PZC Ambities van de Zeeuwse havens Outokumpu hoort na fusie bij wereldtop Hyundai uit project stadsauto Huismerk verslaat met regelmaat het bekende A-product Port Promotion Council Zeeland houdt minicongres het bedrijf marginalia Chinees Managen Grappen Overname van werf Verolme is van de baan donderdag 1 februari 2001 Voorzitter H. Plasse van de Port Promotion Council Zeeland: „Wat is het realiteitsgehalte van de groei die we nastreven?" foto Ruben Oreel door Ben Jansen VLISSINGEN - Vertegenwoor digers van het bedrijfsleven in de havengebieden van Vlissin- gen en Terneuzen en de erbij be trokken overheden verdiepen zich volgende week woensdag in de ambities van de Zeeuwse havens. De Port Promotion Council Zeeland (PPCZ) houdt die dag een minicongres over dit onderwerp. PPCZ-Voorzitter H. Plasse: „Het gaat niet zo zeer om de am bities op zich. Die zijn genoeg zaam bekend. We willen nagaan welke belemmeringen die aspi raties in de weg staan of welke uitdagingen juist in het ver schiet liggen." Het havenschap Zeeland Sea ports, de provincie en de ge meenten streven er nadrukke lijk naar de betekenis van de havens als trekpaarden van de Zeeuwse economie te verster ken. Ook de bedrijven in deze gebieden zijn gericht op groei. Plasse: „De vraag is alleen of de ze ambities wel kunnen worden waargemaakt. Daarbij heb je te maken met ontwikkelingen die nauwelijks te beïnvloeden zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor in ternationale goederenstro men." „Er zijn echter ook zaken die mogelijk wel zijn bij te sturen: onderwijsaanbod, culturele voorzieningen, infrastructuur en ruimtelijke ordening bij voorbeeld. Hoe verhouden de ambities van de Zeeuwse ha vens zich tot het beleid om Zee land groen en blauw te houden, zijn er na de uitgifte van de laat ste hectares in Vlissingen-Oost nog uitbreidingsmogelijkheden en welke gevolgen heeft de ver soepeling van de loodsplicht voor de veiligheid op de routes naar de Zeeuwse havens. Kort om, wat is het realiteitsgehalte van de groei die we nastreven." Het is de tweede keer dat de PPCZ een minicongres houdt. Een jaar geleden had het eerste plaats, met als thema Onderne men in de 21ste eeuw. Belangrij ke bedoeling van deze bijeen komst was de pas opgerichte HEERLEN - De Koreaanse au tobouwer Hyundai mag niet meedoen aan het zogeheten Z- Carproject van NedCar in het Limburgse Born. Dat heeft Daimler Chrysler, mede-eige naar van NedCar, beslist. Het Duits/Amerikaanse auto concern wil alleen met de Ja panse autobouwer Mitsubishi verder. Het project voorziet in de bouw van een éénliter vier- zits stadsauto per 2004 voor de Europese en Aziatische markt. NedCar laat weten geen invloed te hebben gehad op deze beslis sing. „Wij zijn geen sturende kracht. Wij hebben ons slechts te schikken naar de wens van onze aandeelhouders", zegt een woordvoerder. Hyundai kwam vorig jaar plot seling om de hoek kijken in het Z-Carproject toen Daimler Chiysler een belang van tien procent verwierf in het Kore- aans bedrijf. Eerder had DaimlerChrysler al een belang van 34 procent genomen in Mit subishi. Niet uitgenodigd Het financieel dagblad The Wall Street Journal Europe schrijft dat Hyundai zich vorig jaar min of meer zelf in het project heeft gemanoeuvreerd, terwijl de fa brikant er nooit officieel voor was uitgenodigd. De Koreanen hadden gehoopt toegang te kun nen krijgen tot de kennis van het Z-Carproject. Daimler Chrysler zegt niet dat de banden met Hyundai defini tief worden verbroken. De sa menwerking voor de bouw van nieuwe vrachtauto's gaat ge woon door. En ook voor de ver dere toekomst wordt niet uitge sloten dat Hyundai toch mee zou kunnen doen in het project voor de Z-Car. Het besluit levert volgens DaimlerChrysler absoluut geen gevaar op voor de verdere voort gang van het Z-Car-project. De kunststof stadsauto wordt straks gemaakt op één onderstel en daarna geassembleerd door NedCar voor zowel Daimler Chiysler als Mitsubishi, die sa men eigenaar zijn van de Lim burgse autofabriek. Voorlopig zou NedCar 250.000 Z-Cars per jaar gaan produce ren. De auto wordt pas gemaakt zodra de laatste Mitsubishi's Carisma en Volvo's S/V40 van de band zijn gerold in Born. GPD PPCZ te presenteren. Deze stichting is de opvolger van Ha- venbelangen Vlissingen, een or ganisatie die zich naar de naam al aanduidt richtte op de haven van Vlissingen. De fusie van de havenschappen Vlissingen en Temeuzen in Zeeland Seaports deed behoefte ontstaan beide havens ook op het gebied van de belangenbehartiging te bunde len. Pensionado Plasse werd als voorzitter voor deze club gevraagd. Na zijn ver trek als directeur van de EVO, de ondernemersorganisatie voor logistiek en vervoer, is hij in zijn geboorteprovincie Zee land teruggekeerd. Hij was niet van plan om zich als een pensio nado volledig over te geven aan een onbekommerd bestaan. „Het voorzitterschap van een nieuwe belangenorganisatie voor het bedrijfsleven in beide havens leek me wel aardig. Ik heb natuurlijk gepeild welke waarde Zeeland Seaports aan zo'n organisatie hecht, want ik heb er geen behoefte aan voor zitter te spelen van een club die niet serieus wordt genomen." Om te bereiken dat de bedrijven in de Zeeuws-Vlaamse kanaal zone de PPCZ zouden gaan zien als de behartiger van hun belan gen, is in het bestuur een stevige vertegenwoordiging uit dit deel van het havenschap opgeno men. De PPCZ stelt zich ten doel sa men met Zeeland Seaports bij te dragen aan de naamsbekend heid van de Zeeuwse havens. De belangenorganisatie rekent het ook tot haar taak de kennis overdracht tussen de bedrijven onderling te bevorderen. Op die manier kan worden voorkomen dat een Zeeuws bedrijf elders in het land op zoek gaat naar dien sten die mogelijk door een on derneming in de buurt kunnen worden geleverd. In dit kader werkt de PPCZ mee aan het reststoffenproject dat in de havengebieden van Vlissin gen en Terneuzen wordt uitge voerd. Een afvalproduct van het ene bedrijf kan een grondstof voor het andere zijn. Er zijn WESTDORPE - De vlag ging in top op de Axelse Vlakte, twee dagen geleden. Het nieuws was al eerder bekend, maar dinsdag was het dan officieel: het Finse staalverwerkingsbedrijf Out- okumpu Steel Processing in Westdorpe werd omgedoopt tot AvestaPolarit Processing BV De naamsverandering is inge geven door een fusie tussen de Zweeds-Britse groep Avesta Sheffield AB en Outokumpu Steel Oy. Het zullen bedrijfsna men zijn die niet op het puntje van eenieders tong liggen, maar het samengaan van de twee fir ma's is van een niet geringe be tekenis. Het nieuwe concern wordt in één klap de op één na grootste producent van roest vast staal in de wereld. Ver spreid over twintig landen heeft het bedrijf nu maar liefst 8900 personeelsleden in dienst. Burgemeester R. Barbé van Ter neuzen sprak in 1991 van 'een geweldige doorbraak' bij de be kendmaking van de komst van Outokumpu Polarit Oy naar de kop van de Axelse Vlakte. Dit enthousiasme werd nog eens on derstreept toen de fabriek in '93 werd geopend door toenmalig staatssecretaris Yvonne van Rooy van Economische Zaken. De bouw van de productielijnen van roestvaststalen platen en bijbehorende voorzieningen vergden een investering van 100 miljoen. Directeur J.C. Klap zegt negen jaar na dato dat de marktont wikkeling voor roestvast staal bewijst dat de stap naar Zee land een goede keuze was. „In de afgelopen twintig jaar kende de sector van de koolstofstaal productie géén groei, die van het roestvaste staal wel degelijk." Tornio De Outokumpu-fabriek in het Finse Tornio vertwaalfvoudig- de zijn capaciteit in zijn vijfen twintigjarige geschiedenis. De wereldwijde toename in het ge bruik schuilt in de eigenschap pen van roestvast staal, ver klaart Klap. Het biedt bepaalde eigenschappen die concurre rende stoffen als plastics, beton of andere metalen moeten ont beren. Omdat roestvrij staal hy giënisch is wordt het bijvoor beeld steeds meer benut in de voedingssector. Verder hoeft er naar roestvast staal - eenmaal aangebracht in een constructie of in de vorm van een voorwerp - tien tot twintig jaar niet omge keken te worden. Terwijl er staalsoorten zijn die wel veel onderhoud vergen. Een derde reden voor het succes plannen vooreen internetsite in de vorm van een virtuele markt plaats, waarop het aanbod en vraag op elkaar kunnen worden afgestemd. Vervoer De havenbelangenclub bekijkt ook de behoefte aan collectief personenvervoer bij bedrijven in de twee havengebieden. Mo gelij k kan het vervoer van werk nemers van verschillende be drijven worden gecombineerd. van het stainless steel is, consta teert Klap, het gebruik door ontwerpers en architecten. „Vooral in de architectuur is het sterk in opkomst. Neem nou een moderne, nieuwe keuken: aller lei onderdelen worden uitge voerd in het materiaal dat wij produceren." Het beste voor beeld wat betreft architectuur staat in het Verre Oosten. De buitenzijde van het hoogste ge bouw ter wereld, de Petronas Twin Towers in Kuala Lumpur, Maleisië, is volledig bekleed met roestvast staal dat afkom stig is van het nieuwe fusiebe- drijf AvestaPolarit. „Een mooi ere landmark kun je niet hebben", schetst de directeur. Axelse Vlakte Toen het Finse moederbedrijf tien jaar geleden op zoek was naar een vestigingsplaats in West-Europa werd gekozen voor de Axelse Vlakte. De aan wezige infrastructuur plus de mogelijkheid tot aanleg van een eigen kade gaven daarbij de doorslag. Verder viel Zeeuws- Vlaanderen in positieve zin op Als dat zo is, ziet wellicht een vervoersondernemer mogelijk heden om voor deze dienstverle ning te zorgen. Een ander thema voor de PPCZ is het imago van het werken in de haven. Plasse: „We hebben aan de ene kant te maken met een toename van de activiteiten in de haven en dat betekent dat er meer personeel nodig is. Aan de andere kant zie je krapte op de arbeidsmarkt. Te vrezen valt dus dat het op den duur moeite naam: AvestaPolarit Processing B.V. (voorheen Outokumpu Steel Processing B.V.) plaats: Axelse Vlakte, Westdorpe aantal werknemers: 120 activiteit: productie van halffabrikaten in roestvast staal omzet moederconcern: 3,5 miljard euro vanwege de aanwezigheid van voldoende en goed opgeleid per soneel. Op dit ogenblik werken er bij de zal kosten vacatures te vervul len. We willen laten zien wat voor soorten banen er in de ha ven zijn en welke .kwalificaties erbij komen kijken. Het beeld dat werken in de haven alleen maar uit sjouwen bestaat, is achterhaald." Cinecity Het minicongres woensdag over de ambities van de Zeeuwse ha vens wordt gehouden in Cineci ty in Vlissingen. De Rotterdam Westdorpse fabriek 120 men sen. Opvallend is dat de fabriek aan het kanaal van Gent naar Terneuzen in niets doet denken aan de traditionele metaalindu strie. Nergens op het bedrijfs terrein braken hoge schoorste nen bruin-gele rookkolommen of grote wolken stoom de lucht in. Met nauwelijks verholen trots declameert directeur Klap dat de Zeeuwse AvestaPolarit- vestiging volkomen schone in dustrie is. De activiteiten bestaan name lijk uit de bewerking van grote rollen roestvast staal die per schip worden aangevoerd uit Finland. In Westdorpe wordt wekelijks 3.800 ton afgeleverd; dit materiaal wordt hier geknipt en versneden naar de wensen van de klant. Witgoedsector De afnemers van de Zeeuws- Vlaamse AvestaPolarit-fabriek onderscheiden zich in ruwweg twee groepen: enerzijds zijn er de grote eindverbruikers, aan de andere kant is er de groothandel die nog eens extra bewerking se hoogleraar haveneconomie H. Welters houdt een inleiding. Vervolgens is er een discussie met een forum, waarin naast de inleider E. D'hondt van Hesse- natie in Antwerpen, bestuurs voorzitter L. Labruyère van de Hogeschool Zeeland, burge meester A. van Dok-van Weele van Vlissingen, gedeputeerde G. van Zwieten en W. Vrijland van Dow Benelux zitting hebben. Het congres begint om 15.00 uur. foto Peter Nicolai aan het geleverde roestvast staalmateriaal verricht. Eind verbruikers van formaat zijn de voedingsmiddelenindustrie, de witgoedsector en de proces sindustrie, waar drukvaten en opslagtanks gefabriceerd wor den voor voedingssector en che mie. Gevraagd naar voorbeelden waar zijn producten in het da gelijkse leven aangetroffen kunnen worden, houdt Klap zijn koffielepeltje omhoog. Dan, opsommend: „Potten en pan nen, bestek, tankwagens in roestvrij staal in de vervoersee- tor, in liften zit veel roestvast staal, net als in roltrappen, mis schien zelfs in de pen die je vast houdt." Klap draait zich vervolgens om en doet een greep in een kan- toorkast. „Om een alledaags voorbeeld te geven: de metalen plaatjes op computerdiskettes. Het zijn slechts enkele gram men, maar ga eens na hoeveel van die dingen geproduceerd worden. Nee, roestvast staal is niet meer weg te denken uit de dagelijkse leefomgeving." De Chinese markt is moeilijk te betreden voor buiten staanders. Meerdere Neder landse multinationals hebben het geprobeerd, slechts weini gen lukte het voet aan de grond te krijgen in het land met ruim een miljard potentiële klanten. Softwarebedrijf CMG kondigde onlangs dan ook niet zonder trots aan dat het de eerste bui tenlandse leverancier is die SMS-systemen in China mag verkopen. Na maanden van in tensieve praktijkonderzoeken en testen door het Chinese mi nisterie van Informatie is de weg vrij om gespecialiseerde software aan Chinese telecom- bedrijven te verkopen. Met het platform van CMG kunnen mo- biele-telefoonaanbieders hun zeventig miljoen klanten tekst berichten per mobiele telefoon laten versturen. In Europa is 'SMS'en' al ontzettend popu lair. In China is volgens CMG nog een wereld te winnen. Vraag is hoe het moet met al die Chinese karakters. De 26 cijfers van het alfabet zijn via de cijfer- toetsen nog makkelijk te vinden en in te tikken, maar hoe zit dat met de vijfduizend dagelijks ge bruikte karakters in de Chinese taal? Als de oplossing er is heb ben Chinezen in ieder geval wel een voordeel op ons, westerlin gen. Van de beperkte grootte van een standaard SMS-bericht hebben zij geen last. De ruimte- besparende karakters stellen hen in staat uitputtende verha len uit te wisselen. (Martijn Schuring) Van veranderingen en nieu wigheden moeten Neder landse managers niet veel heb ben. Internet en startende dotcom-bedrijven zien ze niet zitten. Ze vrezen emailvirussen en hackers. En tachtig procent van de heren (er zijn weinig vrouwelijke managers) wil het liefst van nationaliteit wisselen. En van personeel. Praat met een Nederlandse ma nager niet over zijn personeel, want dat leidt tot een lange lita nie van klachten. Hoofdpijn krijgt hij van zijn personeel. Het leidt tot stress en verknalt zijn van onze redactie economie SOESTDUINEN - Zelfs Heine- ken-directeur Vuursteen durft geen blinde test van zijn eigen bier aan, zo vertelde hij ooit aan Nieuwe Revu. Hij vreest dat hij geen verschil proeft met bij voorbeeld AH-pils. Terecht, want kwalitatief is het verschil tussen het A-merk en het huismerk vaak nihil. E. Wekking van onderzoeksbu reau Opion is nog stelliger. „Huismerken zijn vaak van be tere kwaliteit dan A-merken." Wekking deed zijn uitlatingen vorige week op het congres Trends in Merkstrategieën in Soestduinen. Daar maakten de Stichting Merkartikelen en on derzoeksbureau ACNielsen ook de cijfers uit de Merkenmonitor 2000 bekend. Daaruit bleek dat de consument nog steeds niet gelooft dat een blik C1000-soep net zo goed kan zijn als die van Unox. De fabrikanten van A-merken strijden al jaren op het scherpst van de snede met de huismerken van supermarkten. Toch had den beide merken vorig jaar geen reden voor een feestje. Hun marktaandeel daalde van 71,7 procent tot 71 procent. De la chende derde zijn de producen ten van onbekende C-merken en de fancy labels, merken die al leen in een bepaalde super markt te koop zijn maar niet als huismerk worden verkocht. Hun marktaandeel steeg tot elf procent. Fancy label Voorbeeld van een fancy label was het Brouwmeester-bier van Albert Heijn, voordat het werd omgedoopt tot AH-bier. De cij fers verrassen Wekking niet. „Tests waarin consumenten iets proeven zonder het merk te ken nen laten al veel langer zien dat ze dan in veel gevallen de voor keur geven aan een huismerk of fancy label. Maar als ze vervol gens zien dat het een ontbijt koek van Aldi is, vinden ze in eens een reden waarom ze toch de voorkeur geven aan Peijnen- burg." En dat is nu de kracht van het merk, zo betoogde J. Hofstra, voorzitter van de stichting Merkartikelen. „A-merken stralen betrouwbaarheid uit, bieden een constante kwaliteit. En ze bieden geregeld iets nieuws en daar heeft 68 procent van de consumenten behoefte leven. Het liefst is de Neder landse manager een gepensio neerde Amerikaan in Frankrijk. Maar dan moet hij zijn pensioen niet betaald krijgen in euro's. Want daar hebben de heren wei nig vertrouwen in. Een onder zoek van UPS Europe Business Monitor leverde deze meesle pende feiten op. Vooral het personeel is de mana ger een doorn in het oog. Het werven en behouden van zijn werknemers is voor 39 procent van de Nederlandse bazen een bron van veel stress. Ook ziekte verzuim van de medewerkers is een hoofdpijnklacht. In geen van de andere Europese landen speelt het probleem zo erg als in Nederland. Frankrijk is het land waar de vermoeide en tobberige mana ger zijn laatste jaren wil slijten. Niet in zijn favoriete land Ame rika en ook niet op zijn favoriete vakantie bestemming: de Cari bische eilanden. Maar lekker dicht in de buurt: 'la douce France'. Uit het onderzoek stijgt een muffe lucht op. De Jan Salie- geest houdt de managers hier in hun greep: niet te veel verande ring en liefst zo makkelijk mo gelijk. (Dick van der Peijl) De moderne man maakt met zijn mede mannen op het werk of op de sportclub geen grappen over vrouwen. Tenmin ste, niet als er vrouwen bij zijn. Het is al gauw smakeloos, soms intimiderend en beledigend. Maar jongens onder elkaar... Nee, dan vrouwen. Generaties lang hebben ze gezucht onder de machocultuur op fabrieken en kantoren (als ze al werken móchten van hun kerel of van de pastoor). Vrouwen maken geen grappen over mannen, slachtof fers als ze altijd zijn geweest van viriele humor. Of toch? In het blad Avanta 'Voor Vrou wen die niet Opzij willen' wor den enkele bedrijven geportret teerd waar louter vrouwen werken. En daar worden wel de gelijk grappen over mannen ge maakt. De dames van Brain- work Communicatie maken bij voorkeur grappen over het an dere geslacht. Helaas drukt Avanta geen grap over mannen af. (Maurice Wilbrink) aan, zo blijkt uit onderzoek." Dat de huismerken net zo goed of beter zijn, baart hem geen zorgen. „Die goede kwaliteit is zelfs in ons belang. Iemand die een huismerk pindakaas niet lekker vindt, is ook geneigd om een A-merk pindakaas links te laten liggen. Goede huismerken vergroten onze markt." De dalende cijfers van het afge lopen jaar wijt de stichting Merkartikelen dan ook aan een nieuwe onderzoeksmethode en een slechte zomer. Daardoor is minder bier en ijs verkocht, twee artikelen waarin de A- merken het goed doen. GPD ROTTERDAM - De overname van de Rotterdamse reparatie- werf Verolme Botlek door Kep- pel Fels uit Singapore is van de baan. Na boekenonderzoek en onder handelingen hebben Verolme Botlek en Keppel Fels die con clusie getroldcen. Ook fiscale bepalingen zouden hierbij een rol hebben gespeeld. Mogelijk gaan beide bedrijven wel sa menwerken op offshoregebied. Half oktober vorig jaar onderte kenden beide bedrijven een intentieverklaring over de ver koop van de werf. Om de over name te versoepelen kocht het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam tussentijds voor 25 miljoen een mammoetdok van Verolme, dat het aan de eige naar van de werf verhuurt. Bij Verolme Botlek, onderdeel van de RDM-groep van Joep van den Nieuwenhuijzen, werken ongeveer 400 mensen. Het voortbestaan van de reparatie- werf staat niet ter discussie. Het supertankerdok vormde een van de belemmeringen bij de onderhandelingen. RDM wil van Verolme Botlek af omdat de offshoremarkt de laatste jaren drastisch is veranderd. De ver koopsom ligt rond de 100 mil joen. Een woordvoerder van het Ge meentelijk Havenbedrijf noemt het jammer dat de overeen komst is afgeketst. „Maar fi nancieel worden we er niet slechter van, want we hebben een prima huurprijs voor het mammoetdok bedongen." ANP De produktiehal van AvestaPolarit Processing op de Axelse Vlakte. door Barend Pelgrim

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 9