Van Ruiten Fruit breidt weer uit PZC Kunstenares toont met veelzijdig werk liefde voor mensen van ver Kleurige lapjesdekens van het gevoel Bakker timmert aan digitale snelweg Eis tegen fraudeur blijft ook voor hof op tien maanden cel 12 Vlissings bedrijf levert nu groente aan drie Bredase ziekenhuizen ondernemend zeeland in detail Middelburger aangehouden Inleiding bij film over Francis Bacon Wr'. :vV kunst cultuur dinsdag 20 februari 2001 door Ellen De Vriend VLISSINGEN - Van Ruiten Fruit in Vlissingen is het afzet gebied flink aan het uitbrei den. Sinds deze maand krijgen de patiënten van drie Bredase ziekenhuizen de aardappelen, groenten en fruit van de Zeeuwse groothandel op hun bord. In totaal gaat het om on geveer vijftienhonderd maal tijden. Van Ruiten Fruit (VRF) levert al anderhalf jaar aardappelen, groenten en fruit aan het Baro nieziekenhuis in Breda. In deze keuken worden ook de maaltij - den voor ziekenhuis De Klok- kenberg bereid. Door een fusie met het Ignatiusziekenhuis, mag VRF nu de versproducten voor vijftienhonderd maaltij den leveren. Snijafdeling In de aparte snijafdeling van de groothandel aan de Bedrijfs- weg worden de groenten pan klaar gemaakt. Alles wordt gesneden, gewas sen, gecentrifugeerd en vacu um verpakt. ,,De laatste vijf jaar is het panklaar aanleveren enorm gestegen. En dat niet al leen, want als de klant dat wil, leveren wij alle voeding ook in porties aan", legt Richard van Ruiten uit. Naast de snijafdeling ligt de grote bedrijfshal. Daarin staan een aantal kisten met zoetgeu- rend exotisch fruit en de wat degelijker aandoende kisten met groenten op afnemers te wachten. Achter grote schuifdeuren be vinden zich een fruitcel en een klimaatcel met tomaten, pa prika's en anassen. C. van Ruiten leidt met zijn zoons Richard en Marcel de zaak, die ongeveer vijfendertig jaar geleden als een groente winkel in de Vlissingse Wal- Op de Appelmarkt in Zierik- zee hebben Johan Tholen en Else Groenendijk De Boule vard geopend, een winkel in heren-, dames- en kinderkle ding. De vestiging op de Appel markt is een filiaal van hun ge lijknamige winkel aan de Ring in Haamstede. Het assortiment is vergelijkbaar, maar het win keloppervlak is in Zierikzee kleiner. Daarom zal de collectie daar gewisseld worden. De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Jeffrey Kutterink. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. straat begon. Langzaam kreeg Van Ruiten steeds meer grote klanten zoals zorg- en ver- pleegcentra, ziekenhuis Wal cheren, hotels en restaurants. Ook een aantal Thoolse en Goese bedrijven en de vliegba sis Woensdrecht zijn afnemers van de Zeeuwse versproduc ten. Van Ruiten groeide uit het pand in de binnenstad en trok rond 1987 in een loods aan de Hermesweg. Toen ook deze ruimte te klein werd, liet de on derneming vi j f j aar geleden een ruime loods op het bedrijven terrein Vrijburg bouwen. Van Ruiten Fruit heeft op dit moment vijfendertig werkne mers. Intratuin Koudekerke houdt zaterdag 24 februari een mini- workshop bodemtesten in samenwei'king met het tijd schrift Mijn Tuin en de leveran cier van milieuvriendelijke bo demproducten ECOstyle. Een milieudeskundige geeft aan de hand van het meegebrachte zakje tuinaarde, advies voor de beplanting en bemesting van de tuin. DGA Financieel Adviseurs in Middelburg biedt op maandag 5 maart een minicursus beleg gen aan. Het trainingsbureau Financial Coach maakt duidelijk wat be leggen inhoudt, wat de valkui len zijn en wat het aandeel van de fiscus is. De avond is in Hotel Arneville in Middelburg. De zaal is open om 19.45 uur. Reserveren is no- De Vlissingse bakker Peter Daane. foto Ruben Oreel door Ellen De Vriend VLISSINGEN - De op internetgebied vooruitstrevende bakker Peter Daane (23) uit Vlissingen krijgt op woensdag 14 maart het boekje Nederland gaat digitaal. Minis ter Jorritsma van Economische Zaken zal het eerste van de vijftigduizend exempla ren in de Jaarbeurs in Utrecht uitreiken. De Vlissingse bakker wordt prominent in het boek genoemd. Echte Bakker Piet Daane is sinds 1972 ei genaar van het bakkersbedrijf aan de Sint Jacobsstraat in Vlissingen. De zaak be staat inmiddels uit één bakkerij en twee winkels, want in 1982 openden Piet en Di- ni Daane aan de Paauwenburgweg in Vlis singen een filiaal. Zoon Peter is sinds één jaar mede-eigenaar van het bedrijf. Nadat administratie en reclamemateriaal in de computer waren ingevoerd, zag Daane junior mogelij kheden voor meer in ternetactiviteiten. Zo ontstonden vijf jaar geleden de websites www.pietdaane.nl en www.zeeuwsebolus.nl. „De eerste site is een bedrijfspresentatie met het complete assortiment en mogelijkheden om regionaal te bestellen. De tweede is be doeld om de bolus landelijk te promoten", vertelt Peter. Hij zegt erbij dat de doosjes met bolussen steeds meer aftrek vinden, maar dat de digitale winkel nog steeds ver liesgevend is. Daane heeft door zijn e-commerce activi teiten in een aantal vakbladen gestaan en ook een lezing gehouden op de IT Beurs in Utrecht. Het 96 pagina's tellende boek Nederland gaat digitaal is door Syntens in Breda sa mengesteld. Syntens is een innovatienet werk voor ondernemers en gaat uit van het ministerie van Economische Zaken. „Behalve de tips, trucs en checklists van internetproviders wordt een aantal bran chevoorbeelden genoemd van midden- en kleinbedrijven die digitaal werken. Daar in komen ook de knelpunten van het Inter net aan bod. Daane is geen spectaculair bedrijfmaar spreekt aan omdat je wat met die bolus kunt", vertelt manager Peter Koudstaal. Op 14 maart zal in de Media Plaza van de Jaarbeurs in Utrecht de aftrap voor de tweede fase van. 'Nederland gaat digitaal' worden gegeven. Bakker Daane gaat die dag met maar liefst vijftienhonderd bolus sen op pad, met het doel er bolusbergen van te maken. door Jan-Jaap Broekhuijsen DEN HAAG - De voormalige bedrijfsleider van de Middel burgse vestiging van Dactylo- uitzendbureau ging gisteren bij het Haagse gerechtshof volgens zijn advocaat 'diep door het stof' om onder zijn straf uit te komen. De 33-jarige verdachte werd in april vorig jaar wegens fraude veroordeeld tot tien maanden cel. In deftig grijs kos tuum gestoken trok de man al zijn commerciële vaardigheden uit de kast, om het hof ervan te overtuigen dat het 'doodzonde' zou zijn als hij werkelijk de ge vangenis in zou gaan. De Middelburgse rechtbank achtte vorig jaar bewezen dat de Vlissinger eind 1999 zo'n 60.000 gulden had verduisterd door ge sjoemel met urendeclaraties en personeels voorschotten. De man bekende volmondig. Hij had zichzelf aangegeven nadat hij aanvankelijk de benen had genomen naar de Dominicaanse Republiek, het thuisland van zijn toenmalige vriendin. Dat was dezelfde vriendin die hij volgens eigen zeggen met het fraudegeld had willen 'helpen'. Aan het hof vertelde de ver dachte dat hij in paniek was ge raakt na de ontdekking van de fraude door het hoofdkantoor. „Het was een vlucht, het was heus geen vakantie: ik dacht aan een internationaal opspo ringsbevel tegen me en ik zag daar mensen in een gevangenis waar de armen en benen door de tralies naar buiten staken, ik was ten einde raad." Terug in eigen land werd hij na drie weken voorarrest vrijgela ten. Een paar maanden later, in april vorig jaar, volgde de veroorde ling. Omdat hij al op vrije voe ten was, moest de Vlissinger na het vonnis van de Middelburgse ï-echtbank netjes op zijn beurt wachten om die opgelegde cel straf uit te zitten. Maar de Vlis singer zat niet stil: hij tekende hoger beroep aan en toog in juni opnieuw naar de Dominicaanse Republiek om daar een horeca- etablissement te beginnen. Die onderneming mislukte schro melijk, want de tent brandde binnen enkele weken af. 'Aan gestoken', wist de onfortuinlij ke avonturier. Wat nu te doen'' Opnieuw terug in eigen land (zij het niet in Zeeland: 'daarhoefdt ik nergens meer aan te komen''j vond hij binnen mum van tijd een nieuwe baan op min of meer hetzelfde niveau als dat vanzijr. vorige functie. Hij reed drie maanden lang 1800 kilometer per week vanuit Vlissingen naai zijn nieuwe werk voor hij, kort geleden, dichterbij woonruimte vond. „Deze nieuwe baan geeft mij de kans om mijn schuldenaf te betalen", aldus de verdachte Want schulden heeft hij. Niet meer bij het uitzendbureau ove rigens. Wel bij anderen en bij zijn ouders. Want die ouders hebben ruim een halve ton ge stort bij het gedupeerde uit zendbureau. Hij moet dat geld dus aan pa en ma terugbetalen zo verzekerde zijn raadsman E. Smit, die de lange reis uit Mid delburg had gemaakt om na mens zijn cliënt een werkstraf voor te stellen aan het hof. Zo'n oplossing zou ook prettiger zijn voor de nieuwe vriendin van de verdachte, die zwanger is. Chantage Alle pleidooien en verzoeken om clementie waren duidelijk niet besteed aan hofaanklaag- ster M. ter Hart. Zij vond zelfs dat de verdachte het hof aan he: 'chanteren'was. „Meneerisaan allerlei nieuwe activiteiten be gonnen terwijl hij wist dat hen nog een straf boven het hoofd hing en daarmee zet hij het hof nu onder druk", zo snauwde ze De aanklaagster eiste zonde pardon opnieuw tien maanden cel. Uitspraak 5 maart. MIDDELBURG - De polite heeft in Middelburg in de nach: van zaterdag op zondag een 22- jarige Middelburger aangehou den. De man had veertig pillen waarschijnlijk XTC, op zak. Hl; was rond vijf uur een café uitge zet omdat hij de pillen bij zich had. Buiten, op de Markt, werd hij door de politie aangehouden. Veel werk van Rietje Koot, zoals De ketel, refereert aan de periode dat ze in het buitenland woonde. foto Peter Nicolai doorErnst Jan Rozendaal WISSENKERKE - De Haagse kunstenaar Rob van Hoek be dient zich van een ongebruike lijke techniek. Hij maakt land schappen in oliepastel, met als resultaat kleurige 'lapjesdekens van het gevoel'. Het werk van Van Hoek is op het ogenblik te zien in galerie De Praktijk in Wissenkerke. Het is de eerste keer dat de kunste naar, die tentoonstellingen heeft gehad bij gerenommeerde galerieën in binnen- en buiten land, in Zeeland exposeert. In de galerie zijn 24 van zijn land schappen te zien. Hij noemt elk werk een landschap, hoewel er ook taferelen bij zijn waarbij fruit is gecombineerd met een kruis- of zerkvorm. Het geeft aan dat Van Hoek de term land schappen niet altijd letterlijk gebruikt. Omdat zijn stemming en emoties bepalend zijn voor de sfeer van zijn werken, zijn ze als landschappen van het gevoel te beschouwen. Dat ze niet de naar expressionisme neigende stijl vertonen die in de schilderkunst voor de hand zou liggen, komt door de techniek die de kunste naar hanteert. Het werken met oliepastel is weliswaar een zeer fysieke be zigheid, maar op het karton dat MIDDELBURG - De Zeeuwse Volksuniversi teit en de Stichting Cine ma Middelburg verzorgen op donderdag 22 maart in het Schuttershoftheater een inleiding bij de film Love is the devil. De film is gebaseerd op de biografie The Gilded Gut ter Life of Francis Bacon, geschreven door Daniel Farson. De film begint in 1971 in Parijs, terwijl Ba con op het hoogtepunt van zijn roem verkeert. Willem Nijssen, theater recensent en docent Ne derlands, verzorgt de in leiding. Hij zal pogen verbanden te leggen tus sen de literatuur en de beeldense kunst uit de pe riode waarin Bacon leef de. De inleiding begint om 19.30 uur; aansluitend wordt de film vertoond. Van Hoek gebruikt heeft hij niet de vrijheid die een schilder heeft op zijn doek. Hij moet zich schikken naar de beperkingen die het materiaal hem stelt. Elk schilderij begint met een zwarte ondergrond. Oliepastel is een vettige substantie, waarover normaalgesproken geen nieuwe laag kan worden aangebracht. Die handicap omzeilt Van Hoek door opgebrachte lagen met een elektrische verfföhn te verhit ten. Dat maakt het pastel droog en ruw, waardoor een nieuwe laag kan worden opgezet. Dit procédé herhaalt zich enkele keren, zij het dat het kunstwerk zijn vorm krijgt zodra het wit is opgezet. Daar kan niet meer overheen worden gewerkt. Sprookjesachtig Witpartijen zijn bij Van Hoek bepalend, omdat hij als kunste naar in de Nederlandse traditie een voorkeur heeft voor grote wolkenpartijen. Zijn land- V'' schappen zijn sprookjesachti- ger dan de doorsnee Nederland se polder, hoewel soms duidelijk akkers of bloembollenvelderi zijn te herkennen. Toch neigt de uitbeelding naar abstractie, vanwege de vlakverdeling en het gebruik van standaardvor men voor bloemen en gewassen - als icoontjes van een tulp of roos. Kracht De landschappen krijgen hun kracht in de afwerking. Van Hoek krast in het dikke pas teloppervlak, tekent er raster- motieven in en werkt vlakken af door het bij eerdere bewerkin gen afgeschuurde en -gekraste poeder erdoorheen te wrijven. Daardoor lichten vlakken op of krijgen ze diepte. Het resultaat is met weinig vergelijkbaar. Het zijn lappendekens van het ge voel. Voor een schilderij doen ze wat naïef aan, maar Van Hoek maakt geen schilderijen. Hij is een virtuoze pionier die onver moede mogelijkheden blootlegt van een onderschat en onderge waardeerd genre. Galerie De Praktijk heeft het werk van Van Hoek gecombi neerd met sculpturen van de Drentse -kunstenares Judith Braun, zestien in getal. De ten toonstelling is duidelijk be doeld om haar bij het Zeeuwse publiek te introduceren, want het werk in verschillende soor ten en maten toont vooral haar veelzijdigheid. Het beeld van een fluitspeler is bijna tradtio- neel, werken met de titel Heim wee naar morgen zwemen naar religiositeit, terwijl de herinne ring aan Pompeï een verrassen de vorm krijgt die volstrekt geen associaties met het verleden op roept. Expositie: landschappen in oliepas tel van Rob van Hoek en beelden van Judith Braun, galerie De Praktijk in Wissenkerke, t/m 17 maart, do t/m za van 13-17 uur. door Anita Tournois SLUIS - Schilderijen, wandkle den, collages, een aquarel, teke ningen en mappen waarin mode en textielkunst centraal staan en dit alles regelmatig vergezeld van gedichten: Kunstenares Rietje Koot toont haar werk, waarin al deze disciplines te zien zijn, in de Raadskelder van het stadhuis in Sluis. Rietje Koot, geboren in De Meern, wierp zich na haar stu die aan de Academie voor Indu striële Vorming in Eindhoven (de huidige Design Academie) voornamelijk op de textiel kunst. Stoffen als zijde en ka toen werden door haar, met de batiktechniek, bewerkt tot kle dingstukken. Koot had meerde re exposities en modeshows, solo of in groepsverband. „Tex tielkunst is vaak een onderge schoven kindje in de kunst", vindt Koot. De expositie in Sluis laat zien, dat zij deze richting niet helemaal heeft losgelaten. Hiervan getuigen twee bijzon dere wandkleden: De Colombi aanse bus en Happy Birth. Koot schildert met lapjes, draadjes en andere accessoires een kleurrijk schouwspel, waarop van alles te ontdekken valt. Koot woonde niet alleen in Ne derland, maar ook in Costa Rica - waar ze gastdocente was aan de Kunstacademie - en in Co lombia en op Aruba. Terug in Nederland volgde ze de Vrije Academie in Den Haag en do ceerde ze aan de Vrije Academie in Rotterdam. Veel van haar ge toonde werk refereert echter aan de periode dat ze in het bui tenland woonde. De ketel, La puerto amarillo en Lapuerta ro- ja getuigen van haar liefde voor de plekken en de mensen waar zij een tijd vertoefde. Het kleur gebruik varieert van fel en helder in haar schilderijen tot pastels in haar tekeningen. Be langrijke thema's zijn land schappen, bloemen, mensen en bomen. Bomen inspireren de kunstenares; we zien ze vooral in de collages, samengesteld uit fotomateriaal, aquarelverf, stoffen en papier en ze zijn het voornaamste thema voor haar gedichten. Een schilderij als Ir ma geeft aan dat zij politiek be trokken is. Irma is een jonge Pa lestijnse vrouw, die voor de PLO werkte, en in de oorlog gestor ven is. Zoals veel van haar werk, is ook dit schilderij vergezeld van een gedicht. Dat ze ook haar eigen land een warm hart toedraagt, valt op te merken uit het werk De haven van IJmuiden, met daarop een haven met een vis sersboot en vissers. De kleur stelling is hier echter, zoals he! Hollandse weer, in donkerder tinten. Waar Koot zich echter ook bevindt: 'gedachten en er varingen toevertrouwen aan de materie is voor haar een bevrij ding'. Dat de appel niet ver van de boom valt, blijkt uit het feit da: er ook werk te zien is van haar dochter, Inez Lutter. Zij maakte vele reizen en deed daar haarin- spiratie op en dan vooral in de natuur en de muziek. Van haar hangen er twee grote werken m acxyl met heldere tinten waarin cirkels, vierkanten en andere onregelmatige vormen de hoofdmoot vormen. Het werk van Rietje Kool is re be zichtigen in de Raadskelder m na Stadhuis in Sluis, tot en W' maart. Openingstijden elke dag, W' halve vrijdag van 14.00 tot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 36