PZC
Ambities van de Zeeuwse havens
Outokumpu hoort na fusie bij wereldtop
Hyundai
uit project
stadsauto
Huismerk verslaat
met regelmaat het
bekende A-product
Port Promotion Council Zeeland houdt minicongres
het bedrijf
marginalia
Chinees
Managen
Grappen
Overname van
werf Verolme
is van de baan
donderdag 1 februari 2001
Voorzitter H. Plasse van de Port Promotion Council Zeeland: „Wat is het realiteitsgehalte van de groei die we nastreven?"
foto Ruben Oreel
door Ben Jansen
VLISSINGEN - Vertegenwoor
digers van het bedrijfsleven in
de havengebieden van Vlissin-
gen en Terneuzen en de erbij be
trokken overheden verdiepen
zich volgende week woensdag
in de ambities van de Zeeuwse
havens. De Port Promotion
Council Zeeland (PPCZ) houdt
die dag een minicongres over dit
onderwerp.
PPCZ-Voorzitter H. Plasse:
„Het gaat niet zo zeer om de am
bities op zich. Die zijn genoeg
zaam bekend. We willen nagaan
welke belemmeringen die aspi
raties in de weg staan of welke
uitdagingen juist in het ver
schiet liggen."
Het havenschap Zeeland Sea
ports, de provincie en de ge
meenten streven er nadrukke
lijk naar de betekenis van de
havens als trekpaarden van de
Zeeuwse economie te verster
ken. Ook de bedrijven in deze
gebieden zijn gericht op groei.
Plasse: „De vraag is alleen of de
ze ambities wel kunnen worden
waargemaakt. Daarbij heb je te
maken met ontwikkelingen die
nauwelijks te beïnvloeden zijn.
Dat geldt bijvoorbeeld voor in
ternationale goederenstro
men."
„Er zijn echter ook zaken die
mogelijk wel zijn bij te sturen:
onderwijsaanbod, culturele
voorzieningen, infrastructuur
en ruimtelijke ordening bij
voorbeeld. Hoe verhouden de
ambities van de Zeeuwse ha
vens zich tot het beleid om Zee
land groen en blauw te houden,
zijn er na de uitgifte van de laat
ste hectares in Vlissingen-Oost
nog uitbreidingsmogelijkheden
en welke gevolgen heeft de ver
soepeling van de loodsplicht
voor de veiligheid op de routes
naar de Zeeuwse havens. Kort
om, wat is het realiteitsgehalte
van de groei die we nastreven."
Het is de tweede keer dat de
PPCZ een minicongres houdt.
Een jaar geleden had het eerste
plaats, met als thema Onderne
men in de 21ste eeuw. Belangrij
ke bedoeling van deze bijeen
komst was de pas opgerichte
HEERLEN - De Koreaanse au
tobouwer Hyundai mag niet
meedoen aan het zogeheten Z-
Carproject van NedCar in het
Limburgse Born. Dat heeft
Daimler Chrysler, mede-eige
naar van NedCar, beslist.
Het Duits/Amerikaanse auto
concern wil alleen met de Ja
panse autobouwer Mitsubishi
verder. Het project voorziet in
de bouw van een éénliter vier-
zits stadsauto per 2004 voor
de Europese en Aziatische
markt.
NedCar laat weten geen invloed
te hebben gehad op deze beslis
sing. „Wij zijn geen sturende
kracht. Wij hebben ons slechts
te schikken naar de wens van
onze aandeelhouders", zegt een
woordvoerder.
Hyundai kwam vorig jaar plot
seling om de hoek kijken in het
Z-Carproject toen Daimler
Chiysler een belang van tien
procent verwierf in het Kore-
aans bedrijf. Eerder had
DaimlerChrysler al een belang
van 34 procent genomen in Mit
subishi.
Niet uitgenodigd
Het financieel dagblad The Wall
Street Journal Europe schrijft
dat Hyundai zich vorig jaar min
of meer zelf in het project heeft
gemanoeuvreerd, terwijl de fa
brikant er nooit officieel voor
was uitgenodigd. De Koreanen
hadden gehoopt toegang te kun
nen krijgen tot de kennis van het
Z-Carproject.
Daimler Chrysler zegt niet dat
de banden met Hyundai defini
tief worden verbroken. De sa
menwerking voor de bouw van
nieuwe vrachtauto's gaat ge
woon door. En ook voor de ver
dere toekomst wordt niet uitge
sloten dat Hyundai toch mee
zou kunnen doen in het project
voor de Z-Car.
Het besluit levert volgens
DaimlerChrysler absoluut geen
gevaar op voor de verdere voort
gang van het Z-Car-project. De
kunststof stadsauto wordt
straks gemaakt op één onderstel
en daarna geassembleerd door
NedCar voor zowel Daimler
Chiysler als Mitsubishi, die sa
men eigenaar zijn van de Lim
burgse autofabriek.
Voorlopig zou NedCar 250.000
Z-Cars per jaar gaan produce
ren. De auto wordt pas gemaakt
zodra de laatste Mitsubishi's
Carisma en Volvo's S/V40 van
de band zijn gerold in Born.
GPD
PPCZ te presenteren. Deze
stichting is de opvolger van Ha-
venbelangen Vlissingen, een or
ganisatie die zich naar de naam
al aanduidt richtte op de haven
van Vlissingen. De fusie van de
havenschappen Vlissingen en
Temeuzen in Zeeland Seaports
deed behoefte ontstaan beide
havens ook op het gebied van de
belangenbehartiging te bunde
len.
Pensionado
Plasse werd als voorzitter voor
deze club gevraagd. Na zijn ver
trek als directeur van de EVO,
de ondernemersorganisatie
voor logistiek en vervoer, is hij
in zijn geboorteprovincie Zee
land teruggekeerd. Hij was niet
van plan om zich als een pensio
nado volledig over te geven aan
een onbekommerd bestaan.
„Het voorzitterschap van een
nieuwe belangenorganisatie
voor het bedrijfsleven in beide
havens leek me wel aardig. Ik
heb natuurlijk gepeild welke
waarde Zeeland Seaports aan
zo'n organisatie hecht, want ik
heb er geen behoefte aan voor
zitter te spelen van een club die
niet serieus wordt genomen."
Om te bereiken dat de bedrijven
in de Zeeuws-Vlaamse kanaal
zone de PPCZ zouden gaan zien
als de behartiger van hun belan
gen, is in het bestuur een stevige
vertegenwoordiging uit dit deel
van het havenschap opgeno
men.
De PPCZ stelt zich ten doel sa
men met Zeeland Seaports bij te
dragen aan de naamsbekend
heid van de Zeeuwse havens. De
belangenorganisatie rekent het
ook tot haar taak de kennis
overdracht tussen de bedrijven
onderling te bevorderen. Op die
manier kan worden voorkomen
dat een Zeeuws bedrijf elders in
het land op zoek gaat naar dien
sten die mogelijk door een on
derneming in de buurt kunnen
worden geleverd.
In dit kader werkt de PPCZ mee
aan het reststoffenproject dat in
de havengebieden van Vlissin
gen en Terneuzen wordt uitge
voerd. Een afvalproduct van het
ene bedrijf kan een grondstof
voor het andere zijn. Er zijn
WESTDORPE - De vlag ging in
top op de Axelse Vlakte, twee
dagen geleden. Het nieuws was
al eerder bekend, maar dinsdag
was het dan officieel: het Finse
staalverwerkingsbedrijf Out-
okumpu Steel Processing in
Westdorpe werd omgedoopt tot
AvestaPolarit Processing BV
De naamsverandering is inge
geven door een fusie tussen de
Zweeds-Britse groep Avesta
Sheffield AB en Outokumpu
Steel Oy. Het zullen bedrijfsna
men zijn die niet op het puntje
van eenieders tong liggen, maar
het samengaan van de twee fir
ma's is van een niet geringe be
tekenis. Het nieuwe concern
wordt in één klap de op één na
grootste producent van roest
vast staal in de wereld. Ver
spreid over twintig landen heeft
het bedrijf nu maar liefst 8900
personeelsleden in dienst.
Burgemeester R. Barbé van Ter
neuzen sprak in 1991 van 'een
geweldige doorbraak' bij de be
kendmaking van de komst van
Outokumpu Polarit Oy naar de
kop van de Axelse Vlakte. Dit
enthousiasme werd nog eens on
derstreept toen de fabriek in '93
werd geopend door toenmalig
staatssecretaris Yvonne van
Rooy van Economische Zaken.
De bouw van de productielijnen
van roestvaststalen platen en
bijbehorende voorzieningen
vergden een investering van 100
miljoen.
Directeur J.C. Klap zegt negen
jaar na dato dat de marktont
wikkeling voor roestvast staal
bewijst dat de stap naar Zee
land een goede keuze was. „In
de afgelopen twintig jaar kende
de sector van de koolstofstaal
productie géén groei, die van het
roestvaste staal wel degelijk."
Tornio
De Outokumpu-fabriek in het
Finse Tornio vertwaalfvoudig-
de zijn capaciteit in zijn vijfen
twintigjarige geschiedenis. De
wereldwijde toename in het ge
bruik schuilt in de eigenschap
pen van roestvast staal, ver
klaart Klap. Het biedt bepaalde
eigenschappen die concurre
rende stoffen als plastics, beton
of andere metalen moeten ont
beren. Omdat roestvrij staal hy
giënisch is wordt het bijvoor
beeld steeds meer benut in de
voedingssector. Verder hoeft er
naar roestvast staal - eenmaal
aangebracht in een constructie
of in de vorm van een voorwerp -
tien tot twintig jaar niet omge
keken te worden. Terwijl er
staalsoorten zijn die wel veel
onderhoud vergen.
Een derde reden voor het succes
plannen vooreen internetsite in
de vorm van een virtuele markt
plaats, waarop het aanbod en
vraag op elkaar kunnen worden
afgestemd.
Vervoer
De havenbelangenclub bekijkt
ook de behoefte aan collectief
personenvervoer bij bedrijven
in de twee havengebieden. Mo
gelij k kan het vervoer van werk
nemers van verschillende be
drijven worden gecombineerd.
van het stainless steel is, consta
teert Klap, het gebruik door
ontwerpers en architecten.
„Vooral in de architectuur is het
sterk in opkomst. Neem nou een
moderne, nieuwe keuken: aller
lei onderdelen worden uitge
voerd in het materiaal dat wij
produceren." Het beste voor
beeld wat betreft architectuur
staat in het Verre Oosten. De
buitenzijde van het hoogste ge
bouw ter wereld, de Petronas
Twin Towers in Kuala Lumpur,
Maleisië, is volledig bekleed
met roestvast staal dat afkom
stig is van het nieuwe fusiebe-
drijf AvestaPolarit. „Een mooi
ere landmark kun je niet
hebben", schetst de directeur.
Axelse Vlakte
Toen het Finse moederbedrijf
tien jaar geleden op zoek was
naar een vestigingsplaats in
West-Europa werd gekozen
voor de Axelse Vlakte. De aan
wezige infrastructuur plus de
mogelijkheid tot aanleg van een
eigen kade gaven daarbij de
doorslag. Verder viel Zeeuws-
Vlaanderen in positieve zin op
Als dat zo is, ziet wellicht een
vervoersondernemer mogelijk
heden om voor deze dienstverle
ning te zorgen.
Een ander thema voor de PPCZ
is het imago van het werken in
de haven. Plasse: „We hebben
aan de ene kant te maken met
een toename van de activiteiten
in de haven en dat betekent dat
er meer personeel nodig is. Aan
de andere kant zie je krapte op
de arbeidsmarkt. Te vrezen valt
dus dat het op den duur moeite
naam:
AvestaPolarit Processing B.V.
(voorheen Outokumpu
Steel Processing B.V.)
plaats:
Axelse Vlakte, Westdorpe
aantal werknemers:
120
activiteit:
productie van halffabrikaten
in roestvast staal
omzet
moederconcern:
3,5 miljard euro
vanwege de aanwezigheid van
voldoende en goed opgeleid per
soneel.
Op dit ogenblik werken er bij de
zal kosten vacatures te vervul
len. We willen laten zien wat
voor soorten banen er in de ha
ven zijn en welke .kwalificaties
erbij komen kijken. Het beeld
dat werken in de haven alleen
maar uit sjouwen bestaat, is
achterhaald."
Cinecity
Het minicongres woensdag over
de ambities van de Zeeuwse ha
vens wordt gehouden in Cineci
ty in Vlissingen. De Rotterdam
Westdorpse fabriek 120 men
sen. Opvallend is dat de fabriek
aan het kanaal van Gent naar
Terneuzen in niets doet denken
aan de traditionele metaalindu
strie. Nergens op het bedrijfs
terrein braken hoge schoorste
nen bruin-gele rookkolommen
of grote wolken stoom de lucht
in. Met nauwelijks verholen
trots declameert directeur Klap
dat de Zeeuwse AvestaPolarit-
vestiging volkomen schone in
dustrie is.
De activiteiten bestaan name
lijk uit de bewerking van grote
rollen roestvast staal die per
schip worden aangevoerd uit
Finland. In Westdorpe wordt
wekelijks 3.800 ton afgeleverd;
dit materiaal wordt hier geknipt
en versneden naar de wensen
van de klant.
Witgoedsector
De afnemers van de Zeeuws-
Vlaamse AvestaPolarit-fabriek
onderscheiden zich in ruwweg
twee groepen: enerzijds zijn er
de grote eindverbruikers, aan de
andere kant is er de groothandel
die nog eens extra bewerking
se hoogleraar haveneconomie
H. Welters houdt een inleiding.
Vervolgens is er een discussie
met een forum, waarin naast de
inleider E. D'hondt van Hesse-
natie in Antwerpen, bestuurs
voorzitter L. Labruyère van de
Hogeschool Zeeland, burge
meester A. van Dok-van Weele
van Vlissingen, gedeputeerde G.
van Zwieten en W. Vrijland van
Dow Benelux zitting hebben.
Het congres begint om 15.00
uur.
foto Peter Nicolai
aan het geleverde roestvast
staalmateriaal verricht. Eind
verbruikers van formaat zijn
de voedingsmiddelenindustrie,
de witgoedsector en de proces
sindustrie, waar drukvaten en
opslagtanks gefabriceerd wor
den voor voedingssector en che
mie.
Gevraagd naar voorbeelden
waar zijn producten in het da
gelijkse leven aangetroffen
kunnen worden, houdt Klap
zijn koffielepeltje omhoog. Dan,
opsommend: „Potten en pan
nen, bestek, tankwagens in
roestvrij staal in de vervoersee-
tor, in liften zit veel roestvast
staal, net als in roltrappen, mis
schien zelfs in de pen die je vast
houdt."
Klap draait zich vervolgens om
en doet een greep in een kan-
toorkast. „Om een alledaags
voorbeeld te geven: de metalen
plaatjes op computerdiskettes.
Het zijn slechts enkele gram
men, maar ga eens na hoeveel
van die dingen geproduceerd
worden. Nee, roestvast staal is
niet meer weg te denken uit de
dagelijkse leefomgeving."
De Chinese markt is moeilijk
te betreden voor buiten
staanders. Meerdere Neder
landse multinationals hebben
het geprobeerd, slechts weini
gen lukte het voet aan de grond
te krijgen in het land met ruim
een miljard potentiële klanten.
Softwarebedrijf CMG kondigde
onlangs dan ook niet zonder
trots aan dat het de eerste bui
tenlandse leverancier is die
SMS-systemen in China mag
verkopen. Na maanden van in
tensieve praktijkonderzoeken
en testen door het Chinese mi
nisterie van Informatie is de
weg vrij om gespecialiseerde
software aan Chinese telecom-
bedrijven te verkopen. Met het
platform van CMG kunnen mo-
biele-telefoonaanbieders hun
zeventig miljoen klanten tekst
berichten per mobiele telefoon
laten versturen. In Europa is
'SMS'en' al ontzettend popu
lair. In China is volgens CMG
nog een wereld te winnen.
Vraag is hoe het moet met al die
Chinese karakters. De 26 cijfers
van het alfabet zijn via de cijfer-
toetsen nog makkelijk te vinden
en in te tikken, maar hoe zit dat
met de vijfduizend dagelijks ge
bruikte karakters in de Chinese
taal? Als de oplossing er is heb
ben Chinezen in ieder geval wel
een voordeel op ons, westerlin
gen. Van de beperkte grootte
van een standaard SMS-bericht
hebben zij geen last. De ruimte-
besparende karakters stellen
hen in staat uitputtende verha
len uit te wisselen.
(Martijn Schuring)
Van veranderingen en nieu
wigheden moeten Neder
landse managers niet veel heb
ben. Internet en startende
dotcom-bedrijven zien ze niet
zitten. Ze vrezen emailvirussen
en hackers. En tachtig procent
van de heren (er zijn weinig
vrouwelijke managers) wil het
liefst van nationaliteit wisselen.
En van personeel.
Praat met een Nederlandse ma
nager niet over zijn personeel,
want dat leidt tot een lange lita
nie van klachten. Hoofdpijn
krijgt hij van zijn personeel. Het
leidt tot stress en verknalt zijn
van onze redactie economie
SOESTDUINEN - Zelfs Heine-
ken-directeur Vuursteen durft
geen blinde test van zijn eigen
bier aan, zo vertelde hij ooit aan
Nieuwe Revu. Hij vreest dat hij
geen verschil proeft met bij
voorbeeld AH-pils.
Terecht, want kwalitatief is het
verschil tussen het A-merk en
het huismerk vaak nihil. E.
Wekking van onderzoeksbu
reau Opion is nog stelliger.
„Huismerken zijn vaak van be
tere kwaliteit dan A-merken."
Wekking deed zijn uitlatingen
vorige week op het congres
Trends in Merkstrategieën in
Soestduinen. Daar maakten de
Stichting Merkartikelen en on
derzoeksbureau ACNielsen ook
de cijfers uit de Merkenmonitor
2000 bekend. Daaruit bleek dat
de consument nog steeds niet
gelooft dat een blik C1000-soep
net zo goed kan zijn als die van
Unox.
De fabrikanten van A-merken
strijden al jaren op het scherpst
van de snede met de huismerken
van supermarkten. Toch had
den beide merken vorig jaar
geen reden voor een feestje. Hun
marktaandeel daalde van 71,7
procent tot 71 procent. De la
chende derde zijn de producen
ten van onbekende C-merken en
de fancy labels, merken die al
leen in een bepaalde super
markt te koop zijn maar niet als
huismerk worden verkocht.
Hun marktaandeel steeg tot elf
procent.
Fancy label
Voorbeeld van een fancy label
was het Brouwmeester-bier van
Albert Heijn, voordat het werd
omgedoopt tot AH-bier. De cij
fers verrassen Wekking niet.
„Tests waarin consumenten iets
proeven zonder het merk te ken
nen laten al veel langer zien dat
ze dan in veel gevallen de voor
keur geven aan een huismerk of
fancy label. Maar als ze vervol
gens zien dat het een ontbijt
koek van Aldi is, vinden ze in
eens een reden waarom ze toch
de voorkeur geven aan Peijnen-
burg."
En dat is nu de kracht van het
merk, zo betoogde J. Hofstra,
voorzitter van de stichting
Merkartikelen. „A-merken
stralen betrouwbaarheid uit,
bieden een constante kwaliteit.
En ze bieden geregeld iets
nieuws en daar heeft 68 procent
van de consumenten behoefte
leven. Het liefst is de Neder
landse manager een gepensio
neerde Amerikaan in Frankrijk.
Maar dan moet hij zijn pensioen
niet betaald krijgen in euro's.
Want daar hebben de heren wei
nig vertrouwen in. Een onder
zoek van UPS Europe Business
Monitor leverde deze meesle
pende feiten op.
Vooral het personeel is de mana
ger een doorn in het oog. Het
werven en behouden van zijn
werknemers is voor 39 procent
van de Nederlandse bazen een
bron van veel stress. Ook ziekte
verzuim van de medewerkers is
een hoofdpijnklacht. In geen
van de andere Europese landen
speelt het probleem zo erg als in
Nederland.
Frankrijk is het land waar de
vermoeide en tobberige mana
ger zijn laatste jaren wil slijten.
Niet in zijn favoriete land Ame
rika en ook niet op zijn favoriete
vakantie bestemming: de Cari
bische eilanden. Maar lekker
dicht in de buurt: 'la douce
France'.
Uit het onderzoek stijgt een
muffe lucht op. De Jan Salie-
geest houdt de managers hier in
hun greep: niet te veel verande
ring en liefst zo makkelijk mo
gelijk. (Dick van der Peijl)
De moderne man maakt met
zijn mede mannen op het
werk of op de sportclub geen
grappen over vrouwen. Tenmin
ste, niet als er vrouwen bij zijn.
Het is al gauw smakeloos, soms
intimiderend en beledigend.
Maar jongens onder elkaar...
Nee, dan vrouwen. Generaties
lang hebben ze gezucht onder de
machocultuur op fabrieken en
kantoren (als ze al werken
móchten van hun kerel of van de
pastoor). Vrouwen maken geen
grappen over mannen, slachtof
fers als ze altijd zijn geweest van
viriele humor. Of toch?
In het blad Avanta 'Voor Vrou
wen die niet Opzij willen' wor
den enkele bedrijven geportret
teerd waar louter vrouwen
werken. En daar worden wel de
gelijk grappen over mannen ge
maakt. De dames van Brain-
work Communicatie maken bij
voorkeur grappen over het an
dere geslacht. Helaas drukt
Avanta geen grap over mannen
af. (Maurice Wilbrink)
aan, zo blijkt uit onderzoek."
Dat de huismerken net zo goed
of beter zijn, baart hem geen
zorgen. „Die goede kwaliteit is
zelfs in ons belang. Iemand die
een huismerk pindakaas niet
lekker vindt, is ook geneigd om
een A-merk pindakaas links te
laten liggen. Goede huismerken
vergroten onze markt."
De dalende cijfers van het afge
lopen jaar wijt de stichting
Merkartikelen dan ook aan een
nieuwe onderzoeksmethode en
een slechte zomer. Daardoor is
minder bier en ijs verkocht,
twee artikelen waarin de A-
merken het goed doen. GPD
ROTTERDAM - De overname
van de Rotterdamse reparatie-
werf Verolme Botlek door Kep-
pel Fels uit Singapore is van de
baan.
Na boekenonderzoek en onder
handelingen hebben Verolme
Botlek en Keppel Fels die con
clusie getroldcen. Ook fiscale
bepalingen zouden hierbij een
rol hebben gespeeld. Mogelijk
gaan beide bedrijven wel sa
menwerken op offshoregebied.
Half oktober vorig jaar onderte
kenden beide bedrijven een
intentieverklaring over de ver
koop van de werf. Om de over
name te versoepelen kocht het
Gemeentelijk Havenbedrijf
Rotterdam tussentijds voor 25
miljoen een mammoetdok van
Verolme, dat het aan de eige
naar van de werf verhuurt.
Bij Verolme Botlek, onderdeel
van de RDM-groep van Joep van
den Nieuwenhuijzen, werken
ongeveer 400 mensen. Het
voortbestaan van de reparatie-
werf staat niet ter discussie.
Het supertankerdok vormde
een van de belemmeringen bij
de onderhandelingen. RDM wil
van Verolme Botlek af omdat de
offshoremarkt de laatste jaren
drastisch is veranderd. De ver
koopsom ligt rond de 100 mil
joen.
Een woordvoerder van het Ge
meentelijk Havenbedrijf noemt
het jammer dat de overeen
komst is afgeketst. „Maar fi
nancieel worden we er niet
slechter van, want we hebben
een prima huurprijs voor het
mammoetdok bedongen." ANP
De produktiehal van AvestaPolarit Processing op de Axelse Vlakte.
door Barend Pelgrim