Gemeente werkt achterstand weg
a
PZC
Containerterminal
levert meer werk
op dan verwacht
Onderzoek naar
kwaliteit van
T ele-taxivervoer
ADVERTEREN?
Aanhanger gemeente belandt in het water
0
18
Herverdeling taken op afdeling burgerzaken werpt vruchten af
Hik.
Bent u ook zo lekker bereikbaar?
van der hoek connecties
a
GEEF TEGEN REUMA. GIRO 324
Nationaal Reumafonds
donderdag 8 februari 2001
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - De soms zeer for
se achterstanden op het gebied
van vergunningverlening aan
onder meer campings, cafés en
strandpaviljoens op Schouwen-
Duiveland zijn grotendeels
weggewerkt. Dat is het resul
taat van een herverdeling van
taken op de gemeentelijke afde
ling burgerzaken.
Mede door de gemeentelijke sa
menvoeging in 1997 zijn de ach
terstanden ontstaan. Om die in
te lopen werd in j uni 1999 beslo
ten tot een clustering van taken
bij burgerzaken. In de praktijk
houdt dat in dat de taken op de
afdeling beter verdeeld zijn. Be-
zwaar- en beroepszaken bij
voorbeeld komen consequent
op het bordje van één medewer
ker. De anderen hoeven zich
daar niet meer druk om te ma
ken.
Resultaat van deze aanpak is
dat voor wat betreft de be
zwaar- en beroepszaken geen
sprake meer is van achterstan
den.
Dat geldt ook voor de uitvoering
van de drank- en horecawet.
Ook op dat vlak was een forse
inhaalslag nodig, want er lagen
vergunningaanvragen van vlak
na de gemeentelijke herindeling
in 1997. De aanvragers in die ca
tegorie worden nu te woord ge
staan door één van de ambtena
ren van burgerzaken. Die neemt
het aanvraagformulier meteen
puntsgewijs door met de aan
vrager en dat blijkt goed te wer
ken. Er komen nauwelijks nog
onvolledig of verkeerd ingevul
de aanvraagformulieren bin
nen.
Openluchtrecreatie
De achterstand op het gebied
van de Wet op de Openluchtre
creatie (WOR) was dermate
groot dat een extra (uit
zendkracht werd aangenomen
om bij te springen. Door ziekte
van personeel was het werk aan
de WOR-vergunningen com
pleet stil komen te liggen en la
ter bleek dat er zelfs ruim 100
aanvragen in een lade waren ge
schoven.
Een totaaloverzicht van wat er
nu wel en niet afgehandeld was
ontbrak en met de archivering
van behandelde vergunningen
was ook van alles mis. Een an
der manco waar de afdeling
burgerzaken tegenaan liep was
het gebrek aan controle op nale
ving van de WOR-regels door
campinghouders.
Daarom werd allereerst een
nieuw en beter systeem opgezet
voor de handhaving van de
WOR. Controleurs kunnen nu
bijvoorbeeld een standaard
brief uit de computer plukken
als geconstateerd wordt dat een
(mini)campinghouder meer
kampeermiddelen op zijn ter
rein heeft staan dan is toege
staan.
Daar wordt trouwens pas dit
jaar voor het eerst mee gewerkt,
want in 2000 werd voorrang ge
geven aan het inlopen van de
achterstanden in de vergun
ningverlening. Een handicap is
het ontbreken van op alle fron
ten duidelijke regelgeving.
Met smart wordt gewacht op de
beleidsnota 'Actuele ontwikke
lingen in verblijfsrecreatie op
kampeerterreinen' en zolang
die er nog niet is heerst onduide
lijkheid over welke regels voor
welke kampeervormen gelden.
Dat geldt vooral voor chalets en
L-vormige caravans.
Op de reguliere kampeerterreinen werd in 2000 de kwaliteit gecontroleerd. In de categorie kleinschalig kamperen schoot die controle er vaak bij in. I uchtfoto Aero Lin Photo
door Ben Jansen
VLISSINGEN - Het milieuef
fectrapport voor de aanleg van
de Westerschelde Containerter
minal (WCT) moet nog uitko
men, maar nu al zitten bedrijven
op het vinkentouw om zich in de
schaduw van havengigant Hes-
senatie in Vlissingen-Oost te
vestigen. Die belangstelling kan
met zich meebrengen dat de im
puls van de containerkade op de
werkgelegenheid groter is dan
aanvankelijk is verwacht.
Tijdens een mini-congres van de
Port Promotion Council Zee
land, woensdag in Vlissingen,
vertelde E. D'hondt van Hesse-
natie dat bij de raming van het
aantal arbeidsplaatsen dat de
WCT kan opleveren, van een
voorzichtige schatting is uitge
gaan.
Hessenatie verwacht dat voor
de behandeling van de 2,2 mil
joen containers die uiteindelijk
jaarlijks op de kade in Vlissin
gen worden aangevoerd,
ongeveer achthonderd werkne
mers nodig zijn. De indirecte
werkgelegenheid is terughou
dend op zevenhonderd arbeids
plaatsen geschat, zodat de Wes
terschelde Container Terminal,
zoals bij de presentatie van de
plannen in 1999 werd gemeld, in
totaal goed is voor vijftienhon
derd arbeidsplaatsen.
Behoedzaam
D'hondt erkende dat dit een
behoedzaam scenario is. Hesse
natie heeft in Antwerpen de er
varing dat elke baan in de con
tainerbehandeling drie andere
in de sfeer van toelevering,
dienstverlening en aanverwan
te sectoren oplevert. Deze ver
menigvuldigingsfactor zou het
aantal banen door de vestiging
van de Westerschelde Container
Terminal op 3200 brengen.
Ook verwachting van Hessena
tie dat de containerkade tien
jaar na de ingebruikname van
de eerste fase zijn maximale ca
paciteit zal hebben bereikt, is op
voorzichtige berekeningen ge
baseerd. D'hondt: ,,De ervaring
leert dat het allemaal veel snel
ler gaat."
In elk geval is Hessenatie van
plan een containerterminal te
exploiteren die net zo groot is
als die in de Amazonehaven in
Rotterdam en bijna zo groot als
die in Bremerhaven. Volgens
D'hondt is de omvang van de
Westerschelde Container Ter
minal mede bepaald om vol
doende klanten te kunnen trek
ken. „Met een kleinere terminal
ben je afhankelijk van één of
twee klanten en dat maakt je
kwetsbaar."
De Rotterdamse haveneconoom
H. Welters erkende dat hij aan
vankelijk enigszins gering,
schattend heeft gedaan over het
WCT-plan van havenschap Zee
land Seaports en Hessenatie. In-'
middels is hem de portee van dit
initiatief duidelijk geworden:
de containerterminal in Vlissin
gen-Oost gaat veel in beweging
zetten.
Zo krijgt Rotterdam concurren
tie. Ook voor Antwerpen zag
Welters gevolgen. Doordat Hes
senatie meewerkt aan de Wes
terschelde Container Terminal-
volgens Welters een klasse A-
terminal - dreigt het verder
stroomopwaarts gelegen Ant
werpen naar de B-categorie te
degraderen.
D'hondt was niet bijster onder
de indruk van deze analyse
„Dat maken de rederijen wel
uit."
W. Vrijland van Dow Benelux
beaamde dat: „Uiteindelijk
gaat het erom hoe een producent
zijn producten zo snel mogelijk
bij de consument krijgt."
Ambitie
Burgemeester A. van Dok-van
Weele van Vlissingen zei zich er
over te verbazen dat Zeeuwse j
initiatieven in Den Haag zo
vaak negatieve schokreacties te
weeg brengen. „Bij de aankon- 1
diging van de plannen voor de
Westerschelde Container Ter
minal klonk meteen al: dat legt
toch geen extra beslag op geld
voor infrastructuur en dat gaat
toch niet ten koste van de positie
van de haven van Rotterdam, j
We hebben hier echt niet de am-
bitie de grootste haven van
West-Europa te worden, maar
we willen wel dat onze moge
lijkheden worden erkend en be
nut."
door Michelle Koek
GOES - Durven Tele-taxige-
bruikers wel te klagen? Dat wil
het samenwerkingsverband
Oosterschelderegio in Goes uit
zoeken. Sinds 1995 kunnen ge
handicapten gebruikmaken van
dit collectief vervoersysteem.
Hoewel er relatief weinig klach
ten binnenkomen, wil het sa
menwerkingsverband de kwali
teit van het Tele-taxivervoer
peilen.
Met de vervoerder, Connexxion
Citax in Goes, is contractueel
een klachtenregeling overeen
gekomen. Het aantal klachten
dat via deze weg werd ingediend
is vrij beperkt gebleven en in
feite voortdurend gedaald, van
108 in 1998 naar 47 in 2000. Bij
nader onderzoek van de klach
ten blijkt dat een kwart tot een
derde ongegrond is en meestal
berust op onvoldoende kennis
van de spelregels. De resterende
klachten bleken wel terecht.
Het grootste deel hiervan heeft
in de regel betrekking op te laat,
te vroeg dan wel niet verschij
nen van de bestelde bus. De ove
rige klachten zijn zeer divers
van aard: onjuiste opgave van
de eigen bijdrage, te lange om-
rijtijd, verkeerd vervoermiddel
in verband met bijzondere ver-
voerwens, te hard rijden of
slechte bereikbaarheid van de
centrale. Ondanks het geringe
aantal klachten wil het samen
werkingsverband Oosterschel
deregio toch de kwaliteit van
het vervoer onderzocht zien.
Opvallend is namelijk dat te
kortkomingen van het klach
tensysteem aan het licht zijn
gekomen en ter harte zijn geno
men. Kenmerkend voor de
klachtenregeling is dat klach
ten alleen in behandeling wor
den genomen als door de klager
exact de plaats en tijd wordt
aangegeven. Volgens het sa
menwerkingsverband zou dit
een reden kunnen zijn dat veel
minder klachten worden inge
diend.
Volgens belanghebbenden wor
den er veel meer negatieve erva
ringen opgedaan dan wordt
gemeld. Klagers willen liever
anoniem blijven, zij vrezen voor
de gevolgen van him actie als zij
in de openbaarheid treden. Bo
vendien wordt door gebruikers
vaak gesteld dat hiermee toch
niets wordt gedaan.
Daarom komt er een enquête
onder ongeveer 350 Tele-Taxi-
gebruikers. Gevraagd wordt
onder meer hoe men staat tegen
over wijzigingen als het vervan
gen van strippenkaart door
chipkaart en het omzetten van
Tele-taxivervoer in openbaar
collectief vraagafhankelijk ver
voer. De enquête is voor april
gepland.
Een kraan takelt de aanhanger weer op het droge.
foto Dirk-Jan Gjeltema
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE ^Door een ongelukje belandde
een aanhanger van een gemeentelijke rooi-
ploeg woensdagmorgen in de Zierikzeese
stadsgracht. Er moest een kraan aan te pas
komen om het voertuig weer op het droge te
hijsen.
Het was gebeurd eer de rooiploeg van de ge
meente Schouwen-Duiveland er erg in had.
Een klein moment van onoplettendheid en
de pech van een steil en bovenal glad grasta
lud en daar ging de aanhanger onstuitbaar
richting water.
Het ongeluk gebeurde in het Slingerbos, de
stadswal, ooit aangelegd op de resten van de
stadsmuur van Zierikzee.
Een ploeg van gemeentewerken is al enkele
dagen bezig met het rooien van zieke iepen
op de stadswal.
Woensdag werd gewerkt in het Slingerbos
ter hoogte van de Regenboogstraat. Toen de
aanhanger ontkoppeld werd van een tractor
om wat ruimte te maken voor de houtver-
snippermachine kwam deze op het drassige
en gladde talud terecht waarna het gevaarte
weggleed en in de gracht plonsde.
Begin van de middag arriveerde een bestel
de grote kraan om de aanhanger weer op het
droge te zetten. Die operatie verliep zonder
enig probleem. De aanhanger bleek zo goed
als onbeschadigd en kon meteen weer inge
zet worden voor het a f voeren van snoeihout
PLAN VAN TIJDELIJK GEBRUIK
HERINRICHTINGSGEBIED
SCHOUWEN-OOST
De Landinrichtingscommissie Schouwen-Oost deelt
mede dat een ontwerp van het Plan van Tijdelijk
Gebruik Herinrichtingsgebied Schouwen-Oost koste
loos ter inzage zal liggen, zoals bedoeld in artikel 189
van de Landinrichtingswet, op werkdagen (behalve
op zaterdagen) van 19 februari tot en met 2 maart
2001 van 9-00 uur - 12.00 uur in het gemeentehuis
van Schouwen-Duiveland, Hatfieldpark 3 te Zierikzee.
Indien u met deze opgave niet akkoord gaat, kunt u tot
uiterlijk 14 dagen nadat het ontwerpplan ter inzage
heeft gelegen (dus tot 16 maart 2001) uw bezwaren
schriftelijk indienen bij:
De Landinrichtingscommissie Schouwen-Oost
Postbus 6
4460 AA Goes.
Voor eventuele telefonische
informatie kunt u contact
opnemen met
de heer F. van Campen, dienst landelijk gebied
telefoon 06 - 51010384. voor ontwikkeling en beheer
Gemeente
Schouwen-Duiveland
EXTRA GEMEENTERAADSVERGADERING
DONDERDAG 8 FEBRUARI: extra raadsvergadering
voor benoeming nieuwe gemeentesecretaris
AANVANG:
LOKATIE:
gemeentehuis (ingang achterzijde), Hatfieldpark 3,
Zierikzee
TEL.: 0118-484321 of FAX 0118-470100!
Niet? Maar wel heerlijk goedkoop een mobiele telefoon gekocht!?
U kunt overal een GSM telefoon kopen, dat weet u. Een goed advies is echter vrijwel nergens te krijgen.
Alleen de echte specialist houdt rekening met uw wensen en zoekt daarbij de juiste oplossing. Dat kan
een PrePay toestel zijn, zonder vaste kosten of juist een aansluiting met abonnement. De echte vakman
weet welk netwerk wel of juist niet werkt in de omgeving waar u uw bereikbaarheid juist veilig wilt
stellen. Desnoods zetten wij uw aansluiting om naar een ander netwerk! Wij verkopen toestellen en
aansluitingen al zolang dat mogelijk is, bijna 10 jaar! Niet alleen de toestellen maar ook alle accessoires,
ook van de oudere modellen, iets waar u vaak naar moet zoeken. En niet te vergeten de service: als
dealer van alle merken hebben wij de meest rechtstreekse kanalen om uw handy te repareren.
Onze klanten, van scholier tot overheid, zijn goed bereikbaar!
Kromme Reke 23, connecties in
4325 AL Renesse telecommunicatie
tel. 0111 462789, enmiomilUser}m
fax 0111 462395
e-mail: info@vanderhoek-connecties.nl
Reumapatiënten kunnen veel dingen niet meer.
Omdat hun gewrichten niet meer willen.
Reuma kan iedereen treffen/op elke leeftijd.