Openbaar vervoer op afroep
Boeren eisen betere aardappelprijs
V rij willigerswerk
uitbetaald in
studiepunten
Proef met mobiele waarschuwingsborden
Herstelafdeling weer
bespreekbaar voor
ziekenhuisdirectie
Boulevards als vrolijke ontmoetingsplaats
zeeuwse almanak
Reparatie
Protest tegen
verordening
kerntransport
Seinhuisje
zondag op
transport
Belbusjes moeten opheffing lijndiensten compenseren
Oom Arjaan kon er met zijn
verstand niet bij. Moest ie
voor het monteren van een
nieuwe uitlaat 504 gulden
betalen. Ome Jo had dezelfde
ingreep laten verrichten en
betaalde 280 gulden. En dat
dan ook nog eens bij hetzelf
de garagebedrijf.
Een telefoontje van tante
Krina bracht enkele dagen
later de oplossing.
Jo had een aanmaning gekre
gen. Voor het restant van 224
gulden. Hij was zo kien ge
weest het ook op de nota aan
gegeven bedrag in euro's in
guldens over te maken. En
daar trapte de garagist niet
in.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Automobi
listen die het niet al te nauw ne
men met de maximum snel
heid, lopen in de toekomst de
kans vaker een oplichtend
bord met de vermanende doch
hoffelijke tekst 'U rijdt te hard'
tegen te komen. De provincie
schaft twee van deze installa
ties aan, die bij wijze van proef
waar de borden komen te
staan, kan worden gekozen
welke mededeling er op ver
schijnt. Behalve de tekst 'U
rijdt te hard' kan dat de aan
duiding van een gevaarlijke
bocht zijn of een herinnering
aan de maximum snelheid die
ter plekke geldt.
De kosten van de proef met de
mobiele oplichtende borden
bedragen 60.000 gulden.
op verschillende plaatsen in de
provincie zullen worden inge
zet.
Uit een analyse van verkeers
ongelukken is gebleken dat er
in Zeeland zeker vijftien plaat
sen zijn waar permanent een
met een detectiesysteem uitge
rust 'U rijdt te hard'-bord kan
worden geplaatst. Om te voor
komen dat te veel van deze bor
den langs de weg verschijnen,
waardoor het effect ervan mo
gelijk afneemt, is gekozen voor
twee mobiele installaties.
Voor de proef zijn twaalf loca
ties geselecteerd, verdeeld over
rijks-, provinciale en water
schapswegen. Op deze plekken
wordt een voetstuk aange
bracht, waarop de mast met het
oplichtende bord betrekkelijk
eenvoudig kan worden geïn
stalleerd. De snelheid van het
naderende verkeer wordt ge
meten met een radarsysteem,
zodat geen lussen in de weg no
dig zijn. Op die manier zijn de
installaties makkelijk te ver
plaatsen.
Afhankelijk van de situatie
MIDDEN
Aardappeltelers voor de poort van Lamb-Weston/Meijer in Kruiningen foto Wil lem M ieras
door Rinus Antonisse
KRUININGEN - De boeren zijn de
wurgcontracten voor aardappelen zat.
Ze eisen dat de verwerkende industrie
voor hun producten een reële kostprijs
vergoeding plus een redelijke marge
betaalt. Om de eisen kracht bij te zetten
overhandigden ontevreden boeren
dinsdag aan de poort van aardappel-
verwerker Lamb-Weston/Meijer in
Kruiningen een petitie.
Met het posteren van een vijftal tracto
ren bij de ingang onderstreepten ze hun
actie.
In de petitie wordt aangedrongen op
het afsluiten van fatsoenlijke vaste
contracten. De huidige zogenaamde
hectare-tonscontracten deugen vol
gens de boeren niet. Die gaan uit van
een (te lage) prijs voor een deel van de
opbrengst per hectare. De hoeveelheid
aardappelen die daar bovenop geoogst
wordt en geleverd moet worden, wordt
tegen dagprijs vergoedt. En die is ook
ruim beneden kostprijs. Zo blijft de
boer met de verliezen zitten.
„Met de hectare-tonscontracten komt
er nooit een behoorlijke vrije-markt-
prijs tot stand", zegt akkerbouwer Bert
Noteboom uit 's Heer Arendskerke, die
de petitie overhandigde aan Rinus van
der Linde van Lamb-Weston/Meijer.
Hij is het eens met oproepen van ver
schillende organisaties om onder de
huidige omstandigheden geen slechte
contracten voor de oogst 2001 te teke
nen. Zelf twijfelt Noteboom ernstig of
hij dit voorjaar wel aardappels gaat po
ten. Als dat bij voorbaat met verlies ge
paard gaat, heeft dat volgens hem wei
nig zin.
Met het overhandigen van de petitie
(ook bij vier andere aardappelverwer-
kende industrieën in het land gebeurde
dat) wilden de boeren ook 'vanuit de
basis' een signaal afgeven. „De hele
problematiek nog eens onder de aan
dacht brengen", aldus Noteboom. „We
laten van onze kant zien dat het menens
is, dat het bar, bar slecht is". Resultaat
van de actie is in elk geval dat telers en
verwerkers op landelijk niveau met el
kaar om tafel gaan zitten.
Beursnoteringen
Dat gebeurt trouwens ook al in ander
verband. De Land- en Tuinbouworga
nisatie Nederland (LTO) en de Vereni
ging van Aardappelverwerkende Indu
strieën (VAVI) hebben afgesproken het
functioneren van de markt voor con
sumptie-aardappelen te gaan analyse
ren. Daarbij kijken de organisaties
naar de verhandelde hoeveelheid aard
appelen, de rassen, de contract vormen
tussen telers en afnemers en de tot
standkoming van beursnoteringen.
Van der Linde, directeur grondstofza
ken van Lamb-Weston/Meijer, stuurt
de petitie van de Zeeuwse boeren door
naar de VAVI. „Veel meer kan ik er niet
mee doen. Ons bedrijf kan de markt niet
veranderen, dat kunnen we zelfs niet
als verwerkende sector. Er worden zo
veel aardappelen geteeld, dat er conti
nu een overschot is op de markt. Alleen
al in Duitsland steeg de productie in
drie jaar van 10 naar 13 miljoen ton. De
stijging is evenveel als de verwerking in
Nederland: 3 miljoen ton per jaar."
Volgens Van der Linde zijn de verwer
kers en de boeren het op een heleboel
punten met elkaar eens. „Ook wij zou
den liever een betere marktprijs zien.
Voor de hele sector is het beter dat de
marktprijs boven de contractprijs
stijgt. We hebben de telers nodig. Geen
grondstof betekent ook geen produc
tie."
De directeur grondstofzaken wijst erop
dat zijn bedrijf al voor het tweede ach
tereenvolgende jaar contracten aan
biedt die boven de marktprijs liggen.
„Maar geen mens moét ze tekenen."
door Marcel Modde
ZIERIKZEE - Van bejaarden
hulp en dierenverzorger tot or
ganisator van popconcerten.
Nuttig vrijwilligerswerk waar
mee je binnenkort als leerling
van de Pontes Scholengroep in
Zierikzee studiepunten kunt
verdienen.
Het project is opgezet door de
Stichting Jeugd Schouwen-
Duiveland.
De provincie Zeeland levert een
bijdrage van bijna dertigdui
zend gulden in de totstandko
ming, zo hebben Gedeputeerde
Staten besloten.
Het idee voor het www.stu-
diedee.nl gedoopte project
maakt van twee noden een
deugd, legt bedenker Jaap Elen-
baas van de Stichting Jeugd uit.
Het biedt deelnemers aan het
zogeheten studiehuis voor de
hogere klassen van het voortge
zet onderwijs een handvat om
hun vrij in te delen ruimte bin
nen dat kader te besteden in de
vorm van onbetaalde arbeid.
Ofwel vrijwilligerswerk bij uit
eenlopende verenigingen en or
ganisaties die om hulp verlegen
zitten.
Website
Kern van het project is een eigen
website op het Internet, waar
alle belangstellende organisa
ties op kunnen meeliften. Aan
de hand van die gebundelde in
formatie kan de leerling in één
oogopslag zien wat het aanbod
is op Schouwen-Duiveland en
zijn keuze maken. De school co-
ordineert de aanmeldingen en
bepaalt of een leerling geplaatst
wordt voor de favoriete snuffel
stage. Met het werk verdient de
leerling studiepunten, die mee
tellen in het totaalresultaat op
het eindrapport.
Gedeputeerde Staten trekken
26.350 gulden uit voor ontwik
keling van de website en als bij
drage in de meer algemene pro
jectkosten. Daarbij gaat het om
een maximale subsidie voor een
periode van drie jaar. Nadien
moet www.studiedee.nl het op
eigen kracht zien te redden,
vindt het dagelijks provinciebe
stuur. Mocht het plan onver
hoopt strandendan wordt de fi
nanciële steun ingetrokken.
Officieel gaat de website vol
gend schoolseizoen (september)
van start.
De Stichting Jeugd zal nog deze
maand brieven versturen aan de
verenigingen en instellingen op
Schouwen-Duiveland, aldus
Elenbaas. Inmiddels wordt met
een aantal gegadigden op
papier (de website is nog niet ac
tief) al 'proefgedraaid'.
Dierenasiel
Het dierenasiel in Zierikzee
heeft zich reeds aangemeld voor
een vrijwilligersstage van de
Pontes Scholengroep.
Ook het gezinsvervangd tehuis
Schouwenoord heeft belang
stelling getoond, evenals de or
ganisatie van de Kurxstschouw
en het muziek en theaterpodium
Brogum.
Elenbaas: „Het mes kan zo op
een fantastische manier aan
twee kanten snijden. Kinderen
krijgen de kans te snuffelen aan
een vakgebied waar ze boven
matig in zijn geïnteresseerd, an
ders kiezen ze er niet voor als
studielastuur. Maar misschien
vinden ze het na een tijdje te
hebben gedaan, wel helemaal
niks. Beter dat ze daar nu achter
komen, dan wanneer ze straks
op de betreffende opleiding zit
ten."
Sportraad
De Stichting Jeugd bekijkt in
samenwerking met welzijnsor
ganisatie Scoop en de Zeeuwse
Sportraad in hoeverre de opzet
toepasbaar is in andere regio's
van de provincie. Die insteek
wordt nadrukkelijk ook door de
provincie gestimuleerd.
Landelijk draait een soortgelijk
project, onder de noemer
Smaakmakers, waarin even
eens methodieken op het terrein
van onderwijs en vrijwilligers
werk met elkaar worden gekop
peld.
door Marcel Modde
ZIERIKZEE - In de discussie
over het Zweedse Rode Kruis-
ziekenhuis in Zierikee lijkt er
weer wat rek te zitten in de uit
gangspunten van de Stichting
Oosterscheldeziekenhuizen.
Voorzitter J. Broertjes voerde
gisteren overleg met gedepu
teerde G. de Kok en vertegen
woordigers van de zorgverzeke
raars, het Zorgkantoor de
regionale huisartsenvereniging,
De Schouwse koepel voor zorg
centra en verpleeghuizen Arcus
en welzijnsorganisatie Het Kla
verblad.
Besloten werd het plan voor
opening van een 'herstelafde
ling' in samenwerking met Ar
cus nieuw leven in te blazen.
November vorig jaar werd die
optie afgeserveerd, omdat de
geldverstrekkers er geen brood
in zouden zien. Volgens De Kok
is er op dat punt sprake van 'een
misvatting' en wordt het idee
alsnog nader uitgewerkt.
Huisartsen
Ook wordt haast gemaakt met
de invulling van een centrale
huisartsenpost in het zieken
huis. Voorzitter R. Smits van de
regionale huisartsenvereniging
benadrukt dat het gaat om een
uitvalsbasis naast de bestaande
praktijken op het eiland, voor
de dienstdoende huisartsen in
de avond, nacht en weekeinden.
Daarnaast heeft het ziekenhuis
nog een onderzoek lopen naar
instandhouding van een be
perkte verpleegafdeling voor
meerdaags kort verblijf.
De resultaten worden eind deze
maand verwacht. Voor 1 april,
de datum waarop de Raad van
Bestuur de klinische faciliteit
van het Zierikzeese hospitaal
volgens plan wil beëindigen,
moet duidelijk zijn wat haal
baar is voor Schouwen-Duive
land.
BORSSELE - Wise, (World In
formation Service on Energy)
heeft de raad van Borsele opge
roepen de noodverordening
voor de kerntransporten over
het grondgebied van de ge
meente niet te accepteren.
Wise bemoeit zich wereldwijd
met de discussie over kernener
gie. De organisatie vindt de ver
ordening voor bijna twee jaar,
die het college de raad morgen
voorlegt, ondemocratisch.
B en W van Borsele wil voor alle
routes die een groot aantal
kerntransporten dit jaar zullen
volgen, een noodverordening
instellen waarmee oponthoud
door acties kan worden voorko
men. Mensen die van plan lijken
actie te voeren, kunnen worden
opgepakt en vastgehouden tot
het transport in een andere ge
meente is. Wise vindt dat een
overheid een in de samenleving
geaccepteerd middel als acties
niet mag frustreren. Een nood
verordening die acties bij voor
baat uitsluit berooft volgens
Wise de burgers van een funda
menteel recht.
Een van de doelstellingen van
Wise is een brede deelname aan
de energiediscussie. Wise voert
overigens zelf geen actie maar
ondersteunt groepen als Green
peace en de SP in hun pogingen
het standpunt over kernenergie
duidelijk te maken.
GOES - Transportbedrijf Mam
moet uit Breda onderneemt ko
mende zondag een nieuwe po
ging om het seinhuisje van de
Goese haven naar het terrein
van de Stoomtrein Goes-Borse-
le over te brengen.
Vorige week donderdag, toen
het karakteristieke gebouwtje
per schip van Middelburg naar
Goes werd gebracht, kon het
laatste deel van het transport
niet worden uitgevoerd vanwe
ge zeer dichte mist.
De bedoeling is dat de voorbe
reidende werkzaamheden zon
dag vier uur 's middags begin
nen. Rond acht uur 's avonds
wordt het seinhuisje van boord
getild en op een dieplader gezet.
Om half elf begint het vervoer
richting bedrijventerrein De
Poel, via de Ringbaan, de Delta
weg, 'de Anthony Fokkerstraat
en de Dr. A. F. Philipsstraat. Om
de stoplichten te omzeilen,
wordt op diverse plaatsen tegen
het verkeer in gereden. Het
transport neemt naar verwach
ting enkele uren in beslag. Het
overige verkeer dient rekening
te houden met tijdelijke strem
mingen en vertragingen.
Maquette van de Vlissingse boulevard (foto links) en een detail van de Boulevard Bankert.
foto's Lex de Meester
VLISSINGEN - De Vlissingse
boulevards moeten een vrolijke
ontmoetingsplaats worden.
Dat is de visie van W. Patijn van
stedebouwkundig bureau Kui
per Compagnons. De ideeën zijn
gevat in een maquette, die deze
week werd gepresenteerd. De
plannen zijn nog niet definitief,
maar de maquette geeft duide
lijk een richting aan: de eenheid
op de boulevards wordt in de
plannen van Patijn hersteld.
Een rij lantarenpalen aan de
rand accentueert de lengte en de
kromming van de boulevard. De
bestrating is uniform: van de ge
vels tot aan de rand ligt dezelfde
soort steen. Op de boulevard is
ruimte voor terrassen, speel
plaatsen en bankjes. De par
keerplaatsen zijn verdwenen.
Bewoners zetten him auto's in
garages onder de woningen. Op
hoogtijdagen dient de glooiing
als parkeerplaats voor dagjes
mensen. De binnenstad is mak
kelijker te bereiken doordat
nieuwe straten de huizenblok
ken doorsnijden.
Om het badstrand aantrekkelij
ker en groter te maken is een
dam aan het Nollehoofd ge
maakt. Het strand en de glooi
ing zijn beter bereikbaar, door
dat overal nieuwe trapjes en
hellingen zijn gemaakt. Bene
den op de glooiing staan verrijd
bare eetstalletjes. De Zeevaart
school is blijven staan. Het pand
wordt gebruikt als hotel. Het
hoge gebouw ernaast is een de
pendance. Bij de ingang van de
Coosje Buskenstraat staan twee
gebouwen die samen een poort
naar de rest van de stad vormen.
In het verlengde van de straat
strekt een pier zich uit in de
Schelde.
woensdag 7 februari 2001
door Rolf Bosboom
GOES - De provincie bekijkt sa
men met het Samenwerkings
verband Welzijnszorg de mo
gelijkheden om komend najaar
openbaar collectief vraagaf
hankelijk vervoer in de hele
Oosterschelderegio te intro
duceren. Om dat te kunnen
betalen, zouden de onrenda-
belste busritten en alle lijntaxi's
in het gebied moeten verdwij
nen.
Doordat Zeeland minder rijks-
geld krijgt voor het openbaar
vervoer, worden noodgedwon
gen steeds meer buslijnen en -
ritten in de provincie geschrapt.
De kleinste kernen en de dunbe-
volkste streken zijn daar het
eerste de dupe van. Daarvoor
zijn alternatieven op gang geko
men, zoals lijntaxi's en buurt
bussen.
Om het openbaar vervoer zoveel
mogelijk op peil te houden, wil
de provincie overal in Zeeland
het collectief vraagafhankelijk
vervoer (CW) invoeren. Dat be
staat uit busjes die niet op vaste
tijden of routes rijden, maar op
afroep. Er kunnen maximaal
acht mensen meerijden.
Gehandicapten
In de Oosterschelderegio
(Noord- en Zuid-Beveland,
Schouwen-Duiveland en Tho-
len) bestaat al een 'gesloten'
CVV-systeem: de Tele-taxi's, die
uitsluitend mensen vervoeren in
het kader van de Wet Voorzie
ningen Gehandicapten (WVG).
Het systeem wordt uitgevoerd
door busmaatschappij Connex-
xion, in opdracht van het
Samenwerkingsverband Wel
zijnszorg.
De provincie heeft het Samen-
werkingsvei'band benaderd met
de vraag of het WVG-vervoer in
de Oosterschelderegio kan wor
den omgezet in openbaar CW-
systeem, waar dus iedereen
gebruik van kan maken. Inmid
dels hebben de eerste verken
nende gesprekken plaatsgevon
den. Het algemeen bestuur van
het Samenwerkingsverband,
dat bestaat uit wethouders en
burgemeesters van de betrok
ken gemeenten, bespreekt het
verzoek van de provincie
woensdag 14 februari en be
paalt of het zinvol is de plannen
uit te werken.
Als voorwaarde heeft de provin
cie gesteld dat de prijs die de rei
zigers voor het CW moeten be
talen, niet te hoog mag worden.
Aan de andere kant mag het be
drag ook niet zo laag worden dat
het CW een te grote concurrent
wordt voor de normale bus. Dat
is met name van belang voor
Tholen, waar niet Connexxion
maar BBA het busvervoer ver
zorgt. Daarom wordt gedacht
aan het dubbele strippenkaar-
tarief, zodat CW twee keer zo
duur wordt als een lijnbus.
De CW-vervoerder brengt voor
één gereden zone acht gulden in
rekening. De reiziger betaalt
daarvan gemiddeld 1,60 gulden.
Het Rijk legt daar 2,30 gulden
per zone aan subsidie bijwaar
door het tekort per gereden zone
op 4,10 gulden uitkomt. Het
aantal CW-ritzones per jaar in
de regio wordt geschat op
375.000, zodat het systeem jaar
lijks een tekort van ongeveer 1,5
miljoen gulden oplevert.
Om dat te kunnen betalen, is het
volgens de provincie noodzake
lijk dat de lijntaxi's verdwijnen
en dat de busmaatschappijen
hun onrendabelste lijnen of rit
ten (met een kostendekkings
graad van 15 procent of minder)
schrappen. Daarover moet
overleg worden gevoerd met
Connexxion en BBA.
Doordat WVG- en openbaar
vervoer in één systeem komen, is
de kans groot dat het Rijk ook de
WVG-ritten gaat subsidiëren.
Die extra inkomsten wil de pro
vincie deels gebruiken om de
C W-kosten van het Samenwer
kingsverband te dekken en
deels om het openbaar vervoer
in de regio te verbeteren.
door Nadia Berkelder