PZC Openbaar vervoer op afroep Boeren eisen betere aardappelprijs 17 Proef met mobiele waarschuwingsborden Boulevards als vrolijke ontmoetingsplaats Politiek Schouwen reageert voorzichtig op Haagse steun Herstelafdeling weer bespreekbaar voor ziekenhuisdirectie Belbusjes moeten opheffing lijndiensten compenseren Seinhuisje zondag op transport Protest tegen verordening kerntransport zeeuwse almanak Reparatie waarin opgenomen de Zierikzeesche Nieuwsbode 1844 - 1998 NOORD woensdag 7 februari 2001 Hoor Ben Jansen MIDDELBURG - Automobi listen die het niet al te nauw ne men met de maximum snel heid, lopen in de toekomst de kans vaker een oplichtend bord met de vermanende doch hoffelijke tekst 'U rijdt te hard' tegen te komen. De provincie schaft twee van deze installa ties aan, die bij wijze van proef op verschillende plaatsen in de provincie zullen worden inge zet. Uit een analyse van verkeers ongelukken is gebleken dat er in Zeeland zeker vijftien plaat sen zijn waar permanent een met een detectiesysteem uitge rust 'U rijdt te hard'-bord kan worden geplaatst. Om te voor komen dat te veel van deze bor den langs de weg verschijnen, waardoor het effect ervan mo gelijk afneemt, is gekozen voor twee mobiele installaties. Voor de proef zijn twaalf loca ties geselecteerd, verdeeld over rijks-, provinciale en water schapswegen. Op deze plekken wordt een voetstuk aange bracht, waarop de mast met het oplichtende bord betrekkelijk eenvoudig kan worden geïn stalleerd. De snelheid van het naderende verkeer wordt ge meten met een radarsysteem, zodat geen lussen in de weg no dig zijn. Op die manier zijn de installaties makkelijk te ver plaatsen. Afhankelijk van de situatie waar de borden komen te staan, kan worden gekozen welke mededeling er op ver schijnt. Behalve de tekst 'U rijdt te hard' kan dat de aan duiding van een gevaarlijke bocht zijn of een herinnering aan de maximum snelheid die ter plekke geldt. De kosten van de proef met de mobiele oplichtende borden bedragen 60.000 gulden. door Rolf Bosboom GOES - De provincie bekijkt sa men met het Samenwerkings verband Welzijnszorg de mo gelijkheden om komend najaar openbaar collectief vraagaf hankelijk vervoer in de hele Oosterschelderegio te intro duceren. Om dat te kunnen betalen, zouden de onrenda- belste busritten en alle lijntaxi's in het gebied moeten verdwij nen. Doordat Zeeland minder rijks- geld krijgt voor het openbaar vervoer, worden noodgedwon gen steeds meer buslijnen en - ritten in de provincie geschrapt. De kleinste kernen en de dunbe- volkste streken zijn daar het eerste de dupe van. Daarvoor zijn alternatieven op gang geko men, zoals lijntaxi's en buurt bussen. Om het openbaar vervoer zoveel mogelijk op peil te houden, wil de provincie overal in Zeeland het collectief vraagafhankelijk vervoer (C W) invoeren. Dat be staat uit busjes die niet op vaste tijden of routes rijden, maar op afroep. Er kunnen maximaal acht mensen meerijden. Gehandicapten In de Oosterschelderegio (Noord- en Zuid-Bevelancl, Schouwen-Duiveland en Tho- len) bestaat al een 'gesloten' CVV-systeem: de Tele-taxi's, die uitsluitend mensen vervoeren in het kader van de Wet Voorzie ningen Gehandicapten (WVG). Het systeem wordt uitgevoerd GOES - Transportbedrijf Mam moet uit Breda onderneemt ko mende zondag een nieuwe po ging om het seinhuisje van de Goese haven naar het terrein van de Stoomtrein Goes-Borse- le over te brengen. Vorige week donderdag, toen het karakteristieke gebouwtje per schip van Middelburg naar Goes werd gebracht, kon het laatste deel van het transport niet worden uitgevoerd vanwe ge zeer dichte mist. De bedoeling is dat de voorbe reidende werkzaamheden zon dag vier uur 's middags begin nen. Rond acht uur 's avonds wordt het seinhuisje van boord getild en op een dieplader gezet. Om half elf begint het vervoer richting bedrijventerrein De Poel, via de Ringbaan, de Delta weg, de Anthony Fokkerstraat en de Dr. A. F. Philipsstraat. Om de stoplichten te omzeilen, wordt op diverse plaatsen tegen het verkeer in gereden. Het transport neemt naar verwach ting enkele uren in beslag. Het overige verkeer dient rekening te houden met tijdelijke strem mingen en vertragingen. door busmaatschappij Connex- xion, in opdracht van het Samenwerkingsverband Wel zijnszorg. De provincie heeft het Samen werkingsverband benaderd met de vraag of het WVG-vervoer in de Oosterschelderegio kan wor den omgezet in openbaar CW- systeem, waar dus iedereen gebruik van kan maken. Inmid dels hebben de eerste verken nende gesprekken plaatsgevon den. Het algemeen bestuur van het Samenwerkingsverband, dat bestaat uit wethouders en burgemeesters van de betrok ken gemeenten, bespreekt het verzoek van de provincie woensdag 14 februari en be paalt of het zinvol is de plannen uit te werken. Als voorwaarde heeft de provin cie gesteld dat de prijs die de rei zigers voor het CW moeten be talen, niet te hoog mag worden. Aan de andere kant mag het be drag ook niet zo laag worden dat het CW een te grote concurrent wordt voor de normale bus. Dat is met name van belang voor Tholen, waar niet Connexxion maar BBA het busvervoer ver zorgt. Daarom wordt gedacht aan het dubbele strippenkaar- tariefzodat CW twee keer zo duur wordt als een lijnbus. De CW-vervoerder brengt voor één gereden zone acht gulden in rekening. De reiziger betaalt daarvan gemiddeld 1,60 gulden. Het Rijk legt daar 2,30 gulden per zone aan subsidie bij, waar door het tekort per gereden zone op 4,10 gulden uitkomt. Het aantal CW-ritzones per jaar in de regio wordt geschat op 375.000, zodat het systeem jaar lij ks een tekort van ongeveer 1,5 miljoen gulden oplevert. Om dat te kunnen betalen, is het volgens de provincie noodzake lijk dat de lijntaxi's verdwijnen en dat de busmaatschappijen hun onrendabelste lijnen of rit ten (met een kostendekkings graad van 15 procent of minder) schrappen. Daarover moet overleg worden gevoerd met Connexxion en BBA. Doordat WVG- en openbaar vervoer in één systeem komen, is de kans groot dat het Rij k ook de WVG-ritten gaat subsidiëren. Die extra inkomsten wil de pro vincie deels gebruiken om de CW-kosten van het Samenwer kingsverband te dekken en deels om het openbaar vervoer in de regio te verbeteren. Aardappeltelers voor de poort van Lamb-Weston/Meijer in Kruiningen foto Willem Mieras door Rinus Antonisse KRUININGEN - De boeren zijn de wurgcontracten voor aardappelen zat. Ze eisen dat de verwerkende industrie voor hun producten een reële kostprijs vergoeding plus een redelijke marge betaalt. Om de eisen kracht bij te zetten overhandigden ontevreden boeren dinsdag aan de poort van aardappel verwerker Lamb-Weston/Meijer in Kruiningen een petitie. Met het posteren van een vijftal tracto ren bij de ingang onderstreepten ze hun actie. In de petitie wordt aangedrongen op het afsluiten van fatsoenlijke vaste contracten. De huidige zogenaamde hectare-tonscontracten deugen vol gens de boeren niet. Die gaan uit van een (te lage) prijs voor een deel van de opbrengst per hectare. De hoeveelheid aardappelen die daar bovenop geoogst wordt en geleverd moet worden, wordt tegen dagprijs vergoedt. En die is ook ruim beneden kostprijs. Zo blijft de boer met de verliezen zitten. „Met de hectare-tonscontracten komt er nooit een behoorlijke vrije-markt- prijs tot stand", zegt akkerbouwer Bert Noteboom uit 's Heer Arendskerke, die de petitie overhandigde aan Rinus van der Linde van Lamb-Weston/Meijer. Hij is het eens met oproepen van ver schillende organisaties om onder de huidige omstandigheden geen slechte contracten voor de oogst 2001 te teke nen. Zelf twijfelt Noteboom ernstig of hij dit voorjaar wel aardappels gaat po ten. Als dat bij voorbaat met verlies ge paard gaat, heeft dat volgens hem wei nig zin. Met het overhandigen van de petitie (ook bij vier andere aardappelverwer- kende industrieën in het land gebeurde dat) wilden de boeren ook 'vanuit de basis' een signaal afgeven. „De hele problematiek nog eens onder de aan dacht brengen", aldus Noteboom. „We laten van onze kant zien dat het menens is, dat het bar, bar slecht is". Resultaat van de actie is in elk geval dat telers en verwerkers op landelijk niveau met el kaar om tafel gaan zitten. Beursnoteringen Dat gebeurt trouwens ook al in ander verband. De Land- en Tuinbouworga nisatie Nederland (LTO) en de Vereni ging van Aardappelverwerkende Indu strieën (VAVI) hebben afgesproken het functioneren van de markt voor con sumptie-aardappelen te gaan analyse ren. Daarbij kijken de organisaties naar de verhandelde hoeveelheid aard appelen, de rassen, de contractvox-men tussen telers en afnemers en de tot standkoming van beursnoteringen. Van der Linde, directeur grondstofza ken van Lamb-Weston/Meijer, stuurt de petitie van de Zeeuwse boeren door naar de VAVI. „Veel meer kan ik er niet mee doen. Ons bedrijf kan de markt niet veranderen, dat kunnen we zelfs niet als verwerkende sector. Er worden zo veel aardappelen geteeld, dat er conti nu een overschot is op de markt. Alleen al in Duitsland steeg de productie in drie jaar van 10 naar 13 miljoen ton. De stijging is evenveel als de verwerking in Nederland: 3 miljoen ton per jaar." Volgens Van der Linde zijn de verwer kers en de boeren het op een heleboel punten met elkaar eens. „Ook wij zou den liever een betere marktprijs zien. Voor de hele sector is het beter dat de marktprijs boven de contractprijs stijgt. We hebben de telers nodig. Geen grondstof betekent ook geen produc- tie." De directeur grondstofzaken wijst erop dat zijn bedrijf al voor het tweede ach tereenvolgende jaar contracten aan biedt die boven de marktprijs liggen. „Maar geen mens moét ze tekenen." door Nadia Berkelder VLISSINGEN - De Vlissingse boulevards moeten een vrolijke ontmoetingsplaats worden. Dat is de visie van W. Patijn van stedebouwkundig bureau Kui per Compagnons. De ideeën zijn gevat in een maquette, die deze week werd gepresenteerd. De plannen zijn nog niet definitief, maar de maquette geeft duide lijk een richting aan: de eenheid op de boulevards wordt in de plannen van Patijn hersteld. Een rij lantarenpalen aan de rand accentueert de lengte en de kromming van de boulevard. De bestrating is uniformvan de ge vels tot aan de rand ligt dezelfde sooi*t steen. Op de boulevard is ruimte voor terrassen, speel plaatsen en bankjes. De par keerplaatsen zijn verdwenen. Bewoners zetten hun auto's in garages onder de woningen. Op hoogtijdagen dient de glooiing als parkeerplaats voor dagjes mensen. De binnenstad is mak kelijker te bereiken doordat nieuwe straten de huizenblok ken doorsnijden. Om het badstrand aantrekkelij ker en groter te maken is een dam aan het Nollehoofd ge maakt. Het strand en de glooi- I door Ali Pankow ZIERIKZEE - Er moet duide lijkheid geboden worden over de situatie rond het Rode Kruis Ziekenhuis in Zierikzee. Nie mand is er mee gebaat te sugge reren dat er hier sprake zou zijn van een volwaardig ziekenhuis. Dat is er al vele jaren niet meer, laat staan dat het behouden zou kunnen blijven. Die mening weerklonk dinsdagavond in meerderheid binnen de com missie Maatschappelijke Aan gelegenheden. De commissie toonde waarde ring voor de zeventienduizend handtekening vanuit de bevol king voor behoud van het zie kenhuis. Ook nam de commissie ver wachtingsvol kennis van ver rassende berichten uit politiek Den Haag betreffende de toe komst van het ziekenhuis op Schouwen-Duiveland. Maar ondanks dat alles over heerste de realiteitszin bij de raadsfracties. Zij sloten zich aan bij het advies van de Klank bordgroep Ziekenhuis. Dat houdt in hoofdlijnen in akkoord gaan met de sluiting van het zo geheten 'snijdend cluster', maar daarnaast streven naar de meest haalbare alternatieven, zoals een volwaardige polikliniek met dagbehandeling, een her stelafdeling, een huisartsenpost en zo mogelijk een kort verblijf- afdeling. Onderhandelingen De onderhandelingen ten be hoeve van deze alternatieven waren dinsdagmiddag juist ge start onder regie van gedepu teerde G. de Kok. Hij voerde overleg met Raad van Bestuur van de Oosterscheldezieken- huizen, zorgverzekeraars, Zorgkantoor, de Schouwen- Duivelandse zorgkoepel Arcus, de Huisartsenvereniging en pa tiëntenplatform Het Klaver blad. De tijd dringt. Voor 1 april zou er een advies over haalbare al ternatieven op tafel moeten lig gen. Op die datum wordt de af deling intern in het Zweedse Rode Kruis Ziekenhuis geslo ten. De Klankbordgroep adviseert die datum van 1 april zonodig te verschuiven totdat alle zorg voorzieningen die ervoor in de plaatskomen ook daadwerke lijk functioneren. De commissie Maatschappelij ke Aangelegenheden sloot zich unaniem bij dit advies aan en ging daarmee in feite voorbij aan dringende oproepen van in sprekers als voorzitter M. Over- beeke van de dorpsraad Nieu- werkerk en initiatiefnemer H. Stevense van de handtekenin genactie tot behoud van het zie kenhuis. Zij pleitten voor het voortbestaan van een volwaar dige ziekenhuisvoorziening in Zierikzee. Optimistisch De derde inspreker voorzitter H. Asma van de ANBO Zierik zee toonde zich daar zeer opti mistisch over na het horen van de positieve berichten uit de Tweede Kamer. De commissieleden bleven sceptischer. De fracties van D66 en RPF/GPV spraken zich het duidelijkst uit: inzetten op de alternatieven, in overleg blijven met de Raad van Bestuur van het ziekenhuis en alle invloed aanwenden voor een optimale ambulancevoorziening. Wat dat laatste betreft waren R. Geluk (D66) en J. van den Berge (RPF/GPV) het roerend eens. „Het gaat er om dat de ambu lance binnen een kwartier bij de patiënt is. Als je dan wat langer in de file moet staan op weg naar Goes maakt niet zoveel uit. Dankzij de intensive care bin nen de ambulance krijgt de pa tiënt betere zorg dan in het Rode Kruis Ziekenhuis in Zierikzee in zijn huidige opzet". Wethouder D. van der Wekken zegde nog toe zich de komende dagen wel te zullen verdiepen in het standpunt van de Tweede Kamer ten aanzien van de klei ne ziekenhuizen in den lande. door Marcel Modde ZIERIKZEE - In de discussie over het Zweedse Rode Kruis- ziekenhuis in Zierikee lijkt er weer wat rek te zitten in de uit gangspunten van de Stichting Oosterscheldeziekenhuizen. Voorzitter J. Broertjes voerde gisteren overleg met gedepu teerde G. de Kok en vertegen woordigers van de zorgverzeke raars, het Zorgkantoor de regionale huisartsenvereniging, De Schouwse koepel voor zorg centra en verpleeghuizen Arcus en welzijnsorganisatie Het Kla verblad. Besloten werd het plan voor opening van een 'herstelafde- lirig' in samenwerking met Ar cus nieuw leven in te blazen. November vorig jaar werd die optie afgeserveerd, omdat de geldverstrekkers er geen brood in zouden zien. Volgens De Kok is er op dat punt sprake van 'een misvatting' en wordt het idee alsnog nader uitgewerkt. Huisartsen Ook wordt haast gemaakt met de invulling van een centrale huisartsenpost in het zieken huis. Voorzitter R. Smits van de regionale huisartsenvereniging benadrukt dat het gaat om een uitvalsbasis naast de bestaande praktijken op het eiland, voor de dienstdoende huisartsen in de avond, nacht en weekeinden. Daarnaast heeft het ziekenhuis nog een onderzoek lopen naar instandhouding van een be perkte verpleegafdeling voor meerdaags kort verblijf. De resultaten worden eind deze maand verwacht. Voor 1 april, de datum waarop de Raad van Bestuur de klinische faciliteit van het Zierikzeese hospitaal volgens plan wil beëindigen, moet duidelijk zijn wat haal baar is voor Schouwen-Duive land. BORSSELE - Wise, (World In formation Service on Energy) heeft de raad van Borsele opge roepen de noodverordening voor de kerntransporten over het grondgebied van de ge meente niet te accepteren. Wise bemoeit zich wereldwijd met de discussie over kernener gie. De organisatie vindt de ver ordening voor bijna twee jaar, die het college de raad morgen voorlegt, ondemocratisch. B en W van Borsele wil voor alle routes die een groot aantal kerntransporten dit jaar zullen volgen, een noodverordening instellen waarmee oponthoud door acties kan worden voorko men. Mensen die van plan lijken actie te voeren, kunnen worden opgepakt en vastgehouden tot het transport in een andere ge meente is. Wise vindt dat een overheid een in de samenleving geaccepteerd middel als acties niet mag frustreren. Een nood verordening die acties bij voor baat uitsluit berooft volgens Wise de burgers van een funda menteel recht. Een van de doelstellingen van Wise is een brede deelname aan de energiediscussie. Wise voert overigens zelf geen actie maar ondersteunt groepen als Green peace en de SP in hun pogingen het standpunt over kernenergie duidelijk te maken. Maquette van de Vlissingse boulevard (foto links) en een detail van de Boulevard Bankert. foto's Lex de Meester ing zijn beter bereikbaar, door- school is blijven staan. Het pand dat overal nieuwe trapjes en wordt gebruikt als hotel. Het hellingen zijn gemaakt. Bene- hoge gebouw ernaast is een de den op de glooiing staan verrijd- pendance. Bij de ingang van de bare eetstalletjes. De Zeevaart- Coosje Buskenstraat staan twee gebouwen die samen een poort naar de rest van de stad vormen. In het verlengde van de straat strekt een pier zich uit in de Schelde. Oom Arjaan kon er met zijn verstand niet bij. Moest ie voor het monteren van een nieuwe uitlaat 504 gulden betalen. Ome Jo had dezelfde ingreep laten verrichten en betaalde 280 gulden. En dat dan ook nog eens bij hetzelf de garagebedrijf. Een telefoontje van tante Krina bracht enkele dagen later de oplossing. Jo had een aanmaning gekre gen. Voor het restant van 224 gulden. Hij was zo kien ge weest het ook op de nota aan gegeven bedrag in euro's in guldens over te maken. En daar trapte de garagist niet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 39