Gewoon een Citroën
PZC
Michelin voorzichtig terug in Formule I
Zweedse legerfiets
sneller leverbaar
Opvolger
van XM
en Xantia
Superzuinige Audi
45
Motorbeurs Utrecht
Memory-cruise control
Huiskamertje op wielen
Suzuki Liana
zaterdag 24 februari 2001
In autoland is bijna nie
mand te vinden die zijn
duim omhoog steekt bij het
aanschouwen van de jongste
Citroën, de C5. Uiterlijk is
hij vlees noch vis. Toch rijdt
hij niet echt verkeerd. Bo
vendien biedt hij veel ruim
te.
Van een origineel design is
geen sprake. Een hoog Xsa-
ra-gehalte en zelfs een beetje
plomp op het oog. De opvolger
van de Xantia én de vervanger
van de XM heet C5. Vanaf april
is hij te koop.
Bij de introductie in Zuid-
Spanje waren tientallen journa
listen. Een NRC-collega wilde
weten wie de C5 mooi vond.
Slechts twee staken hun vinger
op. 'En lelijk?' Er was er maar
één wiens vinger dapper om
hoog priemde. Citroën heeft een
uiterlijke middelmaat-auto ge
presenteerd. En niet willen te
ruggrijpen naar retro-design.
Citroën snakt naar een auto die
weer in de smaak valt. De roem
van weleer is verwaterd. We
gaan niet zeuren over de 'golf
platen' HY-bus, de oogverblin
dende DS of de dekselse Eend,
want Citroën wordt allang niet
meer in één adem genoemd met
vooruitstrevende techniek en
innovatief design. Het PSA-
merk (PS A betekent niets an
ders dan 'Peugeot NV') maakt
tegenwoordig gewoon keurige
auto's en verkoopt nog naar be
horen. Extreme vormgeving zal
het marktresultaat alleen maar
negatief beïnvloeden, al wordt
er dan wel meer over je gepraat.
Ach, over Fiats Multipla wor
den ook hele baltafels omver ge
kletst. Maar verkopen ho maar.
Afgevoerd
De grote XM, die dateert van
1989 is roemloos afgevoerd. De
Xantia (uit 1992) deed het wel
goed (in 1994: 9217 exemplaren
in Nederland, in 2000 nog maar
27 00), maar of de C5 dat vaandel
overneemt is afwachten. De au
to staat op een nieuwe bodem
plaat, die straks ook de basis
vormt voor de C6, die nog groter
wordt dan de XM. Het nieuwe
onderstel wordt ook gebruikt
voor de opvolger van Peugeots
406, die 407 zal heten. Citroën
zal de C5 spoedig laten verge
zellen van andere nummers. Be
halve Cl, want zo heet BMW's
overdekte scooter al.
Ruimer
De C5 is ruimer dan enkele van
zijn directe tegenstrevers als
Opel Vectra en - uit eigen huis -
Peugeot 406, maar moet zijn
meerdere erkennen in de VW
Passat en de Ford Mondeo, wel
ke laatste binnen dezelfde wiel
basis meer ruimte creëert. Die
wielbasis is ruim, de auto is
hoog gebouwd en het hydrop-
neumatische veersysteem heet
hydractief met automatische
hoogteaanpassing. De duurdere
versies hebben daarvoor zes
bollen, de goedkoopste slechts
vier.
Kapot gaat het systeem niet
meer meldt Citroën. Bij de Xan
tia wilde de plunjerpomp wel
eens stuk gaan. Er zijn zes moto
ren vanaf 1.8/117 pk, 2.0 met
138 of 142 pk (met HPi: directe
inspuiting van Mitsubishi), 3.0
V6/210 pk en twee HDI-diesels
2.0/110 pk en 2.2/136 pk. De in
voering van de de 2.0 HDI met
90 pk is wegens productiepro
blemen vertraagd tot septem
ber.
Binnenin ziet de auto er veel
aantrekkelijker uit dan je bui
ten vermoedt. Veel opbergmo-
geljkheden, bevestigingsogen in
het ruime koffer en een 12 volts-
aansluiting in de middenconso
le. Wie een navigatiesysteem be
stelt, vindt dat op een duidelijke
plek parmantig bovenop het
dashboard terug. De zittingen
van de stoelen voor zijn nogal
aan de korte kant en het veer-
bollensysteem geeft kleine on
effenheden in het wegdek nogal
straf door. Gevoelig onderstel
dus. Wel een comfortabele auto
met een meer dan voldoende
wegligging. Jammer van het
wat nerveuze stuurgedrag.
Het kofferruim van de nieuwe
Citroën is groot en ook goed toe
gankelijk door de grote achter
klep, die eigenlijk een vijfde
deur is. Er is drie jaar ontwikke
ling in de auto gaan zitten. In
september komt de stationcar.
Citroën zet hoog in: het merk wil
jaarlijks 200.000 C5's in Europa
afzetten. Toch is het merk voor
zichtig: de XM is al een tijd uit
productie, maar de Xantia blijft
nog gewoon een tijdje gemaakt
worden. Ga maar uit van een
jaar.
Elektronica
PSA propt tegenwoordig nogal
wat elektronica in zijn auto's.
Toch moet de C5 het zonder esp
(dat motorkoppel wegneemt zo
dra een aangedreven wiel gaat
doorslippen) stellen. Een zes-
versnellingsbak zoals vooral
Duitse merken steeds meer ge
bruiken, is er ook niet. Maar wel
abs, elektrisch bediende spie
gels en voorruiten, afstandsbe-
diende centrale vergrendeling,
in hoogte en diepte verstelbaar
stuur, in hoogte verstelbare be
stuurdersstoel, gedeeld neer-
klapbare achterbank, zes
airbags, automatische alarm-
lichten bij een noodstop en
mistlampen.
Citroën wil jaarlijks 5200 C5's in
Nederland verkopen. Bijna de
helft moet dan afkomstig zijn
van een vreemd merk. Mis
schien lukt het met voormalige
Scorpio-, Omega-, Carina- of
Prim era rijders.
Maar toch, een zware opdracht.
Rien van der Steen
lx bxh 4.62x1.77x 1.48
wielbasis 2.75 m.
gewicht 1265 kg (1.8)
kofferinhoud 456 liter
prijs 1 .Si: 45.990 gulden
2.0i: 52.500 gulden
3.0 V6: 74.700 gulden
2.0 HDI: 57.600 gulden
2.2 HDI: 74.400 gulden
Het gaat miljoenen guldens
kosten, maar Michelin
heeft het nodig om haar naam
opnieuw hoog te houden nu de
Formule I ook in Azië en de Ver
enigde Staten opgang maakt.
Na zeventien jaar keert het ban-
denmerk terug in de top van de
racerij.
Ze weten in Frankrijk dat het
succes enkele seizoenen op zich
kan laten wachten. Want op de
meeste circuits waar geracet
wordt, heeft Micheün nog niet
eens kunnen testen. En waar
wel getest is, zoals onlangs op
Estoril in Portugal, gebeurde
dat op een chassis dat alweer
ouwe koek is.
Het bandenmerk keert na ze
ventien jaar weer terug in de
Formule I. Zondag over een
week, 4 maart, is de eerste race
van het nieuwe seizoen in Mel
bourne. Niet de belangrijkste
kemphanen Ferarri en McLaren
Mercedes maar wel BMW Wil
liams, Jaguar Racing, Prost GP
en Mild Seven Benetton Renault
Sport staan voortaan op Miche
lin. In 2002 gaat ook Toyota op
Michelins aan het Formule I-
circus deelnemen.
Pierre Dupasquier, directeur
wedstrijdsport van Michelin
verwacht dat het komende sei
zoen nog wel in het teken zal
staan van hier en daar een fout
je. Te weinig tests, maar ook het
nieuwe reglement dat bepaalt
dat per circuit maximaal twee
typen droog-weer-banden
mogen worden meegenomen,
leidt volgens Dupasquier tot
een eerste 'leerjaar' als nieuw
komer.
Vooral op specifieke circuits als
Monaco of Indianapolis. Oude
ervaringen die Michelin opdeed
tussen 1978 en 1984 zijn intus
sen volledig onbruikbaar ge
worden, meent hij. Racebanden
moeten tegenwoordig groeven
hebben. Ze hebben ook andere
afmetingen dan vroeger en
technologie, materiaalkeuze en
opbouw zijn veranderd. Even
als de rubbersamenstellingen.
Tijdens tests heeft Michelin in
de afgelopen maanden ongeveer
100 typen banden uitgepro
beerd.
Bibendum
Michelin en zijn eveneens hon
derdjarige reclamepop Biben
dum keren terug in de topsport,
na jaren uitsluitend in rally's en
de Grand Prix 500 cc-motoren
vertoefd te hebben. Dupasqui
er: „Het belang van banden in
de Formule I is groot. Voor een
racewagen tellen aërodynami
ca, chassis, het talent van de
BMW Williams, Jaguar Racing, Prost GP en Mild Seven Benetton Renault Sport staan voortaan op Mi
chelin.
coureur, de kracht en de eigen
schappen van de motoren en
dan natuurlijk de banden. Een
klein foutje leidt tot verlies.
Slechte aërodynamica leidt bij
voorbeeld tot minder snelheid,
maar ook schade aan de banden.
Daarom was er afgelopen sei
zoen een halve seconde verschil
tussen Ferrari/McLaren Merce
des en de beste anderen."
De Formule 1 is een high tech-
wereldje. Elektronika, verfijn
de techniek, uitgebalanceerde
afstelling en een hoop assiste
rend personeel in een geldver
slindende tak van sport. De
tijden zijn veranderd. Toen Mi
chelin ermee begon waren er
nog geen hoge prestatiebanden
voor supersportwagens. „Die
hebben we nu wel. Van daaruit
kunnen we voortborduren",
zegt woordvoerster Myra Prin
sen van Michelin.
Het bandenmerk introduceerde
in 1978 als eerste de raceband
met een radiaal karkas. Het
werd de standaard in de Formu
le I. „Wij vertrokken uit de For
mule I omdat er midden jaren
tachtig voor ons niks meer te ha
len was. Liefst 59 van de 107
Grand Prix waren gewonnen op
Michelins. We hadden onze spo
ren ruimschoots verdiend,
enorm aan bekendheid gewon
nen en vonden het een prachtig
moment om ermee op te hou
den", aldus Prinsen.
De Formule I gaat zich ook ma
nifesteren in de Verenigde Sta
ten en Azië en op die markten
zijn vooral Good Year en Bridge-
stone sterk vertegenwoordigd.
Bridgestone trad in 1997 toe tot
de Formule I en GoodYear stop
te er na het seizoen van 1998
mee. „De Formule I roept nu
overal het beeld op van hoge
prestaties en daarom willen wij
juist daar ons imago versterken
Wat het allemaal kost? Daar zijn
we erg terughoudend mee. We
willen er zelfs helemaal niks
over zeggen", zegt Myra Prin
sen. Dat het miljoenen kost is
duidelijk. Los van de ontwikke
ling en productie van de peper
dure banden reist het hele sei
zoen een ploeg van 25 mensen
het Formule I-circus achterna.
In de jaren 1978 tot en met 1984
behaalde Michelin successen
met Ferrari, Renault, Williams
en Brabham. President
Edouard Michelin van de Fran
se bandenfabrikant wil op
nieuw die kant op. „De wereld
wijde strategie van Michelin
noopt ons tot terugkeer. Alleen
op deze manier kunnen we ons
technologisch leiderschap laten
Rien van der Steen
T Tolkswagen had al een super-
V zuinig wagentje, dat in
Duitsland Dreiliter Auto ge
noemd wordt. Concerndochter
Audi heeft nu de eerste in serie
gebouwde vijf deurs die met drie
liter eveneens 100 kilometer ver
weg kan komen. Prachtige tech
niek. Maar prijzig.
Hij kan een gemiddeld verbruik
halen van 1:45 maar dan moet je
wel heel erg bangelijk met het
gaspedaal omspringen. De A2
1.2 TDi zal minstens 54 mille
moeten kosten. Hij wordt in juni
leverbaar. De auto heeft een ver
bazend vlot turbodieseltje (het
zelfde als in de Lupo 3L) achter
de frontplaat, die tegelijk servi
celuik is. Zijn gewicht is terug
gebracht tot 855 kilo en dat is
135 kilo minder dan een A2 met
1 4-diesel weegt. De luchtweer-
standscoëfficiënt is slechts 0,25,
hij staat op hoge, smalle en kei
harde Bridgestonebanden, met
velgen die door grote doppen
aërodynamisch gemaakt zijn.
Volgens Audi rolt hij op vlakke
weg vanaf een snelheid van 130
km/u 270 meter verder uit dan
een gewone A2.
Stuurbekrachtiging ontbreekt,
dat weegt maar. Alleen het on
derstel is al ruim 60 kilo lichter
dan van de gewone A2Hij heeft
niet alleen een blok, maar ook
een cilinderkop die net als de to
tale carrosserie van aluminium
is. De directe inspuiting gaat via
een pompverstuiver die het tot
een druk van meer dan 2000 bar
brengt (61 pk, koppel 140 Nm
vanaf 1800 tpm).
In de Utrechtse jaarbeurs is donderdag 1 tot en met zondag 4 maart
de Motorbeurs. Voor de zeventiende keer zijn de nieuwe modellen
van de importeurs te zien en driehonderd standhouders tonen ac
cessoires, kleding, helmen en andere dingen die met motorrijden
van doen hebben. De beurs, dit keer in vijf hallen, is donderdag en
vrijdag open van 10.00 tot 21.00 uur en zaterdag en zondag van
10.00 tot 18.00 uur. De entree kost 20 gulden.
Een kruissnelheidsregelaar of cruise control die een geheugen
heeft voor drie verschillende snelheden. Gold Memory Cruise
heet het en het systeem kost 716,20 gulden. Volgens distributeur
John Gold in Almere past de memory-cruise op praktisch elke auto.
Het apparaat onthoudt net als alle andere een ingestelde kruissnel
heid die onderbroken wordt door op rem- of koppelingspedaal te
drukken. Met een druk op de knop wordt een van de drie ingestelde
kruissnelheden weer hervat.
Hetzelfde bedrijf levert ook de TMC Filemelder die kop, staart en
lengte van bekende files in een aantal landen binnen Europa meldt.
Het ding ontvangt zijn informatie van het traffic message channel
(tmc), een radioservice die 24 uur per dag in de lucht is en in een goe
de autoradio al ingebouwd is. De filemelder heeft een schermpje
met nieuwsregels en kan ook als draagbare radio gebruikt worden
Het apparaatje kost 385,65 gulden.
Nissan laat op de show van Genève over een paar weken voor het
eerst het studiemodel van een stadsauto, de Chappo zien. Ook
de terreinstudie X-trail die komende zomer in productie gaat, staat
er maar ook de nieuwe aansprekende Z-sportwagen. De Chappo is
bedoeld voor jonge rijders, voor wie de auto een speciale, mobiele
ruimte vormt. Nissan spreekt van een huiskamer op wielen, waarin
multimedia een belangrijke rol speelt.
Het is de naam van een mediterraan meisje, maar Suzuki leent
hem nu voor de nieuwe midi mpv die eind mei naar Nederland
komt. De Suzuki Liana heeft plek voor vijf personen en woi'dt aan
gedreven door een 1.6/103pkof 1.3/86 pk motor. Twee airbags wor
den standaard, maar over de prijs weet de importeur nog niets te
melden.
De Kronan uit 1939 is gewoon een ouderwetse, degelijke fiets met
terugtraprem.
Rien van der Steen De Audi A2 1.2 TDi: zuinig uithangbord.
De Kronan, een inmiddels le
gendarische legerfiets uit
Zweden, wordt binnenkort
sneller leverbaar.
De stoere stadsfiets met num
merbord komt met ingang van
maart uit een fabriek in België
en niet meer uit Zweden. Bij
zonder aan de Kronan is dat het
ding uitsluitend via internet te
koop is. De lange levertijd van
twee maanden wordt
drastisch teruggebracht tot
twee weken.
De legerfiets uit 1939 moet het
niet hebben van zijn ranke lij
nen en hoogstaande techniek.
Het is gewoon een ouderwetse,
degelijke fiets met terugtrap
rem, met 23 kilo behoorlijk
zwaar en oorspronkelijk uit
sluitend leverbaar in leger
groen. De productie stopte in
1957, maar er was nog voor ja
ren voorraad. In Zweedse uni
versiteitssteden rijden duizen
den exemplaren rond. Met
behulp van de originele bouw
tekeningen worden de Kronans
tot nu toe in Malmö geprodu
ceerd.
Na bestelling komt de fiets in
onderdelen naar de klant toe.
Die moet dus wel over het nodi
ge gereedschap beschikken voor
er gefietst kan worden. Stuur,
zadel, trappers en verlichting
moeten worden gemonteerd.
Dat is precies wat fietsenma
kers tegen de Kronan hebben.
Het komt nog al eens voor dat
Kronanbezitters er niet uit ko
men en met een zak vol fietson
derdelen in de winkel verschij
nen. De herenuitvoering van de
Kronan bedraagt 603 gulden.
Zonder accessoires zoals extra
stevige bagagedrager voorop,
pomp en slot: 499 gulden. De da
mes- en kinderuitvoeringen zijn
iets goedkoper.
Wie het griezelig vindt een fiets
te kopen met als enige informa
tie wat plaatjes en teksten op
een computer kan inmiddels
naar een showroom van
Kronans in Amsterdam. Sinds
november is de legerfiets in de
Tesselschadestraat IE te be
wonderen. Een proefrit maken
mag, maar kopen kan daar niet.
Bestellen via internet blijft de
enige manier om een Kronan te
bemachtigen. Dat kan via een
computer die in de showroom
staat.
Vanaf maart worden de
Kronans gemaakt door Interna
tional Bicycle Partners in Maas-
Mechelen, België. De fiets wordt
dan iets verbeterd. Zo gaan de
velgen van 26 naar 28 inch, er
zitten andere cranks op, een
groter stuur en een andere kop
lamp. Verkrijgbaar in rood,
blauw, geel, oranje, groen,
zwart en zilver/blauw. Te be
stellen via www.kronan.nl.
Theo van der Kaaij
Citroën heeftbij deC5 niet willen teruggrijpen naar retro-design.
foto Don van der Vaart/GPD