Legionella verjaagd met zuur PZC Een kijkje in de filmkeuken Nieuwe supermarkt in centrum Kapelle Goudsmederij begint met themacursussen Zeeuws Museum moet zich richten op cultuurhistorie De grappen komen op hun dooie gemak Samenwerking effectendienst Rabobanken in detail Kruinings bedrijf specialiseert in bestrijding hardnekkige bacterie ondernemend zeeland Voorstelling Van Dongen gaat niet door kunst cultuur krachten binnen Nederland in lenen of detacheren. De ANWB houdt op donder- dag 22 maart de provinciale le denvergadering 2001 in Grand Hotel Arion aan de Boulevard Bankert in Vlissingen. Het hoofdthema van de avond is de 'Invloed van ICT op de mobili- teit'. De vergadering begint om I 19.30 uur. Geïnteresseerden kunnen zich tot 8 maart, via verenigingssecretari- aat@anwb.nl of telefonisch aanmelden. I VEERE - De Rabobanken Mid delburg-Veere, Noord-Beve land en Walcheren-Zuid heb ben besloten tot samenwerking op het gebied van effecten- dienstverlening. Klanten van de Rabobank kunnen vanaf 1 maartin Veere terecht voor ad vies over beleggen en vermo gensbeheer. „De centralisering van de ef fectendienstverlening is gun stig voor de klant omdat de tien beleggingsdeskundigen verder kunnen professionaliseren. Ook kan de' klant altijd iemand van het adviesteam bereiken, wat in de beleggingsbusiness belangrijk is", licht directeur Van de Sluijs van de vestiging Noord-Beveland toe. Het sa menwerkingsverband biedt de gezamenlijke Rabobanken de schaalgrootte en het financiële vermogen om zorg te kunnen dragen voor ontwikkeling en uitbreiding van hun service. Om van de nieuwe dienstverle ning gebruik te maken, kunnen de klanten bij hun huidige Ra- bobankvestiging blijven. De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Jeffrey Kutterink. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. zaterdag 24 februari 2001 Zoey schoenen heeft het pand aan de Herenstraat in Middel burg verlaten voor een groter pand aan de Sint Janstraat. Ei genaresse Jeanette van Stee is blij met de meer dan verdub belde verkoopruimte. Zij ver koopt al tweeëneenhalf jaar moderne damesschoenen en voegt daar in het nieuwe pand een collectie herenschoenen aan toe. Zoey opent vandaag. Na een grondige verbouwing gaat schoenhandel Van der Reepe in de Papegaaistraat in Goes vandaag weer open. Door de verbouwing is het winkelop pervlak vergroot van 100 naar 135 vierkante meter. Verder is het interieur van de winkel ge moderniseerd. Klanten maken dit jaar kans op het winnen van een reis naar Italië. Vader en zoon Bogaert heb ben aan de Trompstraat in Ste- kene, vlakbij de grensovergang met Kapellebrug, BoGarden- Stekene opgestart. Op het 2500 vierkante meter grote terrein staat een collectie tuinhuisjes, veranda's, pergola's, serres, ga rages, gril- en saunahutten, paardenboxen, kiosken en •speeltoestellen opgesteld. Alles wordt op maat gemaakt uit duurzaam hout. ORKA Parket opende on langs haar deuren in Middel burg. De parketvloerspecialist toont in de showroom aan de Kousteensedijk laminaat- en massieve vloeren, maar ook ta- pismotieven zoals een visgraat patroon zijn mogelijk. Tevens verkopen Eddie en Jeanette van Hoepen onderhoudsmid delen, lakken en vloerwissers. ORKA Parket kan zorgdragen voor het leggen van de aange kochte vloer, maar geeft ook advies aan doe-het-zelvers. De Kamer van Koophandel Rotterdam organiseert voor 5 maart een praktijkseminar In novatie: succesvolle produkt- ontwikkeling. De bijeenkomst is voor vertegenwoordigers van industriële- en handelsbedrij ven in het MKB die nieuwe pro ducten en apparaten op de markt brengen. Een dag later houdt de Kamer een seminar met als titel 'Detacheren: juri dische en financiële aspecten'. Het seminar is bestemd voor bedrijven die detacherings door Desirée Schouten KAPELLE - Met de opening van de Golff-supermarkt aan de Weststraat, krijgt het ver nieuwde centrum van Kapelle vorm. Wethouder G. J. J. Bur ger zegt dat de gemeente zeer content is met deze vestiging en hoopt op een grote trekker. De opening vond afgelopen week plaats onder grote publieke be langstelling en werd opgeluis terd door een dweilband van Ons Genoegen. De nieuwe supermarkt van de Prisma Food Group heeft een verkoopoppervlak van ruim duizend vierkante meter en is opgezet volgens de nieuwste ideeën van de Golff-formule. Eigenaren P. en E. Ziekman hadden tot mei 2000 een super markt aan de Graaf Adolf- straat in Goes. „Alles kwam mooi samen: wij zochten een nieuwe uitdaging, Prisma wil de hier graag een grote winkel realiseren en de gemeente wilde een nieuw winkelcentrum." De komst van deze nieuwe Golff betekent dat de oude su permarkt aan de Hoofdstraat in Biezelinge gesloten is. De bouw, onder supervisie van Prisma Vastgoed BV, begon in juli vorig jaar. Het ontwerp is van architect Van der Reep uit Schijndel, de bouw werd uitgevoerd door Fr- aanje Aannemingsbedrijf uit Lewedorp. Naast de super markt verrijzen nog meer win kels, die over enige maanden klaar zullen zijn. Peter Herwig van Herecon. foto Willem Mieras door Ellen De Vriend VLISSINGEN - Galerie en goudsmidate lier El deSeo in Vlissingen begint in maart met themacursussen goudsmeden. Eigena resse Barbara Voit vindt het belangrijk dat mensen met het ambachtelijke beroep ken nismaken en daarvan niet alleen de eind producten zien. In de galerie aan het Bella- mypark worden ook exposities van foto's, schilderijen en glaskunst gehouden. Voit geeft in de werkruimte achter de gale rie avond- en weekendcursussen. Er is plaats voor drie mensen tegelijk. „Tijdens het kennismakingsgesprek waag ik wat de cursist voor technieken beheerst en cur sisten mogen kiezen welk sieraad ze willen maken." In de weekenden van 31 maart en 21 april zijn er in El deSeo cursussen met het thema 'Souvenir'. Voit vindt dat een sieraad meer kan zijn dan alleen een siervoorwerp. Daarom is de thema-opdracht om met me taal en één voorwerp, zoals een schelpje of steentje, een herinnering te maken. Het sieraad kan door de cursisten met acryllak en bladgoud of glasverf worden afgewerkt. Niet alleen de cursussen, maar ook de ex posities hebben een thema: van 8 april tot 27 mei is dat 'Farbenfroh' met sieraden en schilderijen, 10 juni tot 29 juli 'Souvenir' met sieraden, fotografie en schilderijen en van 23 september tot 11 november 'Poëzie' met sieraden en glaskunst. Galerie El deSeo is geopend van woensdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 18.30 uur. door Desirée Schouten KRUININGEN - De afgelopen jaren is in Nederland, en ook in Zeeland, een paar keer de le- gionellabacterie aangetroffen. De gevolgen van besmetting met de bacterie kunnen zeer ernstig zijn. Bestrijding van de bacterie is bij overheid en be drijven dan ook een prioriteit, waarbij de nadruk zou moeten liggen op voorkomen van be smetting. Volgens Peter Herwig van het nieuwe bedrijf Herecon in Kruiningen moet juist dat voorkomen van problemen an ders en beter. „Elke keer als ik lees over een nieuw geval van besmetting met legionella, staat erbij dat men met thermische desinfec tie de boel schoonmaakt. Dat wil zeggen dat de leidingen met heet water worden doorge spoeld, tot de bacterie is ver dwenen", zegt Herwig. „Inder daad is dan de bacterie weg, maar de oorzaak blijft. De bio- film, een laag van micro-orga nismen die zich aan het opper vlakte hecht, pakt men niet aan. Als die biofilm, of een kalklaag, blijft zitten, heb je binnen de kortste keren weer de poppen aan het dansen." In de biofilm en in poreuze kalkafzettingen huizen allerlei bacteriën, zoals de legionellabacterie. Door spoelen met heet water breekt deze lagen niet af. Herwig werkt al jaren bij Ro- chema, een bedrijf uit Berg- schenhoek dat gespecialiseerd is in waterbehandeling, waar onder reiniging van watersys temen. Begonnen als monteur, heeft hij zich opgewerkt tot service manager. „Vier jaar geleden werden we te hulp geroepen bij een bedrijf, dat al voor de vier de keer last had van legionella in het luchtbehandelingssys teem. Elke keer was het sys teem thermisch gereinigd, steeds kwam de bacterie terug. Ik had toen pas gelezen, dat de biofilm de voornaamste oor zaak van legionella vormt en besloot dat nader te onderzoe ken." Bij onderzoek van een stuk pijp uit het systeem bleek dat deze bedekt was met een slijmerig laagje. Herwig besloot het lei dingsysteem daarom te reini gen met een zwak zuur, dat de leidingen niet zou aantasten. Naderhand bleek de slijmlaag verdwenen. „Het was een groot succes. Sindsdien heeft dat be drijf geen last meer gehad van legionella. Ik ben verder gaan zoeken naar de juiste zuurop- lossing, in samenwerking met een gespecialiseerd bedrijf. Ik denk nu de juiste samenstelling te hebben gevonden waarmee ik biofilm en kalklaag kan op lossen, zonder het materiaal van het leidingsysteem aan te tasten." Herwig gaat nu de markt op met zijn eigen bedrijf Herecon, een samentrekking van Herwig Reconditioning. „De testresul taten van de met deze methode gedesinfecteerde leidingsyste men waren steeds zeer goed. Als je zorgt voor optimale om standigheden met echt schoon leidingwerk, kun je de kans op legionellabesmetting reduce ren met 95 procent. En hoewel we met een zuuroplossing wer ken, doen we dat heel milieu vriendelijk." door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het Zeeuwse Museum zal zich in de toekomst vooral moeten toeleggen op de cultuurhis torie van Zeeland. Dé manier om dat te doen is door het vertellen van verhalen. Dat zijn vrijwel zekere onderde len van het advies dat het or ganisatiebureau Twynstra Gudde eind volgende maand over het Zeeuws Museum uitbrengt. Het ligt voor de hand dat de exploitatielas ten van het Zeeuwse Museum drastisch omhoog moeten om dit op een goede manier voor elkaar te krijgen. Medewerkers B. J Pluijmers en P. H. M. Douwes van Twynstra Gudde lichtten vrijdag de Statencommissie welzijn in over hun vorderin gen. Het bureau werkt aan een beleids- en bedrijfsplan waarin de toekomstige orga nisatie van het Zeeuws Mu seum op poten wordt gezet. De afgelopen weken zijn ge sprekken gevoerd en work shops gehouden met mede werkers van het museum en verwante organisaties. Daaruit heeft Twynstra Gudde een beeld gedestil leerd dat vrijdag aan de Sta tenleden werd gepresenteerd onder het motto 'Hoe bren gen we het Zeeuws Museum op Deltahoogte?'. Uit de gesprekken is naar vo ren gekomen dat het Zeeuws Museum niet alleen het be langrijkste museum van Zee land moet worden, maar ook moet doordringen tot de top vijf van toeristische attrac ties in de provincie. Douwes formuleerde het uitgangs punt als volgt: „Je hebt een publiek, dat komt voor een verhaal en daar is een collec tie bij." Volgens hem moet het museum verhalen gaan vertellen over de geschiede nis van Zeeland en de relaties met andere gebieden, in en buiten Nederland. Dat bete kent geen statische museum opstelling maar een thema gerichte aanpak. Daarvoor is het een en ander nodig. Allereerst moet het profiel van het Zeeuws Mu seum worden aangescherpt. Pluijmers gaf aan dat het vooral een cultuur-histo risch museum moet worden. Het museum moet meer openstaan voor het publiek en dat ook weten te bereiken. Daarbij moeten de mogelijk heden van het Abdijplein worden uitgebuit. In de ver schillende museumcollecties in Zeeland moet meer sa menhang komen. Het Zeeuws Museum kan daarin een voortrekkersrol vervul len. Verder moeten bruikle nen (uit de Collectie Neder land) worden aangemoedigd. Zo kan een thema beter wor den vormgegeven. Organisatorisch moet er hel derheid komen in de relatie tussen het museum enerzijds en anderzijds de provincie, het museumbestuur en het Zeeuws Genootschap. De nieuwe directeur van het Zeeuws Museum moet als boegbeeld fungeren, er moet meer financiële armslag ko men, de sponsorrelaties moe ten worden uitgebouwd en de personele organisatie moet worden verbreed. Drents Museum Wat de mogelijke consequen ties zijn bleek uit een verge lijking die de medewerkers van Twynstra Gudde trok ken met het Drents Museum. Dat trekt 65.000 bezoekers per jaar tegenover 35.000 voor het Zeeuws Museum. Maar het Drents Museum heeft drie keer zoveel perso neel en een jaarlijkse exploi tatie van 6,5 miljoen gulden tegenover 2,3 miljoen voor het Zeeuws Museum. Vrijwel alle Statenfracties gaven aan zich te kunnen vinden in een cultuur-histo risch profiel voor het Zeeuws Museum. Ze maakten zich wel zorgen over de kosten die de nieuwe opzet mogelijk met zich meebrengt. Pluij mers stelde een een basis voorstel in het vooruitzicht met minimumeisen waaraan het museum moet voldoen wil het naar tevredenheid functioneren. Daaraan zullen dan opties worden toegevoegd, zodat het museumbestuur, de ge meente Middelburg en de provincie een opzet kunnen kiezen die past binnen hun mogelijkheden. VLISSINGEN, Theater Vestzak99 'Knurft', cabaretprogramnia van Mark van de Veerdonk doorWillem Nijssen Mark van de Veerdonk is al een behoorlijk oude rot in het vak (hij was in 1991 winnaar van het Leids Cabaret Festival). Dingen die je in zijn programma eventueel niet bevallen, zijn dus zeker geen beginnersfoutjes meer, maar het gevolg van een bewuste keuze. Het is niet voor het eerst dat ik me een beetje stoor aan het tempo van zijn voorstellingen. Ook in zijn nieuwste voorstelling, Knurft, vind ik dat een minpunt. Mark van de Veerdonk neemt weer heel ruim de tijd voor zijn ver haal en laat de grappen en de in vallen op hun dooie gemak ko men. Sowieso doet hij niet veel moeite om zijn verhaal 'op te leuken'. Het gaat gewoon over vroeger. Pseudo-autobiografische jeugdherinneringen zijn trou wens toch erg populair onder cabaretiers. Het geeft ze de kans om afstand te nemen, achteraf- kritisch te zijn, een eigen be trokkenheid te suggereren en op elk gewenst moment een link naar het heden te leggen. Leuk voor een keer, maar op den duur wordt het flauwtjes. Maar goed, Mark van de Veerdonk ziet zijn collega's natuurlijk nooit aan het werk, en haalt het oude truc je dus weer uit. Onder het motto: „Vroeger was ik een knurft, maar nu ben ik volledig ont- knurft", vertelt hij hoe de ont dekking van de soul en de mo- town hem indertijd heeft bevrijd van zijn angst om ook maar een enkel danspasje te ma ken. Daar zitten leuke elementen in - een beetje verkleden, een beetje dansen - met een mooi slotnum mer, de vertolking van het on verwoestbaar swingende Reach out! I'll be there!. Een nummer dat erover gaat om de hand uit te steken en je kans te grijpen. Een boodschap die met driedubbel- ironische knipoog toch waar schijnlijk wel echt gemeend is, en goed past in de kern van het verhaal: een heleboel waar wij ons druk over maken is maar flauwekul. Daar moet ook nodig ontknurft worden. Er is geen cabaretier die het ze ven programma's volhoudt, als er niet ook sterke punten zijn. Bij Mark van de Veerdonk zie ik er zeker twee. Op de eerste plaats speelt hij zijn voorstel ling heel authentiek met een ei gen soort plezier. Dat stelt hem in staat om heel gemakkelijk in te gaan op het moment, op iets dat misgaat in de voorstelling, op een opmerking uit het pu bliek, op de actualiteit. Zo zit er in Knurft een toespraakje van een voorzitter, en in Vlissingen wordt dat dan de voorzitter van de Culturele Raad („de zevende van dit jaar"), die een benefiet avond inluidt voor 'Sparretje', het broertje van Henk van der Hoek. Popje De Looff kon er mei zijn, dus doet hijzelf maar he! voorwoord. Etcetera, etcetera Of over de onrustige nachten in Den Bosch: „Vindjehetraar...al die rubberen kogels, dat kets! nog uren tussen de huizen." Een tweede sterke punt zijn de verrassende woordspelinkjes. Ze glippen er meestal tussen door, en zijn moeilijk als voor beeld te isoleren. Zoals over een volwassen vriend, die heel trots was, dat hij een 500-stukjes puzzel in vier uur had opgelost, I terwijl er op de doos toch duide lijk stond: 8-12 jaar. Op papier misschien nog flauw, in de wer kelijkheid van de voorstelling wel degelijk grappig omdat het er zo terloops uit komt. Zo zijn er vele, en ze maken dikwijls een glimlach los, soms zelfs een kla terende lach. Met die twee sterke punten wordt Knurft geen onvergetelij ke voorstelling, maar het direc te en spontane geeft er toch wel voldoende eigen kleur aan. Na zoveel jaar heeft Mark van de Veerdonk kennelijk zijn eigen publiek toch wel gevonden. MIDDELBURG - De voorstel lingen die cabaretière Lenette van Dongen woensdag 28 febru ari en donderdag 1 maart in de Stadsschouwburg in Middel burg zou geven gaan niet door Wegens ziekte moet ze het rusti ger aan doen. De Zeeuwse Thea ter Stichting bekijkt of er vol gend seizoen twee data te vinden zijn waarop de cabare tière alsnog in de Stadsschouw burg terecht kan. Publiek dat reeds voor de afgelaste voorstel lingen had gereserveerd, krijgt het geld van de kaartjes terug gestort. Vijf leerlingen interviewen filmmaakster Maria Peters. foto Lex de Meester Maria Peters vertelt scholieren CSW over 'Left Luggage' door Jan Dirk van Scheyen VLISSINGEN - Scholieren van de Christelijke Scholengemeen schap Walcheren (CSW) moch ten gisteren een kijkje nemen in de keuken van het filmbedrijf. Aan de vooravond van de kro kusvakantie had de school film maakster Maria Peters uitgeno digd om in de Vlissingse filmtempel CineCity iets te ver tellen over Left Luggage. Maria Peters heeft als producent mee gewerkt aan de totstandkoming van deze door Jeroen Krabbé geregisseerde speelfilm uit 1998. Pakweg 120 havo 4-leerlingen togen gistermiddag naar Cine City om Left Luggage te bekij ken. Na de voorstelling mochten vijf CSW-scholieren Maria Pe ters interviewen. Het was een vrij kort vraagge sprek. De jonge interviewers, met z'n vijven gezeten op een comfortabele maar te kleine bank, maakten een wat onwen nige indruk en hielden zich keu rig aan hun vragenlijstje. Maar de antwoorden van Maria Pe ters gaven toch een aardig in kijkje in het wel en wee van het filmbedrijf. Als producent van het bedrijf Shooting Star was het ondei1 meer haar taak geldschieters voor Left Luggage te interesse ren en toe te zien op een voor spoedig verloop van de opna men. Het draaien van de film kostte zes miljoen gulden. Dat lijkt veel, maar wanneer je be denkt dat bijvoorbeeld Isabella Rossellini, een van de hoofdrol spelers, niet voor minder dan duizend gulden per dag op een set verschijnt, ga je daar toch anders tegenaan kijken. En bo vendien, zo vertelde Peters, de huidige Hollywood-producties zijn dikwijls vele malen duur der. Maria Peters wist goed onder woorden te brengen wat de boodschap is van Left Luggage. De film, waarin de twintigjarige filosofiestudente Chaja Silber- schmidt begin jaren zeventig als kindermeisje komt te werken bij een ultra-orthodox joods gezin, laat zien dat sommige gebeurte nissen in een mensenleven zo in grijpend kunnen zijn, dat ze een blokkade vormen in de relatie met de buitenwereld. „Oorlog doet veel met je", zei Peters. „Zoveel dat daardoor de verstandhouding met je eigen kinderen ernstig ontwricht kan raken." In Left Luggage is niet alleen de dominerende vader in het ultra orthodoxe gezin Kalman (ge speeld door een met vlechtjes en baard getooide Jeroen Krabbé) getekend door de oorlog, waar door de relatie met zijn vierjarig zoontje Simcha verstoord is. Ook de joodse ouders van Chaja zijn beschadigd, zo ernstig zelfs dat de moeder van Chaja hal verwege de film verzucht: „Sinds de oorlog zijn wij onszelf kwijt, we zijn allemaal 'ver mist'." Twee koffers vol Maria Peters vertelde de scho lieren dat vooral de filosofische bespiegelingen in het boek Twee koffers vol van Carl Friedman, waarop Left Luggage is geba seerd, moeilijk in filmbeelden waren te vertalen. Toch kent de film een aantal bespiegelende en soms ook geestige en bevrij dende momenten, bijvoorbeeld wanneer mevrouw Kalman (Isabella Rossellini) na een aan varing tussen Chaja en een anti semitische conciërge sluw op merkt: „De thora zegt dat wij ons niet mogen verheugen in de val van een ander, maar nergens staat geschreven dat we die an der ook weer overeind moeten helpen." Maria Peters werkt op dit mo ment aan de jeugdfilm First Child on the Moon. Eind dit jaar begint ze aan de verfilming van de avonturen van Pietje Bell. Eerder regis seerde zij al Kruimeltje en De Tasjesdief. Na afloop van het gesprek met de scholieren moest Peters weer snel met de trein terug naar Am sterdam. Docent Ad Oppenneer, die de filmvertoning op touw had gezet in het kader van de cultuur- en speldagen van de CSW, kijkt tevreden terug: „De ze film sloot goed aan op de be levingswereld van de scholie ren. De problemen van de hoofdpersonen in de film zijn op een begrijpelijke manier in beeld gebracht."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 12