Gemeente werkt achterstand weg a PZC Containerterminal levert meer werk op dan verwacht Onderzoek naar kwaliteit van T ele-taxivervoer ADVERTEREN? Aanhanger gemeente belandt in het water 0 18 Herverdeling taken op afdeling burgerzaken werpt vruchten af Hik. Bent u ook zo lekker bereikbaar? van der hoek connecties a GEEF TEGEN REUMA. GIRO 324 Nationaal Reumafonds donderdag 8 februari 2001 door Piet Kleemans ZIERIKZEE - De soms zeer for se achterstanden op het gebied van vergunningverlening aan onder meer campings, cafés en strandpaviljoens op Schouwen- Duiveland zijn grotendeels weggewerkt. Dat is het resul taat van een herverdeling van taken op de gemeentelijke afde ling burgerzaken. Mede door de gemeentelijke sa menvoeging in 1997 zijn de ach terstanden ontstaan. Om die in te lopen werd in j uni 1999 beslo ten tot een clustering van taken bij burgerzaken. In de praktijk houdt dat in dat de taken op de afdeling beter verdeeld zijn. Be- zwaar- en beroepszaken bij voorbeeld komen consequent op het bordje van één medewer ker. De anderen hoeven zich daar niet meer druk om te ma ken. Resultaat van deze aanpak is dat voor wat betreft de be zwaar- en beroepszaken geen sprake meer is van achterstan den. Dat geldt ook voor de uitvoering van de drank- en horecawet. Ook op dat vlak was een forse inhaalslag nodig, want er lagen vergunningaanvragen van vlak na de gemeentelijke herindeling in 1997. De aanvragers in die ca tegorie worden nu te woord ge staan door één van de ambtena ren van burgerzaken. Die neemt het aanvraagformulier meteen puntsgewijs door met de aan vrager en dat blijkt goed te wer ken. Er komen nauwelijks nog onvolledig of verkeerd ingevul de aanvraagformulieren bin nen. Openluchtrecreatie De achterstand op het gebied van de Wet op de Openluchtre creatie (WOR) was dermate groot dat een extra (uit zendkracht werd aangenomen om bij te springen. Door ziekte van personeel was het werk aan de WOR-vergunningen com pleet stil komen te liggen en la ter bleek dat er zelfs ruim 100 aanvragen in een lade waren ge schoven. Een totaaloverzicht van wat er nu wel en niet afgehandeld was ontbrak en met de archivering van behandelde vergunningen was ook van alles mis. Een an der manco waar de afdeling burgerzaken tegenaan liep was het gebrek aan controle op nale ving van de WOR-regels door campinghouders. Daarom werd allereerst een nieuw en beter systeem opgezet voor de handhaving van de WOR. Controleurs kunnen nu bijvoorbeeld een standaard brief uit de computer plukken als geconstateerd wordt dat een (mini)campinghouder meer kampeermiddelen op zijn ter rein heeft staan dan is toege staan. Daar wordt trouwens pas dit jaar voor het eerst mee gewerkt, want in 2000 werd voorrang ge geven aan het inlopen van de achterstanden in de vergun ningverlening. Een handicap is het ontbreken van op alle fron ten duidelijke regelgeving. Met smart wordt gewacht op de beleidsnota 'Actuele ontwikke lingen in verblijfsrecreatie op kampeerterreinen' en zolang die er nog niet is heerst onduide lijkheid over welke regels voor welke kampeervormen gelden. Dat geldt vooral voor chalets en L-vormige caravans. Op de reguliere kampeerterreinen werd in 2000 de kwaliteit gecontroleerd. In de categorie kleinschalig kamperen schoot die controle er vaak bij in. I uchtfoto Aero Lin Photo door Ben Jansen VLISSINGEN - Het milieuef fectrapport voor de aanleg van de Westerschelde Containerter minal (WCT) moet nog uitko men, maar nu al zitten bedrijven op het vinkentouw om zich in de schaduw van havengigant Hes- senatie in Vlissingen-Oost te vestigen. Die belangstelling kan met zich meebrengen dat de im puls van de containerkade op de werkgelegenheid groter is dan aanvankelijk is verwacht. Tijdens een mini-congres van de Port Promotion Council Zee land, woensdag in Vlissingen, vertelde E. D'hondt van Hesse- natie dat bij de raming van het aantal arbeidsplaatsen dat de WCT kan opleveren, van een voorzichtige schatting is uitge gaan. Hessenatie verwacht dat voor de behandeling van de 2,2 mil joen containers die uiteindelijk jaarlijks op de kade in Vlissin gen worden aangevoerd, ongeveer achthonderd werkne mers nodig zijn. De indirecte werkgelegenheid is terughou dend op zevenhonderd arbeids plaatsen geschat, zodat de Wes terschelde Container Terminal, zoals bij de presentatie van de plannen in 1999 werd gemeld, in totaal goed is voor vijftienhon derd arbeidsplaatsen. Behoedzaam D'hondt erkende dat dit een behoedzaam scenario is. Hesse natie heeft in Antwerpen de er varing dat elke baan in de con tainerbehandeling drie andere in de sfeer van toelevering, dienstverlening en aanverwan te sectoren oplevert. Deze ver menigvuldigingsfactor zou het aantal banen door de vestiging van de Westerschelde Container Terminal op 3200 brengen. Ook verwachting van Hessena tie dat de containerkade tien jaar na de ingebruikname van de eerste fase zijn maximale ca paciteit zal hebben bereikt, is op voorzichtige berekeningen ge baseerd. D'hondt: ,,De ervaring leert dat het allemaal veel snel ler gaat." In elk geval is Hessenatie van plan een containerterminal te exploiteren die net zo groot is als die in de Amazonehaven in Rotterdam en bijna zo groot als die in Bremerhaven. Volgens D'hondt is de omvang van de Westerschelde Container Ter minal mede bepaald om vol doende klanten te kunnen trek ken. „Met een kleinere terminal ben je afhankelijk van één of twee klanten en dat maakt je kwetsbaar." De Rotterdamse haveneconoom H. Welters erkende dat hij aan vankelijk enigszins gering, schattend heeft gedaan over het WCT-plan van havenschap Zee land Seaports en Hessenatie. In-' middels is hem de portee van dit initiatief duidelijk geworden: de containerterminal in Vlissin gen-Oost gaat veel in beweging zetten. Zo krijgt Rotterdam concurren tie. Ook voor Antwerpen zag Welters gevolgen. Doordat Hes senatie meewerkt aan de Wes terschelde Container Terminal- volgens Welters een klasse A- terminal - dreigt het verder stroomopwaarts gelegen Ant werpen naar de B-categorie te degraderen. D'hondt was niet bijster onder de indruk van deze analyse „Dat maken de rederijen wel uit." W. Vrijland van Dow Benelux beaamde dat: „Uiteindelijk gaat het erom hoe een producent zijn producten zo snel mogelijk bij de consument krijgt." Ambitie Burgemeester A. van Dok-van Weele van Vlissingen zei zich er over te verbazen dat Zeeuwse j initiatieven in Den Haag zo vaak negatieve schokreacties te weeg brengen. „Bij de aankon- 1 diging van de plannen voor de Westerschelde Container Ter minal klonk meteen al: dat legt toch geen extra beslag op geld voor infrastructuur en dat gaat toch niet ten koste van de positie van de haven van Rotterdam, j We hebben hier echt niet de am- bitie de grootste haven van West-Europa te worden, maar we willen wel dat onze moge lijkheden worden erkend en be nut." door Michelle Koek GOES - Durven Tele-taxige- bruikers wel te klagen? Dat wil het samenwerkingsverband Oosterschelderegio in Goes uit zoeken. Sinds 1995 kunnen ge handicapten gebruikmaken van dit collectief vervoersysteem. Hoewel er relatief weinig klach ten binnenkomen, wil het sa menwerkingsverband de kwali teit van het Tele-taxivervoer peilen. Met de vervoerder, Connexxion Citax in Goes, is contractueel een klachtenregeling overeen gekomen. Het aantal klachten dat via deze weg werd ingediend is vrij beperkt gebleven en in feite voortdurend gedaald, van 108 in 1998 naar 47 in 2000. Bij nader onderzoek van de klach ten blijkt dat een kwart tot een derde ongegrond is en meestal berust op onvoldoende kennis van de spelregels. De resterende klachten bleken wel terecht. Het grootste deel hiervan heeft in de regel betrekking op te laat, te vroeg dan wel niet verschij nen van de bestelde bus. De ove rige klachten zijn zeer divers van aard: onjuiste opgave van de eigen bijdrage, te lange om- rijtijd, verkeerd vervoermiddel in verband met bijzondere ver- voerwens, te hard rijden of slechte bereikbaarheid van de centrale. Ondanks het geringe aantal klachten wil het samen werkingsverband Oosterschel deregio toch de kwaliteit van het vervoer onderzocht zien. Opvallend is namelijk dat te kortkomingen van het klach tensysteem aan het licht zijn gekomen en ter harte zijn geno men. Kenmerkend voor de klachtenregeling is dat klach ten alleen in behandeling wor den genomen als door de klager exact de plaats en tijd wordt aangegeven. Volgens het sa menwerkingsverband zou dit een reden kunnen zijn dat veel minder klachten worden inge diend. Volgens belanghebbenden wor den er veel meer negatieve erva ringen opgedaan dan wordt gemeld. Klagers willen liever anoniem blijven, zij vrezen voor de gevolgen van him actie als zij in de openbaarheid treden. Bo vendien wordt door gebruikers vaak gesteld dat hiermee toch niets wordt gedaan. Daarom komt er een enquête onder ongeveer 350 Tele-Taxi- gebruikers. Gevraagd wordt onder meer hoe men staat tegen over wijzigingen als het vervan gen van strippenkaart door chipkaart en het omzetten van Tele-taxivervoer in openbaar collectief vraagafhankelijk ver voer. De enquête is voor april gepland. Een kraan takelt de aanhanger weer op het droge. foto Dirk-Jan Gjeltema door Piet Kleemans ZIERIKZEE ^Door een ongelukje belandde een aanhanger van een gemeentelijke rooi- ploeg woensdagmorgen in de Zierikzeese stadsgracht. Er moest een kraan aan te pas komen om het voertuig weer op het droge te hijsen. Het was gebeurd eer de rooiploeg van de ge meente Schouwen-Duiveland er erg in had. Een klein moment van onoplettendheid en de pech van een steil en bovenal glad grasta lud en daar ging de aanhanger onstuitbaar richting water. Het ongeluk gebeurde in het Slingerbos, de stadswal, ooit aangelegd op de resten van de stadsmuur van Zierikzee. Een ploeg van gemeentewerken is al enkele dagen bezig met het rooien van zieke iepen op de stadswal. Woensdag werd gewerkt in het Slingerbos ter hoogte van de Regenboogstraat. Toen de aanhanger ontkoppeld werd van een tractor om wat ruimte te maken voor de houtver- snippermachine kwam deze op het drassige en gladde talud terecht waarna het gevaarte weggleed en in de gracht plonsde. Begin van de middag arriveerde een bestel de grote kraan om de aanhanger weer op het droge te zetten. Die operatie verliep zonder enig probleem. De aanhanger bleek zo goed als onbeschadigd en kon meteen weer inge zet worden voor het a f voeren van snoeihout PLAN VAN TIJDELIJK GEBRUIK HERINRICHTINGSGEBIED SCHOUWEN-OOST De Landinrichtingscommissie Schouwen-Oost deelt mede dat een ontwerp van het Plan van Tijdelijk Gebruik Herinrichtingsgebied Schouwen-Oost koste loos ter inzage zal liggen, zoals bedoeld in artikel 189 van de Landinrichtingswet, op werkdagen (behalve op zaterdagen) van 19 februari tot en met 2 maart 2001 van 9-00 uur - 12.00 uur in het gemeentehuis van Schouwen-Duiveland, Hatfieldpark 3 te Zierikzee. Indien u met deze opgave niet akkoord gaat, kunt u tot uiterlijk 14 dagen nadat het ontwerpplan ter inzage heeft gelegen (dus tot 16 maart 2001) uw bezwaren schriftelijk indienen bij: De Landinrichtingscommissie Schouwen-Oost Postbus 6 4460 AA Goes. Voor eventuele telefonische informatie kunt u contact opnemen met de heer F. van Campen, dienst landelijk gebied telefoon 06 - 51010384. voor ontwikkeling en beheer Gemeente Schouwen-Duiveland EXTRA GEMEENTERAADSVERGADERING DONDERDAG 8 FEBRUARI: extra raadsvergadering voor benoeming nieuwe gemeentesecretaris AANVANG: LOKATIE: gemeentehuis (ingang achterzijde), Hatfieldpark 3, Zierikzee TEL.: 0118-484321 of FAX 0118-470100! Niet? Maar wel heerlijk goedkoop een mobiele telefoon gekocht!? U kunt overal een GSM telefoon kopen, dat weet u. Een goed advies is echter vrijwel nergens te krijgen. Alleen de echte specialist houdt rekening met uw wensen en zoekt daarbij de juiste oplossing. Dat kan een PrePay toestel zijn, zonder vaste kosten of juist een aansluiting met abonnement. De echte vakman weet welk netwerk wel of juist niet werkt in de omgeving waar u uw bereikbaarheid juist veilig wilt stellen. Desnoods zetten wij uw aansluiting om naar een ander netwerk! Wij verkopen toestellen en aansluitingen al zolang dat mogelijk is, bijna 10 jaar! Niet alleen de toestellen maar ook alle accessoires, ook van de oudere modellen, iets waar u vaak naar moet zoeken. En niet te vergeten de service: als dealer van alle merken hebben wij de meest rechtstreekse kanalen om uw handy te repareren. Onze klanten, van scholier tot overheid, zijn goed bereikbaar! Kromme Reke 23, connecties in 4325 AL Renesse telecommunicatie tel. 0111 462789, enmiomilUser}m fax 0111 462395 e-mail: info@vanderhoek-connecties.nl Reumapatiënten kunnen veel dingen niet meer. Omdat hun gewrichten niet meer willen. Reuma kan iedereen treffen/op elke leeftijd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 38