PZC Tekening als opsporingsmiddel Tunnel is nooit honderd procent veilig GELICHT Ondernemer vindt alles over Internet in e-center Syntens Regelneef Wegencontroleur maakt dagelijks lange reis ■mmsm 17 vn i' Compositie tekening Open dagen bij schaapskudde worden afgelast Boren bijna halverwege zaterdag 24 februari 2001 door Jacques Cats De overeenkomst was frappant. Adjunctdirecteur Ben de Reu van het Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland keek er zelf ook van op toen hij in de krant de compositietekening zag van de man die op de kermis in Westkapelle een meisje had ontvoerd. „Hé, die lijkt op mij, was mijn eerste reactie." De Reu vond het 'niet echt leuk', dat hij ook van andere kanten op de sterke gelijkenis werd gewezen. Hij heeft er verder geen vervelende gevolgen van ondervonden, kreeg ook geen recher cheurs op zijn dak die zijn alibi kwa men onderzoeken. „Blijkbaar heeft niemand aanleiding gezien om de po litie te bellen." De werkelijke dader van de ontvoering in juli van het vorig jaar is tot op de dag van vandaag spoorloos. Zo kan de publicatie van een composi tietekening dus ook uitpakken: in plaats dat de dader ermee wordt ge vat, kunnen totaal onschuldigen er voor worden aangezien. Een composi tietekening is een portret zonder model. Samengesteld op basis van het waarnemingsvermogen van slachtof fers en getuigen. De politie maakt er met enige regelmaat gebruik van bij het ontrafelen van ernstige misdrij ven als overvallen en zedenzaken. „Publicatie kan soms tot heel interes sante informatie leiden", stelt Rinus Jeremiasse, hoofd forensisch techni sche onderzoeken bij de politie Zee land, Daarmee hoeft het niet meteen bingo te zijn, maar het zou het onder zoek wel een eindje in de goede rich ting kunnen duwen. „Mensen kunnen diezelfde persoon mogelijk op andere plaatsen gezien hebben", noemt Jere miasse als voorbeeld. Of men heeft iemand met die kenmer ken in een eerder stadium gesigna leerd in de omgeving van de plek waar het misdrijf heeft plaatsgevonden. „Daaruit kunnen wij dan de conclusie trekken dat een pand is 'afgelegd' zo als wij dat noemen. Daarmee wordt bedoeld dat er al aan voorwerk is ge daan om bijvoorbeeld een overval te plegen." Ook kan de herkenning van het beeld op de tekening informatie opleveren over een plaats waar een vluchtauto heeft gestaan. Koffertje Het hulpmiddel van de compositiete kening wordt het meest gebruikt bij onderzoeken in roofovervalzaken. Die zijn voor slachtoffers vaak heel erg confronterend. Toen in de jaren tachtig het fenomeen van de overval als misdrijf in opkomst kwam, gingen er nog geen tekenaars aan het werk. In zulke gevallen kwam een gespeciali seerde rechercheur met een koffertje bij het slachtoffer langs. In dat koffer tje zaten afbeeldingen van voorhoof den, oogfragmenten, neuzen, mon den. kinnen en haren. Op aanwijzing van de getuige werd daar een gezicht uit samengesteld waardoor enigszins duidelijk werd hoe de overvaller er ongeveer uitzag, zodat de politie naar zo iemand zou kunnen uitkijken. De rechercheur met het koffertje heeft inmiddels plaats gemaakt voor een heuse tekenaar. Daarbij is het de meest ideale vorm een talentvolle agent met het bijzondere karwei te kunnen belasten. Bij het Zeeuwse korpslid Ton Riemslag zijn beide vaardigheden in één persoon ver enigd. Als politieman kan hij verhoor- technieken benutten om waardevolle informatie uit het geheugen van een slachtoffer of een getuige te trekken en die, vertaald in een tekening, le vensecht weer te geven. Tegenwoordig behoort het ook tot de mogelijkheden om de computer voor een gezichtsreconstructie in te scha kelen. Door zo'n tekening in te scan nen, kan er een globale vergelijking worden gemaakt met de politiebe standen aan verdachtenfoto's. Het voordeel van de inzet van een teke naar boven het benutten van de com puter is, dat die de kleinste details aan het beeld kan toevoegen. Een pukkel tje, een haartje, een litteken, de uit straling van de ogen. Zeg maar het verfijnde werk. Dat kan zo'n kunste Mede op basis van deze gezichtsreconstructie kon de per soon - een Bevelandse vrouw naar later bleek - worden op- De gezochte dader van een overval op een Middelburgs as- gepakt die op een aantal plaatsen in het land mensen met surantiekantoor. messteken had verwond. naar daar netjes intekenen. Bij een computeranimatie zijn de kaders veel ruimer." Helder beeld Uit de praktijk blijkt het, weet poli tiechef Jeremiasse, voor een slachtof fer erg moeili j k te z i jn om dingen die je net hebt gezien exact te kunnen be schrijven. Het is ook niet niks om zo iets als een overval mee te maken Vooral als daar fysiek of vuurwapen geweld aan te pas is gekomen, kan dat iemand een trauma bezorgen. Maar soms lukt het perfect en ontstaat er meteen een helder beeld. Dat gebeur de onlangs nadat een meisje in de buurt van Goes was verkracht. Er was niet eens een compositietekening no dig. Het getuigenmateriaal leverde zo veel houvast op dat de dader in min der dan geen tijd kon worden opge spoord. Een compositietekening kan ook we ken nadien nog bepaalde indrukken boven halen. Jeremiasse: „Met zo'n reconstructie is een herinnering toch weer snel op te roepen." Het werkt net als met oude schoolfoto's, noemt hij als voorbeeld. „Als je die ziet, kunnen je ineens weer bepaalde voorvallen te binnen schieten die met die persoon te maken hebben. Daar zou je zonder zo'n foto niet zo gemakkelijk op geko men zijn." Bivakmuts Wetend dat een tekening goede moge lijkheden biedt voor het achterhalen van iemands identiteit zetten overval lers vaak een bivakmuts op. Door in de omgeving te rechercheren kan de politie mogelijk mensen tegenkomen die zo iemand hebben gezien vóórdat hij de bivakmuts op had. Of daarna. Jeremiasse: „Voor ons is het de kunst om te proberen in het stadium terecht te komen waarin de overvaller zich veilig waande maar dat eigenlijk niet meer was." Om het beeld van een da der compleet te maken kan ook film materiaal van bewakingscamera's een nuttige aanvulling opleveren. Tips vanuit het publiek blij ven onont beerlijk. Jaren heerste er nog een sfeer van: dat moet de politie maar allemaal uitzoeken. Ik kijk liever even de ande re kant op. „Het begint nu weer wat aan te trekken", stelt de politiechef met enige voldoening vast. „Mensen worden zich weer wat meer bewust dat ze medeverantwoordelijk zijn voor de veiligheid van de samenle ving. Laat het publiek dus vooral dingen doorgeven die opvallen of ver dacht zijn. Het noteren van een kente ken kan soms al heel belangrijk zijn." door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Zeeuwse on dernemers die het naadje van de kous willen weten over Internet of iet (informatie- en communi catietechnologie) kunnen voortaan terecht in het e-center van Syntens in Vlissingen. Door ondernemers enthousiast te ma ken voor de mogelijkheden van Internet, wil Syntens de groei stimuleren van kennisintensie ve zakelijke dienstverlening in Zeeland. Want die blijft volgens haar achter bij de ontwikkelin gen elders in Nederland. Op het eerste oog lijkt het e-cen- ter in het kantoorgebouw van Syntens in Vlissingen niet meer dan een grote ruimte met wat stoelen. De ruimte is fors; er kunnen maximaal honderd mensen in. Wie zijn ogen de kost geeft, ziet twee 'beamers' aan het plafond, een pc met dvd- speler, een webcam, spullen voor video-conferencing en een toren met geluids- en videoap paratuur. Wie nog beter inzoomt, merkt de aanwezigheid op van tal van aansluitpunten voor laptops. Ondernemers kunnen er hun portables inpluggen en via het world wide web met de hele we reld contact leggen. En wie bij wijze van spreken onder de mo torkap van de pc duikt, 'ziet' dat de computer is voorzien van snelle internetverbindingen. Kortom: alles wat met 'electro nic' of met apestaartjes heeft te maken, is er te vinden. „Genoeg spul om ondernemers bewust te maken van alle moge lijkheden op het gebied van iet en Internet en het belang van vernieuwing", concludeert ad viseur Erik Peeters van Syn tens. „Verder kunnen ze hier on derling kennis uitwisselen. Er kunnen demonstraties worden gegeven van nieuwe apparatuur en technologieën." Syntens wil met het e-center de Hogeschool Zeeland en de Re gionale Opleidings Centra niet voor de voeten lopen. „Integen deel", benadrukt Peeters. „We werken juist met die instanties samen. Als ondernemers hier hebben kennisgemaakt met de technische mogelijkheden en het belang om die technologie toe te passen in hun bedrijf, ver wijzen we ze door naar de Hoge school of de ROC's. Daar kun-i nen ze leren hoe ze het moeten doen. We zijn zeg maar een soort e-dokter." Het opzetten van het centrum kost 784.000 gulden. Syntens neemt daarvan 434.000 gulden voor zijn rekening, de provincie 250.000 gulden en de gemeente Vlissingen 100.000 gulden. T ele vergaderingen In het kader van 'Nederland gaat digitaal' heeft Syntens ook een e-room ingericht: een kamer met bijna dezelfde faciliteiten als in het grote e-center, maar dan gericht op een kleinere groep ondernemers. Bijzonder in die ruimte is het touch-screen waarop de 'beamer' het compu terbeeld projecteert. Door met een vinger of speciale pen op het bord te tekenen of iets aan té wijzen, is het mogelijk de com puter te besturen. Via een speci aal systeem is het eenvoudig om, televergaderingen te houden. „Dat wordt door de komst van steeds snellere internetverbin dingen een goed alternatief", zegt Peeters. „De kosten voor de aanschaf van zo'n systeem zijn aanzienlijk. Daar staat tegen over dat een bedrijf veel meer geld kan besparen op bijvoor beeld reistijd en -kosten. On dernemers kunnen hier in de praktijk zien hoe het werkt en wat er bij komt kijken om het in een onderneming te gebruiken. OOSTBURG - Wegens het uit breken van mond- en klauwzeer in Groot-Brittannië gaan de open dagen bij de ecologische schaapskudde van Jan Klomp en Lia Helmers voorlopig niet door. De beheerders van de kudde willen geen enkel risico op be smetting lopen. De open dagen stonden gepland op zaterdag 24 en zondag 25 februari en zater dag 3 en zondag 4 maart, 1997 gepland tijdpad lboren tunnelgangen Piet van Sighem: „We moeten kunnen garanderen dat die tun nel minstens honderd jaar meekan." foto Charles Strijd door Wout Bareman TERNEUZEN - Piet van Sighem (57) zegt het zonder aarzeling. Hij is door tunnelbouwer Kombinatie Middelplaat Westerschelde (KMW) aangetrokken vanwege zijn organisatietalent. Niet dat hij in het verleden ooit dit soort werk deed, maar er zijn wel degelijk overeenkomsten tussen het werk dat hij pakweg de afgelopen 38 jaar deed en dat wat hij nu doet: hij is de 'regelneef' van het spul. Piet was tientallen jaren als uitvoerder werkzaam in de wegenbouw en doet nu iets vergelijkbaars bij de bouw van de tunnel. „Het is een kwestie van goed toezicht en heel precies plannen. Er is overigens wel een verschil met de wegenbouw: dan maak je iets. Je reconstrueert een weg, vervangt de riolering, legt er een mooi nieuw wegdek op en daar kun je achteraf trots op zijn. Nu lever ik weliswaar een bijdrage aan de bouw van de Westerscheldetunnel, maar ik ben niet direct bij die bouw betrokken. Ik zorg er wél voor dat de bouwers door kunnen, dat de grondstoffen op tijd worden afgeleverd, dat de boorspecie volgens de regels wordt afgevoerd. En daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het onderhoud van de transportbanden en alle overige materiaal." Van Sighem is geboren en (even) getogen in Westkapelle. Zijn vader was er dijkenbouwer, net als trouwens z'n grootvader en overgrootvader. Toen de zeedijk van Westkappel klaar was, trokPiets vader weg naar Brabant. Hij werd wegenbouwer en Piet trad in z'n voetsporen. Nu hij tegen z'n pensionering aan zit, trekt hij opnieuw naar Westkapelle. „Ik woon dan wel in Fijnaart, maar m'n geboorteplaats büjft trekken, steeds meer zelfs. Je kunt me op één van de paalhoofden uittekenen; ik ben een fanatieke zeevisser, vandaar." Bij KMW draagt Van Sighem zorg voor een vlotte aanvoer van grote hoeveelheden mineralen voor de Betonwarenfabriek Terneuzen en voor tonnen zeezand en slakken, die in de ondergrond van de tunnel worden verwerkt. „Die mineralen komen uit Duitsland. Schoner dan daar zijn ze kennelijk niet te krijgen. We moeten tenslotte toch kunnen garanderen dat die tunnel inderdaad minstens honderd jaar meekan." De transportbanden die de boorspecie afvoeren naar de schepen, die het spul naar de startlocaties in de Westerschelde transporteren, krijgen het zwaar te verduren. Van Sighem: „Vooral die Boomse klei is de boosdoener. Dat spul komt in kleverige, grote brokken naar boven, dat is één zware compacte massa. Stoeien met de Boomse klei? Nou ja, dat laat ik over aan een collega. Ik zorg ervoor dat het materiaal, waarmee we dat goedje van het terrein weghalen, in orde is." door Wout Bareman TERNEUZEN - Commandant Jeroen Meijering stelt het nuch ter vast: „Een tunnel die voor de volle honderd procent veilig is, bestaat niet. Je kunt wat de vei ligheid betreft met je voorzie ningen en je hulpverlening mis schien een dikke acht of een negen halen, maar een tien zit er niet in. Dat is niet haalbaar. Als hulpverlener kun je er wél voor zorgen dat je optimaal bent voorbereid op een eventuele ca lamiteit. En dat de veiligheids voorzieningen in de tunnel in orde zijn, natuurlijk." Al vanaf het begin van de tun nelbouw is Meijering nauw be trokken bij de brandweerzorg. Nu nog gaat het om de hulpver lening in het bouwstadium, maar inmiddels is ook een begin gemaakt met de uitwerking van de plannen voor een zo goed mo gelijke hulpverlening op het moment dat de tunnel opengaat. Bijna twee jaar geleden kwa men tunnelbouwer Kombinatie Middelplaat Westerschelde (KMW), de 'tunnelgemeenten' Borsele en Terneuzen en het mi nisterie van Binnenlandse Za ken overeen dat 1,5 miljoen gul den zou worden geïnvesteerd in de aanschaf van de nodige ap paratuur voor zowel brandweer als GGD. Meijering: „Dat geld gaat op. Wij beschikken inmiddels over twee containers met gereed schap en alle mogelijke geavan ceerde apparatuur, zoals hyper moderne zuurstofapparaten, die het een brandweerman mo gelijk maken zonodig vier uur achtereen door te werken (met gewone persluchtmaskers is dat TERNEUZEN - De tunnelboor machines naderen de gemeente grens tussen Terneuzen en Bor sele. Sara is in de oostbuis inmiddels 1309 tunnelringen ver (2618 meter) en Neeltje Su- zanna zit nu op 1512 ringen, of wel op 3024 meter. Gemiddeld halen de twee boormachines nu 42 ringen per week. In de west buis werd vorige week een re cord gevestigd: in één week tijd werden 58 ringen aangebracht. Volgende week donderdag wordt de gemeentegrens gepas seerd op een moment dat de bo ren zo goed als halverwege het tracé van 6,6 kilometer zijn ge vorderd. maximaal twintig minuten). Het gaat om gasmeetappara- tuur, medische instrumenten en communicatiemiddelen. En daarnaast beschikt dus ook de GGD over een container met de nodige materialen voor hulp verlening." De zorg om de hulpverlening in en om de tunnel trekt een zware wissel op het korps dat 113 manschappen telt en er nog tien tot vijftien kan gebruikenRuim vijftig korpsleden zijn speciaal opgeleid voor hulpverlening in de tunnel. Meijering: „We oefe nen minimaal zes tot acht keer per jaar in de tunnel en de be stuurders van de treintjes - want bij een calamiteit nemen wij ook die taak over van de dan geëva cueerde tunnelbouwers - offe ren er nog eens zes extra zater dagochtenden voor op." Aparte opleiding Een aparte opleiding voor brandbestrijding in de tunnel is zeer gewenst. „Bij een gewone brand, in een woning of een be drijf, zie je wat er gebeurt. In die tunnel hóór je alleen maar wat er gebeurt. Dat vereist een apar te aanpak en ook een andere in- maal nieuwe taken, die sowieso een professionele aanpak verei sen." Blusmotoren Meijering en zijn collega J. de Feijter van Borsele studeren momenteel op de mogelijkheid om, naar het voorbeeld van de Oresundverbinding tussen Ko penhagen en Malmö, blusmoto ren in te zetten voor de 'eerste uitruk' bij een calamiteit in de tunnel. „Zo'n blusmotor biedt de mogelijkheid heel snel ter plaatse te zijn, eventueel al te beginnen met blussen én - heel belangrijk - het doorgeven van informatie aan de korpsleiding, zodat die snel de nodige maatre gelen kan treffen. De motoren kosten een ton per stuk; dat valt dus wel mee. Maar er komt veel extra geld bij. Je moet nu een maal mensen opleiden voor dat specifieke werk en omdat het te- gelijkertijd iemand moet zijn die ter plekke de situatie moet kunnen beoordelen, zal het ook iemand in een hogere rang moe ten zijn." Voorbeeldfunctie De Westerscheldetunnel staat, stelt Meijering bij elk landelijk overleg over de bestrijding van calamiteiten in tunnels weer vast, nog steeds model voor vei ligheidsvoorzieningen in ande re tunnels in Nederland en trou wens ook daarbuiten. „We hebben echt een voorbeeldfunc tie. Anderen leren van onze trai ningsmethoden en de hele ver dere aanpak, inclusief het pakket veiligheidsmaatregelen. Wat die veiligheidsvoorzienin gen betreft is de Westerschelde tunnel echt hét voorbeeld. Dat moet voor de toekomstige ge bruikers toch een geruststelling zijn." door Wout Bareman TERNEUZEN-De gloednieuwe terreinwagen baant zich een weg door het zand van de polders tussen Hoek en Terneuzen. De wagen, met aan het stuur 'toezichthouder' Jaap Oortwijk rijdt van het ene (toekomstige) kunstwerk naar het andere, van de plaats waar de voorbereidingen worden getroffen voor de bouw van de hangtrogbrug, die straks de fr'ti-ar.'.: ZEEUWS- VLAANDEREN SOm Z-BEVELAND IWEEKBOEK TUNNEL 23 februari 20011 stelling van de brandweermen sen. Vooraf moet alles tip top in orde zijn; je voorbereiding is van essentieel, zeg maar levensbe lang. En terwijl zo'n brand weerman er helemaal voor op geleid is om direct aan de slag te gaan, zit hij hier eerst nog een kwartier in een treintje om pas daarna in actie te komen. Het vereist een enorme discipline. Het gaat echt om orde en tucht." Drie maanden geleden zijn de beroepsmensen van het korps begonnen met de uitwerking van een zogenaamd bedrijfs plan voor de exploitatiefase van de tunnel. Meijering: „Los van de oprichting van een geprofes sionaliseerd Kanaalzonekorps moeten wij er als brandweer Terneuzen voor zorgen dat we in november 2003, op het moment dat de eerste auto door de tunnel rijdt, gereed zijn. Er komt een heel pakket op ons af. Opleidin gen, trainingen, afspraken ma ken met de exploitant, het trainen van bestuurders om adequaat op te treden bij cala miteiten, het testen van alle voorzieningen... Het zijn alle waaronder vijftien jaar dijkverhogingen en - aanpassingen op de Beneden- Schelde. Vijftien jaar heb ik ontwikkelingswerk gedaan in België. Toen ben ik er maar mee gestopt..." Hij zegt het met een sluw lachje om de lippen. Hij kent de boorden van de Westerschelde als z'n broekzak, want was nauw betrokken bij de dijkverzwaringen bij Ellewoutsdijk en Othene. En nu is Oortwijk voor vier jaar ingehuurd om niet alleen toezicht te houden op de vorderingen bij de wegaanleg, maar ook om het afgeleverde product te toetsen. Dagelijks brengt hij z'n bevindingen in kaart, inventariseert en sluist door naar de deskundigen van de Bouwdienst van Rijkswaterstaat. Gigantisch Rijdend over de zand- en kleibergen, die al heel duidelijk de vormen van het halve klaverblad bij de Herbert Dowweg - pal ten zuiden van de tunneltoerit - tonen, schudt hij het hoofd. „Het is toch allemaal gigantisch wat hier gebeurt. Zo'n half klaverblad, sp.eciaal voor het Dow-verkeer. Als je goed kijkt, lijkt het wel een BH. Maar dan wel één met een reusachtige cup." Hij schuddebuikt van het lachen. Dan weer serieus: „Op zich is dit heel verantwoordelijk werk. Er] kan immers van alles fout gaan.' Wij zijn ervoor om eventuele oneffenheden direct te signaleren. En tot nu toe verloopt - ik kan niet anders zeggen - ajles voortreffelij k. "De1 terreinwagen is inmiddels onmisbaar; de af te leggen afstanden groeien immers per dag De NV Westerscheldetunnel heeft er twee aangeschaft: één voor Zeeuws-Vlaanderen en één voor Zuid-Beveland. Dow-goederenspoorlijn over de tunnelweg leidt, naar de rotonde in aanbouw op de plaats waar de tunnelroute aansluit op de N61 tussen Hoek en de kanaalbrug bij Sluiskil. Oortwijk houdt toezicht op de wegwerken. Hij controleert, in opdracht van de NV Westerscheldetunnel, de werkzaamheden van de wegenbouwers en legt in de hoedanigheid van controleur dagelijks tientallen kilometers af op en om het vele kilometers lange tracé. „Ik kom om een uur of één nog even terug; dan zijn jullie waarschijnlijk wat verder opgeschoten", roept hij uit het autoraampje naar een paal mannen, die 'achter' De Knol druk bezig zijn met een shovel en een kraan. „Goed", luidt het antwoord, „dan staat de koffie klaar." Jaap Oortwijk weet waarover hij praat. Hij heeft meer van dit soort klussen aan de hand gehad. „Ik heb veertig jaar achter de rug bij alle mogelijke waterwerken, l ;C. Jaap Oortwijk rijdt van het ene toekomstige kunstwerk naar het andere. foto Charles Strijd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 17