Gewoon een Citroën PZC Michelin voorzichtig terug in Formule I Zweedse legerfiets sneller leverbaar Opvolger van XM en Xantia Superzuinige Audi 45 Motorbeurs Utrecht Memory-cruise control Huiskamertje op wielen Suzuki Liana zaterdag 24 februari 2001 In autoland is bijna nie mand te vinden die zijn duim omhoog steekt bij het aanschouwen van de jongste Citroën, de C5. Uiterlijk is hij vlees noch vis. Toch rijdt hij niet echt verkeerd. Bo vendien biedt hij veel ruim te. Van een origineel design is geen sprake. Een hoog Xsa- ra-gehalte en zelfs een beetje plomp op het oog. De opvolger van de Xantia én de vervanger van de XM heet C5. Vanaf april is hij te koop. Bij de introductie in Zuid- Spanje waren tientallen journa listen. Een NRC-collega wilde weten wie de C5 mooi vond. Slechts twee staken hun vinger op. 'En lelijk?' Er was er maar één wiens vinger dapper om hoog priemde. Citroën heeft een uiterlijke middelmaat-auto ge presenteerd. En niet willen te ruggrijpen naar retro-design. Citroën snakt naar een auto die weer in de smaak valt. De roem van weleer is verwaterd. We gaan niet zeuren over de 'golf platen' HY-bus, de oogverblin dende DS of de dekselse Eend, want Citroën wordt allang niet meer in één adem genoemd met vooruitstrevende techniek en innovatief design. Het PSA- merk (PS A betekent niets an ders dan 'Peugeot NV') maakt tegenwoordig gewoon keurige auto's en verkoopt nog naar be horen. Extreme vormgeving zal het marktresultaat alleen maar negatief beïnvloeden, al wordt er dan wel meer over je gepraat. Ach, over Fiats Multipla wor den ook hele baltafels omver ge kletst. Maar verkopen ho maar. Afgevoerd De grote XM, die dateert van 1989 is roemloos afgevoerd. De Xantia (uit 1992) deed het wel goed (in 1994: 9217 exemplaren in Nederland, in 2000 nog maar 27 00), maar of de C5 dat vaandel overneemt is afwachten. De au to staat op een nieuwe bodem plaat, die straks ook de basis vormt voor de C6, die nog groter wordt dan de XM. Het nieuwe onderstel wordt ook gebruikt voor de opvolger van Peugeots 406, die 407 zal heten. Citroën zal de C5 spoedig laten verge zellen van andere nummers. Be halve Cl, want zo heet BMW's overdekte scooter al. Ruimer De C5 is ruimer dan enkele van zijn directe tegenstrevers als Opel Vectra en - uit eigen huis - Peugeot 406, maar moet zijn meerdere erkennen in de VW Passat en de Ford Mondeo, wel ke laatste binnen dezelfde wiel basis meer ruimte creëert. Die wielbasis is ruim, de auto is hoog gebouwd en het hydrop- neumatische veersysteem heet hydractief met automatische hoogteaanpassing. De duurdere versies hebben daarvoor zes bollen, de goedkoopste slechts vier. Kapot gaat het systeem niet meer meldt Citroën. Bij de Xan tia wilde de plunjerpomp wel eens stuk gaan. Er zijn zes moto ren vanaf 1.8/117 pk, 2.0 met 138 of 142 pk (met HPi: directe inspuiting van Mitsubishi), 3.0 V6/210 pk en twee HDI-diesels 2.0/110 pk en 2.2/136 pk. De in voering van de de 2.0 HDI met 90 pk is wegens productiepro blemen vertraagd tot septem ber. Binnenin ziet de auto er veel aantrekkelijker uit dan je bui ten vermoedt. Veel opbergmo- geljkheden, bevestigingsogen in het ruime koffer en een 12 volts- aansluiting in de middenconso le. Wie een navigatiesysteem be stelt, vindt dat op een duidelijke plek parmantig bovenop het dashboard terug. De zittingen van de stoelen voor zijn nogal aan de korte kant en het veer- bollensysteem geeft kleine on effenheden in het wegdek nogal straf door. Gevoelig onderstel dus. Wel een comfortabele auto met een meer dan voldoende wegligging. Jammer van het wat nerveuze stuurgedrag. Het kofferruim van de nieuwe Citroën is groot en ook goed toe gankelijk door de grote achter klep, die eigenlijk een vijfde deur is. Er is drie jaar ontwikke ling in de auto gaan zitten. In september komt de stationcar. Citroën zet hoog in: het merk wil jaarlijks 200.000 C5's in Europa afzetten. Toch is het merk voor zichtig: de XM is al een tijd uit productie, maar de Xantia blijft nog gewoon een tijdje gemaakt worden. Ga maar uit van een jaar. Elektronica PSA propt tegenwoordig nogal wat elektronica in zijn auto's. Toch moet de C5 het zonder esp (dat motorkoppel wegneemt zo dra een aangedreven wiel gaat doorslippen) stellen. Een zes- versnellingsbak zoals vooral Duitse merken steeds meer ge bruiken, is er ook niet. Maar wel abs, elektrisch bediende spie gels en voorruiten, afstandsbe- diende centrale vergrendeling, in hoogte en diepte verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare be stuurdersstoel, gedeeld neer- klapbare achterbank, zes airbags, automatische alarm- lichten bij een noodstop en mistlampen. Citroën wil jaarlijks 5200 C5's in Nederland verkopen. Bijna de helft moet dan afkomstig zijn van een vreemd merk. Mis schien lukt het met voormalige Scorpio-, Omega-, Carina- of Prim era rijders. Maar toch, een zware opdracht. Rien van der Steen lx bxh 4.62x1.77x 1.48 wielbasis 2.75 m. gewicht 1265 kg (1.8) kofferinhoud 456 liter prijs 1 .Si: 45.990 gulden 2.0i: 52.500 gulden 3.0 V6: 74.700 gulden 2.0 HDI: 57.600 gulden 2.2 HDI: 74.400 gulden Het gaat miljoenen guldens kosten, maar Michelin heeft het nodig om haar naam opnieuw hoog te houden nu de Formule I ook in Azië en de Ver enigde Staten opgang maakt. Na zeventien jaar keert het ban- denmerk terug in de top van de racerij. Ze weten in Frankrijk dat het succes enkele seizoenen op zich kan laten wachten. Want op de meeste circuits waar geracet wordt, heeft Micheün nog niet eens kunnen testen. En waar wel getest is, zoals onlangs op Estoril in Portugal, gebeurde dat op een chassis dat alweer ouwe koek is. Het bandenmerk keert na ze ventien jaar weer terug in de Formule I. Zondag over een week, 4 maart, is de eerste race van het nieuwe seizoen in Mel bourne. Niet de belangrijkste kemphanen Ferarri en McLaren Mercedes maar wel BMW Wil liams, Jaguar Racing, Prost GP en Mild Seven Benetton Renault Sport staan voortaan op Miche lin. In 2002 gaat ook Toyota op Michelins aan het Formule I- circus deelnemen. Pierre Dupasquier, directeur wedstrijdsport van Michelin verwacht dat het komende sei zoen nog wel in het teken zal staan van hier en daar een fout je. Te weinig tests, maar ook het nieuwe reglement dat bepaalt dat per circuit maximaal twee typen droog-weer-banden mogen worden meegenomen, leidt volgens Dupasquier tot een eerste 'leerjaar' als nieuw komer. Vooral op specifieke circuits als Monaco of Indianapolis. Oude ervaringen die Michelin opdeed tussen 1978 en 1984 zijn intus sen volledig onbruikbaar ge worden, meent hij. Racebanden moeten tegenwoordig groeven hebben. Ze hebben ook andere afmetingen dan vroeger en technologie, materiaalkeuze en opbouw zijn veranderd. Even als de rubbersamenstellingen. Tijdens tests heeft Michelin in de afgelopen maanden ongeveer 100 typen banden uitgepro beerd. Bibendum Michelin en zijn eveneens hon derdjarige reclamepop Biben dum keren terug in de topsport, na jaren uitsluitend in rally's en de Grand Prix 500 cc-motoren vertoefd te hebben. Dupasqui er: „Het belang van banden in de Formule I is groot. Voor een racewagen tellen aërodynami ca, chassis, het talent van de BMW Williams, Jaguar Racing, Prost GP en Mild Seven Benetton Renault Sport staan voortaan op Mi chelin. coureur, de kracht en de eigen schappen van de motoren en dan natuurlijk de banden. Een klein foutje leidt tot verlies. Slechte aërodynamica leidt bij voorbeeld tot minder snelheid, maar ook schade aan de banden. Daarom was er afgelopen sei zoen een halve seconde verschil tussen Ferrari/McLaren Merce des en de beste anderen." De Formule 1 is een high tech- wereldje. Elektronika, verfijn de techniek, uitgebalanceerde afstelling en een hoop assiste rend personeel in een geldver slindende tak van sport. De tijden zijn veranderd. Toen Mi chelin ermee begon waren er nog geen hoge prestatiebanden voor supersportwagens. „Die hebben we nu wel. Van daaruit kunnen we voortborduren", zegt woordvoerster Myra Prin sen van Michelin. Het bandenmerk introduceerde in 1978 als eerste de raceband met een radiaal karkas. Het werd de standaard in de Formu le I. „Wij vertrokken uit de For mule I omdat er midden jaren tachtig voor ons niks meer te ha len was. Liefst 59 van de 107 Grand Prix waren gewonnen op Michelins. We hadden onze spo ren ruimschoots verdiend, enorm aan bekendheid gewon nen en vonden het een prachtig moment om ermee op te hou den", aldus Prinsen. De Formule I gaat zich ook ma nifesteren in de Verenigde Sta ten en Azië en op die markten zijn vooral Good Year en Bridge- stone sterk vertegenwoordigd. Bridgestone trad in 1997 toe tot de Formule I en GoodYear stop te er na het seizoen van 1998 mee. „De Formule I roept nu overal het beeld op van hoge prestaties en daarom willen wij juist daar ons imago versterken Wat het allemaal kost? Daar zijn we erg terughoudend mee. We willen er zelfs helemaal niks over zeggen", zegt Myra Prin sen. Dat het miljoenen kost is duidelijk. Los van de ontwikke ling en productie van de peper dure banden reist het hele sei zoen een ploeg van 25 mensen het Formule I-circus achterna. In de jaren 1978 tot en met 1984 behaalde Michelin successen met Ferrari, Renault, Williams en Brabham. President Edouard Michelin van de Fran se bandenfabrikant wil op nieuw die kant op. „De wereld wijde strategie van Michelin noopt ons tot terugkeer. Alleen op deze manier kunnen we ons technologisch leiderschap laten Rien van der Steen T Tolkswagen had al een super- V zuinig wagentje, dat in Duitsland Dreiliter Auto ge noemd wordt. Concerndochter Audi heeft nu de eerste in serie gebouwde vijf deurs die met drie liter eveneens 100 kilometer ver weg kan komen. Prachtige tech niek. Maar prijzig. Hij kan een gemiddeld verbruik halen van 1:45 maar dan moet je wel heel erg bangelijk met het gaspedaal omspringen. De A2 1.2 TDi zal minstens 54 mille moeten kosten. Hij wordt in juni leverbaar. De auto heeft een ver bazend vlot turbodieseltje (het zelfde als in de Lupo 3L) achter de frontplaat, die tegelijk servi celuik is. Zijn gewicht is terug gebracht tot 855 kilo en dat is 135 kilo minder dan een A2 met 1 4-diesel weegt. De luchtweer- standscoëfficiënt is slechts 0,25, hij staat op hoge, smalle en kei harde Bridgestonebanden, met velgen die door grote doppen aërodynamisch gemaakt zijn. Volgens Audi rolt hij op vlakke weg vanaf een snelheid van 130 km/u 270 meter verder uit dan een gewone A2. Stuurbekrachtiging ontbreekt, dat weegt maar. Alleen het on derstel is al ruim 60 kilo lichter dan van de gewone A2Hij heeft niet alleen een blok, maar ook een cilinderkop die net als de to tale carrosserie van aluminium is. De directe inspuiting gaat via een pompverstuiver die het tot een druk van meer dan 2000 bar brengt (61 pk, koppel 140 Nm vanaf 1800 tpm). In de Utrechtse jaarbeurs is donderdag 1 tot en met zondag 4 maart de Motorbeurs. Voor de zeventiende keer zijn de nieuwe modellen van de importeurs te zien en driehonderd standhouders tonen ac cessoires, kleding, helmen en andere dingen die met motorrijden van doen hebben. De beurs, dit keer in vijf hallen, is donderdag en vrijdag open van 10.00 tot 21.00 uur en zaterdag en zondag van 10.00 tot 18.00 uur. De entree kost 20 gulden. Een kruissnelheidsregelaar of cruise control die een geheugen heeft voor drie verschillende snelheden. Gold Memory Cruise heet het en het systeem kost 716,20 gulden. Volgens distributeur John Gold in Almere past de memory-cruise op praktisch elke auto. Het apparaat onthoudt net als alle andere een ingestelde kruissnel heid die onderbroken wordt door op rem- of koppelingspedaal te drukken. Met een druk op de knop wordt een van de drie ingestelde kruissnelheden weer hervat. Hetzelfde bedrijf levert ook de TMC Filemelder die kop, staart en lengte van bekende files in een aantal landen binnen Europa meldt. Het ding ontvangt zijn informatie van het traffic message channel (tmc), een radioservice die 24 uur per dag in de lucht is en in een goe de autoradio al ingebouwd is. De filemelder heeft een schermpje met nieuwsregels en kan ook als draagbare radio gebruikt worden Het apparaatje kost 385,65 gulden. Nissan laat op de show van Genève over een paar weken voor het eerst het studiemodel van een stadsauto, de Chappo zien. Ook de terreinstudie X-trail die komende zomer in productie gaat, staat er maar ook de nieuwe aansprekende Z-sportwagen. De Chappo is bedoeld voor jonge rijders, voor wie de auto een speciale, mobiele ruimte vormt. Nissan spreekt van een huiskamer op wielen, waarin multimedia een belangrijke rol speelt. Het is de naam van een mediterraan meisje, maar Suzuki leent hem nu voor de nieuwe midi mpv die eind mei naar Nederland komt. De Suzuki Liana heeft plek voor vijf personen en woi'dt aan gedreven door een 1.6/103pkof 1.3/86 pk motor. Twee airbags wor den standaard, maar over de prijs weet de importeur nog niets te melden. De Kronan uit 1939 is gewoon een ouderwetse, degelijke fiets met terugtraprem. Rien van der Steen De Audi A2 1.2 TDi: zuinig uithangbord. De Kronan, een inmiddels le gendarische legerfiets uit Zweden, wordt binnenkort sneller leverbaar. De stoere stadsfiets met num merbord komt met ingang van maart uit een fabriek in België en niet meer uit Zweden. Bij zonder aan de Kronan is dat het ding uitsluitend via internet te koop is. De lange levertijd van twee maanden wordt drastisch teruggebracht tot twee weken. De legerfiets uit 1939 moet het niet hebben van zijn ranke lij nen en hoogstaande techniek. Het is gewoon een ouderwetse, degelijke fiets met terugtrap rem, met 23 kilo behoorlijk zwaar en oorspronkelijk uit sluitend leverbaar in leger groen. De productie stopte in 1957, maar er was nog voor ja ren voorraad. In Zweedse uni versiteitssteden rijden duizen den exemplaren rond. Met behulp van de originele bouw tekeningen worden de Kronans tot nu toe in Malmö geprodu ceerd. Na bestelling komt de fiets in onderdelen naar de klant toe. Die moet dus wel over het nodi ge gereedschap beschikken voor er gefietst kan worden. Stuur, zadel, trappers en verlichting moeten worden gemonteerd. Dat is precies wat fietsenma kers tegen de Kronan hebben. Het komt nog al eens voor dat Kronanbezitters er niet uit ko men en met een zak vol fietson derdelen in de winkel verschij nen. De herenuitvoering van de Kronan bedraagt 603 gulden. Zonder accessoires zoals extra stevige bagagedrager voorop, pomp en slot: 499 gulden. De da mes- en kinderuitvoeringen zijn iets goedkoper. Wie het griezelig vindt een fiets te kopen met als enige informa tie wat plaatjes en teksten op een computer kan inmiddels naar een showroom van Kronans in Amsterdam. Sinds november is de legerfiets in de Tesselschadestraat IE te be wonderen. Een proefrit maken mag, maar kopen kan daar niet. Bestellen via internet blijft de enige manier om een Kronan te bemachtigen. Dat kan via een computer die in de showroom staat. Vanaf maart worden de Kronans gemaakt door Interna tional Bicycle Partners in Maas- Mechelen, België. De fiets wordt dan iets verbeterd. Zo gaan de velgen van 26 naar 28 inch, er zitten andere cranks op, een groter stuur en een andere kop lamp. Verkrijgbaar in rood, blauw, geel, oranje, groen, zwart en zilver/blauw. Te be stellen via www.kronan.nl. Theo van der Kaaij Citroën heeftbij deC5 niet willen teruggrijpen naar retro-design. foto Don van der Vaart/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 45