Openbaar vervoer op afroep Boeren eisen betere aardappelprijs V rij willigerswerk uitbetaald in studiepunten Proef met mobiele waarschuwingsborden Herstelafdeling weer bespreekbaar voor ziekenhuisdirectie Boulevards als vrolijke ontmoetingsplaats zeeuwse almanak Reparatie Protest tegen verordening kerntransport Seinhuisje zondag op transport Belbusjes moeten opheffing lijndiensten compenseren Oom Arjaan kon er met zijn verstand niet bij. Moest ie voor het monteren van een nieuwe uitlaat 504 gulden betalen. Ome Jo had dezelfde ingreep laten verrichten en betaalde 280 gulden. En dat dan ook nog eens bij hetzelf de garagebedrijf. Een telefoontje van tante Krina bracht enkele dagen later de oplossing. Jo had een aanmaning gekre gen. Voor het restant van 224 gulden. Hij was zo kien ge weest het ook op de nota aan gegeven bedrag in euro's in guldens over te maken. En daar trapte de garagist niet in. door Ben Jansen MIDDELBURG - Automobi listen die het niet al te nauw ne men met de maximum snel heid, lopen in de toekomst de kans vaker een oplichtend bord met de vermanende doch hoffelijke tekst 'U rijdt te hard' tegen te komen. De provincie schaft twee van deze installa ties aan, die bij wijze van proef waar de borden komen te staan, kan worden gekozen welke mededeling er op ver schijnt. Behalve de tekst 'U rijdt te hard' kan dat de aan duiding van een gevaarlijke bocht zijn of een herinnering aan de maximum snelheid die ter plekke geldt. De kosten van de proef met de mobiele oplichtende borden bedragen 60.000 gulden. op verschillende plaatsen in de provincie zullen worden inge zet. Uit een analyse van verkeers ongelukken is gebleken dat er in Zeeland zeker vijftien plaat sen zijn waar permanent een met een detectiesysteem uitge rust 'U rijdt te hard'-bord kan worden geplaatst. Om te voor komen dat te veel van deze bor den langs de weg verschijnen, waardoor het effect ervan mo gelijk afneemt, is gekozen voor twee mobiele installaties. Voor de proef zijn twaalf loca ties geselecteerd, verdeeld over rijks-, provinciale en water schapswegen. Op deze plekken wordt een voetstuk aange bracht, waarop de mast met het oplichtende bord betrekkelijk eenvoudig kan worden geïn stalleerd. De snelheid van het naderende verkeer wordt ge meten met een radarsysteem, zodat geen lussen in de weg no dig zijn. Op die manier zijn de installaties makkelijk te ver plaatsen. Afhankelijk van de situatie MIDDEN Aardappeltelers voor de poort van Lamb-Weston/Meijer in Kruiningen foto Wil lem M ieras door Rinus Antonisse KRUININGEN - De boeren zijn de wurgcontracten voor aardappelen zat. Ze eisen dat de verwerkende industrie voor hun producten een reële kostprijs vergoeding plus een redelijke marge betaalt. Om de eisen kracht bij te zetten overhandigden ontevreden boeren dinsdag aan de poort van aardappel- verwerker Lamb-Weston/Meijer in Kruiningen een petitie. Met het posteren van een vijftal tracto ren bij de ingang onderstreepten ze hun actie. In de petitie wordt aangedrongen op het afsluiten van fatsoenlijke vaste contracten. De huidige zogenaamde hectare-tonscontracten deugen vol gens de boeren niet. Die gaan uit van een (te lage) prijs voor een deel van de opbrengst per hectare. De hoeveelheid aardappelen die daar bovenop geoogst wordt en geleverd moet worden, wordt tegen dagprijs vergoedt. En die is ook ruim beneden kostprijs. Zo blijft de boer met de verliezen zitten. „Met de hectare-tonscontracten komt er nooit een behoorlijke vrije-markt- prijs tot stand", zegt akkerbouwer Bert Noteboom uit 's Heer Arendskerke, die de petitie overhandigde aan Rinus van der Linde van Lamb-Weston/Meijer. Hij is het eens met oproepen van ver schillende organisaties om onder de huidige omstandigheden geen slechte contracten voor de oogst 2001 te teke nen. Zelf twijfelt Noteboom ernstig of hij dit voorjaar wel aardappels gaat po ten. Als dat bij voorbaat met verlies ge paard gaat, heeft dat volgens hem wei nig zin. Met het overhandigen van de petitie (ook bij vier andere aardappelverwer- kende industrieën in het land gebeurde dat) wilden de boeren ook 'vanuit de basis' een signaal afgeven. „De hele problematiek nog eens onder de aan dacht brengen", aldus Noteboom. „We laten van onze kant zien dat het menens is, dat het bar, bar slecht is". Resultaat van de actie is in elk geval dat telers en verwerkers op landelijk niveau met el kaar om tafel gaan zitten. Beursnoteringen Dat gebeurt trouwens ook al in ander verband. De Land- en Tuinbouworga nisatie Nederland (LTO) en de Vereni ging van Aardappelverwerkende Indu strieën (VAVI) hebben afgesproken het functioneren van de markt voor con sumptie-aardappelen te gaan analyse ren. Daarbij kijken de organisaties naar de verhandelde hoeveelheid aard appelen, de rassen, de contract vormen tussen telers en afnemers en de tot standkoming van beursnoteringen. Van der Linde, directeur grondstofza ken van Lamb-Weston/Meijer, stuurt de petitie van de Zeeuwse boeren door naar de VAVI. „Veel meer kan ik er niet mee doen. Ons bedrijf kan de markt niet veranderen, dat kunnen we zelfs niet als verwerkende sector. Er worden zo veel aardappelen geteeld, dat er conti nu een overschot is op de markt. Alleen al in Duitsland steeg de productie in drie jaar van 10 naar 13 miljoen ton. De stijging is evenveel als de verwerking in Nederland: 3 miljoen ton per jaar." Volgens Van der Linde zijn de verwer kers en de boeren het op een heleboel punten met elkaar eens. „Ook wij zou den liever een betere marktprijs zien. Voor de hele sector is het beter dat de marktprijs boven de contractprijs stijgt. We hebben de telers nodig. Geen grondstof betekent ook geen produc tie." De directeur grondstofzaken wijst erop dat zijn bedrijf al voor het tweede ach tereenvolgende jaar contracten aan biedt die boven de marktprijs liggen. „Maar geen mens moét ze tekenen." door Marcel Modde ZIERIKZEE - Van bejaarden hulp en dierenverzorger tot or ganisator van popconcerten. Nuttig vrijwilligerswerk waar mee je binnenkort als leerling van de Pontes Scholengroep in Zierikzee studiepunten kunt verdienen. Het project is opgezet door de Stichting Jeugd Schouwen- Duiveland. De provincie Zeeland levert een bijdrage van bijna dertigdui zend gulden in de totstandko ming, zo hebben Gedeputeerde Staten besloten. Het idee voor het www.stu- diedee.nl gedoopte project maakt van twee noden een deugd, legt bedenker Jaap Elen- baas van de Stichting Jeugd uit. Het biedt deelnemers aan het zogeheten studiehuis voor de hogere klassen van het voortge zet onderwijs een handvat om hun vrij in te delen ruimte bin nen dat kader te besteden in de vorm van onbetaalde arbeid. Ofwel vrijwilligerswerk bij uit eenlopende verenigingen en or ganisaties die om hulp verlegen zitten. Website Kern van het project is een eigen website op het Internet, waar alle belangstellende organisa ties op kunnen meeliften. Aan de hand van die gebundelde in formatie kan de leerling in één oogopslag zien wat het aanbod is op Schouwen-Duiveland en zijn keuze maken. De school co- ordineert de aanmeldingen en bepaalt of een leerling geplaatst wordt voor de favoriete snuffel stage. Met het werk verdient de leerling studiepunten, die mee tellen in het totaalresultaat op het eindrapport. Gedeputeerde Staten trekken 26.350 gulden uit voor ontwik keling van de website en als bij drage in de meer algemene pro jectkosten. Daarbij gaat het om een maximale subsidie voor een periode van drie jaar. Nadien moet www.studiedee.nl het op eigen kracht zien te redden, vindt het dagelijks provinciebe stuur. Mocht het plan onver hoopt strandendan wordt de fi nanciële steun ingetrokken. Officieel gaat de website vol gend schoolseizoen (september) van start. De Stichting Jeugd zal nog deze maand brieven versturen aan de verenigingen en instellingen op Schouwen-Duiveland, aldus Elenbaas. Inmiddels wordt met een aantal gegadigden op papier (de website is nog niet ac tief) al 'proefgedraaid'. Dierenasiel Het dierenasiel in Zierikzee heeft zich reeds aangemeld voor een vrijwilligersstage van de Pontes Scholengroep. Ook het gezinsvervangd tehuis Schouwenoord heeft belang stelling getoond, evenals de or ganisatie van de Kurxstschouw en het muziek en theaterpodium Brogum. Elenbaas: „Het mes kan zo op een fantastische manier aan twee kanten snijden. Kinderen krijgen de kans te snuffelen aan een vakgebied waar ze boven matig in zijn geïnteresseerd, an ders kiezen ze er niet voor als studielastuur. Maar misschien vinden ze het na een tijdje te hebben gedaan, wel helemaal niks. Beter dat ze daar nu achter komen, dan wanneer ze straks op de betreffende opleiding zit ten." Sportraad De Stichting Jeugd bekijkt in samenwerking met welzijnsor ganisatie Scoop en de Zeeuwse Sportraad in hoeverre de opzet toepasbaar is in andere regio's van de provincie. Die insteek wordt nadrukkelijk ook door de provincie gestimuleerd. Landelijk draait een soortgelijk project, onder de noemer Smaakmakers, waarin even eens methodieken op het terrein van onderwijs en vrijwilligers werk met elkaar worden gekop peld. door Marcel Modde ZIERIKZEE - In de discussie over het Zweedse Rode Kruis- ziekenhuis in Zierikee lijkt er weer wat rek te zitten in de uit gangspunten van de Stichting Oosterscheldeziekenhuizen. Voorzitter J. Broertjes voerde gisteren overleg met gedepu teerde G. de Kok en vertegen woordigers van de zorgverzeke raars, het Zorgkantoor de regionale huisartsenvereniging, De Schouwse koepel voor zorg centra en verpleeghuizen Arcus en welzijnsorganisatie Het Kla verblad. Besloten werd het plan voor opening van een 'herstelafde ling' in samenwerking met Ar cus nieuw leven in te blazen. November vorig jaar werd die optie afgeserveerd, omdat de geldverstrekkers er geen brood in zouden zien. Volgens De Kok is er op dat punt sprake van 'een misvatting' en wordt het idee alsnog nader uitgewerkt. Huisartsen Ook wordt haast gemaakt met de invulling van een centrale huisartsenpost in het zieken huis. Voorzitter R. Smits van de regionale huisartsenvereniging benadrukt dat het gaat om een uitvalsbasis naast de bestaande praktijken op het eiland, voor de dienstdoende huisartsen in de avond, nacht en weekeinden. Daarnaast heeft het ziekenhuis nog een onderzoek lopen naar instandhouding van een be perkte verpleegafdeling voor meerdaags kort verblijf. De resultaten worden eind deze maand verwacht. Voor 1 april, de datum waarop de Raad van Bestuur de klinische faciliteit van het Zierikzeese hospitaal volgens plan wil beëindigen, moet duidelijk zijn wat haal baar is voor Schouwen-Duive land. BORSSELE - Wise, (World In formation Service on Energy) heeft de raad van Borsele opge roepen de noodverordening voor de kerntransporten over het grondgebied van de ge meente niet te accepteren. Wise bemoeit zich wereldwijd met de discussie over kernener gie. De organisatie vindt de ver ordening voor bijna twee jaar, die het college de raad morgen voorlegt, ondemocratisch. B en W van Borsele wil voor alle routes die een groot aantal kerntransporten dit jaar zullen volgen, een noodverordening instellen waarmee oponthoud door acties kan worden voorko men. Mensen die van plan lijken actie te voeren, kunnen worden opgepakt en vastgehouden tot het transport in een andere ge meente is. Wise vindt dat een overheid een in de samenleving geaccepteerd middel als acties niet mag frustreren. Een nood verordening die acties bij voor baat uitsluit berooft volgens Wise de burgers van een funda menteel recht. Een van de doelstellingen van Wise is een brede deelname aan de energiediscussie. Wise voert overigens zelf geen actie maar ondersteunt groepen als Green peace en de SP in hun pogingen het standpunt over kernenergie duidelijk te maken. GOES - Transportbedrijf Mam moet uit Breda onderneemt ko mende zondag een nieuwe po ging om het seinhuisje van de Goese haven naar het terrein van de Stoomtrein Goes-Borse- le over te brengen. Vorige week donderdag, toen het karakteristieke gebouwtje per schip van Middelburg naar Goes werd gebracht, kon het laatste deel van het transport niet worden uitgevoerd vanwe ge zeer dichte mist. De bedoeling is dat de voorbe reidende werkzaamheden zon dag vier uur 's middags begin nen. Rond acht uur 's avonds wordt het seinhuisje van boord getild en op een dieplader gezet. Om half elf begint het vervoer richting bedrijventerrein De Poel, via de Ringbaan, de Delta weg, 'de Anthony Fokkerstraat en de Dr. A. F. Philipsstraat. Om de stoplichten te omzeilen, wordt op diverse plaatsen tegen het verkeer in gereden. Het transport neemt naar verwach ting enkele uren in beslag. Het overige verkeer dient rekening te houden met tijdelijke strem mingen en vertragingen. Maquette van de Vlissingse boulevard (foto links) en een detail van de Boulevard Bankert. foto's Lex de Meester VLISSINGEN - De Vlissingse boulevards moeten een vrolijke ontmoetingsplaats worden. Dat is de visie van W. Patijn van stedebouwkundig bureau Kui per Compagnons. De ideeën zijn gevat in een maquette, die deze week werd gepresenteerd. De plannen zijn nog niet definitief, maar de maquette geeft duide lijk een richting aan: de eenheid op de boulevards wordt in de plannen van Patijn hersteld. Een rij lantarenpalen aan de rand accentueert de lengte en de kromming van de boulevard. De bestrating is uniform: van de ge vels tot aan de rand ligt dezelfde soort steen. Op de boulevard is ruimte voor terrassen, speel plaatsen en bankjes. De par keerplaatsen zijn verdwenen. Bewoners zetten him auto's in garages onder de woningen. Op hoogtijdagen dient de glooiing als parkeerplaats voor dagjes mensen. De binnenstad is mak kelijker te bereiken doordat nieuwe straten de huizenblok ken doorsnijden. Om het badstrand aantrekkelij ker en groter te maken is een dam aan het Nollehoofd ge maakt. Het strand en de glooi ing zijn beter bereikbaar, door dat overal nieuwe trapjes en hellingen zijn gemaakt. Bene den op de glooiing staan verrijd bare eetstalletjes. De Zeevaart school is blijven staan. Het pand wordt gebruikt als hotel. Het hoge gebouw ernaast is een de pendance. Bij de ingang van de Coosje Buskenstraat staan twee gebouwen die samen een poort naar de rest van de stad vormen. In het verlengde van de straat strekt een pier zich uit in de Schelde. woensdag 7 februari 2001 door Rolf Bosboom GOES - De provincie bekijkt sa men met het Samenwerkings verband Welzijnszorg de mo gelijkheden om komend najaar openbaar collectief vraagaf hankelijk vervoer in de hele Oosterschelderegio te intro duceren. Om dat te kunnen betalen, zouden de onrenda- belste busritten en alle lijntaxi's in het gebied moeten verdwij nen. Doordat Zeeland minder rijks- geld krijgt voor het openbaar vervoer, worden noodgedwon gen steeds meer buslijnen en - ritten in de provincie geschrapt. De kleinste kernen en de dunbe- volkste streken zijn daar het eerste de dupe van. Daarvoor zijn alternatieven op gang geko men, zoals lijntaxi's en buurt bussen. Om het openbaar vervoer zoveel mogelijk op peil te houden, wil de provincie overal in Zeeland het collectief vraagafhankelijk vervoer (CW) invoeren. Dat be staat uit busjes die niet op vaste tijden of routes rijden, maar op afroep. Er kunnen maximaal acht mensen meerijden. Gehandicapten In de Oosterschelderegio (Noord- en Zuid-Beveland, Schouwen-Duiveland en Tho- len) bestaat al een 'gesloten' CVV-systeem: de Tele-taxi's, die uitsluitend mensen vervoeren in het kader van de Wet Voorzie ningen Gehandicapten (WVG). Het systeem wordt uitgevoerd door busmaatschappij Connex- xion, in opdracht van het Samenwerkingsverband Wel zijnszorg. De provincie heeft het Samen- werkingsvei'band benaderd met de vraag of het WVG-vervoer in de Oosterschelderegio kan wor den omgezet in openbaar CW- systeem, waar dus iedereen gebruik van kan maken. Inmid dels hebben de eerste verken nende gesprekken plaatsgevon den. Het algemeen bestuur van het Samenwerkingsverband, dat bestaat uit wethouders en burgemeesters van de betrok ken gemeenten, bespreekt het verzoek van de provincie woensdag 14 februari en be paalt of het zinvol is de plannen uit te werken. Als voorwaarde heeft de provin cie gesteld dat de prijs die de rei zigers voor het CW moeten be talen, niet te hoog mag worden. Aan de andere kant mag het be drag ook niet zo laag worden dat het CW een te grote concurrent wordt voor de normale bus. Dat is met name van belang voor Tholen, waar niet Connexxion maar BBA het busvervoer ver zorgt. Daarom wordt gedacht aan het dubbele strippenkaar- tarief, zodat CW twee keer zo duur wordt als een lijnbus. De CW-vervoerder brengt voor één gereden zone acht gulden in rekening. De reiziger betaalt daarvan gemiddeld 1,60 gulden. Het Rijk legt daar 2,30 gulden per zone aan subsidie bijwaar door het tekort per gereden zone op 4,10 gulden uitkomt. Het aantal CW-ritzones per jaar in de regio wordt geschat op 375.000, zodat het systeem jaar lijks een tekort van ongeveer 1,5 miljoen gulden oplevert. Om dat te kunnen betalen, is het volgens de provincie noodzake lijk dat de lijntaxi's verdwijnen en dat de busmaatschappijen hun onrendabelste lijnen of rit ten (met een kostendekkings graad van 15 procent of minder) schrappen. Daarover moet overleg worden gevoerd met Connexxion en BBA. Doordat WVG- en openbaar vervoer in één systeem komen, is de kans groot dat het Rijk ook de WVG-ritten gaat subsidiëren. Die extra inkomsten wil de pro vincie deels gebruiken om de C W-kosten van het Samenwer kingsverband te dekken en deels om het openbaar vervoer in de regio te verbeteren. door Nadia Berkelder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 33