Je moet al die kansen wèl steeds benutten Wagners orkest bedwelmend PZC Eleanor Shanley draagt Ierland in haar hart Candy Dulfer slaat vleugels uit Tristan und Isolde in Amsterdam donderdag 1 februari 2001 Saxofoniste Candy Dulfer (r) en Angie Stone. ls 18-jarige superbelofte speelde altsaxofoniste Candy Dulfer al samen met Prince. Internationaal befaamde artiesten, onder wie Van Morrison en Dave Stewart, volgden als haar muzikale partners. Ondertussen bouwde Candy, onder de vleugels van platenmaatschappij BMG/Ariola, gestaag aan een solo-carrière die haar succes bracht tot in Japan. Met de cd Live in Amsterdam loopt haar verbintenis met haar platenmaatschappij nu af. Een zelfbewuste artieste slaat haar vleugels uit en verlaat het nest. Platenmaatschappijen ston den eind jaren tachtig in de rij om Candy Dulfer, dochter van saxofonist Hans Dulfer, binnen te halen. De net 21-jari- ge saxofoniste gold destijds als meest veelbelovende jonge ar tiest van Nederland. Ze sloot een contract voor zes platen af met BMG/Ariola. Het begin van de langlopende verbintenis was meteen succesvol - van haar de buutalbum Saxuality gingen wereldwijd meer dan een mil joen exemplaren over de toon bank. De verbintenis loopt nu af met de live-cd Live in Amster dam, waarop haar grootste hits staan met gastbijdragen van Dave Stewart, Angie Stone en vader Hans Dulfer. Het mag een waardige afsluiter van een pe riode heten. „Het voelt wel een beetje als een bevrijding", zegt Candy (31). „Zij wilden mij niet meer, en ik hun niet meer. En dat is niet eens negatief. Het was een heel goede samenwerking, maar op een ge geven moment groei je uit el kaar." Omzien Wat nu? Plannen voor de toe komst zijn er genoeg. Ze gaat een cd opnemen met haar vader, al zal die vooralsnog alleen in Japan worden uitgebracht („Hier is de houding toch voor al: 'Jaja, vader en dochter, moet dat nou zo nodig?"). Daarbij werkt ze aan een cd met Dave Stewart. Beide platen moeten voor de kerst af zijn. Er zal ook getoerd worden. In Nederland, in Japan, in andere buitenlan den. Maar eerst is er de promotie voor Live in Amsterdam. En de neiging tot een beetje omzien. „Het is allemaal in sneltrein vaart langs me heen gegaan. Ei genlijk kan ik er nu pas van ge nieten. Ik ben een geluksvogel. Er zijn altijd kansen die ik krijg aangereikt. Al ben ik daar ook wel eens gek van geworden. Ik moest ze toch maar elke keer weer benutten. Het waarma ken." Haar carrière begon al vroeg, heel vroeg. Als twaalfjarige wijsneus stond Candy op het North Sea Jazz Festival in Den Haag. Dat was in de band van de eind vorig jaar overleden saxo foniste Rosa King. Candy: „Zij is als een halve moeder voor me geweest. Rosa heeft me geleerd, dat je je altijd helemaal moet ge ven, hoe dan ook. Ook al loop je met een gebroken voet." Op haar veertiende trad Candy in de voetsporen van haar leer meesteres - met haar eigen band: Funky Stuff. Een band vol oudere muzikanten, maar Candy was de baas. Met een mix van funky, soulful, poppy en jazzy nummers - covers en eigen materiaal - groeide Funky Stuff al gauw uit tot een fenomeen in het Nederlandse clubcircuit, niet in de laatste plaats vanwege de Lolita-achtige verschijning van de bandleidster. In de zomer van 1987 stonden Candy en band in het voorprogramma van Madonna in de Rotterdamse Kuip. Een jaar later speelde ze weer in die Kuip. Ditmaal naast Prince om mee te blazen in het nummer Now is the time. Aanleiding was een 'gek briefje' dat Candy schreef aan His Royal Badness. Candy zou aanvankelijk het voorprogramma van Prince verzorgen, maar dat werd op het laatste moment afgeblazen. Waarop Candy hem een bericht je stuurde waarin ze hem vertel de dat dat toch vooral 'his loss' was. Het optreden leidde ver volgens tot verdere samenwer king en een opmerkelijke bij drage aan het Prince-nummer Party man, ingeleid door de me dedeling van Prince: 'If I want sax, I call Candy'. Candy: „Hij vond mij geloof ik vooral brutaal. En hij zal ergens het gevoel hebben gehad dat ik het wel kon toen hij me op dat podium vroeg. Later hebben we in de studio samen gewerkt. Hoe dat ging? Af en toe gaf ik hem lik op stuk, wat hij niet gewend was met al die bange mensen om hem heen. Dat vond hij allemaal wel grappig, geloof ik." En het oogde natuurlijk leuk - zo'n jonge sax-spelende blonde Hollandse. Maar daar ging het Prince niet om, weet Candy. „Los van de vraag of ik nu mooi ben, tóen was ik dat zeker niet en al helemaal die dag in de Kuip niet. In mijn spijkerbroek en cowboylaarzen, met een oud jasje van mijn vader aan. Ik ge loof dat Kim Basinger op dat moment zijn vriendin was. En Sheila E. liep daar rond... Dus neeBovendien was hij zich - net als ik - heel erg bewust van het leeftijdsverschil. Ik was acht tien, hij toen al 32 of 33 „Wat mijn uiterlijk betreft, hij wilde wel dat ik een beetje af viel, maar dat heb ik lekker nooit gedaan. En hij wilde dat ik op het podium heel hard kwam aanrennen om op mijn knieën naar hem toe te glijden en dan saxofoon voor hem te spelen. Wil 'ie trouwens nog steeds, hij begon er de laatste keer dat ik met hem optrad weer over. Maar zie jij mij dat doen? We zijn niet gek. Hij kan dat, ja. Maar hij weegt tien kilo. En is van elas tiek." Ze hebben nog steeds contact, Prince en Candy. Twee jaar gele den deed ze nog een tourtje met hem. Voor de toekomst is niets uitgesloten. Candy: „Ik heb een open uitnodiging van hem ge kregen. Ik mag komen wanneer ik wil. Ik moest steeds afzeggen als hij vroeg langs te komen. Zo ook voor een oudejaarsshow in Paisley Park, Prince's studio complex. Waar iedereen bij was. Ik zat ondertussen met de band in Hüberkirschen of hoe het daar ook mocht heten. Het con cert daar was de eerste van mijn tour en zoiets kun je niet afzeg gen, vond ik. Moest Prince wel om lachen. Vandaar die open uitnodiging." „Waarom hij graag met mij speelt? Ik denk om dezelfde reden waarom Van Morrison graag met mij werkt. Ik ben geen groot techneut, weet wat dat betreft echt niet zoveel. Maar als ik een solo speel, zeker bij iemand anders, dan geef ik me helemaal. Probeer een mooie emotionele solo neer te zetten, die vooral de baas van de band erg bevalt. En dat vinden zij erg te gek. Ik sta daar op dat mo ment dan ook niet voor mezelf en zelfs niet voor het publiek. Ik sta daar voor Prince of voor Van Morrison." Als ze heel eerlijk is, dan speelt ze eigenlijk beter in dienst van iemand dan in haar eigen band. „Al moet ik dat niet tè hardop zeggen, wil ik mijn eigen carri ère niet om zeep helpen. Maar het is waar. Mijn trouwe fans uitgezonderd, maak ik het pu bliek blijer met één solo bij ie mand anders op het podium dan met een hele avond met mijn ei gen band. En ik vind het ook leuk om te doen. Geordend „Ik ben een control-freak", zegt ze. „Ik vertrouw nou eenmaal niet op andere mensen. Als ik iets zelf kan, laat mij het dan maar doen. Niet omdat ik denk dat ik het per se beter kan dan een ander, maar omdat ik dan in elk geval de verantwoordelijk foto Lex van Rossen heid ervoor draag. Als het resul taat vervolgens goed is, kan ik zeggen: 'Kijk dat heb Ik ge daan'. En als het slecht is, hoef ik niemand anders de schuld te geven. Of mezelf te verwijten dat ik het niet zelf heb gedaan. Maar ja, ik ben dan ook Maagd, wat sterrenbeeld betreft. Dan heb je dat. Onzekerheid hoort daar ook bij. En het bezweren van dingen. Dingen moeten op hun juiste plaats staan, geor dend. De kussens thuis op de bank moeten recht, dat soort dingen. Om gek van te worden. Mijn vriend is juist heel erg makkelijk, met alles. Hij noemt mij De Huisnazi." „Het is nog steeds zo dat ik slechts bij hoge uitzondering het podium afloop met het ge voel: 'Zo, wat was ik goed'. Maar ik heb van Dave Stewart geleerd een al te negatieve houding ach terwege te laten. Hij zei: 'Als jij maar blijft roepen dat het niks is, gaan anderen vanzelf ook denken dat het niks is. Dan kun je beter stoppen.' Tegenwoordig slik ik het dus in." „Die onzekerheid, dat gedoe - het houdt je ook scherp. Na twintig optredens kan ik nog steeds denken: 'Misschien moe ten we tóch dat en dat introotje veranderen.' Voor de bandleden is het alleen een hel, dat is zeker. Ik neem onze repetities op en als je die bandjes een tijdje later te rughoort... Dan hoor ik mezelf weer zaniken'Hoho, evenstóp pen, dit en dit is niet goed'. En echt, dan heb ik terwijl ik het te rugluister al geen flauw idee meer wat er nou in godsnaam niet goed aan was." Richard Stekelenburg 'Live in Amsterdam' van Candy Dulfer is uitgebracht bij BMG/Ario la en sinds deze week op de markt, evenals de gelijknamige dvd. Een optreden van Candy Dulfer is van avond1 februari, te zien in hetNPS- televisieprogramma Paradiso Live, Nederland 3, 20.00 uur. Ooit was ze leadzangeres van de befaamde traditionele Ierse folkband De Dannan, maar sinds een paar jaar staat Eleanor Shanley op eigen be nen. Zij legt in haar optredens een diepgewortelde passie voor de tradities van haar land aan de dag. „Mijn hart is altijd uit gegaan naar de eenvoudige lied jes van mijn volk", zegt ze zelf. Een avondje Eleanor Shanley betekent een paar uurtjes luis teren naar een vrouw, een gitaar en simpele liedjes. Iedereen die haar gehoord heeft, is het erover eens dat ze over een engelachtig stemgeluid beschikt en dat ze zich met gemak kan meten met haar succesvolle collega Mary Black. Over erkenning heeft Eleanor trouwens nooit te kla gen gehad, want toen haar ver maarde landgenoten The Dubli- ners hun jubileumalbum 30 Years A-Greying opnamen, vroegen ze Eleanor voor een gastrol. Een mooie opsteker voor de zangeres, want ze was de eerste vrouw die ooit met The Dubliners de studio indook. Maar daarmee was het verhaal nog niet uit, want kortgeleden kruiste het pad van Eleanor dat van ex-Dubliner Ronnie Drew en samen besloten ze een tour nee te ondernemen. Die samen werking resulteerde in een op merkelijke duet-cd, want het zuivere stemgeluid van Eleanor en het gruizige gekras van Ron nie zijn nou niet bepaald een al ledaagse combinatie. Enthousiast Eleanor zelf is razend enthousi ast over de plaat. „Die man is een oude rot in het vak en het was ontzettend leuk om met hem te werken. De tour ging zo goed dat we besloten een live album op te nemen, want we zouden het allebei zonde vinden als er niet een blijvende herin nering aan die samenwerking was gekomen. We hebben niet alleen gekozen voor traditio nals, maar ook voor nummers van Bob Dylan en een paar countryliedjes."De cd heet A Couple Of More Years en ligt sinds half januari in de winkels. Ronnie en Eleanor liepen elkaar vorig jaar tegen het lijf op een folkfestival in Glasgow. „Hij herinnerde zich mij nog van die sessie voor de jublieum-cd van The Dubliners en vroeg of ik die avond met hem een paar liedjes wil zingen," vertelt Eleanor. „Dat ging zo goed dat we er me teen een hele tour aan vastge knoopt hebben. Ronnie is nog altijd een ster in Ierland. Als je met hem door Dublin loopt, wordt hij om de haverklap aan geklampt door mensen die hem herkennen en willen weten hoe het met hem gaat. En Ronnie vindt die aandacht prachtig. Te gen mij zegt hij dat het hem niets doet, maar ik kan zien dat hij er van geniet." Tranen Maar ook Eleanor zelf heeft haar fans, want na een optreden wordt haar kleedkamer meestal platgelopen door mensen die haar de hand willen schudden en allerlei cadeautjes meebren gen. En dan onthullen ze niet zelden dat ze door de liedjes van de frêle Ierse zangeres tot tranen toe worden ontroerd. „Ik zie soms vanaf het podium dat mensen tranen in de ogen krij gen bij bepaalde nummers," al dus Eleanor. „Voor mij is dat een teken dat de vonk is overgesla gen, dat mijn optreden goed is. Gelukkig, want ik ben altijd verschrikkelijk zenuwachtig voor ik het podium op ga. Ik werk samen met een gitarist, er is verder geen enkele franj e en ik kan me dus nergens achter ver bergen. Mijn stem moet het doen en die wetenschap jaagt me elke keer weer de stuipen op het lijf." Een succesvol optreden is voor Eleanor nog altijd belangrijker dan veel geld verdienen. Hoe wel... „Ik heb een gat in mijn hand," bekent de zangeres. „Als ik geld op zak heb, geef ik meestal alles tot de laatste cent uit. Het is dus wel handig om een paar ponden te verdienen. Maar in mijn geboortedorp Leitrim kan ik ze toch niet uitgeven, want daar zijn geen winkels. Ik woon er samen met mijn moeder en verder staan er misschien nog een stuk of tien huizen. In het dichtstbijzijnde dorp wonen ongeveer tweeduizend mensen. Kun je nagaan hoe stil het is. Het is dan ook een wereld van ver schil om op tournee te zijn. Als ik onderweg ben, verlang ik soms echt naar de stilte van mijn dorp, maar als ik dan een tijdje thuis bij mijn moeder ben ge weest, wil ik weer weg. Ik denk dat ik me nooit ergens definitief zal vestigen." Harry de Jong Eleanor Shanley treedt vrijdag 2 fe bruari op in De Maagd Bergen op Zoom (20.15 uur). Eleanor Shanley: „Mijn stem moet het doen en die wetenschap jaagt me el ke keer weer de stuipen op het lijf." Er zit niet veel actie in Wagners opera Tristan und Isolde, ook al speelt het ver haal in Ierland, Engeland en Frankrijk en komen er zeven zeereizen in voor. Die actie en die verplaatsingen worden slechts gesug gereerd, terloops vermeld. De opera zelf be staat eigenlijk uit een paar lang uitgespon nen statische situaties. Hoe krijgt Richard Wagner, als er dan op het toneel zo weinig gebeurt, het voor elkaar om gedurende meer dan drie en een half uur je aandacht hele maal vast te houden, zonder te verslappen? Dat doet hij door de muziek, de muziek en nog eens de muziek. Zo veel toverdranken als de moeder van Isolde in dit verhaal brouwt, van liefdes drank tot gifbeker, net zo veel toverklanken verwerkt Wagner in zijn muziek, geschre ven op het toppunt van zijn scheppings kracht. In geen ander werk komen er zo veel bedwelmende harmonieën uit de orkestbak, zo veel drama, zo veel psychoanalytische ontleding van de tragische ontwikkelingen op het toneel. Tristan und Isolde wordt vanaf vandaag, 1 februari, acht maal in het Muziektheater in Amsterdam uitgevoerd. De effectuering van de magische krachten van deze parti tuur zijn door De Nederlandse Opera in handen gelegd van dirigent Simon Rattle en regisseur Alfred Kirchner. Heildronk Het werk is beklemmend vanaf het begin. Eerst is er de scène waarin Tristan en Isolde de liefdesdrank tot zich nemen, Isolde in de veronderstelling dat zij de gifbeker drinkt, Tristan in de waan dat het om een heildronk gaat. Dan de stormachtige finale van het De Engelsman Simon Rattle dirigeert in Amsterdam een serie opvoeringen vsn Wagners opera Tristan und Isolde. eerste bedrijf, met alle feestelijkheid, trom- petgeschetter en aanzwellende koren waar op Wagner ook het patent had; in deze lood zware opera is deze finale overigens de enige vrolijke noot. In het tweede bedrijf volgt O sink hernieder, Nacht der Liebe: de langste seksscène uit de muziekgeschiedenis, misschien wel de eni ge echte. Deze tweede acte Tristan is een en al hartstocht, een onvervalste vrijpartij op het zweterige af. In de derde acte beleven we de koortsige hallucinaties van de stervende Tristan op het strand van Bretagne, later de hartver scheurende spijt en rouw van koning Marke, afgesloten door Isolde's laatste grote scène, haar Liebestod. Isolde is de zwaarste van alle operarollen. Neem alleen al die geweldige berg tekst die de zangeres uit het hoofd moet leren. Maar vooral geldt de zwaarte de zangpartijEchte aria's a la Verdi zitten er niet bij, het gaat maar door, urenlang. Zo ergens, dan is er in Tristan sprake van Wagners befaamde unendliche Melodie, een eindeloos module ren, zwellen en golven, een onophoudelijke chromatiek. Een nog zwaardere krachttoer, als dat kan, moet het orkest verrichten, de eigenlijke hoofdrol in dit muziekdrama. De dirigent is daarbij cruciaal. Heel jammer dat de diri gent van deze productie in Amsterdam, Si mon Rattle, elk verzoek tot een gesprek af wijst. Jammer, want een Tristan leiden is een van de belangrijkste taken die een diri gent op zich kan nemen en het zou interes sant zijn om de aanpak van Rattle te aanho ren. Door de hele opera spookt het Tristan-ak koord, de kiem van alle muziek, een schrij nende samenklank vol spanning die schreeuwt om een oplossing. Het akkoord wordt niet echt opgelost, het lost op in steeds nieuwe, problematische akkoorden, zonder uitzicht op een oplossing. Die komt pas in het slotakkoord, als beide geliefden dood zijn. Het verhaal van Tristan en Isolde heeft Wagner uit Keltische ridderromans bij el kaar gesprokkeld en overgoten met zijn ei gen zware saus. Het is het verhaal van een onmogelijke liefde die toch gebeurt, het ver haal van verraad, moord en verlossing door de dood (het eeuwige thema bij Wagner). Het is, kortom, romantiek van de allerklef- ste soort, genietbaar gemaakt door detover- achtigste muziek aller tijden. Bij nauwkeuriger studie van de tekst blijkt er meer in het verhaal te zitten, zoals de ho mo-erotische of -seksuele onderlijn, de sug gestie van een relatie tussen Tristan en zijn vriend-verrader Melot. Melot zou verliefd zijn op Tristan, er zou ooit 'iets geweest' zijn tussen beiden, en Melot is vanwege de alles overheersende liefde tussen Tristan en Isol de zo jaloers dat hij zijn vriend aangeeft bij de koning. De relatie Tristan-Isolde zou dan op twee gronden 'niet kunnen': ten eerste omdat Isolde voor de koning is voorbe stemd, ten tweede omdat Tristan 'eigenlijk' homo is. Maar ja, met een liefdesdrank kun je van elke verstokte nicht een gezonde he tero maken. Geld Hoe het zij, de verklaring voor het inbren gen van deze homo-component kan goed te vinden zijn in Wagners schreeuwende ge brek aan geld. De rusteloos door Europa rei zende kunstenaar, met zijn peperdure le vensstijl en zijn hoofd vol geniale ideeën, liet zich op grote schaal onderhouden. Rijke sponsors had hij het liefst, zoals koning Ludwig II van Beieren. De belangrijkste geldkraan in Wagners le ven was deze koning Ludwig, notoir homo en groot Wagner-vereerder. De Tristan ging op 10 juni 1865, zes jaar na de voltooiing, in de Beierse hoofdstad München in première, op kosten van koning Ludwig. Die raakte helemaal aan deze opera verslingerd, pre cies wat de componist had gehoopt. Wagner werd voor de rest van zijn leven door de ko ning gesponsord, zodat hij zijn dromen, na melijk een eigen festival, een eigen theater en een enorme villa kon bekostigen. Hans Rooseboom Tristan und Isolde - Handeling in drie bedrijven, muziek en tekst van Richard Wagner. De Neder landse Opera, regie Alfred Kirchner, dirigent si- mon Rattle. Titelrollen John Treleaven en Gabrie- le Schnaut Muziektheater Amsterdam,!, 5,9,13 17,21 en 28 februari (steeds 18.00 uur) en 25 febru ari (13.30 uur). Kaarten 0900 0191.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 27