke strijd gaande was. Sommigen kwa men speciaal naar me toe om te zeggen dat ze hoopten dat ik het zou worden Het Tweede-Kamerlid heeft wel een rijbewijs, zelfs een auto, maar neemt vanuit haar woonplaats Enschede toch altijd de trein naar Den Haag. Een rit van maar liefst 2,5 uur. Meestal stapt ze op dinsdagmorgen in en verlaat de Hofstad weer op donder dagavond. „Ik vind de trein de beste manier om me te verplaatsen omdat het rust geeft en je ondertussen je energie in andere dingen kan stop pen." Dijksma leest dan vooral veel. .Het valt me in de fractie ook altijd op dat mensen die van ver-komen, hun stukken het beste hebben doorgeno men", vertelt ze lachend. „En wij ko men altijd op tijd omdat we het risico niet kunnen nemen om onderweg een aansluiting te missen." Dijksma is gewend om lange afstan den per spoor af te leggen. Toen ze in Groningen studeerde, ging ze al voor de Jonge Socialisten 'het land in'. Dat deed ze toen nog met de OV-jaarkaart Sharon Dijksma: reist eerste klas, niet roken op zak, tegenwoordig heeft ze als par lementariër een jaarkaart voor de eer ste klasse. „Daar heb ik erg veel moei te mee gehad. In de tweede klas kon ik altijd lekker in mijn stoel tegen de muur aanliggen als ik wilde slapen. Maar in de eerste klas zit daar een ruimte tussen, erg ongemakkelijk." De politica is dikke maatjes met de conducteurs. „Ze herkennen mij en roepen vaak al: 'laat je kaart maar in je tas zitten, wij weten wel dat je er een hebt'." Vooral 's avonds kletst ze graag even met hen omdat ze zich alleen wel kwetsbaar voelt. Een groep dronken mannen 'met vervelend machoge drag' hebben 'haar' trein weieens on veilig gemaakt. En natuurlijk heeft ze er 'rampenrei- zen' op zitten. Zoals 's avonds laat urenlang in een kapotte trein. „En toen er vorig jaar door het slechte weer geen treinverkeer was tussen Deventer en Utrecht, moest ik via Brabant naar Den Haag reizen." Toch moeten we af van de sport 'kankeren op de NS', vindt ze. Over de discussie over het 'rondje om de kerk' praat ze, zoals een politicus betaamt, heel diplomatiek. „Als reizi ger vind ik het belangrijk dat de kwa liteit er op vooruit gaat, dus minder vertraging. Maar goed gemotiveerde conducteurs zijn me ook heel wat waard." Van stakingen is ze niet ge charmeerd. „Er zijn publieksvriende lijker acties, zoals het niet controleren van kaartjes. Dat is een betere manier om het bedrijf een hak te zetten." Bernice Breure „Ik vind de trein de beste manier om me te verplaatsen omdat het rust geeft.foto Ingrid van Beek teksten ga leren." 'Knietje-knietje' zitten vindt ze heel onaangenaam. En als ze heel eerlijk is, blijft de conversa tie wat haar betreft beperkt tot: 'goe- denmiddag-goedenavond'. „Het is toch wel een beetje onbeschoft als mensen dat niet eens over hun lippen kunnen krijgen." Een andere irritatie Gerda Havertong: reist eerste klas, niet-roken betreft vertragingen. Dat ze even moet wachten op een trein of ergens wat later aankomt, is nog niet zo'n probleem. Maar echt vervelend is de stilte van de NS op zo'n moment. „Niks is zo erg als stil te staan midden in een weiland en je hebt geen flauw benul waarom. Wat doen we hier? Waarom wordt dat met gewoon even uitgelegd?" Havertong heeft nog een tastbaar aandenken aan een leuke ontmoeting op het spoor. „Ik was al heel lang op zoek naar een boek Segou, over Mali. Ik was al tig keer naar de boekhandel gegaan, maar het was steeds uitver kocht. Later vergat ik het weer, maar ik was er nog steeds heel erg op ge brand om het te krijgen. Toen zat er in de trein een vrouw tegenover me dat boek te lezen. Ze herkende mij en we raakten aan de praat. Vlak voordat we onze bestemming hadden bereikt, las ze net de laatste bladzijde uit. Bij het afscheid gaf ze het boek aan mijOnt zettend aardig." Opvallend is dat Gerda Havertong volop begrip toont voor de weerstand van NS-personeel tegen het rondje om de kerk „Vergelijk het maar met een tweede huis in Frankrijk. Dat zou ik ook nooit willen, beh, dan moet je daar elk jaar weer heen. En dat zou dan nog je eigen keuze zijn. Stel je voor dat je elke dag tussen Haren en Groningen moet rijden. Zo'n 'rondje' is gewoon geestdodend. Je werk moet wel een uitdaging blijven." Bernice Breure Sinds haar 'afgrijselijke auto-on geluk', ruim vijf jaar geleden, rijdt de actrice/zangeres geen auto meer. Maar ze is ook een groot voorstander van de trein vanwege het milieu. „We bewijzen onszelf er een grote dienst mee." Volgens Gerda Havertong is de keuze simpel: „Wil je het milieu waar in je leeft beschermen of juist naar de vernieling helpen?" Een van haar eerste treinreisjes na haar ongeluk, eindigde nogal onge lukkig: ze kwam bij het instappen al ten val. „Als je slecht ter been bent, is het heel lastig om zo'n grote stap te ne men. Dus 'boem', daar lag ik. Ik ga nog steeds heel graag met de trein, maar alleen als iemand meereist. Boven dien woon ik in een klein plaatsje en kom ik vaak heel laat thuis, dus het is lang niet altijd mogelijk." Eenmaal aan boord heëft Gerda Ha vertong het liefst een hele coupé tot haar beschikking. „Ik neem hem ook helemaal in beslag. Mijn jas hang ik tegenover me, mijn tas zet ik op de plek naast me en ik neem heel veel benul waarom." spulletjes mee. Ik maak er een klein foto Sieko Kloosterhuis huiskamertje van, waar ik vaak mijn Gerda Havertong: „Niks is zo erg als stil te staan middenin een weiland en je hebt geen fl; Een rijbewijs heeft hij niet. Na on geveer tachtig rijlessen heeft Henk Westbroek besloten dat hij zijn bijdrage aan de Nederlandse ver keersveiligheid levert door nooit ach ter het stuur te kruipen. De zanger- /presentator/politicus is dus vooral een fervent treinreiziger bij gebrek aan een alternatief. Maar hij houdt ook oprecht van het spoor. „Als kind wilde ik al machinist wor den. Dan zag ik in die oude films hoe ze kolen op het vuur gooiden en hoe de rook uit de pijp kwam, dat vond ik ge weldig. En later ging ik vaak naar Zweden, alleen maar om daar trein reisjes te kunnen maken. Daar hebben ze de beste treinen, met prachtige stoelen die je alle kanten op kunt draaien. Zo kan je de stoel omdraaien om te praten met iemand die twee me ter achter je zit." Westbroek maakt sowieso graag 'een babbeltje' in de trein. „Sommige men sen gaan een coupé binnen en doen dan gelijk alsof die van hen alleen is. Ik heb juist graag dat er iemand naast me gaat zitten en het liefst dan ook nog twee anderen tegenover me. Soms kom ik door de trein op hele goede ideeën. Pas zei iemand tegen me: 'jij doet toch wat in de politiek. Waarom schaffen jullie eigenlijk de burge meesters niet af? Een brilj ant ideedat scheelt zeker honderd miljoen gulden Henk Westbroek: reist 'tegenwoordig eerste klas', 'probeert niet-roken te zitten' per jaar aan ambtswoningen en sala rissen. Eerlijk gezegd had ik het zelf nog nooit zo bekeken, maar ik ga daar nu zeker voor pleiten. Westbroek reist tegenwoordig eerste klas. „Eigenlijk vind ik het doodzon de van mijn centen, maar ik wil toch wel heel graag kunnen zitten. Want niet alleen naar Hilversum maar ook naar optredens met mijn band pak ik de trein. Als zanger kan je dat doen hè, ik hoef geen instrumenten mee te sjouwen. Maar toen we laatst een the atervoorstelling in Limburg hadden en ik tot Roermond moest blijven staan, ging de lol er wel van af. Van daar die eerste klas." Henk Westbroek moet 'helaas' con stateren dat de kwaliteit van de trein achteruitgaat. „Het gebeurt regelma tig dat een of andere randdebiel met een stiletto in een stoel heeft zitten prikken. Of dat van die fijne woorden als 'kut' of 'neuken' met viltstift op je broek hebben afgegeven. Dus als ik tegenwoordig met iemand mee kan rijden, sla ik dat niet meer af. „Rondje om de kerk? Eerlijk gezegd begrijp ik er niets van. Die spoorba nen lijken na een tijdje toch sowieso allemaal op elkaar, of zie ik dat ver keerd? Bovendien, het lijkt mij juist leuk om je vaste klantenkring te heb ben." Bernice Breure Henk Westbroek: „Sommige mensen gaan een coupé binnen en doen dan gelijk alsof die van hen alleen is." foto Cees Zom pel? Dat is natuurlijk een prachtig oud stationnetje. Maar Maastricht, Gro ningen en Amsterdam CS vind ik ook heel mooi." Hij reist eerste klas omdat je als 'televisiegezicht' in de tweede klas voortdurend wordt aangespro- Joop van Zijl: reist eerste klas, roken ken. En in een roken-coupé behoudt hij de vrijheid om een sigaartje te kun nen opsteken. Ook in zijn vrije tijd zoekt Joop van Zijl de trein op. Met collega Kees Buurman verkent hij het Europese spoor, met de TGV deed het duo on langs Lissabon, Madrid en Barcelona aan. En als 66-jarige heeft Van Zijl één keer in de twee maanden recht op een dag vrij reizen. „Dan zoek ik eerst uit hoe de wind staat en neem dan mijn vouwfiets mee naar het station. Dan fiets ik bijvoorbeeld van Hengelo naar Lochem lekker met de wind in de rug en pak vanaf daar weer de trein te rug." Het massale mopperen op de trein vindt Van Zijl niet zo terecht. De kwaliteit van de koffie vindt hij 'sterk verbeterd', de wc's mijdt hij gewoon en met een beetje vertraging valt wel te leven. Alleen ergert hij zich aan die 'halve piratenbendes' die vooral in de avonduren de treinen rond Amster dam tiranniseren. Wat betreft de geijkte uitdrukking 'rondje om de kerk' wil Van Zijl iets rechtzetten. „Het NS-personeel heeft zich die uitdrukking toegeëigend, maar het behoort eigenlijk de wieler sport toe. Wielrenners die een criteri um rijden, gebruiken die term. Toen Jan Janssen de Tour de France had ge wonnen, moest hij eerst nog 102 keer rond een dorpje rijden. Hij sprak toen al van nog even 'een rondje om de kerk'." Bernice Breure Joop van Zijl: „Ik kijk liever uit het raam dan naar de bumper van mijn voorganger." Nee, Joop van Zijl ligt 's avonds echt niet op zijn knieën voor een elektrisch spoorbaantje, maar hij is wel dol op het 'treintjes- en tramme- tjesspul'in het groot. Omdathij 'liever uit het raam kijkt dan naar de bumper van zijn voorganger', neemt hij zeer regelmatig de trein. „Onderweg naar Den Haag kan ik mooi drie weekbla den lezen." Ook reist hij vaak met de trein binnen zijn woonplaats Hilver sum. Als hij een programma moet pre senteren gaat hij met het boemeltje van Hilversum Sportpark naar Hil versum Noord bij het mediacentrum. „Dat kost me zes minuten, dat kan met de auto - zeker overdag - nooit sneller." De ex-Joumaallezer maakt er een sport van om zoveel mogelijk kennis te vergaren over de dienstregeling en het materieel van de NS. Hij komt 'een heel eind' als de vertrektijd van een willekeurige trein wordt gevraagd. Noem een gemeente in Nederland en het plaatselijke station verschijnt foto Cees Zom vrijwel zeker op zijn netvlies.Mep-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 25