Koffiepot kan potig overkomen Kunst in Rumbeke prikkelt elk zintuig Getekende nostalgie uit het kuise tijdperk Jeroen Bosch in Boijmans Klaas Gubbels Playboy in de Kunsthal donderdag 8 februari 2001 1 ruim veertig jaar schildert hij niets anders dan koffiepotten, op- en afgeruimde tafels met kopjes, borsten, pijp en schaakstukken. Klaas Gubbels werd er één van Nederland best verkopende kunstenaars mee. Museum De Zonnehof in Amsersfoort biedt een 'soort overzicht' van zijn werk. Hij vreest dat veel bezoekers van de ongetwijfeld op zienbarende Jeroen Bosch-ten toonstelling toch teleurgesteld zullen zijn. De expositie wordt van een heel hoog informatief en wetenschappelijk gehalte. Maar Boijmans-directeur Chris Dercon voorziet nu al dat men sen die Jeroen Bosch vooral kennen van bijvoorbeeld de grote posters die van zijn werk in omloop zijn, zich zullen ver bazen over de kleine afmetingen van zijn schilderijen. Je zult echt heel goed moeten kijken om alle details te zien, zegt Dercon. Een half minuutje per werk is te weinig. Deels daarom zal Museum Boij mans Van Beuningen de toeloop naar de tentoonstelling (vanaf l september) streng regelen. Zo dat niet te veel mensen tegelijk I de expositiezaal bevolken en ie dereen de ruimte en de tijd krijgt om de werken rustigtebe- kijken. Peter van Eijkelenburg I Ik ben een saaie piet. Ik wil zo gewoon mogelijk altijd het zelfde, draag altijd een spijker broek, zwarte overhemden en bruine schoenen. Nooit wat an ders. Ik kom oorspronkelijk uit Rotterdam, dat nuchtere. Zelfs als ik een slechte dokter heb dan blijf ik nog bij hem, zo'n lui ben ik." In z'n atelier hangt tot overmaat van ramp de stichtelijke tekst in kruissteek: laat de linkerhand niet weten wat de rechter doet. Zijn we wel bij een kunstenaar op bezoek? Jawel, we bevinden ons in het spectaculair mooie atelier van Klaas Gubbels in een koetshuis op het Landgoed De Lichtenbeek. Het is voor een deel uitgeruimd wegens een toe passelijk calvinistisch beschei den 'soort overzicht', dat in De Zonnehof in Amersfoort laat zien wat deze schilder al ruim veertig jaar aan koffiepotten, op- en afgeruimde tafels met kopjes, borsten, pijp en schaak stukken schildert. Eigenlijk was het voor de verle gen schilder veertig jaar geleden een heel brutale stap bij de bos wachter van het landgoed en het koetshuis aan te bellen. Op z'n lifttochten van zijn woonplaats Rotterdam naar de kunstacade mie in Arnhem liep de jonge stu dent zich dagelijks aan het koetshuis te vergapen. Hij kon het huren voor 12,50 gulden per maand en is er niet meer wegge gaan. Inmiddels heeft hij er, zo als het succesvolle, bekende kunstenaars wel vaker gaat, een atelier in de Ardèche bij. Daar werkt hij een aantal maanden per jaar. Een prachtige atelier, maar Arnhem is en blijft het thuisfront. „Mijn atelier is mijn grootste band met Arnhem, maar blokkeert me tegelijker tijd ook. Zo'n plek geef je niet op." De zolder, waarop de nu zesen- zestigjarige Gubbels zich al veertig jaar nestelt, ziet eruit als het atelier waar een kunstenaar zich gelukkig voelt. Een klein knus keukentje gaat vooraf aan een enorme zolderruimte met sfeervol gebogen spanten, aller lei onverwacht mooie hoekjes en volgepropte nisjes, een gon zend warm huiselijk kacheltje en uitzicht op de oudste bomen van het park. Op de tafels voor de ramen en tegen de wanden staan tafels vol sfeerversterken- de verzamelingetjes, Afrikaan se maskers, beelden, probeer seltjes, studies, dozen sigaren, vreemde bewaardingetjes, brie ven en kaarten van zijn Parijse vriend Mark Brusse, herinne ringen aan een bevriend, maar helaas al overleden dichter Cor Vaandrager, teksten van K. Schippers, met wie hij een aan tal keren samenwerkte. Opvallend is ook de hoeveelheid verschillende stoelen, waaron der een Rietveld zigzagstoel, die hem eigenlijk een beetje stoort, omdat er twee piepkleine wigjes inzitten. Wie valt daar nou over, maar... die kleine verschillen, daar gaat het ook bij Gubbels om wanneer hij z'n zoveelste koffiepot schildert. Gubbels houdt van kunst die zich vast- Klaas Gubbels in de spiegel van zijn atelier. foto Annette Vlug/GPD Kijken, voelen, horen, maar ook ruiken en proeven. Al les kan tijdens de kunstmanifes tatie Touch Me... die komend weekend van start gaat in het Vlaamse Rumbeke, tussen Brugge en Kortrijk. In een grote fabriekshal van een metaalcon structiebedrijf zal een keur aan artiesten en kunstenaars het pu bliek vergasten op installaties, videokunst, muziek, dans, le zingen en ook culinaire creaties. Het idee voor de manifestatie is afkomstig van Julie Espeel - Vandenbroucke (51) uit Rumbe ke. Zij wilde een kunstproject op touw zetten waarin alle vijf menselijke zintuigen optimaal zouden worden geprikkeld. Een lofzang op het lichamelijke, maar zonder nadruk op het ero tische. Met hulp van culturele centra uit de naburige plaatsen Roeselare, Grimbergen en Sint- Niklaas is het idee voor de twee daagse mamfestatie volgens Julie Espeel 'op een bijna orga nische manier' langzaam wer kelijkheid geworden. „In de hedendaagse kunst wordt het lichamelijke steeds belangrijker", zegt Julie. „En wanneer je in een grote fa briekshal staat, word je je be wust van het kwetsbare van het menselijk lichaam temidden van industriële architectuur. Met die gedachte wilde ik iets doen. Tijdens Touch Me..., wat Engels is voor: raak me, gaat het erom dingen te ervaren, je open te stellen voor lichamelijke prikkels. Er doet bijvoorbeeld een kunstenaar mee - Laurent Duthion heet hij - die verlengde kunststof neuzen heeft ge maakt. Je kunt die opzetten en daardoor krijgt je reukzin een oppepper. Je gaat geur opeens anders beleven... Lijfelijkheid, dingen ervaren, proeven van het leven, zijn zaken die ik belang rijk vind. Ik geloof niet zo in het credo van Descartes: 'Ik denk, dus ik besta' en met Touch Me. hoop ik een fragmentje van mijn levensvisie met anderen te kun nen delen." Rumbeke ligt in zuidelijk West- Vlaanderen. Dat er in zo'n be trekkelijk kleine plaats zo'n grote en bijzondere kunstmani festatie plaatsvindt, is opmer kelijk. Het is dan ook niet ver wonderlijk dat de Vlaamse media in talloze voorbeschou wingen ruim aandacht hebben besteed aan Touch Me.... Toch verwacht Julie Espeel niet meer dan pakweg 500 bezoekers in de enorme productieruimte, die trouwens eigendom is van haar echtgenoot en die, naast de fa- brieksfunctie, in elf jaar tijd een naam heeft opgebouwd als pro ductiecentrum voor kunste naars. JulieEspeel: „Op het gebied van de hedendaagse kunst gebeurt er in deze streek niet zo veelHet is geen traditie, ofschoon ik moet zeggen dat er de laatste twee jaar wel een kentering op gang komt. Maar vanuit Brussel zullen de mensen niet snel hier naartoe komen. Voor de kunst geldt: reizen vanuit onze streek naar Brussel is niet zo ver, maar andersom is reizen vanuit Brus sel naar Rumbeke wel drie keer zover." Ze lacht. Een aantal kunstenaars, onder of het autotochtje dat hij dage lijks naar zijn atelier maakt zijn het vertrekpunt voor een nieu we pot op doek. Zijn potten ver tellen een verhaal, praten met elkaar door licht voorover hel lende, agressief spitse of lieve tuiten. Ze bevechten elkaar of vragen in de titel eronder 'vou- lez vous dansez avec moi'. Gub bels laat die betekenissen door schemeren in de superkleine verschillen, die je eigenlijk het best constateert wanneer je tien potten naast elkaar zet. Elke pot heeft eigen karakter: potig, ero tisch of uitgesproken nuchter. Momenteel werkt de kunste naar weer het meest in zijn Arn hemse atelier, maar deze zomer 'liep hij leeg in Frankrijk', zoals hij het omschrijft. In korte tijd schilderde hij daar zijn nieuw ste, zogenaamde spinketels, een soort veelpotige koffiekannen. Na het schilderen ervan kwam hij erachter dat z'n atelier vol spinraggen en spinnen zat. Wat toevallig! „Tijdens het schilde ren zie ik niks, alleen maar m'n schilderij." Gubbels doet meestal lang over een schilderij. Des te verwon derlijk is het dat hij z'n creaties dikwijls na een jaar al niet meer herkent. Zo was hij helemaal aangenaam verrast één van zijn schilderijen terug te zien in de tentoonstelling die koningin Beatrix in het Stedelijk Muse um maakte. 'Je vervormt dingen in je hoofd.' Na veertig jaar schilderen con stateert de kunstenaar:,,Ik ben steeds harder aan het worden, directer, rauwer. Goh, dat is voor het eerst dat ik dat hardop constateer." Thea Figee Expositie: Klaas Gubbels 'een soort overzicht' - t/m 11 maart in De Zon nehof, Zonnehof 8, Amersfoort. Open di t/m vrij 11-17 uur, za-, zo en fstdgn. 12-17 uur. Publicatie in Zonnehofreeks, deels gesigneerd en met een houtdruk van de kunste naar. Iedere zondag 12.00 uur video docu mentaire. Zondag 11 maart is de kunstenaar tijdens openingsuren aanwezig. Touch Me... in Rumbeke presenteert permanente installaties, diespeciaal voor de manifestatie zijn bedacht. wie Tine Vindevogel, Ann Vero nica Janssens, David Claerbout, Laurent Duthion, Christelle Familiari, Peter Verhelst en Hermann Maier Neustadt pre senteert op Touch Me.perma nente installaties, die speciaal voor deze manifestatie zijn be dacht. Bezoekers kunnen de kunstwerken betreden, bespie den, betasten of zelfs proeven. Julie Espeel had bijna een jaar nodig om de manifestatie op po ten te zetten. „Ik heb twee pas sies, of afwijkingen zo je wilt: reizen en kunst. Toen ik 14 was vroeg ik mijn moeder om een abonnement op Openbaar Kunstbezit. Dat kostte 125 francs voor een half jaar. In die tijd, 37 jaar geleden, was dat best een hoop geld. Ik denk ach teraf dat mijn moeder mij toen liever een mooi kleedje had ge geven." Videokunst Naast de installaties is er op Touch Me... videokunst te zien van Marina Abramovic, Pipi- lotti Rist, Mike KelleyPaul Mc Carthy, Vanessa Beecroft, Hans Op de Beeck, Isa Genzken, Elke Boon en Zhang Huan. Maar er staat ook een performance op het programma van Ruvanti (schuilnaam van Rudy Vantil- borgh) die zich over de complete fabriekshal zal verspreiden, er is totaaltheater van Inanna en infiltrerende kunst van Fabi'ice Hybert, er zijn helende parfums I van Claire Roudenko-Bertin, beats en grooves van de dj 's Mo I Becha en Bernoullie, muziek en dans van trompettist Bart Maris en danser David Hernandez,cu linaire creaties van MiekeEeck- I hout en hangende fauteuils van i Christelle Familiari. En omdat Touch Me... bol staat van eigentijdse kunst is het niet 1 verwonderlijk dat pleitbezorger van Het Nieuwe Jan Hoet - te vens directeur van het Gents j museum voor actuele kunst i SMAK - de happening met een lezing afsluit. Julie Espeel: „Door moderne kunst leef ik op. Ik herleef wanneer ik er naar kijk. Het is een levensbron." Jan Dirk van Scheyen j Touch Me... in de fabriekshal m i Constructies Espeel in Rumbekebe- gint zaterdag 10 februari om 15uur j en wordt om 23 uur afgesloten met een party tot het ochtendglorenmel dj's Mo Becha en Bernoullie, zondag, 11 februari wordt de manifestatie vanaf 15 uur (tot 21 uur) voortgezet. Adres: Moorseelsesteenweg 22, Rumbeke. Tel. 003251265100. In het kader van 'Touch Me...'zijner tentoonstellingen in: cultureel cen trum Strombeek in Grimbergen (Ans Nys en Maria Gabriëlle; nog tol 22/2), cultureel centrum De Spil in Roeselare (Ria Verhaeghe; nog t/m l 11/3) en cultureel centrum Sint- Niklaas (Ria Pacquée en Marie- I France Patricia Martin; van 17/3 t/m 22/4.) hem indertijd aan de academie te zijn opgedrongen door zijn docent Fred Sieger. Hij had er helemaal geen zin in, maar een stilleven was nou eenmaal zo leerzaam voor de jonge student. Hij maakte er aanvankelijk maar het beste van totdat hij de kunst van Morandi onder ogen kreeg en zag dat je met zo'n een voudig onderwex-p toch heel ver kon komen. Morandi's stille vens van flesjes boeiden hem om derwerp werd zijn handels merk. Hij werd er de afgelopen veertig jaar om gei'oemd en ver guisd. Houdt hij nou nooit eens op? „Nee, ik schilder wat ik wil. Ik trek me geen moer van kritiek aan. Het blijven koffiepotten. Ik betreed juist platgetreden pa den om van dat gewone iets te maken dat toch iets is." Je zult hem nooit een echte kof fiepot zien natekenen. De rom melmarkt, een circus Sarasani bijt in een thematiek en vol- hai'dt, zoals de kunst van Mond riaan en Jan Schoonhoven. De heerlijke dampen van olie verf zijn niet zo nadrukkelijk aanwezig als je van een schil dersatelier zou ver-wachten. Aan plastic wegwerpbordjes, die als paletjes dienen, kleven even zuinige porties ingedroog de verf en op de ezel getuigen houtskooltjes en een bierdopje nog minder van een heftig schil derkunstig avontuur. „Hard werken is het toppunt van luiheid als je aan één stuk door blijft schilderen", ver klaart de verlegen Gubbels nu opvallend uitgesproken stellig, „Maar ik werk me wel te bar sten. Dag en nacht ben ik met m'n werk bezig. Soms doe ik tien jaar over een schilderij. Soms is het in één dag klaar." Het stilleven was niet zijn eerste liefde. Het onderwerp blijkt Zonder titel, 1991. het 'vreemd aanti-ekkelijke'. Verschil tussen Morandi en Gubbels werd wel het feit dat Gubbels direct alles van tafel veegde en lege tafels ging schil deren. Jarerxlang was hij de schilder van tafels en pas daar na van koffiekannen. Het on- In de Rotterdamse Kunsthal is tot en met zondag 8 april de expositie Playboy Car toon Classics, de originelen uit de jaren '50 en '60 ingericht. Nostalgie uit het pre- schaamhaar tijdperk. „Maar er staan ook heel goede interviews in", luidt al jaren het standaard burgerlijke excuus voor de aanwezigheid van de Play boy op de salontafel. Het is immers moeilijk om toe te geven dat het tijdschrift louter vanwege de overdaad aan bloot is aange schaft. Toch is er een tijd geweest dat voor veel le zers een variant op dat excuus welgemeend was. In de jaren vijftig en zestig had het blootblad namelijk een ijzeren reputatie op het gebied van cartoons. Vaste tekenaars als Jules Feiffer, Eldon Dedxni, Hai-vey Kurtz - man en Shel Silverstein worden nu be schouwd als toppex-s in het genre. Veel lezers kochten het blad inderdaad vooral voor de cartoons. Zo bracht met name de rondbor- stige Lxtle Armie Fanny, een creatie van Harvey Kurtzman en Willy Elder, de oplage in de jaren zestig naar 5,5 miljoen exempla ren, het grootste lezerspubliek tot dan toe. Origineel materiaal van dertien Playboy tekenaars is nu bijeengebracht in de Kunst Playboy-cartoon: I ain't got nobodee. Either of you gentlemen care for something to nibble on? hal van Rotterdam. In de schaduw van de krachtpatserij van Meesterlijk Verzameld, die een inkijk biedt in de indrukwekkende schilderijencollectie van de Duitse verza melaar Gustav Rau, laat de Kunsthal met de subtiele cartoon-expositie als tegenhanger zien dat ook striptekeningen intussen hun plaats in de musea hebben veroverd. De Playboytekeningen geven niet alleen een theaterstukken, kinderboeken en songtek sten. Maar het meest aansprekend is toch de nos talgie die spreekt uit de expositie. In novem ber 1953 verscheen de eerste uitgave van Playboy, die als motto destijds had om de Amerikaanse mannen 'a few extra laughs' te bieden om de aandacht wat af te leiden van het bedreigende atoomtijdperk. De car- boeiend tijdsbeeld, maar hebben - ontdaan van de steriele druktechniek - onmisken baar artistieke kwaliteit. De vele zichtbare verbeteringen en opgeplakte delen van de tekening, waarvan de schaduwlijntjes zijn weggewex-kt met Tippex, verraden op inte ressante wijze de werkwijze van de cartoon isten. Zij hadden niet alleen tekentalent, maar bleken iets te vertellen te hebben. De meesten hielden zich ook bezig met romans, toons speelden daar een centrale rol in. Bo venal wilde oprichter Hugh M. Heffner in die donkere dagen van communistenangst en dubbele seksmoraal zoveel mogelijk hei lige huisjes omver schoppen en een progres sieve levensvisie uitdragen. De tekenaars kregen de vrije hand. Zo hamerde Robext 'Buck' Brown veelvul dig op de rassentegenstelling in de Verenig de Staten, John Dempsey pakte genadeloos de burgerlijke (seks)moraal aan en Shel Sil- j verstein werd onder meer naar San Francis co gestuurd om humoristisch verslag te doen van de hippiecultuur daar. 'Bud' Han delsman ontpopte zich als een keihard poli tiek tekenaar. Voor degenen die Playbov vooral beschouwen als een ranzig blootblad voor burgermannetjes is het vermoedelijk erg verrassend dat de oorsprong van Hefi- ners tijdschrift juist ligt in het verzet tegen j de burgerlijkheid. Op de tentoonstelling, die samengesteldei door het Institut f ür Kultui'austausch in het Duitse Tübingen, ligt de nadruk op die eer ste twee geuzendecennia. Een aantal covers uit de jaren zestig laat zien dat het Playboy bloot destijds bijna kuis was. Pas beginja ren zeventig, toen de concurrentiestrijd met Penthouse in alle hevigheid losbarstte, zorgde het jonge Zweedse model Liv Linde land voor een sensatie door voor het eerst haar schaamhaar in Playboy te tonen. Geert Willerns Expositie: Playboy Cartoon Classics, de origin* len uit de jaren '50 en '60 - Rotterdamse Kunstm t/m 8 april, di. t/m za. 10-17 uur, zo. 11-17 uur 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 28