Malevitsj blijft een kleurig feest voor het oog Muze van Rodin laat zich niet wegcijferen Collectie Chardzjiev in Amsterdam et de regelmaat van de klok kwam de uitzonderlijke collectie Russische avant- gardisten van Nikolaj Chardzjiev de afgelopen jaren in het nieuws met verhalen over mogelijk wanbeheer door vorige bestuurders van de Stichting Cultureel Centrum Chardzjiev - Chaga. Het Stedelijk Museum in Amsterdam lichtte in 1997 voor het eerst een tipje van de sluier van deze rijkdommen op tijdens een expositie van tientallen werken op papier van Kazimir MalevitsjNa afronding van de inventarisatie van de ruim 1500 werken en archiefstukken die het museum sindsdien in beheer kreeg, is een expositie gemaakt die toont dat Chardzjiev en zijn vrouw Lydya in 1993 een schat van nog grotere waarde naar Nederland smokkelden dan toen zichtbaar was. donderdag 1 februari 2001 Ronduit sensationeel op deze expositie is de aanwezigheid van De suprematie van de geest uit 1920, een werk met in het midden een wit vierkant dat de kunstenaar in een volmaakte compositorische schikking voorzag van zwarte, crème kleurige en oranje 'balken'. Het is het enige schilderij waarvan zeker is dat er in later j aren niets aan is gerestaureerd. Het is een geluk bij een ongeluk dat execu teur-testamentair Privé, tot eind 1997 tevens enig bestuurs lid van de stichting, dit werk op het laatste moment terugtrok uit de verkoop van in totaal vijf werken van Malevitsj aan de Keulse galerie Gmurzynska omdat hij de waarde ervan voor het Nederlandse kunstbezit on derkende. Chardzjiev en zijn vrouw slaag den er maar voor een deel in hun archief uit Rusland te krijgen; de rest is door de Russische douane in beslag genomen. Voor de expositie is een selectie aan 'geredde' foto's en documenten gemaakt die Malevitsj-liefheb bers nogmaals zullen doen wa tertanden. In december 1913 liet Malevitsj zich bijvoorbeeld in gezelschap van de futuristen Matyushin en Kruchonykh fo tograferen door de hoffotograaf van de tsarenfamilie. Keurig in het pak oogt het drietal als wel gestelde burgers in de kracht van hun leven. Chardzjiev was present bij de begrafenis van Malevitsj in 1935 en bestelde onder meer de foto waarin de kunstenaar in een bloemenzee ligt opgebaard in een volgens"de suprematistische grondbegin selen gemaakte doodskist. In een van de vitrines ligt boven dien een brief die de kunstenaar in 1922 aan Nederlandse colle ga's schreef. Dat deed hij in het Russisch en jammer genoeg wordt er op deze expositie geen vertaling bij geleverd. Ontroe rend zijn tenslotte de tekenin gen die Ivan Kluyn in 1935 van de sterk vermagerde kunste naar op zijn sterfbed maakte. De collectie wordt de komende jaren uitvoerig bestudeei'd door een internationaal team van ex perts in de Russische avant-gar de. Het ligt in de bedoeling dat de resultaten over een paar jaar worden gepubliceerd in een uit voerige catalogus. Bij de ten toonstelling verschijnt later nog een informatieblad waarmee de bezoeker wellicht een deel van zijn nieuwsgierigheid naar in formatie over de collectie kan bevredigen. Maar het was ken nelijk te veel gevraagd om de za len zelf te voorzien van bijvoor beeld enige basiskennis over de stilistische kenmerken van de kunst die Chardzjiev verzamel de. Ter gelegenheid van deze eerste grote 'westerse' expositie van zijn schatten had hij beter verdiend. Frangoise Ledeboer De Chardzjiev-expositie in het Ste delijk Museum (Paulus Potterstraat 13, Amsterdamduurt tot en met 6 mei. De openingstijden zijn dage lijks van 11.00 tot 17.00 uur. Malevitsj: De suprematie van de geest, 1920. Malevitsj: Twee badende vrouwen, 1909. De ruim 200 schilderijen, te keningen en gouaches bie den een overzicht van de Russi sche avant-garde tussen 19 0 0 en 1940. De kwaliteit die Char dzjiev in huis haalc^ aan wer ken van onder meer Goncharo- va, Klyun, Larionov, Lissitzky en Tatlin is zonder uitzondering hoog en fascineert nog eens ex tra omdat ze nooit eerder onder ogen van een niet-Russisch pu bliek kwamen. De verzamelaar zelf organiseerde in de jaren zestig en zeventig wel kleine ex posities uit zijn collectie in het Majakovski Museum in Mos kou, maar moest dat bekopen met zijn vertrek omdat deze kunst door de autoriteiten in die tijd nog steeds als subversief werd beschouwd. Alleen al voor liefhebbers van Malevitsj (1878-1935), grond legger van het suprematisme dat streefde naar absolute zui verheid van vorm en kleur, is een bezoek aan de Nieuwe Vleu gel van het museum een feest. Aan de wanden van hoge kabi netten die de kwetsbare werken tegen schadelijk daglicht be schermen, verrast allereerst een aantal werken uit zijn vroege periode. De kunstenaar schil derde in 1902 nog 'natuurge trouw' een prachtig portret van zijn vader. Daarnaast hangen werken uit 1906 en 1907, waar op hij in tere kleuren in neo-im- pressionistische stijl een land schap met bloeiende bomen en een landschap met wit huis ver beeldde. Al in 1909 was hij op nieuw van stijl veranderd, zoals blijkt uit de krachtige lijnen die de contouren vormen van de naar abstractie neigende licha men op zijn Twee badende vrou wen en Liggende naakten. Zuiverheid Uit 1913 dateert zijn Kubofutu ristische compositieeen ab stract werk waarin Malevitsj al een eind op weg is naar de abso lute zuiverheid van vorm en kleur die hij aan het eind van hetzelfde decennium bereikte. Camille Claudel aan het werk in haar atelier. De geschiedenis van Camille Claudel (1864-1943) kan alleen in combinatie met een deel van het levensverhaal van de beeldhouwer Rodin worden verteld. Het Singer Museum haalt Claudel uit de scha duw van haar minnaar/leermeester/colle ga. Vijftig beelden van Claudel staan in La ren opgesteld. Tot volle tevredenheid van de eigenaar, Reine-Marie Paris, kleindochter van de broer van Camille. Constantin Brancusi vond het op zeker mo ment welletjes. Onder het motto 'Onder een grote boom kan nooit iets goeds groeien' had de leerling-beeldhouwer een aanbod afge slagen om nog langer bij de door hem be wonderde beeldhouwer Rodin te studeren. Voor Camille Claudel lag het gecompliceer der om spontaan te breken met haar ver maarde leermeester. Zij was zijn muze; hij was haar minnaar. Claudel wilde koste wat het kost zelfstandig beeldhouwer worden, maar een dergelijke loopbaan kon je als vrouw,, eind negentiende eeuw, maar het beste zo lang mogelijk ontwikkelen onder de vleugels van een mannelijke kunstheld. Reine-Marie Paris, gestoken in winters wol len tweed jurk - maar wel met elegante lan ge split - zucht eens onder deze overden king. Zij is met haar echtgenoot vanuit haar woonplaats Bern naar Nederland gekomen om de thematisch ingerichte zalen van het Singer te inspecteren. Razend enthousiast is ze over de gedempt verlichte ruimtes, waar in de vijftig sculpturen worden geaccentu eerd met schijnwerpers, met historische fo to's en met symbolische attributen. Madame Paris is de eigenaresse van vrijwel alle vijf tig beelden die staan opgesteld. Zij heeft ze simpelweg geërfd. Haar moeder, Reine, was het derde kind van Paul Claudel, de broer van Camille. Dichter Paul Claudel waar deerde de kunst van zijn oudere zuster, wijdde verschillende artikelen aan haar drijfveren en inspiratiebronnen en was ook het enige familielid dat zich in haar laatste levensfase om haar bekommerde. Madame Paris: „Camille begon te groeien in de schaduw van de grote Rodin maar heeft zichzelf naar autonomie geknokt. Het was een heel moeilijk gevecht, intellectueel en gevoelsmatig. Ze was verrukt dat ze werd l^keiwl (efoor Rodin, die nooit leerlingen aanflafo>"3d£t was buitengewoon dat zij op 20-jarige leeftijd werd toegelaten op zijn atelier. Maar het is slecht afgelopen. Camil le merkte gaandeweg dat ze evenveel talent had als haar leermeester en ze zag dat hij zich haar werk toeeigende. Ze wilde niet meer op die manier voor hem werken en be dacht dat ze beter voor zichzelf kon begin nen." De in 1864 geboren Camille Claudel groeide op op het platteland van de streek Cham pagne, in de buurt van het plaatsje Villeneu- ve. Niemand had haar verteld hoe ze een kop in klei moest boetseren maar ze kreeg fami lie en personeelsleden als kind al zo ver om model te staan. Ook historische personen nam zij onder handen, naar tekening of foto. In het Singer staat als voorbeeld van een vroeg werk de kop van Bismarck, een be langrijke staatsman uit de tijd van de Frans-Duitse oorlog, die in Camilles jeugd net rijkskanselier was geworden. Madame Paris: „Op het achterhoofd van Bismarck zie je de smalle lijnen in de haardos en de nek lopen. Getrokken door de kindervin gers van Camille." Goud Rodin erkende Camilles#talent toen zij in zijn atelier werkte. Zij mocht 'De burgers van Calais' letterlijk handen en voeten ge ven. Madame Paris: „Rodin zag haar eigen ontwikkeling. Hij zei ook later: 'Ik heb haar getoond waar ze goud kan vinden maar het goud dat ze vindt ligt in haar zelf.' Camille werd een belangrijke inspiratiebron voor Rodin. Niet alleen omdat ze vaak model stond, maar ook om haar artistieke inzich ten en haar rol als minnares. Ze hebben el kaar wederzijds beïnvloed. Zij heeft de vróuwelij ke gevoeligheid ingebracht en Ro din de technische kant, maar op zeker mo ment was de kwaliteit van het handwerk bij beiden gelijk. Ze bezagen een beeld van alle kanten, maakten van de voor- achter en zij kant als het ware een doorsnede en bliezen het leven in. Ze hebben ziel gegeven aan al hun sculpturen. Twee levende oeuvres sa mengevoegd." Het is Claudel die de geschiedenis inging als de maïtresse van Rodin die vanwege haar nimmer hoger stijgende status als leerlinge en minnares bij hem wegging en uiteindelijk zo geestesziek werd dat ze de laatste dertig jaar moest doorbrengen in een psychia trisch instituut. Van de geromantiseerde film en de biografie van Claudel is dat bij de meeste mensen blijven hangen. Madame Paris: „Maarzij moet eigenlijk op haar werk worden beoordeeld." Claudel rekende in 1894 met de beelden groep 'De kletskousen' af met roddel en ach terklap Maar die emotionele teweerstelling mocht haar niet baten. Madame Paris: „Haar werk werd erkend. Haar broer Paul schreef artikelen over haar werk, ze kreeg nu staatsopdrachten en mogelijkheden om te exposeren maar ze sloot zich meer en meer af van de buitenwereld. Ze onderhield geen betrekkingen meer met Rodin. Maar daar leed ze wel onder." Nederlaag Een cri de coeur over de stukgelopen liefde had Claudel al eerder geuit. In 1895 kwam zij met de eerste, realistische versie van 'De rijpe leeftijd'. Het was een wanhoopsdaad van Claudel, die zichzelf, Rodin en Rose Beuret aanvankelijk herkenbaar portret teerde. 'De rijpe leeftijd' bleef jaren alleen een gipsen model, omdat de staat weigerde het in brons te laten gieten. Bang voor de woede van Rodin, die in Frankrijk tot go denzoon was verheven. Daarop paste Claudel het beeld aan. Ze maakte het symbolischer. Een jonge vrouw reikt nog naar de hand van de man maar die wordt meegetroond door de oude vrouw. Ook hier weer een draperie die de lij n van de figuren voortzet en het volume van de beel dengroep in balans brengt. Een beeld dat - ook al zijn de gezichten niet herkenbaar - Claudels 'nederlaag' in de liefde personifi eert. Vrouwelijke kunstenaars die intiem met mannelijke kunstenaars omgaan kunnen zich wel wegcijferen maar op zeker moment wreekt zich dat offer. Alma Schindler gaf haar werk als componiste op om Mahler volledig te kunnen steunen. Schindler hield het uiteindelijk niet vol en verliet Mahler voor andere geïnspireerde mannen. Claudel verliet Rodin om artistieke redenen, liet zich niet smoren maar kon emotioneel nau welijks met hem breken. Ze kon het afscheid niet verkroppen, raakte verbitterd en we reldvreemd. Acht dagen nadat haar vader is overleden wordt Camille op 10 maart 1913 in een in richting opgenomen. Madame Paris: „Ze leed op den duur zo aan achtervolgings waanzin dat ze aardappelen met schil en al at. Bang dat Rodin haar wilde vergiftigen. In werkelijkheid stuurde Rodin haar wat geld en hij stemde ook in met het voorstel om werk van Camille permanent in het toekom stige Musée Rodin te exposeren." Zou Claudel tot grotere hoogten zijn geste gen als zij zich geheel los van Rodin had ont- wikkeld?Madame Paris: „Datgeloof ik niet. Haar oeuvre lag in het verlengde van dat van Rodin. Maar ondanks de goede kritie ken op haar werk heeft ze nooit echte roem gekend. De positie van Camille was ook niet eenvoudig. Een vrouw mocht wel van kunst genieten en zich er zelfs mee bemoeien maar dan het liefst op het gebied van de muziek en letterkunde. Men accepteerde dat een vrouw beelden maakte maar uitsluitend als tijdverdrijf, als hobby. Het was ongehoord dat een vrouw het beeldhouwen als hoofd taak in haar leven stelde. Camille was met haar denkbeelden eigenlijk haar tijd ver vooruit." Rob Bouber Camille Claudel 1864-1943 - Uit de schaduw van Rodin. Tot en met 22 april in het Singer Museum, Oude Drift 1Laren. Open: di t/m zat van 11 tot 17 uur; zon- en feestdagen van 12 tot 17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 28